Niet te rijden paard (geen penny's aub)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 19:05

quote Monya
Hij past dus in het profiel: ongeinteresseerd, intelligent, "mensen hebben me weinig te bieden" .

Een paar klappen helpen niet en zullen dat ook niet gaan doen en is meestal ook niet de oorzaak van het gedrag. Dat kan het wel zijn als het dier een ander karakter heeft en murw is gemaakt.

Klappen werken bij dit paard juist averechts. Er is voor hem geen enkele motivatie om mee te werken, het levert hem niets op.

Het is moeilijk interesse te wekken bij deze dieren. Omdat 'alles al is geprobeerd', moet je met mogelijkheden komen die totaal nieuw en verrassend zijn.

Daar kan ik je wel een paar ideeen aan opdoen, maar het probleem blijft altijd interpretatie versus uitvoering door derden.

Ik wil je ook een optie meegeven: ook al is de afstand groot, ik ben bereid een keer kostenloos naar hem te kijken. Bij voorkeur hier op het centrum aangezien we dan samen kunnen kijken (man en ik).[/quote]

Monya al in consult gevraagd?

Siria

Re: Niet te rijden paard (geen penny's aub)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 11:30

paard moet weer vertrouwen krijgen

antoine de bodt rijdt verreden paarden of paarden met een probleem met rijden weer goed, misschien een idee om daar eens les te nemen

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 19:45

Dan heb je het begin van het hele topic niet eens gelezen siria.

Carmen85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:07

@TS Heb je al gereageerd op het super aanbod van Monya?
Ik denk écht dat ze je verder kan helpen met dit paard, ondanks de afstand kan het echt de moeite waard zijn om een keer naar haar toe te gaan.

Als dit paard straks weer bij z'n eigenaar beland wordt het er ook niet beter op. Vraag me af wat ze dan met hem gaan doen, aangezien jullie al zo'n beetje alles hebben geprobeerd.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:13

Ik denk dat de eigenaar dat moet beslissen en niet de TS. En zo te zien heeft de TS het topic verder vergeten.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:25

beetje jammer dat de TS helemaal niet is ingegaan op het voorstel van MONYA.. ik zou geen seconde twijfelen, en meteen de eigeneaar bellen..

voor de rest vind ik het idee van kiwiko ook wel goed.. inladen, en met een groep naar het strand

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:34

Ik heb haar ook al een aantal goede dingen aangeboden zelfs via PB maar ze reageerd nergens op!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:35

bizar :S

dan moet je ook niet om advies vragen als je er niks mee doet...

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 13:03

Ik heb nog niet het hele topic gelezen maar ik zal mijn verhaal hier ook maar even bij zetten.
Ik heb mijn merrie zelf beleerd, wel vroeg ze was krap 3 maar met heel veel rust. Ik heb er in haar 3e jaar mischien 20 keer opgezeten. Vanaf het begin was ze heel erg sloom erg moeilijk voorwaarts te krijgen en ook erg tegendraads. Toen ze 4 was ben ik wat vaker gaan rijden (1 tot 2 keer in de week een half uurtje en af en toe een uurtje) ze bleef verschrikkelijk sloom en lui. Niets hielp, sporen zweep alles gepbrobeer. Hoe meer wij deden hoe meer ze in het verzet ging. Ondertussen paard door de medische molen gehaald daar kwam niets uit paard was gezond. We hadden ondertussen ook allerlei andere methodes als natural horsemanship, accupunctuur en fytotherapie. Als andere mensen op mijn paard reden beaamden ze wat ik ook merkte ze hield heel erg vast op de voorhand en er was geen stuwing vanuit zichzelf. Ook aan de hand en aan de longe was ze erg lui. Ik ben nu een half jaar geleden definitief overgestapt op een boomlooszadel ik heb alle soorten zadels erop gehad en onder geen een liep ze goed. Onder het boomloze zadel reageert ze nog het beste.

