Van veel belovende dressuur hengst tot probeem paard. TIPS!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 16:01

Hoe gaat het nu? Al vorderingen sinds de laatste keer? ben er wel benieuwd naar

tabaflab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 16:09

Een paard dat jong ingereden is 3 jaar valt wel mee, maar misschien omdat hij nog in de groei was zijn zijn botten door het rijden verkeerd gaan groeien en dat hij daardoor pijn heeft. Mijn suggestie lijkt denk ik wel heel onwaarschijnlijk.
En als hij ooit een veelbelovende hengst was geweest denk ik dat ze er trouwens toen al heel veel aan gedaan hebben om uit te zoeken wat er was.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 18:49

tabaflab schreef:
Een paard dat jong ingereden is 3 jaar valt wel mee, maar misschien omdat hij nog in de groei was zijn zijn botten door het rijden verkeerd gaan groeien en dat hij daardoor pijn heeft. Mijn suggestie lijkt denk ik wel heel onwaarschijnlijk.
En als hij ooit een veelbelovende hengst was geweest denk ik dat ze er trouwens toen al heel veel aan gedaan hebben om uit te zoeken wat er was.

Dat klopt heb paard is al meerdere malen binneste buiten gekeerd en daar komt niets uit wel heeft hij vroeger groei pijnen gehad, en heeft hij nu schiefels in ze mond van het trekken aan heb bit, maar dat is allemaal in de topic terug te lezen

DDDara

Re: Van veel belovende dressuur hengst tot probeem paard. TIPS!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 19:18

En hoe het nu gaat:

Het was vandaag niet zijn beste dag waarschijnlijk omdat er weer het een en ander verandert hij is de afgelopen 2 dagen begonnen met opbouwen om de wei op te gaan. Dus toch weer een nieuwe ervaring (de wei wel gewoon aan eigen stal, dus we maken nog gebruik van de zelfde faciliteiten) maar het blijven natuurlijk toch veranderingen.
Overigens ging het ook zeker niet slecht maar weer iets meer moeite hem het halster om te doen, en hij was tijdens het werk iets minder relaxt dan de afgelopen tijd. Zaterdag zijn we begonnen met "Cirkel Driving" van alweer de 8ste dvd, dit pakte hij heel makkelijk op. Hierbij longeer je het paard in kleine cirkels om je heen waarbij je de zweep achter de schoft op het paard laat rusten terwijl ik met mijn gezicht in de zelfde richting als het paard mee loop. Om hem om te laten draaien draai ik dan mijn rug in de richting van zijn hoofd stap ik richting staart en tik ik met de zweep achter zijn staart op de grond waar door hij zijn voorhand wijkt (keertwending om de achterhand) dan loop ik voor hem uit tot hij en wijs de kant waar hij heen moet op en als hij dan weer om mij heen stapt/draaft leg ik de zweep weer achter zijn schoft. Dit pakte hij heel snel op.
En ik vind het een goede oefening voor hem omdat hij op deze manier continu de zweep in zijn oog hoek ziet. Dit was namelijk met rijden een groot probleem als hij de zweep zag ging ik met 100km/u door de baan.

Na 2 dagen te hebben gewerkt aan het cirkel driving ben ik vandaag ook begonnen met "longeren voor respect deel 2"
Hierbij stap ik in plaast van richting zijn staart om hem van richting te laten veranderen juist blokkerend voor hem en stuur ik hem direct de andere kant weer op. Door voor hem te stappen en het paard direct te laten stoppen en te laten keren moet hij zijn achter hand meer onder de massa zetten en meer gewicht op de achter benen nemen.
Maar omdat je met de zweep in je hand min of meer voor hem/ in zijn bewegingsrichting stapt reageert hij nog wel iets argwanend, maar ook dit werd bij iedere draai die we maakte weer een beetje beter.

Als dit allemaal weer een beetje bevestigd is moet ik door met het laatste onderdeel van dvd 8 en dan op naar de laatste DVD voor dat het rijden begint.

_hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 19:23

wat fijn om te lezen dat jullie vooruit gaan en het zo goed gaat. :) Ben benieuwd naar verdere updates

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 19:37

Bij het longeren voor respect, laat je hem dan binnendoor draaien?

De bedoeling is eigenlijk juist dat, als je hem longeert en hij is voorbij je navel, dat je achteruit gaat, hem binnendoor vraagt en de andere kant uit laat lopen. En iedere keer als hij buitenom draait, druk verhogen.
Is een lastige oefening, wat je in beginne kunt doen is idd weg blokkeren maar dan van recht van voren zo op hem aflopen met de grondwerkstok aan de kant van het hek van de longeerkraal, zodat hij wel binnendoor moet draaien.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 19:51

ja ik laat hem binnen door draaien (was misschien niet de beste uitleg, maar soms vind ik het zo moeilijk om uit te leggen wat je nu precies doet) Op zich doet hij het zo als op de dvd (longeren voor respect deel 2 hier moet je nog voor de driveline stappen en je stick voor hem zwaaien zodat hij door zijn hakken zakt en direct van je weg draait. In de Roundpen moet ik voor de driveline stappen en achteruit lopen en wijzen in de richting waar hij heen moet. Ik gebruik nog steeds alle methodes zodat het niet saai wordt en hij af en toe ook nog ff na moet denken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 19:57

Binnendoor draaien moet wel een automatisme worden. Als je de druk te hoog zet door voor hem uit te stappen is de kans erg groot dat hij, door die stap vooruit, zich gedwongen voelt om buitenom te draaien. Sta dat gewoon niet meer toe. Op een gegeven moment gaat het mixen van beide manieren verwarrend voor hem worden. Stap achteruit, geef hem de ruimte, maakt hij een fout kun je die corrigeren.

"Let them commit to the mistake".

Beide versies door elkaar gebruiken kan verwarrend zijn. Kun je alles wat je op de tweede manier op een gegeven moment bereikt hebt weer teniet doen. Laten nadenken is leuk, maar niet met dergelijke simpele dingen, en al helemaal niet met dingen die zo essentieel zijn voor het verkrijgen en het behouden van respect.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 15:28

Cassidy ik weet niet zeker of wij het over het zelfde onderdeel hebben.

lunging for respect stage 2 (is aan de leadrope: Je longeerd je paard bv rechts om, dit doe je door je leadrope in je rechterhand te houden en je stick in je linkerd hand. Als je wil dat het paard een roll back doet om links om te gaan draai je je hand om met de palm naar boven pak je je stick onder je leadrope door in je rechter hand, laat je je linkerhand over de leadrope richten het paard glijden <en pakt hem in je linkerhand> , stap je in de bewegingsrichting van het paard waardoor je hem min of meer blokkeert. Dan wijs je naar links en zwaait je stick.) Hier hoort hij dan door middel van een rollback van hand te veranderen.
Ik heb een filmpje van iemand die dit oefent:
http://www.youtube.com/watch?v=uEcP6yQiG3U

Ik had het vermoeden dat jij meer dacht aan het los werken in de roundpend. Want op deze manier is het BIJNA onmogelijk het paard niet binnendoor te laten draaien........ en als het je toch lukt hem buitenom te laten draaien ben je hem kwijt........ HELAAS lukt dat mij ook af en toe.

