Paard steigert en laat zich achterover vallen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FrannieTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 20:27

de kans dat je je geld terug krijgt als je haar terug brengt is erg klein, zeker als je geen goed contract hebt opgesteld.
heeft je dierenarts ook rontgens van de hersenen? want het zou echt erg goed kunnen zijn dat hier toch iets niet goed zit. maar het kan ook zijn dat ze ooit iets heeft meegemaakt..
maar het kan ook een machtskwestie zijn, dat ze jou niet accepteert als leidster.. waarschijnlijk niemand als ze haar vorige eigenaar er ook al af heeft gegooid..
en dan zal je haar toch echt hoe hard het ook klinkt helemaal breken,, het is wel goed om dit te doen onder begeleiding van iemand die bekent is met dit soort paarden..
je kan ook ooit nog naar iemand toe gaan naar iemand die verstand heeft van dit soort paarden (iemand zoals Monty Roberts)..

en misschien dat als je een advertentie op internet zet met vraag naar info over haar verleden dat je dan wat te weten komt..
veel succes iig

wattie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 21:31

Ik kwam via een ander forum van bokt op deze terecht, maar daar las ik dat jij [lotte dus] met je vorige paard ook last kreeg van een drama van steigeren en gek doen.
Via dat forum kwam ik op deze. Misschien een keer tijd om de bijzet is niet te gebruiken of te leren hoe je dat moet gebruiken????
Dus als ik het goed begrijp had je eerst met een 4-jarig paard een probleem door het bijzetten en vervolgens ga je dan met een ouder paard gewoon door met slof/bijzet/pessoa etc. Klinkt niet erg verstandig wel?

Halsverlengers elastiek?????? [zie forum: vierjarige flipt van bijzet]
En zeker gezien het paard waar het hier over gaat blijkbaar lang niet " echt" gewerkt heeft en dan al die rommel er aan in zo'n korte tijd [2 maanden als ik het goed heb, dat is volgens mij niet echt een goede opbouw]. Ik vind dat echt niet kunnen en ik ben echt niet zo'n " geiten wollen sokken iemand". Een paard zijn rug laten gebruiken doe je door zo te rijden dat het paard ontspant en niet door het paard met die onzin te dwingen. Misschien kun je je geld beter uitgeven aan les ipv materiaal.

Maar om even op deze topic terug te komen: na het bovenstaande zou ik als verkoper het paard niet meer terugnemen.

Jammer voor het paard want het heeft een erg leuk papier zag ik.

sullebulle

Re: Paard steigert en laat zich achterover vallen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 21:47

Misschien lees ik erover heen hoor, maar heeft het paard een goed passend zadel? (en niet door jezelf bekeken, maar door een vakkundige zadelmaker?) En is het paard nagekeken op mogelijke blokkades, door bijvoorbeeld een osteopaat? (te vinden op icreo.com) Erg apart verhaal, erg vervelend voor alle partijen, inclusief paardlief.

Rixt95

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 09:28

Heeft deze merrie misschien ookpij zijn mond? Want ik had een pony met een gezwel en als ik dan aan de teugels zat werd ze helemaal gek

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 17:57

Paardentandarts???

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 18:23

Hoeveel winstpunten had ze in het Z1?
Heb jij wel een goede instructeur?
Is de vorige eigenaresse nog geweest?
(heb ook even gekeken in je profiel en als je paard in die prijsklasse viel is dat geen normale prijsklasse)

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 19:20

kamsel schreef:
Hoeveel winstpunten had ze in het Z1?
Heb jij wel een goede instructeur?
Is de vorige eigenaresse nog geweest?
(heb ook even gekeken in je profiel en als je paard in die prijsklasse viel is dat geen normale prijsklasse)
Paard was Z1+1.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 22:26

een goede fokmerrie die z1 + 1 is kan je gewoon goed geld voor neertellen....... die vallen niet in de normale prijsklasse :0

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 11:30

Tja, wat is een goede fokmerrie? Op papier is ze niet bijster interessant, hoe zijn haar nakomelingen?
Maar als ze goedgekeurd is, zou ze in ieder geval meer moeten kunnen opbrengen dan de prijsklasse waarin TS zocht.
Dit samen met het verhaal dat de vorige eigenaresse een ongeluk heeft gehad zo rond dezelfde tijd dat deze merrie uit de sport gehaald is, zet mij aan het denken.
Aan de andere kant, als ik de foto's in TS haar profiel bekijk, dan denk ik ook dat zij niet zoveel ervaring heeft als zij doet voorkomen in de openingspost.

