Opnieuw leren rijden ;)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 09:47

Citaat:
dat als ik heel snel je paard onder je wegtrek jij op je voeten land. op het moment dat je niet in balans zit of staat [geld ook voor verlichte zit] land je op je oeps of op je snuit

Afbeelding
zzzzoeffff :D

Die is nu ook niet moeilijk om te onthouden naast
zachte billen
ZENNNNN
sponzig zijn
salsa swingen
:')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 11:10

Hebben jullie ook nog van die goeie tips voor beenhulpen?
Ik had vroeger een instructeur die niet riep dat ik been moest geven, maar een 'hakje'. Gevolg is dat je jezelf snel aanleert om je hakken op te trekken. Ik ben bezig dat af te leren, maar dreig nu wat anders fouts aan te leren. Namelijk niet zachtjes onderbeen aanknijpen als beenhulp, maar heel mijn been aanknijpen en onderbeen optrekken...Bij overgangen stap-draf en draf-galop gaat het wel goed, maar bij overgangen in de gang (draf-middendraf, galop-middengalop) heb ik er meer moeite mee. Gevolg is ook heel duidelijk bij ponylief, bij overgangen tussen gangen is hij prima aan het been, bij overgangen binnen gangen veel minder.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 12:01

Voor die heb ik niet een specifieke tip.
Nog wel een andere visuele maar ik weet niet of dat wat voor dressuurruiters is (ben zelf westernruiter)

Je benen zijn eigenlijk muurtjes waar je paard tussen loopt, net als je teugels
Paard moet eigenlijk altijd tussen deze muurtjes blijven of gaan lopen.
Zo kun je heel goed voelen of ze ergens tegen je been leunt want dat is niet de bedoeling.
Als ze netjes tussen de muren loopt doe je niks, als ze tegen een muur aan loopt geef je been/kuit zodat ze er weer los van is.
(altijd wijken voor druk)
Klinkt simpeler dan het is.

S_en_Z

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 12:09

Blijheid je bedoeld hakje tikken? Ik "wrijf".. heb normaal gesproken tenen naar binnen, knieeen los en kuiten
aan zonder kracht, op kuitdruk wil ik dat ze reageert. Reageert ze niet draai ik tenen klein stukje naar buiten
en wrijf ik naar achteren terwijl ik IN die beweging mn tenen juist weer naar binnen draai.

Het is niet alsof je een por krijgt tussen je ribben, maar alsof een vinger van boven naar onder drukt en wrijft.
De meeste paardjes waar ik op zit reageren hier heel goed op :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 12:14

@Justkid: Dankjewel :) Ik moet zeggen dat ik dat al aardig onder controle heb. Met een jonge pony die soms nog wat zoekend is naar evenwicht was het in het begin moeilijk (ook omdat ik nog weinig/geen ervaring had met jonge paarden), maar nu zijn balans beter wordt en mijn houding ook heb ik dit meestal wel voor elkaar :j

Mijn probleem is dat hij wel tussen de muurtjes van hand en been loopt, maar ook een muurtje voor zijn borst heeft soms :+ Hij loopt dan net niet actief genoeg, en ik heb dan moeite om hem voorwaarts te houden en toch netjes te blijven zitten. En juist omdat ik teveel ga spannen loopt hij niet voorwaartser (of alleen 10 passen en valt dan terug). Ik moet dan naar mijn zin te grote hulpen geven en te vaak even aantikken met het zweepje, en zo blijven we in de circel zitten. Hij is niet actief omdat ik niet goed zit, en omdat hij niet actief is blijf ik slecht zitten. Niet dat hij loopt te sloffen ofzo, maar nét dat kleine beetje power mist er soms.
Op dagen (of stukken) dat het wel lukt probeer ik heel erg te voelen wat ik anders doe, maar ik kan het nog niet altijd volhouden.
Ik loop hier trouwens met name met losrijden tegenaan. Ponymans is een beetje een dieseltje die even op gang moet komen. Ik let dan goed op voorwaarts rijden, lekker zitten en licht contact. Soms loopt hij dan even met zijn neus in de lucht, maar dat doet hij dan maar lekker :Y) Soms kan ik hem gelijk lang/laag houden. Na een minuutje of 10/15 stap/draf/galop is hij echt los en gaan we aan het werk. Als hij eenmaal warm en op gang is loopt hij eigenlijk altijd fijn, en zit ik ook fijn, maar in die opwarming lopen we dus tegen het muurtje op soms.

