[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 11:33

Shakira1 schreef:
Ik rij al meer dan een jaar op Shakira, maar er is nog steeds geen verbetering gekomen. Ze loopt niet meer "weg" ( luisterd goed naar de hulpen), schudt niet meer met haar hoofd ( lag het nu aan het bit of had ze jeuk? Ze heeft een product tegen het schuren nu en een ander bitje).

Het rijden blijft er zo uitzien; http://inlinethumb39.webshots.com/40166 ... 425Q85.jpg
of zo; http://inlinethumb02.webshots.com/9857/ ... 425Q85.jpg (op de voorhand vallen)

Iemand tips?

De eerste foto vind ik er best netjes uit zien. Ik kan iig geen grote fouten vinden die een belemmering zouden zijn.Heb je veel druk op de teugels of niet? Met name de 2e foto ziet er hangerig uit. Wat zegt je instructrice ervan?

Shakira1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 15:09

superwoman schreef:
Shakira1 schreef:
Ik rij al meer dan een jaar op Shakira, maar er is nog steeds geen verbetering gekomen. Ze loopt niet meer "weg" ( luisterd goed naar de hulpen), schudt niet meer met haar hoofd ( lag het nu aan het bit of had ze jeuk? Ze heeft een product tegen het schuren nu en een ander bitje).

Het rijden blijft er zo uitzien; http://inlinethumb39.webshots.com/40166 ... 425Q85.jpg
of zo; http://inlinethumb02.webshots.com/9857/ ... 425Q85.jpg (op de voorhand vallen)

Iemand tips?

De eerste foto vind ik er best netjes uit zien. Ik kan iig geen grote fouten vinden die een belemmering zouden zijn.Heb je veel druk op de teugels of niet? Met name de 2e foto ziet er hangerig uit. Wat zegt je instructrice ervan?

Ze zegt dat ik moet vragen door met mijn binnenhand kneepjes te geven, de meeste mensen hier zeggen juist het tegenovergestelde (beide handen stil houden). Ik zie geen verschil of ik nu kneepjes geef of niet. Ik vraag mij ook af of het nu goed is of niet als ze met haar hoofd wat meer druk gaat geven of moet ze juis heel 'licht' aanvoelen?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 17:41

ze moet juist licht aanvoelen, maar wel contact. Waarom zou je kneepjes geven als je het nut er niet van in ziet? Lachen

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 07:01

Heb je het gebit al laten nakijken? Zo ja electrisch?

Niet iedereen zal het met me eens zijn maar ik had een beetje hetzelfde probleem, net niet helemaal kunnen ontspannen. Osteopaat vond wel wat kleine dingen maar dat was niet de oorzaak. Tandarts was al geweest en hij had alleen wat scherpe randjes. Tot ik hem electisch liet bijvijlen, meteen de dag erna al een wereld van verschil. Zijn gebit zat dan ook wel goed geblokkeerd maar is nu weer uitgelijnt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 08:53

Bij mijn paarden komt er ook geen tandarts of dierenarts met een handvijl hoor. Electrisch is idd veel beter.
Dat zou altijd een reden kunnen zijn als het paard niet wil onspannen. Ja

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 07:01

Ik ben al lange tijd bezig met privé lessen met mijn leasepony. We gaan met grote stappen vooruit, alleen als ik probeer haar nageeflijk te krijgen dan lukt het niet. Ik probeer gewoon met zachte kneepjes in de teugels te vragen. Als vervolgens mijn instructrice naast mij komt staan en een beetje gaat vragen door kneepjes in de teugels te geven dan doet ze het ineens wel! Dus wat doe ik verkeerd? Moet ik strenger zijn?

Edit: we rijden heel veel overgangen, veel voltes; kleiner maken en weer groter, veel figuren, veel slangevoltes, ook in galop veel figuren maar alsnog gaat ze niet ontspannen in haar hals.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 09:37

klinkt als trek maar in de krul, jou instructrice ernaast kan ook niet voelen hoe het paard van achter loopt en werkt dus alleen voor, niet erg handig dus.

Buigen om je binnenbeen is eenzijdig loslaten, dit dus afwisselen van kant kan ervoor zorgen dat het paard los gaat laten, maar dan moet het wel nergens last van hebben en de achterhand goed kunnen gebruiken....