(dank je kabouterdans, kon het niet meer terugvinden)

ukkie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 15:34

Na lang nagedacht te hebben, laat ik hier toch een antwoord achter.

De persoon die dit paard aan TS heeft verkocht is namelijk een goede bekende van mij!
Daarom zou ik graag wat duidelijkheid willen scheppen voordat er hier nog meer gesuggereerd gaat worden...

Ten eerste zocht TS een paard in de prijsklasse van € 1000 - € 2500 om mee te gaan rijden, waarschijnlijk een veulentje te fokken en misschien een keer op wedstrijd in de toekomst. Ze is meerdere malen naar het paard komen kijken, ze was erbij dat de verkoopster het paard uit de wei haalde opzadelde en er zo op stapte en mee weg reed. Stap, draf, galop, stukje wijken, een begin van schouderbinnenwaarts, wat geschakeld in alle drie de gangen, maar wel allemaal met redelijk lange teugel. Het paard had namelijk al langere periode op de wei gestaan aangezien ze als fokmerrie gebruikt werd.
Deze merrie is aangekocht door de verkoopster om mee op cursus te gaan aangezien haar paard op dat moment geblesseerd was. Op die cursus hebben er ander personen op moeten rijden (M-niveau) Intussen is het paard gedekt, nadat de cursus afgerond was heeft het paard een veulen gekregen, (de Special D die in een ander topic genoemd word) daarna is het paard op wedstrijd uitgebracht t/m met het Z1. Zoals erbij gezegd bij verkoop was dat op dat moment de top van dit paard. Aangezien de verkoopster intussen over meerdere getalenteerde wedstrijdpaarden beschikte is zij met dit paard gestopt. Wel is het paard bij haar gebleven. Nadat ze wegens prive-omstandigheden besloten heeft om twee paarden te verkopen heeft ze gereageerd op de advertentie van TS.

Nadat er van de verkoopster uit nog gevraagd is hoe het ging, en hierop een positief antwoord kwam, zo ook bij betaling van het tweede gedeelte, kwam een paar dagen geleden het bericht dat TS er niks meer mee kon, of dit de verkoopster bekend voor kwam. Tot die tijd leek alles dus goed te gaan...

De verkoopster heeft inderdaad aangeboden aan TS om te komen kijken wat het probleem is, maar TS zegt er niet op te willen en ook niet meer mee aan de slag te gaan. Aangezien verkoopster twee jaar geleden haar rug (op wedstrijd met een jonge Amsterdam, dus niet dit paard) gebroken heeft, ziet zij het niet zitten om nu op dit paard te klimmen... Ze heeft ook gezegd tegen TS dat een fysio, goede zadelmaker, instructeur etc. misschien het probleem mee kunnen oplossen i.p.v. een bijzet aan en paard wat al zolang niets of nauwelijks iets gedaan heeft te knopen. Maar TS vind dat ze kennis genoeg heeft en dat na een maand acclimatiseren het paard toch wel weer wat bij elkaar gereden moet kunnen worden, nu vraag ik me af of dit wel reeel is van TS?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 15:39

Nou gezien de vorige reactie van wattie begon ik ook aan de kunde van TS te twijfelen. Zeker aangeien het paard in het profiel met slof wordt gereden. TS heeft hierook al een tijdje niet meer gereageerd, erg jammer

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 15:43

ukkie1979 schreef:
Na lang nagedacht te hebben, laat ik hier toch een antwoord achter.

