Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Liesj1998 schreef:Liesj1998 schreef:Heeeey,
Ik heb een verzorgpony van ong 6 jaar. NF.
Ik wil haar graag aan de teugel hebben, dit lukt alleen niet..
Hebben jullie tips ?
xxxx.
Heeft iemand nog oplossingen voor mijn 'probleempje' ? xxx.^^^^^
_NF_ schreef:Hoi ik heb een probleem. Een kleintje maar.![]()
Ik kan mijn pony nageeflijk rijden oftewel aan de teugel. Maar nou zegt een vriendin van mij van je moet de teugels kort houden. Maaaaaar.. nu dribbelt hij daar dus bij en dan zegt ze hij heeft vroeger voor de koets gelopen en pony's die gereden worden en samen met koets lopen hebben dat vaker. Maar dat noem ik nou dikke bullshit! Weet niet of het waar is maar het klinkt echt super onzinnig! Nu heb ik het aan mijn rijinsturctrise gevraagt en die zegt, je moet als je hem nageeflijk hebt lang en laag houden. Ze ontspant ie zich en dribbelt ie ook niet. Maar niet alleen daarom, hij heeft heel lang niet zo hard gewerkt, het zal natuulijk ook de zenuwen zijn en de spanning. Dus welke raad moet ik opvolgen? Die van mn vriendin of van mn rijinstructrise. Ik denk zelf mijn rijinstructrise. En.. weten jullie misschien hoe het ook een beetje kan komen? dat dribbelen?
xxxx.
Liesj1998 schreef:Been geven (druk opleggen ) en vanuit de ringvinger wat met de teugel spelen.
Kan het ook zijn dat ze het helemaal niet kent, en hoe leer je dat dan aan ?
xxx
superwoman schreef:Liesj1998 schreef:Been geven (druk opleggen ) en vanuit de ringvinger wat met de teugel spelen.
Kan het ook zijn dat ze het helemaal niet kent, en hoe leer je dat dan aan ?
xxx
Dus je geeft been (blijkt dit doen) én je geeft steeds achter elkaar een ophouding...
Zou jij dat snappen als paard zijnde? Paarden met wat meer karakter zullen met die manier in de staak gaan (omhoog), want ze moeten vooruit met de rem erop en dat gaat niet.
Ten eerste is aan de teugel niet iets wat je het paard moet leren. Het is een resultaat!
Je begint met het paard scherp aan je been te zetten. Dit doe dmv schakelen (dus steeds een paar pasjes versnellen/verruimen en dan weer rustig opvangen met voornamelijk je zit)
En dan het moeilijkste, dat is je paard niet in de weg zitten. Goed meegaan met de beweging. Met een verkeerde houding zal je het paard storen en geef je onbedoelde (vaak ook onbewust) hulpen. Een instructeur kan je goed helpen om bewust te worden van bepaalde handelingen en kan helpen met afleren en aanleren van bepaalde handelingen.
_NF_ schreef:Hoi ik heb een probleem. Een kleintje maar.![]()
Ik kan mijn pony nageeflijk rijden oftewel aan de teugel. Maar nou zegt een vriendin van mij van je moet de teugels kort houden. Maaaaaar.. nu dribbelt hij daar dus bij en dan zegt ze hij heeft vroeger voor de koets gelopen en pony's die gereden worden en samen met koets lopen hebben dat vaker. Maar dat noem ik nou dikke bullshit! Weet niet of het waar is maar het klinkt echt super onzinnig! Nu heb ik het aan mijn rijinsturctrise gevraagt en die zegt, je moet als je hem nageeflijk hebt lang en laag houden. Ze ontspant ie zich en dribbelt ie ook niet. Maar niet alleen daarom, hij heeft heel lang niet zo hard gewerkt, het zal natuulijk ook de zenuwen zijn en de spanning. Dus welke raad moet ik opvolgen? Die van mn vriendin of van mn rijinstructrise. Ik denk zelf mijn rijinstructrise. En.. weten jullie misschien hoe het ook een beetje kan komen? dat dribbelen?
xxxx.
Molzebeer schreef:Tips over wat ik buiten kan doen blijven ook welkom, iemand kwam met de tip om een thiedeman te gebruiken. Wat vinden jullie daarvan?
Citaat:Wat iemand zei over dat het thuis heel goed moet zijn, om op wedstrijd redelijk te kunnen presteren is idd een goede. Aan de andere kant kent het paard de routes op haar duimpje, het is meestal geen onbekend terrein en ze is ervaren.
Lieke1 schreef:_NF_ schreef:Hoi ik heb een probleem. Een kleintje maar.![]()
xxxx.
Beste Eva, ik heb je een privéberichtje gestuurd, heb je dat al gelezen??