Opnieuw leren rijden - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ankem

Re: Opnieuw leren rijden - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 17:18

Ach, dat went vanzelf. In dit topic staan meer als genoeg gekke dingen die je kunnen helpen om een bepaald gevoel te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 17:19

ankem schreef:
Yamcha schreef:
Peetstap: ik snap :D

Ankem: Volgens mij wordt er keer op keer gezegd dat het niet de bedoeling is dat dit naar de HK gaat en dat we ontopic blijven, wat ook al 289 pagina's lukt, maar na zolang met elkaar in een topic te zitten en ontzettend veel te delen, rijtechnisch, maar ook emotioneel, ontkom je gewoon niet aan een "ons kent ons" gevoel, dat is toch ook niet zo erg? :) ik snap het probleem gewoon niet zo :)
Ik ga mee met Rhys, de rijtechnische dingen blijven de grote gemene deler hier.

Niet iedereen lest bij Knollentuin of Japeloup. Dat bedoel ik met ons-kent-ons en soms buitengesloten voelen.
Zo klare taal :D

*\o/*

Dáár kan ik wat mee!!!!!

Ik hou erg van klare taal, da's veel makkelijker :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 17:21

ankem schreef:
Ach, dat went vanzelf. In dit topic staan meer als genoeg gekke dingen die je kunnen helpen om een bepaald gevoel te krijgen.

klopt, je linkeroor op je schouder leggen is er ook zo één.

Hij werkt als een tierelier :D

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 17:22

Iid wat Ankem zegt over ja arm langs je oor werkt vaak erg goed. Maar is het puur jou ding dat je rechts moeilijker aanspringt? Maw hoe springt hij aan bij een ander en hoe springt een ander paard bij jou aan?

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 17:22

Het andere advies tegen klapperende benen: heeeeel veel zonder stijgbeugels rijden. Je komt er dan wel achter dat je stiekem tóch een heel klein beetje op de verkeerde manier lichtrijdt... := In een ideale wereld zou je je stijgbeugels nergens voor nodig moeten hebben natuurlijk, maar we wonen helaas niet in een ideale wereld. :')

Met ogen dicht rijden is ook een leuke oefening ja! :j Helaas ben ik bijna nooit alleen in de bak, da's dan weer jammer. Die tip van die arm ga ik trouwens ook eens proberen... misschien dat mijn pony er nog schrikproof van wordt ook! (here's hoping, here's hoping...)

En jôh, ik ken helemaal niemand hier in dit topic, denk ook niet dat iemand mij kent :') het gaat om de rijtechnische dingen, dat voert hier toch duidelijk de boventoon. Ik vind het gewoon erg interessant om te lezen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 17:24

Zonder beugels rijden ja, maar wél met begeleiding :D

Omdat je zonder jezelf zo gauw iets verkeerds aanleert, dat zou jammer zijn, want je hebt het maar zo niet weer afgeleerd :=
Je kan dan ook bijvoorbeeld niet meer klapperen door onwijs te klemmen, maar ja, dan ben je wel je zachte billen kwijt, en dat moet niet :n

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 17:32

Ik rij bijna nooit licht :D en ik heb het vooral in galop want ik draaf ook niet zoveel :')

Ik mis MWM en S_ en_ Z of hoe haar boktnaam ook al weer was :o en Zooist en zo zijn er nog een paar verdwenen wat ik wel jammer vind.
Ik heb ook een poosje alleen maar meegelezen omdat het geen raakvlakken met western had maar er komt dan vanzelf weer iets waar ik wat over kan zeggen.
Er blijven ook veel dingen hetzelfde omdat we vooral bezig zijn met basis dingen maar als we de slagroom, salsa en zachte billen <<) weer eens hebben genoemd dan valt er soms ook niet zoveel meer toe te voegen.
Ik heb ook vaak dezelfde tips ook omdat niet alles voor dressuur geschikt is.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 17:33

Japeloup schreef:
Iid wat Ankem zegt over ja arm langs je oor werkt vaak erg goed. Maar is het puur jou ding dat je rechts moeilijker aanspringt? Maw hoe springt hij aan bij een ander en hoe springt een ander paard bij jou aan?