Vandaag was hij weer van het moeilijk doen. En iedere keer als ik als we rechts om werkte en mijn stick in mijn rechterhand pakte om hem te laten draaien (door middel van een rollback) reageerde hij heel overdreven en probeert hij er als een haas vandoor te gaan. Terwijl hij het links om doet als of het heel simpel is. Het vervelende is dat hij zo overdreven reageert dat hij er vrijwel direct van door vliegt waardoor ik bijna geen enkele keer de leadrope kan houden. Met als gevolg dat hij weet dat hij er onderuit kan komen door in protest te komen.
Toevallig lukte het me de laatste keer dat hij het deed om hem vast te houden al ging ik er wel als een soort waterskiër achter aan...... dan kijkt hij weer heel bang (maar toch ook een soort ondeugend waardoor ik nooit weet wanneer die besluit op me af te springen) Uiteindelijk rende hij achterwaarts bijna het hek in waardoor die wel moest stoppen met van me weg rennen toen nam hij een grote galop sprong naar voren en ging die weer netjes in rondjes om me heen zo als dat bij longeren hoort te gaan.

Weer vraag ik me bij dit onderdeel dan weer af of het echt nodig is er mee door te gaan...... Maar ergens weet ik ook wel weer zolang hij nog zo overdreven reageert is het eigenlijk juist heel belangrijk om door te gaan want hij moet leren na te denken in plaats van "instinctief" te reageren.
Maar deze stappen terug blijf ik toch moeilijk vinden, op 1 of andere manier verwacht of wil je toch voor uitgang en op dit soort momenten zie ik toch weer het labiele paard zoals ik hem kocht.
Uit eindelijk hebben we dus ook dit weer redelijk kunnen afsluiten met nog een paar goede draaien, maar toch ben ik er vandaag nog niet echt van overtuigd dat het kwartje daadwerkelijk gevallen is.

Hoe wel ik moet toegeven dat hij vandaag wel weer gesteigerd heeft toen ik hem iets vroeg wat hij "eng" vond, moet ik ook toegeven dat hij me niet probeerde aan te vliegen zo als bij het eerste onderdeel van longeren voor respect. En ook ging hij niet meer zo paniekerig ademen....... al rolde zijn ogen er nog wel bijna uit van angst.
Misschien moet ik dat ook wel zien als vooruitgang al voelt het niet zo.......

Ook blijft hij weer moeilijk doen met het omdoen van het halster, en nu ook met afdoen van de deken en omdoen van de been beschermers....... gek genoeg is dat na het werk dan ineens helemaal geen probleem meer.......... soms zakt de moed me wel een beetje in de schoenen :?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:10

Heb het filmpje bekeken en je uitleg gelezen, maar bij deze oefening is het (volgens mij, ben meer bekend met Parelli dan Anderson) de bedoeling dat je het paard vanuit de volte, naar je toe vraagt, dan dus 1 stap achteruit zet en het paard dan de andere kant op stuurt. De stap achteruit is om aan te geven dat het paard de ruimte heeft om naar jou toe te komen en binnendoor te draaien.

Dus als je paard rechtsom loopt, loop jij ook naar rechts om contact te krijgen met het rechteroog van je paard en het paard naar je toe te vragen dmv een stap achteruit en hem dan pas te keren door te blokkeren met de stick en te wijzen met je lichaam.

Je zei dat het paard scheef bespierd was, ik vermoed dan dus ook dat de bocht voor hem de ene kant op te scherp is om te maken, waardoor hij dus een andere mogelijkheid zoekt. Zeker omdat je zegt dat het paard het linksom wel gewoon doet.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 13:39

Het gaat weer beter!

Na het filmpje en de instructies nog is goed te hebben bekeken en beluisterd, is het me allemaal wel wat duidelijker geworden.

Helaas kan ik geen filmpje vinden waarin Clinton Anderson het voor doet en zijn er alleen mensen te vinden die het toch slecht kopiëren (niet dat ik het beter doe) dus het is moeilijk om de precieze techniek te laten zien maar het is in eerste instantie in de bewegingsrichting stappen en als het paard niet reageert stap je richting het paard om hem dan daadwerkelijk weg te sturen.

Het verschil tussen longeren voor respect deel 1 en deel 2 is dat je in deel 1 het paard laat draaien door een keertwending om de voorhand en bij deel 2 voor een keertwending om de achterhand.
Het is daarom dus belangrijk om de verschillende methode door elkaar te blijven gebruiken om controle te kunnen krijgen en houden over het hele paard (voorhand en achterhand).

