Merrie solliciteert naar flink pak slaag...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 16:06

getrut :) :)

kinderen en paarden zijn niet te vergelijken......... met kinderen kan je nog enigsinds een gesprek houden.........

paarden begrijpen woordjes over het algemeen niet zo best :)

nikolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 16:06

Jollyjoy schreef:
Pollux. Ik heb het topic steeds in stilte meegelezen en wil je na een aantal reacties van mensen die helaas niet de moeite hebben genomen om alles te lezen, juist complimenten geven dat je het zo goed hebt opgelost. Je hebt die woede die je eerst had op de juiste manier afgereageerd; namelijk niet op je paard, maar door die frustratie even van je af te schrijven. Daarna gewoon even de training op een andere manier aangepakt, mede dankzij tips die je kreeg en nu weer een hoop wijzer geworden. Hopelijk blijft deze stijgende lijn zich voortzetten.

Hier ook een stille meelezer, en beter dan Jollyjoy kan ik het niet verwoorden.

En idd erg jammer van de mensen die reageren zonder het topic door te lezen.
Misschien handig om in de beginpost te zetten dat het is opgelost, dan krijg je dit soort reacties niet meer?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 16:19

KiWiKo schreef:

kinderen en paarden zijn niet te vergelijken......... met kinderen kan je nog enigsinds een gesprek houden.........

Hele jonge kinderen ook niet, maar daar moet je de vergelijking ook niet leggen.
Ik behandel kinderen precies hetzelfde als paarden, werkt als een trein :+ :D
Paarden zijn alleen makkelijker. Eigenaren kan je makkelijker corrigeren dan ouders :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 16:22

KiWiKo schreef:

Ik was gisteren bij mijn kleuter-paard. Een groepje kleuters stond enorm te galbakken achter de kont van een drachtige merrie (onderling zieken, de merrie werd niet aangeraakt). Eerst geen reactie, toen een paar keer geergerd omkijken. Groepje etters ging gewoon door met elkaar proberen omver te duwen en meer van dat soort zaken. Plotseling heft de merrie haar hoofd, geeft een piepje en en haalt 3x recht naar achter uit met twee benen todat alles uit elkaar gestoven was en weer normaal deed. De enige die een gerichte klap kreeg was die kleuter die alle signalen zo hard mogelijk negeerde en dus het laatst weg was. De volgende keer is ie vast wel wat eerder weg.
Volgens mij kunnen we best wat leren van paarden....

TS: ik ben blij dat het weer goed gaat en dat je onvewachts zo'n keurige oplossing gevonden hebt. Maar mocht er plotseling toch weer uitlokkend gedrag ontstaan ben ik voor een ferme gerichte tik VOORDAT de zaken te ver uit de hand gelopen zijn en je moet gaan spreken over een pak slaag. Dat laatste wil je toch altijd wel vermijden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 16:24

sanne83 schreef:
KiWiKo schreef:

Hele jonge kinderen ook niet, maar daar moet je de vergelijking ook niet leggen.
Paarden zijn alleen makkelijker. Eigenaren kan je makkelijker corrigeren dan ouders :D

hihi dat klopt :):)

ik voed mijn kind op net als ik mijn dieren opvoed............. heerlijk simpel allemaal en het werkt echt als een trein.........

lisetjjee

Re: Merrie solliciteert naar flink pak slaag...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 19:31

ik zou het paard longeren met jou er op en als jij er niet verder mee komt de gene die je paard zeg maar vast heb ff een tikie met een zweepje er achter mischien loopt ze dan wel naar voren succes met je paad probeer alleen niet te kwaad te worden want mischien word je dan wel te onredelijk

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 19:57

ik zou gewoon eens het topic doorlezen :))

Sizzle, geweldig he :j Ik kan zo staan genieten van die ervaren merries :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 20:36

sanne83 schreef:
KiWiKo schreef:

hihi dat klopt :):)
KiWiKo schreef:
ik voed mijn kind op net als ik mijn dieren opvoed............. heerlijk simpel allemaal en het werkt echt als een trein.........

Ik vind dat genegeer zo'n nonsens.......

Werkt ook zó goed zeg. Brrr....... en overal over onderhandelen....... mij niet gezien hoor.

Bij mij moet het spul gewoon luisteren, klaar.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 20:39

Als ik met autisten werk handel ik veel op dezelfde wijze als met paarden. -:)
Alleen wil dat pictogrammenbord er nog niet zo goed in.. >;)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 22:29

daar ben ik echt heel benieuwd naar hoe je dat in de praktijk toepast met autisten, las er laatst nog een stuk over in een tijdschrift :j
mag per pb, beetje off-topic :D

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 23:18

Aan de vergelijking met kinderen waag ik mij maar niet. Ik moet overigens eerlijk toegeven dat veel kinderen (zeker in Amsterdam) wat mij betreft veel te vrij worden opgevoed, krijgen veel te veel ruimte en zijn daardoor vaak verwende kleine drammertjes... Duidelijkheid (net als bij paarden, vooruit dan toch een vergelijking ;)) zou ook bij hen wonderen doen. Maar goed, dit terzijde.

Zoals beloofd: een filmpje van mijn les vandaag in HAW. Ben benieuwd naar jullie reacties.

