paard met bit of zonder beter lopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 19:39

SamSter schreef:
Anoniem schreef:
volgens mij is dit toch echt mijn toic? kijk maar eens naar de begin post :P
En in een foto topic van een ander is t toch echt niet toegestaan dat je je eigen foto's gaat plaatsen, dan moet je je eigen topic maken, maar ik zie dat je nog niet zolang geregistreerd bent, misschien even de forum regels lezen?

T is alleen jammer dat ik hiervoor een andere acount had en daar wel al lang op geregisteerd ben.
Jij heb hem dan wel geopent maar hun mogen best foto's posten om andere dingen te laten zien als dat voor nut heeft in dit topic en dat heeft het in mijn ogen wel!
ik lees in jou profiel dat je 24 bent, Gedraag je dan ook zo :+

acvh er zijn er veel meer die zich niet naar un leeftijd gedragen, volgens mij is sul al een eindje boven de 30 en die gedraagt zich nog als een 12 jarige :D

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 19:40

zal ik maar even commentaar op mezelf geven dan?
- ik zit niet netjes, met ronde rug. En mijn benen zijn niet lang genoeg gemaakt. Volgens mij had ik die dag meer dan gemiddelde pijn (ik heb chronische lyme). Maar dat neemt niet weg dat ik mooier zou moeten zitten.

- Wiz is wel nageeflijk, de shanks hangen naar voren, de binnenteugel is duidelijk niet op spanning. De buitenteugel is er netjes bij. Hij duikt niet. zijn ruggebruik is netjes. De neus steekt er iets teveel uit. Hij heeft de neiging de hals wat te kantelen naar valse stelling. Maar dat mag van mij bij een jong paard dat nog balans zoekt. Er is wel achterhand, maar ik moet zeggen dat dit een paard is dat heel makkelijk de achterhand bijzet vanwege een korte rug en veel soepelheid.

Verder kiepert hij nog door de bocht. Ik kies ervoor om ze niet teveel te helpen in het begin. Ze maken zich vanzelf wel rechter en meer in balans. Ik probeer zoveel mogelijk in het midden te blijven zitten om hem zelf zijn balans te laten vinden. Hij zet je nog vrij veel op buiten in dit stadium.

- sporen heb ik niet nodig bij Wiz, zweepje is om bij te tikken als hij de kont laat hangen en omdat ik geen been genoeg heb.

Wiz wordt western gereden, als hij 6 jaar oud is móet hij verplicht op 1 hand geshowd worden als ik met hem zou starten.
Laatst bijgewerkt door Anya op 08-02-09 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 19:41

Jouw topic. Dat is zo. En dan is de overduidelijk korte samenvatting van de meeste mensen dat het paard zonder bit niet beter loopt dan met bit. Het paard niet meer in spanning loopt met bit, hij niet met meer ontspanning loopt zonder bit.
En dat op deze foto's niet te zien is dat hij bitloos fijner ervaart.
En dat jij ook aan je houding moet gaan werken. En aan je paard meer aan je been te maken.
Iedereen het eens met deze samenvatting? Op waarschijnlijk Cinnepin na?

Anoniem

Re: paard met bit of zonder beter lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 19:43

@ Kazary ik gaf al eerder aan dat t nietw aar is, d emensen die doorhameren maken t topic lang. Als je in t begin kijkt zijn er zat mensen die haar beter bitloos vinden alleen komen die niet steeds terug waardoor t lijkt dat er meer mee eens zij ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 19:44

@ anya............ ik zag alleen maar groot reageren :D :D

Daan_O

Dit topic wordt steeds bizarder zeg! :D Cinnepin laat je niet zo op de kast jagen. Doe hetgeen waar jij je goed bij voelt :)

Sul mooi paard, maar deze foto's vind ik niet echt geschikt om het rijtechnische te kunnen beoordelen.

Kim leuke foto's en ik zie een amazone met een nette houding. De 4 jarige vind ik iets te kort in de hals.

Anya erg gaaf paard! Ik neem aan dat je je beenligging wel aanpast als je je sporen om hebt anders staan de wieltjes denk in zijn buik. Paard gaat inderdaad lekker zitten!

