Rijd ik mijn pony te veel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 13:05

Ffortuna schreef:
Weet je al waarom hij precies kreupel is? In je openingspost geef je aan dat het óf een hoefzweer is, óf iets anders :+ dus ik wil graag weten wat het is. Als het een hoefzweer is, zal het namelijk niet door het rijden komen maar omdat hij bijv. ergens op is gestapt.
Als het overbelasting van de pezen is, lijkt het me vrij duidelijk en kan je DA je ook vertellen dat je (te)veel rijdt. Zelf kan ik daar geen oordeel over vellen van achter de PC.

Wel heb ik even naar je foto's en topics gekeken. Je zadel ligt véél te ver naar voren, vaak op de schouder. Dit is niet goed: de schouder moet vrij blijven, anders heeft je paard geen bewegingsvrijheid voor en zal hij het lastiger vinden om te bewegen. Wellicht is dit ook een reden waarom hij 'lastig' doet?

Heb je hulp van een volwassene bij wat je doet? Want je zegt dat hij je meesleurt. Dit heb je er zo uit, mits je goede begeleiding krijgt die hem op z'n plek kan zetten en dit dan aan jou kan aanleren hoe je dit doet.

Ik wens je er veel succes bij! Het lijkt me een ontzettend leuk paard, ik vind dat er in je profiel leuke foto's staan waarop te zien is dat jullie echt wel een leuk team zijn (bijv. de foto's dat jullie aan het zwemmen zijn). Maar volgens mij heb jij gewoon weinig ervaring -logisch, gezien je leeftijd- en krijg je niet veel hulp zo te lezen. Als je deze hulp kunt krijgen, durf ik te wedden dat het binnen de kortste keren hartstikke goed gaat met jullie.

Hij heeft heel hard hoeven, dus kon hij niks weg snijden, maandag komt de hoefsmid en die kijkt of er een hoefzweer zit.
Doordat hij harde voeten heeft, en hij door kiezels moet lopen gaat dat drukken en zorgt voor kneuzingen,
Advies van da was koelen met soda 1a2 maal daags, en ijzers nemen wat we ook gaan doen :)

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 13:07

Moderatoropmerking:
Nogmaals, en dit is de laatste keer anders zet ik het topic op slot. Iedereen moet netjes blijven, geen sneren naar de TS. Geen ruzies, geen offtopic reacties, stuur dan liever een PB. De TS wil graag hulp hebben, aan heel veel reacties hier heeft ze echt iets, maar er zitten een paar rotte peren tussen die alles verpesten. Mocht je ht niet eens zijn, ga dan weg uit dit topic, zo houden we het gezellig.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 13:08

abigailabby schreef:
1ik ga les nemen
2Hij krijgt juist voer waar weinig in zit (bijna niks)
3 hij rijd meestal rond de 5 keer per week,+ 1 dagje zonderzadel rond hoppelen, maar dat is dan maar kwartier-halfuurtje

Oh jee, zonder zadel 1 keer per week op zo'n jong dier. Weet je dat een zadel er is om de druk te verdelen? De rug van je paardje is niet eens uitgegroeid en jij gaat nu een drukpunt maken door er zonder zadel een keer per week soms een half uur op te gaan zitten? Zou ik niet doen als ik jou was :n

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 13:09

Dus dan zit er wel een ontsteking. Ik neem aan dat ie pulsatie voelde.

Verdiep je eens in voer. een gezond groot paard heeft pas bij een gemiddelde m proef brok nodig naast zijn hooi. Probeer gewoon je ratsoen eens gewoon op enkel hooi en gras. Wat jij een beetje noemt kan voor jouw paard al te veel zijn.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 13:10

abigailabby schreef:
Tesz_2208 schreef:
veranderen wil ze pas als een instructrice/teur haar het tegendeel bewijst.
maar zegt hij of zij dat het goed is dan gaat e lekker door op deze manier...

Nee zo zit het niet.
Overigens zou mijn pony toch de komende weken rust moeten houden vanwege een hoefzweer.
In de tussentijd ga ik op zoek naar een instructeur. en zodra hij weer beter is wil ik gaan kijken hoe ik dat de training het beste in kan delen.

Als hij een hoefzweer heeft en hij moet nog enkele weken op rust dan kun je er donder op zeggen dat het geen hoefzweer is maar iets ergers. ;) Een hoefzweer wordt uitgesneden, evt. na max. een week en dan nog max. een week rust. Maar meestal is het met een paar daagjes wel afgedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 13:12

TS, bedankt voor je antwoord. Ik hoop dat het weken in soda helpt.

Wil je ook nog ingaan op mijn opmerking over het zadel: het ligt écht te ver naar voren. Wil je hier een volwassene bij halen die er verstand van heeft, om er samen naar te kijken?

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 13:14

van de winter heeft hij ook een hoefzweer gehad, en heeft 3 dagen op stal gestaan, en daarna nog 5 dagen in het weiland, maar verder geen belast... Daarna het rijden weer rustig opgebouwd, eerste paard keer stappen. daarna stukje draf, en daarna alle gangen. voor we daar zijn is het ook wel weer 3 weekjes verder

slimmerik

Re: Rijd ik mijn pony te veel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 13:15

Neem je het aanbod van Chaos nog aan TS?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 13:16

Zoals het er naar uit ziet ga ik binnenkort een keer mee als hij beter is. Dan zal ik alles met haar doornemen. Vanaf het uit de wei halen totdat ze hem weer op de wei zet. Dat is wel even nodig denk ik. :)

Abby: Okee. Het hangt ervanaf hoe lang hij heeft stil gestaan maar anders hoef je na een hoefzweer in principe niet vanaf punt 0 weer te beginnen. Hoewel dat nu wel goed is. :)

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 13:16

ik zou nog wel een keer er iemand naar willen laten kijken hoor, maar als hij verder naar achter ligt zit de singen midden zijn buik.
En als het zadel er los op ligt, en hij zijn hoofd naar beneden doet, kiept het niet omhoog oid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 13:17

Fijn dat er iemand meegaat met je, TS! Nu hopen dat je paard snel weer beter is.

