Met 90 kilo op een paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 11:36

Gini schreef:
little_king schreef:
Ik snap gewoon echt met de beste wil van de wereld niet waarom er mensen zijn die niet willen erkennen dat meer gewicht niet hoeft te betekenen dat er schade komt.

Maar het is wel een risicofactor.

Oke, maar dat is wat anders!
Scheef rondsloffen is ook een risico factor.
Een paard hele dagen op stal vind ik ook een risicofactor.
Er zijn meer risico factoren.
Een paard tussen een stroomdraad waar hij in kan komen is ook een risicofactor en je paard buiten in de sneeuw zetten ook.

Maar komt dat risico ooit ten uiting? Bij een goede combinatie zal dat risico erg beperkt zijn, bij een stevige ruiter een lange rug of smal iel ding het risico erg groot.
Ik ben uiteraard erg tegen een ruiter van 90 kilo op een smal sportpaardje.
Maar zo gaat de discussie hier niet, die gaat gewoon, 90 kilo=fout.
En dat is te kortzichtig.
60 kilo kan teveel zijn, 90 kan goed zijn.
Maar wel bekeken per combinatie.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 11:38

Nebraska schreef:
Je kunt gewoonweg niet zeggen dat kan niet, vanachter de pc, afgaande op wat je leest op het scherm.
Er zit veel meer achter ...en dat is wat o.a Lusitana (en ik ook )wil duidelijk maken.

Ik vraag me echt af waaruit je afleest dat wij dat wel willen doen. Integendeel, anderen posten foto's en vragen om de foto's te beoordelen en ik ga daar heel voorzichtig mee om. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 11:39

Moeten we eerst wachten tot hij stuk is? Is onaangenaam en pijnklachten ook iets?

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 11:40

Bon Charmeur: Bedankt, ik maak me best snel zorgen om die beestjes. Ik rij nu even niet op de haflinger, want het veulen is aan het innestelen, maar daar had ze dus last van, ik meteen denken dat het door mij kwam. Wat was ik opgelucht toen ik hoorde dat ze zwanger was.

Sees schreef:
Natsuki, 68kg is helemaal niet veel, zeker niet op een groter paard en ik neem aan dat je hem met beleid inrijdt, toch?

Ja hoor, er is altijd begleiding bij en hij kent zijn paarden het best, we hebben nu al denk ik vijf keer gereden en zijn grotendeels nog aan het stappen en korte stukjes draven, ik ben er ook bewust mee bezig dat hij zijn rug goed gebruikt en me goed leert te dragen. Alleen maak ik me soms wel eens zorgen, aangezien hij zijn bespiering nog wat moet krijgen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 11:41

@russel Je hoeft niet te wachten tot een paard stuk is, er is goed af te lezen aan een paard als hem iets dwars zit... :D

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 11:41

Lusitana schreef:
Klopt, sees, maar overgewicht is niet altijd hetzelfde als gewicht...
Een gespierde ruiter van 90 kilo van 1.90m is heeft geen overgewicht, die van 1.55m wel...
Toch is de massa zo vlak boven het zadel makkelijker te dragen dan de lengte als die zou gaan tegenhangen...
Er komt veel meer bij kijken dan alleen een gewicht noemen, of alleen uitgaan van overgewicht bij een ruiter...

Wie zegt dat ik me alleen focus op gewicht? Het gaat in dit topic over het gewicht en niet over de invloed van huisvesting o.i.d. dus is het logisch dat daar de nadruk op ligt maar ik heb nergens gezegd dat gewicht de enige (negatieve) factor is.

Overgewicht is IMO slecht voor de ruiter én het paard, punt. Een zwaarder persoon in goede conditie, dus zwaar van spieren en niet van vet, zal het paard wellicht minder schaden dan een persoon met eenzelfde gewicht in vet (sorry ik wil niet op teentjes trappen maar doe even de handschoentjes uit :o ), dát zou ik nou wel een interessant onderzoek vinden. Er zijn echter zoveel factoren die dan meespelen dat een dergelijk onderzoek wellicht lastig wordt.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 11:44

russel schreef:
Moeten we eerst wachten tot hij stuk is? Is onaangenaam en pijnklachten ook iets?

nee hoor.
Je kunt jaarlijks of vaker je paard preventief laten onderzoeken.
Dat deed ik al toen ik nog wel slank was omdat ik als slanke ruiter ook een paard naar de knoppen kon rijden.
En dat doe ik nu nog steeds.

