Opnieuw leren rijden - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Opnieuw leren rijden - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 21:46

Klopt :) en daar krijgen we slagroommondjes van :9

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 21:47

Yamcha schreef:
Klopt :) en daar krijgen we slagroommondjes van :9

Volgens mij bedoel je slagroomKONTJES _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 21:48

Bitje maakt daarin ook veel uit :j
Op een gewoon ongebroken trensje had ponymans alleen een slagroommondje op superdagen, met zijn nieuwe bitje, een anatomisch gevormde ongebroken trens met sweet iron, heeft hij na 10 minuten al een slagroommondje. Hij vind het echt lekker blijkbaar, maakt ook geen grote vlokken schuim, alleen een randje op de lipjes :j

Indraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 21:51

Ach, de salsa was ik vergeten! :D Die champagneglazen waren helemaal leeg aan het einde van de les, ik heb de knokkel van mijn ringvinger opgehaald aan het zadel tijdens het rijden...

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 21:51

@Indraatje; ik vind het knap dat je bent gaan rijden. Als je nog zoekende bent naar vertrouwen is de situatie die je beschrijft geen simpele!

Ik heb vanmorgen fijn gereden met Venna in de bak en vanmiddag heb ik de stoute schoenen aangetrokken en met Miga het bos in gegaan. Het was pas de tweede keer sinds haar ongeluk dat ik er weer op zat en ze had 2 weken helemaal niks gedaan :=. In het begin was ze wel kijkerig en een beetje spooky, maar uiteindelijk hebben we echt een heerlijke rit gemaakt. Genieten was het.
Een mooi bos, alleen geluid vogeltjes op de achtergrond, een fijn zonnetje en wij met z'n tweetjes.
Het enige wat ik tegenkwam was een rij radiotelescopen :P. Echt, dan weet je weer waar je het allemaal voor doet!
Bedacht onderweg nog dat ik blij was dat ik niet op een dressuurconcours hoefde vandaag :o :D

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 21:54

En voor de mensen die maar naar achteren blijven werken met hun handen: de "boodschappen" wagen. Die trek je ook niet naar je toe, die duw je van je af. Ik weet niet wie hier mee kwam, maar dat vond ik ook wel een goede :j

Iemand heeft toch een keer een lijstje samengesteld?
Hoe ging het ook al weer?

Zachte billen
Salsa dansen
Slagroom kloppen
Champagneglazen (in 't Gooi dan hè, de rest had toch cola? :D )
Boodschappenwagen
..... (weet niet meer :o )

Ik ben een beetje pheu. Had slecht nieuws gekregen deze week, kan niet rijden en mijn ontspanning daar niet in vinden, Janus is ook pheu is aan zijn hoef. Rotweek dus.
Maar, heel lief, Japeloup bood aan dat ik voor de afleiding op haar Palousje mocht rijden. Japeloup, wat onzettend lief van je :*
Wat een verschil, een Tinker of een kruising Appaloosa/Arabier. Palous is heel sensibel en het viel mij op hoe gevoelig ze is voor ademhaling. En gezien mijn spanning zat die bij mij nogal hoog :=
Maar ik vond het geweldig om een keer op een ander paard te rijden, en wat voor één :)

Janus gaat wel beter. Het merendeel van de straal wordt harder. Dat gaat echt snel. Maar de plek waar de onsteking gezeten heeft is nog steeds heel erg gevoelig. Vanavond voor de laatste keer in de biotex geweest met zijn hoef. Ben benieuwd hoe het morgen is. Janus staat toch weer op de verharde paddock, die ik vandaag helemaal schoon gemaakt hebt. Alle poep, blubber en andere zooi losgeschraapt en weggeschept, daarna geveegd, wat een werk. Maar ik heb het er graag voor over.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 21:54

Uuuhm... Salsa??? :o

Mijn god wat voel ik me een beginner!
Wait. Eigenlijk ben ik dat ook.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 21:55

Ennuh ik durf het bijna niet te vragen maar...
Boodschappenwagen? :o :o

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 21:57

Staat in eerste regel uitgelegd Liesje. Ik kopieer 'm even:
En voor de mensen die maar naar achteren blijven werken met hun handen: de "boodschappen" wagen. Die trek je ook niet naar je toe, die duw je van je af. Ik weet niet wie hier mee kwam, maar dat vond ik ook wel een goede

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 21:58

Gooya schreef:
Staat in eerste regel uitgelegd Liesje. Ik kopieer 'm even:
En voor de mensen die maar naar achteren blijven werken met hun handen: de "boodschappen" wagen. Die trek je ook niet naar je toe, die duw je van je af. Ik weet niet wie hier mee kwam, maar dat vond ik ook wel een goede