CA legt uit dat veel paarden er "moeite" mee hebben jou controle te geven over hun voorhand (doormiddel van keertwending om de achterhand) En op het moment dat het paard die controle uithanden geeft krijg je er een heel ander en vooral respect voller paard voor terug.
Ik denk dat mijn paard langzaam aan aan het idee moet wennen dat hij de touwtjes letterlijk uit handen moet geven.
Ook was me opgevallen dat het paard op de dvd veel verder van CA af lijkt te lopen. Ik gebruik de zelfde leadrope dus daar kan het niet aan liggen maar CA is natuurlijk vrij groot/lang en zijn paarden zijn juist vrij klein. Een paard van 1,50 draait natuurlijk makkelijker een korte volte en korte bocht dan een paard van 1,85. Daarom heb ik er vandaag voor gekozen de zelfde oefening aan een longeerlijn te doen zo heeft het paard iets meer afstand van mij en de stick en kan hij makkelijker draaien. Dit werkte gelukkig erg goed, na een paar nette draaien ben ik gestopt en heb ik hem weer op de wei gezet!

Ik moet ook toegeven dat het niet helemaal vreemd is dat hij de laatste tijd anders reageert. Hij heeft nieuwe buur paarden in de wei naast hem....... 2 meiden dat is natuurlijk altijd lastig voor een man. Hij staat zelf ineens een aantal uren per dag op te wei. Hij krijgt momenteel even geen valeriaan (natuurlijk kalmeringsmiddel) meer omdat dit bij lang gebruik verslavend is en ik niet wil dat er gewenning optreed, dus hier ben ik even mee gestopt om het later deze maand weer te gaan voeren. Wel staat hij nog op een ander natuurlijk antistress middel maar dit heeft aanzienlijk minder effect. En daarbij haal ik ook sinds kort zijn paddock genootje op om op wedstrijd te gaan waardoor hij soms 'alleen' staat. Dus zo maakt hij de nodige veranderingen mee.

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 20:57

Vergeet niet dat hier twee aan het leren zijn, jijzelf en hij. Jij en een 'moeilijk opvoedbaar jochie'! :D .......idd elke minuscule verandering in zijn omgeving en / of in jouw gedrag t.a.v. hem, is voor hem een wereld van verschil. Hoe duidelijker en rustiger jij bent, des te makkelijker is het voor hem om iets aan te nemen. Voorlopig zullen veel 'muggen' voor hem ' olifanten' lijken. Blijf vooral elk klein stapje vooruit, ook al is het maar een heel klein detail, zien en waarderen. Laat het hem ook voelen dat je dat waardeert. Reken maar dat hij het opvangt, die waardering van jou! :o Ongewenst gedrag vooral niet benadrukken, ook niet gevoelsmatig. (dat is nog wel het moeilijkste, lijkt me...)

Het blijft voor mij hartstikke boeiend om je te volgen! /3

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 21:17

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 22:24

ook ik heb heel jouw verhaal hier doorgelezen, en eerst dacht ik ook wat gaat er nu weer allemaal komen, maar het is dan uiteindelijk toch goed afgelopen.
Ik denk niet dat je hier iets verkeerd deed, ik denk ook niet dat je een fout maakte, ik denk ook niet dat jouw paard zijn vertrouwen in jou nu ineens kwijt is , nee juist het egenovergestelde ik denk dat je hier echt gewonnen hebt.
Dat is nu net waar jouw paard op wachtte, daar leert een juist van.
Persoonlijk had ik vroeger gestopt, jouw paard was in stress en was opgefokt en deed telkens een andere fout tot het moment dat het ineens wegspurtte, dat was eigenlijk het moment waar jij alle druk er af moest halen, dat was de goede respons.
Maar alles bij elkaar , goed zo.
succes verder.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 13:44

fokkertje schreef:
Rechts heel zwaar en links niet aanpakken. Wil zeggen dat het paard een extreem bolle (zware kant) en holle kant (niet aanpakken) heeft. Mijn paard heeft er ook wat last van. Heel veel rechtrichten, en niet veel aan de zware kant willen werken maar juist aan de holle kant. Succes.

