Opnieuw leren rijden - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

justkid

Re: Opnieuw leren rijden - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 13:36

Het gekke was eigenlijk dat ik helemaal nergens aan dacht en gewoon doorreed, pas daarna had ik zoiets van; dat ging makkelijk :)*
Ik denk dus dat ik me ontspan als ik bewust ontspanningsoefeningen doe maar volgens Kid is dat helemaal niet waar. Ik moet eigenlijk gedachtenloos op mijn paard zitten haha :D

Ik heb een half uur reistijd naar Kid dan ben ik al een boel werkstress kwijt.
Ik heb wel altijd een idee van wat ik wil doen met Kid maar ik beslis pas op het moment dat ik met haar bezig ga of we dat ook gaan doen.
Bij mij op stal is het ook altijd heel rustig en relaxt dus dan neem je dat zelf ook al snel over.
Gister wilde ik eigenlijk in de buitenbak aan spins gaan werken daar had ik net wat goede oefeningen voor gekregen maar Kid had een ander idee, zij liep na een rondje buitenbak vastberaden naar de uitgang en het erf af.
Dat vond ik zo'n leuk initiatief dat ik lekker met haar ben gaan buiten rijden.

Ik hou me altijd voor dat ik mijn paard voor de lol heb en dat ik het dan ook met plezier moet doen.
Als ik echt veel werkstress/druk heb dan blijf ik thuis. Ik weet dat ik dan bij Kid haastig ben, en zij staat in vol pension en altijd overdag buiten dus dat ik dan minder train is dan gewoon niet anders. Zij heeft het ook zonder mij prima.
Met haast of stress op je paard gaan zitten heeft ook geen zin.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 14:41

Ik heb hetzelfde. Als ik zelf druk in mijn hoofd ben (door werk, stress of wat dan ook) hoef ik biet te gaan rijden :n
Dat is geheid ruzie.
Dus neestal wandel ik dan een rondje in de polder. Zo kan ik mijn hoofd leeg maken en is voor Jim een goede grote-boze-wereld-training.

Vandaag was hij echt aan het kleuteren zeg :x
Concentratie was 0, hij wilde continu richting wei sprinten.
Dus mijn voornemen om alleen te stappen heb ik even links laten liggen en ik heb hem flink aan het werk gezet. Niet lang, maar wel even draf en galop meegepakt. Met de galop rechtsom ging hij eindelijk ontspannen en concentreerde hij zich op mij. Ben ook gelijk estopt en buiten op het terrein uitgestapt. Waar overigens ook een hoop woezels en kabouters verstopt zaten :j

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 16:32

Mag ik me hier ook aanmelden :o

Ik heb sinds aug een jong paard gekocht, nu 3.5.
Alles ging hartstikke goed, proefrijden, goedgekeurd nooit ergens last van gehad.
Totdat hij dus problemen in de hals kreeg (4 dgn met hoofd naar beneden, ene DA zei OCD, afmaken e.d, andere paar DA's zien helemaal niks en probleem opgelost met alleen metacam, maar hierdoor wel 2 maand uit de running geweest)
Nu loopt ie als een tierelier, meneer zit inmiddels goed in het vlees en laat ook merken dat hij zich goed voelt...
& daar begint het dus.. meneer LAAT zien dat hij zich goed voelt..

Ik heb hem redelijk "schraal" gekocht, en was dus eigenlijk helemaal geen heethoofdje..
Met grondwerk en aan de hand is hij super braaf, ik kan onder zn buik doorlopen, tussen zn voorbenen alles...
Aan de longe doet hij alles voor me, ho = ho, draf is draf, stap is stap en galop is galop. (ook bokt hij hierbij we leens in de galop, voor mij teken dat hij het moeilijk vind + de balans even kwijt..)

Maar met het rijden.. daar slaat bij mij de "onzekerheid" in.. Naar voren kukelen als hij wat engs ziet, verstrarren, gespannen zitten, benen afsteken..
Ook de galop vind hij erg moeilijk, en dus vorige week met de les heeft hij me gelanceerd. Gevolg : Dikke elleboog,blauw, zere heup, zeer bekken en alles stijf natuurlijk.

