Mijn paard heeft een te korte rug => verkopen??!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tinkerfunss

Re: Mijn paard heeft een te korte rug => verkopen??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 20:53

jeetje wat een gedoe al die zadels enzo,

Ik zat in het zelfde dilema, de eigenaar reed met een slecht zadel, maar wist dit niet. toen heb ik vele zadels goedkoop via marktplaats gekocht, en weer doorverkocht omdat ze niet pasten, maar nu eindelijk een knap zadel. Alleen hebben wij geen budget om dit op maat te laten passen enz. En ga ik kwa zadel passen wel of niet af op hoe ik het zie, en wat hij aangeeft. Nu heb ik dus een zadel gevonden die goed licht, en waar hij heerlijk op loopt!

sultan15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 20:56

Hoi Ts, ik heb niet je hele toppic gelezen (alleen 1e en 9e pagina) dus sorry als ik iets zeg wat als is gezegd o.i.d. Als ik jou was zou ik een zadelmaker laten komen die een aantal verschillende zadels meeneemt en die je ook laat rijden met die zadels om te zien welke het beste ligt. Ook zou ik dan vooraf vertellen dat je een zadel zoekt voor een paard met een korte rug. Goed dat je een andere osteopaat hebt gezocht! is hij/zij ondertussen al langs geweest? Wat betreft de tweede foto van het begin van dit topic... Een paard dat achter het bit loop, gebruikt zijn rug niet goed en zal dus vast gaan zitten of al vast zitten. ik las wel dat je nieuwe instructeurs hebt dus die zullen je er vast mee helpen:) Als ik jou was zou ik er eerst voor zorgen dat je paard niet meer achter het bit loopt door hem van achter naar voren te rijden, overgangen, schijnovergangen enz. te rijden. Maar denk dat je dit ook wel zult doen/leren van je instructeurs. Heel veel succes naar het zoeken van een passend zadel!

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 21:06

Ik heb niet alle reacties gelezen dus kan best zijn dat ik dubbele dingen zeg maar ik vond 10 pagina's toch echt teveel ;)
Albion is naar mijn mening een goed en zeer fijn zadel (ik rijd er zelf niet op (te duur) maar heb er wel ervaring mee) degene die mijn zadel altijd nakijkt en goed legt verkoopt zelf ook albion en zij besteld er altijd standaard dikkere kussens bij omdat ze vind dat dan de rug meer ruimte heeft (zou je nog ff naar kunnen kijken op de rug) Misschien is het een idee om er ook nog een keer een andere zadelmaker naar te laten kijken. Kan nooit kwaad toch?

qua rijden kan ik natuurlijk vanaf hier lastig beoordelen. Wat zegt je intstructeur ervan? het zou natuurlijk ook uit het rijden kunnen komen. Of beter gezegt dat die wervel een zwakke plek is en dat dat door middel van het rijden sterker gemaakt kan worden. (spieren)

ook zou het misschien nog kunnen dat het zadel te lang is en je paard last kan krijgen?
(heb niet veel verstand van barokke paarden maar ze zien dr uit alsof ze niet een al te lange rug hebben)

hopelijk heb je wat aan mijn gedachten gangen. Misschien staan er wel dingen in die naar jou idee totaal niet kunnen kloppen maar hopelijk heb je er natuurlijk wat aan ;)

heel veel succes ermee!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 02:00

Ik wou na het zien van je foto's ook al dadelijk deze opmerking maken, je rijdt op deze manier je paard naar de kloten, das veel te veel in de krul, maakt op sommige mensen idd een indrukwekkende indruk maar tis niet goed, dit is verkeerd en zal zeker ook zijn weerslag hebben op het hele ruggebruik van het paard.
Wat de combinatie jij en je paard betreft zie ik niet echt een probleem ziet er heel normaal uit.
Het nieuwe zadel lijkt op de foto zeker ook niet te lang, maar hoe het op de rug ligt tjaaa dat kan ik van op zo'n foto niet opmaken natuurlijk.
Ik zou alvast beginnen correcter te rijden de nek moet het hoogste punt zijn , bij jou is dat zeker 2 halswervels verder, dus dit is verkeerd.