En qua zadel: ik snap dat het lijkt dat het goed ligt, maar wat mij op alle foto's opvalt is dat de voorkant van het zadel over de schouder van je paard ligt, en dus zijn bewegingsvrijheid beperkt. Dat kan ook een reden zijn waarom een paard rijden moeilijk vindt en evt. kan gaan klieren. Ik hoop dat het meevalt, maar Chaos gaat je daarmee helpen zo te zien. :)

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 13:21

Pluimpje voor je TS :j Dat je deze keer iig wèl wat met de adviezen wilt gaan doen. :D

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 14:52

TS je bent een goede kandidaat om samen met je pony grondwerk te gaan doen!
Dan leer jij je paardje beter kennen en zal de omgang ook netter worden en voor je pony is die afwisseling leuk en leerzaam.

Verder wil ik erbij zeggen dat je een fjord ECHT niet zomaar even de baas word door bijna een volle week te gaan rijden.Het dier zal alleen maar meer tegen gaan werken,dat zul je nu ook wel merken.

Dus een goeie tip van mij,zoek iemand die bekend is met grondwerk en begin daarmee,wissel af met een beetje rijden onder het zadel en je zult zien dat het allemaal een stuk leuker en fijner zal gaan!

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 15:27

IK doe ook regelmatig grondwerk en VHD

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 15:31

en wat en hoe doe je dat dan?

Herve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 20:07

ik heb ook een tijdje een 4 jarige gahad en ik reed haar wel elke dag maar meestal stappen en daven 1x in de week een galopje en of een balkje

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 16:53

Als je 5x per week rijdt en je doet ook nog eens vd en grondwerk, staat dat beest dan nog wel op de wei of op stal?
En als je grondwerk goed zou doen, dan zou hij naar je luisteren en je respecteren. Neem eens een les grondwerk of koop een boek over grondwerk zodat je dat dominantie probleem eruit krijgt. Dan gaat het onder het zadel ook veel beter gaan!
Stop aub met hem te verprutsen ;), maar ik denk dat dit wel al duidelijk was. Jij bent verantwoordelijk hiervoor.

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 17:01

Ik denk persoonlijk dat het beter is om hem 4 a 5 keer per week een half uurtje te rijden, dan 5 a 6 keer per week anderhalf uur of soms zelfs 3.

Met deze leeftijd is dat echt nog wel te veel. Natuurlijk is conditie opbouw goed, maar doe dan onbelast werk. Lekker wandelen ofzo, of naast de fiets laten draven (als hij dat geleerd heeft en braaf is buiten).
Gooi er nog ergens tussenin een dagje rust bij, dat scheelt al een hele hoop ;)
Zo houd je het leuk voor beide. Het kan zijn dat hij het nu allemaal goed oppakt en het graag wilt doen, maar zoiets kan ook ineens omslaan. Dan heb je een overwerkt paard waarbij het allemaal iets te snel en te veel werd.

Als je dan alsnog graag 6 keer per week rijd, doe dit dan niet lang achter elkaar. Vaak rijden en minder lang achter elkaar is nog altijd beter.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 17:05

gewoon veel buiten rijden met hem vind ik voor jonge paarden zo wie zo het beste lekker rechte lijnen en ze leren op eigen benen lopen dus niks mis mee die buiten ritten die je maakt wel lekker genieten en rustig aan doen het in de bak zoveel rijden en ook nog dressuur matig vind ik wel wat zwaar maar,je moet zelf weten wat je met je paardje doet want iedereen vind weer wat anders kijk naar je paard wat hij kan.succes er mee

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 17:55

keona schreef:
gewoon veel buiten rijden met hem vind ik voor jonge paarden zo wie zo het beste lekker rechte lijnen en ze leren op eigen benen lopen dus niks mis mee die buiten ritten die je maakt wel lekker genieten en rustig aan doen het in de bak zoveel rijden en ook nog dressuur matig vind ik wel wat zwaar maar,je moet zelf weten wat je met je paardje doet want iedereen vind weer wat anders kijk naar je paard wat hij kan.succes er mee

als je inplaats van dressuur buiten gaat rijden bijna gaat buitenrijden gaat ook dàt vervelen, ookal doe je telkens een andere route, dus dat vind ik geen geschikte optie..

ponyta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 18:06

Naja vind gewoon dat je wel veel rijd voor een persoon?

Maar mensen hier die het hier te veel vinden. Het gaat hier om licht werk.
Maar mensen die zeggen dat het veel te veel is. Nee is niet zo ? Een manege paard maak ook vaak 2 uur per dag.
En soms nog wel meer.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 18:25

TS mag ik vragen wat de DA jou geadviseerd heeft voor een hoefzweer?

volgens mij is boxrust namelijk niet goed en moet een paard met een hoefzweer juist op nat zand staan en op dieet indien hij/zij te dik is..

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 18:28

brenniie schreef:
TS mag ik vragen wat de DA jou geadviseerd heeft voor een hoefzweer?

volgens mij is boxrust namelijk niet goed en moet een paard met een hoefzweer juist op nat zand staan en op dieet indien hij/zij te dik is..

Bedoel jij niet hoefbevangenheid?
Een paard krijgt nl niet direct een hoefzweer van overgewicht..

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 18:30

slotje hier
Echt goed advies wordt er op dit moment ook niet meer gegeven.
Laatst bijgewerkt door Storm op 31-08-10 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: permanent slotje