Opnieuw leren rijden - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zooist

Re: Opnieuw leren rijden - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 11:02

Voelen is het belangrijkste, en dan onafhankelijk zitten.
Een goed zadel doet ook wonderen!
Het zadel moet niet alleen goed op het paard passen, maar je moet er zelf ook goed in kunnen zitten.
Dat scheelt ook al de helft.

Op stal bij mij is iemand, altijd super bezig met een manegepaard en ze mag dat paard ook wat extra bijrijden. Ik schrok me wezenloos toen ik haar zag rijden. Een soort verlichte stoelzit :?

Laatst zag ik haar op een ander paard zitten, met een ander zadel, en toen zat ze toch netjes :j

Ik zei dat ze voortaan een ander zadel moest gebruiken, maar dat gaat dus niet. Zadel hoort en past bij het paard..... en ik vind dat zo zonde :x

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 11:04

Das zonde zeg...ik had er ook bij mij één op stal wiens zadel voor geen meter lag, uiteindelijk mijn zadel er een keer opgelegd en toen voelde ze dat haar paard honderd keer beter kon bewegen en zij ook veel makkelijker kon zitten. Ze heeft nu dus zelf een nieuwe gekocht, echt een superverbetering!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 11:07

@Malene: Bedankt voor je uitleg, ik heb er echt wat aan :j
Als ik het zo lees zit ik er net tussenin. Doorzitten met losse teugel is geen probleem, ik plof ook niet (achter) in het zadel, maar met doorzitten gaat soms wel nog het tempo wat omlaag.
Meestal ben ik wel bewust van wat er onder me gebeurd, maar ik heb ook nog wel eens momenten dat ik denk 'hee, waar komt dit ineens vandaan'. Ik ben er wel echt mee bezig om die momenten uit te puzzelen, voelen waar het vandaan komt en te kijken hoe ik het anders zou kunnen aanpakken.

Zal in elk geval nog eens een zitlesje aan de longe plannen, even helemaal terug naar de basis, vaak helpt me dat wel om weer een stapje vooruit te maken :j En woensdag ga ik een proefles yoga doen, met de bedoeling 1x per week les te nemen, ook om bewuster te worden van mijn houding, ademhaling en bewegingen :j

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 11:15

Soms moet je het doen met de middelen die je hebt, zeker in het geval van een manegepaard of een bijrijdpaard. Ik had de mazzel dat ik voor mijn bijrijdpaard een goed passend zadel kon overnemen voor 50 euro van een kennis. Mega-oud en heel plat, maar ik zat er heel veel fijner in dan in het veelzijdigheidszadel dat ze had (was richting springen).

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 11:20

Zooist schreef:
Of aan oefeningen op een zitbal? Daar kan Ankem veel over vertellen! :j

Dat klinkt interessant! Zijn deze (skippy? :D) ballen te koop of zijn hier speciale lessen voor?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 11:21

Kruidvat heeft ze wel eens liggen. Lidl ook geloof ik. Zijn van die acties.
Staan ook wel te koop als fitnessballen.
En oefeningen? In eerste instantie is gewoon rechtop zitten al een uitdaging :))

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 11:27

Ik heb m een tijdlang gebruikt om tv op te kijken toen ik echt niets meer kon met mijn rug. Ik heb bekkeninstabiliteit, opgelopen door trauma van buitenaf (dus niet de wekedelenversie van de zwangeren...), jammer genoeg is de schade niet te verhelpen dus heb ik geleerd ermee om te gaan. Hiervoor loop ik ook bij een haptonoom, moet zeggen dat die een hoop goeds gedaan heeft voor mijn houding en zit!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 11:36

Ze kosten een tientje bij Scapino. :)

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 11:46

Ik heb even rondgekeken op internet en er is inderdaad zat kauze! Waar ik alleen tegenaan loop is welke maat ik moet hebben...?

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 11:47

Hallo alle nieuwelingen :) ik ga niet op iedereen reageren..sorry maar jullie gaan mij te snel met schrijven ;)

Merkte gisteren met rijden dat het zadel van Suuske echt niet goed ligt. Ze gaat er nu echt op blokkeren in haar lijf. Ze wil linksom zich niet goed buigen in haar lijf, ze zet me scheef en doet dramatisch om onder het werk uit te komen.
Ik ben blij dat morgen de zadelmaakster komt... ben benieuwd wat haar oordeel is.
Ik ga nu Knollentuin even lief whatsappen... mss wil zij voor de les vanmiddag haar wow meenemen voor mij.
Het foto toestel ligt in de oplader... dan niet vergeten hem mee te nemen straks >;)

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 11:48

gut... zo'n bal... vraag me af of ik er wel mee geconfronteerd wil worden ;)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 11:54

Ik kan ook niet wachten tot de zadelmaker komt.
Een zadel is zo bepalend. Voor je paard, maar ook voor de ruiter :j
Heb een interessante KN Symphonie gezien die ook wel eens passend kan zijn op Jim.
Maar is aan de andere kant van Nederland, dat is dan weer jammer :+

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 11:58

oh die had ik voor suuske. Heb nu de KN Tango. ik vind hem fijn, maar suus nu wat minder.
Maar toen ik van de Symphonie naar de Tango overging liep suus meteen stukken beter.
Het beste loopt ze onder de wow. Maar dat vind ik nog niet alles. Ik vind die voorkant zo breed en stoot me er "nog" steeds tegen iedere keer als ik hem van KT mag gebruiken. KT is onwijs lief iedere keer om hem mee te nemen en te laten testen door mij. suuske is super blij ermee, maar ja dat kan ook zijn omdat de drukverdeling dan weer wat anders is dan gewend en mss meer lucht in drukverdeling.

