Peppertree schreef:Ansie, wat vind jij van de uitgevoerde Ridderproef? En Aser, wat vind jij daarvan? Ik vind het er uit zien als een geforceerde training waarvan het paard absoluut een paar keer aangeeft het gevraagde eigenlijk niet aan te kunnen. Bij de schouderbinnenwaarts ligt het binnenbeen naar achter, het paard trekt scheef bij het wegrijden, meerdere keren is een valse knik te zien en een paard wat volledig achter de teugel kruipt. Van een losse teugelvoering is geen sprake en verzameling heb ik ook niet een keer terug gezien.
Halsstrekken als oefening niet geslaagd, dus geen rugwerking. Travers niet over 4 sporen (voor zover ik kan zien, filmpje is niet altijd even duidelijk). Was dat een SB in galop? Dit was de gebruikelijke AR SB die "shoulder out" wordt gereden en waarbij je ook duidelijk ziet dat het achterbeen daardoor te weinig (nauwelijks) onder de massa komt. Dus geen trainingswaarde. Galopwissel mislukt door gebrek aan impuls. Tweede keer springt ie wel over maar duidelijk met moeite en veel hulp/stelling met de hand. Paard komt in vrijwel alle oefeningen die wat moeite vragen flink terug (soms heeft ze moeite met m uberhaupt in draf te houden). De overgangen zijn vrijwel allemaal scheef gereden (overgang stap of draf naar galop scheef). En amazone komt soms flink in met hand.
Abacab: dus als ik het goed begrijp is dit de top in NL, vergelijkbaar bijvoorbeeld met Grand Prix?
Ik moet zeggen dat mijn beoordeling is geschreven op basis van mijn kennis over hoe een oefening moet worden uitgevoerd in de KD/Moderne dressuur. Geen idee of de uitvoering in AR anders wordt beoordeeld, Als dat zo is ga ik toch mee met de conclusie van Simpelman dat AR antiek/middeleeuws is en niet meer beantwoordt aan de dressuur zoals we die nu willen zien. En dat AR een hele ontwikkeling / evolutie / kennis laat liggen. Daarom is het bekijken van de uitvoering van AR oefeningen naast die van KD/Modern zo interessant. De discussie SB maakt (in ieder geval voor mij) duidelijk dat de op de AR manier uitgevoerde SB die je geen SB mag noemen (laten we het aardig zeggen) minder trainingswaarde hebben als een op KD/Moderne wijze uitgevoerde SB (los van de hulpen die daarvoor staan).