@Svdijk: Die tip ga ik meenemen :j Voor mijn gevoel knijp ik nu mijn hele been vast, dan gebeurd er uiteraard niks en dan por ik om toch de voorwaartse reactie te krijgen. Ik heb vroeger echt kapstoktenen gehad, dat is er de laatste paar jaar wel uit, maar mijn tenen blijven eerder naar voren dan naar binnen.

edit: Met hakje bedoel ik inderdaad met je hak even aantikken. Zo is mij dat ooit geleerd. Met als gevolg dat ik een hele tijd standaard met hak omhoog heb gereden. En daar val ik in terug als ik met kuitdruk/aanraking weg wil rijden, waardoor ik met opgetrokken hak m'n kuit aanleg.

edit2: Paardrijden is wel denksport zeg :')
Alleen al het typen wat er nou precies aan de hand is heeft me alweer inzich gegeven in wat ik nou precies doe en hoe het beter kan :j

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 12:24

Even off topic :D
Waarom moeten die tenen altijd naar binnen bij dressuurruiters,
Het klinkt me altijd zo krampachtig in de oren. :o
Als je gewoon zit zoals het hoort met zachte billen, benen lang etc,
dat is toch veel belangrijker dan die tenen die naar binnen moeten?
Ik heb mijn tenen eerder naar buiten, heb behoorlijke westernsporen en raak mijn paard echt niet, behalve als ik dat nodig vindt }>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 12:36

Tenen naar binnen hoeft ook niet, maar naar voren wel.
Echt tenen naar buiten (kapstokjes) is een gevolg van bovenin slechter zitten. Je bekken zit niet goed, je bovenbeen niet, je knie is naar buiten gedraaid en niet tegen het zadel, en als gevolg van dat alles steekt je teen opzij. Het is dus niet goed omdat je dan ook andere fouten maakt in je zit. Krampachtig je tenen naar binnen willen drukken helpt daarom ook niet, je lost het probleem niet op.

Als je bovenin goed gaat zitten draait die teen dus vanzelf mee. Ik doe om te voelen wel eens mijn been uit de beugel en helemaal naar achteren, niet alleen je onderbeen maar ook je bovenbeen (braaf paard is aan te raden :+ ), en dan langs je paard af naar voren strijken, en voet weer in de beugel zonder je been van je paard af te halen. Dan voel je de spieren van je bovenbeen meer 'achter' je been gaan liggen, je knieën komen tegen het zadel, en je teen naar voren :) Wel opletten dat je op je kont blijft zitten en niet je bekken naarvoren kantelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 12:50

justkid schreef:
Even off topic :D
Waarom moeten die tenen altijd naar binnen bij dressuurruiters,
Het klinkt me altijd zo krampachtig in de oren. :o
Als je gewoon zit zoals het hoort met zachte billen, benen lang etc,
dat is toch veel belangrijker dan die tenen die naar binnen moeten?
Ik heb mijn tenen eerder naar buiten, heb behoorlijke westernsporen en raak mijn paard echt niet, behalve als ik dat nodig vindt }>

Ik kom er achter dat er heel veel krampachtig is, en krampachtig gaat ten koste van je ontspanning, en van je Zen. Je kunt simpelweg niet ontspannen op je paard zitten als je krampachtig bezig bent, op een veel te ingewikkelde manier om van alles te compenseren.
Als je gewoon zo op een paard gaat zitten, en je laat je benen gewoon hangen, is er niks aan de hand eigenlijk. Goed, je tenen hangen omlaag, maar dat is niet erg. Het is pas erg als je je hak gaat optrekken, wat blijheid omschrijft. Dát is spanning, en spanning is vragen om miscommunicaties met paard. Als iemand op dat moment het paard onder je weg zou trekken, gebeurt er niets, je landt op je tenen, veert in je enkels, en je landt keurig op je voeten.