Kelly_Taco schreef:
Ik zou het meer in de manier van rijden zoeken.
Als hij altijd zo loopt zoals in je onderste foto is dat ook niet bevorderlijk.
Het zadel lijkt namelijk niet te lang.

Anna_n1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 02:01

Ik sluit me aan bij wat hierboven wordt gezegd. Het lijkt op de foto's niet alsof het zadel te lang is voor de rug van je paard. Waarom probeer je geen andere instructie/andere manier van rijden? Hierboven zijn al veel tips gegeven. Ik geloof niet dat de lengte van zijn rug het rijden zou moeten belemmeren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 10:08

Als je niet duur uit wilt zijnL ik hoorde dat wintec (bates) zadels ook goed liggen op barokke paarden.

Speedvroem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 10:27

ik zou um houden .
en mischien een andere pony kopen . :)

xx

MarimaCarona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 07:37

ik zit met het zelfde probleem, heb een haflinger waar ik nu een thorowgood T6 op heb, ligt niet helemaal lekker, dus wou graag de wintec erop, helaas is de 17,5 inch al bijna 10cm te lang. nu word het waarschijnlijk een massimo met franse kussens

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 08:53

Voor mijn arabier met korte rug en brede wervelkolom ben ik uiteindelijk na 3 passessies uitgekomen bij een zaldi lander. Massimo bleek geheel niet de oplossing ( heb ook topics er over lopen) misschien is zaldi ook een optie om te bekijken, verder mevr schutte ook goede ervaringen :)

PetraKioto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 12:15

hoihoi,
tijd voor een updateje dacht ik zo :j

/3 De osteopaat is geweest die ook op organen werkt. Ik was zeer onder de indruk!
Ze heeft gezegd dat zijn laatste nekwervel vast zat en dat niet veel osteopaten die terug netjes kunnen rechtzetten (moeilijk omdat schouderbladen al in de weg zitten). Zolang die niet goed zit, ga je telkens dezelfde problemen hebben die terug keren (dat was inderdaad zo).
En ook zijn organen zaten helemaal verkeerd.
Na de behandeling moest ik 2 dagen stappen, 2 dagen enkel stap en draf en dan 7 dagen rustig rijden.
De dag zelf hebben we al even de Wintec op zijn rug gelegd en die bleek te passen. Dat was vreemd, want normaal zijn de kussens te recht voor zijn rug...
De dagen erna begreep ik waarom: zijn rug stond gewoon veel rechter! Weg holle rug, weg putjes en zelfs zijn rugspier die atrofie had in het midden, voelde nu over de hele ongeveer even stevig aan.
Aangezien je spieren niet op 1 dag kan tevoorschijn toveren, moet dat paardje dus fameus scheef gestaan hebben (pijn of compensatie) al een jaar >;)
Ik ben alleszins blij dat ik deze osteo heb gevonden. Ze heeft me ook oefeningen gegeven voor zijn lenigheid en ze zou om de 4 maanden terug moeten komen (is wel snel, ma bon, gezien de situatie ga ik dat wel even doen denk ik).
Ze heeft me ook een kuur voor zijn lever te ontlasten aangeraden, maar omdat ik al een ontgiftingskuur met kruiden had voorzien (om de organen te zuiveren, hoofdzakelijk voor de lever te ontlasten), ga ik dat eerst even doen.

/3 Dan, zadels.
Omdat de Wintec een tijdelijke oplossing was en mijn knol er toch van geblokkeerd was en ik er ook niet 100% goed op kon zitten (wegens eigenlijk wat te klein), was er iemand van Massimo langsgekomen.
Ik stond een beetje twijfelachtig om opnieuw een zadel te kopen, maar nu blijkt dat de man ook verhuurd! HALLELUJA! Eindelijk verhuur in België! _/-\o_
(voor de belgen, ziehier zijn site: http://www.equiselle54.fr/ Hij verhuurt Massimo, Bates en Wintec)
Hij is dus langs gekomen met een zadeltje voor Rafiki en dat bleek netjes te liggen. Kussens niet te lang, goede schoudervijheid. Eens aangesingeld lag het zadel recht. Ik steek er nu enkel een "schaapje" onder, geen ophogende pad meer.
Ik heb ook plaats voor mezelf en echt het gevoel dat ik midden in mijn paard zit (ipv op allerlei plaatsen waar ik niet moet zijn). De zit is niet te ruim en niet te begrenzend. En ik heb een contractje voor 4 maanden huren. Dus hopelijk loopt alles goed en heb ik tegen dat een getrained paardje waardoor ik beter kan inschatten of ik het zadel hou, een andere maat nodig heb of iets helemaal anders ga proberen (ik heb nog enkele opties in mijn schuif liggen ;) )