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 10:42

Magica schreef:
Ik ben al lange tijd bezig met privé lessen met mijn leasepony. We gaan met grote stappen vooruit, alleen als ik probeer haar nageeflijk te krijgen dan lukt het niet. Ik probeer gewoon met zachte kneepjes in de teugels te vragen. Als vervolgens mijn instructrice naast mij komt staan en een beetje gaat vragen door kneepjes in de teugels te geven dan doet ze het ineens wel! Dus wat doe ik verkeerd? Moet ik strenger zijn?

Edit: we rijden heel veel overgangen, veel voltes; kleiner maken en weer groter, veel figuren, veel slangevoltes, ook in galop veel figuren maar alsnog gaat ze niet ontspannen in haar hals.

doe je ook veel met stelling?
want dat is belangrijk, daar gaan ze van nageven, veel achtjes rijden, en stelling vragen naar binnen, dus je wisselt dan steeds van hand=stelling. verder moet je je handen stil houden, want als ze steeds een rukje in haar mond voelt, wordt ontspannen moeilijker voor haar. succes Knipoog

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 12:38

Ja stelling vragen daar zijn we heel erg mee bezig in de les dat gaat steeds beter. En mijn handen zijn vrij stil maar alsnog gaat het nageeflijk vragen heel moeilijk bij haar.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 12:39

lailapri schreef:
klinkt als trek maar in de krul, jou instructrice ernaast kan ook niet voelen hoe het paard van achter loopt en werkt dus alleen voor, niet erg handig dus.

Buigen om je binnenbeen is eenzijdig loslaten, dit dus afwisselen van kant kan ervoor zorgen dat het paard los gaat laten, maar dan moet het wel nergens last van hebben en de achterhand goed kunnen gebruiken....

Nee dat is ook totaal niet de bedoeling om haar in een krul te trekken maar zij zit heel even en zachtjes aan de teugel en dan gaat madame al naar beneden en heel netjes en rustig maar ga ik stappen en ga ik zelf vragen dan is het net als of ze het niet doorheeft in elk geval ze reageert bijna niet.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 14:21

niet vragen maar goed getimede hulpen
buigen en binnenachterbeen leren gebruiken zodat de achterhand sterker wordt en op de juiste momenten ontspannen en toestaan.

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 15:59

Ik heb 6 maanden geleden mijn nieuwe paard gekregen, een mooie 13 jarige zwarte merrie van 1.60 hoog.
ze heeft al l2 gelopen, en ik wil over een tijdje, wanneer ik goed genoeg ben (Limbo is zelf zeker goed genoeg *LOL*, wedstrijdjes gaan rijden. Nou wil Limbo nog niet echt aan de teugel, terwijl hij het al wel kan, bij l2 moeten de paarden eigenlijk wel aan de teugel..
ik rij veel voltes, vraag stelling.. maak figuren, alle figuren. heb ik gedaan, tenminste. ik doe nou iedere dag een uur, alleen stappen. ontspannen maken.. paar buitenritjes, maar veel in de bak stappen. en dan mooie voltes, figuren en alles. maar ze gaat niet aan de teugel! Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn? de osteopaat is geweest.. niks kunnen ontdekken, tandarts, dierenarts.. iedereen. zadel&hoofdstel zijn geen oorzaak. het kan zijn dat ze bij ons nog moet wennen, maar 6 maanden, is dat niet wat lang?? hoop dat julie mij kunnen helpen.

Lilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 11:17

Aan de teugel rijden is een gevoel. Niet ieder paard loopt even makkelijk aan de teugel. Door eens te rijden op een manege waar je vaak op verschillende paarden komt is dit verschil het duidelijkst. Bij het ene paard werkt weerstand bieden, bij het andere paard afwisselend links/ rechts vragen beter. Zolang je niet in de mond gaat trekken kun je rustig uitvinden wat voor jouw paard het beste werkt. Wordt alleen niet te onrustig in je handen, dan gaat geen enkel paard aan de teugel lopen!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 11:34

