[HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 13:49

knooopje schreef:
Yess schreef:
Wat een leuk topic dit! Ik ben zelf meer dressuurprikker, vind springen een beetje eng, maar mijn vorige paard deed ik er erg veel plezier mee.
Nu heb ik een ander paard, die van zichzelf al paniekerig is, maar waar ik toch voor de afwisseling wat huppels mee wil maken (en al wel eens gedaan heb).
Nu zag ik een paar pagina's terug staan dat je het parcour bij voorkeur in verlichte zit rijdt, nu heb ik dat ook ooit op de manege geleerd, maar bij de springlessen die ik later een blauwe maandag heb gevolgd (Michiel Brons, misschien zegt die naam je wat?) moest ik juist blijven zitten tot de afzet, en dan pas in verlichte zit. Dit met de achteliggende gedachte: aan je zit houden én dat als je al staat en licht naar voren leunt je paard veel meer gewicht omhoog moet brengen.
Mijn vraag: in verlichte zit aanrijden of paard aan je zit houden en pas in verlichte zit bij de afzet?

er is een verschil tussen verlichte zit en licht zitten met je lichaam,tussen de hindernissen kun je mooi in de verlichte zit zitten,op het moment dat je afstand krijgt,kun je meerdere dingen doen,dit hangt ook erg van je paard af,de ene ruiter gaat zwaar zitten zodat hij met veel druk naar de sprong toe rijd,de andere ruiter gaat licht zitten en laat het paard mooi naar de sprong toe lopen en druk pas net in de afzet,in de lagere klassen kun je voor de sprong ook nog wel in het verlichte zitje zitten,maar in de hogere klasse word dat wel lastiger,rij jij maar eens in het verlichte zitje naar een stijl van 135..dan kun je wel een beetje nagaan dat je de paal hebt,want je zult je paard toch wat op het achterbeen moeten houden,dus ga je wel op je kont zitten in de laatste galopsprongen.
licht zitten betekend niet dat je echt in de verlichte zit.
nu hou ik op want het is niet de bedoeling dat ik me er in meng,maar antw geven is verslaafend!
en marcel kan het wat beter verwoorden.

Nee joh! Thnx. Ben op wat huppels en een oefenparcourtje helemaal niet thuis in t springen, en iedereen die kan helpen is meegenomen toch!
Dus jij zegt, licht zitten, maar wel 'aan' je zit en pas echt meegaan boven de sprong. Begrijp dat k voor de sprong niet te ver uit t zadel naar voren moet ;)
Als het paard wat heftiger zijn dan kan je een paar passen voor de sprong ook nog wat dieper zitten. Begrijp k t zo goed?
En we hebben het idd over inieminihoogtes :)

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 13:50

mo_van_dijk schreef:
Vivana, deze vraag was op pagina 1 ook al gesteld. Marcel heeft er toen al antwoord op gegeven! Knoopje heeft trouwens een andere oefening :D

Nou zover ik kan lezen niet naar wat ik zoek?! Of jij begrijpt mij niet dat kan natuurlijk ook :D

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 13:51

Wat een onwijs leuk topic! Ik ben sinds kort het springen weer gaan oppakken, en zal volgende week mijn eerste parcours ingaan.
Gisteren heb ik prive les van Vincent Voorn gehad en zijn we bezig geweest met de wissels boven de sprong. Mijn paard begreep dit nog niet helemaal, en heb hier een aantal tips voor gehad. Helaas was aan het einde vd les het kwartje nog niet helemaal bij hem gevallen. Mijn vraag was of je hier misschien nog enkele tips voor hebt? :)

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 13:52

Misschien dat jij (marcel) of andere springruiters in dit topic misschien tips hebben. Heb een jonge springmerrie die in de galop niet te houden is. Stap en draf gaat super, maar zodra we aanspringen gaat het mis. Zelf met springen gaat het vanuit de draf prima.
[RT-P] Galop: Kei- en keihard

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 13:54

knooopje schreef:
goodtimes sprong onder albert voorn, en lucky boy onder Marcus Ehning

Ah Knoopje, bedankt!! Ik vermoedde inderdaad dat Ehning de ruiter van Lucky Boy was!

