Angstige ruiter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Liesbeth1994

Re: Angstige ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 21:31

Ja in de ochtend is het inderdaad te doen maar dan rijd mn bus (in vakantieperiode) nog niet.haha
je hebt gelijk,het is de eerste stap. Kan merken dat paardjelief er zelf ook ontspannender door is geworden.
Wie weet rijd ik de volgende keer ook wel zonder beugels in galop.hihi dat zou ik wel graag een keer willen aan de longe ofzo

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 21:45

ik heb het gedaan omdat ik met beugels deze toch verloor. Ik mocht ze tijdens de galop niet gaan zoeken en daardoor reed ik toen al iets of wat zonder stijgbeugels

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 21:56

Nicky84 schreef:
marleeentje schreef:
Herkenbaar Debra! Ik draai ook mijn tenen teveel naar buiten om met mijn hak aan te drijven. Is iets wat er door de jaren heen ingeslopen is, maar verdomde lastig weer af te leren! In stap gaat het bij mij nu ook goed, in draf en galop redelijk. Als mijn paard goed actief voorwaarts en nageeflijk loopt, dan gaat het goed, want dan heb ik voldoende tijd om me op mijn eigen houding te focussen. Anders ben ik teveel met activiteit en de houding van mijn paard bezig en is mijn eigen houding en zit niet zoals het moet zijn. Dus ik oefen lekker met je mee!

Hier nog een die meeoefent...lastig he, afleren?

En ik heb ook steeds in de galop dat ik mn beugel kwijt raak :(

Hier iemand die het gelukkig al heeft afgeleerd! Inderdaad ergg lastig, gwn veel oefenen en het klinkt miss raar maar ik deed mn beugels wel eens veel langer dat ik mn hak niet meer nbaar beneden kon doen, tenen kreeg. Ik ook noiet naar buiten, en dan langzaam weer korter en natuurlijk: OEFENEN!

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 21:58

debra, ja dat probleem heb ik namelijk ook dus daarom wil ik het ook graag leren. :P ik val gelijk terug in draf als ik mn beugel verliest.hihi

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 22:00

debravanesch schreef:
Ik kreeg de lach niet meer van mij gezicht na het rijden :-)))

Oefening baart kunst en met een schat van een paardje dat me helpt mijn angsten te overwinnen, wat heb je nog meer nodig

*\o/* goed zo meid!

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 22:07

Echt wat gaat het goed met jullie! En ikk verbaas me erover hoe open jullie overal over zijn! En al zo veel ervaringemn en tips, over 10 paginas is het topic vol!

santiemica

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 22:28

lies1994 schreef:
Goed zo debra.

Vandaag het rijden even overgeslagen.vind het toch wel erg warmpies nu :P spanning is hier op dit moment gelukkig,ver te zoeken.joehoe,we gaan de goede kant op.

Ja precies, heb ik ook altijd gedaan, maar dan kreeg je toch opmerkingen naar mijn hoofd dat mijn paard beweging moest hebben, en ik er dus maar eens op moest stappen.. En dat het zielig was voor het paard.. Nu heb ik haar helaas niet meer, maar 't is en blijft zonde..
Wel leuk om te lezen dat het met jou en je paard goed gaat, ook die tip over zonder beugels rijden, klinkt eigenlijk best logisch, nooit over na gedacht haha :)

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 22:55

Ach,paardje gaat echt niet dood aan een dagje vrij :D ze staat 24/7 op de wei met de andere dames te spelen dus beweging krijgt ze zo ook wel.hihi
Raar dat je gelijk opmerkingen daar over kreeg!ik weet niet of je nu nog in het bezit benvan een paard maar trek er in het vervolg maar niks van aan hoor. blijkbaar zijn ze jaloers en moeten ze wat verzinnen om te zeggen.
Ja ben er heel blij mee dat het goed gaat.merk dat we steeds meer vertrouwen in elkaar krijgen.
Even iets anders:moest gister een 3 jarige uit de wei tegenover halen (de weg over) maar dat paard is dus nu al ongeveer 1.80 en ik voelde me toen toch wel heel klein.ik kneep em dus even wel toen er een busje voorbij kwam geraced.pfoe,ze zullen ook niet even zachter rijden als ze een paard zien. Beessie keek wel op en begon een beetje te trippelen met de beentjes maar daar bleef het gelukkig bij. waarschijnlijk word ze nog groter,dus wie weet formaatje Toots van Imke?hihi

oke,verhaaltje ging helemaal nergens over maar wou het gewoon even melden,dat een mens zelfs naast een paard zelfs een zenuwmomentje heeft :=

