DanaDeen schreef:*stom van mij, maar daar ga ik weer*
Hoezo heeft een paard meer aan een stapmolen dan aan een weiland?
Stomweg gedwongen rondjes wandelen wordt een paard, over het algemeen, niet beter van.
Een stapmolen is voor het gemak van de ruiter, niet voor het paard.
Een overdekte longeerring en rijbak zijn net zo voor het gemak voor de ruiter.
Een paard dat 24/7 buiten staat krijgt gegarandeerd meer beweging(s)(vrijheid) dan een paard dat op stal staat, lijkt mij dat daar niet over te twisten valt. Een paard op een weiland(en met soortgenoten) loopt (uit zichzelf) zo'n 20km per dag dat zijn een boel km meer dan met een uurtje in een (overdekte) bak rijden, als je daarnaast ook nog zou rijden dan zou je paard een stuk makkelijker te handelen zijn en fijner in zijn velletje zitten.
Jammer dat veel paardenbezitters dat (nog) niet in willen zien. Niet iedereen heeft de luxe om zijn paard zoveel mogelijk buiten te zetten en niet overal is dat mogelijk, dan zou je moeten roeien met de riemen die je hebt. Maar als je dan zoveel problemen met je paard ondervind, dan is het toch het proberen waard, lijkt mij.
[edit] Ik weet niet of dit echt off topic is, anders mijn excuses. (+aangepast naar aanleiding van onderstaande post)
Een wei is natuurlijk enorm prettig, maar de meeste paarden gaan er niet meer van bewegen. Lopen van polletje naar polletje en vreten zich vol. Het ene paard is het andere natuurlijk niet, maar ik zie veel veel te dikke paarden op de wei. Een stapmolen is goed om het paard meer beweging te geven, maar moet niet in de plaats komen van. Toevallig heb ik een insulineresistent paard dat (heel) veel moet bewegen en zeker niet de hele dag op de wei mag, Heel jammer dat de 24/7 "goeroes" (nog steeds) niet willen inzien dat 24/7 buiten niet altijd de goede keuze is voor je paard.
Nu weer ontopic