Daarnaast naar je paard durven luisteren kan ook een hoop leed besparen.
En ik geef toe, dat wordt tegenwoordig veel te weinig gedaan.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 11:45

little_king schreef:
Ik snap gewoon echt met de beste wil van de wereld niet waarom er mensen zijn die niet willen erkennen dat meer gewicht niet hoeft te betekenen dat er schade komt.
Dat het combinatie afhankelijk is. Niet alleen domweg een cijfertje zonder de rest te zien.
60 kilo kan te veel zijn, 90 kan goed zijn.
Maar dan moet je wel de combinatie weten.

Omdat toch niemand met droge ogen kan beweren dat één persoon mer rugzak en dezelfde persoon zonder rugzak op hetzelfde paard niet belastender is? Dan heb je toch oogkleppen voor? Sorry hoor ik wil niemand tegen de schenen schoppen en heb al meerdere keren gezegd dat de combinatie, de mate van training, conditie en bespiering van zowel ruiter en paard van invloed zijn maar wáárom moet er in godsnaam zo spastisch gedaan worden over het ruitergwicht?

little_king schreef:
En wat jou opvalt moet jij weten.
Ik weet waar mijn kilo's en gezondheid vandaan komen.
Ik sportte zeer fanatiek, viel gigantisch af, tot het ongezonde, maar dat kwam door het sporten volgens de arts.
Een jaar later kwam ik in een paar maanden 20 kilo bij, oke die eerste 10 waren goed, maar die latere niet.
Toch sportte ik nog steeds fanatiek. Dus waar kwamen die kilo's ineens vandaan?
Nog later werd ik ook vermoeid, heel vermoeid. Ik moest sporten minderen en minderen. Terwijl ik dat niet wilde, maar ik kon niet meer.
Ja dan komen er ook nog kilo's bij.
Dieet aangepast, maar ik viel niet af. diëtist erbij, maar ik voel nog niet af.
En uiteindelijk ben ik er achter gekomen wat de oorzaak is. Haschimoto.
Volgens de arts zal ik nooit meer de oude worden. Ook niet met medicatie. Ook niet mijn gewicht.
Ik eet nog steeds niet veel aan callorieen.
Weeg 78 kilo, dat is overgewicht bij mij. En ik haat het. Maar daardoor heb ik wel een ander type paard gekocht, 1 die geen moeite heeft met mijn recreatie ritten (fanatiek gaat niet meer)
Maar dan gaan de getallen freaks hier nog zeggen dat het schade brengt zonder de combinatie te kennen.
Dan is er 1 woord voor, kortzichtigheid.

Dat is idd een constatering die ik heb gedaan nav meerdere topics over dit onderwerp ;).
Super dat jij een ander paard hebt gekocht, echt waar +:)+ .

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 11:46

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 11:48

Sees schreef:
Lusitana schreef:
Klopt, sees, maar overgewicht is niet altijd hetzelfde als gewicht...
Een gespierde ruiter van 90 kilo van 1.90m is heeft geen overgewicht, die van 1.55m wel...
Toch is de massa zo vlak boven het zadel makkelijker te dragen dan de lengte als die zou gaan tegenhangen...
Er komt veel meer bij kijken dan alleen een gewicht noemen, of alleen uitgaan van overgewicht bij een ruiter...

Wie zegt dat ik me alleen focus op gewicht? Het gaat in dit topic over het gewicht en niet over de invloed van huisvesting o.i.d. dus is het logisch dat daar de nadruk op ligt maar ik heb nergens gezegd dat gewicht de enige (negatieve) factor is.

