Welk bit geschikt voor mijn erg hete fries??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 15:36

onkeltje schreef:
Ook heb ik een tijdje aan de beginselen van vrijheidsdressuur gedaan.. ook om het vertrouwen te vergroten.. toen we in ons revalidatieproces zaten.. maar ik kan geen instructrice vinden in de buurt die voor niet al teveel geld mij verder helpt daarin.. dat vind ik jammer..
Anders was ik daar ook zeker mee doorgegaan... dus mochten jullie daarin tips hebben... ook welkom...

Ik heb de rest van het topic, na bovenstaand bericht, nog niet gelezen, dat ga ik zo doen.

Ook in onze regio zijn wel mensen te vinden. Ik weet niet precies waar in de Bommelerwaard jij zit?
Er zijn zeker wel mensen die bezig zijn met trainen vanaf de grond, dubbele lange lijnen, freestyle, horse-agility etcetera. Alleen wat lastiger te vinden.
Rond welke regio zoek jij precies, en wat wil of kun je uitgeven? Heb je nog voorkeur voor een bepaalde stroming? (Voest, parelli, roberts, klassiek?)

Joscelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 15:47

TS het is jammer dat je alles als een aanval ziet, sommige commentaar zou inderdaad wel wat aardiger gebracht mogen worden maar vaak is het scherpere commentaar wel juist. Je hebt het inderdaad niet over een SCHERPER bit gehad, maar in je openingspost heb je het wel degelijk over een bit dat voor ontspanning en nageeflijkheid zorgt. In mijn ogen heb je te weinig kennis als je om zoiets vraagt, omdat het een feit is dat nageeflijkheid en ontspanning totaaaal niet vanuit een bit bereikt kan worden, maar vanuit het correcte gebruik van de achterhand en rug en voorwaarts rijden. Je zoekt een snelle oplossing, helaas die is er niet. Je wilt niet terug naar de basis, erg jammer. Terug naar de basis betekent niet dat jij gefaald hebt, maar betekent dat jij het beste wilt voor jezelf en je paard.

Ik ben erg blij om te horen dat je de slof eraf haalt, dat is een grote stap in de goede richting. En voorlopig ziet het er niet uit waarschijnlijk, je paard met zijn hoofd in de wolken. Maar nou en? Volgens mij wil jij het mooie plaatje en die mooie krul, maar als je nu zou doorgaan met die slof heb je over een paar jaar geen paard meer over. Dan liever een paar maanden lelijk lopen en langer plezier van je mooie Fries.

Verder zeg je dat je geen bijrijder wil omdat je bang bent voor je band met je paard. Ik denk juist dat het goed zou zijn als je iemand anders op jouw paard zou zien, vaak zie je dan ook de fouten die je zelf maakt. Er zullen bij jou op stal vast mensen zijn die goed en rustig kunnen rijden, vraag anders of zij een lesje mee willen draaien op jouw paard en kijk waar het fout gaat, daar leer je zelf veel van.

Je zegt niet weg te willen bij je stalling en je instructrice, maar eerlijk gezegd lopen de rillingen wel over mijn rug dat jouw instructrice je al een jaar laat lopen met slof... Maar goed, dat is je eigen beslissing. Veel succes!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 16:18

onkeltje schreef:
Wat ik wel even nog kwijt wil, als laatste voor vandaag...
Toch wel mooi dat degene die het meeste commentaar geven zelf ook geen foto's op hun profiel hebben staan. Of in ieders geval geen rijdende foto's...
Fijne dag nog allemaal, en voor degene waar ik nog niet op gereageerd heb, ik kom er nog op terug...

Het gaat niet om de foto's het gaat om hoe je er zelf mee om gaat ;)

Ik ben geen wedstrijd ruiter. Dus mij zul je niet in de ringen zien.
Ik ben een ruiter, die ook veel fouten heeft gemaakt. Een ruiter, die het heeft leren inzien, datgene wat ik deed was niet goed.
Een ruiter die het toegeeft, dat hij of zij verkeerd bezig was. Is al op de helft van vooruitgang.

Elke ruiter heeft wel fouten gemaakt. En een echte geeft dat toe.
En een echte geeft ook toe dat ze verder willen kijken.