Maar op de manege horen wij allemaal: hak uitdrukken, tenen naar binnen. Maar niemand legt ons uit hóe we dat moeten doen. En dus duwen we onze hakken naar beneden, heel fanatiek (Halló gespannen bovenbeen) en vervolgens hebben wij de welbekende kapstokjes, die we eerst niet hadden. Die voet gaat pas naar buiten op het moment dat er spanning komt in bovenbeen en kuit. Dan moeten die tenen natuurlijk weer naar binnen, en dat doen we allemaal braaf, en en passant gaan we onze knieën tegen het paard aan klemmen (wat een voorwaartse hulp is).
Vindt iemand het nog raar dat met name de bloedpaarden er heet en loperig van worden? IJslanders hebben daar ook een handje van, ik heb een aantal keer het plezier gehad om er één te berijden, en ze zijn erg vurig vond ik. Bijzonder leuk, vrolijk, erg vriendelijk, en erg vurig. Ze hebben de neiging om heel opgewonden te reageren op die rijstijl.

Goed, we hebben inmiddels heel wat spanning opgebouwd in onze bovenbenen en kuiten, en dus ook in bekken, heupen en rug.
En toen kregen we nieuwe instructie, die vond dat we niet moesten klemmen (en póef, merrie blies eens lekker uit, en proestte) en onze benen maar gewoon weer moesten laten afhangen, zoals je dat deed toen je als klein guppie op een paard zat. En toen verloren we onze beugels, uiteraard, want door spannning op te bouwen hadden we geleerd die vast te houden. Ze had er een vrij simpele oplossing voor: rol je voeten naar buiten, zo dat je kleine teen omlaag gaat. En die werkt geweldig, dan heb je die beugel weer. Dan draai je dus niet je tenen naar binnen, je drukt ook niet krampachtig je hakken uit, en je bovenbeen is veel meer ontspannen.

En dan moet je dus gewoon alles opnieuw leren, wat nogal meevalt, want op de nieuwe manier is het veel makkelijker :j

Maar er volgt ook een geestelijk proces, want wij hebben geleerd controle te houden door ons op te spannen, en dat geldt niet alleen voor mij, maar voor heel veel dressuurruiters. En door de spanning te laten gaan, laten we voor ons gevoel ook alle controle los. En dan moet je dus zo een ervaring hebben als ik gister had, dat je de controle even helemaal kwijt bent, en juist door te onspannen, en Zen krijg je het terug.......waanzinnig.......

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 12:56

dat wrijven werkt voor mij veel beter dan hakje tikken.

en op de volgende reactie, nee.. Krampachtig je tenen naar binnen is ook niet de bedoeling, ik hou ze naar binnen zonder kracht
te hoeven zetten op mijn spieren. Ik merk dat mijn kuiten daardoor vanzelf al beter aan mijn paard blijven als ik alles alleen aanleg.
Bovenbenen klemmen of knieeen doe ik bewust niet. Paard bouwt er spanning van op. Door alleen je tenen iets naar buiten te
draaien en dan te wrijven gebruik je imo je kuitspier veel beter, mensen die hun voeten ver naar buiten draaien klemmen vaak..
Ook met de kuiten. En vaak door het teveel aan druk worden ze juist minder actief ipv dat ze fijn reageren op weinig hulp. En
door teveel naar binnen dwingen van je tenen klem je automatisch je knieen meer aan het zadel waardoor je bekken ook niet
goed mee kan vloeien met de beweging. Teveel en te weinig hebben dus eigenlijk (bijna) dezelfde reactie van je lichaam :)

