knooopje schreef:Yess schreef:Wat een leuk topic dit! Ik ben zelf meer dressuurprikker, vind springen een beetje eng, maar mijn vorige paard deed ik er erg veel plezier mee.
Nu heb ik een ander paard, die van zichzelf al paniekerig is, maar waar ik toch voor de afwisseling wat huppels mee wil maken (en al wel eens gedaan heb).
Nu zag ik een paar pagina's terug staan dat je het parcour bij voorkeur in verlichte zit rijdt, nu heb ik dat ook ooit op de manege geleerd, maar bij de springlessen die ik later een blauwe maandag heb gevolgd (Michiel Brons, misschien zegt die naam je wat?) moest ik juist blijven zitten tot de afzet, en dan pas in verlichte zit. Dit met de achteliggende gedachte: aan je zit houden én dat als je al staat en licht naar voren leunt je paard veel meer gewicht omhoog moet brengen.
Mijn vraag: in verlichte zit aanrijden of paard aan je zit houden en pas in verlichte zit bij de afzet?
er is een verschil tussen verlichte zit en licht zitten met je lichaam,tussen de hindernissen kun je mooi in de verlichte zit zitten,op het moment dat je afstand krijgt,kun je meerdere dingen doen,dit hangt ook erg van je paard af,de ene ruiter gaat zwaar zitten zodat hij met veel druk naar de sprong toe rijd,de andere ruiter gaat licht zitten en laat het paard mooi naar de sprong toe lopen en druk pas net in de afzet,in de lagere klassen kun je voor de sprong ook nog wel in het verlichte zitje zitten,maar in de hogere klasse word dat wel lastiger,rij jij maar eens in het verlichte zitje naar een stijl van 135..dan kun je wel een beetje nagaan dat je de paal hebt,want je zult je paard toch wat op het achterbeen moeten houden,dus ga je wel op je kont zitten in de laatste galopsprongen.
licht zitten betekend niet dat je echt in de verlichte zit.
nu hou ik op want het is niet de bedoeling dat ik me er in meng,maar antw geven is verslaafend!
en marcel kan het wat beter verwoorden.
Nee joh! Thnx. Ben op wat huppels en een oefenparcourtje helemaal niet thuis in t springen, en iedereen die kan helpen is meegenomen toch!
Dus jij zegt, licht zitten, maar wel 'aan' je zit en pas echt meegaan boven de sprong. Begrijp dat k voor de sprong niet te ver uit t zadel naar voren moet

Als het paard wat heftiger zijn dan kan je een paar passen voor de sprong ook nog wat dieper zitten. Begrijp k t zo goed?
En we hebben het idd over inieminihoogtes