Suus heeft enorme badkuip rug... gewoonweg lastig om daar iets passends op te krijgen wat langer dan een jaar goed blijft liggen. De hoop is nu op de nieuwe zadelmaakster....hopelijk niet een ander zadel... want dan wordt het nummer 4 in de 6 jaar dat ik suuske heb :(

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 12:01

Ik vind een WOW echt helemaal niks. Zie ook vaak dat er een extra stuiter in komt wanneer de ruiters door gaan zitten. Omdat er toch meer beweging in zit dan als het zadel gevuld is met wol oid.

Daarnaast vind ik ze spuuglelijk :')

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 12:03

ja mooi zijn ze niet. Maar ik vind wel dat je optimaal kan voelen met een Wow.
Ik ben meestal veel sneller met anticiperen op suus haar bewegingen. MAar je wordt enorm teruggeworpen naar je eigen zit en balans. Is die niet goed... dan is de wow een wiebelding :=

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 12:05

Juist, en dat zie je zo enorm terug op de wedstrijdtereinen (want daar zie ik ze vooral)
Maar goed, sommigen zweren erbij, maar ik zou die graag eens op een normaal zadel willen zien rijden.
Weet zeker dat ze daar beter op kunnen leren rijden.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 12:07

Vraag ik me af. Juist door de Wow moet je zelf goed je balans op je paard vinden. Dus merk je ook de kleine veranderingen. Denk dat mensen die niet zo met houding bezig zijn er last van hebben.
Dan is vast zitten in een wolzadel makkelijker. Maar ja je wilt toch zelf je balans goed hebben, ongeacht zadel.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 12:08

ik neem m mee hoor sabm, als er een extra stuiter inkomt issie niet goed afgesteld zoo. het is een ontzettend fijn zadel, erg goed uitgedacht concept maat t staat en valt met de afstelling, doordat er zoveel mogelijk is.. boom-kussens voor en achter in verschillende maten envormen -headplates-singelbevestiging-stijgbeugel ophanging-en dan nog de lucht erin...1 pompje kan t verschil maken .
en ja knap zijn ze niet maar je zit erbovenop he? en dan zie je dr haast niks van.
ik rij op gewone wolzadels en wow. ik wissel ook af bij mn paarden, dan s onder wol dan s onder de wow. is leuk!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 12:10

Wat was er niet passend aan de Symphonie.
Ik vind het echt moeilijk, de zoektocht naar een goedpassend zadel.
Wow hoor ik wisselende verhalen over. Paarden bewegen fijner, maar ruiters gaan slechter zitten. Of alles is juist super, of paard en ruiter kunnen er beiden niet aan wennen.
Misschien komt dat inderdaad wel door een balansprobleem, dat weet ik niet. Ik heb er geen ervaring mee.
En ze liggen boven budget, dus denk ook niet dat er 1 gaat komen...

Ik weet wel welk zadel ik wil. Maar dat is niet te koop en nieuw schreeuwend duur :+

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 12:12

idd ,sab, iemand zonder balans heeft idd meer moeite in een wow. een wolzadel met stevige wrongen kan zo een ruiter van dienst zijn, mijn vraag is dan -hoe voelt dat voor t paard dat daaronder loopt? die moet welhaast continu frictie voelen,toch?
dan komen we dus toch weer op t bare-back padje en de voltige singel.. zoek je balans :D
ps op de fotos die ik geplaatst heb rij ik op goof en rep met een wow, de laatste fotos van vante zijn op een passier, speciaal besteld, david noemt m t leren chabrakje.. platter dan plat heel dun wrongetje
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 10-02-12 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 12:13

Afbeelding

dit bedoel ik dus met badkuiprug... onmogelijk!!

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 12:14

de symphonie vond ik te plat... en voor suus waren de kussens niet fijn.
De Tango heeft hogere kussens op de rug... maar ja die zijn nu ze verandert niet goed meer hahahaha
aaaaaaaaahhhhhhhhhhhhhhhhhh
|o |o

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 12:15

Oh dat is moeilijk :j
Paard van mijn vorige instructrice heeft ook zo'n rug.
Zij heeft er een Prestige Top Dressage op liggen, nieuwe model.
Ligt super en paard beweegt heel fijn :j
Mijn vorige bijrijdpaard had dit zadel ook. Ik kon er niet in zitten :+

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 12:15

ff zwart schilderen en je hebt joep van jappeloup ;)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 12:33

knollentuin schreef:
ff zwart schilderen en je hebt joep van jappeloup ;)

Nou bijna wel ja. Daar had ik een prestige appalousa op liggen. Voor witje heb ik nu een Eqestor erg fijn. Daarvoor een Bates, ook niet verkeerd. Voordeel dat je daar zelf een hoop aan kan bijstellen/veranderen.