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 14:05

lies1994 schreef:
debra, ja dat probleem heb ik namelijk ook dus daarom wil ik het ook graag leren. :P ik val gelijk terug in draf als ik mn beugel verliest.hihi

Mijn instructrice zei dat dit was omdat ik dan mijn stijgbeugel ging zoeken, dus stijbeugels kwijt, niet gaan zoeken, gewoon verder blijven doen zoals je bezig was.

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 14:59

Ja daar heeft ze inderdaad gelijk in. dank voor de tip ;)

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 14:04

gewoon proberen. Vandaag weer veel te warm om te rijden. Gisteren stond ze zelfs kletsnat i n haar stalletje

Henrieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 14:16

Hallo Bokkers,

Ik had al een topic geopend, maar wil hem nu toch hier ook plaatsen..
Mijn probleem/verhaal:

Vorig jaar augustus waren papa en ik lekker aan het springen.
Watch me ging goed, en er was geen vuiltje aan de lucht.
Totdat:
Watch me plots weigerde, ik op de hindernis knetterde en mijn schouder uit de kom had! (ontzettend pijnlijk)!!

Na 3 maand niet rijden (het mocht nog niet van de therapeut), heb ik het dresuurmatig weer opgepakt.
De jonge paarden nog even vermeden en de paarden wie ik echt vertrouw (ook watch me) lekker gereden.
Later stapte ik ook weer op onze 4 jarige topper Discover me.

2 maand geleden begon het te kriebelen. Mijn zusje wou graag met een jong paard gaan springen en heel
voorzichtig heb ik mijn eerste sprong gemaakt. Doodsbenauwd voor maar 20 cm hoogte.. eerder sprongen watch en ik zo 1.10 m.

Beetje bij beetje het opgepakt, en de drive wie Watch me had, was er weer. Het er naar toe springen in de sprong!
Het ging goed, 20 werd 40, 40 werd 60, 60 werd 80, 80 werd 100..
Maar helaas.. De 1 meter haalde ik niet, weigerde weer vlak voor de sprong (2 weken terug gebeurd), en ik viel er in
slow motion wederom af. Weg vertrouwen bij Watch me, maar ook bij mij.

Papa is ervan overtuigd dat we het gewoon weer laag moeten houden, tot alles goed gaat, het vertrouwen er weer is.

Maar de grote vraag; wil ik dit wel? durf ik het nog wel?

Watch me voelt natuurlijk dat ik bang ben, en dat ik niet overtuigend genoeg rijd.

Wat te doen?

Liefs, Henrieke

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 17:46

welkom.

ik zou rustig opbouwen. Niet springen als je er niet klaarvoor bent, wat andere ook zeggen, doe het op jou tempo en dan kom je er wel

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 17:55

Sorry henrieke,
Ik had een heel verhaal getypt voor je.....valt ineens de internetverbinding uit.
nu komt er iemand even mn hamster zn nageltjes knippen dus ik heb even geen tijd om het verhaal nu opnieuw te tyoen maar ik zal het proberen te onthouden. In ieder geval welkom!