De persoon die dit paard aan TS heeft verkocht is namelijk een goede bekende van mij!
Daarom zou ik graag wat duidelijkheid willen scheppen voordat er hier nog meer gesuggereerd gaat worden...

Ten eerste zocht TS een paard in de prijsklasse van € 1000 - € 2500 om mee te gaan rijden, waarschijnlijk een veulentje te fokken en misschien een keer op wedstrijd in de toekomst. Ze is meerdere malen naar het paard komen kijken, ze was erbij dat de verkoopster het paard uit de wei haalde opzadelde en er zo op stapte en mee weg reed. Stap, draf, galop, stukje wijken, een begin van schouderbinnenwaarts, wat geschakeld in alle drie de gangen, maar wel allemaal met redelijk lange teugel. Het paard had namelijk al langere periode op de wei gestaan aangezien ze als fokmerrie gebruikt werd.
Deze merrie is aangekocht door de verkoopster om mee op cursus te gaan aangezien haar paard op dat moment geblesseerd was. Op die cursus hebben er ander personen op moeten rijden (M-niveau) Intussen is het paard gedekt, nadat de cursus afgerond was heeft het paard een veulen gekregen, (de Special D die in een ander topic genoemd word) daarna is het paard op wedstrijd uitgebracht t/m met het Z1. Zoals erbij gezegd bij verkoop was dat op dat moment de top van dit paard. Aangezien de verkoopster intussen over meerdere getalenteerde wedstrijdpaarden beschikte is zij met dit paard gestopt. Wel is het paard bij haar gebleven. Nadat ze wegens prive-omstandigheden besloten heeft om twee paarden te verkopen heeft ze gereageerd op de advertentie van TS.

Nadat er van de verkoopster uit nog gevraagd is hoe het ging, en hierop een positief antwoord kwam, zo ook bij betaling van het tweede gedeelte, kwam een paar dagen geleden het bericht dat TS er niks meer mee kon, of dit de verkoopster bekend voor kwam. Tot die tijd leek alles dus goed te gaan...

De verkoopster heeft inderdaad aangeboden aan TS om te komen kijken wat het probleem is, maar TS zegt er niet op te willen en ook niet meer mee aan de slag te gaan. Aangezien verkoopster twee jaar geleden haar rug (op wedstrijd met een jonge Amsterdam, dus niet dit paard) gebroken heeft, ziet zij het niet zitten om nu op dit paard te klimmen... Ze heeft ook gezegd tegen TS dat een fysio, goede zadelmaker, instructeur etc. misschien het probleem mee kunnen oplossen i.p.v. een bijzet aan en paard wat al zolang niets of nauwelijks iets gedaan heeft te knopen. Maar TS vind dat ze kennis genoeg heeft en dat na een maand acclimatiseren het paard toch wel weer wat bij elkaar gereden moet kunnen worden, nu vraag ik me af of dit wel reeel is van TS?

duidelijk verhaal

Babsie_Flash

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 15:53

Zo hoor je het verhaal ook eens van de andere kant

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 15:54

Als het paard zo extreem reageert zou ik zelf denken dat ze ergens last van heeft. Helemaal omdat ze vrij braaf is als je haar aan een lang teugeltje rijdt.
Een dierenarts kan een paard gezond verklaren, maar een dierenarts ziet ook niet alles.

Ik zie dat je in Gelderland woont. Ik ken iemand die paarden "kraakt" voor niet al te veel geld.
Mijn paard is door hem uit een behoorlijk diep dal gekomen in een tamelijk korte tijd na een paar behandelingen. (mijn paard bokte/ steigerde en kon nog geen 10 meter rechtuitlopen) Enkele maanden na de behandeling kon ik hem met succes op concours starten).

Als ik het zo lees, denk ik dat dit paard terugdoen naar de vorige eigenaar ook een flink getouwtrek gaat worden, dus je zou kunnen proberen het probleem op te lossen.
Als je interesse hebt moet je maar even een PB sturen.

