Ik hoor veel positieve verhalen
(behalve natuurlijk de ervaringen waardoor we bang geworden zijn..) Laten we vooral zo doorgaan! Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Ik hoor veel positieve verhalen
(behalve natuurlijk de ervaringen waardoor we bang geworden zijn..) Laten we vooral zo doorgaan!
Ik herken dat drempeltje ook wel trouwens
Zodra er iets anders is dan anders, bijvoorbeeld harde wind of iets vreemds op het erf ben ik van tevoren al in de stress terwijl mijn paard het nog niet eens in de gaten heeft 
Heb vorige week ontdekt dat ik me met een zweepje in de hand een stuk zekerder voel als ik aan de hand met haar werk, niet om te slaan uiteraard, maar zo kan ik mijn hulpen wel duidelijker maken zonder dat mijn angst me dwarsboomt.. Als ik met haar loop en ik doe de zweep voor haar neus omhoog, staat ze stil
Uiteraard wil ik dit langzaam gaan afbouwen, maar voor nu een goed alternatief

)
denk ik ook: nee ik doe hem niet te kort. Hij vindt het ook heerlijk om wel aan de longe te werken, of de lange lijnen, of onder het zadel of met 1 van mijn kinderen erop of dus af en toe eens met mij erop. Maar het is geen paard dat elke dag MOET werken.
merkte wel dat ze wat drukker was doordat het heel hard waaide maar ik probeer steeds heel bewust die dingen te negeren waar zij bang van is, tenzij ik vind dat er een goeie reden is, dan probeer ik er bijvoorbeeld samen met haar langs te gaan. Eigenlijk ging het dus heel goed, totdat ik haar weer terug ging brengen naar het land. Ik weet dat ze dan gaat drammen en denk dat ik onbewust dan toch anders ga doen ofzo... ze liep heel erg te klieren en ik werd daar niet rustiger van :p uiteindelijk toch maar zo goed en kwaad als het ging proberen haar te negeren en weer op de ademhaling letten en toen liep ze de laatste meters normaal mee
Verder lekker aan het opbouwen aan de longeerlijn, psychisch voornamelijk want deze hangt altijd slap. Rijd dus wel echt zelf maar toch het idee dat er iemand snel in kan grijpen vind ik nog erg fijn.
Deze keer via de bakrand erop geklauterd en dat deed ze heel braaf, beetje paaien met grasjes helpt ook nog eens extra... Hihih! Vervolgens met rijden echt geen stap verkeerd gezet, dus mijn ontspanning kwam redelijk snel en dat breng ik dan ook op haar over merk ik waardoor dat alleen maar positiever wordt. Nog wat rondjes gegaloppeerd (= grote overwinning!) en buiten uitgestapt, goede boost voor mn zelfvertrouwen dus deze les!
Morgen weer, ben benieuwd!
en wij hebben nu een Trekker Pro Endurnance. Deze zit heerlijk, is boomloos en heeft een traploos verstelbare pommel. Dat steekt als een beugel voor je boven de schoft uit en kan je ten alle tijde vastpakken (en mits het zadel goed vastgesingeld zit blijft dat prima op zijn plek)
Gebeurt ook weleens als het bokriempje "verstopt" zit. ElanII schreef:@Zilfstar: ik loop altijd een stukje over het erf en singel dan gaatje voor gaatje aan. Je weet zelf wel hoe los of strak het zadel hoort te zitten, dus dan kan er toch niks fout gaan ?
maar toen was het dus al te laat. Inmiddels blaast Jippe zich niet meer zo op (hij stond voorheen zich werkelijk schrap te zetten als je de singelstoot alleen maar vast pakte
en dan hoorde je echt zo'n kreun geluid van Uh! omdat ie zijn adem inhield) maar ik vind het dus lastig bij hem te voelen of ie helemaal uitgeademd heeft
Het gaat beter hoor, ook het singelen, maar de angst dat ie toch gaat schuiven zal wrs wel blijven (al is dat wel minder geworden). En inmiddels staat Jippe gelukkig ontspannen, zelfs een voetje op rust, als ik aansingel. AngelSpirit schreef:Ik herken dit heel erg. Ik was ongeveer een jaar geleden nu heel hard van een bepaald paard afgevallen op de manege. Ik moest toen naar het ziekenhuis omdat ik niet meer kon lopen op mijn rechterbeen en dus dacht dat mijn rechterbekken gebroken waren. Gelukkig was dit niet het geval. Maar sindsdien wordt ik heel erg gespannen wanneer ik weer op hem zit. Na het ongeluk duurde het een paar maanden voordat ik er weer op ging zitten.. Daarna was het meteen weer feest en ben ik er weer 2x afgegooid. Daarna heb ik er nog 1x opgezeten maar toen spacede ik hem eigenlijk op het paard. Ieder ander paard maakt mij niet uit, maar niet HEM.
Om mijn angst proberen te overwinnen voor hem ga ik in mijn privéles er binnenkort weer op. Desnoods aan de longe. Maar ik wil wel dat me moeder er bij is xD! Want er is nog geen afspraak gemaakt erover, maar ik zit hem nu al te knijpen. Misschien een idee?
) en uitstappen terwijl ik erop zat. Inmiddels kan ik gewoon weer rijden en heb ik er OOK bitloos en zadelloos op gezeten. Daar kon ik goed merken wat hierboven wordt gezegd over spieren en spanning
Ik kroop erop, zadelloos dus paard voelt alles. En ik zat helemaal gespannen.... paard verzette geen stap. Nu voelt mijn paard een grote verantwoordelijkheid als er iemand op zijn rug zit en hij bleef dus staan tot ik mij kon ontspannen. Toen ging hij rustig stappen na commando (met stem, want ik durfde niet aan te sporen
) en ik zat met stap 1 alweer helemaal gespannen dus stopte hij weer
en zo hebben we dat samen gedaan, Ik steeds meer ontspanne, hij steeds meer durven stappen. Tot de stalhouder met de shovel aan kwam. Daar schrikt mijn paard vaak van aan de longe. Dus ik greep zijn manen vast met het idee: ik ben er ZO vanaf als ie gek gaat doen. Maar mijn paard ging stil staan en wachtte rustig tot de shovel weg was. Sindsdien heb ik veel meer vertrouwen in mijn paard en weet ik dat ie voor mij zorgt
Nog moet ik een drempeltje over maar ik weet dat het goed gaat komen.