Overgewicht is IMO slecht voor de ruiter én het paard, punt. Een zwaarder persoon in goede conditie, dus zwaar van spieren en niet van vet, zal het paard wellicht minder schaden dan een persoon met eenzelfde gewicht in vet (sorry ik wil niet op teentjes trappen maar doe even de handschoentjes uit :o ), dát zou ik nou wel een interessant onderzoek vinden. Er zijn echter zoveel factoren die dan meespelen dat een dergelijk onderzoek wellicht lastig wordt.

Zoals huisvesting.

ja mijn vet zal vast bewegen, maar zo erg dat het stoort?
ja bij iemand van 130 kilo zal zoiets wel gaan werken, maar die ken ik geen die dan nog op een paard zitten :)
Ik merk niet dat mijn buik, want daar zit mijn vet, zo op en neer klotst dat ik daardoor achter de beweging zit of iets in die trant.
Ik denk niet dat het meer beweegt dan mijn borsten.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 11:53

@ Sees meer belasting is niet per definitie over de grens.
Over de grens geeft schade, meer belasting hoeft dat niet te geven.

Mijn eerdere paard heb ik ook nog, want ik dank niets af :) Maar die staat heerlijk van zijn pensioen te genieten.
Maar bij de keuze van een ander ben ik inderdaad gaan kijken wel soort paard bij mij past.
Wetende dat ik de sport niet meer in ga, niet meer fanatiek kan rijden dus het paard ook geen stuiterbal moet worden als hij een week alleen maar in de weide staat, wetende dat mijn gewicht nooit meer perfect al worden.
En daar heb ik imo een goede kandidaat voor gevonden.

En dat is wat ik met al mijn berichten ook bedoel, meer gewicht is kijken wat past.
Nee bij 130 past er niets meer. Maar die 90 in de topic titel moet nog wel te matchen zijn :)

Mukkie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 11:55

Nou dit is me een lange discussie zeg.
Is de eind conclusie niet gewoon dan het te dragen gewicht per paard bekeken moet worden?
Dat ieder met gezond verstand dit zelf kan en mag bekijken?

(Dit lijkt meer een afzeiktopic te worden over te dikke mensen.... ;) )

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 11:59

Gini schreef:
Lusitana schreef:
@russel Je hoeft niet te wachten tot een paard stuk is, er is goed af te lezen aan een paard als hem iets dwars zit... :D

Oei , dan verwijs ik graag naar dit topic: [PP] "Als hij het niet fijn vind laat hij het wel merken"

Je moet het ook kúnnen aflezen. Ik heb het over het feit dat als een DA op bepaalde plekken druk of knijpt, een paard met een gevoelige plek daarop reageert.
Ik heb het over als een zadel niet past, een geoefend oog kan zien hoe dat het gaan beinvloed.
Ik heb het over als een paard last heeft van de ruiter, dit voor een geoefend oog te zien is aan de uitdrukking en bepaalde spierspanning.

Ik heb het niet over eigenwijze ruiters die dingen niet willen of kunnen zien.
Sorry dat ik daar niet duidelijk in was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 12:16

Ik weet zeker dat er genoeg ruiters zijn die daar op checken en als het nodig lijkt, ook de moeite nemen voor een DA en er niet op bezuinigen...

Maar er zijn genoeg ruiters die al amper verstand van paarden hebben en houden hebben en in pension ergens staan waar ook weinig paardenkennis is, waar er echt wel wordt gesold en men geen idee heeft...

Als peerd of pony vervelend is, strak de teugels en zweep erbij, maar echt niet denken dat er wat aan de hand is...jammergenoeg...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-08-13 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 12:16

Lusitana schreef:
Het probleem is dat tegenwoordig bijna niet een paard van jong tot de dood bij 1 ruiter is en op 1 manier gehouden wordt en altijd hetzelfde werk doet...De variabelen zijn oneindig. Dus zolang er geen onderzoek is op de wijze die ik eerder genoemd is, kun je totaal geen conclusies trekken, behalve dan, wat al voor de hand ligt.

