Paard gaat er zonder reden vandoor, niet veilig meer!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 20:41

troi schreef:
Bach remedies is een soort van homeopatisch geneesmiddel, de meningen verschillen er nogal over, de 1 zweert erbij omdat ze er persoonlijk goede ervaringen mee hebben en de ander vindt het klinkklare onzin. Enige dat ik erover weet is dat er geen greintje wetenschappelijke bewijs voor te vinden is en dat ik daarom vrij sterk neig naar de tweede groep. Dit plaats ik overigens niet zozeer om een discussie te starten (want zoals gezegd ik weet dat er zeker sterke voorstanders van zijn en een ja-nee discussie levert vaak niet zo gek veel op :P ) maar even om een kader te geven omdat een aantal mensen aangeven er weinig vanaf te weten.

Gelukkig zijn het toch allemaal plantjes en kan je het, over het algemeen, met een gerust hard uitproberen :D Moet eerlijk zeggen dat het bij ons thuis zeker wel helpt. En of dit nou tussen je oren zit of niet, het is toch altijd fijner als dit helpt om toch weer naar een slof te moeten pakken.

TS: Wat een ontzettend vervelend probleem, kan me voorstellen dat je met je handen in het haar zit! Dit soort paarden zijn echt levensgevaarlijk, zeker als ze ook nog eens over het asvalt vliegen. Dit lijkt me niet iets wat je in je eentje moet oplossen!

Ik zou je toch aanraden om er eens een man met wat meer gewicht en lengte en vooral meer kracht op te zetten. Kijken of hij het na een week nog steeds doet, zoniet dan weet je, hoe vervelend ook, dat het probleem eigenlijk bij jou ligt.

Wat ik nu van je lees zie ik een puberend paard, die jou verschrikkelijk in de maling neemt! Maar onthoud wel veiligheid gaat boven alles hoor. Heel veel succes!

Michelle_TA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 22:31

liesje1986 schreef:
Tja, het is natuurlijk wel vervelend dat alles maar geld kost... Ik zou in elk geval geen dingen doen waarvan ik niet zeker zou weten dat het goed gaat. Dus bijvoorbeeld alleen longeren (als ie dan braaf is) of ander grondwerk doen. Hij moet niet steeds de kans krijgen om de baas te spelen. Wat doet hij als je hem eerst echt goed longeert, dat ie echt moe is?

Ik rijd hem sowieso niet elke dag o.i.d., hij heeft sowieso 2 á 3 dagen vrij (dus gewoon helemaal niet hoeven werken) in de week en ik longeer hem regelmatig. Met longeren is ie superbraaf, niks aan de hand. Als ik hem voor het rijden longeer, maakt het geen verschil uit. Als ie gaat dan gaat ie, al hangt zijn tong al op zijn knieën van vermoeidheid. Zoals het nu gaat met rijden (enigszins controleerbaar wat rennen betreft, achteruit lopen en steigeren) is het nog wel "te doen". De grote vraag is nou; is dit het, boeken we nu vooruitgang of gaat hij morgen weer met me aan de kletter? Het is elke keer een verrassing wat hij gaat doen. In onze bak kan ik tegen het rennen weinig doen, maar de andere 2 streken kan ik daar wel handelen. Zaterdag in de binnenbak kan ik, mocht hij gaan rennen, wel optreden. Het is gewoon elke keer maar kijken wat me te wachten staat als ik erop stap. Als ik hem niet meer zou rijden, schieten we helemaal niet meer op en staan we stil, daar bereik ik ook weinig mee denk ik zo..

Michelle_TA

Re: Paard gaat er zonder reden vandoor, niet veilig meer!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 12:23