Excuses, nespresso maakt me slaperig. :')

*en ook die schrijf ik op mn kladblokje*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 22:00

@ Japeloup: :')

Dat ook _O-

Blijheid: een bitje kan idd veel uitmaken, ik vind ook dat je bij ieder paard moet zoeken wat het beste past, en wat je paard het fijnst vindt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 22:02

@ Liesje: ik ben ook groen, ben nog niet verder dan stappen en draven :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 22:03

@Yamcha: Zeker :j
Onze oude pony, daar hoefde je met een ongebroken trens echt niet aan te komen. Werd ie boos van. Terwijl [***] juist niet zo van gebroken trensen houd. En dat is dan nog maar één voorbeeld, paarden verschillen vaak zo van elkaar :j

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 22:04

Gooya schreef:
Zachte billen
Salsa dansen
Slagroom kloppen
Boodschappenwagen

Autogordel - werkt nooit terug maar houd wel tegen indien nodig
Lichtpuntje in je navel - sturen vanuit je navel

Zit aan een wijntje, dus vergeet er vast wel weer een paar (hikups)

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 22:05

Ooit wil ik op mn eigen paardje alleen met een neckrope kunnen rijden. Gewoon heel simpel, zonder
hulpmiddelen, zonder dwang en pijn, gewoon puur op vertrouwen en met plezier <3

Jaja dames en heren, ik heb een doel gevonden! *\o/*

@Yamcha
Dan ben je nog altijd verder dan ik :D
En kan iemand me misschien nog uitleggen wat dat salsa betekent..?
Ik zal er wel weer overheen lezen.. haha

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 22:06

Hahah Proost Japeloup! Me too. Spaanse wijn, mierzoet, gevaarlijk lekker :P

Ik vul 'm even aan:
Gooya schreef:
Zachte billen
Salsa dansen
Slagroom kloppen
Boodschappenwagen

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 22:07

Peetstap: Geloof dat je de spijker op z'n kop slaat. Het kost me echt moeite de leiding te nemen en te houden. Bij mij vooral psychische problemen die parten speelden/spelen :=

Bij de paarden lukt(e) het me dan niet om m'n hoofd leeg te krijgen. Rustig te worden. Ik ging wel eens vaker heel hard werken op een mindere dag, om op die manier in het nu te komen. Dat werkte wel, maar sinds Waldi van mij is heb ik dat minder kunnen doen. Toen begon ook de periode met opnames ed.
Dan zal ik waarschijnlijk ook nog een pony hebben die veel leiderschap nodig heeft... Veel van zijn gedrag kan best uit onzekerheid voortkomen.

Vandaag mocht ik rijden op het paard van onze 'stalbaas'. Ze heeft er de hele tijd naast gelopen, we hebben buiten een rondje gemaakt. In de rijbak (wachten op zusje die pony zadelt) schrok het paard een aantal keer, wat mij bang maakte, ik wist niet of dit goed was. Eigenaresse zei dat ze dit nooit zou doen als ze het niet vertrouwde. Ben toen toch doorgegaan.
Begin vond ik doodeng, door het paadje met enge dingen en het viaduct over. Heb de eerste 20 minuten heel verkrampt gezeten, totaal voorover, me vastgehouden aan de martingaal. Ik wist wel dat ik moest ontspannen en vooral op m'n kont gaan zitten. Durfde echt niet.
Later, toen bleek dat het een erg braaf paard was (geen stap verkeerd buiten) en dat hij bij me bleef (ook als zus + pony wegdraafden) begon ik het leuk te vinden. Heb zelfs 2x een stukje gedraafd! Vind het zo lief dat ze dit voor mij wilde doen, mocht vaker, totdat ik weer durfde en eigenares op een ander paard mee zou kunnen :D

Met mijn ponybeest ging het in het begin nogal stroef (weer dubb. longe). Kreeg op het laatst wel voor elkaar dat hij rustig was terwijl de trekker mest wegbracht, én ik de longe achter zijn achterhand langs kon doen. Vanavond na het voeren nog even staan aaien: heel lief want hij begon achter me aan te lopen in de wei. Hij werd wat lomp, ik stuurde 'm weg, en toen hij weer braaf wilde zijn liet ík hem komen. Beetje raar beschreven, sorry. Vroeger deed ik dat heel veel met 'm, los in de bak en met mijn lichaam sturen en stoppen zeg maar.
Morgenochtend gaan we weer wandelen :j

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 22:07

Japeloup schreef:
Gooya schreef:
Zachte billen
Salsa dansen
Slagroom kloppen
Boodschappenwagen

Zit aan een wijntje, dus vergeet er vast wel weer een paar (hikups)

Ja dat met die navel he... Dat is dus iets wat ik ECHT niet begrijp! :o
Hoe moet je in godsnaam sturen met je navel?! Dat kan toch helemaal niet?
Ik bedoel.. Je navel zit in je buik.. Met je benen sturen, of met je houding zou ik nog begrijpen..
Maar met je NAVEL?!