Zoals Yamcha al zegt, als je alles af laat hangen is er niets aan de hand.. en in het begin is dat eng.. en ga je zonder beugels
steun zoeken op je teugels. Geef je die ook losser en je ontspant, ontspant je paard (9 van de 10 x) ook. En zonder die spanning
wordt het rijden veel relaxter.. voor paard EN ruiter.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 13:07

Eindelijk 10 pagina's doorgelezen (althans in grote lijnen) en ik begin hier het licht te zien. Ik ben niet angstig, maar span wel elke spier in mijn lijf. Als ik van mijn kar stap (tegenwoordig men ik ipv rijden) heb ik overal spierpijn. Niet omdat mijn kar niet geveerd is, maar omdat ik als een gespannen kip op de bok zit. Dit door alle stress in mijn lijf.

De manier waarop jij nu leert rijden lijkt mij geweldig. Ook ik heb (op bijna 30 jarige leeftijd) nog steeds de meisjesdroom om paardje op basis van mijn gedachten te kunnen rijden.
Ik heb echt bewondering voor jou dat je de moed hebt om volledig terug vanaf 0 te beginnen.

Blijheid: Ik heb altijd met mijn tenen naar buiten gedraaid gereden. Ben er nooit in geslaagd om het op de "juiste" manier te doen". Op het moment dat ik dat probeer, krijg ik vreselijke last van mijn knieën. Kan het ook zijn doordat ik zelf scheef ben (heb als kind altijd steunzooltjes gedragen en zou er nu eigenlijk terug aan moeten) dat ik onmogelijk in de dressuur houding kan gaan zitten?

Blijheid; Jappeloup: kennen jullie in Belgisch Limburg iemand die op jullie manier les geeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 13:11

Yamcha schreef:
Goed, we hebben inmiddels heel wat spanning opgebouwd in onze bovenbenen en kuiten, en dus ook in bekken, heupen en rug.
En toen kregen we nieuwe instructie, die vond dat we niet moesten klemmen (en póef, merrie blies eens lekker uit, en proestte) en onze benen maar gewoon weer moesten laten afhangen, zoals je dat deed toen je als klein guppie op een paard zat.

Dit is voor mij heel herkenbaar. Als ik even niet op houding gelet heb, of even niet doorhad dat foutjes er in sluipen dan ga ik even stilstaan, alles ontspannen. En wat doet ponylief, briesen, en zich helemaal uitschudden. Daarna ga ik weer lekker zitten en rijden we heel veel fijner weer verder.

Ik moet zeggen, het is wel moeilijk, oude fouten afleren. Het voelt namelijk lang niet altijd als spanning, omdat je er zó aan gewend bent. Maar het IS wel spanning.

Yamcha schreef:
En toen verloren we onze beugels, uiteraard, want door spannning op te bouwen hadden we geleerd die vast te houden. Ze had er een vrij simpele oplossing voor: rol je voeten naar buiten, zo dat je kleine teen omlaag gaat. En die werkt geweldig, dan heb je die beugel weer.

Zou je dit nog iets duidelijker kunnen uitleggen? Bedoel je dat je met je enkel draait?

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 13:13

Dank u voor deze duidelijke uitleg _/-\o_ :D

Eigenlijk zou een goed gereden westernpaard ook wel eens een eye opener kunnen zijn denk ik
Is ook een soort ijslander :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 13:17

@B485: Ik ben zelf geen instructrice hoor ;) Alleen een ruiter die zoveel mogelijk leest en luistert en de dingen die aanspreken toepast. Ik zou zelf ook gerust les willen van Japeloupe van wat ik hier lees, denk alleen dat Heteren wat ver weg is...?

