Opnieuw leren rijden ;)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 15:17

amai, vandaag weer gereden en dat is gefilmd. Mijn stoelzit ben ik redelijk kwijt nu ( das wel goed nieuws ) EN hij is meer voorwaarts *\o/* MAAR oei wat moet ik nog veel veranderen aan mijn zit :o Het lijkt ook net alsof ik elke pas drijf, terwijl ik dat - voor mijn gevoel- echt niet doe.
ik heb ook maar een lijstje gemaakt van aandachtspunten
laag ademen ( vergat ik vandaag weer helemaal ), zachte billen, op voorste deel van mijn bovenbenen zitten, vooruit kijken, ontspannen in kaak, nek, tenen etc etc, meer gewicht op grote teen, niet te ver uit het zadel met lichtrijden ( ook totaal vergeten vandaag ), onderbenen naar achteren. Voorlopig nog genoeg om aan te werken in ieder geval.....

Anoniem

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 16:08

Laat je opgooien door het paard, ipv zelf te gaan staan.
Je zit dan automatisch ín de beweging, door zelf te gaan staan is de kans veel groter dat je voor of achter de beweging aan komt. Houd je heupen boven je hakken, ga niet met je kont door de lucht bewegen.

Wat betreft de zit: ga op je zitbeenknobbels zitten, en echt zitten, haal diep adem, en laat alles los. Dan doe je je benen naar achteren en weer terug, en je steunt losjes met de punt van je voet in de beugel. Ik vind het nu prettig om niet met de bal van mijn voet in de beugel te zitten, maar met de tenen. Met de bal van je voet (althans bij mij) heb ik de neiging om mezelf toch wat meer omhoog te drukken, en dat gaat dan gelijk ten koste van de zachte billen, en dan verkramp ik.
Nog een voordeel van die manier is dat je gelijk je onderbenen op de goede plek hebt. Ze steeds naar achteren doen resulteert alleen in spanning, en dus geflapper. Rol je voeten iets naar buiten, dat je niet meer gewicht hebt op de grote teen, maar op de kleine, dan ben je gelijk van je kapstokjes af.
Nu zit je als het goed is niet alleen op het binnenste deel van je dij, maar ook echt op je kont. Je benen laat je losjes opzij afhangen, als een natte dweil tegen het paard, met je voet losjes steunend in de beugel.

En dan idd nog kijken waar je heen gaat, sturen met je navel, niet inknikken, rug recht, schouders los en luchtig.

Overigens mag ik een week (en mss langer) niet rijden |(
Raphi was zo vriendelijk mij te lanceren, en ipv me op te vangen op mijn arm, schoot mijn arm door. Resultaat is dat de middelste pees van de triceps bij de aanhechting is beschadigd. En helaas mijn linkerarm, doe ik zo mijn best om recht te worden, beschadig ik links :(

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 16:18

Ik ga alles proberen ! Als ik eraan denk :+
maarre grote teen moet toch juist naar beneden ?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 16:23

Nee, want dat kun je je heupen niet meer naar opzij openen, omdat je je binnendijspier strak trekt.
En als je dat doet, trek je je rug hol, je gaat klemmen met je knieën, je spant je billen aan, en dág mooie houding :wave:

Probeer het maar eens. Je voet over de bal naar buiten rollen geeft eigenlijk gelijk een opening naar opzij in je heupen. Alles staat in verband met elkaar B-)

Daarom vind ik het ook altijd zo vréselijk stom om te roepen: tenen naar binnen! zonder erbij te vertellen hoe, want dat is vrágen om klemmende knieën en dus flapperende onderbenen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 16:24

Yamcha, heb je traumeel tabletten of druppels in huis ? Doet wonderen voor blessures !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 16:29

:n

Alleen pijnstilling :n

Kan zo nog wel even naar de winkel, kun je dat bij de drogist halen?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 16:36

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 16:37

'k Zal het eens vragen :j

Ik ben het nu al zat :=

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 17:09

Ah, balen Yamcha! Traumeel hebben ze bij de apotheek of drogist meestal wel.

Ik heb getest van de week wat mijn knieen doen met tenen naar buiten/binnen. Als ik krampachtig tenen naar binnen wil, gaan mijn knieen juist van zadel af? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 17:19

Hoe hoe je dat dan?

Idd wel balen, maar goed, gaat wel over denk :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 19:06

als ik mijn grote tenen meer belast met rijden, zit ik wel steviger in het zadel. Knieen ook wat beter aangesloten. Maar misschien idd wel meer spanning op mijn heupen.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 19:09

toch wel knap dat je opnieuw het probeert!!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 19:44

Yamcha schreef:
Hoe hoe je dat dan?

