Het ''Houding'' tips & trics topic.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 22:45

Schouder tip: Ga eens stappen met je ogen dicht en fantaseer dat je op een grote skippiebal zit. Stap zo een poosje rond en voel je ritme. Je zult voelen dat je je bekken mee beweegt om je balans aan te passen op je paard. Nu worden je buik en bekken ook een bal, die op de eerste bal balanceert. (voel je je zitbotjes? Goed zo)
Focus je nu op je schouders, ook een bal die boven op de tweede bal moet blijven liggen. Net als je bekken moeten je schouders een contra beweging maken om in evenwicht te blijven, ontspan je en laat het gewoon gebeuren. (als je het helemaal compleet wil maken ga je verder met je hoofd, maar die sla ik hier even over) Je zult nu het gevoel hebben dat je hevig slingerend op je paard zit. Maar als je je ogen weer open doet blijkt dat niet het geval te zijn. Je bent alleen maar los. Door deze oefening vaak even te herhalen als je het gevoel hebt dat je jezelf vast zet leer je beter balans te voelen. Maak het ingewikkelder door je ledematen er bij te bewegen of over te gaan op draf of galop.
Het gevolg zal zijn dat je balans verbetert en je dus minder zal wiebelen.

Benen tip: Draai je been vanuit je heup iets naar binnen. Je knie komt nu mooier tegen het zadel te liggen zonder dat je klemt (je hebt inmidels een uitstekende balans dus klemmen doe je al lang niet meer) Laat je onderbenen gewoon afhangen niks mee doen verder (daar geef je alleen hulpen mee, verder niks). Voetjes in de beugels, maak je benen zo lang mogelijk en doe alsof je geen gewicht op je voeten mag zetten. Dat lukt natuurlijk niet, maar de gedachte dat dat moet maakt dat je beter in het zadel zit in plaats van er op. Mits je voeten hebt die ook als je loopt naar buiten staan, wijzen je voetjes nu fijn naar voren zonder dat je daar moeite voor doet.

In elkaar zak tip: Dat is een lastige, het enige wat helpt is er steeds aan herinnert worden dat je in elkaar zakt. Prik je allerbelabberste zit foto ergens waar je hem geregeld ziet zodat je jezelf lekker vaak ergert aan je eigen houding. Ken je een ruiter die je bewondert omdat hij/zij een mooie houding heeft? Fantaseer terwijl je rijdt dat jij die persoon bent en je heel goed recht kunt zitten en combineer dat met de eerste tip. Vraag je instructiemens of je paardenvriendinnen je te herinneren aan je voornemen om beter rechtop te gaan zitten. En oefen oefen oefen. (Ik oefen al jaren, er zijn periodes dat het beter gaat en periodes dat ik mijzelf weer op moet krikken, maar het kan helemaal eigen worden)

Tegen de krulhouding: De krulhouding is een houding waarbij de ruiter mooi in het zadel zit maar de bovenrug, schouders en nek naar voren krult. Ik heb er hier in het topic een aantal foto's van gezien, de ruiter moet dan zijn eigen armen dragen in plaats van ze te kunnen laten hangen, dat levert een visieuze cirkel op. Er komt spanning op de schouders en dat mag niet dus laat men de schouders nog verder naar voren vallen om te "ontspannen". Ook zijn deze ruiters onverbeterlijke halskijkers, ze kijken niet vooruit. De eerste schoudertip, tweede/derde bal is een goede oefening, maar eerst is het noodzakelijk te voelen hoe het is om recht te zitten. Wij meiden zeggen altijd "Tieten Vooruit" of wel beweeg je ribbenkast naar boven, je krijgt dan ook meteen ruimte in je borst waardoor je makkelijker kunt ademen. Je zult merken dat je zodra je je ergens anders op consentreert je snel weer terugzakt. Dat komt omdat je nog moet wennen aan deze nieuwe balans, ga door met de schouder/bal oefening. Kom je wel eens op de sportschool, train de spieren van je bovenrug en die tussen je schouderbladen...