Margoot schreef:
Ik heb 6 maanden geleden mijn nieuwe paard gekregen, een mooie 13 jarige zwarte merrie van 1.60 hoog.
ze heeft al l2 gelopen, en ik wil over een tijdje, wanneer ik goed genoeg ben (Limbo is zelf zeker goed genoeg *LOL*, wedstrijdjes gaan rijden. Nou wil Limbo nog niet echt aan de teugel, terwijl hij het al wel kan, bij l2 moeten de paarden eigenlijk wel aan de teugel..
ik rij veel voltes, vraag stelling.. maak figuren, alle figuren. heb ik gedaan, tenminste. ik doe nou iedere dag een uur, alleen stappen. ontspannen maken.. paar buitenritjes, maar veel in de bak stappen. en dan mooie voltes, figuren en alles. maar ze gaat niet aan de teugel! Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn? de osteopaat is geweest.. niks kunnen ontdekken, tandarts, dierenarts.. iedereen. zadel&hoofdstel zijn geen oorzaak. het kan zijn dat ze bij ons nog moet wennen, maar 6 maanden, is dat niet wat lang?? hoop dat julie mij kunnen helpen.

Ze moet ondertussen wel gewend zijn.
Aan de teugel rjden is geen trucje en elk gezond paard kan dat.
Het ligt dus simpel gezegd aan de ruiter als het paard niet aan de teugel loopt.
Hoe zit het met (prive) les?
Heb je het al overlegd met je inctuctrice?
Het paard aan de teugel rijden moet op gevoel. (echter ben ik het niet met Lilke eens op de manier hoe) Met les kan je instructrice precies zeggen wat er niet goed gaat en zeggen wanneer je iets wel goed doet. De meest voorkomende fout is dat het paard niet goed aan het been is en niet actief blijft lopen. Als dat niet goed is, zal je je paard nooit correct aan de teugel kunnen rijden.

jefreyginny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:56

lailapri schreef:

Niet iedereen zal het met me eens zijn maar ik had een beetje hetzelfde probleem, net niet helemaal kunnen ontspannen. Osteopaat vond wel wat kleine dingen maar dat was niet de oorzaak. Tandarts was al geweest en hij had alleen wat scherpe randjes. Tot ik hem electisch liet bijvijlen, meteen de dag erna al een wereld van verschil. Zijn gebit zat dan ook wel goed geblokkeerd maar is nu weer uitgelijnt.

ELECTRISCH IS NIET ALTIJD BETER. VAAK HALEN ZE TE SNEL TEVEEL WEG.
wij hebben dat ook gehad ons paard was teveel weggehaald waardoor ze niet goed kon eten.Om ervoor te zorgen dat ze 1 kilo at moesten wij 1.5 kilo geven.
de meeste tandartsen zeggen ook dat handmatig beter want dan voel je tot hoever je kan.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 14:19

jefreyginny schreef:
lailapri schreef:

ELECTRISCH IS NIET ALTIJD BETER. VAAK HALEN ZE TE SNEL TEVEEL WEG.
wij hebben dat ook gehad ons paard was teveel weggehaald waardoor ze niet goed kon eten.Om ervoor te zorgen dat ze 1 kilo at moesten wij 1.5 kilo geven.
de meeste tandartsen zeggen ook dat handmatig beter want dan voel je tot hoever je kan.

Ik denk dat de mensen in dit topic heus prima kunnen lezen en dat zulke schreeuwende letters helemaal niet nodig zijn, ik zal even temmen op je reactie.

strawberrys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 15:50

niet zelf gaan zitten proberen etc maar goed les nemen, je kan wel elf kijken wat het makkelijkst gaat maar veel gaan dan hangen en trekken en ja dan krijg je m wel naar beneden.. alleen niet de goede manier

SusaSuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 13:35

Mijn paardje Charlie heeft last van pollenallergie, nu rijd ik met een neusnetje en dat gaat echt veeeeeeeel beter!
Toch wil hij onder het rijden nog vaak 'knikken'. Dan gaat hij ineens met zijn neus richting zijn borst..

Eerst dacht ik dat het aan mij lag, dat ik hem onbewust teveel door vroeg.. Nu hoor ik dat hij dat altijd al doet (ik rijd hem sinds februari), dat zou betekenen dat andere ruiters ook allemaal diezelfde fout zouden moeten maken.. (is dan wel errug toevallig..)