Wat betreft je knieën, lees eens wat Yamcha hier schrijft, je moet ook niet je knieën en tenen naar binnen willen drukken, dat kan helemaal niet en doet uiteraard pijn. Bij ontspanning hoger in je lijf zullen je tenen en knieën vanzelf volgen. Al kan het natuurlijk ook meespelen dat je zelf scheef bent :j Dat kan ik niet inschatten.

@Justkid: Dat is het zeker, ik heb één keer een westernles gereden bij Ed Gosen, manmanman...
Ik snap ook niet hoe dat kan, zij vonden het paardje waar ik op reed 'afgestompt' en 'manegeknol' en ik had zelden een paard gevoeld dat zo snel reageerde. Nou scheelt het ook dat hij op andere hulpen reageerde dan ik gewend was, dus soms kwam er ineens een kunst uitrollen die ik niet bedoeld had :+ Maar ik vind het wel raar. Waarom lukt het westernruiters wel hun paard zo snel te maken dat een 'afgestompte manegeknol' voor mij snel voelt, en lukt het dressuurruiters niet? Doel is bij beiden toch de zo klein mogelijke hulpen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 13:35

Hee Yam! Wat een fijn topic om te lezen en wat herkenbaar. Ik was altijd wel een beetje angstige ruiter, maar nooit op mijn eigen dieren. Tot ik van Beeb zo hard afknalde een paar keer. En hoewel ik weet waarom ik viel, kan ik het niet loslaten. Gaat de laatste paar weken weer beter, maar is vreselijk, omdat ik wéét dat ik het zoveel beter kon dan nu en dat ik hem in de weg zit.

Tov

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 13:46

Ik werd vanochtend wakker met het gevoel of mijn onderbeen ter hoogte van mijn knie achterstevoren zat. Ik heb gisteren dus iets fout gedaan. Niet geveerd in mijn knieen en enkels waarschijnlijk.Of teveel op een kant gesteund. Loslaten in stap wil zo langzamerhand wel, maar draf al dan niet in verlichte zit, poeh! Heeft iemand droogoefeningen?

En dan nog eentje. Als het goed is voel je in stap "achtjes"; je billen/bekken gebied maken een figuur acht in het zadel als je ontspannen meebeweegt met de beweging van je paard. Nu beweegt mijn ene kant van het bekken mooi mee, maar rechts (ik ben ook rechts) zit er veel minder beweging in. Ook heb ik als ik een volte rechtsom maak veel meer moeite om met mijn zit/ bekken te sturen. Het voelt of ik tegen mezelf in werk. Wat kan ik er aan doen om op beide zijden soepel te worden?

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 13:52

Citaat:
@Justkid: Dat is het zeker, ik heb één keer een westernles gereden bij Ed Gosen, manmanman...
Ik snap ook niet hoe dat kan, zij vonden het paardje waar ik op reed 'afgestompt' en 'manegeknol' en ik had zelden een paard gevoeld dat zo snel reageerde. Nou scheelt het ook dat hij op andere hulpen reageerde dan ik gewend was, dus soms kwam er ineens een kunst uitrollen die ik niet bedoeld had Maar ik vind het wel raar. Waarom lukt het westernruiters wel hun paard zo snel te maken dat een 'afgestompte manegeknol' voor mij snel voelt, en lukt het dressuurruiters niet? Doel is bij beiden toch de zo klein mogelijke hulpen.

ehhh ik moet er even over nadenken maar misschien kan ik het al schrijvend uitleggen.
Wordt vast een heeeeeeeel verhaal :O
Je hebt goed en eerlijk gereden westernpaarden maar ook snelsnel alles is erin geramd western paarden
(loopt een "leuk" topic over bij western)
T zelfde als bij dressuur dus :D

Het zijn een aantal dingen;
Ik rij mijn paard niet zo bij elkaar als een dressuurpaard, mijn paard is ook anders gebouwd.
Ik verzamel mijn paard wel hetzelfde, ik wil het ook op de achterkant laten dragen maar ik hoef geen oprichting.