De slede zit: De slede zit zie ik heel vaak hier op bokt, ruiters met een prachtige houding die hun onderrug te veel naar achteren zetten. Het gevoel wat je hebt als je ergens op zit wat ineens vaart maakt. Sommige paarden denken dat deze zit de hulp is om te verruimen of te versnellen. Het komt zoveel voor dat veel mensen die als een goede, normale houding zien. Bij het vaart maken is het logisch dat je even schuin naar achteren komt te zitten, maar het is wel de bedoeling dat je eenmaal op snelheid recht gaat zitten. Wat helpt, bewustzijn en buikspieroefeningen. Het is je buik die je rug weer in de juiste balans moet zetten.

@ Daphnijnttje, Op de onderstefoto zit je duidelijk in een slede zit, maar ik heb het gevoel dat er op dat moment meer aan de hand was want je pony komt ook tegen de hand. Zie je ook de lijn Hoofd, schouder, heup, voet? Je zit naar achteren gekantelt. Mijn advies, balansoefeningen, en tietenvooruit..

@ Joscaa: Het is niet alleen je bodywarmer, je neigt naar het opkrullen van je bovenlichaam, dat zie je bijvoorbeeld aan het naar voren steken van je hals en kin. Maar zoals gezegd het is slechts en lichte neiging, een aandachtspuntje misschien, meer niet.

@ kimdegroot. Je benen liggen keurig, je rug is fier en rechtop, je steekt je armen wat vooruit, maar ik denk dat dat mede gesteund wordt door de lage hoofdhouding en lange nek van je paard. Toch een ding wat me opvalt, je houd je schouders niet even hoog. Je knikt een klein beetje naar links in je zij. Da's een lastige, dit kan komen doordat je paard wat scheef is, ook als dit niet zo is zal het goed voor je zijn om contra oefeningen te rijden en er heel vaak op gewezen worden. Doe verder de schouderoefening tweede en derde bal, los moeten ze die schouders en tieten vooruit, ook links.

@ luffB, Wat ik op je foto zie is een stoelzit, een heel nette stoelzit maar wel een stoelzit. Probeer meer voor in je zadel te zitten, verleg je been naar achteren (ja daar krijg je in het begin spierpijn van). Gaatje langer maken. Oefen het lichtrijden want dat zal door een andere zit erg veranderen. Oefen het lichtrijden in stap, trek bij elke ander stap met je navel je schaambeen naar boven, in die beweging ook gaan staan, en ga zachtjes weer zitten (nog meer spierpijn) Geloof me je zult hier moe van worden, maar pas als je echt goed blijft zitten en je nog maar een heel klein stukje uit het zadel komt ga je dit ook in draf proberen. Als je het vergelijkt met hoe het nu voelt lijkt het maar eeen minime beweging, maar dat komt omdat je bij een stoelzit met je billen nogal een afstand af moeten leggen voor ze recht onder je schouders hangen. Door deze zit wordt je beweging groter dan nodig is en belast je de rug van het paard meer dan nodig is.

LuffB

Re: Het ''Houding'' tips & trics topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 10:52

@mrie: bedankt weer voor oefeningen en tips:D
Ik ben al lang blij dat je mijn stoelzit een nette stoelzit noemt. Voorheen was het namelijk een afgrijselijke stoelzit. Voor spierpijn ben ik niet bang, dat ben ik wel gewend (zit op een dansopleiding, vandaar). Wat ik moeilijk vind van voor in mijn zadel zitten is dat ik dan juist met mijn bovenlichaam naar voren krul, zoals jij het zo mooi beschrijft tijdens je oefeningen. Vaak is het of het een, of het ander bij mij.
Het lichtrijden met langere beugels is voor mij idd wat moeilijk, ik heb korte beentje en ga hierdoor vaak juist mijn hakken optrekken in plaats van meer uitdrukken. Ook zal ik eens kijken tijdens het lichtrijden of ik me bewust kan worden van hoe ver ik uit het zadel kom. Ik denk dat het wel mee valt, maar eigenlijk nog nooit op gelet.

