ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:55

Xmarliez welkom

Dat komt wel goed juangi daar had die van mij in het begin ook last van maar ik stond steeds voordat ik ging longeren als een kneus naast hem te springen, aan het zadel te trekken en met de zweetbladen te wapperen.

Flink longeren voordat je erop stapt, paard moet moe zij. Mag ze aan de longe bokken Chefke? Dat was het eerste wat ik die van mij heb afgeleerd zodra er gewerkt moet worden mag hij niet bokken.

We zijn in juni begonnen aan de longe en vanaf juli kan ik opstappen, augustus heeft hij stil gestaan en in september heb ik misschien nog 3 a 4 keer 15 min gereden. Vanaf oktober de winterstop ingegaan en ik heb er nu 6 keer opgezeten sinds 1/2 februari, sturen is nog lastig maar ik kan wel alleen opstappen zonder hulp oid.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:59

Juangi schreef:
Marliez, wauw, wat knap zeg! Hoe heb je het stilstaan geleerd? Klinkt misschien heel dom. Die van mij kent het stilstaan wel goed, maar zodra ik net als jou probeer te hangen begint die van mij te draven... Echt knap hoor! Heb je het helemaal alleen gedaan? Heb je er inmiddels al echt opgezeten?

Ik weet dat me filmpje vrij lang is maar als je hem doorspoelt zie je dat ik de eerste stapjes al gemaakt heb op haar :)!
Het stilstaan heb ik eerst een tijdje geoefend zonder de intentie te hebben erop te gaan of te hangen. Vanuit een afstand van het blok een stilstaan plek gemaakt. Als ik haar ging 'longeren' moest ze iedere keer tussen mij en het blok stilstaan en die afstand werd steeds krapper. Vanuit daar op het blok gaan staan en haar stil laten staan naast mij, lekker kriebelen en weer even lopen. Dit zo verder uitgewerkt en nu ziet ze het blok als stilstaan plek waarbij ik netjes op kan stappen. Het is voor mij ook een stukje respect, ik verwacht van haar dat ze daar stilstaat. Wat de consequenties zijn als ze het niet doet weet ik niet maar het feit dat ik het van haar vraag en verwacht is duidelijk genoeg voor haar. Dit komt ook mede door haar opvoeding. Ik ben gewoon heel strikt in bepaalde dingen en dat maakt dit paard tot een onwijs fijn en leergierig paard.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 12:33

Chefke schreef:
Ik ben ook bezig mijn 3 jarige te beleren. Ben er al 1 x hard afgedondert. Ze bokte... Heb vorig jaar 2 ingereden zonder enige problemen. Ben bij deze even met beide benen op de grond gezet :o Ik heb er vandaag na mn val er weer op gezeten. Wel braaf maar niet gedraaft...
Maar ze vind het bit echt niet leuk. Ze accepteerd het totaal niet en wordt erg gefrustreerd. Ze heeft een dubbel gebroken watertrens. Iemand een idee om het haar wat makkelijker te maken?

beginnen op een halster te rijden, daarna een bit erin hangen, niet mee sturen tot hij er geen moeite mee heeft, daarna even een tweede tuegel aan het bit er bij doen en zo omschakelen naar het bit

Juangi

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 14:32

Oke, dankjewel Marliez! Dan ga ik daar ook maar aan werken, lijkt me erg fijn om het zo op te pakken :j

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 15:05

Vandaag voor het eerst op de hoefslag gestapt. Gewerkt aan voorwaarts stappen door middel van uitademen, daarna rustig been (kuit) aanleggen. Eerst ging ze telkens achterwaarts en als ze dan een stapje voorwaarts zette gelijk druk los en belonen. Ze had het snel door dus kon haar op een gegeven moment zo naar de hoefslag sturen en die volgen. Ben super trots :)

Juangi, mocht je nog meer vragen daar over hebben of lukt het niet kun je me het beste PB-en. Ik heb iedere sessie gefilmt, ook toen we nog op de grond bezig waren dus heb heel veel beeldmateriaal van mijn proces. Die kan ik je dan toesturen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 18:33

http://www.nickyskeet.nl/index.php?main ... ts_id=1514

Ik ga dit hoofdstel gebruiken, heb hem ook bij mijn oudere pony gebruikt met inrijden, echt super fijn, ook voor het aanleren van het bit. je kan er mee longeren, lange touwen, als halster, side pull. en je kan er een bit aan doen. super handig :)

Kan je gewoon de zelfde methode doen die montyjansen aangaf;
beginnen op een halster te rijden, daarna een bit erin hangen, niet mee sturen tot hij er geen moeite mee heeft, daarna even een tweede tuegel aan het bit er bij doen en zo omschakelen naar het bit

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 18:52

Ik 'rij' mijn paard nu op touwhalster en vanaf vandaag ben ik begonnen met het bit. Even in de mond houden en totdat ze ontspant het bit eruit halen. Dit iedere sessie herhalen totdat ze het prima vindt en uitiendelijk ook langere tijd het hoofdstel met bit in kan houden. Daarna met het hoofdstel gaan werken aan de dubbele longe en pas na een lange tijd gaan rijden met het bit.