Of iets meer voorkomt bij dunne of dikke ruiters zegt op zich niks (en voorlopig is er niets dat daar op wijst). Het gaat er nl om hoe en wanneer het paard is ingereden en hoe het wordt gereden. Jong belasten met werk dat het feitelijk niet aan kan, of het de rug verkeerd laten gebruiken is vele male schadelijker dan op een normale leeftijd met een echte dikzak rondsjouwen.

Hoeveel mensen zie je tegenwoordig nog de pezen harden door jonge paarden rechtuit over de weg te rijden?
De meeste paarden brengen een groot deel in de bak door als jong paard (het allerslechtste), of men duikt de bossen in. Zachte ondergrond. Dát is al een oorzaak van zwakker pezen bv. Ga dan nog een keer lopen bandageren en in ander onnodige beenbescherming zet omdat het zo´n leuk setje maakt, en de pezen worden ook nog lekker oververhit.

Let wel, ik ben niet tegen beenbescherming, maar dat moet wel gedragen waar nodig en niet standaard, en zo kort mogelijk. En daarna degelijk lang afspuiten.

Hoeveel mensen rijden een paard pas op hun vierde jaar in en doen daar dan een jaar over? Hoeveel houden zich aan goede opleidingsrichtlijnen en houden zich met rechtrichten bezig bv?

Wat kissing spines betreft, dat komt niet door gewicht, het zit alleen toevallig het vaakst waar de ruiter zit. Maar het komt bv ook in de lendenen voor.
Het kan wel degelijk door slechte training veroorzaakt, net zoals het met goede training verlicht kan worden.
De oorzaak is zelfs nog niet helemaal duidelijk, maar het heeft waarschijnlijk wel te maken met het slecht trainen van de rugspieren (en daar komt mijn hoe jong ga je er op en wat doe je er dan mee weer bij).
Paard met holgetrokken rug laten lopen (slecht rijden) en slecht passend tuig kan een rol spelen.
Zolang wetenschappers er nog niet uit zijn wat de oorzaak is kunnen wij zeker niet zomaar gaan denken dat het door gewicht op zich komt.

Jong en snel inrijden, meteen wedstrijden willen, paard in de krul trekken (trekken op zich al, het is een schande hoe er soms met teugels wordt omgegaan) of juist met holle rug en de neus en de wind laten lopen etc zijn veel vaker de oorzaak van problemen dan ruitergewicht....

Ben het met je eens hoor, alleen dat maakt het feit dat een te zware ruiter voor een paard nog evengoed erg belstend kan zijn, ook al wordt niet elk paard om die reden naar de knoppen gereden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 12:20

Gini schreef:
Mindim, idd, ik weeg met zadel net geen 58 kg. Ik ben gelukkig klein en fijn, al krijg ik het ook niet altijd cadeau. Soms merk ik dat er ook weer een tweetal kilootjes af moeten. Dat is als je een sport wilt beoefenen, dan moet je zorgen dat je lichaam optimaal is voor die sport. Met mijn kleine gestalte moet ik ook niet gaan basketballen. Niemand vindt het gek dat je uitgesloten wordt van een sport of job (model) omwille van je lengte, maar als het dan ineens over gewicht gaat, dan....tja....dan moet alles kunnen en mogen.

Als ik met zadel en mezelf onder de 58 zou moeten blijven, dan heb ik zwaar ondergewicht en dat heeft niets met dingen laten voor je sport te maken. Ik sport zeer veel, heb een laag vetpercentage. Dus over sportief zijn en voor je sport dingen over hebben dat begrijp ik prima. Maar niet iedereen is klein en kan met een slank gewicht onder de 58 kilo (incl zadel) blijven. Mijn lichaam is met zijn 60 kilo zonder zadel optimaal voor paardrijden hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 12:21

little_king schreef:
Gini schreef:
Maar je weet toch sowieso dat een te zwaar gewicht nefast is voor het paard. Maar nee, laten we het stoten op de huisvesting, of op de vorige eigenaar, of op de paardenbloemen die in de wei staan.
Verantwoordelijkheid nemen heet zoiets, maar he, dat mag je niet zeggen, want je zou mensen wel eens hun hobby afpakken. Ik heb zelf twee paarden meegemaakt die een ernstig doorgezakte rug hebben gekregen door een te zware ruiter (dan spreken we wel over echt te zwaar, had tranen in mijn ogen als die erop zaten). En nee, de beesten liepen geen pas kreupel, hadden meestal de oren naar voren en beten alleen maar lichtjes wanneer het zadel opgelegd werd. Dus alles is ok!!