Debra,erg he die hitte!pfoe paardjes hebben hier ook weer vrij.misschien dat er met zonsondergang gereden word maar ik denk het niet hier in die open vlakte (zelfs in de schaduw is het heet)

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 18:06

welkom Henrieke! Uit ervaring weet ik (helaas) dat een schouder uit de kom erg pijnlijk is. Maar gelukkig ben je daar weer goed van hersteld. Even een vraag voor je... Als je nu terugkijkt op de manier waarop je na je val het springen weer opgebouwd hebt, ben je daar dan tevreden mee? Of is het te iets te snel gegaan met opbouwen? Met andere woorden: was die tweede val het gevolg van onzekerheid of gewoon pech? (omdat je paard niet goed uitkwam bij de sprong bijvoorbeeld) de antwoorden op deze vragen kunnen je helpen om te bepalen hoe je nu verder moet. Kom je er achter dat die tweede val veroorzaakt werd door jouw onzekerheid, dan ben je te snel gegaan in je opbouw. was het een pechfout, dan zal het niet zomaar nog een keer gebeuren. Het is dan belangrijk om dat ook in je hoofd te krijgen, zodat het niet omslaat in angst. Beetje lang verhaal, maar hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. Zo niet, vraag gerust!

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 18:11

je moet gewoon weer rustig opbouwen en probeer nog zo veel mogelijk tips te gebruiken en snuffel anders even in het topic....
hopelijk komt het weer helemaal goed!
doe het op je eigen tempo, niet doen wat je net wilt en ookal twijfel je, doe niet. het komt vanzelf!

succes!

esme72

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 08:34

IK herken mezelf in alle verhalen, vroeger stapte ik overal zo op maar tegenwoordig pfff heb een jong paard die natuurlijk feiloos aanvoelt als ik weer eens verstijf van angst! Heb twee jaar lang met een paard gevochten die zich telkens voor de grap achterover liet vallen wat geresulteerd heeft in een wervel gebroken een been verbrijzeld en een gebroken schouderblad. Toch blijft het rijden in mn bloed zitten. Nu heb ik een hele lieve staleigenaresse die 1x per week mijn jonge meisje rijd en de rest van de week als ik er behoefte aan heb mij helpt. Zolang zij erbij is gaat het prima heb ik nergens last van en voel ik me super met als gevolg dat mijn merrie ook super loopt! Maar als ze er niet bij is ben ik toch wel onzeker waardoor mn paard ook onzeker wordt en dan begint het weer van voren af aan? Houd dit ooit nog op of moet ik dagelijks iemand erbij hebben?? Als ze er niet bij is heb ik vaak zelfs het lef niet om te galoperen terwijl ik echt een hele lieve merrie heb! NU heb ik vorige week op een van haar paarden gereden wat mij een goed gevoel gaf want ze heeft dus blijkbaar zoveel vertrouwen in mij dat ik op haar jonge paard mocht. Nadien op mijn eigen paard gestapt en ik voelde me zo lekker dat mijn merrie heerlijk door de baan ging, toen dacht ik zie nu wel!! Ik erken mijn angst goed maar ben er zooo klaar mee!!

Henrieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 17:54

marleeentje schreef:
welkom Henrieke! Uit ervaring weet ik (helaas) dat een schouder uit de kom erg pijnlijk is. Maar gelukkig ben je daar weer goed van hersteld. Even een vraag voor je... Als je nu terugkijkt op de manier waarop je na je val het springen weer opgebouwd hebt, ben je daar dan tevreden mee? Of is het te iets te snel gegaan met opbouwen? Met andere woorden: was die tweede val het gevolg van onzekerheid of gewoon pech? (omdat je paard niet goed uitkwam bij de sprong bijvoorbeeld) de antwoorden op deze vragen kunnen je helpen om te bepalen hoe je nu verder moet. Kom je er achter dat die tweede val veroorzaakt werd door jouw onzekerheid, dan ben je te snel gegaan in je opbouw. was het een pechfout, dan zal het niet zomaar nog een keer gebeuren. Het is dan belangrijk om dat ook in je hoofd te krijgen, zodat het niet omslaat in angst. Beetje lang verhaal, maar hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. Zo niet, vraag gerust!

Ik snap helemaal wat je bedoeld,
Ik heb het voor mijn gevoel niet te snel opgebouwd, maar er bleef telkens wel iets van spanning, en bij de 1 meter was dat nog extremer.. Spanning is niet het goede
woord, maar meer zenuwen. (ben zowieso een zenuwachtigtyp).
De 2e val was zeker het gevolg van onzekerheid..

