Mijn klevende meisje moet worden beleerd/ingereden. Help!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 16:51

pipo schreef:
Ik ben blij dat ieder paard op dezelfde bodem loopt en niet loopt zoals in een bak zoals bij CC. :+ Pony leert hier haar edele voetjes op te tillen en word zeker niet overvraagt. Mijn bak.. hemelsbreed 1km verderop is voor de helft harder (en blijft water staan en voor de helft zoals bij CC niet) Waar heb je het meest aan en waar kan je het meest mee... kom op zeg.. Zeuren kunnen we allemaal.. CC niet op ingaan.. Pony loopt goed, moet werken maar dat is logisch. Zit opeens iemand op en er word iets gevraagd. Snippers of hout.. alleen al dat laatste bezorgd mij rillingen en eigenlijk alle 2. Waar gaan schimmels in zitten.. juist natte zooi... nee lekker laten, geen water is ook minder kans op schimmels en andere been ellende..

Nou ik weet dat al mijn jonge paarden in het begin op de voorhand liepen en dat ze dan gaan lopen ploegen in een dergelijke bak. Dat vind ik geen ideale start voor een jong paard, de pezen zijn nog niet gehard namelijk bij een jonkie. (En dat vind ik eigenlijk overigens geen leuke smileys waard - het is namelijk niet grappig .. )

Verder niets aan te merken, het ziet er relaxed uit.
Maar mijn 2 gelderse boys zouden daar niet goed lopen en mijn paard van 1,82 had ik daar ook echt niet in hoeven rijden. En peesproblemen daar zit niemand op te wachten.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 17:02

pipo schreef:
Ik ben blij dat ieder paard op dezelfde bodem loopt en niet loopt zoals in een bak zoals bij CC. :+ Pony leert hier haar edele voetjes op te tillen en word zeker niet overvraagt. Mijn bak.. hemelsbreed 1km verderop is voor de helft harder (en blijft water staan en voor de helft zoals bij CC niet) Waar heb je het meest aan en waar kan je het meest mee... kom op zeg.. Zeuren kunnen we allemaal.. CC niet op ingaan.. Pony loopt goed, moet werken maar dat is logisch. Zit opeens iemand op en er word iets gevraagd. Snippers of hout.. alleen al dat laatste bezorgd mij rillingen en eigenlijk alle 2. Waar gaan schimmels in zitten.. juist natte zooi... nee lekker laten, geen water is ook minder kans op schimmels en andere been ellende..

Zeg.... -O-
Waarom mijn post als zeuren bestempelen... Is dat nou echt nodig?
CC niet op ingaan? Dat bepaalt ze zelf wel, en ze legt uit hoe het zit... Is haar goed recht.

Waarom is alles gelijk zeuren... Komop zeg...

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 17:08

Paar rondjes stappen in deze bak wordt peerd echt niet minder van hoor.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 17:10

Weet je wat ik nou jammer vind, dat ipv men blij is dat er een paard op een fijne rustige manier ingereden wordt, er alleen maar gekeken wordt naar hoe zwaar de bak is.

En ja ik weet dat bij CC de bak aardig aan de zware kant is, maar dat is en alleen maar op bepaalde stukjes, en ze zijn wel bezig hem te verbeteren. Snippers oid is overigens geen optie voor een bak waarin ook western gereden wordt. Dit mag zwaar zijn, maar snippers is funest voor de benen van een westernpaard als er een keer een spin, stopje of rollback ingezet wordt. (en nee in de bak in deze staat zal nog CC nog ik een stop wagen).