Nu hebben we besloten dat mijn instructrice hem even doorrijd, en ik rijd nu wat lessen op haar 4jarige merrie. Die is zoo super relaxed dat ik aan mijn eigen houding kan werken.. en AI was was dat confronterend.. hoe gespannen ik dus op mn paard zit.. niet gek dat mijn 3,5 jarige daar dus op reageert.. Mijn fout dus.
Dus nu gaan we proberen mijn zelfvertrouwen en mn zit weer helemaal te herstellen zodat ik daarna weer heerlijk verder kan met mijn topper!
Maar makkelijker gezegd als gedaan natuurlijk... ~~}>

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 16:57

Hoi welkom Romanoff.
Eigenlijk ben je al een heel eind als hij met grondwerk en longeren braaf is en naar je luistert.
Je hebt hem nog maar kort, ik kan me herinneren dat toen ik Kid net had ongeveer dezelfde spaning had, alleen is Kid een coole 8-) quarter en was zij ook al 7.
Ze was al heel goed ingereden door mijn stalgenootje die de eerste bokken had opgevangen en het haar ook meteen had afgeleerd }>
Je kunt hier vast heel veel tips vinden, ook in het voorgaande topic.

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 18:07

@svdijk: helemaal vergeten te reageren op jouw foto’s. Technische reactie laat ik even aan anderen over, maar wel een leuk paard.
@Amanda: wat een leuke foto van jullie samen, ook een leukerd die van jou.
@garny95: wat vervelend van je rug. Wat typisch trouwens dat je bij je gevoelige paardje wel de knop kunt omzetten en bij je andere paard (nog) niet. Komt nog wel moet je maar denken.
@jk: en nu maar hopen dat Kid niet iedere keer gaat bepalen wat jullie gaan doen :D
@Romanoff: welkom. Ik ben het met Justkid eens. Toch maar aan de gang gaan met de zachte billen, buikademhaling enz.. Veel tips in het vorige topic. Fijn wel dat je het zelfvertrouwen even kan opvijzelen met de coole merrie van je instructrice.
Zo ontspannen als ik gisteren was, zo spannend vond ik het vandaag toch weer. Normaal zou ik dan niet rijden, maar ik kan alleen tijdens de weekends met daglicht rijden dus toch maar erop. De bak was geen succes; ik kon niet voldoende ontspannen en Dúx wilde niet draven alleen (lateraal) tölten en dat willen we niet. Dus toch naar buiten gegaan wat ik eigenlijk ook liever doe. De ontspanning kwam uiteindelijk toch en net toen ik me realiseerde dat ik weer net zo fijn zat als gisteren schrok Dúx ergens van. Ik bleef weer mooi zitten en natuurlijk was ik hartstikke trots. Mijn moeilijke issue is en blijft toch de galop (paar keer heel hard gevallen). Toch doe ik dat iedere keer sinds kort en het gaat nog niet heel goed (ik kan niet goed blijven zitten), maar er komt langzaam wat meer ontspanning bij mij. Tips zijn uiteraard welkom. Na de galop en weer een stuk stappen ook toch weer de draf gevonden, heel fijn en ontspannen, dus ik was heel tevreden alles bij elkaar.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 18:58

Wat ik bij Sam?vdijk zo leuk vind is dat ze zo op details let en heel technisch bezig is.
Ik snap soms niet waar ze het over heeft maar als ik dan naar foto's kijk of filmpjes en het commentaar van in dit geval knollentuin dan denk ik OOOOke :? :D
Ik rij meer op gevoel, ik voel dat er wat mis gaat en ik kan inmiddels ook een boel oplossen alleen het technisch omschrijven dat weet ik niet zo goed.
Haha Kid en ik worden steeds meer maatjes, meestal bepaal ik alles maar soms heeft zij gewoon gelijk en gaan we doen wat zij wil.
Elan volgens mij moet je lekker doen wat je nu doet en bij galop denken plakplakplak (dat doe ik tenminste vaak :P )
Ik merk wel of Kid haar rug wat strak houdt buiten, dan moet ik ook echt gaan plakken anders laat ze me ook stuiteren.
Als je dan gelegenheid hebt om een lang stuk te galopperen dan zou ik dat zeker doen.
Je zult merken dat ze dan vanzelf in een ritme komen waarin je je kunt concentreren op het zitten.
Dan laten ze ook beter los en dan wordt het zitten ook makkelijker. :j

