Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 14:57

Peppertree schreef:
Ansie, wat vind jij van de uitgevoerde Ridderproef? En Aser, wat vind jij daarvan? Ik vind het er uit zien als een geforceerde training waarvan het paard absoluut een paar keer aangeeft het gevraagde eigenlijk niet aan te kunnen. Bij de schouderbinnenwaarts ligt het binnenbeen naar achter, het paard trekt scheef bij het wegrijden, meerdere keren is een valse knik te zien en een paard wat volledig achter de teugel kruipt. Van een losse teugelvoering is geen sprake en verzameling heb ik ook niet een keer terug gezien.

Halsstrekken als oefening niet geslaagd, dus geen rugwerking. Travers niet over 4 sporen (voor zover ik kan zien, filmpje is niet altijd even duidelijk). Was dat een SB in galop? Dit was de gebruikelijke AR SB die "shoulder out" wordt gereden en waarbij je ook duidelijk ziet dat het achterbeen daardoor te weinig (nauwelijks) onder de massa komt. Dus geen trainingswaarde. Galopwissel mislukt door gebrek aan impuls. Tweede keer springt ie wel over maar duidelijk met moeite en veel hulp/stelling met de hand. Paard komt in vrijwel alle oefeningen die wat moeite vragen flink terug (soms heeft ze moeite met m uberhaupt in draf te houden). De overgangen zijn vrijwel allemaal scheef gereden (overgang stap of draf naar galop scheef). En amazone komt soms flink in met hand.

Abacab: dus als ik het goed begrijp is dit de top in NL, vergelijkbaar bijvoorbeeld met Grand Prix?
Ik moet zeggen dat mijn beoordeling is geschreven op basis van mijn kennis over hoe een oefening moet worden uitgevoerd in de KD/Moderne dressuur. Geen idee of de uitvoering in AR anders wordt beoordeeld, Als dat zo is ga ik toch mee met de conclusie van Simpelman dat AR antiek/middeleeuws is en niet meer beantwoordt aan de dressuur zoals we die nu willen zien. En dat AR een hele ontwikkeling / evolutie / kennis laat liggen. Daarom is het bekijken van de uitvoering van AR oefeningen naast die van KD/Modern zo interessant. De discussie SB maakt (in ieder geval voor mij) duidelijk dat de op de AR manier uitgevoerde SB die je geen SB mag noemen (laten we het aardig zeggen) minder trainingswaarde hebben als een op KD/Moderne wijze uitgevoerde SB (los van de hulpen die daarvoor staan).

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 15:02

Peppertree schreef:
Cherie, wat vind jij van de getoonde Ridderproef?

Ik heb maar een heel klein stukje gezien.
Impuls ontbreekt.
Laatst bijgewerkt door cherie78 op 20-11-13 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 15:04

Peppertree schreef:
Ik vind op het moment van deze foto de teugelvoering te los. Als we aan de hand van foto's gaan beoordelen zou je daaruit kunnen opmaken dat Ingrid Klimke zonder aanleuning rijdt.

Juist om die reden lijkt het me een goed idee om alleen nog filmpjes te plaatsen.

Zoals deze, Ingrid Klimke met Dresden Mann:

[ Video ]

Mooie trainingsfoto van Ingrid Klimke/Dresden man. Waarschijnlijk piaffeert het paard graag en bleef ie er een beetje in hangen terwijl hij eruit moest :D
(H)eerlijke combinatie om naar te kijken.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 15:05

Babootje schreef:
Peppertree schreef:
Ansie, wat vind jij van de uitgevoerde Ridderproef? En Aser, wat vind jij daarvan? Ik vind het er uit zien als een geforceerde training waarvan het paard absoluut een paar keer aangeeft het gevraagde eigenlijk niet aan te kunnen. Bij de schouderbinnenwaarts ligt het binnenbeen naar achter, het paard trekt scheef bij het wegrijden, meerdere keren is een valse knik te zien en een paard wat volledig achter de teugel kruipt. Van een losse teugelvoering is geen sprake en verzameling heb ik ook niet een keer terug gezien.