En dan volgt nu het belangrijkste werk: Rafiki weer netjes aan t werk krijgen.
Ik heb de laatste dagen gemerkt dat mijn knuffel een beetje van zijn luilekkerleventje gaan genieten is (niet teveel werken en niet te hard) en al snel allerlei manieren vindt om dat ook zo te houden >;)
Het gaat dus nog even afzien worden vrees ik om door die fase te geraken (hij heeft het ook moeilijk omdat hij ook de spieren nog niet allemaal heeft om bepaalde dingen te doen zoals het hoort), maar ik hoop dat het ons gaat lukken.
De "7 dagen rustig rijden" zijn nu ongeveer gedaan, dus ik ga weer beginnen met lessen en hoop echt dat we deze keer kunnen doorwerken en terug onze doelen kunnen bereiken (doel 1: mooi gespierd paardje dat netjes loopt).

Dus alle fingers crossed dat ik binnen enkele weken een mooi fotootje kan posten te paard (als ik vriendje nog eens met camera op de manege krijg := ) en jullie niet opnieuw hoef te vertellen dat we weer vast zitten... :))

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 12:42

Wat een leuke positieve update *\o/* . Ik duim voor je dat het vanaf nu alleen nog maar bergopwaarts zal gaan.

PetraKioto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 14:53

Hallo,
tijd voor nog een updateje.

Ik rij nu een een dikke maand met een Massimo dressuur 2 met een beetje dikke kussens (geen maatwerk, gewoon de dikste die ze hadden liggen) en dat blijkt goed te gaan.
Rafiki was in het begin niet gelukkig dat hij weer aan het werk moest en vond het heel leuk om met baasje recht de muur in te galopperen, maar gelukkig is die fase ondertussen een beetje voorbij en kunnen we een beetje "deftig" beginnen werken.
Ook het uithoudingsvermogen en de spiertjes gaan de juiste richting uit (bij ons alle2).

Ik heb nog geen fotootjes van mezelf (lui liefje := ) maar wel van mijn trainer die Rafiki meer dan netjes heeft gereden.
Toch al een verschil vind ik met ervoor.

galopje
Afbeelding

drafje
Afbeelding

Veel minder verzet met het hoofd in de hand te houden (vroeger was dat door zijn rug verschrikkelijk) en hij begint al mooi het bit te zoeken met momenten.
Ik moet wel nog op zoek naar een bitje dat echt goed in zijn mond past (nu is het te groot, te klein of te los), opdat hij zich ook nog beter kan ontspannen.
(tips over hoe je dat precies kan meten (hoe lang en hoe dik je echt nodig hebt, zijn welkom trouwens, want Rafiki zit weer zo wat in de tussenmaten)

En we hebben helaas ook geconstateerd dat Rafiki waarschijnijk nooit deftig is ingereden geweest (wegens niet op gemak met in de hand blijven en angst van zwepen en bepaalde schrikreacties in de piste). Ik had al zo'n vermoeden, maar nu hebben verschillende lesgevers me dat al bevestigd.
(zo zie je maar weer, als je een paard koopt is de kans dat je belogen wordt toch wel groter dan 90% uiteindelijk, ma bon, dat is een andere discussie)
Ik hoop dat, als we nu netjes en consequent kunnen doorwerken, we er wel zullen geraken.