En omdat je dit hebt gestuurd, en ik me aangesproken voel, omdat ik wel goed bedoelde tips geef,
zeg ik je dit:
Zoals jij nu steeds schrijft, en ik tussen de regels door lees, wat ik vanaf het begin al aan gaf.
Je moet eens bij jezelf gaan zoeken. Niet bij het paard.

Ik kan hier zoooo boos om worden, dat je mensen die wel bezig zijn met het verbeteren van, zichzelf en anderen, omdat ze geen rij foto's hebben, de grond in boort.
Dit vind ik persoonlijk, een zeer kinderlijke actie.

Na dit bericht, hoef je niet te verwachten, dat ik (misschien nog wel meerderen ook) je op deze manier gaat helpen.
Er zijn mensen voor je op gekomen! Ook mensen die er wat neer zetten wat niet klopt....Of netjes is, of correct is.

Nee...Sorry...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 16:45

DanaDeen schreef:
*stom van mij, maar daar ga ik weer*

Hoezo heeft een paard meer aan een stapmolen dan aan een weiland?
Stomweg gedwongen rondjes wandelen wordt een paard, over het algemeen, niet beter van.
Een stapmolen is voor het gemak van de ruiter, niet voor het paard.
Een overdekte longeerring en rijbak zijn net zo voor het gemak voor de ruiter.

Een paard dat 24/7 buiten staat krijgt gegarandeerd meer beweging(s)(vrijheid) dan een paard dat op stal staat, lijkt mij dat daar niet over te twisten valt. Een paard op een weiland(en met soortgenoten) loopt (uit zichzelf) zo'n 20km per dag dat zijn een boel km meer dan met een uurtje in een (overdekte) bak rijden, als je daarnaast ook nog zou rijden dan zou je paard een stuk makkelijker te handelen zijn en fijner in zijn velletje zitten.

Jammer dat veel paardenbezitters dat (nog) niet in willen zien. Niet iedereen heeft de luxe om zijn paard zoveel mogelijk buiten te zetten en niet overal is dat mogelijk, dan zou je moeten roeien met de riemen die je hebt. Maar als je dan zoveel problemen met je paard ondervind, dan is het toch het proberen waard, lijkt mij.

[edit] Ik weet niet of dit echt off topic is, anders mijn excuses. (+aangepast naar aanleiding van onderstaande post)

Een wei is natuurlijk enorm prettig, maar de meeste paarden gaan er niet meer van bewegen. Lopen van polletje naar polletje en vreten zich vol. Het ene paard is het andere natuurlijk niet, maar ik zie veel veel te dikke paarden op de wei. Een stapmolen is goed om het paard meer beweging te geven, maar moet niet in de plaats komen van. Toevallig heb ik een insulineresistent paard dat (heel) veel moet bewegen en zeker niet de hele dag op de wei mag, Heel jammer dat de 24/7 "goeroes" (nog steeds) niet willen inzien dat 24/7 buiten niet altijd de goede keuze is voor je paard.
Nu weer ontopic :D :D

BarbaLala

Re: Welk bit geschikt voor mijn erg hete fries??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 16:49

Het ligt heel erg aan de grond of 24/7 wei een goede keus is.
Als je eiwitrijk en veel gras hebt staan is het inderdaad niet slim.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 17:05

Femke_Tweety schreef:
Ook in onze regio zijn wel mensen te vinden. Ik weet niet precies waar in de Bommelerwaard jij zit?
Er zijn zeker wel mensen die bezig zijn met trainen vanaf de grond, dubbele lange lijnen, freestyle, horse-agility etcetera. Alleen wat lastiger te vinden.
Rond welke regio zoek jij precies, en wat wil of kun je uitgeven? Heb je nog voorkeur voor een bepaalde stroming? (Voest, parelli, roberts, klassiek?)

TS, ik denk niet dat dit de juiste stal voor je is. Tenminste...dat is wat ik er uit opmaak. Je blijft sowieso het probleem houden van de verkeerde instructrice. Vraag me wel af...als er paddocks zijn, waarom staat je paard dan nog zoveel binnen?