Dat kan funest zijn, maar hoeft het niet te zijn. Daar gaat het om! Verder kijken.
Ja als ponypletter op een shet, ja dat is funest.
90 kilo op een fijn gebouwde grotere pony paard ook. Maar 90 op een brede tinker geeft geen schade.
Niet meer dan de dunne persoon.
Want ja dan komen er zeker dingen als huisvesting en manier van rijden om de hoek.
En dat is schadelijk bij zowel de slanke als de dikke ruiter als dat niet goed is.

Nadeel van sommige tinkers is dat ze vrij kort in de rug zijn en niet altijd het zadel op kunnen hebben, waar een paar flinke billen in kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 12:22

Mukkie1979 schreef:
Nou dit is me een lange discussie zeg.
Is de eind conclusie niet gewoon dan het te dragen gewicht per paard bekeken moet worden?
Dat ieder met gezond verstand dit zelf kan en mag bekijken?

(Dit lijkt meer een afzeiktopic te worden over te dikke mensen.... ;) )

Waarom afzeiktopic?? Als dit hekele onderwerp weer eens wordt belicht? We willen diervriendelijk zijn, maar moeten ook bij ons zelf te raden gaan.

Een vrouw van 86 kg zonder grammetje vet moet dan toch haast wel 1.95 lang zijn en dan zal ze ook op een paard van minimaal 1.80 rijden en niet op een haffie? Daar zal men niet zo snel iets bij afvragen.

Evenzo goed als er in de top maar bitter weinig sportpaarden van 1.62 met een volwassen man van 75-80 rondrijden.

Bij de topspringruiters verbaast het mij nl wel daar zie ik toch bij de oudere rotten in het vak wel wat middelvet klotsen...dan denk ik ook wel, oei..ouder dus minder makkelijk er ad, het goede leven en terend op ervaring, maar het is nog steeds sport en je bent sportman....moet dit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 12:26

Bon_charmeur schreef:
nou laat ik dan ook maar wat zeggen mijn kwpn-er is 168 en ik ben 96 kilo....

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

dus mijn paarden zijn nu ook zielig? of mishandel ik mijn paarden ook?
heb nog nooit een ziek paard of rugproblemen gehad met mn paarden.

Misschien heb je andere foto van jou met zadel, maar ik vind op deze foto je zadel te klein voor je achterste, dit vind ik nu met je billen op achterop de lepel zitten.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 12:28

Mindim schreef:
Nadeel van sommige tinkers is dat ze vrij kort in de rug zijn en niet altijd het zadel op kunnen hebben, waar een paar flinke billen in kunnen.

Klopt. Maar ook genoeg tinkers met wel die lengte.
En daarnaast niet iedereen met overgewicht heeft flinke billen.
Mijn gewicht zit aan mijn buik, slecht voor mezelf, maar als voordeel ik pas dan wel weer in een 17,5 " zadel en heb een vlakke hand over achter mijn bips.
Voordeel weinig vet in de weg op mijn billen om goed te kunnen zitten.
Dus nog meer dingen waar je naar moet kijken dan alleen de noemer overgewicht :D
Ieder persoon is ook nog anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 12:30

