AngelSpirit schreef:Ik herken dit heel erg. Ik was ongeveer een jaar geleden nu heel hard van een bepaald paard afgevallen op de manege. Ik moest toen naar het ziekenhuis omdat ik niet meer kon lopen op mijn rechterbeen en dus dacht dat mijn rechterbekken gebroken waren. Gelukkig was dit niet het geval. Maar sindsdien wordt ik heel erg gespannen wanneer ik weer op hem zit. Na het ongeluk duurde het een paar maanden voordat ik er weer op ging zitten.. Daarna was het meteen weer feest en ben ik er weer 2x afgegooid. Daarna heb ik er nog 1x opgezeten maar toen spacede ik hem eigenlijk op het paard. Ieder ander paard maakt mij niet uit, maar niet HEM.
Om mijn angst proberen te overwinnen voor hem ga ik in mijn privéles er binnenkort weer op. Desnoods aan de longe. Maar ik wil wel dat me moeder er bij is xD! Want er is nog geen afspraak gemaakt erover, maar ik zit hem nu al te knijpen. Misschien een idee?
Ontspanningsoefeningen en rustig opbouwen! Je HOEFT jezelf niet in 1 sessie er overheen te zetten. Dat kan ook niet.
De eerste keer dat ik weer op mijn eigen paard ging zitten was dus na 3 maanden niet mogen rijden en vervolgens nog 2 maanden fysio voor ik het aandurfde. Had veel grondwerk gedaan met hem en hem geleerd stil te blijven staan naast een krukje (ik ben niet zo groot en ook niet zo lenig meer, en is beter voor zijn rug) En toen stond ik ernaast op een krukje en was eigenlijk de oefening klaar. En toen voelde ik dat ik erop wilde. En heb dat gedaan. Heel even. Alleen maar stil gestaan net zo lang tot ik mij kon ontspannen. Toen ben ik er weer af gegaan en gelijk had ik er spijt van dat ik er af was. Ik wilde er weer op. Dat heb ik de volgende keer gedaan met het zadel erop plus even stappen. Daarna ben ik dat gan uitbouwen en bleek het zadel vervolgens dus te krap te zijn en pijn te veroorzaken. Toen ik mijn nieuwe zadel had ben ik ook gaan opbouwen. Eerst longeren met zadel (goed moe maken
) en uitstappen terwijl ik erop zat. Inmiddels kan ik gewoon weer rijden en heb ik er OOK bitloos en zadelloos op gezeten. Daar kon ik goed merken wat hierboven wordt gezegd over spieren en spanning
Ik kroop erop, zadelloos dus paard voelt alles. En ik zat helemaal gespannen.... paard verzette geen stap. Nu voelt mijn paard een grote verantwoordelijkheid als er iemand op zijn rug zit en hij bleef dus staan tot ik mij kon ontspannen. Toen ging hij rustig stappen na commando (met stem, want ik durfde niet aan te sporen
) en ik zat met stap 1 alweer helemaal gespannen dus stopte hij weer
en zo hebben we dat samen gedaan, Ik steeds meer ontspanne, hij steeds meer durven stappen. Tot de stalhouder met de shovel aan kwam. Daar schrikt mijn paard vaak van aan de longe. Dus ik greep zijn manen vast met het idee: ik ben er ZO vanaf als ie gek gaat doen. Maar mijn paard ging stil staan en wachtte rustig tot de shovel weg was. Sindsdien heb ik veel meer vertrouwen in mijn paard en weet ik dat ie voor mij zorgt
Nog moet ik een drempeltje over maar ik weet dat het goed gaat komen.