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 18:55

Marliez: Erg fijn dat je paard het zo goed oppakt, super.

Bij mij heeft het enorm veel gescheeld dat Cadanz paar maanden weg is geweest voor de keuring, en dat ze daar al vaak gelongeerd werd, en dus geleerd is met bit en ook dat er kracht op stond zeg maar.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 23:54

Hoe denken jullie over het wegbrengen van je paard? Dus door laten trainen door een ander.

lisanneOnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 02:54

Goedemorgen,

Ook ik meld me maar even, vond het erg interessant om te lezen hoe jullie starten met jullie beestjes.
Ik ga mijn kleine man aankomend weideseizoen uit de opfok halen, hij is dan 2 en komt in een gemengde groep te staan.
Voorheen stond hij in de opfok op een hengstengroep.
Van de winter gaat hij in de groepsstalling van Simonshaven.

Hoe zijn jullie begonnen met een 2 jarige en wat deden jullie wel en niet op 2 jarige leeftijd?

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 07:22

Hee een leuk topic!!!

Ik ga in het najaar, oktober ongeveer beginnen met inrijden van mijn ijslandermerrie, ze is dan ruim 4. Ik ga haar dan zo rijden dat ik rustig een rondje buiten kan rijden samen met een ander paard. Klein rondje en stappen is genoeg.
Daarna gaat ze de rest van de winter weer op het land, en mei volgend jaar is ze dan eindelijk 5, en gaan we gewoon aan de gang.
Heb er wel nu zo'n 4 keer opgezeten, zonder zadel en zelfs wat gestapt, ze is heel slim en pikt alles heel snel op. Ze maakte er ook helemaal niets van.
Bit vind ze niet zo leuk, ik doe een touwhalster om, bit in met alleen een kopstuk. Dan door de bitringen heen, teugels vastklikken aan het touwhalster. Heeft ze toch een bitje in om te wennen, maar trek je er niet aan, als je stuurt, voelt ze wel aan diezelfde kant het bit iets bewegen.

as Zondag ga ik een 5 jarige onbeleerde gronigermerrie ophalen, heel wat anders, maar die moet ook alles nog leren. Maar heb er het volste vertrouwen in dat dit gaat lukken.
Vorig jaar heb ik samen met een collega ons 3 jarig trekpaard ingereden, gaat ook hartstikke goed. Nja bij haar was het gewoon opstappen en weglopen haha.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 09:00

xmarliez schreef:
Hoe denken jullie over het wegbrengen van je paard? Dus door laten trainen door een ander.

heel pozitief, als de ruiter zo veel mogelijk zelf ook kan bijrijden, zo mee kan leren beter te worden, leer je ook gelijk waar de knoppen komen te zitten. 8-)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 09:12

lisanneOnne schreef:
Goedemorgen,

Ook ik meld me maar even, vond het erg interessant om te lezen hoe jullie starten met jullie beestjes.
Ik ga mijn kleine man aankomend weideseizoen uit de opfok halen, hij is dan 2 en komt in een gemengde groep te staan.
Voorheen stond hij in de opfok op een hengstengroep.
Van de winter gaat hij in de groepsstalling van Simonshaven.

Hoe zijn jullie begonnen met een 2 jarige en wat deden jullie wel en niet op 2 jarige leeftijd?

Ligt eraan met welke leeftijd je erop wil. Ik ben met de 3 begonnen met grondwerk en dan heb ik 2 jaar gedaan voordat ik uberhaupt aan zadelen ging denken.
Wat je zou kunnen doen is grondwerk, lekker poetsen, wandelen, schriktraining en gewoon veel bij elkaar zijn waardoor ze vanaf de grond al kennis met je maken en vertrouwen in je krijgen. Dan gaat het proces in het zadel ook fijner omdat ze je toch wel vertrouwen.
In iedergeval dat is mijn ervaring :)

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 09:32

xmarliez schreef:

Heel positief, als je iemand kan vinden die het op een correcte manier doet zou ik het zo doen.