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 20:53

ik trek heel erg mijn rug hol. ik heb van mijzelf ook een holle rug en dan ook nog eens fijn vaak last van mijn onderrug. in stap gaat het wel maar als ik moet draven (en er op moet letten dat ik mijn benen zo draai zodat mijn hakken van het paard af gaan) ga ik weer snel krom zitten. Iemand tips hier tegen of een goede oefening? kijkt lief naar mrie :P

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 00:45

@ Barrellove:, Een holle rug wil eigenlijk zeggen dat je je bekken te veel kantelt terwijl je wel mooi recht op wil blijven zitten. (da's ook wel zo handig anders kukel je op je neus.) Het zijn je buikspieren die er voor moeten zorgen dat je niet te ver doorkantelt. Ik gaf LuffB de oefening om in stap te gaan oefenen met lichtrijden. Dus zogenaamd met je navel je schaambeen naar boven trekken en in die beweging een klein stukkie opstaan. Juist door de oefening in stap te doen train je niet alleen je zit en balans maar ook je buikspieren. Mischien kun je elke keer als je begint met warmlopen een rondje of twee deze oefening doen. Denk er aan beheerst, langzaam niet neer ploffen in het zadel en ook niet aan de teugels gaan hangen.
Verder moet jij niet tietenvooruit denken maar tietennaar binnen, trek ze zogenaamd naar binnen. Het is een beetje als het rechtrichten van een paard, als ie links bol is train je de rechterkant zodat er balans ontstaat. Jij hebt dat ook, maar dan niet links en rechts, maar voor en achter. Als je tietennaarbinnen denkt dan span je je middenrif een beetje en dat zal je helpen je houding vast te houden, anders wordt het wel erg vermoeiend voor je buikspieren. Mocht het zo zijn dat jij heel dikke billen hebt dan wordt het moeilijker voor je om je bekken naar voren te kantelen, dit kan een oorzaak zijn van een holle rug tijdens het rijden en in het algemeen.
Om goed te voelen hoe je eigenlijk moet zitten probeer eens zonder beugels. Begin in je normale houding, pas alle houdingsregels toe die je al in de praktijk probeert te brengen en voeg tietennaarbinnen en bekkenkanteling toe, Voel je je zitbotjes? Dat is het goede gevoel en waar je naar streeft tijdens het rijden.
Tenslotte, de baloefening derde bal en hoofd is ook een goede oefening, jij mag namelijk een fractie meer naar voren leren krullen. Hiermee ontspan je je lange rugspier en ga je weer een beetje van hol naar bol. De oefening leert je los te laten, als dat lukt neem je vanzelf een houding aan die iets meer naar voren is. Het hoeft ook maar een tikkie te zijn, dat ondersteunt dan weer je buik en middenrif.

In het verlengde van de holle rug vinden we de foetushouding met opgetrokken benen, tenen naar beneden en de balans van het bovenlichaam naar voren. Ook hierbij is de kanteling van het bekken te ver naar voren, maar omdat een holle rug pijnlijk is leunen deze ruiters meer op hun schaambeen naar voren. Helaas horen we niet op ons schaambeen te zitten naar op onze zitbotjes. De oefening alsof je ballen bent en dan de eerst bal is een goede start om deze houding te verbeteren. Hierbij moet er meer naar achteren geleund worden tot de ruiter recht zit. (Beeld je een touwtje aan je kruin in om je rechtop te zetten.) De balans van de ruiter veranderd hierdoor compleet. Er zal het gevoel ontstaan dat je naar achteren aan het vallen bent. Je met je ogen dicht voorstellen dat je een bal bent en op een skippiebal zit kan in het begin best eng zijn, je mag daarom af en toe even kijken. Deze oefening heb je echt nodig om een nieuw gevoel van balans te ontwikkelen. Als de ruiter wat losser is geworden is en beter de balans heeft leren voelen volgt tietenvooruit. Tot je verrassing zul je merken dat je je benen daar gehouden hebt waar je ze altijd hield, dat is prima want de plaats waar ze lagen was niet verkeerd. Het enige wat je aan je been houding hoeft te veranderen is je been ontspannen en langer maken. Gek genoeg kost dat weinig moeite, doordat je balans gevoel veranderd is trek je automatisch niet meer op. Voetjes in beugel en doen alsof er geen gewicht op mag staan...
Laatst bijgewerkt door mrie op 05-06-12 01:04, in het totaal 1 keer bewerkt