Mijn bak is ook zwaar op het moment, en zelfs slepen helpt niet. Wij hebben hier in het noorden eigenlijk maar weinig regen gehad tot nu toe. In tegenstelling tot andere delen van NL. Sproeien is ook onbegonnen werk, het is zo snel weer weg dat je blijft sproeien.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 17:13

Naar mijns inziens is het niet diep wegzakken. Het is rul. Een verende bodem is vele malen erger dan een beetje zand schoppen. Vroeger werden de veulens naast mama meegenomen. Met ploegen met een ritje met alles. daar kregen ze ook niets van. Dus wat jij (en ik enzo) optimaal noemen , is niet zo optimaal.. want ze moeten overal aan wennen. Ik weet dat CC zeker geen risico's zou nemen en ook zelfs zou weigeren als het niet zou gaan.

Ik vind gewoon dat er veel gezeurd word op Bokt. Iedereen heeft wel wat te zeuren. Waarom niet gewoon een ik vind leuk reactie? Altijd doet iemand iets wat een ander niet bevalt.. altijd weet een ander roet in het eten te gooien van een iemand die tevreden is. Is het de bodem niet is het wel de linker hand of voet of houding.. altijd wat te zeiken. Niet persoonlijk bedoelt, maar het steekt me wel. affin.. een topic verziekt voor de eigenaar en door wat?? dat ze niet op rubber lopen.. ;( :j

pipo

Re: Mijn klevende meisje moet worden beleerd/ingereden. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 17:14

Heb trouwens liever dit dan een weiland waar ze kunnen uitglijden enzo..

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 17:34

rina schreef:
Weet je wat ik nou jammer vind, dat ipv men blij is dat er een paard op een fijne rustige manier ingereden wordt, er alleen maar gekeken wordt naar hoe zwaar de bak is.

Jij hebt ook bij lange na het topic niet gelezen...

Er is misschien 2x iets over de bak gezegd... Nou whoo... En dat over hoeveel pagina's vol positieve berichten en mensen die vol plezier volgen! *\o/*

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 18:31

Leuk, een filmpje van Khava met CC in actie. Ziet er al goed uit!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 19:03

Dit jonkie is al 5 he geen 3 ;)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 19:29

Jolliegirl schreef:

Proest _O- :') rolt nog maar een keer over de vloer van het lachen. Dit is nog niet een waardig om een reactie op te geven.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 19:55

meelezer meldt zich, jammer dat het nu al anderhalve pagina over de zwaarte van de bak moet gaan.
Het gaat hier om een beetje rondstappen hoor er wordt (nog) geen piafferen gevraagd

Yup dit jonkie is al 5...
De baby waarvan papa vooraf nog niet helemaal door had dat de baby geen baby maar als een heuse meid :)

Vond het een fijn filmpje om te zien.
Ook fijn (voor Terpentijn) te zien dat als ze schrikt ze bevriest en niet weg wil rennen of gaat stuiteren
Verder leek ik te zien, maar dat is mijn interpretatie natuurlijk, dat ze nog niet volledig overtuigd is dat sturen/gevoel aan je neus... kan het nog niet eens druk noemen lol, erbij hoort, iedere keer als je ergens anders heen stuurt probeert ze door middel van schudden van de druk af te komen... om het erna wel braaf te doen, daar niet van

Leuk dat je ook veel in de bak hebt staan, leert ze gelijk van dat dingen niet eng hoeven te zijn... al ziet het er niet naar uit dat die gedachte al in haar opgekomen is

manon_goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 20:02

Jolliegirl schreef:
rina schreef:

Er is misschien 2x iets over de bak gezegd... Nou whoo... En dat over hoeveel pagina's vol positieve berichten en mensen die vol plezier volgen! *\o/*

En jij hebt ook bij lange na haar berichten niet gelezen :j

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 20:46

Laten we het hier gezellig houden :( ieder zijn mening..."ga weer gezellig meelezen :D ).

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 06:27

Joh, wat is dit nou weer? Er zijn twee mensen die hun eerlijke mening geven, die verder ook nog positieve dingen belichten, en dat wordt weer bestempeld met zeuren en zeikerds etc? Kom op zeg, en dan ook nog van die lekkere volwassen reacties als, daar ga ik niet eens op reageren met van die domme smiley's. Wat zijn we weer lekker volwassen.