Idd wel balen, maar goed, gaat wel over denk :)

Ik ben raar? Maar echt, ik gok dat dat weer een hypermobiel iets is. Als ik mijn enkels/tenen naar binnen draai, gaan mijn knieen van zadel af. Doe ik tenen extreem naar buiten, gaan knieen tegen zadel aan. (Okee en bij beide voel ik mijn heupen in de kom wringen, dus ik geloof dat ik niks anders kan dan zo zitten _O- )

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 16:14

Ik zit ondertussen na te denken over de term van achteren naar voren rijden ( of juist van voren naar achteren ). wordt daarmee bedoelt dat je eerst de achterhand moet activeren en dat dan de rest wel "vanzelf" komt ??
Ik heb namelijk les gehad a la Philippe Karl, Racinet etc. en die gaan er van uit dat je moet beginnen met een ontspannen kaak. Als de kaak ontspannen is, komt de rest vanzelf omdat dan je paard ook in de rug etc ontspannen is. En idd, als de kaken ontspannen zijn dan loopt je paard een stuk gemakkelijker....
Maar volgens mij is dit dan meer van voren naar achteren rijden ?

edit: typefout hersteld
Laatst bijgewerkt door Maris op 08-10-11 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 16:21

Dat weet ik niet goed, hoop dat Japeloup of knollentuin daar antwoord op kunnen geven. :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 16:28

Het hangt allebei met elkaar samen.
Als een paard van voren niet ontspannen is, kun je van achter naar voren rijden maar dan zul je meer moeten doen om voor ook ontspannen te krijgen.
Andersom, als voor ontspannen is maar achter niet actief, heb je ook geen goed ruggebruik.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 19:55

Volgens mij is het min of meer tegelijk.
Kid kan heerlijk relaxt rondsukkelen super ontspannen maar mij echt dragen doet ze dan niet.
Ik moet dan toch wel echt zorgen dat ze me gaat dragen en dat doe ik van achter naar voren.

Ik heb trouwens het idee dat ik op het moment echt geen steek verder kom :(
Ik blijf iedere keer fouten maken in de basisdingen 8)7
Gewoon simpel; verzameling komt uit je benen en wat ik hierboven schrijf :roll:
Ik heb de teugels op maat en vervolgens doe ik niks met mijn benen pffff

*zucht* ik heb even een dipmomentje -O-

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 09:18

Vandaag ben ik nog naar een wedstrijd geweest hier in de buurt, misschien tegen beter weten in ,maar ik had me er al voor ingeschreven en ik had zelf het idee dat het voor de ervaring op vreemd terrein geen kwaad kon. Het was helaas een drama. Paard was erg kijkerig en nerveus, met het losrijden al gespannen als een elastiek. We mochten de binnenbak vooraf verkennen, maar toen ik de proef moest gaan rijden, was ze 'not amused' dat ze alleen in de binnenbak moest zonder zicht op andere paarden. Ik heb haar met geen verwachting gereden, het was mij, na de rodeo van vorige week, echt erom te doen om gewoon rustig en in ontspanning de proef te rijden, zonder tevoren bedachte strategie of wat ook. Sporen zijn in de kast verdwenen, een zweep gebruik ik zoiezo al niet, wordt ze veel te nerveus van. In het begin ging het nog wel aardig, ze was wel wat afgeleid maar niet rottig. Echter toen ik op de volte aan moest springen in de rechtergalop deed ze 2 of 3 galopsprongen en vervolgens krijg ik meteen uit het niets een bok- en renpartij om mijn oren... Daar was geen houden meer aan. Ze ging met 4 benen tegelijk de lucht in en ik ben er dus ook heel hard afgevallen . Na te zijn bijgekomen van de eerste schrik ben ik er wel direct opgeklommen en ik mocht van de jury nog even in de bak blijven. Daarna weer buiten in de losrijbak en op mijn eigen verzoek heb ik wel de 2e proef nog mogen rijden. Ook daar in nog een bokmoment en niet door willen gallopperen maar ik heb de proef verder wel afgereden.

Zoals ik had verteld ben ik de laatste tijd nogal aan het tobben met 'r. Vandaag was wel een soort escalatie denk ik van alles. Ik ben echt heel erg geschrokken en ik moet ook wel zeggen dat ik ondertussen door dit gedrag een aardige deuk in mijn vertrouwen in mijn paard heb gekregen. Ik ben lichamelijk ook wel enigszins beperkt door mijn medische verleden (zie profiel). Natuurlijk heb ik weinig zin om mezelf nog verder in de kreukels te helpen ook met het oog op mijn gezin thuis. Maandag ga ik beginnen met de lessen bij mijn nieuwe instructeur volgens methode AdB. Ik heb na dit avontuur besloten voorlopig even geen wedstrijden meer te rijden, totdat we het vertrouwen weer in elkaar hebben... Ik baal enorm en voel me ook wel verdrietig, maar ik wil niet opgeven. Ik weet ook dat ze het goed kan, voor de zomervakantie ging het zo super...
Ik hou jullie op de hoogte van de lessen bij de nieuwe instructeur. Ik hoop echt dat het wat verbetering/verandering zal brengen.
Voel me zo'n amateur....

