Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 20:08

Ik word van het filmpje ook niet echt vrolijk. Het zenuwachtige in de mond (oa opgetrokken lippen) en de onrustige aanleuning zijn de twee dingen die mij het eerste opvallen. Naar mijn idee mis ik ook de totale verbinding in het paard (het aan elkaar zijn) en de losgelaten rug. De hand lijkt ook juist erg streng in te werken als wordt gecorrigeerd door de ruiter. Hmm. Ben benieuwd hoe de "AR-aanhangers" dit kwalificeren. Is dit nu een goed voorbeeld of een slecht voorbeeld.

Trouwens schaar me alsjeblieft niet onder de mensen die niet open staan voor andere ideeën, want dat is absoluut niet zo. Ik heb ook nog heel veel andere dingen gezegd dat alleen de passage die door Paperboy werd aangehaald.

Paperboy

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 20:24

Persoonlijk zie ik graag de filmpjes van Claudia Wolters. Maar met het filmpje vind ik niks mis, ik vind het bit helemaal niet streng en zie ook geen strenge hand. Paard lijkt geconcentreerd en met plezier te werken en de beloning vind ik super want dat wordt heel vaak vergeten, vind het een sympathieke ruiter

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 20:33

Maar wat vind jij nu van de zenuwachtige mond? Ik krijg hierdoor de indruk dat het paard te veel stress heeft.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 20:39

Ik niet, als er stress zou zijn zou je meer signalen zien. Ik zie een verder ontspannen paard, die geconcentreerd is op zijn ruiter. Er zijn meer paarden die met bit rommelen, er op knabbelen etc.
Bovendien vind ik het geen scherp bit.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 20:42

vur schreef:
Maar wat vind jij nu van de zenuwachtige mond? Ik krijg hierdoor de indruk dat het paard te veel stress heeft.

ik denk dat als je stills van dat filmpje maakt, dat je heel bokt over je heen krijgt.......dan is AR net zo'n mishandeling als de rollkur :7

open hysterische bekken is natuurlijk nooit goed, zeker niet als het paard ernaar gaat lopen vol takfouten en zonder enige gedragenheid

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 20:47

Ik zou het bit eens moeten zien en kunnen gebruiken om daar een echt gefundeerd oordeel over te kunnen vellen, maar zo lijkt het niet vriendelijk in het gebruik. Hoe dan ook, ik heb liever een paard dat zijn tanden niet laat zien en niet zo onrustig is in de mond. Ik vind ook het kwijlen niet fijn. Ik heb liever een ontspannen gesloten mond die wat lichtjes kauwt en wat licht schuimt. Ik stoor me altijd aan monden die overmatig onrustig zijn, knarsen, kwijlen etc in het algemeen en dus in elke stroming.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 20:50

Op het 3e filmpje in het begin van het topic van Marlies een filmpje uit de KR is het paard ook druk met de mond......

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 20:53

Paperboy schreef:
Op het 3e filmpje in het begin van het topic van Marlies een filmpje uit de KR is het paard ook druk met de mond......

ja maar dat was positief :D

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 20:56

Paperboy schreef:

Klopt, vind ik ook niet fijn.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 20:57

cam schreef:
Paperboy schreef:

ja maar dat was positief :D

Volgens mij heb ik toen niks positiefs over de mond gezegd. }> Volgens mij heb ik helemaal niks gezegd over de mond.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 21:09

nee dat was zo opvallend.
Elke AR film wordt ontleed,maar hier was er geen commentaar van het KR kamp :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 21:24

Misschien ook omdat het filmpje van tig jaar terug was en we op dit moment toch veel bewuster kunnen zijn met het bit. :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 21:29

Over het filmpje:
Het lijkt mij dat er van uit het KR kamp héél veel van te zeggen is, maar het is voor de meesten waarschijnlijk té erg.
Zomaar een paar kleinigheidjes: geen voorwaarts, geen schwung, geen durchlassigkeit, geen oprichting, geen aanleuning, geen verhevenheid, en VOORAL GEEN ZWEEFMOMENT IN DE DRAF.
Dit is 16e eeuws rijden, folklore.
DIt moet je niet willen vergelijken met Klassieke Dressuur, dat kan niet.

Het imponeert mogelijk mensen die om zich heen alleen maar het alom aanwezige geëtter zien van slecht geïnstrueerde ruiters.
Het ziet er zeker heel gemakkelijk en relaxed uit, maar er wordt niets van het paard gevraagd.

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 21:33

Simpelman schreef:
Het ziet er zeker heel gemakkelijk en relaxed uit, maar er wordt niets van het paard gevraagd.

Ik sta op stal met een heel stel "actieve" AR aanhangers, en bovenstaand is precies wat ik dagelijks zie! Ik zeg daar niets van, die mensen hebben immers op hun manier lol met hun knol. Echter krijg ik als actieve wedstrijdruiter en klassiek geschoold met een vleugje modern ( ik noem t maar normaal paardrijden) wel de scheve gezichten van het AR kamp en dat irriteert mij weleens mateloos.

Mijn beesten en ik zelf, zijn na een uur bezweet en moe..........zij hebben rustig 2 uur les zonder 1 zweetdruppeltje!