Bon_charmeur schreef:
nee ik zou niet stoppen met rijden... maar als ik vond en zag dat ik niet op mijn paard paste, had ik zeker een ander paard gekocht.. en indd je ziet vaak op maneges dat ze de dikkere kindjes op een klein ponytje laten rijden... daar ben ik het mee eens. dat dat NIET kan.. maar op een gewoon normaal paard.. moet dat gewoon geen probleem zijn..mits het dier iets mankeerd of gewoon zwak is.. maarja dan krijg je discussie over 'wanneer is een paard zwak' dus zo blijf je doorgaan. dan vind ik het ZIELIGER dat mensen allerlei handel aan hun paarden hangen en ze de mond snoeren en niks kunnen zeggen...

iedereen heeft nou eenmaal een mening.. en die word hier zeker utgesproken.. maar dat zijn dus nog geen feiten.

iemand van 86 kilo zonder grammetje vet, wat moet die er dan nog afsporten :+

Waarom een ander paard kopen ipv iets aan je eigen gewicht te doen dan? Dat snap ik dan weer niet.
En iemand van 86 kilo zonder een grammetje vet, die moet ik nog tegen komen en ik kom veel in de sportschool.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 12:32

little_king schreef:
was het maar zo simpel russel.
Los jij mijn schildklier problemen ook even voor me op?
Ook de vermoeidheidsklachten daarbij waardoor het fanatieke sporten wat ik eerst deed niet meer kan?

En ik heb een passend paard, dus wat is het probleem?
Mijn paard heeft geen probleem, ik heb geen probleem alleen sommige mensen in deze topics vinden het een probleem zonder de combinatie te kennen en slaan op tilt bij het horen van een getalletje :)

Lusitana verwoord alles heel goed, maar daar wordt grof overheen gelezen.

Daar wordt niet grof overheen gelezen. Opleiding en juist lichaamsgebruik van een paard is essentieel. Maar dat wil nog niet zeggen dat wanneer bij een paard alles prima in orde is geregeld je er elk gewicht maar op kan zetten en het dier dan volledig belasten.

little_king

Re: Met 90 kilo op een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 12:34

Elk gewicht , wie beweert van wel?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 12:34

Mukkie1979 het maakt niet uit hoe of wat je zegt over gewicht, er zullen altijd mensen zijn die zich afgezeken voelen. Vervelend maar nooit het doel van de posts waardoor ze zich afgezeken voelen lijkt me ;).

Ik vind het gewoon een moeilijk onderwerp, ik zie wel eens mensen op hun paard voorbij komen en dan denk ik wel: oei... Of het paard het nou wel of niet aan kan, het zou sowieso in die gevallen voor zowel paard als ruiter beter zijn als er wat kg af gaat.

Bij mij mag er ook wel wat af hoor ;).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 12:37

maralyn schreef:
Wij overwegen om de pony te verkopen voor een grote maat tinker/fries/koudbloed trekpaard, iets wat maar zwaar gebouwd is, en goed gewicht kan dragen.

Mijn vriend zit ook op de 85 kilo. En die wil ook gaan paardrijden. Maar op een iele KWPN, wil hij zelf liever niet! En terecht natuurlijk! Dier moet ook makkelijk verkeersmak gemaakt kunnen worden of al zijn, koel in de kop en lekker relaxed voor de kar kunnen.

En daarom, met al die redenen, gaan wij voor een zwaarder gebouwd paard, die lekker koel in de kop is.

Een grof paard (van bespiering) kan prima 15% van zijn gewicht hebben. Zwaargebouwde paarden (Belgen, tinkers, fjorden) 20% hebben.
Alles wat er tussen in zit kan 17% ongeveer hebben. (Mijn schatting hoor, zo bereken ik dat)
En arabiertjes, smalle pony's die houd ik zelf altijd aan op 10.

Dus een grof paard van 600 kilo (Lekkere forse kwpn van 1.65) zou mogelijk kunnen dragen in de theorie 90 kilo.
Een shire van 800 kilo stokmaatje 175. zou dan 160 kilo in theorie kunnen dragen.

In het praktijk is het vaak wel anders...natuurlijk

Friezen moet je dan niet aan beginnen, die hebben helemaal niet zo'n sterke rug. En verder zijn het trekpaarden, ze kunnen meer gewicht trekken, niet per definitie mee gewicht tillen.