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 19:07

Goeie deal met je instructrice, Romanoff! Kan zij je paard een beetje aan het werk zetten en jij vast aan jezelf sleutelen. Geef het de tijd, het hoeft niet allemaal binnen een maand perfect te zijn. :)

Ik denk vooral op een nieuw paard heel snel 'oh jee' en ga dan in de paniekstand. Dat was tijdens de CR-opleiding ook een flink struikelblok, want ik had mijn eigen paard niet mee. Mijn oudje kan dat niet meer aan en mijn merrie is nog niet bevestigd in de basis, dus daar had ik ook niet zoveel aan. Bij een nieuw paard vind ik vooral de galop erg moeilijk. Dat komt door verschillende heftige valpartijen, waarbij mijn eerder genoemde rug- en knieblessure door zijn ontstaan. Nu ik weer beter kan zitten ben ik minder bang geworden om te vallen, maar nog steeds is het lastig om dat echt los te laten. Veel op verschillende paarden rijden is goed voor mij, maar dat doe ik eigenlijk te weinig. Als ik in paniek raak hou ik op met ademen en dus met rijden en dan zeggen wat sensibelere paarden :evaw: en gebeurt er precies waar ik bang voor ben. Niet handig. :n Nu met mijn 'nieuwe rijden' gaat het al veel beter. Vorig jaar heb ik mijn 9-jarige ruin verkocht omdat ik meer wilde trainen dan hij leuk vond. Hij was meer van het type 'aan een los teugeltje door het bos' en wilde best wat werken, maar niet zo fanatiek als ik. Hij heeft nu een superleven als gezinspony en ik heb een vreselijk eigenwijze merrie gekocht die wel al 6 was, maar niet meer kende dan 'been = gas' en 'twee teugels = rem, één teugel = opzij'. Ze was voornamelijk in de groep in het bos gereden en af en toe wat in de bak, maar verder niet. Ze kan heel tegendraads zijn (is in de bak een staker), maar ze wordt niet eng. Heerlijk! Een nieuw paard kopen was ook best ingewikkeld. Er mag van mij best wat werk in zitten, dat vind ik erg leuk, maar het moet geen heel heet paard zijn dat gaat rennen, dat vind ik eng. Maar een heel braaf en sloom paard zoek ik ook niet, dat is weer te saai. :+ Ik geloof dat ik met mijn nu 7-jarige wel een goeie keuze heb gemaakt! :D Het duurde een tijd voordat de basis een beetje begon te werken, maar we gaan flink vooruit! We zijn nu bezig met wijken, galop gaat de goede kant op. Nou nog de tölt erop zetten. Jónas, mijn oudje, is het type 'stoer en betrouwbaar', maar vreselijk slim en met een enorme trukendoos, dus allerminst saai. :))

Elan, heb je ook IJslanderles met Dúx? Is zijn galop ook lateraal? Dan is 'plakken' zoals JK zegt ook niet makkelijk.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 19:09

:wave:

Mag ik me hier ook melden? Vorige topic vooral links en rechts voorbij zien komen en verder heel veel positieve verhalen gehoord over dit topic.

Hoewel ik al een tijdje rijd leer ik sinds kort eigenlijk ook opnieuw rijden. Mijn Tinkermerrie heb ik nu 9 jaar, met haar kan ik lezen en schrijven. Schat van een paard, niet altijd de makkelijkste maar wel ontzettend eerlijk. Met haar heb ik altijd westernles gehad, de laatste 3 jaar heb ik voornamelijk recreatief wat rond gehobbeld. Afgelopen maanden heeft ze vooral stil gestaan ivm artrose. Dat gaat met wat minder kilo's en een zwaar supplement nu supergoed, we maken nu elk weekend weer een buitenrit :+: Op haar rijden is als ademen, we weten van elkaar wat we denken en voelen. Zalig.

