Angstige ruiter #2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 13:51

lies1994 schreef:
Even tussendoor, ik vind het zo dood eng om die sinterklaas op dat paard te zien.haha

Ben ook aan het kijken.. net stond die net echt rustig en zag je dat die man van de politie vanalles naar hem aan het fluisteren was.

Liesbeth1994

Re: Angstige ruiter #2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 13:54

Ja gelukkig wel. Geen idee hoe het komt maar ik hou mn hart vast op dit soort momenten. _O-

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 15:32

lies1994 schreef:
Even tussendoor, ik vind het zo dood eng om die sinterklaas op dat paard te zien.haha

Ach gut meissie, nog steeds bang voor de Sint ? :D :D

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 16:20

Jaaaaaa |(

Hahaha ben altijd bang dat ie er af sodemietert.

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 17:07

Dat gebeurt volgens mij best vaak, als je de filmpjes van vallende Sinten op internet moet geloven :D
Ik heb gisteren heel fijn gereden. Gestart met een andere pony in de binnenbak, die heel nerveus aan het doen was. Daar reageert mijn paard erg op, maar ik heb gewoon even de blik op oneindig gezet en ben gaan rijden. Warm stappen doe ik dan wat korter en meteen wat aan de slag,cdan is hij afgeleid van alle vreselijk enge dingen :roll: Toen de pony weg was, werd het stil n hebben we in alle rust flink gedraafd, veel figuren en zelfs een flink aantal rondes galop *\o/* Hij was behoorlijk fris, dus wilde snel, maar ik raakte niet in paniek en kon hem er op een grote volte bij houden. Pffff, dat voelde wel heel goed na alle stress van vorige week *D
Zo te lezen gaat het eigenlijk met iedereen best goed op het moment - goed zo meiden *\%/*

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 19:40

lies1994 schreef:

ik heb een keer een filmpje gezien dt het paard schrok en steigerde, sinterklaas op de grond :')

Evelien_1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 22:52

niets gebeurd met het sintje toch?
Braaf peard;)

heb vanmiddag bij z wedstrijd springen gekeken. Wat is dat hoog zeg. Was nog een man op een balk gevallen. Ene been links andere rechts, stapte er over direct er weer op en klaar is kees. Ik zou tien kleuren poepen;) lefgozers. Maar lijkt me wel heerlijk.

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 14:29

is ook wel een kwestie van gewenning dat springen. Ook al spring ik zelf ook nog geen z hoor! Eerst vond ik 70 cm al heel wat, maar naar mate je het vaker doet en je vertrouwen krijgt in je paard, gaat het steeds makkelijker. Ik spring nu met gemak een parcours van 1 meter en dat bouwen we steeds wat verder op.

La_Rouge

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 18:39

Ik wil me ook even melden..
Mijn angst ja ik weet het niet precies.
Ik reed voor de 4de keer op mijn oude verzorgpaard.
Ik stond met 1 voet in de beugel en mij andere been wou ik over het paard doen. Het paard schrok en galoppeerde weg en deed er alles aan om mij eraf te laten vallen wat uiteindelijk gebeurde. Resultaat ik op de grond kreeg geen adem en alles deed pijn. Toch nog even op het paard gestapt en 2 a 3 rondjes gestapt. Dit ging wel goed maar had teveel pijn. Later toch even na de ehbo gegaan en had verschillende ribben gekneusd en me long en nier gekneusd ( ik wist niet dat dit kon). Naar enkele weken kwam ik weer op stal en mocht niet meer rijden van de eigenaar omdat ik volgens hem me eigen aanstelde om te stoppen op dat moment. Hierdoor ben ik erg onzeker geworden. Aanstaande dinsdag ga ik weer voor de eerste keer rijden en ben bang maar waarvoor weet ik niet. Of het het opstappen is of de angst om te vallen of misschien wel dat de eigenaren vinden dat ik te angstig/onzeker ben.
Ik heb voor me eigen bedacht dat ik veel aandacht aan het paard wil geven door middel van grondwerken, knuffelen en er veel aandacht aan te besteden.
Hebben jullie misschien nog tips voor mij...?