Het idee is eigenlijk dat het paard zelf moet lopen en als ik wat anders wil dan geef ik hem een hulp.
Je been is eraf tenzij je wat vraagt, teugels zijn los tenzij je wat vraagt.
Volgens mij hoort dat bij dressuur eigenlijk ook zo maar bij western ligt hier echt de nadruk op.

Ik rij mijn paard op nekreining dat betekent dat ze wijkt voor druk, zodra ze de teugel tegen haar hals voelt wendt ze af, weg van de teugel.
Het zelfde geldt voor mijn been; altijd weg voor het been.
Dat gaat natuurlijk niet vanzelf; je begint heel zacht, bij geen reactie, iets harder, etc. Zodra ze het doet; been weg, teugel weg=beloning.
Dit is echt moeilijk om jezelf af te leren; geen been, geen teugel.
Mijn paard vindt het fijn, lekker op eigen beentjes lopen en geen gemier in je nek of mond of buik.

Het tweede is denk ik dat we geen vaste patronen rijden als gebroken lijnen, voltes, etc ik rij altijd kriskras door de bak en doe altijd wat ze niet verwacht.
Ik doe bv een oefening als rechtuit rijden en zodra ik voel dat ze een bepaalde kant op trekt of kijkt meteen de andere kant op sturen.
Zo blijft ze uiteindelijk heel goed bij mij en wacht op wat ik vraag.
Geen voltes maar vierkanten bv of driehoeken voor mijn part :D
Gewoon creatief zijn.

Het derde is denk ik dat ik oefeningen die bij dressuur gevraagd worden op wedstrijd alleen gebruik omdat ik haar soepeler/rechter wil krijgen
ik oefen travers omdat ik dat nodig heb om een goede spin te kunnen rijden niet als oefening op zich.
Ik wist niet eens dat het zo heette :o

Misschien is er nog meer maar dat weet ik zo even niet.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 14:01

justkid schreef:
Het idee is eigenlijk dat het paard zelf moet lopen en als ik wat anders wil dan geef ik hem een hulp.
Je been is eraf tenzij je wat vraagt, teugels zijn los tenzij je wat vraagt.
Volgens mij hoort dat bij dressuur eigenlijk ook zo maar bij western ligt hier echt de nadruk op.

Dit probeer ik ook voor elkaar te krijgen, ik zet een wending in en daarna geef ik geen hulp meer, houd wel mijn benen en handen op de plek die ik gebruik in de wending, maar doe er niks mee. Wil alleen iets hoeven te doen als hij verandert. Dus zet wending in met zit, been en vraag stelling met teugels, daarna houd ik alleen mijn zit eraan, voor de rest doe ik niks meer.

Citaat:
Ik rij mijn paard op nekreining dat betekent dat ze wijkt voor druk, zodra ze de teugel tegen haar hals voelt wendt ze af, weg van de teugel.
Het zelfde geldt voor mijn been; altijd weg voor het been.
Dat gaat natuurlijk niet vanzelf; je begint heel zacht, bij geen reactie, iets harder, etc. Zodra ze het doet; been weg, teugel weg=beloning.
Dit is echt moeilijk om jezelf af te leren; geen been, geen teugel.
Mijn paard vindt het fijn, lekker op eigen beentjes lopen en geen gemier in je nek of mond of buik.

Mijn lieftallige paardje heeft bijvoorbeeld een hekel aan contact op de buitenteugel. Als ik stelling vraag en ik geef mijn buitenteugel niet mee, wordt hij pissig. Ik vind het niet gek, maar ik geef hem dan geen ruimte om te kunnen gaan. Zo ben ik nu dus ook bezig om niet aan de mond te zitten, maar juist aan te geven en hem te laten gaan en vervolgens niks meer doen.