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 00:58

LuffB schreef:
Het lichtrijden met langere beugels is voor mij idd wat moeilijk, ik heb korte beentje en ga hierdoor vaak juist mijn hakken optrekken in plaats van meer uitdrukken. Ook zal ik eens kijken tijdens het lichtrijden of ik me bewust kan worden van hoe ver ik uit het zadel kom. Ik denk dat het wel mee valt, maar eigenlijk nog nooit op gelet.

Je trekt je hakken niet op omdat je korte beentjes hebt, maar omdat er iets in je balans niet klopt. Als je je houding gaat verbeteren merk je dat je als vanzelf je benen niet meer zo op trekt. Het lijkt er op dat je nu je beugels kort houd om je hakken omlaag te dwingen. Maar dat helpt niet, sterker nog het maakt het alleen maar lastiger om je balans te houden met als gevolg dat je je benen nog meer optrekt. Lekker laten zakken dus.
Als je je lichtrijden controleert focus je dan op de beweging van je stuitje. Dat stuitje moet wel omhoog maar mag daarbij zo min mogelijk naar voren bewegen.

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 10:38

Zet even een stipje... Interessant!! Straks foto's maken met de paarden, dus dan kan ik vast ook wel wat tips & tricks gebruiken!!

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 12:25

Hoi
Ik heb ook een vraag. Ik heb een vrij erge holle rug en erg bolle bovenrug. Mijn schouders zitten dus te ver naar voren. Als ik op mijn holle rug let en dus probeer mijn bekken te kantelen en mijn buikspieren aanspan dan vergeet ik mijn bovenrug en val ik met dat deel naar voren. Heel erg frustrerend zijn er goede oefeningen (met en zonder paard)?

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 12:55

hoi!
Handige tips hier boven! hebben jullie tips voor mij? http://tinypic.com/r/1jxml4/6
ook nog een vraagje, ik houd mijn handen te laag, maar als ik ze hoger houd ziet het er meteen raar uit en loopt mijn arm niet meer in een lijn met de teugel, ook vind ik het gewoon raar voelen. is dit normaal??

groetjes hannah41 :D

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:51

@Lovelys: Wat wellicht helpt als je op je paard zit is doen alsof je een marionet bent met een touwtje door je ruggegraad, van je staartbeen naar je hoofd. Als je aan het touwtje trekt, strek je je rug.
Als je prioriteiten moet stellen: hoe je je bekken houdt is doorgaans belangrijker dan je schouders. Vanuit je bekken creëer je balans in de rest van je lichaam bij het paardrijden. een goed gebruik van buik- en rompspieren is essentieel. Kantel dus eerst je bekken, zodat je schaambeen en de botjes aan de voorkant van je bekken (ter hoogte van je broekzakken) recht boven elkaar zitten. Je rolt als het goed is over je zitbeenknobbels heen. Je rug heeft een natuurlijke S-vorm, dus helemaal vlak wordt het nooit! De botjes in je bekken geven echter een goede indicatie hoe ver je je onderrug moet opbollen en je buikspieren aan moet spannen.