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 16:08

@ Wattie: in het profiel staat ook dat het paard een ontsteking had in zijn rug, wat zijn gedrag veklaarde. Was ook niet meer te genezen en werd steeds erger (volgens profiel) dus ik was wel een beetje verbaasd dat TS vervolgens besloten heeft dit paard naar een handelaar te brengen. Als je paard niet meer te genezen heeft en veel pijn heeft, zou ik een andere beslissing nemen, maar dat zal wel een persoonlijk iets zijn.

Misschien kan je in overleg met de vorige eigenaar een uigebreid onderzoek door een DA laten doen en op basis daarvan beslissen wat je er mee moet doen. Misschien heeft ze niets, het ene paard is het andere niet, de ene heeft meer tijd nodig. Misschien ben je toch nog te snel gegaan.

Unity

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 22:25

Ah, ik zie inmiddels dat er nog een bekende van de verkoper dit topic gespot hebben! Allereerst na het lezen van je topic dacht ik, profiel check! Vervolgens dacht ik... hee, dat beestje ken ik!! Ik lees nog veel op bokt, maar post eigenlijk practisch niks meer.

Goed... Mijn "kant" van het verhaal: Ik ken verkoopster van dit paard (let's call her V.)en dus ook het paard. Aangezien deze Partout donkerbruin is en 13 jaar oud is, lijkt hij in de verste verte niet op de masale vosruin v Amsterdam waar ze 2 jaar geleden vanaf gestuiterd is op een wedstrijd.
Deze Amsterdam was een fijne bok, maar door dat hij zo groot was dus ook enorm sterk. Na de val van de V. in kwestie heb ik een bodyprotector aangeschaft (voorzorgsmaatregel, 1 gebroken rug is nl voldoende :) ) en heb ik nog menig uurtje met de bewuste knol in de bossen doorgebracht. Dit zou v. nooit toe gelaten hebben als ze de situatie als onveilig zou bestempelen!

Goed, volgende kwestie: Surf even terug in mijn berichtengeschiedenis (iets wat menig topiclezer nu al gedaan heeft ;) ) en zie mijn problemen met mijn vos Unity. Een echte merrie merrie die ik met mijn pennyfactor wel weer op de rit zou krijgen. Deze merrie wilde ik verkopen, toch heb ik dr een veulen mee gefokt en deze vos is op de wei beland. Na haar toen weer op te pakken bleek de merrie gewoon gevaarlijk! Lang verhaal, maar verkoop was geen optie meer. Uiteindelijk heb ik samen met de V. besloten om het beest (ondanks sterpremie) naar de slager te doen, om de lijdensweg van het beest en eventuele vervolgrisico's voor kopende partijen uit te sluiten.

Goed, nu terug naar de Partout merrie. Rekensommetje van hoelang de merrie op de wei heeft gestaan en de ca 2 jaar geleden dat V. haar ruggewervel gebroken heeft, komt uit dat deze knol onmogelijk het desbetreffende paardenbeest kan zijn waar ze destijds ongelukkig vanaf gestuiterd is.
Daarnaast heeft deze Partout merrie Z gelopen en en is 13 jaar oud en dat is dus niet datzelfde "groene" beest.
Ik denk niet dat de verkoopster het in haar hoofd gehaald zou hebben om deze merrie te verkopen wanneer ze het gedrag al eerder zou vertonen dan hetgene wat ze nu doet. Simpel weg categorie paardenleed in combinatie met risico voor de koper.