Halsstrekken als oefening niet geslaagd, dus geen rugwerking. Travers niet over 4 sporen (voor zover ik kan zien, filmpje is niet altijd even duidelijk). Was dat een SB in galop? Dit was de gebruikelijke AR SB die "shoulder out" wordt gereden en waarbij je ook duidelijk ziet dat het achterbeen daardoor te weinig (nauwelijks) onder de massa komt. Dus geen trainingswaarde. Galopwissel mislukt door gebrek aan impuls. Tweede keer springt ie wel over maar duidelijk met moeite en veel hulp/stelling met de hand. Paard komt in vrijwel alle oefeningen die wat moeite vragen flink terug (soms heeft ze moeite met m uberhaupt in draf te houden). De overgangen zijn vrijwel allemaal scheef gereden (overgang stap of draf naar galop scheef). En amazone komt soms flink in met hand.

Abacab: dus als ik het goed begrijp is dit de top in NL, vergelijkbaar bijvoorbeeld met Grand Prix?
Ik moet zeggen dat mijn beoordeling is geschreven op basis van mijn kennis over hoe een oefening moet worden uitgevoerd in de KD/Moderne dressuur. Geen idee of de uitvoering in AR anders wordt beoordeeld, Als dat zo is ga ik toch mee met de conclusie van Simpelman dat AR antiek/middeleeuws is en niet meer beantwoordt aan de dressuur zoals we die nu willen zien. En dat AR een hele ontwikkeling / evolutie / kennis laat liggen. Daarom is het bekijken van de uitvoering van AR oefeningen naast die van KD/Modern zo interessant. De discussie SB maakt (in ieder geval voor mij) duidelijk dat de op de AR manier uitgevoerde SB die je geen SB mag noemen (laten we het aardig zeggen) minder trainingswaarde hebben als een op KD/Moderne wijze uitgevoerde SB (los van de hulpen die daarvoor staan).

Als je met "moderne dressuur" bedoelt, hetgeen we tegenwoordig zien in de wedstrjdring (althans door veel, enkele uitzonderingen daargelaten), dan hoort dit niet naast KD.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 15:07

cherie78 schreef:
Impuls ontbreekt.

Ik ben benieuwd wat je van de hele proef vind. Is dit het einddoel van AR? Zo nee, kun je een filmpje laten zien van wat het doel dan wel is?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 15:11

cherie78 schreef:
Als je met "moderne dressuur" bedoelt, hetgeen we tegenwoordig zien in de wedstrjdring (althans door veel, enkele uitzonderingen daargelaten), dan hoort dit niet naast KD.

Verklaar je nader (als we het hebben over de uitvoering van de dressuuroefeningen). Volgens mij ontloopt KD/Modern elkaar wat dat betreft niet of nauwelijks en daarom zet ik ze bij elkaar. AR heeft wel een wezenlijk andere uitvoering en beoordeling.

Beetje off (AR) topic, maar ben benieuwd: waar liggen volgens jou de verschillen in de uitvoering (wat we willen zien) van bijvoorbeeld een SB KD ten opzichte van een SB Modern?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 15:15

Peppertree schreef:
cherie78 schreef:
Impuls ontbreekt.

Ik ben benieuwd wat je van de hele proef vind. Is dit het einddoel van AR? Zo nee, kun je een filmpje laten zien van wat het doel dan wel is?

quote="cherie78"]AR is meer naar de franse rijkunst gericht.

Ik weet van AR te weinig om precies te weten of BB naar "eigen" inzicht een aantal zaken geïnterpreteerd heeft.

.[/quote]

Dus weet ik ook te weinig van AR wat daar precies het einddoel zou zijn.

Peppertree

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 15:17

Ok. Wat is in jouw ogen dan het einddoel?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 15:21

cherie78 schreef:

Ik weet van AR te weinig om precies te weten of BB naar "eigen" inzicht een aantal zaken geïnterpreteerd heeft.

Dat vragen we niet :D . We vragen wat jij vind van de proef en de onderdelen daarin. Je hoeft hem niet te beoordelen naar AR maatstaven (heb ik ook niet gedaan, want ik weet daar ook te weinig van)

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 15:22

Oja. En dat wat Babootje zegt.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 15:26

Babootje schreef:
cherie78 schreef:

Verklaar je nader (als we het hebben over de uitvoering van de dressuuroefeningen). Volgens mij ontloopt KD/Modern elkaar wat dat betreft niet of nauwelijks en daarom zet ik ze bij elkaar. AR heeft wel een wezenlijk andere uitvoering en beoordeling.