Ik rij haar nu 1 tot 2 keer in de week met een instructrice ernaast. We zijn een half jaar geleden weer helemaal opnieuw begonnen met rijden. Als ze een halve ronde in 1 tempo vlot doorstapte kreeg ze al ene beloning. Zweep hebben we weggedaan want daar reageerde ze helemaal niet meer op.

we hadden het idee dat de merrie de verkeerde ervaringen aan de hulpen had gekoppeld en daarom weigerde te lopen. Ik gebruikte geen beenhulpen meer, als ze stil stond en niet voorwaarts wou wiebelde ik alleen maar iets in het zadel zodat ze wat uit balans kwam en dan een stap zette. Uitbundig belonen als ze dan voorwaarts ging. Na een maand zijn we eens aan de longe weer een drafje gaan vragen. dan ook hele korte stukjes 3 a 4 passen is voldoende en dit heel langzaam uit bouwen. Nu ben ik een half jaar verder en ik heb nu een goed gevoelig paard wat weer graag wil werken. Onder het zadel is ze nu regelmatig zelfs iets te voorwaarts. Ik rijd wel weer met zweep maar dat is omdat ze af en toe nog de neiging heeft om weer op de voorhand te vallen en dan werkt ze zichzelf tegen.

Ik heb veel met de principes van het centered riding gewerkt en met de klassieke dressuur. Op het moment rijd ik nog met minimaal contact, losse teugels en overgangen gaan nog in de verlichte zit. Met galopperen blijf ik ook in de verlichte zit, de bedoeling is om dit wel af te bouwen maar ze is op het moment zo verschrikkelijk gevoelig voor mijn hulpen.

Het wil dus wel maar met veel geduld en veel beloning. Straffen werkt niet, zeker niet bij inteligente paarden die gaan dan manieren verzinnen om onder het werk uit te komen.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 13:24

Kijk en zo moet je dat aanpakken met heel erg veel rust!

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 21:00

dank je. Ik was zelf op een gegeven moment echt wanhopig. Vooral omdat iedereen zei, hang er een scherper bit in. Hij moet harder lopen (terwijl ik al blij was als ze eindelijk eens draafde). Je moet sporen omdoen het ging van kwaad tot erger. Ik heb 2 keer met sporen gereden en het werkte wel maar sporen zijn in mijn ogen niet bedoeld om een paard voorwaarts mee te rijden alleen maar om de hulpen te verfijnen.

Ik ben toen met mijn merrie een cursus centered riding gaan doen en die mensen merkte ook wat ik al opmerkte dat ze zichzelf op de rem zet. Waarschijnlijk om zichzelf te beschermen, als ze stilstaat weet ze wat ze kan verwachten. Ze is heel intelligent en ze weet af en toe ook de meest idiote dingen te verzinnen om onder het werk uit te komen maar dat staken kwam niet vanuit vervelendheid. Er was echt in haar hoofd iets wat niet goed zat. Ik weet niet of het het zadel was, een nare ervaring etc. ?

Met overleg met die instructrice besloten om weer op 0 te beginnen en buiten te gaan rijden in een grote groep. De eerste keren buiten heb ik de teugels lang gelaten en heb ik haar zelf laten lopen, om haar in te laten zien dat het lopen niet iets vervelends is en al helemaal niet als het vanuit haar zelf kwam.
Ze vindt het buitenrijden nu verschrikkelijk leuk en ik stuur haar nu zelfs met beginners op pad.

In de bak komen we nu 1 keer per week en dan alleen met de centered riding instructrice heel ontspannen rijden en vooral het leuk houden. Dit heeft ertoe geleid dat ik nu zowel buiten als binnen door mijn buikspieren te ontspannen vanuit een vliegende galop mijn paard stil kan laten staan. Wegstappen en aandraven doe ik door mijn bekken heel iets naar voren te kantelen dat is nu al voldoende. Dit vind ik voor een paard dat eerst dood voor de hulpen was in een half jaar een geweldige prestatie.

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 21:55

Don_Zhivago schreef:
bizar :S

dan moet je ook niet om advies vragen als je er niks mee doet...