Dit heeft met een deel natuurlijke scheefheid te maken en in haar geval tgv? iets waardoor de ene kant minder ontwikkeld is.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 19:16

VRAAGJE:

Ik ben onderhand begonnen met het kijken van dvd 10, eerst zal ik dvd 9 nog bevestigen maar alvast kijken wat er gaat gebeuren.

Maar nu heb ik een steeds terug kerend "PROBLEEM" want in dvd 10 weer aanbod komt. Tijdens het desensitize met de stick en string moet ik de grond slaan. (zie filmpje vanaf 1 minuut 5, bij mij hoeft zakje er niet aan gaat puur om de grond slaan)
http://www.youtube.com/watch?v=JSgAEFAfyqw

Als ik dit doe likt mijn paard continu zijn lippen maar slaat om de +/- 10 seconde altijd zijn rechterachterbeen recht naar achteren. Ik weet niet zo goed wat ik er mee aan moet. Hij heeft dus tekenen van onderdanigheid, maar ook van agressie. Vaak zet hij het rechter achterbeen dan op rust, en schop daarna weer recht achteruit....... verder gedraagt hij zich voorbeeldig staat stil enzo.
Maar dat likken en het trappen ik snap die combinatie niet!

Iemand een idee?????

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 20:35

Zodra jij met een stok op de grond slaat, of tikt of dreunt, verander jij ineens van een 'tweevoeter'
(de mens), in een 'drievoeter' , oftewel het voor hem vertrouwde ritme van jouw twee benen op de aarde verandert plotsklaps! Een verandering die hij niet kan plaatsen, waardoor hij wellicht terug deinst en preventief / defensief een been naar achter poft. -O-

Ik ben ooit rijdend op mijn paard in het bos een groep mensen tegen gekomen die allemaal met twee stokken liepen te wandelen, ' Nordic Walking' , mijn paard ging helemaal door het lint. Ze begreep er niets van, op geruime afstand, terwijl er visueel nog bij lange na niet iets viel waar te nemen, had zij die trillingen al opgepikt, en werd ze al gespannen. Ik begreep helemaal niets van haar reactie, totdat ik die groep ' Nordic Walkers' om de bocht aan zag komen, toen werd me duidelijk wat haar 'triggerde'. Ze, mijn paard, begreep er helemaal niets van, ging op dat moment idd achterwaarts stappen, zakte diep door de achterbenen en wilde eigenlijk heel hard wegrennen! Gelukkig konden we net op tijd een zijweggetje inslaan. Het duurde de hele verdere rit om haar weer tot ontspanning te laten komen. :o

Vandaar, enerzijds de onderdanigheid, jij bent de vertrouwde leider, anderzijds, wat / waar \ wie is die ' drievoeter' . Verwarring en angst alom....

Zo zie ik het. :)

Misschien zelf een oefening als een soort tussenstap voor hem bedenken?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 21:53

Likken van lippen is niet per definitie ontspanning en nadenken, kan ook een teken van stress zijn. En als je die reactie krijgt, ritme houden en doorgaan tot hij er mee stopt, minstens 15 seconden stil blijft staan en de reactie niet meer toont. Pas dan kun je even stoppen en hem rust geven. Na korte rust weer doorgaan, en de sessie niet eerder afbreken voordat hij geen krimp meer geeft.

Zie: http://www.youtube.com/watch?v=xJGZI8ncZaw

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-13 13:20

Super handig filmpje Cassidy.Dit was precies mijn punt! Wist echt niet wat ik hier mee aan moest! Nu weet ik weer hoe ik verder moet!