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 17:14

1 ding weet je zeker en dat heb je door ervaring geleerd. Deze instructrice is niet de juiste voorjou.
Anders had het na 2 jaar wel veel beter gegaan.
Dus zet die vast eens aan de kant.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 17:24

onkeltje schreef:
Toch wel mooi dat degene die het meeste commentaar geven zelf ook geen foto's op hun profiel hebben staan. Of in ieders geval geen rijdende foto's...
Fijne dag nog allemaal, en voor degene waar ik nog niet op gereageerd heb, ik kom er nog op terug...

Ik heb niet zoveel foto's van mezelf. Maar des te meer van mijn dochter (aangezien ik degene ben die meestal de foto's maak :D :D ). Maar vooruit, omdat je het zo aardig vraagt, heb ik er toch nog eentje kunnen vinden (weliswaar wel van een aantal jaar terug :D :D :D )
Afbeelding

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 17:33

Ik heb ooit een paar lessen gegeven aan iemand met hetzelfde verhaal als dat van jou TS. Prachtig Friesje, eerlijk, maar heel onzeker. Ik heb de eigenaresse naar de ontspanning willen laten rijden, dus afblijven van de mond, het hoofd zakt vanzelf wel als de ontspanning daar is. (En dat kost tijd!) Ook ik ken de trucjes om een paard gedwongen naar de krul te rijden ( met de daarbij behorende vals knik en vol spanning.Oftewel, geen gel*l , trek hem in de krul. Maar paardrijden is een "art" . Het beheersen om te luisteren naar je paard. ) De desbetreffende dame was zeer ontevreden over het resultaat en is naar een andere instructie gegaan. En dat mag, dat kan, geen rancune. Een poosje later komt ze bij mij in de ring te rijden. Helaas met een paard wat diep in de krul liep ( getrokken) en uit narigheid haar mond ver open en de tong er uit. Resultaat, verlies gereden. Het kwam natuurlijk wel doordat ze bij mij was gestopt met lessen.(tuurlijk! :D ) Ik ben daar best verdrietig om geworden. Ik hou namelijk van paarden en vind het vreselijk omdat ze door de eigenaren onrecht aangedaan worden. Alleen maar omdat het dier "in de krul moet lopen" ( Wat totaal niks maar dan ook echt NIKS met nageeflijkheid te maken heeft. De desbetreffende dame was zo voorbij het doel van de dressuur gegaan ( de harmonieuze samenwerking tussen mens en dier) dat ik niets anders kon doen dan die lage punten te geven. Paardrijden is moeilijk, en we doen allemaal wel eens dingen waar we achteraf spijt van hebben, of waar we van denken, dat hadden we achteraf anders moeten doen. Wat ik met dit verhaal bedoel TS, je bent jezelf enorm aan het verdedigen, wat begrijpelijk is, want er komt nogal wat over je heen. Maar denk werkelijk eens na waar je mee bezig bent. Een ander bit helpt niet naar ontspanning of nageeflijkheid. Dit krijg je alleen door goed te rijden, hoe moeilijk je paard ook is. Ik ga helaas mee met de gedachte van een andere instructie. Als ze zelf al aangeeft dat je een moeilijk paard hebt, zegt dat eigenlijk dat ze het zelf niet weet op te lossen. Ik wens je heel veel succes, en laat de boosheid niet overheersen. Je handen zijn net antenne`s. Jouw spanning die je door dit topic oploopt, geef je absoluut door aan je mooie paard!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 17:45

onkeltje schreef:
En inderdaad... op deze foto's loopt ze nog steeds niet ontspannen, maar dat is zo vreselijk moeilijk.
Ik heb ongeveer 1 x in de 2 weken les gehad... maar nu hadden we een beenblessure dus lagen we er weer even uit.
Ben nu weer aan het oppakken met longeren en volgende week weer rijden.
Geloof me alleen als ik zeg.. zonder slof heb je een uur lang een gevecht... en dat wil ik niet meer, vandaar de slof...
Ik rijd absoluut niet met een sterke hand... omdat ik vertrouwen heb moeten opbouwen en dus helemaal niks kon met me handen en benen heb ik een hele stille zit gekregen.. en dat is in mijn voordeel.
Maar je wilt niet weten hoe hard we gaan als dat hoofd er op komt hoor.. en dan ziet het er bij beide NIET ontspannen uit.