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 21:06

ik vind 50cm al eng, maar ik raak er wel over. Alleen staat mijn paardje staat na de sprong stil. Mijn fout uiteraard!!!! Moet ik aan werken

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 14:54

Roxyi schreef:
Ik wil me ook even melden..
Mijn angst ja ik weet het niet precies.
Ik reed voor de 4de keer op mijn oude verzorgpaard.
Ik stond met 1 voet in de beugel en mij andere been wou ik over het paard doen. Het paard schrok en galoppeerde weg en deed er alles aan om mij eraf te laten vallen wat uiteindelijk gebeurde. Resultaat ik op de grond kreeg geen adem en alles deed pijn. Toch nog even op het paard gestapt en 2 a 3 rondjes gestapt. Dit ging wel goed maar had teveel pijn. Later toch even na de ehbo gegaan en had verschillende ribben gekneusd en me long en nier gekneusd ( ik wist niet dat dit kon). Naar enkele weken kwam ik weer op stal en mocht niet meer rijden van de eigenaar omdat ik volgens hem me eigen aanstelde om te stoppen op dat moment. Hierdoor ben ik erg onzeker geworden. Aanstaande dinsdag ga ik weer voor de eerste keer rijden en ben bang maar waarvoor weet ik niet. Of het het opstappen is of de angst om te vallen of misschien wel dat de eigenaren vinden dat ik te angstig/onzeker ben.
Ik heb voor me eigen bedacht dat ik veel aandacht aan het paard wil geven door middel van grondwerken, knuffelen en er veel aandacht aan te besteden.
Hebben jullie misschien nog tips voor mij...?

Is toch helemaal niet gek dat je nu wat angstig bent na zo'n val? Dat lijkt me heel normaal. Hartstikke goed van je dat je er na het vallen toch nog even op bent gegaan. Van die eigenaren zou ik me niets aantrekken - alsof zij met van alles gekneusd weer op zouden stappen en eens flink gaan rijden :P Ik zou inderdaad rustig beginnen als je weer naar het paardje gaat. Als je er van kunt genieten om gewoon fijn met hem bezig te zijn, ebben je zenuwen misschien al wat weg. Dan als je zover bent, rustig opstappen met hulp om je paard vast te houden en gewoon doen wat goed voelt die eerste keer. Als dat alleen wat stappen is, is dat ook goed. Wil je wat draven, ook goed. Laat je niet gek maken en doe wat je self aandurft +:)+ veel succes!

La_Rouge

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 15:39

@polderpaard ga eerst goed met het paardje bezig zijn voordat ik opstap. en vraag ook even hulp van de eigenaresse met opstappen.
Dit is overigens wel een nieuw verzorgpaard. Was ik vergeten erbij te vermelden. In mij contacten met de eigenaresse heb ik al uitgelegd van mij val/ongelukje en ze begreep me heel goed en het paard wat ik nu ga rijden is 1 van de makkelijkste van stal. Maar toch blijft mij val tot nu toe in me hoofd afspelen, ookal is dit ruim 4 jaar geleden. Hoe dichter ik bij aanstaande dinsdag kom hoe meer ik eraan ga denken..

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 19:10

Roxy@ fijn dat je een nieuw verzorgpaard hebt gevonden en met een begripvolle eigenaar ook nog :)
Rustig aan beginnen hoor en lekker zingen op zijn rug om te ontspannen :D hopelijk krijg je je lol in het rijden dan ook weer terug en verdwijnt de angst naar de achtergrond!

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 19:23

Deze komdende 2 weken kan ik ivm school opdrachten niet rijden :( dus hier ff geen update. Tenzij ik ga vrijrijden. Of heeft er een van jullie nog een paard beschikbaar in de hoeksche waard? :P

Evelien_1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 12:32

hoe is het gegaan Roxyi?

Ik ga morgen bij een bijrijdpaard kijken. Wel spanend want ik ken het paard niet en de mensen ook niet.

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 13:01

Da's leuk evelien!ben benieuwd.

kan nu nog langer niet lessen. Echt zo @$#¥ want het ging net zo goed. dus als iemand nog een paard beschikbaar heeft....? :')

Evelien_1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 13:04

zijn die paarden niet van jou dan?

