[INFO] Aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 13:07

Kin op de borst is ook niet goed.
Aan de teugel is sowieso een lastig iets. Is aanvoelen, weerstand bieden, nageven, voelen, en alles op de millimeter..... niet simpel.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 19:03

Idd en vooral een actief (is niet hetzelfde als snel) paard, anders is het niet goed.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 14:44

Gisteren heb ik een filmpje laten maken met rijden. Zouden jullie dat eens willen bekijken?
Dit is een jonge ruin van 4 met weinig kilometers in de bak. Ikzelf ben ook geen topper met rijden dus.. vandaar dat ik me afvraag of ik zo een beetje op de goede weg ben. Ik heb wel les, maar niet meer dan 1x per maand i.v.m financiën. Wat ik probeer is hem actief te houden, mijn teugeldruk constant te houden en hem niet naar binnen te laten vallen in de bochten door mijn binnenbeen lang te maken en mijn binnenhand naar binnen te halen. Soms wijkt hij daardoor uit naar buiten maar dan probeer ik te begrenzen met mijn buitenbeen en teugel. Hebben jullie tips/opmerkingen voor me?

edit: rechtsom is zijn moeilijke kant, linksom gaat hij iets makkelijker, dan loopt hij de hele tijd zoals hij in dit filmpje vanaf 1:09 loopt.

Dit soort momentjes zitten er ook tussen, en dan krijg ik toch de hoop dat we over een tijdje zover zijn dat dit het standaard beeld wordt..
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/ ... 6283_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/ ... 1352_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/ ... 0567_n.jpg
https://sphotos-b.xx.fbcdn.net/hphotos- ... 9072_n.jpg

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 16:57

Wat me opvalt is dat ook het tempo nog niet constant is en dat het moeilijk is om balans te vinden en te houden voor beide.
Wat me daarbij het meeste stoort zijn je handen. Je geeft aan de teugeldruk constant te houden, maar door je eigen onbalans wat nu logisch is ,trek je hem juist ook uit balans.
Ik raad je aan om meer met lange teugel te rijden (hij is toch braaf) en daarbij jezelf te trainen om je handen goed te houden. Vooral je polsen zijn op deze manier erg streng en ook je binnenhand druk je naar beneden ipv dragend opzij te brengen. Dit is ech moeilijk om af te leren, maar oh zó belangrijk.
En ik denk dat het beter is om je beugels langer te doen, nu zit je een beetje in een stoelzit.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 19:43

Oke, dankje voor de tips. Die onbalans, dat klopt wel inderdaad. Van mijn rare zit, dat weet ik, maar als ik mijn beugels langwr doe, wordt die onbalans nog erger. Als ik mijn teugels langer doe de volgende keer, is het dan niet erg dat ze af en toe klapperen?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 20:16

Martine_R schreef:
Oke, dankje voor de tips. Die onbalans, dat klopt wel inderdaad. Van mijn rare zit, dat weet ik, maar als ik mijn beugels langwr doe, wordt die onbalans nog erger. Als ik mijn teugels langer doe de volgende keer, is het dan niet erg dat ze af en toe klapperen?

met je beugels langer, zal je idd eerst aan moeten wennen. Kijk eens naar de plaatjes van een juiste zit. Naar de richte lijn die je moet "hebben" als je correct op je paard zit. Vergelijk dit eens met een foto van jou met langere beugels. Kan namelijk ook zijn dat je zadel voor jou minder geschikt is, of dat je gewoon hard moet wennen.

Nu heb je een los-vaste aanleuning waarbij het paard geregeld een rukje in zijn mond krijgt en hem uit balans haalt, klapperende teugels lijkt me minder hinderlijk.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 20:25

Okee ik ga beide eens proberen. :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 13:35

Een typerend beeld van een jonge Fries.
Geen balans. Paard heeft nog helemaal geen balans onder de ruiter en dus ook geen aanleuning, daar zie je dat aan (hoofd gaat op en neer).

Loopt wel erg ijverig, dus hier kun je je voordeel mee doen.Zorg dat je hem niet beperkt met voorwaarts gaan, maar daarbij geen losgegooide klapperteugels krijgt. Er moet wel enig handcontact blijven.