Heb er uiteindelijk zelf niet voor gekozen omdat m'n jonkie dan in 6 mnden tijd voor de 5e keer moest verhuizen dus dacht probeer het zelf. Heb voor hem 2 jaar lang jonge paarden voor iemand anders gereden omdat m'n oudje met een blessure stond.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 19:12

xmarliez schreef:

Tja, ik heb er wel aan lopen denken... Maar die van mij is niet altijd makkelijk (halster omdoen, achter oren zitten, aanraken van hoofd )en wil nog wel eens in paniek raken (als hij weet dat hij iets fout doet). Dus daarom doe ik het liever zelf, ook is het een erg gave ervaring om een keer te doen en eens moet je eerste keer zijn.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 20:13

wegbrengen, voor het paard positief maar voor mij is het minder omdat ik een stuk heb gemist en daar dus steeds tegenaan loop. Met een jong paard maak je tegelijk dezelfde kleine stappen, bij een dier dat terug komt na beleerd te zijn heb je gelijk een grote stap.
Maar laten beleren is wel handig omdat je thuis altijd hulp moet hebben. Pedro rij ik nu 2x per week (2x priveles dus). Verder longeer ik hem om de dag.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 08:44

Woh als je even niet kijkt zijn jullie al weer 3 pag. verder! Maar ik heb even bij gelezen.

Ik zag e.e.a. staan over een bit. Inderdaad al het sturen leren vanaf de grond met een (touw)halster of kaptoom, dat scheelt veel ongemak en miscommunicatie. Met lange teugels werkt vaak het beste. Het is ook leuk om te oefenen en minder belastend als longeren. (als je tenminste van die volte afgaat.) Ik ben er zelf erg gek op, ook met mijn andere paarden. Hetzelfde is in een later stadium natuurlijk met bit te oefenen. Leer het paard ook echt nageven op het bit, d.m.v. lichte druk die je meteen weer loslaat op het moment dat het paard nageeft, zowel links, rechts als naar beneden. Dan las ik nog dat vele een watertrens gebruiken.. Een D-trens of bustrens en de kneveltrens nog het meest, ligt stabieler in de mond van een paard. Door de zogenaande "cheek pieces" neem je het hoofd van het paard ook makkelijker mee in de beweging. Dit wil nog wel eens een voordeel zijn, helemaal bij een jong paard. Dus mocht je problemen ervaren met een watertrens dan is dit misschien wel een goede tip.

Dan over het wegbrengen. Zorg in elk geval voor goede hulp. Ik heb een van mijn andere paarden helemaal alleen beleerd en dat ging in eerste instantie goed. Omdat ik hem al vanaf zijn geboorte heb is het vertrouwen zo groot dat ik er goed op kon klimmen. Maar dan... Juist het goed doorrijden is zo belangrijk! Vaak ben je (ik toen dus wel) gefocust op die eerste keren in het zadel, maar dat is in praktijk eigenlijk nog het makkelijke gedeelte, althans zo is mijn ervaring. Ik wil mijn huidige kleuter wel weer zelf beleren, maar wel met een goede instructrice met veel verstand van jonge paarden opleiden. Hij zal dus ook voor een paar maanden bij haar op stal komen, normaal heb ik mijn paardjes thuis. Ik vind het verschrikkelijk moeilijk om hem "uit handen" te geven, maar ben wel vastbesloten dat het beter is.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 08:56

Wegbrengen is iets wat ik persoonlijk nooit zal doen. Net als mijn paard in training zetten. Je mist toch een heel stuk en vooral het stuk dat je ook aan jezelf moet werken. Het is fijn dat je een correct getraint paard terug krijgt maar nu jij nog.. je moet dan nog zoveel aan jezelf werken terwijl als je samen dit proces doet (onder goede begeiding uiteraard) je veel meer inzicht krijgt in het werken aan jezelf in combinatie met je paard en wát er precies gedaan moet worden. Daarnaast zou ik mijn paard nooit weg durven brengen, er komt niemand aan mijn paarden als ik er niet bij ben. Ik wil alles in de gaten kunnen houden.