Afbeelding
Let op de bottjes aan de voorkant van het bekken bij de verschillende posities van de rug

Wanneer je je bekken onder controle hebt, kun je je gaan richten op je schouders. Begin met je schouderbladen laag en naar elkaar toe te trekken. Let er hierbij op dat je bekken gekanteld blijft, met de botjes boven elkaar. Daarna kun je proberen je borstbeen naar voren en omhoog te brengen. Vooruit kijken is hierbij van groot belang, anders gaat het niet lukken.

Als je hier in het dagelijks leven ook last van hebt, zijn hier een aantal oefeningen zonder paard:

Voor de coördinatie van het bekken en de buikspieren:
Ga op je rug op een niet te zachte ondergrond liggen (een tuinkussen op de vloer of een matje is ideaal). Zet je voeten plat op de grond met de knieën gebogen. Als het goed is heb je nu een holletje in je onderrug, leg hier je hand onder. Probeer je vingers fijn te drukken, je billen mogen hierbij niet van de grond komen! Als dit goed gaat, til dan een been langzaam van de grond en zet weer neer, zonder dat je onderrug weer hol wordt. Als dit goed gaat kun je eerst het ene been optillen, dan het andere been optillen, het ene been neerzetten en het andere been neerzetten zonder dat je het holletje terug krijgt.

Afbeelding
Bovenste plaatje

Het gaat hierbij niet zozeer om het trainen van de spierkracht: als je kan paardrijden heb je voldoende spierkracht om dit te kunnen doen. Bij de meeste mensen is het coördineren een probleem; het bekken kantelen en de benen optillen tegelijk is moeilijk. Dit moet je echter wel kunnen als je aan het paardrijden bent.

Een andere oefening is de plank. Dit kun je gewoon op de grond doen, maar ook met je ellebogen op de bank, of als je het nog moeilijker wilt maken met je ellebogen op een oefenbal. deze oefening helpt zowel bij de coördinatie van je bekken als van je schouders.

Steun op je ellebogen met je neus naar de grond. Met je voeten sta je op je tenen, je ellebogen zijn in een hoek van 90 graden gebogen. Til je bekken van de vloer, zodat je een rechte lijn vormt van hoofd naar tenen. Trek je schouderbladen laag en bij elkaar. Hou even vast en ga weer op je buik liggen.

Afbeelding
Afbeelding

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 18:22

Vandaag weer paardgereden en wat tips op me houding geoefend. Voornamelijk de benen/ knieen en wat meer voor in het zadel zitten en de ellebogen netjes bij elkaar houden. Voor wie het interessant vind wil ik wel mijn voortgang vastleggen, eventueel ook met wat foto´s?

Ben begonnen met het meten van mijn stijgbeugels. Als ik ze uit heb komen ze tegen de boog van mijn voet, bobbeltje van mijn enkel, maar omdat ik dat volgens mij op de foto ook had besloot ik voor mezelf dat ik het eerst eens zo ging proberen en daarna eventueel nog een gaatje langer.
Vanaf dat ik wegreed opgelet of ik mijn knieen aan het zadel heb (voor mijn gevoel heb ik mijn benen vanaf mijn heupen daardoor wat meer ingedraaid, waardoor ik wel wat meer voorover moet gaan zitten in het zadel, omdat ik de ruimte tussen mijn dijen nu verklein) en mijn benen lang. Hakken netjes uitgedrukt, maar zonder de benen af te steken. Ellebogen tegen mijn lichaam aan, handen rechtop en de duimen het hoogste punt laten zijn. Zo een hele tijd gestapt, om de zoveel tijd weer even gekeken of alles nog goed lag/ zat en mezelf zo hier en daar gecorrigeerd. Vervolgens ging ik aandraven en verrek; pony paard was soepel en ging langzaam haha. Dus wel een teken dat het ergens werkte. Moet zeggen dat het hard werken is, zo'n nieuwe houding verkrijgen.
Uiteindelijk heb ik mijn beugels nog een gaatje langer gemaakt en gekeken wat het effect daarbij was en mijn stuitje kwam inderdaad in het begin minder uit het zadel. Daarna ging ik weer op mijn oude manier lichttrijden (of een poging doen tot) en merkte dat het op die manier veel moeilijker is om in stoelzit te gaan zitten. Dus de beugels hou ik voorlopig op dit gaatje.

Resultaat: tintelende benen nu en door het dragen van mijn handen kreeg ik tijdens het rijden steken in mijn schouders. Heb die af en toe lekker rondgedraaid, opgetrokken en weer ontspannen, maar helaas ging die steek er niet helemaal uit.
Volgende dingetjes waar ik op ga letten; mijn hoofd en schouders en nu het lichtrijden zonder naar voren te vallen. Wil elke week aan paar keer een paar dingetjes werken om uiteindelijk alles in een keer te kunnen oefenen. Maar dat is nu nog een beetje teveel gevraagd:P

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 18:27

@Hannah41 Ik heb even je foto bestudeerd. Maar wie vindt er eigenlijk dat je je handen te laag houd? OK misschien is vijf centimeter hoger beter. Maar ik heb het gevoel dat ik wel weet wat er aan de hand is. Als je op een paard rijdt wat opwaards gebouwd is (dus de hals opgericht draagt en daana met een mooie gebogen lijn het hoofd) dan is het noodzakelijk je ellebogen te buigen en je handen hoger te houden. De onderarm en de lijn van de teugel naar het bit hoort recht te zijn. Maaaaar.... Nu zie ik hier een foto van een meisje wat leuk op haar pony zit, haar handen laag. Dat kan ook niet anders want deze pony draagt zijn hals laag en het hoofd daarvoor met een flauwe buiging in de hals. Dan kun je helemaal je handen niet hoger houden, dat zou er pas heel raar uitzien. Bovendien zou je dan bij druk op de teugels het hoofd optillen in plaats van sturen. Er zijn ruiters die op die manier proberen om het paard zijn hoofd hoger te laten houden, maar dat is gewoonweg wreed.
Dus laat je lekker niks aan praten, houd je handen een centmeter of wat boven de manenkam. Zorg dat je ellebogen altijd los zijn en niet op slot en jij hebt een prima armhouding voor bij deze pony.

@luffB, Ik ben trots op je. Heb een kleine ondersteunde oefening voor je hoofd. Om je hoofd rechtop te houden ipv naar voren te laten vallen heb je een sterke nek en bovenrug nodig. Ga op je buik liggen en til als een baby je hoofd op. Dat gaat als het goed is maar een klein stukkie en dat moet ook want we zijn allang geen baby's meer. Houd je hoofd 10 seconden vast en laat weer zakken. Herhaal dat een keer of 15. Als je deze oefening dagelijks of een paar keer per week doet dan versterk je de spier die je gaat helpen je hoofd niet naar voren te laten vallen.

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 18:30

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 18:38

Bedankt hier heb ik wat aan!

en bij deze foto??
http://tinypic.com/r/10xszuh/6
foto van hoe het er met mijn handen hoger uitziet *met lange teugel* (raar, en onvriendelijk vind ik zelf) http://tinypic.com/r/a120av/6 en dat vond ik er raar uitzien, dus bedankt voor je tips!
P.S Hebben jullie nog tips voor je voeten? ik draai ze altijd naar buiten

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 19:15

@Hannah41, Kijk eens naar de ruiter achter je, die houd haar handen precies hetzelfde en dat is dus niet voor niets. Voor je benen, kijk maar eens helemaal boven aan deze pagina, daar heb ik een paar tips neergezet die ik zelf ook ooit gehad heb. Er staat er ook een voor jou benen probleem bij.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 19:26

@ Argievai Heel grappig je foto's. Op de eerste foto zit je duideijk in een sledezit. Maar ik kan er eigenlijk niet achter komen of dat komt omdat je daar net aan het strekken bent of dat je de hele tijd zo gezeten hebt. Op de tweede foto vind ik je heel keurig zitten, al steek je wel de kaak en hoofd een beetje vooruit, dit wordt ondersteund door een lichte bolling in je bovenrug.
Op de derde foto heb je een gekrulde zit.. Er is voor mij geen eenduidig advies te geven.. Wat ik me af vraag is hoe het kan dat je drie heel verschillende zitten laat zien op hetzelfde paard... Het lijkt wel een voor en na de zitles fotoserie.... :+

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:12

mrie echt super bedankt daar ga ik echt iets mee doen.