Ik weet verder niks van de TS, maar misschien is het niet heel slim om nu conclusies te gaan trekken. Het klinkt heel aannemelijk wat je zegt, dat ze gewoon niks met het advies doet, maar misschien is ze ondertussen wel met veel dingen bezig of heeft ze bijvoorbeeld contact met Monya. Misschien heeft ze ook wel redenen om het niet te doen, om met bepaalde adviezen niks te doen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 21:57

En trouwens advies is toch een aanbod van iemand. Lijkt me niet dat de TS dan verplicht is om daar iets mee te doen. Zou een beetje raar worden als je advies vraagt, en dan ook met alles wat mensen aandragen iets moet gaan doen. Dat het jouw een goed idee lijkt om die monya te gaan bellen, wil toch nog niet zeggen dat de TS dat dan ook maar meteen moet gaan doen.

Semmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 17:28

Ik zet hier even een stipje zodat ik het kan terug vinden.

Wij hebben namelijk ook zo'n pony.

Op stal zeer braaf maar wel behoorlijk druk om alles maar in de gaten te houden.
Ze loopt voor de wagen wedstrijden en onder het zadel M1 en L springen en toen kregen we een dip waar we al 4 jaar over doen om er weer uit te komen( pony is compleet nagekeken door de DA) daar kwam niks uit.
Maar idd ze vind niks meer leuk is niet vooruit te branden.
We doen ook elke dag wat anders met haar want anders ga je harder achterwaarts dan voorwaarts.

XrastaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 21:07

ben benieuwd hoe het er nu voor staat....

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 21:55

Anoeska schreef:
En trouwens advies is toch een aanbod van iemand. Lijkt me niet dat de TS dan verplicht is om daar iets mee te doen. Zou een beetje raar worden als je advies vraagt, en dan ook met alles wat mensen aandragen iets moet gaan doen. Dat het jouw een goed idee lijkt om die monya te gaan bellen, wil toch nog niet zeggen dat de TS dat dan ook maar meteen moet gaan doen.

ik heb niet gezegd dat ze er persee iets mee moet doen, das haar eigen keuze.. maar even reageren kan geen kwaad...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 21:57

in het geval van ts is het heel duidelijk............ effe de zijde handschoentjes opzij leggen alsmede het theoretische gedeelte en gewoon eens gaan rijden ongeacht wat de goeroes vinden :)

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 20:36

sorry mensen maar tis druk geweest!

update:

Eigenaar heeft het gehad met het paard en heeft/had geen oren naar een andere optie, paard is bij ons weg, geen idee waarheen slachthuis of terug de handel in. Heel jammer voor het paard natuurlijk hoop dan ook dat het slachthuis geworden is en dat ie niet weer in de handel zit. Iig bedankt voor de tips en het meedenken!

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 10:04

Jammer, blijkt maar weer waar de meeste handelaren voor kiezen.
Soms........ zou ik sommige handelaren op dezelfde manieren willen behandelen.

Gratis een consult was schijnbaan al te veel moeite.

Boomvrucht zou ik die handelaar willen noemen.

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 19:53

Inderdaad erg jammer dat ze die gratis consult niet meer wilde proberen, dat had er toch nog wel vanaf gekunnen.
Maar daar kan jij ook niks aan doen, je hebt je best gedaan.
Hopelijk is ie inderdaad naar de slacht en krijgt ie niet al die ellende weer opnieuw.

Lucalicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 20:36

Jammer jammer jammer.. aan mijn tips heb je nu dus niet zoveel meer. ;)

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 13:28

We hebben regelmatig van dit soort projectjes dus aan de tips heb ik zeker wel wat! zit allemaal in t koppie opgeslagen zodat het gebruikt kan worden bij andere paarden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 13:30

Jij hebt in iedergeval je best gedaan voor dit paard. Ik hoop maar dat hij niet de handel in vertrekt.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 13:32

Sja ik snap het maar wel jammer...