Je hebt de teugels over het algemeen te lang, en de beugels te kort... maakt niet uit dat met 1 gaatje langer je onderbenen gaan "bewegen/klapperen", dat is een kwestie van doen en leren. Met een gaatje langere beugels kun je beter je twee zitbeenbotten/knobbels in het zadel voelen.

Je handen liggen (pianohanden) ipv staan, dus zet ze overeind, duim hoogste punt rustend op de teugel, maar verder een leuk en vriendelijk beeld.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 14:47

Okee, bedankt voor je tips! :)
Hoe kan ik hem helpen met zijn balans?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 10:36

Terpentijn, hoe moet zij dan handcontact houden, terwijl ze aangeeft dat ze probeerd teugelcontact te houden en dit duidelijk niet lukt in het filmpje...... ??

Martine, je kunt je paard het beste helpen door aan je eigen houding te werken.snap je?
Hierdoor haal jij hem minder uit balans

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 11:53

Mee eens. Ik zou ook zeggen langere teugels, en onafhankelijk leren zitten. Je hebt een leuk paard, maar zou wel willen aanraden les te nemen met hem, denk dat je dan een eind komt.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 16:57

Yamcha schreef:
Mee eens. Ik zou ook zeggen langere teugels, en onafhankelijk leren zitten. Je hebt een leuk paard, maar zou wel willen aanraden les te nemen met hem, denk dat je dan een eind komt.

Ik heb les.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 17:01

Oké, super :)

Espritfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 15:26

jesss_amigo schreef:
Hoi allemaal!

Ik meld mij voor het eerst hier in dit topic. En ook ik heb een probleem.
Ik heb een vrij lang paard (springgefokt). Het lukt aardig hem bij elkaar te rijden. Maar tijdens het halthouden krijg ik hem met geen mogelijkheid aan de teugel. Niet eens echt zijn hoofd omlaag.. Hij maakt zich dan ontzettend sterk. Iemand tips?

klein beetje kneden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 15:49

Ehh, allebei niet? Niet je paard in de krul gaan trekken tijdens halthouden, en niet kneden?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 17:02

Ehh nee espritfan, das niet zo goed advies....

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 17:08

misschien zorg je nog voor te veel spanning in de mond, waardoor je paard niet kan ontspannen bij het stilstaan

My12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 15:09

Wat mij opvalt is dat je iets te ver naar voren zit, een ruiter hoort in een rechte lijn te zitten, vanaf je rug tot je voet, je knie gebogen. alle kleine beetjes helpen. en oefen veel in de verlichte zit. laat iemand je paard longeren als jij erop zit met de verlichte zit, meestal help dat voor een betere houding. wil je nu al aan de teugel met hem? hoelang rij je al, als je nog niet zo lang rijd, zal ik alleen de basis dingen leren, als je die onder de knie hebt, ben je al een stuk verder.
ik hoop dat het lukt! :)

Veerle12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 21:27

Ik heb ook een een probleem als ik aan de teugel wil gaan rijden. Mijn paard gooit steeds zijn hoofd omhoog als ik naar draf ga, en vanaf dat moment kan ik hem niet meer in draf nagevelijk rijden. Maar als ik weer naar stap of galop ga lukt het wel.

Kan iemand me hier mee helpen?

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 00:37

Ik rij af en toe met een paard, waar de eigenares een slof voor gebruikte. Ik vind dit eigenlijk niet echt een goede hulpteugel dus ik vroeg of die er af mocht. Ze zei dat als ik hem aan de teugel kon rijden zonder slof dat het mocht, dus ik snel die slof er af gehaald. Hij heeft niet aan de teugel gereden, maar ook niet super hoog met zijn hoofd. Ik zet hem steeds heel goed voorruit, maar ik heb zel nog nooit geleerd hoe je een paard voor de rest aan de teugel moet rijden, wat de handelingen zijn met je handen? Want met voorruit en ontspanning geraak ik er precies niet echt... :(

Als ik de volgende keer nog eens ga rijden zal ik het laten filmen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 08:30