Vanmorgen heb ik hem meegenomen naar een binnenbak. Gisteren bij ons in de bak had hij me er bijna af gekregen toen hij steigerde en zijn evenwicht verloor, en daarom maar op zijn achterbenen naar voren sprong tot ie weer op 4 benen kon komen, toen zette hij het op een rennen.. Maar goed, ben blijven zitten en was dus heel benieuwd naar vandaag. Normaal zijn we wel even bezig om hem in de trailer te krijgen, omdat meneer dat maar niks vindt, maar nu liep hij eigenlijk gelijk mee erin, dus dat was al een verrassing. Daar in de binnenbak was hij best relaxed, heb vrij goed kunnen rijden met hem, tot ik hem weer liet halthouden en wegstappen. Alleen maar achteruit rennen, dat was alles wat hij deed. Af en toe dreigde hij omhoog te komen, maar dat heeft ie niet gedaan. Zodra hij moest halthouden ging hij gewoon achteruit rennen, heel de bak door, tot hij met z'n kont tegen de muur geparkeerd stond. In stap is hij de laatste dagen ook het meest gespannen. Ik rijd hem dan expres al lekker laag, diep en rond, gewoon rustig en ontspannen, en toch loopt hij zich dan al wat druk te maken. Als ik dan ga halthouden gaat er een knop om lijkt het wel. Af en toen stapt ie wel weer weg, maar dan ook weer heel gespannen en af en toe ging hij ook lopen dribbelen. De andere keren ging hij dus gewoon achteruit rennen, heel raar. Ik vind dit niet zo erg als vooruit rennen, maar dan nog. Het is gewoon een basisoefening; als ik een B-proefje rijd moet ik ook halthouden en groeten, en daarna wegstappen.. Ik zie me al gaan op wedstrijd! Hij was wel braver in de binnenbak dan bij ons in de buitenbak, misschien dat hij doorhad dat hij daar niet zo veel kan doen als thuis (hij is gister ook weer de bak uit gerend met me, maar er staat nu een hek voor het erf dus hij kon niet verder). Maar ja, ik kan niet elke dag met hem naar de binnenbak, en dat wil ik ook niet, ik wil gewoon lekker in de buitenbak kunnen rijden, én kunnen halthouden op een normale manier..

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 16:13

Maar een begin is er!
Ik zou toch voorlopig door blijven rijden alleen in de binnenbak; als het knopje daar om gaat naar de juiste kant, zal hij dat bij je eigen buitenbak ook veel sneller gaan doen.

Michelle_TA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 18:04

Het probleem is alleen dat ik zelf m'n E niet heb, en mijn vader (die fulltime werkt) voor mij moet rijden. Met een beetje passen en meten kan ik dan hooguit 2 of 3 keer in de week rijden, dat schiet ook niet op. Bovendien maakte het weinig verschil met in de buitenbak bij ons; goed, hij is vandaag niet omhoog gekomen, maar als ik nog langer door was gegaan wel. En dat achteruitrennen, ja dat maakt me niet zo veel uit, ook niet als ie dat in de buitenbak doet. Ik wilde hem nou eens een aantal dagen gaan rijden zonder iets met halthouden te doen, alleen met op- en afstappen, verder alleen maar vooruit rijden en lekker laag en rond, en kijken wat hij dan gaat doen, zonder reden om achteruit te gaan of omhoog te komen. Misschien dat ie dan weer gaat rennen, of weer iets anders erbij zoekt, of hij doet juist helemaal niks.. Dat was een beetje mijn plan.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 19:58

Maar 2 a 3x in de binnenbak rijden en voor de rest longeren en 1 a 2 rustdagen is toch prima?

XrastaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 20:04

hey, wel goed gedaan. het begin is er. en langzaam kom je weer vooruit. denk hoe je het wilde doen wel een goed plan is. gewoon weer ff back to basic. ff een paar x en dan weer iets erbij pakken. heeft het ook geen zin als je hem echt aant werk zet? veel overgangen en zijwaarts werken? dat ie als het ware geen kans krijgt om grapjes uit te halen?
heb nu wel door dat het gewoon kunsten zijn, denk ik.
maar ben je nog verder naar de osteopaat geweest? en wat zei die ervan?

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 20:44

Ik vind het wel knap en dapper dat je er steeds weer op blijft stappen. Ik heb niet alles bijgelezen, maar ik zou het halthouden even laten voor wat het is en een poosje alleen nog maar naar voren rijden. Natuurlijk moet hij voor een proefje (en zowiezo is het wel handig als ze stil kunnen staan ;)) kunnen halthouden, maar zoals hij zich nu gedraagt kun je toch niet op wedstrijd.

Michelle_TA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 08:34

opisop_shop schreef:
Maar 2 a 3x in de binnenbak rijden en voor de rest longeren en 1 a 2 rustdagen is toch prima?