[RIJ-ITP] Ordeal@ zwangerschapsgym! Hihi dan doe ik ook even mee. Maar verwacht niets, "we" zijn zwanger :P
Laatst bijgewerkt door Daan_O op 08-02-09 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Specials

kazary schreef:
Jouw topic. Dat is zo. En dan is de overduidelijk korte samenvatting van de meeste mensen dat het paard zonder bit niet beter loopt dan met bit. Het paard niet meer in spanning loopt met bit, hij niet met meer ontspanning loopt zonder bit.
En dat jij ook aan je houding moet gaan werken. En aan je paard meer aan je been te maken.
Iedereen het eens met deze samenvatting? Op waarschijnlijk Cinnepin na?

Mee eens, Goed samengevat!

Anoniem

kazary schreef:
Iedereen het eens met deze samenvatting? Op waarschijnlijk Gast9373 na?

even lezen en staat er dat ik aan mn houding werk en bezig ben haar aan mn been te krijgen ;)
Nee onjuiste samenvatting

kazary

En daarop heb je al een antwoord van mij, maar ook dat accepteer je niet. Net zo als dat je de rest van de antwoorden niet wilt horen.

wijziging op je tweede post.
Goed dat je er mee bezig bent, maar hier op deze foto's waar dit topic over gaat is het nog niet te zien.Dus is de samenvatting wel kloppen op wat hier zichtbaar is.
Laatst bijgewerkt door kazary op 08-02-09 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 19:46

Daan_Ordeal schreef:
Dit topic wordt steeds bizarder zeg! :D Gast9373 laat je niet zo op de kast jagen. Doe hetgeen waar jij je goed bij voelt :)

Sul mooi paard, maar deze foto's vind ik niet echt geschikt om het rijtechnische te kunnen beoordelen.

Kim leuke foto's en ik zie een amazone met een nette houding. De 4 jarige vind ik iets te kort in de hals.

Anya erg gaaf paard! Ik neem aan dat je je beenligging wel aanpast als je je sporen om hebt anders staan de wieltjes denk in zijn buik. Paard gaat inderdaad lekker zitten!

[RIJ-ITP] Ordeal@ zwangerschapsgym! Hihi dan doe ik ook even mee. Maar verwacht niets, "we" zijn zwanger :P

ja je hebt ook gelijk :) Mensen die doorblijven drammen doen dat mar lekekr zonder reactie van mij, mensen die al aanvallend binnenkomen die mogen ook ff netjes gaan reageren :)
Ik ga me nie meer opfokken, tis ookal bijna bedtijd voor me :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 19:46

kazary schreef:
En daarop heb je al een antwoord van mij, maar ook dat accepteer je niet. Net zo als dat je de rest van de antwoorden niet wilt horen.

dat is jouw visie, niet t mijne

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 19:47

KiWiKo schreef:
@ anya............ ik zag alleen maar groot reageren :D :D

haha dat ook, maar ik weet redelijk goed wat ik allemaal fout doe.
En waar ik aan moet werken. Maar ik weet ook dat wel of geen bit niet zoveel uitmaakt en dat de foto's van Cinnepin dus geen bewijs zijn, anders dan dat die pony dikke lol heeft. Want ze hoeft niks.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 19:47

Daan als ik een rotdag heb, rij ik niet met sporen.
en Wiz rijd ik eigenlijk niet met sporen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 19:48

Kazary, juiste samenvatting!
Daan, klopt wat je zegt over het rijtechnische aspect ;)
Het ging om toen een driejarige. Op de foto in de waterbak had ie voor de zesde keer een zadel met een mens op zijn rug. Wel zie je een paard (snik, mét bit) wat de meeste lol heeft en al aardig bezig was de hand van moeders op te zoeken ;)
Foto met brug: was een poosje later en hij scheet 7 kleuren p*oep ;)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 19:49

Jij hebt telkens een andere visie als alle andere.
Ken je die mop ook van die spookrijder die de verkeersinformatie hoort dat er een spookrijder is gesignaleerd op de A2. Waarop hij zegt "1 spookrijder? wel honderd!"

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 19:49

Cinnepin schreef:
@ Kazary ik gaf al eerder aan dat t nietw aar is, d emensen die doorhameren maken t topic lang. Als je in t begin kijkt zijn er zat mensen die haar beter bitloos vinden alleen komen die niet steeds terug waardoor t lijkt dat er meer mee eens zij ;)

cinnepin........... daar is een reden voor......... nu zitten in jouw topic mensen met redelijke kijk op paardrijden.........

ervaringsdeskundige....... mensen die zich niet zo makkelijk door een hype of mooie praatjes gek laten maken........ want ze zijn er namelijk al geweest........ beene there done that verhaal.......

je hebt nu mensen in je topic die serieus weten wat ze doen, en waarom ze het doen.......... deze mensen inclusief ik, hebben diezelfde fouten al gemaakt :)

leer ervan......... luister en sla het op......

het werkt niet tegen je, sterker nog.......... iedereen denkt met je mee, iedereen hier wil dat jij fijn rijd, en dat jij jouw paars heel houd........

en fijn rijden en heel houden ligt niet in het ibitloos of boomlos.......... echt :)

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 19:51

kazary schreef:
Jij hebt telkens een andere visie als alle andere.
Ken je die mop ook van die spookrijder die de verkeersinformatie hoort dat er een spookrijder is gesignaleerd op de A2. Waarop hij zegt "1 spookrijder? wel honderd!"

dat was een tv reclame :+

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 19:52

Ik ken er geen tv reclame van, maar wel als mop, al toen ik een kindje was. En toen bestond er amper reclame op tv. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 19:53

KiWiKo schreef:
Anoniem schreef:

Gast9373........... daar is een reden voor......... nu zitten in jouw topic mensen met redelijke kijk op paardrijden.........

ervaringsdeskundige....... mensen die zich niet zo makkelijk door een hype of mooie praatjes gek laten maken........ want ze zijn er namelijk al geweest........ beene there done that verhaal.......

je hebt nu mensen in je topic die serieus weten wat ze doen, en waarom ze het doen.......... deze mensen inclusief ik, hebben diezelfde fouten al gemaakt :)

leer ervan......... luister en sla het op......

het werkt niet tegen je, sterker nog.......... iedereen denkt met je mee, iedereen hier wil dat jij fijn rijd, en dat jij jouw paars heel houd........

en fijn rijden en heel houden ligt niet in het ibitloos of boomlos.......... echt :)

en helaas ziytten er ook mensnebij die dol zijn sensatie met name sul, ik zie t zovaak dat als erg ergens wta heftiger aan toe gaat komt ze eaan hoor en hameren en hameren, ook vind ik haar verveld kinderachtig en heb ik haar dus inmiddels op de foei :)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 19:54

Helaas heb ik geen recente rijfoto's om te tonen.

Toen ik Miep net had, vorig jaar ongeveer, zag het plaatje er precies zo uit als op jouw eerste foto, die met bit. Toen had ik een paard onder mijn achterste dat een jaar door blessures stil had gestaan en net weer een beetje opgepakt werd. Kan wel een foto sturen waar het plaatje echt vrijwel identiek is!

Nu zijn we een jaar verder en ik zal niemand vragen te zeggen dat het perfect is, dat is het verre van. Natuurlijk kan ik haar lekker in de krul trekken en oogt het plaatje best leuk, maar zo ben ik niet. Inmiddels, nog steeds met bit, loopt ze lekker lang en laag, neusje al bijna op de loodlijn hoewel die er wel eens uit komt piepen. Dat mag. Dat heeft echter heel veel training en geduld gekost. Vooral training wat betreft conditie. De spieren zo opbouwen dat ze mijn gewicht weer KON dragen, weer leerde bewegen van achteruit (ze had een blessure aan haar achterbeen waardoor ze extra de neiging had naar voren te kukelen). Inmiddels zijn we dus op een punt waar er niet meer eerst een neus langs komt en dan een tijdje later de rest van het lijf met mij erop.

Ik weet zeker dat het bitloos precies zo gegaan zou zijn en we nu op hetzelfde punt zouden zijn. Ik ben er nu pas aan toe, of beter gezegd zij is er nu pas aan toe haar van voren wat op te pakken, en we kunnen al een aardige, redelijk verzamelde draf maken, en strekken lukt ook vrij aardig. (niet perfect, verre van, maar het begin is er).