Ontspanning zoeken en vinden is zeker vreselijk moelijk maar daar wil je wil graag heen. Een slofteugel lijkt een quickfix maar feitelijk veranderd het niets aan de broodnodige goeie basis: nagevelijkheid. Als deze basis er eenmaal goed in zit kan je het paard ook gerust maandenlang weg zetten en daarna weer oppakken.

Hang je slofteugel aan de wilgen, zoek een goeie instructeur en begin met kleine stapjes opnieuw. Zoek naar de ontspanning is stap voor je begint met draven. Werk aan rustige overgangen en ga zodra je voelt dat het tempo te hoog wordt terug naar stap. Is dat na 2 drafpassen, dan is dat zo.

Een andere bit zal op detail niveau wel wat kunnen oplossen.

Je weet ook zeker dat zadel, rug en gebit in orde zijn? Het hete kan ook een vlucht voor pijn zijn.

Succes want is een leuek merrie en de tijd en inspanning zeker waard!

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 18:21

Babootje schreef:
Een wei is natuurlijk enorm prettig, maar de meeste paarden gaan er niet meer van bewegen. Lopen van polletje naar polletje en vreten zich vol. Het ene paard is het andere natuurlijk niet, maar ik zie veel veel te dikke paarden op de wei. Een stapmolen is goed om het paard meer beweging te geven, maar moet niet in de plaats komen van. Toevallig heb ik een insulineresistent paard dat (heel) veel moet bewegen en zeker niet de hele dag op de wei mag, Heel jammer dat de 24/7 "goeroes" (nog steeds) niet willen inzien dat 24/7 buiten niet altijd de goede keuze is voor je paard.

24/7 vind ik wél de beste optie, voor ieder paard, ook in de winter, weliswaar met schuilstal. Jij doet net of 24/7 buiten gelijk staat aan 'je vol vreten'. Maar niet is minder waar. Je paard kan ook op een paddock of arme wei, bijgevoerd met onbeperkt kwalitatief goed hooi uit een slowfeeder. Voor de vitamientjes misschien een liksteen/wat voordroog/een paar uurtjes grazen. Geen paard die daar dik van wordt. :n Wél kunnen ze zo hun natuurlijke behoeften uitoefenen: sociaal contact, onbeperkt eten om het darmstelsel op gang te houden, vrije beweging... Ik weet dat de discussie hier daar niet over gaat, maar van dit soort berichtjes word ik gewoon verdrietig.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 18:25

Mmmm ik zie het.... academische rijkunst, grondwerk en eindeloze buitenritten.... we worden het niet eens denk ik, maar ieder zijn meug.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 18:26

Babootje schreef:
Mmmm ik zie het.... academische rijkunst, grondwerk en eindeloze buitenritten.... we worden het niet eens denk ik, maar ieder zijn meug.

Ik zie niet in waarom mijn paard andere behoeften heeft dan jouw paard, omdat jij er net iets anders mee omgaat? En speel alsjeblieft op de bal, en niet op de man. Je komt nogal sarcastisch over en dat lijkt me totaal niet nodig. Doe ik ook niet.
Laatst bijgewerkt door VogeltjeM op 28-06-13 18:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Heleenzz2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 18:28

Ik heb niet je hele topic doorgelezen, maar ik vind het wel apart dat je uberhaupt zonder cap op een paard gaat zitten en helemaal bij zo'n paard, die ongelooflijk fris is.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 18:30

Heleenzz2 schreef:
Ik heb niet je hele topic doorgelezen, maar ik vind het wel apart dat je uberhaupt zonder cap op een paard gaat zitten en helemaal bij zo'n paard, die ongelooflijk fris is.

Wow, zie ik nu pas.. Inderdaad beslist niet verstandig :\

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 19:00

Babootje schreef:

Er zijn ook andere opties voor 24/7 babootje.

Al eens verder gekeken naar een paddock paradise?
24/7 hoeft niet te gaan op het gras.

Ik zou zo zeggen, verbreed je kennis eens daar op (als je dat wilt hoor) via google ofzo.