Maar. Zij heeft ook een zoon. Flynn is nu vier en komt nu langzaamaan onder het zadel. Ik heb geen ervaring met het zelf zadeldak maken van een paard (wel bij een aantal paarden vanaf de grond geholpen) maar ik wilde hem niet weg brengen. Het is een beer van een paard (1.65 :+ ) maar met een piepklein hartje. Heb les en begeleiding van Imre en dat gaat hartstikke goed. Hij is stikbraaf en hoewel hij eerst met een grote :? :? :? rond liep heeft hij nooit een stap verkeerd gezet. Maar hier begint het 'nieuwe rijden'. Na 9 jaar op een paard met enorm vlakke gangen die vooral niet te veel beweegt in al haar gangen heb ik nu een jong, ruim bewegend paard onder me. Doorzitten? Ik kan hem niet uitzitten. We zijn nu alleen nog maar bezig met in stap en draf wat overgangen en figuren rijden maar wát een uitdaging is dat! Imre ziet álles := En waar ik eerder lang leve de lol door het bos sjokte met Jessie moet ik nu letten op 'handen rechtop!' 'goede been!' 'denk in een frame!' 'onderbenen naar achter!' 'LET OP DIE BINNENTEUGEL!' Ondertussen moet Flynn ook in het juiste tempo lopen, niet staken, de goede kant op gaan en moeten we vervelende buurpaarden in de gaten houden. Echt, het voelt alsof ik nooit eerder heb gereden :') Het is wel érg leuk. Hard werken maar ook heel dankbaar. Nooit geweten dat een simpele gebroken lijn zo'n uitdaging kon zijn. Maar als het dan lukt... 8-)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 19:11

Hey Berdien. Welkom hier :D

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 19:17

Haaaaai Berdien :wave: leuk hoor nieuwe mensen met nieuwe "problemen"
Ik heb dat ook altijd als ik hulp krijg mèn dan ben ik soms nog erger bezweet dan Kid en dan krijg ik ook nog; Waar ben je nou zo moe van }> je paard moet werken, jij hoeft het alleen maar aan te geven.
eeehh ik heb nog een lange weg te gaan :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 19:22

Welkom nieuwelingen :D

Ik ben klaar met mijn tentamens, dus ben weer volop van de partij! Vandaag ging het rijden redelijk, niet zo dramatisch als van de week gelukkig. Had een fotoshoot, dus er komen van de week foto's! Ik loop er erg tegenaan dat de aanleuning nu wat zwaarder wordt. Hij vindt het erg moeilijk om wat meet te verzamelen en ik krijg meer druk van voor. Blijf gewoon maar doormodderen, als hij weer sterker wordt, wordt hij vanzelf weer lichter. Was wel heel verbaasd, heb er jaren over gedaan om hem wat meer druk te laten nemen, want hij liep vrijwel altijd achter de teugel :=

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 19:26

Nou inderdaad justkid. We komen allebei even bezweet de bak uit, na ruim een kwartiertje rijden. Maar dat had ik ook al met de westernlessen met Jessie, na een ruim uur keihard en bloedfanatiek trainen kon je ons allebei uitwringen. Heerlijk :D

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 19:35

@Berdien: welkom Berdien. Mooie Tinkers in je profiel.
@Imre: volgens mij is Dúx zijn galop niet lateraal, iedereen die ooit op hem gereden heeft vindt dat hij een heerlijke galop heeft, niet loperig ook. Het is volgens mij echt mijn eigen onzekerheid. Ik heb wel les gehad van een gangeninstructrice, ook gewoon basis eerst, maar Dúx bleek echt helemaal nog niks te kennen toen ik hem kocht (goede combi groen+groen). Bovendien was hij broodmager en had hij geen bespiering. Vervolgens heb ik een paar lelijke vallen gemaakt, waardoor ik besloten heb met mijn huidige instructrice vooral aan mijn onzekerheid en aan de basis van het rijden te werken. Daarom tölt ik ook nog niet met hem, eerst wil ik gewoon beter leren rijden en meer zelfvertrouwen krijgen, de tölt komt dan wel. Ik wil gewoon relaxed op mijn paard kunnen zitten voordat ik voor hem en mij hele moeilijke dingen ga doen. Mensen met gangenpaarden vinden dat over het algemeen raar, maar ik ben eigenwijs en doe het gewoon zoals het voor mij het beste voelt :D