De merrie heeft, bij mijn weten, door drukte en fok al die tijd stil gestaan. Ik vind het dan ook heel frapant dat de TS een paard wat een jaartje of 3 stil heeft gestaan en dus 3jaar lang niets anders heeft gedaan dan in de wei gelopen en veulens heeft gefokt, weer even in een maandje weer op niveau te kunnen krijgen.
Leuke vergelijking? Van jezelf uitgaan en van 0 conditie ineens een marathon willen lopen. Z is geen topsport, maar wel wanneer spieren, fysiologisch gestel, pezen, botten, banden maar ook hersenen hier niet meer aan gewend zijn. (fysioachtergrond ;) ) Een 13 jarig paard is daarnaast niet zo snel op niveau als een 4 jarige. Je kunt dit dus niet zo snel van een paard verwachten en dan zou ik, heel eerlijk, ook vol in staking gaan!
Verder wil ik de TS niet aanvallen, maar een wintec is geen op maat gemaakt zadel en dat zal het ook nooit worden. (Heb me ook schuldig gemaakt aan het terug lezen van eerdere topics van TS (a) ) Terug naar een wintec: Het kan door foamvulling niet eens echt opgevuld worden. Verder algemene zadelkennis: Wanneer je dan begint te trainen met een paard lijkt je zadel goed te liggen, maar dat kan met 2 weken al weer veranderen. Zeker als je een paard op gaat trainen wat zo'n lange tijd stil gestaan heeft! (2 boommaten verschil is bijvoorbeeld niet eens een hele gekke uitzondering!)

Stof tot nadenken lijkt me zo. Ik kom misschien een beetje kort door de bocht, maar ik kan heeeel slecht tegen onrecht en dit is niet fair! Gelukkig is er iemand geweest die het volledige verhaal van de andere kant uit de doeken heeft gedaan. Want deze knol bestempelen als gevaarlijk, hersentumor, gedrogeerd en dergelijke is in mijn ogen niet fair.
In de eerste bladzijde van dit topic komt al aan bod dat de verkopende partij zelfs ter wille is geweest door je tegemoet te komen om een dergelijke proefperiode en ook nog eens in termijnen te betalen, dus de TS als slachtoffer... nee!
Niet iedereen die een paard verkoopt is van kwade wil!
TS heeft voor een laag bedrag een goed gebruikspaard waar ze nog jaren lang plezier van zou kunnen hebben. Maar een paard is nou eenmaal geen apparaat, dat wanneer de knopjes voor het Z er op zitten, iedereen ze direct kan gebruiken...

lotte002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 06:54

ik had eigenlijk al besloten dat ik in het topic niet meer ga reageren uit zelfrespect. maar jou wil ik toch een berichtje terug sturen.

het is nooit mijn bedoeling geweest om V. aan te vallen of wat dan ook.
ik zeg alleen mijn mening en hoe de situatie NU is. veder wil ik hieraan toevoegen dat ik met V. gepraat heb en nu dus inderdaad weet dat het niet om deze merrie ging waar ze naast lag!

veder heb ik heb nog bijna niks van deze merrie gevraagt. heb bijna 2 maanden aan een lang teugeltje gereden en contitci opgebouwt. en het natuurlijk ook niet zo dat ze gelijk super aan elkaar moet lopen dat heeft gewoon tijd nodig zeker aangezien zo lang niks gedaan heeft. maar na 2 maanden opbouwen kan je naar mijn weten al wat meer vragen (zeker als ze fijn en goed aanvoelen!).
veder heb ik trouwens geen wintec zadel maar gewoon een fijn leren dressuurzadel wat super op haar past( door 2 verschillende zadelmakers na laten kijken + dierenarts..
dierenarts heeft dr van dr week weer helemaal na laten kijken en kan niks anders zegen dat het paard super gezond is en kwa bespiering en condicti (heeft mijn meerdere keren met deze merrie zien rijden) ze hetgeen wat ik vroeg normaal gesproken goed zou moeten aan kunnen.

dierenarts denkt dat het een kwesti van uitproberen is.
en komt deze week (weer) een paar keer kijken wat ze doet met rijden zodat we zeker weten dat het paard geen pijn of wat dan ook heeft

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 09:31

Fijn dat de andere kant van het verhaal ook duidelijk is, TS het was fijn geweest als je zelf ook eerlijk had gezegd (toen je het wist) dat de vorige eigenaresse niet met dit paard achterover geslagen was.