24/7 hoeft in dat geval niet eens slecht te zijn ;)

Beter dan 20/24 op stal en 4/24 buiten de stal ;)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 19:20

onkeltje schreef:

Wat heeft jouw topic ermee te maken dat er mensen zijn die hier reageren. En geen foto's in hun topic hebben. Dat is hun eigen besluit. Jij opent een topic en krijgt niet te horen wat je wilt horen. Ga nu eens met het advies aan de gang wat velen hier jouw hebben gegeven.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 19:29

Heb het hele topic doorgelezen, maar wat ik je wilde aanraden ben ik niet tegen gekomen. Ga even goed sparen (rond de 200 euro) en plan 2 sessies en een trainingsles in van een gediplomeerde osteopaat. Je paardje zit volgens mij van kop tot kont helemaal vast. Als ze los is, kan ze zichzelf ook weer beter gaan ontspannen en ook rechter gaan worden. Als ze vast blijft zitten, blijf je heel lang bezig met trainen hierop. Vraag de osteo om een trainingsplan op te stellen en vraag les over hoe je moet trainen om haar los te houden en haar buik en rugspieren beter gaat gebruiken zonder spanning op te bouwen.

Werk ook aan je eigen zelfvertrouwen, durf haar ook los te laten. Begin vanaf de grond, werk aan ontspanning, laat haar zelf leren lopen. Als jij leert ontspannen en haar los durft te laten, zal ze jou ook durven gaan loslaten. Zou er pas weer op kruipen als ze vanaf de grond ontspannen is en dan weer rustig onder het zadel beginnen.

Ze ziet er in mijn ogen niet uit als een paardje wat spanning opbouwt door een verkeerd bit, ik denk ook niet dat je dat hoeft te veranderen. Je zou nog een anatomisch gevormd bit kunnen proberen, maar ik denk niet dat dat de spanning wegneemt.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 21:15

@onkeltje
Leer je paard de hals te strekken.
Begin als je er naast staat, strek zelf je hals naar beneden, kijk naar de grond, één hand aan het halster, druk licht op het halster, nodig haar uit zonder dwang mee naar beneden, beloon en stop.!
Morgen verder.
Verbind de handeling aan een woord bijvoorbeeld "lang".
Iedere dag een beetje.
Zet alle bitten en sloffen en wat dan ook in de kast, "wil" niets meer, tijdloos. Misschien ooit....
Vergeet alle rijkunstige trucjes en verhaaltjes, kijk en voel en luister naar jezelf en je paard. Probeer te zijn.

Een paard dat de hals, uit zichzelf, strekt ontspant zich, ontspanning kun je niet dwingen en dat is wat mensen met een slofteugel willen bereiken.
Je moet haar leren zich te ontspannen, hiervoor heb je vertrouwen nodig, alle ongenoegens verstoren het vertrouwen.
Masseer haar lijf met rust en gevoel, zomaar zonder doel.
Leer haar bijvoorbeeld één voet naar voren te plaatsen of wat je ook maar wilt.
Geen doel, geen dwang, geen stress.
Als je de ingang naar deze weg van omgang ontdekt ga er dan in verder en laat je niet afleiden door raad.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 21:39

onkeltje schreef:
Dat zijn we nu ook aan het doen... eerst stap en draf... gallop heeft daarnaast geen enkel nut.
Maar terug naar af vind ik ook de oplossing niet.. maar gewoon verder op een andere betere manier.. die wel.

Hoor het graag!

Terug naar af is vaak het beste wat je kan doen, want problemen liggen zo goed als altijd in de basis, die je dan later tegenkomt als je verschillende zaken aan elkaar koppelt.
Terug naar af is geen verlies of falen, het is even vanaf de eerste stap af kijken waar het probleem precies zit, een checklist langsgaan. Vaak is het ook zo dat het dan best vlot gaat, je gaat alles even vlot na en waar het probleem zit zal je wel wat langer moeten blijven hangen om het op te lossen, maar als je dat dan opgelost hebt maak je zo weer een paar enorme stappen en zal je zien dat je uiteindelijk veel sneller verder bent als dat je nu bent als wanneer je het nu vanaf hetzelfde punt maar anders gaat doen.

Dit is een heel moeilijk princiepe voor heel veel mensen(heb er zelf ook wel mee geworsteld), maar het toch zo doen en realiseren dat problemen die je verderop tegenkomt zo goed als altijd in de absolute basis zitten maakt dat je progressie uiteindelijk vele malen sneller gaat.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 21:43

Babootje schreef:

24/7 hoeft natuurlijk geen wei te betekenen he ;)
Maar hit actief en paddock paradise ligt vaak niet voor het oprapen, dat is wel jammer, daarin heb ik enorm veel geluk met mijn insuline resistente pony.