Veerle: dan kan ik een paar mogelijkheden bedenken:
- je aanleuning is niet in orde, dit zie je heel vaak terug in de overgangen, dan heeft de ruiter eigenlijk te streng ingewerkt in stap, maakt die dan een overgang naar draf, moet hij/zij teveel tegelijk doen, en kan dus niet meer zo met de voorkant bezig zijn
- je zit in draf voor/achter de beweging, en kunt je handen moeilijk stil houden, waardoor het paard geen aanleuning wil nemen/de hand niet op wil zoeken

CrazyIris: wat je met je handen doet is heel minimaal, eigenlijk. Ik rijd mijn paard naar voren, nodig haar uit (door goed met haar mee te zitten in de beweging) zich over de bovenlijn lang te maken, ik zorg dat ze actief is van achteren (dat is wat anders als scheuren) en dan komt ze in mijn hand zakken. Dat is het simpele deel, voor zover je dit überhaupt simpel kunt noemen.
Dan volgt een samenspel van opvangen, maar niet afbluffen, nageven maar niet losgooien, weerstand bieden, maar niet hard en lomp worden in je handen. Dat zijn imo echt wel dingen waar je een instructeur bij nodig hebt, want dat is millimeterwerk, en het is imo fijn als je iemand daarbij op de grond hebt die meekijkt.

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 09:40

Oké, ja de eigenares van dit paard is tevens mijn instructrice, maar ze heeft mij nooit geleerd nageeflijk te rijden. Want het paard waar ik les mee krijg, ook een paard van haar (maar niet dit paard), loopt zodanig dat ze uit zichzelf aan de teugel is, maar dat vind ik niet goed, want zo leer ik het nooit...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 10:37

Toch is het idd wel zo, dat een paard dat goed opgeleid is, zelf aanleuning zoekt :) wat je daarvan kunt leren is zelf nageven en weerstand bieden wanneer nodig. Je kunt leren hoe het voelt wanneer een paard nageeflijk is, dan voel je ze ook echt in de hand. Soms zwaarder, soms heel licht, maar contact zou er altijd moeten zijn. Ik denk dat je juist van zo een paard veel kunt leren, zodat je het ook bij andere paarden kunt leren herkennen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 13:11

Veerle12345 schreef:
Ik heb ook een een probleem als ik aan de teugel wil gaan rijden. Mijn paard gooit steeds zijn hoofd omhoog als ik naar draf ga, en vanaf dat moment kan ik hem niet meer in draf nagevelijk rijden. Maar als ik weer naar stap of galop ga lukt het wel.

Kan iemand me hier mee helpen?

Meestal is het zo dat de ruiter bij een overgang niet genoeg mee geeft, wanneer het paard zijn hoofd omhoog gooit.
Ik weet niet welke hulpen je gebruikt om hem aan de teugel te rijden?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 13:19

CrazyIris schreef:
Ik rij af en toe met een paard, waar de eigenares een slof voor gebruikte. Ik vind dit eigenlijk niet echt een goede hulpteugel dus ik vroeg of die er af mocht. Ze zei dat als ik hem aan de teugel kon rijden zonder slof dat het mocht, dus ik snel die slof er af gehaald. Hij heeft niet aan de teugel gereden, maar ook niet super hoog met zijn hoofd. Ik zet hem steeds heel goed voorruit, maar ik heb zel nog nooit geleerd hoe je een paard voor de rest aan de teugel moet rijden, wat de handelingen zijn met je handen? Want met voorruit en ontspanning geraak ik er precies niet echt... :(

Als ik de volgende keer nog eens ga rijden zal ik het laten filmen ;)

vooral letten op je binnenhand. Vaak wordt deze naar het lichaam gebracht en dat is niet goed. Bij stelling breng je je hand opzij en dus niet naar je toe.
Met de buitenhand maak je de wending af. Dus stelling met de binnenhand en de wending met de buitenhand. Ook zorgt de buitenhand voor het tempo naast je zithulpen.
Eigenlijk doe je vrij weinig met de handen/armen. soms als het paard goed actief is, maar je hem wat dieper wilt hebben, ga je iets minder mee met de beweging, daarna geef je het paard direct ruimte om de hoofdhouding te veranderen. Het gaat dus om timing en vooral om het niet tegen werken- wat je onbewust wel vaak zal doen zoals elke andere ruiter. rijden is eigenlijk vooral begeleiden, zorgen dat het paard het leuk vind en jij dus duidelijke maar vooral kleine en korte hulpen geeft.