Groetjes,
Saskia

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 23:55

Wij hebben een vergelijkbaar probleem gehad met een dominante arabier : een jaar (!!) geledenheeft er iemand op gereden die haar niet langs wat rioolbuizen kreeg tijdens de buitenrit en toen terug naar huis is gegaan. Sindsdien stopt ze er nu af en toe gewoon mee :hoofd omhoog ,achteruitlopen , omhoogkomen enz. Een paar dingen zijn wel heel belangrijk :rustig blijven met stip op nummer 1,het moet duidelijk zijn dat vooruit gaan haar geen hinder ondervind ,en stoppen of achteruit gaan wel,veel geduld is daarbij erg belangrijk, en concequent zijn ,het paard zn zin geven is geen optie, dat geeft alleen de problemen die ik ondervond.Om te voorkomen dat het rijden alleen maar negatief is is het wel belangrijk om ook leuke dingen met m te doen !!
Maar .....volgens mij gaat het eigenlijk al erg goed!!suc6

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 23:56

eh,....die smilie hoort daar niet echt!!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 12:42

heb je de link van je filmpje ergens? Kunnen we er makkelijk naartoe klikken!

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 23:25

marloesXpaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 09:19

Ik denk niet dat je paard daar van gaat luisteren. Misschien wel, maar dan uit angst. Ik zou alle manieren proberen maar NOOIT slaan.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 09:36

hey weer 1 die kan lezen.....

Moet de mensen hier boven mij gelijk geven. Paarden slaan elkaar flink hard als er niet geluisterd wordt naar de baas. Met als gevolg dat ze volgende keer even boos kijken en het spul luisterd al. En dan komen wij aan met fout gedrag negeren en goed belonen, ehm doen die paarden dat onderling ook zo dan?
Paardentaal is paardentaal, daar moeten we niet onze eigen taal van maken. Niet dat ik zeg dat slaan altijd helpt, of schoppen een zekere oplossing is. Maar tegenwoordig is alles zielig en mag niks meer. Terwijl als de merrie zich zo had gedragen tegen de leider van de groep ze een portie klappen had gekregen waar onze benen van gebroken waren. Beetje duidelijkheid verschaffen op z'n tijd is dus helemaal niet zo erg. Het enige wat mensen snel doen en wat echt vreselijk fout is, is wraak. Daar snapt een paard helemaal NIETS van. Maar het gebeurd maar al te vaak helaas.

En wat betreft het opvoeden van kinderen, ik heb ze niet van mezelf, maar van mijn vriend, en ik denk er het zelfde over als hier hahaha.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 09:41

Amen, Sherwood. _/-\o_

mbt Autisme: Structuur, duidelijk zijn, neutraal, geen ruis bieden, korte duidelijke boodschappen. Geeft rust en duidelijkheid. *D

Met als verschil dat je autisten geen mep verkoopt, maar zo héél soms.. mmmmmm... :x

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 11:23

Op het filmpje, ziet het er toch nog niet echt stakend uit?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 11:30

Nee omdat het probleem ondertussen zo goed als verholpen is, zonder "een pak slaag"

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 11:31

Ok, heb het hele topic niet doorgelezen :j

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 11:38

sherwood schreef:
Paardentaal is paardentaal, daar moeten we niet onze eigen taal van maken. Niet dat ik zeg dat slaan altijd helpt, of schoppen een zekere oplossing is. Maar tegenwoordig is alles zielig en mag niks meer. Terwijl als de merrie zich zo had gedragen tegen de leider van de groep ze een portie klappen had gekregen waar onze benen van gebroken waren.

Zich hoe gedragen had tegen de leider van de groep? Het gaat over een probleem onder het zadel :+
Ik zeg helemaal niet dat duidelijkheid niet een optie was geweest hoor, maar wordt een beetje moe van dit soort onzinnige vergelijkingen.

@detour: doe je ook aan het spiegelen van gedrag bij autisten?

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 12:16

is nooit onzinnig om dit soort gedrag te vergelijken met hoe de paarden onderling problemen oplossen.
Je kunt alleen maar leren van het kijken naar paarden die onderling bezig zijn in de wei. Probeer het te begrijpen en je zult zien dat een hoop toch ook te linken is aan het gedrag wat een paard onder het zadel vertoont.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 12:22

ts succes

Ik weet dat dit soort paarden echt bestaan voordat jij al een fout hebt gemaakt.

Ik heb het zelf ook gehad met een pismerrie..

Wij gebruikten een springzadel, beugels op springmaat en dan eerst aan de longe.
Zodat als ze eraf valt dat het paard niet kan doorlopen.

iid een keer flink aanpakken en als dit geen optie is, weg brengen en er niet bij zijn maar geloof me daar gebeurd het nog veel harder

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 12:26

sanne83 schreef:
sherwood schreef:
Paardentaal is paardentaal, daar moeten we niet onze eigen taal van maken. Niet dat ik zeg dat slaan altijd helpt, of schoppen een zekere oplossing is. Maar tegenwoordig is alles zielig en mag niks meer. Terwijl als de merrie zich zo had gedragen tegen de leider van de groep ze een portie klappen had gekregen waar onze benen van gebroken waren.

Zich hoe gedragen had tegen de leider van de groep? Het gaat over een probleem onder het zadel :+
Ik zeg helemaal niet dat duidelijkheid niet een optie was geweest hoor, maar wordt een beetje moe van dit soort onzinnige vergelijkingen.

@detour: doe je ook aan het spiegelen van gedrag bij autisten?

jeumpie, da's een goede vraag! *D nee, dat geloof ik niet , althans, ben ik me niet beust van, wél is lichaamstaal heel belangrijk qua gebruik! *D
Dus wat je uitstraalt e.d., geen onverwachte bewegingen, gewoon rustig en duidelijk. :(:)
Laatst bijgewerkt door detour op 17-03-09 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt