ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 11:35

Welkom anne_bento!
Fijn dat je hafje bij jou wel de tijd krijgt :)

Fahyafemke: Britt doet het dus (weer) erg goed! Super zeg, dat je er ook zonder zadel op hebt gezeten.

xlisza: filmpje ziet er goed uit!

Hebben mensen hier misschien nog interesse in een wintec VZ zadel? 17", zo goed als nieuw. Helaas past het niet meer op mijn eigen paardje, en voor Daantje ligt er al een ander zadel wat binnenkort wordt aangepast.

xlisza

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 12:37

Welkom Anne =)

Nee dit was de 3e keer longeren met zadel en bijzet, maar ze pakt het allemaal hartstikke goed op =)

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 13:12

welkom anne_bento! leuk beestje. en waarom zou je niet boom/bitloos kunnen blijven rijden denk je?

ja ik had gister wel een penny gevoel bij britt haha, zonder zadel :D
helaas geen interesse in een zadel, heb nog 2 zadels waar ik zelf van af moet. Ook een vzh , en een boomloos, beide nieuw :+

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 13:20

FahyaFemke schreef:
welkom anne_bento! leuk beestje. en waarom zou je niet boom/bitloos kunnen blijven rijden denk je?

helaas geen interesse in een zadel, heb nog 2 zadels waar ik zelf van af moet. Ook een vzh , en een boomloos, beide nieuw :+

Omdat haar ruggengraat toch wat uitsteekt en boomloos daar niet altijd voor geschikt is. Het lijkt allemaal goed te liggen nu hoor.. Daarnaast heb je zelf toch iets minder steun in een boomloos, en is mijn pony nogal onzeker zelf, als ik dan ook nog onzeker en onvast in het zadel zit ben ik bang dat die combi niet goed is.
Nou we zien het wel hoor, komt vast goed :)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 19:54

Hello!

Hier even weinig te melden.
poon had 2 wk terug een bult, dag later luis.
Bult was weg, afgelopen zaterdag weer een ei op zijn rug. dag later pus eruit.
dus hij zit even in de lappenmand.

Rijden daarvoor ging echt super

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 20:07

FahyaFemke schreef:

'
Dat pennygevoel kan ik me heel goed voorstellen *D
Wat voor een boomloos? Ik zoek nog naar een nieuwe, alhoewel ik al wel iets op het oog heb.

Snackie: Balen zef, hoe gaat het nu met je turbotink?

anne_bento: Op mijn oudje krijgt ook een boomloos, en die heeft ook een licht uitstekende ruggegraat. Gaat prima :j (ook volgens een deskundige)

En hierbij de beloofde foto:
Afbeelding
Heb nog steeds een big smile op mijn gezicht!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 20:28

Oehh braaf!!

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 21:00

@snackie dat is balen zeg. Hopen dat je er snel weer op kan. Mistralleke ziet er goed uit en je kunt idd wel zien dat je helemaal happy bent. Hier gaat het inrijden ook erg goed. Gisteren voor het eerst los gestapt. Word er ook helemaal happy van. Vind het zo leuk om te doen.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 21:14

mistralleke leuke foto!!
en het zadel heb ik hier op bokt geadverteerd. dus als je even bij mijn advertenties kijkt via mn profiel?
snackie he bah zeg wat een pech. hoe is het nu met je lapje? luisvrij en bultvrij? weet je waar de bulten van komen, allergie ofzoiets?
ginger wordt er ook helemaal blij van :):)

hihi

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 21:25

Ik heb geen idee waar het vandaan komt,
Zadel is iig super ongelijk. dus dat kan,.
Maar zijn spelende maten kunnen het ook zijn (steigeren tegen hem aan, en op zijn rug) kan alles zijn.
Bult is iig een heel stuk minder dan gister.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 07:37

Ik heb gisteren helaas toch niet mijn eerste ritje kunnen maken.. paardje loopt kreupel ;(
Ze draait met haar achterbeen vreemd weg. Ze heeft ook her en der wat wondjes en plekken dus ze zal wel een tik gehad hebben denk ik. Dat is het nadeel van zo'n grote kudde.. Hopelijk gaat het met wat dagen rust weer wat beter! Voorlopig dus nog geen rij ervaringen van mij, wacht even af tot ze weer 100% goed loopt!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 08:04

verstandig, beterschap voor t peertie!

xlisza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 10:22

Balen Anne! beterschap met je paardje.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:06

oh zonde zeg.. nou nog even wachten. verstandige keuze en beterschap!!