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 13:09

Nee klopt ik heb er een die ik 'onder mijn hoede' neem. Maar die is gewoon van de pension eigenaar. Maar die rijd er zelf niet op. Dus vandaar.

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 13:24

Hoihoi mag ik me ook melden?
Ik ben Liset,20 jaar en rijdt een mijn verzorgpaard Reus nu ruim een jaar. Ik ben nooit bang voor hem geweest ook al was hij erg onrustig en schrikkerig in het begin maar op of naast het paard was ik nooit bang. Nu ben ik 8 weken geleden flink gevallen en heb daarbij mijn pols gebroken. Ik ben net bijna 2 weken uitmhet gips en heb zaterdag voor het eerst weer "gereden" eigenaresse had hem aan de longeerlijn, zonder zadel en met halsriem. We voelen elkaar goed aan en hij gaf me echt vertrouwen, maar.... Ik ben nu toch wel erg angstig om alleen te rijden! Ik doe veel met ontspanningsoegeningen en ook liedjes zingen, ogen sluiten, voelen etc doen we met de reguliere lessen heel veel (heel fijn!). Maar vooral het vooruitzicht dat we buitenritten gaan maken maakt me nu al bang.. Het is een erg sensibel paard dus zal absoluut vervelend of angstig gaan doen op buitenrit als ik zelf bang ben. Iemand anders op mijn paard lukt niet, de meesten vinden hem niet echt leuk of zijn bang. Laatst ging iemand anders met hem op buitenrit en het enige wat ie deed is proberen naar huis te lopen. Hebben jullie nog andere tips voor mij?

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 14:22

Welkom Liset!
Ik kan begrijpen dat je daardoor wat angstig ben. Maar ik moet zeggen dat ik het heel moedig vind dat je er zonder zadel hebt op gezeten. Mijn ervaring is dat ik er dan gelijk af val.haha
Tips zijn niet mijn sterkste kant maar ik denk dat je beter nog niet moet vooruit denken (buitenrit) maar gewoon afwachten wat er gaat komen. Want ik denk dat als je aan al die dingen gaat denken die in de toekomst gaan gebeuren,dat je dan mischien helemaal gek van angst ga worden. Misschien geld dit niet voor jou maar dat is mijn ervaring.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.

La_Rouge

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 17:50

Evelien_1987 schreef:
hoe is het gegaan Roxyi?

Ik ga morgen bij een bijrijdpaard kijken. Wel spanend want ik ken het paard niet en de mensen ook niet.

Ik ben gister en vandaag geweest. Helaas was het paardje wat ik ga rijden nog niet op de nieuwe stal. Ze komt vanavond. *\o/*
De eigenaars zitten in verhuizing. Maar wel met alle andere paarden bezig geweest, was ook leuk. Nu ik er al 2x ben geweest denk ik toch dat ik minder bang ben dan ik dacht.

Jij ook succes met je toekomstige bijrijdpaard.. Laat je iets weten?

Evelien_1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 18:23

Roxyi, fijn dat je minder bang bent dan je dacht! Gaat vast helemaal goed komen. Ga je vanavond direct heen voor het paard?

Liset, ik denk dat je weer opnieuw je vertrouwen moet opbouwen. Aangezien je je pols hebt gebroken is je angst misschien niet helemaal onterecht. Zoals je zelf al schreef is het voor anderen nog lastiger op Reus te rijden en voor Reus hetzelfde verhaal. Toch even volhouden en weer opnieuw succes ervaringen opbouwen. Ik vind het al ontzettend dapper dat je er zonder zadel op durft te stappen. Zoals Lies ook al zegt ik was met opstappen er al aan de andere kant vanaf gekukeld denk ik. Misschien is het eerst verstandig dat je je in de bak weer 100% zeker voelt...ofnouja meer dan 50% voordat je de weg op gaat! En mocht het moment aanbreken dat je de weg op gaat iemand meenemen op de fiets met evt een touw eraan? Wat ook ontzettend kan helpen is eerst een paar keer met hem uit wandelen te gaan. Jij ernaast lopend. Daarna een keer na de les buiten uitstappen, daarna iemand mee en dan helemaal alleen als de stappen ervoor je goed doen voelen ofzo. Succes ben beniewd naar je vorderingen.