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 21:54

Super irritant dat ik aanhanger genoemd wordt.......ik ben mijn eigen baas, mijn eigen persoon. Heel raar dat jullie iedereen over één kam scharen. Ik hoop echt van harte dat jullie minder stug en met meer lossigheid naar jullie paard toe zijn, want naar mensen met andere ideeën hebben de meeste van jullie dat zeker niet. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en lekker zijn eigen ding doen.

En chikohaa wat kan jou het nou schelen of dat hun paarden zweten of niet....waar je je druk om maakt zeg.... Zo dat lucht op :D

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 21:57

Als je goed kan lezen PB, maak ik mij daar niet druk om. Ik erger mij aan de blikken en aan het altijd overtuigende dat AR de enige richting is. Terwijl dat voor mij de enige richting is waar ik niet naar toe wil.

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 22:09

het is natuurlijk helemaal prima als je zo met je paard wil rijden, zonder enige inspanning, aanleuning en ruggebruik, voor ieder wat wils. Denk alleen dat je in de problemen gaat komen, zodra je daarmee wedstrijden wilt gaan rijden, want dat is niet de manier die de FEI hanteert.....
Hebben mensen daar ervaring mee??? Dat ze met de AR methode op reguliere dressuurwedstrijden gaan?? en wat is dan het commentaar op de protocollen?

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 22:24

orion456 schreef:
het is natuurlijk helemaal prima als je zo met je paard wil rijden, zonder enige inspanning, aanleuning en ruggebruik, voor ieder wat wils. Denk alleen dat je in de problemen gaat komen, zodra je daarmee wedstrijden wilt gaan rijden, want dat is niet de manier die de FEI hanteert.....
Hebben mensen daar ervaring mee??? Dat ze met de AR methode op reguliere dressuurwedstrijden gaan?? en wat is dan het commentaar op de protocollen?

Van Greetje Hakvoort weet ik dat ze Z ruiter is en ridder in de AR. Gaat wel samen blijkbaar, in ieder geval in de basissport.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 22:42

Hmm, moet toegeven dat ik n heleboel niet meer gelezen heb , maar wat mij wel nog te binnen schiet als tip voor TS : luister naar jou ven je paard. Ik had ooit de eer om N beroemde circus paardenman te leren kennen... en van hem heb ik geleerd dat je naar jou en de mogelijkheden van je paard moet leren kijken... er zijn paarden die jan je nooit leren liggen en anderen nooit leren steigeren... hangt van de physieke en psychische mogelijkheden af ( en natuurlijk van de mens als leraar).de kunst us om te herkennen op welke manier het maximum aan vreugde,plezier en welzijn behaald wordt. En of en nu klassiek,AR, western of Chinees is... maakt geen flaus aus...

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 22:55

@Sasja, helemaal mee eens! En door jezelf aan te passen aan het paard, leer je zelf juist enorm veel bij.

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 22:58

En waarom gaan jullie er van uit, dat dat alleen mogelijk is bij AR?

Denk je echt, dat als je fanatiek wedstrijden rijdt volgens het klassieke systeem, dat je nooit naar jezelf kijkt? Dan heb je namelijk een vreselijk vreemd beeld van de sport.

In de sport is het nog erger, want dan moet je ook nog onder de druk van de competitie op de juiste wijze met je paard weten te communiceren. Dat je die ambitie niet hebt prima, maar verklaar dan een systeem die ver van het skala afstaat niet als heilig.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 23:20

orion456 schreef:

Ik heb absoluut geen wedstrijd ambities, gewoon lekker samen met mijn paard aan het werk.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 23:41

chikohaa schreef:
En waarom gaan jullie er van uit, dat dat alleen mogelijk is bij AR?

Daar gaat niemand vanuit?

Overigens denk ik dat weinig AR-ruiters wedstrijdambitie hebben, omdat de AR zo verschilt van de wedstrijdsport. Als sprinter loop je ook geen marathon om jezelf te bewijzen, dat idee :) Heb wel gehoord van AR-ruiters in de sport, maar ik denk dat dat zeldzaam is.

Ik vind het filmpje persoonlijk wel erg mooi om naar te kijken. Anders dan de reguliere dressuur, ja dat wel, maar zeker harmonieus en het is duidelijk dat het paard echt buigt en zijn lijf gebruikt (zo zie je maar dat waarnemingen inderdaad verschillen :P ).

Kan iemand mij uitleggen wat dan precies de toegevoegde gymnastische waarde is van het erg voorwaarts rijden voor het paard? Los van het showelement. Wij rijden ook overgangen en tempowisselingen etc, maar rijden inderdaad niet zo flitsend snel. Waarom heeft snelheid een toegevoegde waarde? Ik zie het zo: als je struikelt dan val je naar voren en om jezelf op te vangen ren je snel naar voren. Dit omdat je uit balans bent. Dus is snelheid niet een teken van onbalans/proberen overeind te blijven terwijl je eigenlijk naar voren valt? Waarom heb je snelheid nodig om te gymnastiseren?
Laatst bijgewerkt door VogeltjeM op 01-08-13 23:45, in het totaal 1 keer bewerkt

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 23:45

Als je gaat leren fietsen, is je balans ook veel makkelijker te houden in een hoger tempo dan in een lager tempo, dat geldt ook voor de opleiding bij je paard. Omdat het paard een vluchtdier is, is het voor een paard makkelijker in een voorwaarts tempo te functioneren.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 23:46

Maar wat is dan de toegevoegde gymnastische waarde?