Normaal gesproken wel, maar die 2 a 3 dagen zullen verspreid liggen en ik rijd hem liever 2 of 3 dagen achter elkaar, en dan weer even rust.. 1 dag rijden, 3 dagen niet en dan weer wel schiet ook niet op..

XrastaX,
het was inderdaad een iets betere dag.. Maar dat flink aan het werk zetten; meestal doe ik dat al wel, alleen gaat hij er gerust midden in een oefening vandoor. Juist dan, eigenlijk.. Hoe minder hij hoeft te doen, hoe beter hij het vindt.. Ik krijg de osteopate niet meer te pakken, heb een paar keer gebeld maar niks terug gehoord, en op mijn laatste mailtje heeft ze ook niet gereageerd..

Kev,
nee wedstrijden heb ik ook niet meer op de planning staan haha, daar doe ik niemand een plezier mee denk ik zo! Ik ga komende week gewoon eens kijken hoe hij het doet zonder het halthouden. Als ie niks anders gaat verzinnen is het goed, dus daar hopen we maar op!

Maritdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 09:57

tja, wat direct bij mij opkwam is als hij het weer op een lopen zet eens even flink doorsporen! Als hij wil rennen dat moet ie rennen ook! Op het punt wanneer hij wil stoppen moet jij em eens flink doorsporen! Jij wilt rennen, dan ga je rennen ook!!!
Heeft bij mij wel geholpen!

Michelle_TA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 16:12

Vandaag heb ik hem aan de dubbele longe gehad, en wat blijkt: ook als ik er niet op zit doet meneer raar met halthouden. Hij kent het commando, reageert er altijd goed op aan de enkele lijn, en nu met de dubbele lijn doet ie hetzelfde als onder het zadel; achteruit gaan, zo dat ie bijna op z'n kont zit, en met z'n voorbenen van de grond af komen. Of hij heeft toch nog ergens pijn, waar hij last van heeft met halthouden (lijkt me sterk, maar oke), of hij heeft momenteel gewoon 't schurft aan halthouden.. Heb de osteopate weer gebeld maar krijg haar nog steeds niet te pakken, heel vervelend wel, zeker nu ik dit heb ontdekt..

I_Love_Welsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 16:43

ligt eraan waarom

Pijn
ga langs bij de dierenarts

Angst
kijk of hij steeds bij de zelfde plek wegschiet misschien een loshangende tak
of hij is bang voor je omdat je hem misschien een keer ruw in de mond bent geweest

lol
puberteit of dominant
bij het eerste lekker laten uitpuberen ander komen er alleen maar iritaties die voorgoed het vertrouwen kunnen beschadigen
dominant
laat zien dat jij de baas bent als hij irrietant doet tik geven maakt niet uit als ie beginmt te rennen gewoon blijven zitten. als je hem voert doe dat in de bak. Gooi biks in de voerbak (in de bak) en doe net alsof je ervan eet iedere keer dat hij dichterbij komt jaai je hem weg met een zweepje (niet slaan alleen dreigen)
als jij klaar bent met eten (5 a 10 minuten) kan hij komen eten. Loop dan de bak uit en alleen waarneer hij op een afstand staat en een tijdje niet heeft geprobeert je weg te jagen

Michelle_TA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 17:30

Pijn.. hij is pas nagekeken en behandeld door een osteopate, dus daar zou het niet aan moeten kunnen liggen.. Toch is de planning dat ze hem nog een keer komt nakijken..

Angst.. Het is sowieso niet plaatsgebonden, hij doet het overal waar je hem stil zet.. En bang voor mij is ie ook niet, we hebben nooit een slechte ervaring gehad met halthouden, ik ben ook nooit ruw met hem omdat hij licht in de mond is (behalve als ie er tussenuit naait dan, maar dat staat los van het halthouden).