Het probleem dat ik telkens met jou reacties heb is dat je alles wat er fout gaat afschuift op het bit en alles wat er goed gaat aan het bitloze. Dat vind ik dus in jouw geval klinklare onzin! En in jouw geval zie ik het bitloos gaan dan ook zeker als een manier om je eigen gebrek aan kunde te verdoezelen of goed te praten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 19:56

Ik wil er nog wel een goeie tip bijdoen, als eerste geef ik je mee om het dier op een correcte manier bijgezet te (laten) longeren en die onderhals weg te trainen en de bovenhals juist bij te trainen, dan wordt ze stukken makkelijker correct te rijden en leer je haar goed door haar hele lijf te lopen.
Dan tip twee, wat voor de Fjord erg goed zou zijn, vooral voor het fysieke gedeelte: besteed haar een maandje uit aan een kundig ruiter die de bespiering er op de juiste plekken aan traint. Verder kan een tijdje op rantsoen ook geen kwaad, lijkt me. Dat is wederom niet aanvallend bedoeld maar eerder een behoud voor het paardje, als ze iets minder ballast zou meesjouwen kwa paardenspek zal ze ook veel makkelijker haar lijf kunnen benutten.

Citaat:
en helaas ziytten er ook mensnebij die dol zijn sensatie met name sul, ik zie t zovaak dat als erg ergens wta heftiger aan toe gaat komt ze eaan hoor en hameren en hameren, ook vind ik haar verveld kinderachtig en heb ik haar dus inmiddels op de foei

Persoonlijke aanvallen zijn imho niet toegestaan op Bokt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-02-09 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 19:56

mick75 schreef:
Helaas heb ik geen recente rijfoto's om te tonen.

Het probleem dat ik telkens met jou reacties heb is dat je alles wat er fout gaat afschuift op het bit en alles wat er goed gaat aan het bitloze. Dat vind ik dus in jouw geval klinklare onzin! En in jouw geval zie ik het bitloos gaan dan ook zeker als een manier om je eigen gebrek aan kunde te verdoezelen of goed te praten.

ik dnek dat een paard dat duidelijk aan geeft iets niet fijn te vinden dat niks met kunde te maken heeft, T paard van sul deed raar op bitloos, nou ze gaf t hoofdstel de schuld, das precies hetzelfde ;)

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 19:58

Sul kan ook heel vaak nuttige info geven, KiWiKo trouwens ook! Die 2 bokkers hebben mij toen der tijd ook veel kritiek gegeven waarbij ik sommige dingen ook echt niet leuk vond om te horen, Maar dat heeft wel me ogen geopent dat ik en mijn paard samen dingen moesten veranderen voordat ik dr echt weg kon brengen, K ben nu denk ik een maand verder en heb een heel ander paard terug, Door goed lessen en zekker ook de tips die ik o.a. van Sul en KiWiKo heb gekregen!

je moet niet alles zo zwart/wit opvangen, Zie ook de kleurige dingen in, Het is niet om jou dr grond in te trappen maar om jou en je paard te helpen.
En aan tegeven dat de meeste mensen bij jou paard in de FOTO'S geen verschil zien tussen bitloos en met bit, Ik zeg we zien het niet van de foto's omdat wij inderdaad niet kunnen voelen wat jij voelt maar jij laat hier foto's zien en daar word op gereageerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 20:01

ik geloof best dat ze nuttige info geven, kim staat ook niet op foei, zeker niet, maar die is ook niet zo kinderachtig bezig als sul. Of ze nou goeie info heeft of niet, ze is zo iritant drammerig als een klein kind dat ik haar maar ff op de foei heb gezet, en daar staat ze best tot haar kinderachtige buien over zijn ;)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 20:01

Denk je dat mijn paard in het begin niet schudde met het hoofd, de druk probeerde te ontwijken en zo? Ik heb daarop besloten de voorkant te laten voor wat ie was, for the time being, en eerst de conditie en de kracht in de achterhand op peil te brengen. Nu heb ik ook geen geschud meer, geen getrek meer aan de teugels en een paard dat netjes nageeft, al mag het wel wat ronder. En nog steeds gewoon met bit. Het is dus ook wat je wil zien.