Bedankt voor je duidelijke uitleg!

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 14:40

Ben er gister afgevallen... Wel een beetje stijf overal nu. Paardjelief besloot in de galop eens bokkend op een ander paard af te gaan en het waren toch wel aardige bokken, moet zeggen dat ik er niet gauw afval maar deze keer helaas wel. Reed ook nog eens op het gras, gelukkig niet op de stenen maar ik moet zeggen dat onze bak toch wat zachter aanvoelt, maar helaas is die te zwaar. Heb er daarna wel weer opgezeten in stap en draf, toch nog goed afgesloten. Dat was me mijn lesje wel! Heel mijn kin is nu één grote korst, ziet er niet uit :=

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 17:16

Niet zo best Narita.jammer zeg!

Nou,ik dacht dat de angst ver te zoeken was ondertussen,had ik beter niet kunnen zeggen. Kreeg gister avond al een soort van paniek aanvalletje.zo van:wat als dit?wat als dat?nee joh idioot er gebeurd helemaal niks.nee,maar toch stel dat..?
Vanmiddag nog steeds.met het rijden zat ik gewoon niet lekker in mijn vel.ook mede dankzij de situatie waarin ik zit (oom heeft longkanker en is ongeneeslijk verklaard en nu gaat het toch echt even heel hard allemaal met zijn toestand).
Uiteindelijk toch alles uit gevoerd met tranen in mn wangen van spanningen die er uit kwamen van deze situatie. Had het niet aan de instructeise verteld omdat ik er niet graag mensen mee wilt laten bemoeien dus die dacht ook:wat een aansteller omdat het even niet gaat als normaal.dus toen alles uitgelegd en maar rustig aan gedaan.
Van de week maar even kijken of ik rustig aan kan losrijden zonder mensen om mij heen.

Lucht toch weer even op om het weer van me af te schrijven

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 18:05

Sorry van je oom.
Uiteraard is dit niet voor iedereen zo, maar bij mij heeft met men beestje rijden het omgekeerde effect. Even vergeet ik alles, gewoon omdat ik me volledig op haar moet concentreren.

vandaag toch wel even geschrokken. Paardlief schrok en wilde er vandoor, nu weet ik dat dit in haar geval een aantal passen zijn en dan blijft ze stokstijf staan. Maar toch, het vergde wat acrobatie om te blijven zitten, maar is toch gelukt

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 18:10

Dankje. Ja normaal heb ik dat ook maar dit zat me nu zo dwars even,dat rijden ook niet echt meer hielp.barste even helemaal in tranen uit (ben nogal een gevoelig mens).

Maar super dat je bent blijven zitten! Is altijd wel even schrikken zoiets maar als ik het zo lees heb je het helemaal goed opgelost.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 20:32

ja, ik denk dat het normaal is dat zulke zaken je rijgedrag beinvloeden hoor, maar misschien helpt een gewone knuffel van je paardje wel een beetje.

Ja, ik weet ondertussen wat ze zal doen als ze schrikt

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 20:55

Heb na het rijden nog naast haar gezeten,toen lebberde ze heel mn gezicht af.dat vond ik wel heel schattig van haar.

Inderdaad,na een tijdje weet je zoals je zei hoe je paard op dat soort dingen reageerd (en hoe je er zelf mee kan omgaan).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 21:42

Zo ik ben er ook weer na heel lang niet meegelezen te hebben! Wat naar Lies :( Sterkte ermee! En ik kan het begrijpen hoor het huilen, ben zelf ook een heel gevoelig persoon. Ik heb vandaag mijn laatste priveles gehad omdat ik dus ga verhuizen naar Vianen voor mijn opleiding. Heb fijn gereden en voelde me goed op mijn gemak. Moest ook bijna huilen toen ik afscheid had genomen van de paardjes en de manege uitliep. Ga het toch heel erg missen! Het ging juist weer goed met me! Maar ik ga volgende zomervakantie weer beginnen hoop ik of tussendoor in het weekend eens een privelesje.