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 19:42

Welkom nieuwelingen! (ga zo even bijlezen en reageren)

justkid schreef:
Wat ik bij Sam?vdijk zo leuk vind is dat ze zo op details let en heel technisch bezig is.
Ik snap soms niet waar ze het over heeft maar als ik dan naar foto's kijk of filmpjes en het commentaar van in dit geval knollentuin dan denk ik OOOOke :? :D
Ik rij meer op gevoel, ik voel dat er wat mis gaat en ik kan inmiddels ook een boel oplossen alleen het technisch omschrijven dat weet ik niet zo goed.

hihihi := Sam inderdaad.

Details inderdaad.. ik ben geen spektakel ruiter.. ik wil trainen naar correct. Een voorbeen dat heft
en een achterbeen dat achterblijft vind ik gewoon persoonlijk niet mooi om naar te kijken.

Knollentuin heb de foto's met de pc's bekeken als ik de horizon recht gemaakt had. Moet zeggen dat
ik het op de voorhand gaan erg mee vind vallen.. Maar ik zag wel inderdaad dat ze wat van het
achterbeen af neigt te lopen. Dat ze haar lichaam eigenlijk lang niet zo slecht gebruikt maar omdat
ze zich lang neigt te maken van voren of iets wil duiken dat ze daardoor de dans probeert te ontspringen
door zich lang in de middenhand te maken waardoor ze haar bekken net niet genoeg kantelt. Ze
tilt haar achterbeen dan wel op en loopt helemaal niet zo verkeerd maar dat voorkomt dat de
middendraf bergopwaarts wordt en ze eigenlijk nog te horizontaal blijft. (correct me if I'm wrong?)

En als ik deze foto laat zien kan ik alleen maar beamen dat ze nog veel meer bergopwaarts moet
gaan.. maar ben wel al heel blij met het resultaat hoor...
Afbeelding

Ik probeer technisch te kijken omdat ruitergevoel en het daarna terugzien soms best wel kan verschillen..

Zo kan ik het idee hebben dat ik echt loopt te stuntelen met de aanleuning en ze te kauwerig is
en dat eigenlijk niet te zien is op film.. en soms ook dat ik denk dat ze keurig loopt en dan net
achter de loodlijn kruipt.

Door met details bezig te zijn, kritisch te blijven en kritiek en tips aanhoren kun je je ruitergevoel
gewoon nog meer ontwikkelen vind ik.

Soms is wat je hoort niet altijd even leuk.. maar wel nodig :)

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 20:24

Wat ik op deze foto zie, maar wellicht is dat een momentopname, is dat je zelf ook nog wat meer bergopwaarts mag zitten. Naar de horizon kijken en je borstbeen iets optillen, zodat je schouders iets minder rond worden. Ik vind je rug mooi recht op deze foto! Ik bedoel ook niet dat je verder achterover moet, alleen net dat bovenste stukje ook meenemen en dan eens kijken of dat effect heeft op je paard. Misschien heb ik het helemaal mis en zat je alleen op het moment dat deze foto werd gemaakt net even wat naar beneden, in dat geval kan je mijn advies negeren. :Y)

Elan, ik rij mijn IJslanders ook vooral dressuurmatig. Met mijn vorige paard had ik nadat hij was ingetölt ook gangenles, maar ik ben dat altijd blijven afwisselen met dressuurlessen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 20:29

Nee hoor Imre, ik kijk veel te veel omlaag.. alleen ik merk dat als ik mijn hoofd recht houdt mijn rug ook direct hol wordt.. Ik KAN mijn rug wel rechter houden heb ik gemerkt.. alleen als ik dan mijn hoofd rechtop "dwing" dan wordt ik duizelig(?) (zo ook achter de pc).. Dat "inkakken" maakt het voor mij makkelijker met haar gang mee te komen omdat ik het heel erg moeilijk vind mijn bekken te kantelen. :j

Je hebt helemaal gelijk.