Hoe hij bij een ander aanspringt weet ik niet. Ik laat geen andere met hem galopperen. Maar ik kwam achter mijn probleem doordat ik mijn haflinger weer eens heb gereden (zonder zadel en hoofdstel). Die reageert altijd overduidelijk en wilde niet eens goed afwenden. Rechtsom aangalopperen dus ook niet. Ik ben gaan zoeken naar de fout en toen ik het gevonden had ging het wenden en aanspringen wel.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 17:47

Woehoe de rijtechnische tips buitelen weer over elkaar heen. Ankem ;) ;) ;)

@ Appelmoes Maar zonder beugels kun je toch niet 'aarden'? Volgens mij is het echt achterhaald dat zonder beugels lichtrijden goed is, want dan ga je allen maar klemmen, terwijl je je been in de 'ideale wereld' juist moet laten afhangen.

Ipv ogen dicht kun je ook de 'zachte ogen' doen. Dus je niet op 1 punt fixeren maar bewust een open blik creëren. Het vergt wat concentratie maar helpt wel (en je ziet nog steeds waar je heen gaat 8-) ).

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 18:24

Goed om te zien dat de boel weer een beetje opgehelderd is. :j

Ik merk dat hoe minder ik me druk maak om hoe m'n benen liggen en hoe m'n tenen staan, hoe netter ze liggen ;) Als ze puur ontspannen zijn, hangen ze eigenlijk vanzelf zoals het hoort.
En om te voorkomen dat ze klapperen probeer ik op te letten dat ik heel bewust met de bal van m'n voet de stijgbeugel blijf voelen. Niet je hak naar beneden uit gaan drukken maar wel bewust zijn van die verbinding voet-stijgbeugel.

Mag ik er ook nog meteen een vraag tussendoor gooien?
Ik heb namelijk wat moeite met de exacte hulpen die ik moet geven om paardlief op m'n zit meer naar voren en meer terug te krijgen. Op het moment goochel ik wat met bekken kantelen en buikspieren aanspannen en ik denk dat ik ongeveer een beeld heb van hoe het moet. Maar doordat ik het niet exact weet twijfel ik af en toe en dan gaat paardlief ook twijfelen.
Iemand die mij het echt even puntsgewijs kan uitleggen?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 18:25

mengt zich niet in de discussie,al is een discussie soms weleens nodig ;-)
Hier voor het eerst naar buiten gegaan met Timo,gedeeltes erop en gedeeltes ernaast.
Moeilijk,moeilijk en wat kom ik mezelf vaak tegen als ik me afvraag of ik dingen juist heb opgelost.
Mannetje wil nogal eens staken buiten onder het zadel blijkt nu,ik weet dat ik het oplos door af te stappen en mee te lopen,maar toch moet ik telkens proberen of ik hem er doorheen kan rijden.Soms lukt het,soms niet.
Hij was heet in het bos (in de bak erg lui) en wilde niets liever als dribbelen/draven waarbij ik dus mijn teugels aanneem.En verrek,hij kan het wel.Ik geloof dat ik nog nooit zo fijn heb kunnen doorzitten.
Al bij al ging het redelijk,sommige stukken ontspannen en sommige al bokkend en steigerend,maar we hebben het gered.

Iemand tips voor een 9 jarige merrie die achter enorm stuwd en te grote passen neemt?Of moet ik het probleem meer bij de voorkant zoeken?Paard kan niet gelongeerd worden en word momenteel opgebouwd.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 18:28

Malenka schreef:
Hoe hij bij een ander aanspringt weet ik niet. Ik laat geen andere met hem galopperen. Maar ik kwam achter mijn probleem doordat ik mijn haflinger weer eens heb gereden (zonder zadel en hoofdstel). Die reageert altijd overduidelijk en wilde niet eens goed afwenden. Rechtsom aangalopperen dus ook niet. Ik ben gaan zoeken naar de fout en toen ik het gevonden had ging het wenden en aanspringen wel.
Dan idd met je arm omhoog aangalopperen. Wat ook heel verhelderend kan werken is aan de longe gaan rijden. Dus je vraagt iemand om je paard aan de longe te nemen en jij rijdt hem dan, met als enige dat je je niet druk hoeft te maken over je stuur, scheelt vaak een hoop, want je kan je dan veel beter concentreren op je houding en het tempo van je paard. Plus dat de gene die de longe vast heeft kan "spiegelen" dus jou kan vertellen wat hij/zij ziet aan jou en je paard.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 18:56

@Eefske, als ik mijn been puur ontspannen houd, dan wijzen mijn tenen naar buiten en heb ik minder contact met mijn binnenbeen. Dan ben ik Charlie Chaplin.
Lichtrijden zonder beugels is voor deze 40+ moeder geen optie.
Ik ben ook benieuwd naar de puntsgewijze opsomming van je paard op je adem zit naar voren/terug te krijgen.
Met een CR les heb ik geleerd een soort tol in je onderbuik te voelen die draait, je laat m in je verbeelding naar voren draaien als je voorwaarts wil en terugdraaien als je terug wil. Of was het nu andersom? Bij mij werkt het alleen in de gangen, van stap naar halt lukt het me nog nauwelijks tot niet. Vandaag 1x Maar dan lijkt het er meer op dat Molly door stuurloosheid maar stopt omdat ze niet meer weet wat de bedoeling is van haar ruiter haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 19:05