Lol zie ik er ook niet aan, het levert hem niks op..
Ja puberteit zit ie wel in denk ik zo, hij is net 4 geworden en al een tijdje zo aan de gang.. Echt dominant is ie niet, sowieso niet als ik er niet op zit. Kan zijn dat ie met rijden wat dominant is, maar volgens mij is het dan eerder gewoon kwallen om bepaalde dingen niet te hoeven doen, en niet zozeer mij de baas zijn..

vitelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 19:37

Michelle, gelukkig heb je een osteopaat geraadpleegd. Ná die behandeling moet hij een week rust krijgen. De week daarna een keer of 3, een half uurtje rustig stappen aan de lange teugel. De week daarna het werk weer rustig opbouwen. De klachten die hij al had kunnen ook nog verergeren. Geduldig blijven. In een onderzoek van een osteopaat in opleiding kwam duidelijk naar voren dat de meeste vooruitgang pas komt in de vijfde week !! Verder voor wat betreft je training. Ik heb voldoende jonge paarden en "probleempaarden" getraind.. Ga niet vechten met je paard. Stop eens met dat achteruitstappen. Waarom dat probleem telkens opzoeken. Ga stappen, hou hem juist voorwaarts. Doe al je oefeningen in stap, tussendoor veel lange teugel. Naast de oefening halsstrekken ook eens 5 minuten gewoon even niks en echt met een lange teugel stappen. Afwisselen met aandachtsoefeningen zoals zijwaarts, stelling op de lange zijde, voltes rijden -groter- kleiner- zijwaarts dus..en weer naar halsstrekken. Niet gaan draven zolang er nog geen volledige ontspanning is in het stappen. Ik weet niet hoe oud je bent maar als je wat langer met paarden omgaat weet je wel dat het er niet om gaat dat je "het wint" van je paard. Het gaat erom dat je de verstandigste bent en blijft. Heel veel geduld dus.
Dan nog iets. Als jou paard in de 2e of 3e week van mei een peesblessure had (ineens) dan kun je hem nu niet zo rijden. Peesblessures duren wéken voordat ze genezen. Ruim tijd nemen voor de genezing en daarna heel langzaam opbouwen.
Misschien moet je na dit paard gewoon een houten paard kopen. Een hobbelpaard. Je rijd je paard echt kapot op deze manier.
Ik wens je veel wijsheid toe.

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:04

vitelli schreef:
Michelle, gelukkig heb je een osteopaat geraadpleegd. Ná die behandeling moet hij een week rust krijgen. De week daarna een keer of 3, een half uurtje rustig stappen aan de lange teugel. De week daarna het werk weer rustig opbouwen. De klachten die hij al had kunnen ook nog verergeren. Geduldig blijven. In een onderzoek van een osteopaat in opleiding kwam duidelijk naar voren dat de meeste vooruitgang pas komt in de vijfde week !! Verder voor wat betreft je training. Ik heb voldoende jonge paarden en "probleempaarden" getraind.. Ga niet vechten met je paard. Stop eens met dat achteruitstappen. Waarom dat probleem telkens opzoeken. Ga stappen, hou hem juist voorwaarts. Doe al je oefeningen in stap, tussendoor veel lange teugel. Naast de oefening halsstrekken ook eens 5 minuten gewoon even niks en echt met een lange teugel stappen. Afwisselen met aandachtsoefeningen zoals zijwaarts, stelling op de lange zijde, voltes rijden -groter- kleiner- zijwaarts dus..en weer naar halsstrekken. Niet gaan draven zolang er nog geen volledige ontspanning is in het stappen. Ik weet niet hoe oud je bent maar als je wat langer met paarden omgaat weet je wel dat het er niet om gaat dat je "het wint" van je paard. Het gaat erom dat je de verstandigste bent en blijft. Heel veel geduld dus.
Dan nog iets. Als jou paard in de 2e of 3e week van mei een peesblessure had (ineens) dan kun je hem nu niet zo rijden. Peesblessures duren wéken voordat ze genezen. Ruim tijd nemen voor de genezing en daarna heel langzaam opbouwen.
Misschien moet je na dit paard gewoon een houten paard kopen. Een hobbelpaard. Je rijd je paard echt kapot op deze manier.
Ik wens je veel wijsheid toe
.