Nu zijn beide paarden de hengsten uit de moederlijn van mijn paard - aan vader's zijde zit alleen maar dressuur. Wonderlijke combinatie, maar het springbloed is héél goed te merken! Mijn merrie houdt namelijk van 'het hout'... (haar baasje helaas heel wat minder!). Zet haar in een parcours, vertel haar wat ze moet doen en de dame gaat zelfstandig springen. En niet als een wilde gek hoor, maar uiterst gecalculeerd. Bij voldoende afstand tussen hindernissen gaat ze naar de draf, fixeert haar blik op de sprong, gaat op het juiste moment in de galop en springt! En blijft springen. Gaat uit zichzelf op de volgende hindernis aan. En zou ik een half uurtje weglopen, dan is ze nog aan de gang. Een wonderpaard! ;)
Er is al eens een hele bekende ruiter bij mij langs geweest of deze dame ( 1.75) te koop was, maar nee.. ze is me te lief én ze doet het uitstekend in de opleiding van mijn eigen liefhebberij. :))
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 11-02-10 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 13:59

Ohhh, Marcel, heb je al spijt van dat je hier mee begonnen bent??? haha....

Ik ken jouw naam van " vroeger ", nog van de tijd dat de we met 4/5/6 jarigen in Utrecht sprongen..

Wat doe jij tegenwoordig??

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 14:00

knooopje schreef:
er is een verschil tussen verlichte zit en licht zitten met je lichaam..................,

En een kleine demonstratie (Grapje!!):

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 14:04

op you tube wat trainingsessies van die amerikaanse amazones( bvb Laura Kraut ..) opzoeken en je begrijpt gelijk wat met lichtrijden bedoeld wordt ..
plaats daar dan een video van Ludo Philipaerts naast en je begrijpt volkomen het verschil ..en wat voor het paard het prettigste is

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 14:04

Jannepauli schreef:
knooopje schreef:
er is een verschil tussen verlichte zit en licht zitten met je lichaam..................,

haha, mijn god zeg :+

__Nathalie__

Re: Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 14:06

was dat niet die jockey van dat filmpje hierboven? :D

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 14:16

jannepauli ja dat bedoel ik haha geweldig,wel sneu paard!
beesje is voorzichtig en goud eerlijk,echt een straaltje paardje verpesten.maar wel ongeloofelijk om te zien!
nu ga ik echt mijn paardjes pesten!
dit topic is veel te intresant!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 14:38

knoooopje schreef:
ik heb er zo een hekel aan als mensen dat doen,weet je waarom?
het lost niks op,een paard wat heet is op de sprong word er alleen maar heeter van,

Ben ik het helemaal mee eens, ik heb ook zo'n hete duvel die begint te stuiteren zodra ze een hindernis ziet en ooit heb ik ook dit soort oefeningen gedaan en dat was echt een crime.
De eerste keer werkt het maar de tweede keer begint het gestuiter zodra je je been aanlegd en het enige wat je ermee bereikt is dat je in het vervolg ook geen fatsoenlijke zijgangen meer kunt rijden.
Gelukkig ben ik er snel mee gestopt en gaan de zijgangen nog heel netjes, dat het een stuiter is heb ik maar gewoon mee leren leven.
Bij mijn paard werkt het het beste om vooral niet teveel te springen, ze springt maar zelden thuis en ik merk dat wanneer ik na 2 weken buitenrijden en dressuurmatig werk een veel rustiger paard heb als ik weer op concours kom, hoe meer ze springt des te opgefokter ze wordt. Ook longeren ipv rijden (met een touwtje zodat ze lekker met de neus over de grond schuivert) de dag voor concours werkt goed.

Maar ben het er overigens wel mee eens dat een springpaard minimaal een paar passen moet kunnen wijken zodat je, als je eens wat vreemd een wending uitkomt, altijd recht voor een hindernis kunt komen.

Ik heb zelf verder geen vragen maar wil wel een situatie voorleggen, misschien heb je nog een tipje, hoewel het wel erg lastig is om het vanaf een forum te beoordelen.

Ik heb een al wat oudere merrie, 10 jaar, die super springt met onwijs veel vermogen een een keurige techniek maar een klein hartje heeft. Zij heeft voor mij bij diverse stallen gestaan en gezien haar gedrag op stal en onder het zadel is er niet al te zachtzinnig mee omgegaan, daarnaast is ze ook nog eens zo'n gevoelig en sensibel type dus de uitkomst is te voorspellen.
Met vrijspringen kan het niet gek genoeg gaan, ze springt machtig en royaal erover, een van de eerste keren kwam ze niet uit en nam de halve hindernis mee (beetje overmoedig) maar bij de volgende sprong hoefde ze geen enkele aanmoediging en ging er weer net zo makkelijk over als voorheen.
Punt is dat er onder het zadel niets meer over is van dat lef, niet alleen met springen maar daarvoor al is ze bang voor alles. Daardoor zijn 'normale' dingen ook niet te doen zoals bv buiten uitstappen. Ik ben gewend om bij bange paarden er liever op te zitten dan ernaast te lopen omdat je dan meer te vertellen hebt maar bij deze is het net andersom, zit je erop dan gaat ze gewoon met je op de loop of aan het steigeren.
Met springen is het dus zo dat ze de ene keer foutloos een parcour van 1,30 door gaat en de andere keer al weigert voor 40cm. Maar ondanks dat ze weigert trekt ze wel erg op de hindernis aan, pas op het laatste moment besluit ze ineens erlangs te schieten, het is dus ook moeilijk om erop te anticiperen.
Heb je hier nog een tip voor, behalve heel veel lange hindernisjes/parcourtjes springen?

prakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 15:08

MarcelDufour schreef:
prakkie schreef:
Ik denk wel dat Prakkie al een aardige techniek heeft, ze is alleen soms nog "iets" onstuimig...
Je zou toch denken dat als je zoveel dressuur rijdt, dat dat in het springen toch ook zou moeten helpen, maar dat komt niet altijd goed tot uiting..

Ik heb een paar jaar terug les gehad van Rob van Wijk en toen hebben we veel gedaan aan wachtoefeningen voor en na de hindernissen. Dat heeft wel veel geholpen. Ze heeft tussendoor alleen 2 jaar stilgestaan door een blessure en dat is allemaal ernstig weggezakt ;-)

Maar je herinnert je toch nog de lessen van toen wel? Dus zou ik zeggen dat je gewoon weer moet doen wat je toen deed, en dan zal het wel goed komen.

Ja, ik nog wel, maar Prakkie niet :D ;) :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 15:11

Jannepauli schreef:
knooopje schreef:

Oooh wat erg zeg, dat paard is zijn gewicht in goud waard. ;(
Ik denk niet dat er een paard (en ruiter) is wat het meer verdient om eens te ruilen met zijn ruiter .~~}>

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 15:20

knooopje schreef:
ik heb er zo een hekel aan als mensen dat doen,weet je waarom?
het lost niks op,een paard wat heet is op de sprong word er alleen maar heeter van,
als je een paar keer vanuit schouderwaarts of vanaf de hoefslag schuin naar de sprong heb gereden weet het paard ook wel wat de bedoeling is en word al heet al je hem vraagt schouderbinnenwaarts te gaan,of op het moment dat je van de hoefslag afwijkt,plus je paard gaat scheef springen,en op het moment dat hij de hindernis in het visier krijgt en hij word heet. ga je alleen maar mikken op je afstand.een paard moet je recht naar de sprong rijden,anders zet hij net op de juiste manier af(vaak drukken ze af met 1 achterbeen),ik zie dat wel vaker rijden ze naar de sprong toe,hoofd van het paard scheef en maar mikken op de afstand,ik rij met een heet paard dressuur tussen de hindernissen,spring veel op de volte,afwenden lings en rechts na de hindernis,bij paarden die alleen nog op laag nivo lopen en die uit drammerigheid naar de sprong rijden,die trek ik de hindernis van laag ineens 5 gaten op dan komen ze vaak ook al terug,maar dit is voor de meeste niet aan te raden,moet je wat ervaring voor hebben.
ook spring ik lijntjes om ze terug te laten komen,niet te zwaar zitten en vanuit alle rust en maar herhalen,in uitjes van alles wat.
ik doe er bij sommige paarden ook wel een slofje aan,maar dit is alleen als je daar ervaring mee hebt.belangrijk is vooral zelf rustig te blijven.

Hmm, interessant, want ik heb er dus wel goede ervaringen mee. Ellmar Pollmann-Schweckhorst raadt het ook aan in zijn boek. Niemand had het trouwens over een scheef hoofd en een scheef paard en afstandjes mikken. Je kan nog steeds gewoon rijden naar de hindernis hoor, ook in schouderbinnenwaarts. Kijk, een paard dat z'n hoofd in de lucht doet en met 100km/u naar de sprong rent, moet je idd niet in SB zetten. Maar, ik dacht niet dat we het daar over hadden (misschien moet ik wel beter lezen). Zulke paarden zijnavaak ook niet echt goed aan de hulpen. Zo'n paard kan je beter op de volte zetten totdat ie ontspannen is en als ie ontspannen is over de sprong rijden. Als je dit consequent doet, dus NOOIT in de training over een sprong zo lang ze zo heet zijn, dan leren dat natuurlijk ook wel af. Gewoon ouderwets, of eigenlijk nieuwerwets, conditioneren. Verder is wat jij doet natuurlijk ook heel nuttig en zeer zeker het proberen waard.

cdetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 15:29

Ik denk gewoon veel lijntjes rijden, dus een aantal sprongen achter elkaar (eventueel inuitjes), dan moet ze wel terugkomen voor de sprong. Als ze dan niet leert terugkomen wordt het volgens mij een moeilijke zaak..
En eventueel met voltes en niet steeds achter elkaar op de sprong aanrijden kan ook helpen

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 15:50

vivana schreef:
Je vergeet mij..??!!
Citaat:
Wat te doen bij een paard wat niet goed basculeerd...dwz hij houd de achterhand te strak precies onder de kont..
Hij heeft veel vermogen maar zou graag zien en voelen dat hij zijn achterhand een beetje meer zou "strekken" om het zo maar te beschrijven.