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 09:24

Jeetje PinkyPie, wat een vreselijke ervaring. Heb je profiel bekeken, en wat een ellende heb de achter de rug. Hoe gaat het nu met je lijf, na die val?
Ik hoop dat je met de lessen weer met je paard op de goede weg kan komen.
Heel veel sterkte .

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 09:31

dank je gooya. Ik heb vandaag wel errug spierpijn......

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 09:50

tjonge pinky,dat klinkt niet best..het eerst wat in mij opkomt is dat je paard het zo spannend vind en die spanning alleen maar opbouwt,niets afvoeilt;en op het moment van aangalloperen na een paar passen-toch meer ruimte en kans op krachtopbouw ,enorm uitelkaar spat. net zoals de snelkookpan die ontploft.
je bent gebaat bij iemand die je kan helpen je paard meer te gaan doorgronden en je leert de spanning te ontdekken en te laten afvloeien.ook lees ik dat je geen zweep en sporen gebruikt omdat je paard er zenuwachtig van wordt, ik zou juist zeggen gebruik het een of het ander, ook in een ontplof moment heb je iets nodig om te doorbreken. het moet ziet zo worden dat het een vriendjes blijven politiek gaat worden ;)
Als je gaat lessen bij de adb juf, let erop dat je paard los in zn lijf blijft!! ik maak het geregeld mee dat er niet aan losgelatenheid gewerkt wordt in deze stroming,en dat is iets wat jouw paard heel erg nodig heeft.
maris ik ga je nog pb-en kan effe duren laptop is gecrashed en ik zit nu op computer in slaapkamer..
er vroeg hier iemand over van achter naar voren.. ja het liefst met een in de hand gesteld paard beginnen, maar dat lukt vaak met stilstaan wel,en dan ga je stappen -plop hoofd omhoog[herkenbaar?]
mijn ervaring is niet teveel aan dat hoofd rommelen maar verbinding houden door te gaan draven en in je draf tempowisselingen te maken terwijl je contact houdt [denk weer even aan de veiligheidsgordel] zal je paard met hoofd hals gaan dalen.
aangalloperen... tja ik denk galop en ik galopeer :D nee het wisselt heel erg, aangalloperen kan je je paard gewoonweg aanleren hoe jij wil, maar het hoort zo te zijn dat je binnenbeen bij singel houd,buitenbeen achter de singel en het paard licht naar de kant stelt waarin je wilt aangalloperen en op het moment dat t buitenvoorbeen aan de grond staat en naar voor zou willen druk je binnenbeen aan en sluit je buiten teugel.
hoe verder je komt in de africhting hoe minder hulp je zou kunnen gaan geven .als je de hulp ontleed wat gebeurd er allemaal als je deze hulpen geeft en wat gebeurd er met jou lichaam in de eerste sprong?
Zo ontdek je door te proberen dingen weg te laten of je paard al aanvoelt waar je naar toe wil,ervaren en gewoon s durven doen.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 09:53

Jeeeh PP wat erg :(:) Ik hoop echt dat je instructeur jullie kan helpen.

Maar ik zou ook overwegen of je haar dan wel houden wil.
Het moet wel te doen blijven en je moet niet je leven wagen, dat is het nooit waard.
en bovendien tijdverspilling.
Luister heel goed naar je gevoel.

En aan mijn berichtje boven de jouwe kun je zien dat ik me ook een enorme amateur voel dus je bent echt niet de enige

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 09:58

eens met jk in deze, heb net even je profiel beken en ik zou het raar vinden als jij niet met enige reserve op zekerheid op je paard zit. als je nu net de pech hebt dat je een paard hebt dat daar misbruik van maakt , zeg ik, geen schaamte en gewoon op zoek naar een brave ;)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 10:15

PP waarschijnlijk ga je ook weer helemaal bij het begin beginnen met de AdB methode, dus dat komt dan goed uit dat je geen wedstrijden rijd. Je gaat er vast vanalles van leren en ik hoop ook meer vertrouwen in jezelf ervan krijgen !

AAha Knollentuin, dus toch wel gewoon met verbinding beginnen met je paard met rijden en dan energie van achteruit toevoegen !

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 10:19

ja maris, als je nl gaat rijden zonder dat contactje ad voorkant en je bent er maar energie aan het indrijven loopt t aan de voorkant weg > in mijn ogen hetzelfde als een luchtbed oppompen terwijk aan de andere kant t stopje er niet op zit. waar je op letten moet is hoe "stevig' je verbinding of contactje is, hoe lichter hoe mooier -paard mag niet hangen ,leunen of trekken. ruiter mag niet terugwerken en hoort te voelen en aan te geven wanneer het paard te zwaar wordt