En Marin_ka3 ik denk ook zeker dat jij gelijk hebt. De wil om zich over te geven is er wel, maar dat neemt de angst voor het onbekende nog niet weg.

DANK

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 15:24

Update!!!!!!!

Het gaat op het moment helemaal geweldig. M'n kanjer is weer helemaal de oude/ de nieuwe (net hoe je het bekijkt natuurlijk). Hij is weer relaxt komt weer vrolijk aanlopen om aan het werk te gaan.
Onderhand zijn we klaar met DVD 9 en is alles bevestigd.
Het wordt nu dus tijd om DVD 10 (RIJDEN) te gaan kijken.

Aanstaande maandag is het precies 2 maanden geleden dat ik ben gestopt met rijden, en begonnen aan het grondwerk/ Clinton Anderson methode. Sinds die tijd heeft hij dus ook geen zadel meer op gehad en geen bit meer in.

Aangezien in week 26 mijn vakantie met de paarden in de Veluwe begint heb ik daar mijn planning op aangepast. In de hoop dat ik dan weer op mijn kanjer kan zitten om op een leuke manier het rijden weer op te pakken.

Afgelopen week: week 20, ben ik bezig geweest met het bevestigen van de CA methode, en ben ik begonnen met het springen naast me paard (voorbereiding voor het opstappen) om dat het opstijgen 1 van de probleem punten van ons was. (Zodra je aanstalten maakte om op te stijgen liep of draaide hij van je weg en begon het verzet eigenlijk al.) Om dit in de toekomst te voorkomen ben ik dus begonnen met het springen naast hem. Aan de linker kant (opstijg kant) probeerde hij me te bijten en ging hij onwijs moeilijk doen, terwijl als ik aan de rechter kant sprong en bezig was vond hij het geen enkel probleem en bleef hij rustig staan. Het is dus duidelijk dat hij geen moeite heeft met mijn gespring maar puur met de herinnering aan het opstijgen.
Iedere keer als hij weg draaide of weg liep heb ik hem aan het werk gezet zoals: flink achterwaarts laten lopen of een keertwending om de voor/achterhand laten maken. Na een keer of 2 had hij al door het het relaxter is om gewoon stil te blijven staan en mij maar raar te laten springen. Vanaf die dag heeft hij nooit meer op mijn gespring (en later het gespring in combinatie met zwaaiende benen en armen) gereageerd.

Deze week: week 21, deze week besteed ik aan het zetten van de puntjes op de I van de CA methode. En ook ben ik begonnen met het gebruik van het opstap krukje. Dus nu voer ik mijn rare gespring en gezwaai uit op het krukje. De eerste keer liep hij nog weg, maar toen ik hem weer een flink stuk achterwaarts had laten lopen om hem vervolgens weer naast mijn krukje te zetten was hij er al uit dat stilstaan makkelijker is.
Deze week zal ik mijn praktijken op het krukje voortzetten tot hij er helemaal niets meer om geeft!

Week 22: Zal in het teken staan van het opzadelen. (Dit ging in het verleden namelijk nog al eens gepaard met flink protest, bijten, schoppen, draaien en springen) Het is mijn plan om het zadel op te doen in het rust moment tijdens het werk zodat hij het gaat associëren met een prettige gebeurtenis. Mocht hij dan tijdens het opzadelen in protest komen zet ik hem weer aan het werk, tot dat hij rustig tijdens het opzadelen bij mij wil rusten. (Tenminste dat is het idee)

Week 23: Wil ik gaan besteden aan het werken vanaf de grond met het zadel op. Dus het longeren en de CA oefeningen waarmee ik ook met het zadel op zorg dat ik het respect van mijn paard heb en hij me vertrouwt tijdens het werk met het zadel op.