*confused*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 22:09

@Liesje1611: Probeer het gewoon eens. Op je paard zitten, niks veranderen aan je houding behalve met je navel 'sturen' naar waar je geen wilt. Werkt echt :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 22:11

Herkenbaar, Vegs wilt geen gebroken bit, ze vindt dat veel te veel beweging in haar mond. Ongebroken vindt ze wel goed, maar de Sprenger correctiebit is favoriet. Het scholingsbit heeft dezelfde vorm, maar door de busafwerking en de kanteling in het mondstuk vind ik hem te streng.
De tandarts vindt het correctiebit ook heel goed passen. En het materiaal maakt uit. RVS is smaakloos, niet ieder paard houdt daarvan. Vegs vindt aurigan lekker, sweet iron houdt ze ook van.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 22:12

Blijheid schreef:
@Liesje1611: Probeer het gewoon eens. Op je paard zitten, niks veranderen aan je houding behalve met je navel 'sturen' naar waar je geen wilt. Werkt echt :j

... Oke, ik denk dat ik hier heel serieus hulp bij nodig ga hebben :')

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 22:15

Liesje:
Ga voor een spiegel staan en wel zo dat je in een soort van dressuurzit houding staat. Leg je handen op je billen. Doen dan alsof je een wending wilt gaan maken, voor het gemak loop ik hem met je door naar links.
Leg/zet je rechterbeen iets naar achter (om buitenachterbeen te kunnen begrenzen).
Zorg dat je kruin op de zelfde plek blijft maar draai je navel naar links.
Kan je mij dan omschrijven wat er gebeurt in je lijf en vooral in je benen?

Ik wacht wel ff.........
ben benieuwd wat je ontdekt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 22:15

@Yamcha: Dat bitje wat ik nu gebruik heeft praktisch dezelfde vorm als het correctiebit, maar dan is de boog wat minder hoog. Zelf heb ik wel een busafwerking, maar de ringen zijn zo rond dat het echt minimaal kantelt.
Overigens, het scholingsbit heeft niet dezelfde vorm als het correctiebit. Dat bit heeft behalve busafwerking nog een extra buigpunt naar voren, voordat de boog omhoog begint.
Zie hieronder bovenaan het scholingsbit, onderaan het correctiebit
Afbeelding

@Liesje: Ik denk dat jou paard je gaat verbazen met hoeveel hij/zij snapt met minimale hulpen :j

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 22:19

Japeloup schreef:
Liesje:
Ga voor een spiegel staan en wel zo dat je in een soort van dressuurzit houding staat. Leg je handen op je billen. Doen dan alsof je een wending wilt gaan maken, voor het gemak loop ik hem met je door naar links.
Leg/zet je rechterbeen iets naar achter (om buitenachterbeen te kunnen begrenzen).
Zorg dat je kruin op de zelfde plek blijft maar draai je navel naar links.
Kan je mij dan omschrijven wat er gebeurt in je lijf en vooral in je benen?

Ik wacht wel ff.........
ben benieuwd wat je ontdekt

*ouders staan me heel raar aan te kijken*

Okee de eerste keer knakten al mn ruggewervels :D (gebeurt wel vaker > scoliose in mijn rug)
En de tweede keer draaiden mn heupen naar links zegmaar.. Beetje lastig uit te leggen, haha.
Doe ik het goed? :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 22:20

De salsa dansen met je paard:
Ik zie Vegs niet als een ondergeschikte. Ik heb een partnership met haar. Ik wil geen knopjes indrukken, ik wil dansen met haar. Zij is mijn danspartner, en ik dans met haar de salsa en de tango, gepassioneerde dansen, liefdevol, en intens.
Met kracht en dwang zul je nooit iemand aan het dansen krijgen. Je kunt met een zweep geen dans afdwingen. Je kunt wel je partner uitnodigen, toe maar, kom maar, samen. Ik weet hoe het moet, jij het het ritme, jij kunt dansen, kom en dans met mij, verlies jezelf in mij, zoals ik me verlies in jou.
Rijden op niet meer dan een gedachte, als een dans. Dat is de salsa dansen met je paard.