Beetje off (AR) topic, maar ben benieuwd: waar liggen volgens jou de verschillen in de uitvoering (wat we willen zien) van bijvoorbeeld een SB KD ten opzichte van een SB Modern?

Dat verschil was al heel duidelijk te zien in het filmpje van Emmelie.

Dat is ook hetgeen er vaak getoond wordt in de wedstrijdring en hoog scoort.

SB in de KD zou moeten zijn, een gymnastische oefening voor het paard en door het gymnastiseren van het paard ontstaat langzamerhand de "perfecte" SB

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 15:29

Babootje schreef:
cherie78 schreef:

Dat vragen we niet :D . We vragen wat jij vind van de proef en de onderdelen daarin. Je hoeft hem niet te beoordelen naar AR maatstaven (heb ik ook niet gedaan, want ik weet daar ook te weinig van)

Ook daar heb ik al eerder antwoord op gegeven: ik heb een heel klein stukje gezien en wat ik dan een belangrijk "onderdeel" vind, ontbreekt.

Voor de rest geldt nogmaals: Paardrijden blijft "work in progress"

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 15:56

Als paardrijden altijd alleen maar 'work in progress' is zou je ook niets kunnen bestempelen als goed of fout.

Jammer cherie78. Waarom kijk je niet het hele filmpje?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 16:20

Abacab schreef:
Ik ben wel benieuwd hoe de aanghangers van de AR zoals Nombrardo, hwn, Arie53 of Ansie haar proef beoordelen.

Academische Ridderproef [examen]
[ Video ]

uhm...ik ben absoluut géén aanhanger van AR (al eerder kenbaar gemaakt)
Wel van klassiek.
Vreemd genoeg, heel veel paginas verder is blijkbaar dat verschil nog steeds niet duidelijk.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 16:28

@ Nombrado, daarom kun je natuurlijk nog wel de proef beoordelen vanuit jouw perspectief als klassieke amazone.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 16:38

@Nombrardo; misschien kun je je inhoudelijk commentaar op het filmpje geven om het voor ons te verduidelijken. Mij valt op dat jouw visie en zienswijze op paarden en rijkunst bijna 1 op 1 het gedachtengoed van de AR vertolkt. Misschien kun je aan de hand van je inhoudelijk commentaar op het filmpje aangeven wat jouw visie is en waarom.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 16:48

cherie78 schreef:

Babootje schreef:

cherie78 schreef:

cherie78 schreef:
Dat verschil was al heel duidelijk te zien in het filmpje van Emmelie.

Dat is ook hetgeen er vaak getoond wordt in de wedstrijdring en hoog scoort.

SB in de KD zou moeten zijn, een gymnastische oefening voor het paard en door het gymnastiseren van het paard ontstaat langzamerhand de "perfecte" SB

Jouw antwoord is geen antwoord op mijn vraag. We hebben het over de uitvoering van een oefening, een op zichzelf staande oefening. En waar volgens jou dan het verschil zit in een SB op de klassieke manier uitgevoerd en op de moderne manier uitgevoerd.
Ik heb het niet over de training naar een SB toe, maar over de oefening op zich. Leg dat nu eens uit.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 17:09

Babootje schreef:
@ Nombrado, daarom kun je natuurlijk nog wel de proef beoordelen vanuit jouw perspectief als klassieke amazone.

Bedoel je het AR filmpje?
Ik vind dat er met dit paard veel te veel gevraagd wordt om al juist te kunnen uitvoeren.
Mis de impuls, vind de ruiter te passief rijden met veel te weinig been/zit gebruik.
Het danst niet...het sloft. Paard is daardoor ook passief aan het sloffen.