CC weet hartstikke goed dat wanneer je foto's of filmpjes plaatst je daar commentaar op kan krijgen. Dat kan je slikken en accepteren of je kan daar kinderachtig over doen. CC kiest voor het eerste, waarom moeten dan andere voor de tweede optie kiezen? Doe toch eens normaal en fatsoenlijk tegen elkaar.

Zo, nu ga ik weer in de meeleesmodus.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-14 10:43

Zo lang CC niet morgen begint met sliding stops, barrelracing en pirouettes met Khavanna in de -inderdaad wel zware- bak, ga ik er van uit dat Khavanna heel blijft en dat CC weet wat zij wel en niet van haar kan en mag vragen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 16:10

crazycactus schreef:
Dit jonkie is al 5 he geen 3 ;)

Ja maar ze heeft tot nu toe amper tot niet gewerkt en dus geen uitgeharde pezen, dat is het enige dat ik aangeef. Pezen worden niet harder en weerbaarder omdat een paard ouder is, dat worden ze door werken. En de mijne zijn laatrijp en hebben erg lang op de voorhand gelopen, dan is zo'n bak toch nog erg zwaar.

En het gaat nu om stappen, maar waar wordt ze gelongeerd? Ik denk toch ook in deze bak.

Verder niets dan lof over rustige aanpak en opleiding van de dame..

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 07:45

Jammer, weer een leuk toppic om zeep geholpen. Dit was leuk om te volgen tot de tips en adviezen weer eens om de hoek komen kijken.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 08:51

Wat ik dan weer typisch Bokt vind is niet de tips of commentaar, maar het feit dat mensen daar vervolgens nog pagina's lang over gaan zeuren met 'topic nu verpest' en 'uh moet Bokt nu altijd zeuren'. LET IT GOOO.
Dit topic is helemaal niet verpest. Iedereen vind dit nog hartstikke leuk om te lezen. Iemand mag toch wel iets zeggen over de bak? Ja ik vind hem ook zwaar, maar dat doet er niks af dat ik de manier waarop ze ingereden wordt prachtig vind en ik heel graag meelees.

Dus TS ga vooral door want ik denk dat iedereen dit graag volgt.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 09:33

Marit schreef:
Wat ik dan weer typisch Bokt vind is niet de tips of commentaar, maar het feit dat mensen daar vervolgens nog pagina's lang over gaan zeuren met 'topic nu verpest' en 'uh moet Bokt nu altijd zeuren'. LET IT GOOO.
Dit topic is helemaal niet verpest. Iedereen vind dit nog hartstikke leuk om te lezen. Iemand mag toch wel iets zeggen over de bak? Ja ik vind hem ook zwaar, maar dat doet er niks af dat ik de manier waarop ze ingereden wordt prachtig vind en ik heel graag meelees.

Dus TS ga vooral door want ik denk dat iedereen dit graag volgt.

Idd :j Tis niet omdat er een discussie gevoerd is over inrijden in zware bak dat het topic meteen verpest is. Tis inderdaad de zeurders die komen met "discussie = topic verpesten en blablabla" die storend zijn en die een topic kunnen verzieken. Dus topic gaat gewoon vrolijk verder! :D
Laatst bijgewerkt door miezelke op 20-08-14 09:48, in het totaal 1 keer bewerkt

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 09:45

Afbeelding

Je kan het toch nooit goed doen.