Dit had er van mij nu echt niet bij moeten staan.... met die zogezegde 'wijsheid' is de ts namelijk helemaal niets...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:09

Mijn pony had ook zo'n tijd, was zijn pubertijd... Heb de stal ook regelmatig veeeeeeel te snel weer terug gezien! Totaal geen controle over hem meer.
Ik heb noodgedwongen een bijzetteugel van de singel naar het bit laten lopen, zodat hij niet té ver zijn hals kon strekken en ik daardoor nog wat kon sturen. Tegen het rennen hielp het absoluut niet.

Ander bit hielp wel: geen scherpere, maar een zachtere.

Ik had nooit een zachte aanpak, hij kreeg wel op zijn donder als hij weer in sneltreinvaart terug ging. Eenmaal bij de stal, ging ik weer gewoon weer dezelfde weg terug ;)

Op een gegeven moment was het helemaal over: hij was uit de puberteit en was weer een mak lammetje :)

XrastaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 15:21

vitelli schreef:
Ik wens je veel wijsheid toe.

zo hallo, kan het wat minder????
waar gaat dit nu weer over? hier is bokt niet voor bedoelt hoor! als je raad wilt geven, prima. maar op deze manier had het niet gehoeven hoor... help het zelfvertrouwen juist een beetje op te vijzelen omdat ze toch doorgaat ook al is het moeilijk en zwaar. een ander had hem allang afgeschreven en naar de handellaar gebracht.

het vrouwtje zit gewoon met de handen in het haar.
dat mag toch? wil jij zeggen dat jij altijd met rozegeur heb gereden? al zou je het zeggen geloof ik het niet want ieder paard heeft zijn pubertijd nukken en streken. en tja de 1 doet er wat langer over als de ander, dat zij zo. is met mensen ook zo.

en ff over je zijwaarts en stelling...
al je paard last heeft van de rug en je bent naar de osteopaat geweest mag de de eerste week idd rust houden en daarna in de aankomende weken mag jij zeker NIET aan STELLING en ZIJWAARTS denken. laat staan het uitvoeren!

dit paard heeft de behandelingen niet verder afgemaakt om de osteopaat geen reactie meer geeft. dus heeft het paard nog steeds problemen in de rug. dus heeft het geen nut want met deze oefening zoek je het juist op dat ie gaat rennen en omhoog komen puur om uit die pijn te komen.
ze heeft hem laatst ook gelongeerd en hij deed precies het zelfde.
mijn conclucie: de rug is nog steeds niet in orde.
eerst dat in orde en dan pas kun je het verder oplossen. nu heeft het geen nut omdat het probleem er nog gewoon zit.

vitelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 17:58

Als je wat wilt weten over osteopathie, lees dan de site van ICREO. Staat ook wat de behandeling inhoud. Meestal is met één behandeling het paard geholpen. Dat paard van de ts had die behandeling gehad! Als je de tweede week gaat rijden, kun je gerust stelling vragen in stap. Wat versta jij allemaal onder stelling?! Hoe wil je anders de bocht om? Ik heb het over lichte oefeningen in stap. Je zegt dat een ander hem allang naar de slacht had gedaan. Ik denk juist dat dit paard bij (deze) verkeerde ruiter zover gekomen is en dáárom zo moeilijk doet. Bij een goede ruiter had dit niet zover hoeven komen. Je gaat er voor het gemak aan voorbij dat dit paard ook nog eens een peesblessure had. De TS is niet de enige die zo met paarden omgaat. Dat is juist zo triest. Het wordt algemeen geaccepteerd. Nou, zoals je wel leest. Niet door mij, sorry hoor.

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 18:20

Ik denk dat je in deze omstandigheden er niet zomaar vanuit moet gaan dat het probleem zoiezo bij de ts zit, heb jij het dier en/of de ts aan het werk gezien? Zolang je dat niet hebt gedaan denk ik dat het heel moeilijk is om op deze manier te besluiten dat de ts niet genoeg ervaring heeft voor dit paard. De ts geeft echter te kennen dat dit niet het eerste jonge paard is dat ze onder het zadel heeft.. Een peesblessure kan trouwens iedereen overkomen, zelf al ben SUPER voorzichtig. Vermoedelijk zal de TS wel de goedkeuring van de DA afgewacht hebben alvorens het dier terug aan het werk te zetten. Niet elke peesblessure heeft weken/maanden nodig om te herstellen...
'de ts is niet de enige die zo met paarden omgaat' Hoe dan?? Er is toch met respect omgegaan met het dier? Er is een osteopaat en een dierenarts bij geweest en ik ben ervan overtuigd dat ze de da wel zal laten terugkomen indien dat nodig blijkt.

XrastaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 21:26

vitelli schreef:
Als je wat wilt weten over osteopathie, lees dan de site van ICREO. Staat ook wat de behandeling inhoud. Meestal is met één behandeling het paard geholpen. Dat paard van de ts had die behandeling gehad! Als je de tweede week gaat rijden, kun je gerust stelling vragen in stap. Wat versta jij allemaal onder stelling?! Hoe wil je anders de bocht om? Ik heb het over lichte oefeningen in stap. Je zegt dat een ander hem allang naar de slacht had gedaan. Ik denk juist dat dit paard bij (deze) verkeerde ruiter zover gekomen is en dáárom zo moeilijk doet. Bij een goede ruiter had dit niet zover hoeven komen. Je gaat er voor het gemak aan voorbij dat dit paard ook nog eens een peesblessure had. De TS is niet de enige die zo met paarden omgaat. Dat is juist zo triest. Het wordt algemeen geaccepteerd. Nou, zoals je wel leest. Niet door mij, sorry hoor.

de beste stuurlui.... heb jij ze aant het werk gezien? nee? dan mag jij niet zo over een ander oordelen!
en zeker niet zo!!

ja ik weet wat ostepaatsie inhoud ja! ben er druk voor aant leren ;) nu jij weer en je kunt een paard niet in 1 behandeling helpen als die meedere problemen heeft. daar gaat weer eerst 6 weken overheen voordat het lichaam er weer een beetje in hersteld/balans is en je weer een behandeling kunt geven.
ga mij niet vertellen hoe dat inmekaar steekt.... en er staat meestal op de site, niet altijd. en ik kan je vertellen de meeste keren niet hoor!
en na de 2de week mag je het paard als een groen paard rijden. recht vooruit en langzaam aan. en mag je alleen maar denken aan vooruit en niet aan de stelling. je paard loopt vanzelf de bocht wel door hoor, hoeven wij hem niet te vertellen. laat hem wennen aan zijn nieuwe lijf. neusje lekker over de grond heen, lekkr over zijn rug. en na een week of 3,4 mag je hem wat meer oppakken, maar rustig aan. week 5,6 dan pas kun je wat meer van het paard verwachten.
en ik heb het helemaal niet over een peesblessure gehad? hoe kom je daarbij?
en als het paard er 1 gehad zou hebben zou ie er echt niet zo een loopje met haar nemen hoor, lijkt mij te pijnlijk....

en tja de meeste doen er niet zoveel moeite voor, je koopt nu makkelijk een ander paard voor weinig geld. zie het bij ons op stal wel. wil het ff niet? zet hem te koop en is ie binnen een maand niet verkocht dan gaat ie voor het gemak de handel in.

dit paard heeft een rugprobleem en daarom doe ie zo moeilijk!!! duidelijk toch? wat denk je nou zelf? een paard gaat niet uit zijn eigen zomaar rennen, daar is een rede voor. alles heeft een rede. een paard is niet gemaakt om jou zomaar omdat hij daar zin in heeft met je op de loop te gaan.
puberteit, slecht passend zadel, probelemen in de rug, mondproblemen, hoefproblemen, of een ruiter die hem gigantisch in de weg zit. maar nu komt het... alles is op te lossen. met goede wil, hulp,rust, kijken, horen, denken en veel doorzettings vermogen. pas dan ga en kan je rijden. en wordt je samen een happy athlethe zoals ze dat mooi zeggen. en tja waar gewerkt wordt vallen spaanders, dus gaat er ook wel eens wat fout. maar goed volgens jou mogen we geen fouten maken, mijn exucces dat we niet allemaal anky heten.
en het feit dat jij de ts zou machtig zit af te kraken achter je pc terwijl je helemaal nx gezien heb, dat vind ik pas triest! als ze het paard nou eens niet de verzorging gaf die het hoorde te hebben of op een wrede manier de oefeningen erin ramde. kijk liever eens bij de mensen die niet naar hun paard luisteren en de boel expres vernielen en ga daar ff je klep open trekken...
een oordeel feilen over een ander is zo makkelijk, help liever die persoon als ze daar om vragen. anders gaan ze de vernieling in....

poekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 21:34

vitelli: zo jij kunt ff lekker oordelen zeg!
en zeker als je nx gezien heb...

xrastax: AMEN! _/-\o_ HAD HET NIET BETER KUNNEN FORMULEREN!
(behalve dat ik dan niet voor osteopaat aant leren ben :o )

Jolla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 22:54

Ik houd absoluut niet van onbetrouwbare paarden. Stel voor jezelf goed de grens van wat je wel of niet accepteert. Vind je het niet veilig meer, dan zou ik nog eens heel goed nadenken. Er is een verschil tussen heet hoofden en gevaarlijk.

Michelle_TA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 00:45

Oke, ik zal eerst zelf even wat ophelderen, dan kunnen daar geen woorden meer aan worden vuilgemaakt: mijn paard had zich verstapt in de wei, had een lichte peesblessure.. Hij heeft anderhalve week stalrust gehad, en in die periode heb ik zijn been 2-3 keer per dag goed gekoeld. Tegen het einde van die week heb ik een paar keer met hem over het erf gewandeld zodat hij zijn benen even kon strekken. Na anderhalve week ben ik op aanraden van de osteopate erop gaan zitten (omdat het een week na de behandeling was), met de intentie alleen rond te stappen op het erf (omdat hij nog met zijn been zat. Toen ging hij aan de kletter met me over de stenen, dus de volgende dagen ben ik weer aan het koelen en wandelen geweest, en aan de longeerlijn laten stappen in de bak. Daarna ben ik hem wat meer gaan longeren, en pas toen zijn been niet meer dik was, hij niet meer kreupel liep en de DA groen licht had gegeven, ben ik er weer opgestapt.

Ik was niet meer van plan om te up-daten hier door de manier waarop werd gereageerd, maar nu ik toch bezig ben..
Ik heb vandaag heerlijk gereden, mijn ruintje was lekker ontspannen en heeft geen stap verkeerd gezet. Ik heb het halthouden even gelaten voor wat het is, en dat loonde. Vandaag heb ik weer even genoten, en mijn ruintje ook. Nu is het afwachten hoe het verder gaat.

Vitelli; er zijn veel dingen die ik tegen je zou willen zeggen, maar ik ga me niet tot jouw niveau verlagen. Ik weet beter! Je kent mij niet en je kent mijn paarden niet, dus waar je het idee vandaan haalt dat je zo respectloos en tactloos kunt zijn is mij een raadsel.
Meer woorden ga ik er niet aan vuil maken.

Brando, XrastaX, Poekel: bedankt voor de steun!

poekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 09:33

Michelle_TA schreef:
Ik was niet meer van plan om te up-daten hier door de manier waarop werd gereageerd, maar nu ik toch bezig ben..
Ik heb vandaag heerlijk gereden, mijn ruintje was lekker ontspannen en heeft geen stap verkeerd gezet. Ik heb het halthouden even gelaten voor wat het is, en dat loonde. Vandaag heb ik weer even genoten, en mijn ruintje ook. Nu is het afwachten hoe het verder gaat.

jammer, had wel willen weten hoe het verder met jou en je beestje gaat. zal echt vaste en zeker wel goed komen.

en dat een of andere :+ weer zit te rellen, daar moet je je eigen nx van aantrekken.
dat zjn meestal van die betweters die zelf geen paard kunnen vast houden. bij wijze van. ;)

succes in ieder geval!!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 09:38

TS, sterkte hoor, het blijft aanmodderen , zo, en vind het dapper dat je zo vol houdt...

Toch zou ik het ook niet gek vinden als je een keer een streep trekt onder dit gebeuren, meis, als je er onder komt als het dier achterover slaat, ben je nog verder van huis, is dat ht waard???

Het lijkt me niet zo gek om eens professionele hulp te zoeken, een rutier die erg handig is en van aanpakken weet, aangezien meneer verder lekker in zijn lijf zit.

Zorg goed voor jezelf, pas dán kun je het ook voor een ander, hoor!
beetje zuinig op jezelf, vind dat je al enorm je best hebt gedaan.