Oh, CR is niks voor mij, dat is te vaag. Paard op je ademhaling naar voren rijden en terug is makkelijk: om vooruit te gaan zorg je dat je ademhaling wat hoger in je borst zit, en terug is ademhaling laag en diep.
De theorie is makkelijk. De uitvoering is een stuk moeilijker, maar 't werkt als een tierelier :D

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 19:11

ankem schreef:
Yamcha schreef:
Peetstap: ik snap :D

Ankem: Volgens mij wordt er keer op keer gezegd dat het niet de bedoeling is dat dit naar de HK gaat en dat we ontopic blijven, wat ook al 289 pagina's lukt, maar na zolang met elkaar in een topic te zitten en ontzettend veel te delen, rijtechnisch, maar ook emotioneel, ontkom je gewoon niet aan een "ons kent ons" gevoel, dat is toch ook niet zo erg? :) ik snap het probleem gewoon niet zo :)
Ik ga mee met Rhys, de rijtechnische dingen blijven de grote gemene deler hier.

Niet iedereen lest bij Knollentuin of Japeloup. Dat bedoel ik met ons-kent-ons en soms buitengesloten voelen.
Zo klare taal :D

dr lessen dr maar bar weinig bij mij hoor, uit dit hele topic ken ik er 2...jk ken ik uit een ander topic en loiz kwam laatst even langs thats it.. zo kennen wel meer mensen elkaar denk ik.
jij hebt weer een connectie met zooist die was ook duidelijk, doet ook niemand moeilijk over [en ja ik weet t dit is een welles nietus ]
de vraag over bekken had je specifiek aan de cr instrukteurs gesteld meen ik me te herinneren? vandaar heb ik er niet op gereageerd...
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 02-04-12 19:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 19:16

@Yamcha Ach ik zou niet de hele CR af willen doen als vaag, dat met die tol in je onderbuik werkt bij ons prima, Molly reageert daar goed op. Andere dingen werkten bij mij dan weer niet van de CR, zo neem je van alles wat mee wat past.
Ademhaling hoog vind ik niet fijn om daar mee te werken, ik vind dat ademhaling altijd laag moet zijn, daarom werkt die tol van CR bij mij beter, die kan ik volgen met schakelen in energie, waar het toch om gaat denk ik.
Laatst bijgewerkt door Fransje_70 op 02-04-12 19:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 19:17

Ik niet. Ik word alleen maar misselijk van tollen in mijn buik :D

Zachte ogen hielpen wel weer :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 19:20

ankem schreef:

Dat maakt het topic ook zo leuk, al die gekkigheid :D

Ik zal eens een lijstje maken, leuk voor t volgende topic.
Ik heb btw Leorah hier uitgenodigd, die is zo lekker bezig :D

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 19:24

dat vind ik ook belangrijk om geen huiskamer te worden ,dat mensen gewoon kunnen instappen -en uitstappen als ze dat willen, even meerijden en er dan weer af, wanneer je wil. het zal idd geregeld een herhalingstopic zijn met hier en daar een nieuw dingetje. soms wat hoger nivo maar vooral basis. niet vertellen hoe verkeerd mensen iets doen maar laten zien of voelen hoe t ook kan....
@rhys, ik ben er idd ook niet van om zonder beugels te leren rijden, je hoort met je beugels te rijden en al dat lichtrijden zonder beugels leer je alleen maar verkeerde dingen van --klemmen!! beenligging--stoelzit!! wordt allemaal beinvloed door zonder beugels te gaan zitten ..
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 02-04-12 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 19:27

en dan vooral met van die leuke verhaaltjes om het duidelijk te maken :j
zoals winkelwagentje duwen :')

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 19:29

Knollentuin , mijn buurman heeft een helicopter..... dan kan je een heel rondje nederland doen om iedereen les te geven :D Zou alleen wel wat duur worden. maar wel een leuke ervaring voor Knollentuin waarschijnlijk ( of heb je hoogtevrees ?) ;) ;)
en overal waar je moet landen de paarden op hol ....

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 19:30

is je buurman leuk?? <3

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 19:30

getrouwd , net als jij toch ? :Y)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 19:31

jup -O- betrapt...

knollentuin