[INFO] Aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_xLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:06

Heeeey,
Ik heb een verzorgpony van ong 6 jaar.
Ik wil haar graag aan de teugel hebben, dit lukt alleen niet..
Hebben jullie tips ?
xxxx.

mar1996

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:58

wat voor soort pony is het?

Molzebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 00:30

Ik rijd sinds een tijdje een lieve, mega voorwaartse arabier. Het probleem is dat ze buiten haar hoofd extreem omhoog gooit en dat blijft doen, ook na 20 km. Ze wil gaan, gaan, gaan, is mega enthousiast. Dit rijdt vervelend maar buiten dat rijdt ik haar zo kapot. Ze is zo stijf als een hark (en scheef), drukt haar rug weg, niet ontspannen (zo was ze al, niet sinds ik haar rijdt). Hoe krijg ik toch dat hoofd naar beneden? Ze is wel aan het been. Maar ben vaak voornamelijk bezig met haar rustiger te laten lopen omdat ze altijd hard wil. Die weg gedrukte rug baart mij zorgen.

Ik gebruik een martingaal (ze gaat er een enkele keer vandoor) maar heb het idee dat ze daar op gaat hangen en zo alleen maar meer een onderhals krijgt.

Lastige is dat ik alleen buiten kan rijden. De bak staat al maanden onder water en dat blijft nog wel even zo. In de bak is ze een stuk meer ontspannen, buiten lukt dit me dit niet. Ik kan dus ook niet longeren (met pessoa), wat ik in de zomer veel deed en wat leek te helpen, althans voor in de bak (niet voor buiten). Nu ik alleen buiten kan rijden weet ik het niet meer.

Ik zoek voornamelijk tips voor bij het buiten rijden. In de bak is het geen probleem (eerst wel) maar daar boekten we vooruitgang, door veel overgangen, zijwaarts, achterwaarts en veel longeren. Ik vind het zelf echt heel lastig met haar.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 10:52

Je moet je niet afvragen hoe je het hoofd naar beneden krijgt.... Je geeft eigenlijk zelf het antwoord al: het dier is scheef, niet ontspannen en drukt haar rug weg. Dat is de oorzaak, niet het gevolg. Dus dat is het probleem.

Dat je geen geschikte accomodatie hebt om op de juiste manier met de juiste middelen hier aan te werken, is de belemmerende factor.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:09

idd gummie

Molzebeer: wanneer je haar hoofd naar beneden krijgt, is het niet automatisch dat ze haar rug niet meer wegdrukt etc etc.
Het werkt andersom. Eerst aan het been en de achterbenen goed onder de massa en loswerken,daarna zou ze vanzelf naar beneden moeten komen waneer de ruiter goed mee werkt (tenzij ze extréém scheef is)
Juist `mega voorwaartse` paarden,zijn vaak niet áán het been al lijkt dat als ruiter wel zo.
Snel lopen is namelijk niet gelijk aan goed aan het been, soms vluchen ze voor het been en soms lopen ze snel waardoor de ruiter niet hoeft bij te drijven...
Je hebt een moeilijke pony, daar heb je eigenlijk wel hulp bij nodig.

Molzebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 13:19

Bedankt voor de reacties! Ik ben mij bewust van de samenhang van alles. Ze wil niet ontspannen, het is echt een heet paardje. Ik zet echt met de vraag wat doe ik er aan? Wat kan ik buiten doen?

Ze reageert in de bak goed op mijn been. Daar ontspant ze ook, daar hebben we hard aan gewerkt. VW NW en ze ging ook stukje bij beetje meer haar rug meer gebruiken. Maar buiten blijft het dramatisch, daar gebruik ik mijn benen ook wel een stuk minder moet ik zeggen. Moet ik meer mijn benen gebruiken? Ik drijf idd vrijwel niet, want ik wil langzamer ipv sneller, anders wordt ze nog heter.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 18:38

Nee als je niet harder wil, dan idd geen been eraan. Wat wel zou moeten helpen is schakelen, maar met een heet paardje kan dat te moeilijk worden.
Je bent nog bezig in het beginstadium, dus met buitenrijden heb je te weinig basis naar mijn idee. Eigenlijk hetzelfde met wedstrijden,thuis moet het heel goed zijn om het op wedstrijd redelijk te kunnen laten zien.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 19:09

Zolang er niet voldoende controle is, is naar buiten gaan een risico en zelfs gevaarlijk. Niet alleen voor jou en je paard. Maar da's mijn mening. Dat hete waar je over spreekt kan overigens ook een geheel andere oorzaak hebben dan temperament.... Gezien de dingen die je beschrijft lijkt het me verstandig er hulp bij te zoeken van een goede instructeur.

_xLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 19:31

mar1996 schreef:
wat voor soort pony is het?

Waarschijnlijk een new forest, (Paspoort is 3 jaar later na geboortedatum aangevraagd, leeftijd dus ook niet zeker. ) maar ze moet nog erg veel leren ! Hebben jullie plz tips ?

_NF_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 22:46

Hoi ik heb een probleem. Een kleintje maar. :o

Ik kan mijn pony nageeflijk rijden oftewel aan de teugel. Maar nou zegt een vriendin van mij van je moet de teugels kort houden. Maaaaaar.. nu dribbelt hij daar dus bij en dan zegt ze hij heeft vroeger voor de koets gelopen en pony's die gereden worden en samen met koets lopen hebben dat vaker. Maar dat noem ik nou dikke bullshit! Weet niet of het waar is maar het klinkt echt super onzinnig! Nu heb ik het aan mijn rijinsturctrise gevraagt en die zegt, je moet als je hem nageeflijk hebt lang en laag houden. Ze ontspant ie zich en dribbelt ie ook niet. Maar niet alleen daarom, hij heeft heel lang niet zo hard gewerkt, het zal natuulijk ook de zenuwen zijn en de spanning. Dus welke raad moet ik opvolgen? Die van mn vriendin of van mn rijinstructrise. Ik denk zelf mijn rijinstructrise. En.. weten jullie misschien hoe het ook een beetje kan komen? dat dribbelen?

xxxx.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 14:34

Van je rij-instructrice en je pony.
Signaal van je pony lijkt me héél duidelijk ;)

_xLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 15:19

Liesj1998 schreef:
Heeeey,
Ik heb een verzorgpony van ong 6 jaar. NF.
Hebben jullie tips ?
xxxx.

Heeft iemand nog oplossingen voor mijn 'probleempje' ? xxx.^^^^^

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 19:10

Liesj1998 schreef:
Liesj1998 schreef:
Heeeey,
Ik heb een verzorgpony van ong 6 jaar. NF.
Hebben jullie tips ?
xxxx.

Heeft iemand nog oplossingen voor mijn 'probleempje' ? xxx.^^^^^

Heb je al wat doorgelezen?
Je geeft aan dat het niet lukt, wat zijn je hulpen dan?

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 19:15

_NF_ schreef:

Ik kan mijn pony nageeflijk rijden oftewel aan de teugel. Maar nou zegt een vriendin van mij van je moet de teugels kort houden. Maaaaaar.. nu dribbelt hij daar dus bij en dan zegt ze hij heeft vroeger voor de koets gelopen en pony's die gereden worden en samen met koets lopen hebben dat vaker. Maar dat noem ik nou dikke bullshit! Weet niet of het waar is maar het klinkt echt super onzinnig! Nu heb ik het aan mijn rijinsturctrise gevraagt en die zegt, je moet als je hem nageeflijk hebt lang en laag houden. Ze ontspant ie zich en dribbelt ie ook niet. Maar niet alleen daarom, hij heeft heel lang niet zo hard gewerkt, het zal natuulijk ook de zenuwen zijn en de spanning. Dus welke raad moet ik opvolgen? Die van mn vriendin of van mn rijinstructrise. Ik denk zelf mijn rijinstructrise. En.. weten jullie misschien hoe het ook een beetje kan komen? dat dribbelen?

xxxx.

Je geeft het al aan: met korte teugels dribbelt hij.
Hij wordt er dus gespannen van en hij gaat zich er door drukken. Dat wil niet niet.

Dus niet met die hele korte teugels rijden, gewone lengte. Je zegt het zelf, bij je rijinstructrice boek je resultaat. Wie zou dan gelijk hebben? Lijkt me nogal logisch.

_xLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 19:17

Been geven (druk opleggen ) en vanuit de ringvinger wat met de teugel spelen.
Kan het ook zijn dat ze het helemaal niet kent, en hoe leer je dat dan aan ?
xxx

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 22:19

Liesj1998 schreef:
xxx

Dus je geeft been (blijkt dit doen) én je geeft steeds achter elkaar een ophouding...
Zou jij dat snappen als paard zijnde? Paarden met wat meer karakter zullen met die manier in de staak gaan (omhoog), want ze moeten vooruit met de rem erop en dat gaat niet.
Ten eerste is aan de teugel niet iets wat je het paard moet leren. Het is een resultaat!
Je begint met het paard scherp aan je been te zetten. Dit doe dmv schakelen (dus steeds een paar pasjes versnellen/verruimen en dan weer rustig opvangen met voornamelijk je zit)
En dan het moeilijkste, dat is je paard niet in de weg zitten. Goed meegaan met de beweging. Met een verkeerde houding zal je het paard storen en geef je onbedoelde (vaak ook onbewust) hulpen. Een instructeur kan je goed helpen om bewust te worden van bepaalde handelingen en kan helpen met afleren en aanleren van bepaalde handelingen.

_xLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 22:29

superwoman schreef:
Liesj1998 schreef:
xxx

Dus je geeft been (blijkt dit doen) én je geeft steeds achter elkaar een ophouding...
Zou jij dat snappen als paard zijnde? Paarden met wat meer karakter zullen met die manier in de staak gaan (omhoog), want ze moeten vooruit met de rem erop en dat gaat niet.
Ten eerste is aan de teugel niet iets wat je het paard moet leren. Het is een resultaat!
Je begint met het paard scherp aan je been te zetten. Dit doe dmv schakelen (dus steeds een paar pasjes versnellen/verruimen en dan weer rustig opvangen met voornamelijk je zit)
En dan het moeilijkste, dat is je paard niet in de weg zitten. Goed meegaan met de beweging. Met een verkeerde houding zal je het paard storen en geef je onbedoelde (vaak ook onbewust) hulpen. Een instructeur kan je goed helpen om bewust te worden van bepaalde handelingen en kan helpen met afleren en aanleren van bepaalde handelingen.

Okee, ik ga hier zeker mee aan de slag ! Dankje. x

Lieke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 23:48

_NF_ schreef:

xxxx.

Beste Eva, ik heb je een privéberichtje gestuurd, heb je dat al gelezen??

Molzebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 02:12

hallo, hier nog even een reactie. Ik heb absoluut controle, paard is verre van gevaarlijk en ook heel ervaren buiten, dat is haast het enige dat ze kent. Steken zo het viaduct over de snelweg over. Ik ben geen beginner (weet weinig van dressuur maar wel dat ze haar rug moet gebruiken, dat eerst de achterbenen goed onder moeten treden, niet te veel aan de voorkant zitten, schakelen, overgangen enz, ze is ook echt wel aan het been, been = reactie. en dat werkt ook prima in de bak, alleen buiten wil dat niet, ze is te heet om te ontspannen), veel ervaring met buiten rijden inmiddels. Ik ben ook heel ontspannen, 100% vertrouwen in het paard. Ik moet juist, volgens mijn instructrice, opletten dat ik voldoende spierspanning blijf houden en niet te ontspannen ben, ik zit makkelijk. Zadel is ook goed, daar zit hem niet in. Van schakelen wordt ze idd nog heter.

Ook toen ik in de zomer nog veel in de bak reed, liep ze na veel oefenen eindelijk volop VW NW, maar dan buiten direct weer volop sterren kijken. Dan gaat de turbo aan. Ze heeft een enorme wil om voorwaarts te gaan. Het is ook geen angst denk ik, ze vindt lopen gewoon ontzettend leuk. Maar ze zet zichzelf (rug en hals) helemaal vast, in galop nog het ergst. Ze springt dan ook ongecontroleerd wissels.

Uiteraard heb ik les nodig en dat doe ik ook, maar zonder bak gaat dat voorlopig niet. Paard heeft inderdaad weinig dressuurmatige basis, is snel stijf en wat scheef. Maar verder in goede conditie, echt een loper en ik wil haar ook niet stil zetten daar doe ik haar geen plezier mee. Wat iemand zei over dat het thuis heel goed moet zijn, om op wedstrijd redelijk te kunnen presteren is idd een goede. Aan de andere kant kent het paard de routes op haar duimpje, het is meestal geen onbekend terrein en ze is ervaren.