Omdat ze met longeren ook recht overeind komt denk ik niet dat het een kwestie is van uitproberen (of je moet haar echt beroerd hebben bijgezet, maar daar ga ik niet van uit).
Misschien toch eerst een osteopaat (zien vaak andere dingen dan een da)

Vind je eerste zin uit je laatste bericht: ga niet reageren uit zelfrespect een beetje vreemd en vraag me af waar dat op slaat?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 10:21

Uitproberen vind ik idd ook niet logisch in geen 1 opzicht!
Of de dierenarts weet niet het hele verhaal óf het is een slechte dierenarts. Een paard laat zich echt niet zomaar achterover vallen :roll:

Citaat:
ik had eigenlijk al besloten dat ik in het topic niet meer ga reageren uit zelfrespect. maar jou wil ik toch een berichtje terug sturen.

Hier snap ik niks van!
Mensen denken met je mee en dan zo'n reactie :?
Daarbij lijkt het me fijn om te lezen dat de verkopster je blijkbaar niet heeft bedonderd en je dus kan uitzoeken waarom dit paard dat doet. Het zou geen "oud" probleem moeten zijn.

lotte002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 10:25

superwoman : dat is ook de rede dat de Da komt kijken als ik met dr ga werken zodat ze me (eventueel) een goede osteopaat of fysio kan aanbieden hier in de regio

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 10:36

lotte002 schreef:
superwoman : dat is ook de rede dat de Da komt kijken als ik met dr ga werken zodat ze me (eventueel) een goede osteopaat of fysio kan aanbieden hier in de regio

Nog snap ik dat niet helemaal. ? (helemaal niet :D )
Ze hoeft toch niet langs te komen om een osteopaat of fysio aan te raden? Kan ook telefonisch en dus veel goedkoper. Ook heb ik begrepen dat ze je al vaker heeft zien rijden met dit paard....Wat komt ze nou precies doen dan?

MIJN ervaring is, dat een GOEDE instructeur vaak nog beter kan zien wat er fout gaat of waar het paard een probleem heeft - ipv een gemiddelde dierenarts. Tis maar een tip ;)

lotte002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 10:43

ze komt kijken omdat ze het zelf ook een 'apart' geval vind.
en ze zeker wil weten dat er niks is waar ze overheen of wat dan ook heeft gekeken.

Obelix_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 10:49

mijn pony begon ook steeds te steigeren, als ze daarmee begint kan je haar het beste omtrekken. DAn kan ze niet steigeren zeg maar en komt weer op de grond dan laat je haar een paar rondjes draaien als ze het dan weer doet (nadat ze weer los was) doe je het gewoon nog een keer. je moet er wel omdenken dat je niet steeds dezelfde kant op trekt want dan wordt ze daar zegmaar heel soepel in en werkt het niet meer..

Succes

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 11:19

lotte002 schreef:
ze komt kijken omdat ze het zelf ook een 'apart' geval vind.
en ze zeker wil weten dat er niks is waar ze overheen of wat dan ook heeft gekeken.

Hoop voor je dat JIJ daar niet voor hoeft te betalen (dat ZIJ nog een x wil kijken), want imo kun je beter een goede instructeur laten komen :o

tessie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 18:04

als ik naar mn eigen paard kijk
ik had hem paar keer gereden, en besloot hem te kopen
kreeg ook groenlicht van de dierenarts
ook mijn paard liep z2
nou het heeft mij 3 maanden gekost om normaal te kunnen stappen, draven en galloperen
maar nu een jaar later en veel prive lessen later
is het een super fijn en eerlijk paard en heb een bijzondere band op gebouwd
maar zodra ik er iemand anders opzet dan gaat hij klieren ( bit vasthouden of hij laat zien hoe hard hij kan)
dus mischien is het verstandig dat jij veel gaat lessen
een z paard betekend niet dat het een makkelijk paard is!
maar superfijn dat mevr V naar jou toekomt om te kijken wat er aan de hand is
wie weet is het een kwestie van doorzetten...