Ik denk dat deze oefening wel een hele goede invloed kan hebben op de balans en evenwicht van de ruiter (en overwinnen van bv angst) er is wel ontspanning. Iets wat ik wel veel mis bij de huidige dressuur.
Ik heb eerlijk gezegd niet het hele filmpje gekeken...ik viel zowat in slaap (sorry) beetje saai....het straalt niet....dat vind ik jammer.
Het paard probeert braaf het gevraagde te laten zien, maar das dan ook alles....er zit geen power en levenlust in. Iets wat ik toch wel graag wil zien in een combinatie.
Wel vind ik het een zeer mooi en braaf dier, die meer en beter kan dan hij nu toont.
Mits op de juiste manier getraind. Ik mis de voorwaartse drang, dat komt vooral naar voren tijdens het changement...dit kan hij namelijk niet met deze impuls uitgevoerde galop, daar moet je serieus naartoe rijden.

but! AR not my cupoftea

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 17:15

Thnx voor je commentaar Nombrado. Daar kan ik me helemaal in vinden.
Ik had ook de indruk dat door het gebrek aan impuls de amazone meer met de hand moest oplossen (vooral te zien bij het gallopchangement). En dat lijkt me ook niet helemaal de bedoeling.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 17:22

Babootje schreef:
Ansie schreef:
[ Ik wil het zo licht mogelijk houden, dus als ik al begin met 'ik wil constante aanleuning' pak ik waarschijnlijk meer dan nodig is. Ik wil liever losser beginnen en vanuit daar kijken wat nodig is.

Vind dit wel een interessante. Leg een uit, wat versta jij nu precies onder "aanleuning"? Wat versta jij precies onder "losser" en hoe kom je vanuit losser naar een juiste aanleuning?

Aanleuning is voor mij een actie vanuit het paard. Dus niet andersom, dat de ruiter de aanleuning neemt. Ruiter maakt/neemt contact, paard zoekt dat contact op door aanleuning te nemen.
Met losser beginnen bedoel ik; ik neem heel lichte contact teugel (vaak in boogje) en ga in stap aan het werk door te checken of het paard voorwaarts wil op mijn zit en been en door lengtebuiging te vragen. Ik ben dus eigenlijk eerst op zoek naar de aanleuning via zit en been. Verder probeer ik in balans te zitten en het paard te volgen, zodat ik 'm niet in de weg zit en we op elkaar 'uitgelijnd' zijn. Ik ben dan nog niet bezig met 'ik moet constante aanleuning met de voorkant hebben'. Dat komt vanuit het paard als het ontspannen is en de voorwaartse drang heeft. (Ben je wat verder met je training dan kan het wel prima zo zijn dat het paard de hand snel opzoekt zodra je opstapt, bij de ene duurt het wat langer dan bij de andere).
Zodra ik merk dat het paard geconcentreerd is en fijn de hand wil volgen gooi ik het niet zomaar weer weg. Op het moment dat ik de aanleuning krijg, laat ik het langzaam stukjes van de training weg als ik merk dat het paard in balans kan blijven en door kan blijven gaan zonder die aanleuning met het hoofd. Door je been en zit heb je al een constante aanleuning met het paard. Het enige waar ik mijn hand dan nog voor gebruik is het vragen van stelling, zo nodig begrenzen van buitenschouder, en het maken van een halve ophouding. Die halve ophoudingen komen dan ook nog door omdat het paard via zit en been nog steeds in aanleuning is. Het is dus niet iets wat abrupt gevraagd wordt vanuit het niets. En die ophoudingen met de hand zijn licht omdat het paard direct alert reageert, je hoeft niet door de constante aanleuning heen te werken.
Juist het rijden van zijgangen, draagt voor mij bij aan de lichtheid.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 17:25

nombrado schreef:
Babootje schreef:

Bedoel je het AR filmpje?
Ik vind dat er met dit paard veel te veel gevraagd wordt om al juist te kunnen uitvoeren.
Mis de impuls, vind de ruiter te passief rijden met veel te weinig been/zit gebruik.
Het danst niet...het sloft. Paard is daardoor ook passief aan het sloffen.