Ik mis nu de bak wat het lastig maakt om haar te trainen. Stel dat ik weer de beschikking heb over een bak, wat kan ik dan het beste doen om haar soepeler te krijgen? Longeren met pessoa leek wat te helpen. Net als veel VW NW rijden.

Tips over wat ik buiten kan doen blijven ook welkom, iemand kwam met de tip om een thiedeman te gebruiken. Wat vinden jullie daarvan?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 10:07

Molzebeer schreef:
Tips over wat ik buiten kan doen blijven ook welkom, iemand kwam met de tip om een thiedeman te gebruiken. Wat vinden jullie daarvan?

Longeren is idd positief.
thiedeman kan je proberen. Echter is het wel een hulpmiddel die "aan de voorkant" begrenst.
Wanneer zij dan niet goed over de rug loopt, werkt het juist niet goed en rij je haar alleen maar schever.
Het zou wel kunnen helpen, dus het is een kwestie van proberen.
Eerst longeren om de meeste energie kwijt te zijn, kan ook helpen.

Citaat:
Wat iemand zei over dat het thuis heel goed moet zijn, om op wedstrijd redelijk te kunnen presteren is idd een goede. Aan de andere kant kent het paard de routes op haar duimpje, het is meestal geen onbekend terrein en ze is ervaren.

Het gaat niet om onbekend terrein etc, maar om de prikkels die zij en jij ervaren en (automatisch) op reageren, om uit de (negatieve) cirkel te komen is heel moeilijk.

Molzebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 00:46

Ja over die prikkels heb je natuurlijk ook gelijk. Vandaag ging het redelijk. Ben alleen gegaan, een punt is nl ook dat ze er een wedstrijdje van maakt met anderen. Alleen is ze wat rustiger. En zo waar een stukje ontspanning af en toe. Ik doe dan veel stappen, rustig draven en probeer wat oefeningen te doen. Stop, achterwaarts, volte dat soort dingen in stap. Heel rustig. Misschien als het meer een gewoonte wordt om buiten ook oefeningen te doen, dat ze het beter oppakt, nu verzet ze zich snel waardoor ze op den duur weer meer gespannen wordt.

Ze draagt haar staart ook scheef wanneer ze haar rug wegdrukt. Waarom zou ze dat doen? Is dat dan die scheefheid?

Thiedeman twijfel ik over (geen ervaring mee verder) omdat ze gewend is om van voren veel ruimte te hebben, heeft ze dat nog wel voldoende? Ik wil niet gelijk te veel vragen. Aan de andere kant, ze is achter wel actief en met zo'n longeerhulpteugel ging ze ook beter lopen, die werkt ook van voren. Ik denk ook dat het een gewoonte geworden is om zo te lopen, ze loopt voor zover ik weet altijd al zo (iig jaren) en aan de longe (en in de wei) loopt ze ook zo, terwijl ze van achter wel actief is, hoofd omhoog/rug weggedrukt. Ik ken geen paard die dat zo doet als zij. Met een hulpteugel gaat ze wel omlaag en haar rug steeds meer omhoog. Mijn andere VZ paard stofzuigt alleen maar, uit zichzelf. Zo'n verschil, hij loopt van nature heel anders.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 13:31

Ruimte aan de voorkant heeft ze dan nog voldoende (tenzij je hem niet goed gebruikt en dus te strak zet)
Echter kun je het niet vergelijken met longeren, omdat je met het rijden veel meer spanning hebt. De staart scheef dragen ka idd met scheefheid te maken hebben.
Ik ben zelf geen fan van de oefening achterwaarts, omdat het staakgedrag kan veroorzaken wanneer het niet goed wordt gedaan. (ook kunen ze achterwaarts nog de rug wegdrukken.) Het is ook een moeilijke oefening om correct uit te voeren. Máár voor sommige kan het wel helpen - er is namelijk geen 1 paard hetzelfde ;)

tieka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 18:30

hee leuk!

_NF_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 20:21

Lieke1 schreef:
_NF_ schreef:

xxxx.

Beste Eva, ik heb je een privéberichtje gestuurd, heb je dat al gelezen??

Ja heb het al gelezen! Als het goed is heb ik je ook wat terug gestuurd. ;)

Lieke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 20:29

Ja heb het al gelezen! Als het goed is heb ik je ook wat terug gestuurd. ;)[/quote]

Ja hoor heb ik gezien, succes met oefenen en mail gerust als je vragen hebt... n