Aan de plaatjes daaronder ben ik echt een B. slechte houding dus. ik probeer er altijd wat aan te doen en rekening mee te houden maar zodra ik ga rijden, vooral harder dan stap, zakt alles weer in elkaar. oefenen, oefenen, oefenen dus! onwijs bedankt voor jullie tips en ik blijf lekker volgen!

xGitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:18

Ik heb een probleem met mijn houding, waar ik echt niet van af geraak! :n
Namelijk: Ik kan mijn handen niet stil houden...
Ik heb al vanalles geprobeert: Teugels samennemen, zelfs manen vastnemen, tegen het zadel proberen te houden,.. niets helpt!
Zelfs als ik er echt op let en probeer krijg ik ze nóg niet stel, en als ik er maar even niet op let is het helemaal een ramp! _-:(

Is er iemand die ook dit probleem heeft/had of iemand die nuttige tips of iets dergelijks kan geven?

Alvast bedankt!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:47

@xMurano Ik zit me af te vragen wat er zou gebeuren als jij een knoop in je teugels legt, of aan de longe oefent en je je handen alleen maar mag laten hangen. Stukkie stappen draven en een klein galopje. Wat gebeurt er met je armen? Lukt het je om ze gewoon te laten hangen? Nee, wat willen je armen dan...? Balans zoeken?? Blijf je wel lekker zitten zonder dat je de teugels vast hebt? Vertel eens wat er gebeurt als je dit oefent?

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:22

mrie schreef:
@ Argievai Heel grappig je foto's. Op de eerste foto zit je duideijk in een sledezit. Maar ik kan er eigenlijk niet achter komen of dat komt omdat je daar net aan het strekken bent of dat je de hele tijd zo gezeten hebt. Op de tweede foto vind ik je heel keurig zitten, al steek je wel de kaak en hoofd een beetje vooruit, dit wordt ondersteund door een lichte bolling in je bovenrug.
Op de derde foto heb je een gekrulde zit.. Er is voor mij geen eenduidig advies te geven.. Wat ik me af vraag is hoe het kan dat je drie heel verschillende zitten laat zien op hetzelfde paard... Het lijkt wel een voor en na de zitles fotoserie.... :+

Eerste is indd tijdens het strekken, dan kan ik hem niet uitzitten... Laatste is denk ik alleen op de momenten dat hij sterk is, en dat ik heel erg geconcentreerd ben, of me wil afsluiten voor "publiek"... Zo zit ik trouwens wel het meeste, maar probeer me wel heeeel erg te concentreren op mijn zit... Misschien ook uit onzekerheid of zo.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:36

@Argivai Als de gekrulde zit de zit is waar je aan wilt werken dan zeg ik breng je ribben omhoog, ofwel strek je flankjes. Verder tietenvooruit en ook als je iets aan je teugels wilt verstellen NIET naar je handen kijken. Rijdt een poosje met je ogen dicht nadat je je paard een goede warming up hebt gegeven. Stappen, ogen dicht, doe een halsstrekoefening en stel je paard weer nageefelijk in. In het begin is het handig als iemand je helpt door je te vertellen hoe de hoofd/halshouding is. Maar als het goed is leer je nu te voelen hoe het voelt als je paard zijn houding veranderd naar nageefelijk. Zit dat er goed in, dan hoef je nooit meer naar de hals te kijken om te weten of je beest goed nageefelijk is en kun jij gaan oefenen in het ten alle tijden voor of mij part naast je te kijken, maar niet naar beneden....