Britt gaat de laatste tijd een beetje tegen het bit in. Ik ben dus weer aan het twijfelen om het er uit te halen. Soms dan lijkt ze zo te schrikken van dat ding in dr bek dat ze opzij 'valt' of weg rent. Maar uiteindelijk wel fijn gereden hoor, op een gegeven moment geeft ze het ook min of meer 'op'. Maar het gaat voor mij een beetje tegen mijn gevoel in, ik wil samen rijden en niet het rijden afdwingen. We hebben lekker buiten een rondje uitgestapt. Op het erf (is al heel spannend) en toen ook een rondje over de weg en weer terug op het erf (erf heeft 2 ingangen) . We hebben 2 auto's bekeken vanaf het erf, lekker veilig, maar was eigenlijk niet zo eng hihi, knap paard! Binnenkort echt eens de weg op gaan, lekker met dit weer!

cashlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 16:21

Welkom anne_bento! Ik ben ook bezig met een haflinger! Charlie is nu 3,5 en gister gemeten op 156,5 cm! Echt een reusje onder de hafs dus! Hij doet het zo super goed! Ik zal binnenkort eens vragen of iemand ons wilt filmen/foto's wilt maken en ze trots aan jullie showen!

De verhuizing heeft hem echt goed gedaan, het is een heel ander paard (nouja, bijna paard ;)) Kroelen is in eens zijn favoriete bezigheid en hij kan uren genieten van stilstaan terwijl voorheen 10 seconden al te veel was! Hij begint nu ook mijn hand op te zoeken. Reageert steeds beter op been en mijn stuur lijkt eindelijk bevestigd! Hij begint ook echt te buigen om mijn benen en we doen vooral alles op zit. Ik heb hem alleen denk ik een beetje een raar truukje geleerd voorheen.. Ik dacht dat het handig was dat mijn noodstop benen naar voren (overdreven naar voren, voor het zadel uit) zou zijn. Met als gevolg dat als ik nu mijn benen naar voren doe om deze bijvoorbeeld even lekker uit te strekken staat meneer stil.. Maakt niet uit wat we op dat moment doen! Lijkt het jullie handig om dit zo te houden, of een andere noodstop te maken?

Gister ook even een rondje los op het erf gestapt. Charlie is er nu dus voor het eerst 'vandoor gegaan'. Dat echt tussen haakjes want hij schrok, 3 seconden paniek ik praatte tegen hem en hij stond weer stil! Braaf paard..

Succes FahyaFemke met naar buiten gaan! Ik kan ook niet wachten tot ons eerste bosritje! Ik rij Charlie met bit, ik heb een zachte hand (van horen zeggen) en voel voor mij dus ook geen noodzaak om bitloos te gaan. Kan je hier dus niet mee helpen!

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 17:19

Zooo dat is weer een hoop om bij te lezen :D maar wel al erg leuk om de foto's/filmpjes te zien en ik wens de mensen waarvan hun paard in de lappenmand zit beterschap! :(:)

Ik heb ooit geprobeerd om te longeren en te filmen tegelijkertijd, maar dat was geen succes :') mevrouw had heel snel door dat ik m'n aandacht niet 100% bij haar had en besloot d'r eigen feestje te vieren := ik probeer de commando's altijd op stemhulpen en lichaamstaal te geven (gebruik ook geen longeerzweep), maar omdat ik met die arm niks kon doen leek ze het niet meer te snappen :+
Maar ik ben erachter gekomen dat de camera (die natuurlijk ophoudt met filmen als het net lekker gaat :( ) ZO neerzetten dat je niet de helft van de tijd buiten beeld staat, net zo moeilijk is :Y)
Ik heb de bruikbare stukjes eruit gehaald en ook een filmpje van gemaakt:

Ik probeer het beleerproces een beetje bij te houden door foto's en filmpjes te maken want dat lijkt me leuk om later terug te zien, er staat ook nog een grondwerk filmpje in m'n profiel, maar ik denk dat ik volgende keer maar een cameraman/vrouw in moet huren :roll:
Eerst had ze altijd de neiging om OF niet vooruit te branden te zijn OF juist heel gehaast (en dat veranderde echt van het ene op het andere moment), dus het valt me wel op dat ze ondertussen steeds beter een 'tussenweg' weet te vinden :j Daarnaast reageert ze bijna perfect op de stemcommando's (op 1.20 min zie je ook geen schrikreactie oid, maar het commando 'ho' := ), ook vanuit stap naar galop en om laten draaien door te wijzen welke kant ze op moet.
Daarnaast is het voor haar nog een kwestie van meer balans krijgen, maar het gaat de goede kant op +:)+