Ik heb goede instructie en zoals hierboven al vermeld een goed plan dus die vraag was niet echt voor mij gericht. Meer in het algemeen. Interessant om te lezen dat de meeste er heel positief over zijn. Hebben jullie er geen problemen mee dat je de helft van de omgang niet ziet? Hoe ze je paard op stal behandelen, poetsen, zadel etc. Je hoort soms van die horror verhalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 11:04

Ik ben niet zo van het weg brengen.
Graag ben ik er gewoon bij als er iets met mijn pony's gebeurt.
inrijden zou ik dus niet ergens anders laten doen...
inspannen denk ik anders over, bij ons is veel water en het terrijn te klein om te oefenen.
Ook met inspannen heb ik niet zo veel ervaring dus dat zou ik niet zelf/thuis doen.
eerder zou ik dan gewoon 2x in de week naar een plek gaan waar dat kan samen met mn pony, dat die daar ook niet hoeft te staan.
Een van mijn pony's kan heel slecht tegen verranderingen en wil ik dan ook zo min mogelijk verhuizen. Uitstapjes voor een dagje wel zo veel mogelijk omdat hij dan door krijgt dat hij wel weer thuis komt.
Die andere is heel erg mens gericht. Ze vind echt dat ik haar baasje ben.. als ik der roep komt ze meteen.
Als mn moeder der roept komt ze ook wel. maar als een ander der roept dan niet.... :P
volgens mij denkt ze dan echt, oo het is toch niet voor mij bedoeld :P
Daarnaast ben ik op een stal geweest (stage) waar ze paarden zadel mak maakte en beleerde voor de kar...
Maar ik was het niet echt eens met de omgang van de paarden.. dat beinvloed natuurlijk ook wel wat ik er van vind.

Ik heb gister met [***] over de dijk gewandeld. en er kwam een vriendin me aan het einde te gemoed rijden. het paardje waar zij op zat rij ik wel eens als leidpaard, dat [***] aan de hand mee gaat.
ben ik even een stukje op [***] geen zitten, 5 min ofzo. hebben we naar stal gestapt
dus [***] kinaia gewoon naast bella moest lopen. :P
Ze was zo braaf :)

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 11:39

Heb gisteren eindelijk weer eens les gehad met de kleine man en de juf was super enthousiast. Het is fijn om te horen dat je goed bezig van iemand die ervaring met jonge paarden heeft.

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 12:01

Hahaha ja het gaat snel he! Ik wilde maandag reageren maar het was zo druk op het werk dat ik er niet aan toe kwam, en gister was het nog drukker dan maandag dus nu ga ik het eerst doen haha.

@ Bromfiets : Ik hou er ook niet van als mensen gaan staan kijken. Ze weten het allemaal zo goed te vertellen hoe het allemaal moet, en als je eraf flikkerd lekker giebelen.. Nee laat mij maar lekker alleen hobbelen of alleen met mijn begeleider hobbelen hihi.
Gelukkig heb je verder niets van de val, heb je nog op je ademhaling geprobeerd te letten?

@ Dendrofleur : Wat goed los gedraaft al! Gelukkig was het zo op te lossen, maar even met dit zadel rijden dan maar toch?

@ Juang : Ik heb zelf een zadel gekregen van mijn tante (die heeft wel eens een paar zadels voor de verkoop) het merk zou ik zo uit mijn hoofd even niet weten. Deze laat ik natuurlijk helemaal nakijken door de zadelmaker en aanpassen waar nodig mochten het te veel aanpassingen worden ruil ik hem waarschijnlijk in bij de zadelmaker. De persoon die hem inrijd heeft geloof ik een Ainsley met verwisselbare boom dus gebruiken we die met Fury inrijden, Fury is erg rondgeript dus dat zou makkelijker zijn qua zadel.

Je hebt inderdaad een super leuk paardje. Bij ons is het de planning om inderdaad veel vw-nw te rijden.

@ Nagano : Je leert al een hoop van meelezen en zo weet je zo weet je ook een beetje wat je allemaal te wachten staat.

@ Jessix : Ook welkom hier! Leuk hoor dat hij het erg leuk vind allemaal. Dat nieuwe zadel laat je die over een tijdje weer aanpassen door de zadelmaker? Aangezien hij nu hele andere spieren gaat ontwikkelen nu hij ingereden gaat worden.

@ Monkey : Inderdaad ook een bus of watertrensje

@ Canavaro : Welkom! En succes met inrijden.

@ Grauwman : Gelukkig ben je niet gevallen! Hoe is het gegaan gister met je les?