Ik heb al geprobeerd met mijn handen hoger te rijden, dan voel ik het iets eerder aan komen en kan ik het corrigeren, maar hij blijft het doen.. Iemand een idee hoe ik dit op kan lossen?

mandymarca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 18:06

Hoii,

ik heb een paard gekocht een jaar geleden,
maar ze heeft een rugprobleem heeft ze nu nog een klein beetje maar we hadden te horen gekregen dat het beste haar aan de teugel te laten lopen goed is voor der rug,
maar als we der aan de teugel willen laten lopen gaat ze schudden met het hoofd en heen en weer bewegen andere kant op rennen en ze heeft 1 keer gesteigerd,
en nu is mijn vraag hebben jullie misschien nog een NUTTIGE opsie,

Groetjjees

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 18:12

Wat doe je dan wel niet, dat je paard dusdanig in protest komt dat ze steigert?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 18:15

Iets te weinig info
Hoe zit het met les?
Het lijkt erop dat het paard aan geeft dat er teveel druk op de teugels wordt gezet, maar zonder beeld of verdere info kan ik dat niet met 100% zekerheid zeggen natuurlijk.

Wat doe je precies? Vork

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 08:29

Ik denk dat er een stukje niet klopt. paard heeft last van rug ruiter gaat erop zitten, dan wordt er gezegt aan de teugel is beter, wat veel gebeurd is dat er nu teveel druk achter komt te staan en de ruiter iets teveel moeite ervoor gaat doen. Ik weet verder de situatie niet maar ga daar nu even van uit (kan het namelijk niet opmaken uit je uitleg). Aan de teugel met druk erachter gaat niet, het komt namelijk uit ontspannen en loslaten. Misschien zou je aan de optie nog even niet op die gevoelige rug zitten kunnen denken dus werk ernaast. Er zijn verschillende stromingen om het paard zonder ruiter te trainen. Je zou kunnen denken aan klassieke rijkunst (bastiaan de recht, bent branderup, richard hinrich etc) longeren (lammart haanstra ets) rechtrichten (a de both) en misschien kan zelfs freestyle oid nog helpen. Ik zou zelf voor de eerste gaan daarin komt namelijk ook het rechtrichten en longeren voor maar ook lange teugel en werk aan de hand.

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 12:20

superwoman schreef:
Margoot schreef:

Ze moet ondertussen wel gewend zijn.
Aan de teugel rjden is geen trucje en elk gezond paard kan dat.
Het ligt dus simpel gezegd aan de ruiter als het paard niet aan de teugel loopt.
Hoe zit het met (prive) les?
Heb je het al overlegd met je inctuctrice?
Het paard aan de teugel rijden moet op gevoel. (echter ben ik het niet met Lilke eens op de manier hoe) Met les kan je instructrice precies zeggen wat er niet goed gaat en zeggen wanneer je iets wel goed doet. De meest voorkomende fout is dat het paard niet goed aan het been is en niet actief blijft lopen. Als dat niet goed is, zal je je paard nooit correct aan de teugel kunnen rijden.

ik heb 3x in de week les van mijn instructrice, iedere x zolang als nodig. mijn instructrice zegt dat ik gewoon lekker vlot door moet rijden. en Limbo die is meestal net iets té vlot. dat temper ikd an een beetje, en dan loopt ze geweldig. de sterren van de hemel! lekker vlot, en blij. Ik heb nog van niemand gehoord dat ze te langzaam loopt dusja. ik ben alles aan het proberen, maar het werkt niet.. wat nou?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 15:26

aktief is niet hetzelfde als lekker vlot.
aktief gaat voornamelijk om het achterbeengebruik, dat deze ver onder de massa wordt neergezet.
Als jij het tempo van je pony tempert met je handen, dan ben je niet op de juiste manier bezig, doe je het op je zit, dan is het wel goed.
Als jij al lang 3 x per week les krijgt en niet erg vooruit gaat, dan zou ik toch en andere instructrice zoeken...en als je wel vooruit gaat, zul je wat meer geduld moeten hebben.
Aan de teugel rijden is géén trucje en gebeurd vanzelf als je paard aktief en ontspannen is en niet tegen gewerkt wordt door de ruiter.

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 17:14

ze gebruikt haar achterbeen geweldig, we hebben ernaar laten kijken door specialisten, die keken of haar benen ontspannen waren, en de haar rug enzo. en ze zeiden dat haar benen gewoon perfect waren. helemaal goed. niks mis mee. en ik ben al van instructrice overgestapt, maar die gaf hetzelfde les.. en de instructrice daarna ook Bloos maar we gaan helemaal niets vooruit.. moet ik dan nog een halfjaar wachten ofwat?