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:47

Dankje!

romeoluver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 13:56

hebben jullie nog tips voor mij?? deze foto`s zijn al wel een paar maanden geleden maar dat zijn de
beste recente rijfoto`s die ik heb :=
mn beenhouding is al wel verbeterd en mn beugels zijn ook al iets langer.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Iljavdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 14:02

Handig topic dit,
Ik heb veel dat ik niet rechtop zit, ik laat mn schouders naar voren vallen en moet moeite doen mijn rug recht te houden, het is de laatste maanden al erg verbeterd maar kan naar eigen idee nog beter. Trek mijn benen vaak ook op en heb neiging tot stoelzit. Ook heb ik mijn handen te laag en als ik bijv linksom rijd val ik naar binnen en zit mn linkerschouder dus lager als de rechter als je snap wat ik bedoel :+
iemand tips,
Als ik fotos moet plaatsen doe ik dat vanavond even

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 15:48

@IloveNikitaa over het naar voren vallen van je schouders en het rechtopzitten, ik heb hier totaal geen verstand van maar las laatst dat je eens moet proberen om op je blote rug (vraag even om hulp) sport tape van je ene naar je andere schouder te plakken en vanaf je iets onder je nek tot onder je ribbenkast. als je dan ingezakt gaat zitten doet het pijn! (PAS OP: Niet te vaak en en te lang want dat komt je ontspanning denk ik niet ten goede!)

Ik weet natuurlijk niet of dit waar is maar je zou het desnoods kunnen proberen. voor de rest kan ik je helpen.

Suc6!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 19:32

IloveNikitaa schreef:
Handig topic dit,
Ik heb veel dat ik niet rechtop zit, ik laat mn schouders naar voren vallen en moet moeite doen mijn rug recht te houden, het is de laatste maanden al erg verbeterd maar kan naar eigen idee nog beter. Trek mijn benen vaak ook op en heb neiging tot stoelzit. Ook heb ik mijn handen te laag en als ik bijv linksom rijd val ik naar binnen en zit mn linkerschouder dus lager als de rechter als je snap wat ik bedoel :+
iemand tips,
Als ik fotos moet plaatsen doe ik dat vanavond even

Ik denk dat je een foetushouding bedoelt, kijk eens een stukkie hoger, daar heb ik een tip bij een foetushouding gezet. Goeie Tip Hannah41, is denk ik heel handig om je meer bewust te worden van wat je nu eigenlijk doet met je rug...

@ romeoluver. Kijk eens naar de tweede foto, je kunt geen lijn trekken van schouders naar heup naar voet. Ik denk dat je je been onvoldoende strekt. Misschien een gaatje er bij, hoewel ik in eerste instantie zou denken aan even zonder beugels. En strek je been, met name de hoek in je bovenbeen ten opzichte van bekken en onderbeen is nogal flink. Je knie kan zeker tien cm omlaag Om nu te bepalen welke lengte van je beugels beter is probeer je eerst zonder beugels goed uit. (Kijk ook even naar de benen tip bovenaan pag 10) Hang je beugels weer aan je zadel maar doe ze nog niet aan. Als je je been goed laat hangen (niet extra strekken) dan moet je beugel precies zo hangen dat je hem met je voetje makkelijk op kan scheppen zonder je beenpositie te veranderen.
Dan je lichaam, het is lastig daar nu wat van te zeggen, doordat je been zo opgetrokken is krijg je te veel druk waardoor je wat naar voren kantelt (foetushouding) Ik weet niet precies van te voren wat er met je lijf gebeuren zal als je je beenpositie verbetert. Het kan zijn dat je dan nog steeds naar voren leunt, maar dat hoeft niet. Even proberen om met de benen aan de gang te gaan, daarna hoor ik graag wat je in die positie met je lijf doet. (laat iemand met je mee kijken, dat is altijd handiger dan in de spiegel gluren terwijl je rijd.)
By the way, kijk eens waar jij steeds naar kijkt terwijl de foto's gemaakt worden...! ;)