Oftewel.. ik moet gewoon hoognodig naar een osteopaat

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 20:37

svdijk86 schreef:

En misschien toch ook maar oefenen op de bal :D

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 20:43

Zo, wat veel nieuwe mensen. Welkom allemaal!

SvDijk op de foto's lijkt Zyalda nog wat te stuwen. Kan dat kloppen? Rijd je haar dan ook behoorlijk voorwaarts?
Op de foto lijkt het net of je je hoofd wat scheef houdt. Kan natuurlijk vertekenen door de foto. Het lijkt net of je wat met je rechteroor naar je rechterschouder neigt.
Oefenen op de bal kan ook helpen je bekken losser te maken. Weet je dat als je bijvoorbeeld teveel spanning op je bekkenbodem hebt, je daarvan rug- en buikpijn kunt krijgen. De aanhechtingen van je bekkenbodem zitten daar.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 20:56

Ankem wat bedoel je met spanning op je bekkenbodem?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 20:57

Ik heb nooit rug en buikpijn.. tenzij ik op mn buik ga liggen. Dan kan ik na 10 minuten nieteens meer omhoog komen.

[***] was vreselijk stuwend, tilde haar achterbenen bijna helemaal niet op en schoof ze constant onder,
zo erg zelfs dat ze met een gewoon drafje zichzelf voor de ijzers tikte en enorm streek(strijken) met haar achterbenen.
Dat is nu weg... alleen als ze wat moe is of ik al een tijdje rijd moet ik haar absoluut geen middengangen
meer vragen want dan gaat ze iets wijder lopen in de middengang met de achterhand. (ook met achterwaarts als ze moe is)
Ze mist dus nog een hoop kracht en moet heel erg opletten dat ik haar niet "door rijd" tot ze verzuurd.
Echt op tijd stoppen. Dat werkt wel heel goed.

Het is nog geen geweldig dragende gang (ze is 7 maar qua niveau is ze te vergelijken met een 4 jarige,
in januari kon ze nog nieteens rechtuit op haar eigen benen lopen en in de voltes viel ze letterlijk bijna om)
maar wel al veeeeeeeel beter dan het een paar maanden geleden was.

Ze wordt wel steeds een beetje sterker en ik neem genoegen met kleine stukjes en daar beloon ik haar ook
veel voor.. maar voor ze echt sterk is moeten we nog een hoop trainen en kilometers maken denk ik.

Dit is wel al echt een hele verbetering hoor :j

Over dat kantelen.. ja en cap zit scheef.. en ik betrap mezelf er vaak op dat ik in mijn rechterheup inknik.
(heeft japeloup me ook al op gewezen)

Ik dacht eerst dat ik meer druk had op mijn rechterbeugel.. maar ik steun juist meer op mijn linkerbeugel en
verplaats mijn bovenlichaam teveel naar rechts. Dat viel me op aan een stukje opgenomen training van
afgelopen weekend dus daar ga ik weer op letten :)

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 21:05

Je rug moet niet hol, da's niet fijn voor jou en ook niet voor 't beessie. Daarom noemde ik ook het optillen van je borstbeen. Doe maar eens, gewoon als je achter je computer zit. Heel veel mensen zitten ingezakt met bolle schouders achter hun bureau, kijk maar om je heen als je een kantoor binnenloopt. Door je borstbeen een klein stukje op te tillen, komt je hoofd ook meteen iets naar achter en hoef je niet je nek in een houding te forceren. :) Dat is ook heel goed op de bal of op het randje van een stoel te oefenen, vraag iemand om je te vertellen wanneer je recht zit of plaats een spiegel naast je. Als je de de juiste houding eerst 'op de grond' leert voelen is het op het paard ook makkelijker te vinden.