Lies, is vrijrijden dan niet wat?

Ja ik laat wel even weten hoe het ging. Als ik aan morgen denk krijg ik al kriebels. Het is een fries en daar heb ik al geen twee jaar meer opgzeten. Weet verder ook niet hoe het paard is, maar ik laat de eigenaresse eerst wel even rijden voor ik opstap denk ik. Daarnaast vind ik het ook al eng omdat ik die mensen nog nooit gezien heb. Ben geen spontaan enthousiast heldje helaas. Maar is alleen maar goed voor me.

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 18:41

Spannend Evelien! Zou inderdaad eerst de eigenaresse laten rijden, dan weet je in ieder geval waar je opstapt. En uit jezelf op mensen afstappen die je niet kent is inderdaad heel moeilijk, maar daar hebben veel mensen last van hoor! Komt vast wel goed. :)

Wat fijn Roxyi!

Liset, wauw, zonder zadel en halsriem! Wat goed! Ik zou je eerst gewoon lekker richten op het bakwerk en de lessen, eventueel wat grondwerk om jullie band meer te verbeteren en jou iets zelfverzekerder laten worden? Buitenritten is voor latere zorg. Als het straks weer super gaat met het rijden in de bak weet ik zeker dat een buitenrit het probleem niet zal zijn. :)

Hier geen goede les gehad... Ik ging er al niet heel zelfverzekerd op want natuurlijk moesten ze precies tijdens mijn les met een blazer achter de bossen gaan werken.. De bossen zijn goed zichtbaar vanuit onze buitenbak en ze was al fris en het waaide ook nog eens hard. Ik zat erop en was lekker aan het stappen, ze was wel wat rond aan het kijken maar niets vreselijks, en opeens uit het niets schrikt ze van die blazer (waar ze al langs was gelopen) en begint keihard te rennen. Ik, zo onvoorbereid als ik was, hing er gelijk al half af en besloot er toen maar af te springen omdat het toch niets meer ging uithalen. :P Ik met m'n stomme kop begon gelijk weer te janken zoals ik altijd doe als ik eraf val.. Vreselijk, haha. Ben er vervolgens toch weer opgestapt en heb toch een redelijke les gereden!

Vraag me alleen af wanneer we ooit eens buiten gaan rijden, want ik wil zo'n val toch niet riskeren midden op straat... Maar dan weer, het is echt maar een keer in de paar maanden dat ze echt schrikt.

Sorry voor het lange verhaal jongens! Mijn paard schrikt alleen bijna nooit dus dit was wel een uitzonderlijke dag weer... Frisse tante!

La_Rouge

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 18:48

Vanavond kan ik helaas niet, en morge ook niet ivm school en werk. Dus dat wordt vrijdag dat ik er voor de eerste keer ga ontmoeten. Toch wel spannend hoor.
Ik kon de eigenaresse ook niet. Maar gelukkig verliep alles goed.
Slim idee om de eigenaresse eerst even te laten rijden. Gaat vast goedkomen..

En Narita, ik begon vroeger ook vaak te huilen als ik eraf viel, was meestal niet door de pijn, maar het idee dat ik gevallen was. Toch goed van je dat je er weer opstapte en verder ging met de les.
En als je eerst aan de hand met je paardje naar buiten gaat een paar keer.. Met een klein stukje beginnen en steeds iets verder, misschien krijg je er zo meer vertrouwen in. Misschien dat er wel iemand mee wil wandelen dat je niet alleen bent.

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 18:57

Oei Narita dat is vervelend dat je bent gevallen. Viel het verder mee qua pijn? Wel knap dat je er weer op bent gegaan. Ik vind rijden met veel wind en rare machines ook wel een uitdaging. Ze kunnen ineens spoken horen door de wind en schrikken!

Bedankt voor jullie tips allemaal! Ik vind buiten wandelen een leuk idee en ook grondwerk voor de band ga ik zeker doen en daar kan ik gelijk mee beginnen!! Ook na de les buiten uitstappen ga ik proberen ( nu nog niet, over een paar weken/ maanden, liefst met iemand er naast!) ik blijf meelezen en zal jullie op de hoogte houden en misschien ook zelf tips geven:)