Hopelijk kan ik binnenkort nog eens fotootjes van mezelf posten :D

PetraKioto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 15:58

Hallo iedereen,
het is bijna een jaar geleden sinds mijn laatste post, en ik wou toch nog even een update plaatsen.
Sinds november 2011 heb ik het hele roer omgegooid voor Rafiki: nieuwe dierenarts, nieuwe smid, nieuwe osteopaat, nieuwe trainer, nieuw zadel, nieuwe stal.
We zijn nu meer dan een jaar verder en ik heb geen noemenswaardige zadelproblemen meer gehad.
Vorige maand was het laatste bezoekje van de osteopaat en ook daar was er niets te melden aan zijn lendenen of zadel-gerelateerde wervels *\o/*
Ik heb een trainster gevonden die ervaring heeft met lipizaners (2 jaar gewerkt in Lipica... kan haast niet beter! :D ) en ze begrijpt Rafiki verrassend goed. Daarnaast is ze ook nog eens een super prof. Ik heb me nog nooit onnozel gevoeld in haar les, en dat is toch belangrijk: dat je lesgever in je gelooft!
Ongeveer iedereen die les heeft gegeven aan Rafiki kwam tot dezelfde conclusie: groot probleem met de basis, nooit correct opgeleerd geweest.
Dus, zijn we nog steeds bezig met de basis: stress eruit krijgen, vertrouwen in zijn eigen kunnen creëren en momenteel zijn we hem ook vooruit aan't zetten om ruimte in zijn gangen te creëren.
Het gaat natuurlijk niet altijd super, maar over het algemeen gaat hij steeds beter en hij doet wel zijn best... allé, meestal toch... als em niet de aap wil uithangen :o
Ook onze band is veel beter nu alle stress van de zadels, het al dan niet kunnen rijden en het eventueel moeten verkopen van de baan is. Ik ben nu echt zijn maatje en hij natuurlijk het mijne. Dat is zalig.

Wat de zadels betreft, ik heb een half jaar een Massimo Dressuur 2 gehuurd om hem daarmee opnieuw in het werk te krijgen.
Maar ik heb uiteindelijk toch Ninon Schutte laten komen van Zadelatelier om hem een zadeltje op maat aan te meten.
Nu dacht ik dat ik al wat van zadels kende, met alle mensen die ik al had gezien voor Rafiki, maar Ninon is nog wel een geval apart. OMG, waar die allemaal op let en de snelheid waarmee ze het doet! Ik heb er wat met open mond staan naar gapen vrees ik...
Maar het is wel super, want ze maakt de volledige boom zelf, niet enkel de breedte rond de schoft, en ze kan dus zelfs zwaartepunten herleggen en vanalles.
Toen het zadel toekwam, lag het echter even afschuwelijk dan de Albion indertijd. Ik was even in de paniek van "oei, dat komt nooit goed", maar ze heeft em gewoon breder gemaakt, en toen lag ie perfect. Zo hebben we dus ontdekt dat Rafiki 1 cm breder is, dan hij op de metingen blijkt te zijn. Als je dus iemand hebt, die een zadel kan maken op basis van metingen, maar er verder geen jota van snapt, zit je dus dik in de oliebol, als je zo'n paard hebt! En dat is wat ik aan de hand had met Albion.
Ik heb nu een 18" zadel dat supercomfortabel zit, met franse kussens. En ondanks de 18", toch kort genoeg voor Rafiki!
Ze is vorige maand langs gekomen voor de eerste halfjaarlijkse check, en heeft enkel de kussens wat moeten aanvullen. Nu ligt hij nog beter!
Daarnaast heeft Rafiki ook heel wat complimentjes gekregen over hoe mooi hij erbij staat, hoe typisch lipi hij is en hoe gelukkig hij eruit ziet... jah, als baasje kan je geen mooier compliment krijgen natuurlijk :D