Ik vind het er lekker ontspannen uitzien!! Goed werk CC!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 09:52

hihi, grappige cartoon, maar wel waar. Mag je nog zo je best doen of het beste voor hebben bij alles wat ej doet er zal altijd iemand iets op aan te merken hebben.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 10:40

Haha helemaal waar die strip!
Ik weet onderhand hoe CC te werk gaat aangezien mijn tinkertje ook aan het inrijden is (hier thuis) en dat gaat heel beheerst en met beleid. Niks niet overvragen of gas erop, nee rust en een stapje verder als je je kan ontspannen... heerlijk om te zien dat er mensen zijn die paardjes op hun eigen tempo dingen willen aanleren.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 11:09

Ben ook wel benieuwd hoe Khavanna zich nu ontwikkelt, maar ik laat het helemaal aan CC over of die nog hier wil berichten of dat liever per email of PB wil doen.

Intussen heb ik alle tijd voor Bonte Jaopie, die wil ik wel weer voor elkaar hebben als Khava eind september weer naar huis kan komen (ALS...).Intussen zitten we op een "plateau", d.w.z. dat hij momenteel niet verder afvalt, maar wel als een speer gaat qua dressuur.
Ik reed eerst om de dag, maar heb er nu ieg een dag bij gepakt, gisteren en vandaag beide ochtenden op het bonte gevaar gestapt.
Ook oefen ik buitenrijden steeds na het dressuurgedeelte, ik wil niet dat hij nog zo explosief is als Khava thuiskomt of eens mee gaat naar buiten. Vandaag nam ik dus eens een andere buitenroute die hij niet kende. Nou eh.... dat viel weer niet mee, ik dacht even dat ik op de Arabische Volbloed uit Lawrence of Arabia zat... ALLES was eng, gek, griezelig of hellup volgens Jaopie.
Kreeg hem wel (half dansend) overal langs, uiteindelijk, ik heb ook geen andere optie met hem, want als ik het opgeef krijg ik 'm NOOIT meer langs zo'n eng punt.
Met 't verkeer gaat 't wel aanzienlijk beter, zelfs de griezelwagen met dode dieren van de Rendac liet hij aan zich voorbijgaan. Daarbij had ik 'm wel omgedraaid met z'n snufferd naar die aankomende truck, zodat hij kon zien wat er aankwam. Zodra de truck voorbij was stuurde ik hem er achteraan, maar toen werden we bijna vergast door de walm die uit die wagen kwam. Hij raakte daar echter niet van van de kook, dat was dus gunstig.
"ENG" was het plaatsnaambordje Zuidlaarderveen (ja he hier woon je hoor Japie), witte strepen 30 km zone op de weg (nee dat zijn geen springbalken van 1.60m Japie), een hek voor een oprit (nee dit is geen nieuwe stal voor je Japie) en een kippenhok met kakelkippen (nee dat zijn geen tijgers die in je nek gaan springen Japie). Held op grote witte sokken is het.
Hoop dat Khavanna buiten niet zo'n druktemaker is als deze grapjas!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 13:41

Terpentijn ik vind het echt ongelooflijk stoer dat Joapie de Rendac wagen aan kan +:)+ +:)+ . Ik heb hem gelukkig nog nooit meegemaakt onder het rijden, maar houd mijn hart vast, want de paarden haten die wagen en rennen met staart erop in volle galop weg als dat bakbeest langs hun wei komt scheuren en ze net aan de wegkant staan.....de dode dieren stank hé... :(:) .En dan die Joapie, wat een kanjer zeg en met jou erbij *\o/* .
En dan dat stomme bordje Zuidlaarderveen. Ik moet Joapie wel gelijk geven dat dit bordje heel erg gevaarlijk is := ....Gekke dieren dus.....

Hopelijk wil CC nog over Khavana berichten. Ik volg dit topic met erg veel plezier. En ach iedere dag als ik op de wei dressuur (Franse wei hé), denk ik: "is maar goed dat BOKT muppets dit niet zien, want dat zou toch ECHT niet kunnen :n ...." Nu mijn Polleke kan het dus wel en draait haar hoef er niet voor om en gaat rustig door met SB of travers of renvers ongeacht of ze over een steen gaat, of er een gat ligt, we berg op gaan, of berg af, het glad is of juist heel hard en droog met alle lastige varianten van dien, want onze dressuur weides die we altijd van buuf aangeboden krijgen zijn verre van ideaal. En zo is dat soms in het leven :) ....niet iedereen kan in goede omstandigheden rijden en dan pas je daar je werk op aan :)) en heb gewoon plezier....