Citaat:
Het tweede is denk ik dat we geen vaste patronen rijden als gebroken lijnen, voltes, etc ik rij altijd kriskras door de bak en doe altijd wat ze niet verwacht.
Ik doe bv een oefening als rechtuit rijden en zodra ik voel dat ze een bepaalde kant op trekt of kijkt meteen de andere kant op sturen.
Zo blijft ze uiteindelijk heel goed bij mij en wacht op wat ik vraag.
Geen voltes maar vierkanten bv of driehoeken voor mijn part :D
Gewoon creatief zijn.

Doe ik idd ook, enige keer dat ik echt op de letter rijd is met wedstrijd of met een proefje oefenen. Ik rijd de meest rare dingen _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 14:04

@Justkid: Bedankt voor de uitleg, maar eerlijk gezegd verklaard het nog niet heel veel.
Wat je namelijk heel mooi omschreven hebt is hoe je goed dressuur rijd :j
-Achterhand draagt
-Als je paard doet wat jij wil doe je niks, geen hand, geen been.
-Vaste patronen rijd ik in de dressuur ook niet. Of tenminste, ik rijd wel eens een volte natuurlijk maar ook vaak kriskras door de bak, ponylief zou zich denk ik ook behoorlijk gaan vervelen met zo weinig afwisseling in figuren.
-Oefeningen rijd je met een doel, namelijk je paard sterker maken, niet als 'kunstje' omdat het moet op wedstrijd.

Enige verschil is de nekreining, en de mate van opgerichtheid. En eerlijk gezegd, ik kan mijn pony denk ik net zo goed met neckreining rijden als jij opgericht kan rijden. Je moet het meenemen in je training, maar beiden zullen beide kunnen.

Misschien dat het verschil in nadruk op teugel weg/been weg wel het verschil maakt, maar ik blijf het apart vinden. Voor beiden is dat immers het doel.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 14:12

Citaat:
Misschien dat het verschil in nadruk op teugel weg/been weg wel het verschil maakt, maar ik blijf het apart vinden. Voor beiden is dat immers het doel.

Ik zag zelfs bij GrandPrix (heet dat zo? :o ) enorm veel beengebruik bij dat vriendje van EG
Het ondersteunen hebben wij gewoon niet en los contact betekent ook echt los met grote bogen in de teugels.

Ik denk dat het eigenlijk veel meer zwart/wit rijden is en zo min mogelijk grijs en dat is het allermoeilijkste
Dus; of wel oppakken of niet oppakken, daar tussen zit niks als je het goed doet.
En dat ben ik nog heel erg aan het leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 14:16

justkid schreef:
Citaat:

Ik zag zelfs bij GrandPrix (heet dat zo? :o ) enorm veel beengebruik bij dat vriendje van EG
Het ondersteunen hebben wij gewoon niet en los contact betekent ook echt los met grote bogen in de teugels.

Ik denk dat het eigenlijk veel meer zwart/wit rijden is en zo min mogelijk grijs en dat is het allermoeilijkste
Dus; of wel oppakken of niet oppakken, daar tussen zit niks als je het goed doet.
En dat ben ik nog heel erg aan het leren.

Klopt.
En dat snap ik dus niet :+ Als het doel bij zowel western als dressuur is om zo weinig mogelijk hulpen te geven. Waarom lukt dat een redelijke westernruiter wel en een topdressuurder niet :+
Misschien heeft het ook te maken met hoe sterk je er op wedstrijd op wordt afgerekend?

Dat los makkelijker is met bogen in de teugels dan wanneer je licht contact wil, dat kan ik me nog voorstellen :j Wat licht is voor persoon A is voor persoon B nog sterk, en een teugel los is gewoon los :j

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 14:21

Misschien heeft het ook met de bouw van het paard te maken?
Als zo'n topdressuurpaard uitstapt lijkt hij ineens twee meter langer :D
een westernpaard blijft gewoon klein en compact.
Mijn quarter is super wendbaar maar kan niet zo'n mooie uitgestrekte middendraf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 14:23

Mwah, ik denk niet dat een paard slechter op beenhulpen reageert omdat hij langer is, lijkt me meer een kwestie van trainen en opvoeding. Blijkbaar kunnen westernruiters dat beter :Y)

Wat heb je trouwens een geweldig onderschrift :')

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 14:28

Dank je :D
Eigenlijk zouden we het gewoon eens moeten uitproberen en dan uitvinden hoe het kan.