Dus voila, dat wou ik nog even meegeven op dit topic.
Voor iedereen die in dezelfde situatie zit, kan ik de volgende tips geven:
- Vertrouw je hart.
Toen mensen me zeiden dat ik (fysiek) niet bij Rafiki paste, vond ik dat niet kloppen. Hij is niet zo klein en ook op foto zag het er niet fout uit. Ik blijk gelijk te hebben. Zo'n antwoorden, zijn eigenlijk luie antwoorden van mensen die niet echt willen/kunnen helpen.
- Stel alles en iedereen in vraag.
Ik dacht dat ik een super prof had, de beste osteo van België, een goeie dierenarts en smid, ... en toch kwam ik nergens. Nu heb ik wel mensen gevonden die het wel mogelijk hebben gemaakt mijn paard zijn probleem te overwinnen. Het is soms wat akelig misschien, maar een tweede opinie kan geen kwaad. Zelfs een derde en een vierde niet! als je het niet probeert, zal je het ook nooit weten.
- Een bekend zadelmerk is geen garantie op een goed zadel.
Het is niet omdat er een mooie naam op je zadel staat, dat het een goed plan is voor je paard. Of als jij er goed in zit, wil dat niet zeggen dat het goed is voor je paard.
Een groot merk neemt je maten op, maar uiteindelijk krijg je toch een soort Ikea-zadel. Alle standaard-elementen worden bij elkaar gemonteerd. Maar is de opvolging erna wel met voldoende kennis? Of wil men je gewoon een zadel verkopen en geld verdienen?
Als je echt een probleem hebt met je zadels zoals ik, zoek de juiste mensen: zij die er ECHT iets vanaf weten en die gemotiveerd zijn!
Ik heb naar ALLE merken die in heel deze topic worden vermeld + nog meer een mail gestuurd met een dossier van Rafiki: wat ik zoek in een zadel, welke zadels er al hebben opgelegen en wat de problemen zijn + foto's van dat alles. Van sommige kreeg ik een standaard antwoord als "wij maken zaldes op maat, contacteer ons" of geen antwoord. Maar van enkele kreeg ik een hele boterham terug waaruit oprechte interesse blijkt om echt een oplossing te zoeken voor het probleem. Die mensen moet je dus hebben :)
- Hou van je paard, het is zijn schuld niet.
Ik heb een heel moeilijk jaar gehad met Rafiki, waar ik het moeilijk had mij emotioneel aan hem te hechten, omdat ik niet wist waar het met ons naartoe moest. Toen het allemaal zowat voorbij leek te zijn, heb ik em gezegd: "OK, dat was geen leuk jaar, maar we blijven ervoor gaan. Jij bent mijn paard, je bent van mij en je gaat nergens heen. We doen dit samen." Het leek alsof hij het heeft begrepen, want sindsdien gaat het alleen maar beter. En wat is hij toch een oneindige lieverd! Ik ben zo blij dat ik em in mijn leven heb.
- Geef niet op!
Blijven proberen. Blijven rondvragen. De oplossingen moet je soms niet zo ver zoeken, je moet ze alleen weten te vinden.

en om af te sluiten nog enkele fotootjes in draf en galopje van afgelopen zomer met het Ninon Schutte-zadel.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door PetraKioto op 07-02-13 16:17, in het totaal 3 keer bewerkt

PetraKioto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 16:03

En dikke kus aan iedereen om mij door heel dit verhaal bij te staan met alle raad en tips! :D
Afbeelding

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 17:20

Wat leuk dat je hier nog een update plaatst over hoe goed het nu met jullie gaat. Super om te lezen dat de band tussen jou en Rafiki zo goed is geworden en dat ie met je huidige zadelijk - eindelijk - lekker loopt.
Nog veel plezier samen!

(Nu eerst even mijn koppie schrobben, zit paardenkwijl op :D.)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 19:39

wat goed!!! en top dat je toch bij ninon terecht gekomen bent :j vakvrouw eerste klas is dat!!
nu lekker rijden en genieten

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 23:43

Wat een gave paardje hoor, nee ik vind zijn rug niet te kort, het is gewoon de combinatie ervan en de bouw van het dier, dat het zo moeilijk maakt om een goed passend zadel te vinden.

Toppie dat je door bleef zoeken, maar verkopen neee niet doen hoor, heb ik geloof ik al je eerder gezegd in deze topic.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 08:36

Ik heb je topic met veel interesse gevolgd en ben al een paar keer komen kijken of je nog geen update geplaatst had. Ik ben echt blij om te lezen dat het zo goed gaat nu en ik wens jullie nog heel veel plezier samen!