Over dat inknikken, probeer eens langs het linkeroor van je paard te kijken, dan komt je hoofd in de middenpositie. Je hoofd is zwaar, zeker met een cap erop, grote kans dat als je die recht hebt je ook niet meer inknikt. :) Op de bal kan je dat verschil heel mooi voelen, het is echt maf hoeveel het doet om alleen je hoofd al iets te kantelen.

Mijn merrie gaat trouwens ook wat wijd met haar achterbenen in draf, viel me op toen ik haar net had. Ik zal binnenkort eens kijken als er iemand anders op zit of ze dat nog steeds doet.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 21:10

Het is alleen in de middengang en in het achterwaarts als ze moe raakt.

Maar ook met longeren merk je dat als ze moe wordt je haar eigenlijk "kwijt" raakt. In het begin
gaat ze door het "zware" zand meer liften op alle 4 haar benen.. maar als je te lang longeert
dan tilt ze haar benen niet meer op. Dan gaat ze stuwen en op de handrem draven.

Ik weet dus dat het echt missen van kracht is. En [***] gaat goed vooruit zolang je haar
maar de kans geeft te ontwikkelen ipv iets afdwingen. Geduld is een schone zaak bij dit paard.

Ze bloeit wel heel mooi uit.. denk dat ik er straks een topper aan heb. Ze is iig al heeeel veel knapper
geworden :D

Bedankt voor je andere tips. Ik ga het eens proberen!

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 21:15

justkid schreef:
Ankem wat bedoel je met spanning op je bekkenbodem?

Je bekkenbodem is een belangrijke spier bij het paardrijden. Het is een soort hangmatje. Als je deze spier stelselmatig te strak hebt aangespannen, dan kan dat vervelende klachten geven en het kan ook belemmerend werken bij het paardrijden, o.a. doorzitten. Het is een moeilijke spier, omdat hij heel sterk reageert op emoties.
Als je kinderen hebt gekregen, dan heb je vaak na de bevalling last van kleine drupjes urine verlies tijdens bijvoorbeeld springen, niezen, etc. Vaak is de bekkenbodemspier dan verslapt en kun je hem met training wel weer sterker krijgen. Bij mij is juist het tegenovergestelde. Ik heb een te hoge basisspanning. Wanneer ik spanning heb van het werk, dan verhoogt die basisspanning en krijg ik een soort restless legs gevoel. Bij de bekkentherapeut gingen we hem trainen, maar het verergerde alleen maar. Ik moet juist hem leren ontspannen. Ik heb geleerd om dat in het paardrijden te doen. Nu ben koos paardloos en een paar heftige weken op het werk...tel maar op....Daarom hebben we gisteren geoefend op de bal. Werkt ook goed.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 22:00

hallo alle nieuwe mensen! ik reageer allleen even op svdijk , idd is het als je de foto rechtzet beter maar nog zie je dat de schouder neerwaarts is en het paard te zwaar aan de hand, ook in het bekken is er niet genoeg kanteling voor een middendraf en daaraan zie je het stuwende.
waar nog werk in zit bij dit paard is de bovenlijn boog ,paard moet meer in rug-schoft-schouder bollen\openen,vandaaruit komt ook het vermeerderd onderbrengen van het achterbeen zodat je het stuwen kwijt raakt. het begin is er absoluut hoor. ook wat er al vermeld is is je houding bepalend hierin. kin omhoog, borstbeen naar voren dat verhaal.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 22:47

ElanII schreef:
svdijk86 schreef:

En misschien toch ook maar oefenen op de bal :D

:D haha allemaal op de bal van de week _/-\o_

doe mij maar een beetje spanning van jouw bekkenbodem ankem, die van mij is alleen maar ontspannen denk ik wel eens :+ ( na drie kinderen ) ik moet niet op de trampoline met een volle blaas bijv. nouja ook maar op de bal oefenen en aanspannen.

welkom nieuwe mensen, ik ben ook net een paar pagina's nieuw hier ;)