Week 24: Wordt de week van het opstijgen. Werken aan het stil staan tijden het opstijgen, dus alleen opstijgen als het paard ECHT stil staat. En hem bij het weg lopen en weg draaien tijdens het opstijgen weer flink aan het werk zetten zo als ik week 20 en 21. In deze week wil ik eigenlijk alleen nog op en afstappen en gewoon stil zitten, dus hem als ik er opzit totaal niet aan het werk zetten Gewoon ff kroelen en misschien een beetje flexen/ inbuigen (ook handig als voorbereiding op de one rein stop)

Week 25: Wordt mijn reserve week, zodat ik met alles nog een beetje kan schuiven als het nodig is. En uiteindelijk wil ik in deze week rustig gaan stappen, hier bij zal ik zoveel mogelijk dan wel geheel de bak proberen te vermijden. Dus beetje over het terrein en misschien buiten stappen.

Week 26: VAKANTIE in de Veluwe! Lekker buiten rijden! Hier zal ik rustig kijken of een drafje en een galopje op een mooi en veilig stuk een optie is. Zo niet dan wordt het een lekkere stap vakantie.... net zo lekker en ook nog eens heel goed tegen de atrofie!

Na de vakantie zal ik het de komende tijd op eigen terrein en eventueel in de bak ook weer alleen bij stappen houden onder het zadel. En pas als het stappen 100% vertrouwd is voor hem zal ik aan een drafje beginnen....... Uiteraard zal ik hem wel zijn beweging geven aan de longe of los of eventueel als dat veilig en vertrouwd voor hem is op buitenrit.

Ieder geval genoeg plannen!!!! (overigen doe ik alles de komende maanden bitloos)

Mochten jullie goede TIPS en IDEEËN hebben of HANDIGE FILMPJES voor de thema's van de komende weken....????
DAN ZIJN DIE WEER ZEER WELKOM!!!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 15:35

Geweldig dat je zo bezig bent en mooie planning... maar ben je niet bang dat omdat je voor de vakantie hem verplaatst dat hij stress krijgt van de verhuizing en weer terug valt? Weet niet of hij daar uberhaupt last van heeft... maar je planning is nu zo gericht op rijden op de Veluwe.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 15:45

Uiteraard ben ik wel bang voor een terugval, maar ik heb niet heel veel andere opties. Als ik hier bij mijn stal naar buiten ga dan moet ik door het drukke verkeer, of ik moet hem in de trailer zetten en in ze eentje mee nemen naar aan vreemde plek om dan later weer met de trailer terug te gaan. En alleen thuis in de bak daar wordt hij zeker niet blij van.
En daarbij gaat mijn andere paardje (zijn paddock maatje) ook mee dus ik denk dat dit de beste en veiligste optie is.

Overigens gaat hij daar 24/7 op de wei dus heeft hij de mogelijkheid zo nodig ze ei kwijt te kunnen.

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 15:56

Toe maar ik hoop dat het je gaat lukken en dat jij en je kanjer lekker van de ritjes in het bos genieten.
ik kan je helaas niet helpen met tips behalve de voor de hand liggende dingen dus dat doe ik ook maar niet. Succes en ik wacht met spanning je volgende update af over het verloop van zijn/jullie training en je planning.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 16:41

Ik heb het hele topic doorgelezen en ik vind het mooi om te zien hoe jij uit je eigen veilige haventje bent gestapt om je paard te helpen! Ik blijf zeker volgen, want ik ben heel erg benieuwd hoe het allemaal gaat!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 18:05

Gaaf om te lezen dat je zulke vooruitgang boekt, ik weet nog wel een leuk filmpje om je te helpen om hem eraan te wennen dat op die kruk staan leuk is, even kijken of ik dat kan vinden.

*Edit: kan het niet vinden, maar misschien kan iemand anders helpen. Het was een filmpje hier op bokt van iemand die op een krukje stapte, wachtte tot het paard aan kwam lopen, de rug en de schoft kroelde, van de kruk afsprong, de kruk meenam naar een andere plek en wachtte tot het paard naar haar toekwam en weer in positie ging staan voor een lekkere kroelbeurt op de rug. En dat ging een paar keer zo door. Hilarisch om te zien.