@ Xmarliez : Haha wat leuk dat je paardje dan meekijkt, wel een super lief gezicht lijkt me. Inderdaad hartstikke goed dat je zelf je paardje ruitermak hebt gemaakt! Is dat allemaal heel vlot en rustig gegaan? Consequent zijn is zó belangrijk. Het filmmateriaal heb ik ook wel interesse in, aangezien Fury ook bijna naar Utrecht komt en we dan ook vanaf de grond beginnen.

Wegbrengen heb ik zelf persoonlijk niet zoveel mee! Ik heb nu dus iemand die ook op een inrijdstal heb gewerkt, en nu voor mensen zelf inrijd. Hij stalt die paarden op dezelfde stal waar ik ga staan met Fury, dus als hij Fury in gaat rijden ben ik er ook gewoon bij. Als ze ergens anders op een stal zijn, je weet niet hoe er mee omgegaan wordt, en hoe ze de dingen aanleren. Ik vind het gewoon heel belangrijk dat je ook deel uitmaakt van dat proces.

@ Chefke : Wat balen dat je eraf gedonderd bent heb je verder niks? Ik heb niet echt een idee voor een bitje, heb het zelf nooit meegemaakt.

@ LianneOnne : Welkom hier, ik heb met Fury niet zo veel gedaan op zijn 2e wel schriktraining en af en toe een clinic gevolgd maar dat werdt allemaal in onze opfok georganiseerd. Ik heb hem gewoon geborsteld, stukjes aan de hand gelopen maar voor de rest hem lekker laten genieten van het jong zijn.

@ Tries_en_faf : Welkom hier! Je hebt al aardig wat ervarig dus met inrijden.

Nou bij ons zijn de plannen iets veranderd, Fury komt wel gewoon eind april naar Utrecht maar gaat dan nog eerstminimaal een half jaar het land op. Er zal dan wel met hem gelongeerd worden en grondwerk enzo, maar ik vind gewoon niet dat hij al aan inrijden toe is. Dus dan kan die voorlopig nog even genieten op het land, en dan kijken we na de zomer wel of ik vind dat hij er al aan toe is, en anders wordt het volgend voorjaar. Fury is nu rond de 1.50 en is een echte knuffelkont.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 13:06

@Fury08 de les ging echt super is heel lang geleden geweest dat ik weer lekker gereden heb met ook de bevestiging erbij dat ik het daadwerkelijk goed doe. Hij heeft nog steeds z'n streken want sturen is niet altijd even makkelijk(vooral op het rechte wil hij graag afsnijden) en hij is erg druk met z'n hoofd maar er stond nu tenminste iemand bij die me wat aanwijzigingen gaf.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 13:19

Fury08 schreef:
@ Jessix : Ook welkom hier! Leuk hoor dat hij het erg leuk vind allemaal. Dat nieuwe zadel laat je die over een tijdje weer aanpassen door de zadelmaker? Aangezien hij nu hele andere spieren gaat ontwikkelen nu hij ingereden gaat worden.

Uiteraard komt elk half jaar de zadelmaker (Callista van Exclusive Saddles) erbij om e.e.a. na te kijken, daarbij ben ikzelf ook heel goed op de hoogte van hoe een zadel hoort te liggen. De boom heeft de perfecte pasvorm voor hem en uiteraard kan hij indien nodig nog een paar centimeter wijder gemaakt worden. Dus geen enkel probleem! ;)

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 13:40

Jessix schreef:
Fury08 schreef:

Uiteraard komt elk half jaar de zadelmaker (Callista van Exclusive Saddles) erbij om e.e.a. na te kijken, daarbij ben ikzelf ook heel goed op de hoogte van hoe een zadel hoort te liggen. De boom heeft de perfecte pasvorm voor hem en uiteraard kan hij indien nodig nog een paar centimeter wijder gemaakt worden. Dus geen enkel probleem! ;)

Gelukkig! Welk zadel heb je voor hem aangeschaft? Ben benieuwd eventueel foto :)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 13:45

Fury08, jeetje wat heb jij goed en uitgebreid bijgelezen zeg :D! Het ruitermak maken is voor mij best vlot gegaan alleen voor andere mensen wellicht niet. Ik heb er 2 maanden over gedaan voordat ik er echt op zat. In totaal heeft de voorbereiding me 2 jaar gekost :D maar dat is niet alleen voor het ruitermak maken geweest uiteraard.
Filmateriaal, dan moet je even PBen gaat wat makkelijker!

Fury komt nu dus lekker bij jou in de buurt te staan? Fijn! Lekker op het land laten staan inderdaad totdat je denkt dat de 'puppy-af' zijn en toe zijn aan leerstof. Wat is Fury voor paardje?