De dressuurtrainig bestaat voornamelijk uit over de rug rijden met de neus zoveel mogelijk eruit en richting grond.
Met springen wil hij er graag achter kruipen (hoog in de hals).

Ik spring dat vaak hindernissen met een V. Weet je wat ik daar mee bedoel?
Over het algemeen gaan ze daar heel mooi van openen.
Wel is het zo dat over het algemeen dit nu eenmaal de techniek is die ze hebben, dus is de kans groot dat het nooit perfect wordt.
Maar daar dit geen zekerheid is, kan je dat met die V proberen. Doe voorzichtig daarmee, en begin wat lager, want ze zullen daar ook behoorlijk van omhoog kan springen en je wilt vermijden dat hij bang gaat worden.
Ik merk dat ik vaak zit te zeuren over geduld, voorzichtig opbouwen enz...maar het is ook een punt dat ik heel belangrijk vind.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 15:54

knooopje schreef:

Dat Lucky Boy onder Ehning sprong verbaast me ten zeerste, daar deze hengst geboren is in 1966!
Waneer was dat ongeveer met Ehning?

cdetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 15:58

Met die V tjes heb ik ook wel goede ervaringen, voor men paard dan, zelf vind ik het altijd beetje spannend :o
We zetten het Vtje in het begin ook een beetje open, daarna wat dichter tegen elkaar.

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 15:59

Jannepauli schreef:
knooopje schreef:

ohw mijn god héy.... dit is toch niet te geloven!!!!
arm dier.. sta er echt van te kijken dat ze m ook nog door laten rijden!!!!
(moest trouwens wel lachen om t nr v i can fly eronder...)
maar die vent (twijfel eraan of t een vent is) is is is ... volgens mij valt dit niet meer onder t woord ruiter... althans.. ik hoop t niet...
veel vreemde dingen gezien maar dit slaat alles!!!

marcel, heb je tips voor deze man (?) ?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 16:09

MarcelDufour schreef:

Bedoel je daarmee een oxer met de achterste balk aan één kant in de staander en aan de andere kant op de balk ervoor of maak je een V op een gelijke oxer?

newmom schreef:
marcel, heb je tips voor deze man (?) ?

Als ik me er even over uit mag laten; denk niet dat hij nog te helpen is.
Als je zo beroerd rijd dat je bij elke hindernis zo vliegt kun je imo beter stoppen, hoewel ik wel moet toegeven dat hij wel goed kan mikken > hij komt elke keer wel weer op zijn paard terecht.
Een paard wat zó vergevingsgezind is verdiend een ruiter met wat meer zelfkennis en niet iemand die hem op zijn donder geeft omdat ie weigert als ie beroerd bij de sprong gebracht wordt.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 16:11

Die video heeft al eens bij links gestaan, als ik me niet vergis was het 1 malig dat die man sprong, normaal was hij jokey? of een polospeler?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 16:13

Pff gelukkig, verklaard ook waarom hij wel blijft zitten als hij zijn beugel kwijt is.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 16:17

MarcelDufour schreef:
.

Ja daar ben ik mee bekent en het paard heeft dit ook wel eens... gedaan.
(ik dacht juist altijd dat dit meer iets was om ze voorzichtiger te maken, dat worden ze nl ook :o )
Ze adviseerde ons om bij een kruis ,stijl ,oxer de grondlijn een 40cm ervoor te leggen.
Ik vind niet dat hij er erg mee opgeschoten is vandaar mijn vraag.
Dit is idd wel zijn manier van springen en ik weetook dat er maar 1 op de 10 internationale paarden openen zoals het hoord dat ze nul lopen is voldoende ,tja kern van waarheid.
Maar Aretto (ons paard)maakt het zich moeilijk vind ik.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 16:22

MarcelDufour schreef:
knooopje schreef:

Dat Lucky Boy onder Ehning sprong verbaast me ten zeerste, daar deze hengst geboren is in 1966!
Waneer was dat ongeveer met Ehning?

zeg Marcel heb jij in Spanje onder een steen geleefd :+