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 14:25

Nou ik rij altijd maar dan ook altijd 's morgens vroeg met Jaopie. Ik ben dan nog fit, geen zorgen aan m'n kop verder, en het is dan hier meestal nog rustig overal, Ben ook altijd in m'n eentje.
Mijn grote "angst" was altijd: als ik op een dag die Rendac-truck maar niet tegenkom, want Jaopie is absolut geen fan van grote landbouwvoertuigen, vrachtwagens, tankwagens etc., daar hebben we een paar jaar terug eens een keer bijna onder gelegen (zo'n glimmend metalen tankwagen).

DUS... wat gebeurt er... juist... de Rendacwagen. Net toen ik op een voor Jaopie wildvreemd buitentraject was. Nou, dacht ik, hebben wij dat weer? Dan maar door de boerenkool ook er mee. Jaopie begon al weer te tapdancen, want dat ding kwam ons achterop. Daarom heb ik hem omgedraaid en de teugels laten vieren, terwijl we in de (brede) berm stonden. Kon-ie wat zien. Ik was zelf verbaasd dat dat goed ging. Wat meestal goed werkt is als ik hem achter iets engs aan stuur, dan krijgt hij opeens reuze lef. Alleen had ik even geen rekening gehouden met die walgelijke stank die als een wolk achter die wagen aan kwam.
Maar daar reageerde hij totaal niet op.

Ik moet en zal met hem langere en avontuurlijker buitenritten maken, ook met het oog op Khavanna straks, daarom train ik er steeds een stukje op, hoewel het me wel een beetje tegenvalt dat hij nog altijd zo onzeker reageert op nieuwigheden.
Is hij echt bang? Vertrouwt hij mij niet? Is het gewoon zijn tamelijk heetkoppige aard? Want een relaxed paard kan ik het echt niet noemen, hij zit zo maar op de kast, ook met in de bak rijden is hij nogal een handvol (niet letterlijk, want hij is op je pinken te rijden, hangt en trekt niet, maar Madame Jeanette pepers in z'n reet he?)
Momenteel probeer ik hem vooral stukjes in een lager tempo te rijden en wat terug te schakelen, om hem wat meer bij elkaar te krijgen. Dat lukt heel aardig. Buiten lukt dat niet zo goed, als je langere tijd stapt raak je z'n aandacht kwijt en gaat-ie om zich heen loeren. Op een rustig bospad zetten we er dan wel de sokken in met een sprongetje over een afzetbalk toe, dan is die stoom weer uit z'n oren.
Voor zo'n kruising Tinker x Fries is het wel een felle donder, als ik er mee door de Dorpsstraat van mijn woonplaats rij op weg naar buiten hoor je ook die hoefslagen in stap kets-kets-kets staccato snel achter elkaar op de straat, dan die hals er op en die driftig wapperende lange manen... ja jongens, daar komt-ie weer, mooi plaatje zo hoor (iedereen kent 'm hier ook, die zie je niet bepaald over het hoofd, er komt ook wel wat voorbij- zei ik toch enigzins trots...), maar MAN, wat een brok alertheid onder je reet.
Soms best vermoeiend, steeds bezig zijn met de rust te bewaren en kalmte er in te krijgen.
Helaas ben ik zelf geloof ik ook niet zo'n kalm type.... dus dat zal niet erg meehelpen.

Als ik dan van CC vernam dat Khava aan de luie kant lijkt te zijn.... nou, dan mag Khava wat van haar onverstoorbaarheid op Jaopie overbrengen en hij wat van zijn temperament aan haar geven.

Dan kan 't nog leuk worden, die twee samen bijv. op buitenrit!