Ik denk dat deze oefening wel een hele goede invloed kan hebben op de balans en evenwicht van de ruiter (en overwinnen van bv angst) er is wel ontspanning. Iets wat ik wel veel mis bij de huidige dressuur.
Ik heb eerlijk gezegd niet het hele filmpje gekeken...ik viel zowat in slaap (sorry) beetje saai....het straalt niet....dat vind ik jammer.
Het paard probeert braaf het gevraagde te laten zien, maar das dan ook alles....er zit geen power en levenlust in. Iets wat ik toch wel graag wil zien in een combinatie.
Wel vind ik het een zeer mooi en braaf dier, die meer en beter kan dan hij nu toont.
Mits op de juiste manier getraind. Ik mis de voorwaartse drang, dat komt vooral naar voren tijdens het changement...dit kan hij namelijk niet met deze impuls uitgevoerde galop, daar moet je serieus naartoe rijden.

but! AR not my cupoftea

Zonder het filmpje gezien te hebben kan ik me denk ik wel vinden in jouw kijk er op. Grappig dat je schrijft dat je het een mooi en braaf dier vindt. Dat WAS het NIET. Mentaal overhoop en lichamelijk erg slecht:

http://www.avalonsruiterbegeleiding.nl/cms/wp-content/uploads/2013/02/Bondadoso-2004-2007.jpg

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 17:40

Ansie schreef:
Zonder het filmpje gezien te hebben kan ik me denk ik wel vinden in jouw kijk er op. Grappig dat je schrijft dat je het een mooi en braaf dier vindt. Dat WAS het NIET. Mentaal overhoop en lichamelijk erg slecht:

http://www.avalonsruiterbegeleiding.nl/cms/wp-content/uploads/2013/02/Bondadoso-2004-2007.jpg

sorry Ansie,
Ik ken dit soort verhalen maar al te goed, van niet begrepen andalusiers uit spanje, die vermageren en het slecht hebben, als levensgevaarlijk een stempel krijgen en alles. (en helaas meer dan eens)
Het gebeurd, maar er is niets, maar dan ook niets gestressed te zien aan deze foto's, eerder (als magere) als niet begrepen en geliefd. En zeer sensibel....en dat is nu net waar veel nederlanders, die een spanjaard kopen, tegenaan lopen.
Er hebben er hier al heel wat de revue gepasseerd...hetgeen wat dit kan oplossen is begrip, aandacht, rijden met gevoel (of dit nu klassiek is of western, ar, maakt niet uit) als het maar de juiste ruitergevoel is.
Been geven op een fries, is wel heel wat anders dan been geven op dit dier.
En dan heb ik het niet over het onbewust heel erg bewegen of krampachtig zitten op dit dier.
pft....

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 17:50

Ik geloof niet bestempeld als levensgevaarlijk, maar wel angstig en onbegrepen inderdaad. Ook ziekte gehad en vermagerd (wel door stress vanwege laat castreren op 11 jarige leeftijd).

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 17:52

Voor mij bestaat er geen aanleuning zonder contact met de mond (natuurlijk ook zit en benen). Moet aanleuning een constante zijn in alle oefeningen en is aanleuning niet alleen het contact met de mond maar de totale durchlassigkeit waardoor het paard de hand volgt (zie oefening hals strekken).
Voor aanleuning moet er IMO altijd een zachte verbinding zijn met de mond en moet het paard de hand ook volgen als daarom wordt gevraagd. Zonder contact geen aanleuning.
IMO was er in de AR ridderproef dus ook geen sprake van aanleuning (omdat het paard dus niet de hand volgde bij het hals strekken).

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 17:56

Babootje schreef:
Voor mij bestaat er geen aanleuning zonder contact met de mond (natuurlijk ook zit en benen). Moet aanleuning een constante zijn in alle oefeningen en is aanleuning niet alleen het contact met de mond maar de totale durchlassigkeit waardoor het paard de hand volgt (zie oefening hals strekken).
Voor aanleuning moet er IMO altijd een zachte verbinding zijn met de mond en moet het paard de hand ook volgen als daarom wordt gevraagd. Zonder contact geen aanleuning.
IMO was er in de AR ridderproef dus ook geen sprake van aanleuning (omdat het paard dus niet de hand volgde bij het hals strekken).

maar wat is het doel van de aanleuning dan?
en hoe zwaar moet die aanleuning zijn?