Ik heb een poos geleden wel eens op een kwpner gereden en die vond ik toen ook traag reageren.
Ik had de neiging om hem meteen scherper te maken :=
Ik weet het :)* westernruiters hebben geen tijd voor trage paarden (grapje)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 14:50

Ik kan er 2 dingen over zeggen.

1: De hedendaagse dressuur gaat niet meer om volledig correct rijden volgens klassieke wijze,
er zijn er nog maar enkelen die ook echt daadwerkelijk netjes rijden. Voor velen gaat het er om
dat het paard zo spectaculair mogelijk loopt.. er gaan een helehoop rijtechnische dingen fout
maar door het spectakel wordt daar doorheen gekeken. Maar dat is een andere discussie die hier
niet thuis hoort.

2: Ik zal nooit een GP ruiter zien als voorbeeld voor mijn rijden, dit wil ik wel doen.. ZODRA ER OOIT
IEMAND EEN PERCENTAGE VAN 100% ZAL RIJDEN of daar heeeeel dicht bij in de buurt komt.

kan een lang verhaal kort maken.. maar de punten waar wij mee etteren blijf je ook tegenaan lopen als
je GP rijd.. zo rijd de helft met gespannen bovenbenen, pianohandjes, afgestoken voeten, kapstokken
en zo kan ik nog wel ff doorgaan. En ook in de top rijden veel mensen hun paarden van voor naar achter
waardoor ze heet worden en hun knieen goed intrekken maar goed rug- en achterbeengebruik is ver te
zoeken.

Geef mij dan maar een braaf paard dat minder spectaculair draaft maar wel zijn voeten neerzet zoals zou moeten. :+

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 15:47

ga helemaal met je mme svdujk. ik was twee jaar geleden op jumping adam en daar reed een vrouwtje op een heel gewoon bruin paard, geen laklaarzen geen bling en glitter,maar dat paard was zo korrekt afgericht zo stabiel en bevestigd ,en ze rijdt net 61 % drna komt er glitter en glamour binnen en spektakel [lees een ruiter achterover hangend-stoelzit-stang overdwars en strak in lijf rug toch weggedrukt] maar voorbeenzwaaiend naar de 68%....
voor we dat toch eens voorelkaar hebben...[dressuur wordt steeds meer show helaas]
ik heb maar heel even maar wil even een reactie geven op het drijven ik heb mn kuit altijd aan liggen en drijf eigenlijk alleen door mn kuit aan te spannen. nu heb ik de luxe dat ik hele sensibele paarden heb die errug vlot aan het been zijn,maar dat komt ook weer door consequent trainen.
net als wat justkid zegt, het is een goede les om op een goed afgericht western paard te rijden;nu hier op mijn paarden kan je ook leren=als jij scheef zit,klemt,blokkeerd gebeuren er andere dingen als dat je dacht te gaan doen.lopende spiegels noem ik ze. een aantal jurys hier in de regio hebben al eens gevraagd om mn oudste paard te kopen voor hun kinderen,ze noemen m de proffesor en vorig weekend werd ie de oude leermeester genoemd :D
ik zet geregeld leerlingen van me op een van mn paarden, alleen een longeersingel erop en ga maar zitten voelen en ervaren,wat voel jij en hoe gevoelig is zo een paard? erg leuk en leerzaam ook voor mij om te zien hoe sommige voor mij normale dingen als ik rij een openbaring kan zijn voor mensen die het anders geleerd hebben