Al met al lijkt een stapmolen me echt stomvervelend, maar ik heb dan ook echte lb paarden, een echte rb zal die herhaling een stuk minder erg vinden. En soms moet je gewoon roeien met de riemen die je hebt en dan is bewegen in een stapmolen nog altijd beter dan stil moeten staan in een stal.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 21:45

maar ik zou haar inderdaad laten nakijken. door het slecht passende zadel kan het al in de knoop komen, maar met die slof ( al was het maar een maand zo als jij er mee rijd ! ) kan het niet anders dan helemaal aan gort zijn in die rug :n

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 20:57

Moderatoropmerking:
Er komen hier een heleboel goede en goedbedoelde tips voorbij. Alleen gaat het teveel offtopic over zaken die met het rijden van dit paard niets te maken hebben en niet ingaan op de feitelijke vraag van TS. Zaken als manier van huisvesten e.d. horen in dit topic bijvoorbeeld beslist niet thuis. Graag dus deze discussie(s) niet hier voeren.

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 09:15

Citaat:
Mijn Fries (net 6 geworden) was in de bak ook "fris". Voor mijn gevoel stonden we in de 5de versnelling en kreeg ik hem met geen mogelijkheid terug. (aanvulling: ik rij niet met een hulpteugel). Heet wil ik het niet noemen, te snel lopen. Liep ook met zijn hoofd de lucht in.
Ik ben gister begonnen met les. Mijn instructeur legde ook uit,waarom hij met zijn hoofd omhoog gaat lopen, lijf vast en als een plank voort beweegt. Zo heeft hij balans, dus daar kiest hij voor.

Wij moeten nu gaan oefenen om zijn hoofd te laten zakken, het tempo met mijn zit te bepalen, en ontspannen rond te rijden. Ik moet zeggen dat het gister al stukken beter ging. Hij vond het moelijk omdat hij zijn balans kwijt is als hij moet zakken, maar het lukte wel en je gelijk voelt dat zijn lijf meer ontspannen is waardoor hij ook weer makkelijker zakt en zijn tempo veel beter te regelen is.

Ik zou zeggen, neem les... ik les 1 x in de 2 weken voor mij nu meer dan genoeg. Maar ik wil graag relaxed met hem de bak doorkunnen ipv gefrustreerd erop zitten wat hem ook weer niet ten goede komt.

Dat klopt, dat hebben ze mij ook zo uitgelegd, inderdaad de balans die ze dan missen.
Het valt niet mee... zaterdag zonder slof gereden en de eerste 20 minuten alleen gestapt.
Ging vrij goed, toen ze echt ontspande een overgang gemaakt naar draf, meteen hoofd de lucht in.
Ben meteen terug gegaan in stap en zo nog een 15 minuten aangerommeld.
Tot ze op een gegeven moment ook in draf ontspande.
Ben er een uur mee bezig geweest maar zo voor de eerste keer.....
En ben ook inderdaad aan het lessen, probeer het nu ook 1x in de 2 weken op ta pakken, maar daar is niet altijd de mogelijkheid voor.

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 09:18

Citaat:
Ik zie hele mooie foto's in je profiel zonder slof????? Met de slof loopt je paard echt helemaal niet goed en zo bouwt ie teveel spanning en spier op de verkeerde plaats op waardoor rijden straks helemaal niet gaat. Waar uit zich dat hete in?

Zoals ik al eerder zei, een bit met vaste ringen ligt rustig in de mond. Mijn draak wordt echt heel heet met een 'rinkelend' bitje.

Precies, en daarom wil ik tips over bitten.. Als Elbrichje al zo snel ergens van schrikt en snel ergens heet van wordt.. dan zou dat dus ook een stukje aan het rinkelende bit kunnen liggen.
Ik ga volgende week 2 bitten proberen, de sprenger waar ook een smaakje aanzit zodat ze misschien wat meer ontspant ook. En de Myler, daar hebben ze op stal goede ervaringen mee dat een paardje daar ook rustig op reageert...