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 18:02

Klimop: ziet er goed uit, en ze lijkt leker onspannen. Draaien op commando tijdens het longeren, nee dat zie ik Cascade nog niet doen. Helaas is mijn longeerwei te ver weg van zijn wei dus kan ik niet door gaan met oefenen....
Gisteren heb ik ook penny 'gereden' (als je het rijden kan noemen, want Cascade doet nog niet zoveel), zonder cap, ik kon het niet laten, maar hij deed het heel netjes en lanceerde me niet. Morgen neem ik mijn cap vol het geval dat gewoon mee.

Anne_bento (goed gespeld?), leuk boom/bitloos, luisterd ze/hij (ben weer eens vergeten of het een ruin of merrie is) er ook goed naar?

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 19:23

Jij hebt trouwens ook een leuk paardje zeg! weet je wat er verder doorheen zit (behalve fjord)? :)
maar ik begrijp (uit je profiel) dat hij in z'n eentje staat? Hebben jullie echt niet de mogelijkheid om er een ponytje oid bij te zetten..?

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 21:39

leuk te lezen dat het bij de meeste zo goed gaat.
de filmpjes en foto's die voorbij komen zien er ook goed uit.

bij mij staat het even op een lager pitje omdat ik last heb van me lichaam op dit moment.

nu heeft alleen iemand tegen mij gezecht dat mijn paard sensiebel reageert op hulpen.
maar wat verstaan jullie daar onder.
ik versta er zelf namelijk onder dat ze dan "te gevoellig" zijn op hulpen en zo.
hoor graag wat jullie daar van denken

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 22:05

cashlee mijn noodrem is andersom. Stel dat hij er vandoor gaat bij jou... heb jij dan nog grip als jij je benen naar voren steekt? :+ lig je er straks af terwijl je je noodrem aan het uitgooien bent hihi. Mijn gedachte dan hoor.. Mijn noodrem is juist klemmen met de knieën. Ik open mijn zit (dus bekken naar achter kantelen, zogezegd dus naar achter leunen) om te versnellen, en ik sluit mijn zit (bekken naar voren kantelen, zogezegd dus wat naar voren leunen om extra te bevestigen) en daarbij sluiten mijn knieën dus ook gelijk aan. Mocht er een paard bij mij vandoor gaan, is het eerste wat ik toch doe vasthouden; dus knieën sluiten= remmen.
Ik heb ook een hele zachte hand, ik heb bij Fahya een flinterdunne aanleuning zegt mijn juf dan. maar ik denk dat het bij Britt nog ineens angst is dan. Want het gebeurd bij de 3e volte b.v. bij de C, maar wel altijd in de enge hoek. Dus dan is ze zo bezig met de enge kippetjes, dat ze "plots" mijn hand ook voelt als ze niet opzij gaat voor mijn been. Het is voor haar ook allemaal nog spannend en wennen merk ik dan toch.
Misschien ook weer wat minderen in het sportbrok, want ze is echt 1 bonk energie wat ze bijna niet kwijt lijkt te kunnen onder het rijden. tis net een stuiterende arabische hengst onder me := (zo'n penny paard weet je wel hahaha)

Klimop prachtige ho-reactie. Zo heb ik ze ook onder controle, is super :j
je gaat fijn met je paard om in ieder geval, echt fijn om naar te kijken :)

line, als iemand dat tegen je zegt, kun je toch gelijk vragen wat ze daar dan mee bedoelen? sensibel slecht, of sensibel goed. bedoel het betékent gevoelig. Maar is dit slecht of is dit goed? Dus het kan nog alle kanten op.
en is dat iemand die haar zelf ook rijdt/traint, of dat zegt op jou rijden/trainen met het betreffende paard?

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 22:29

Helloow
Mag ik mij hier ook melden. Ik heb een 3 jarige merrie Fayah Summer die ikzelf heb gefokt.
Fayah wordt dit jaar 4 het is een NRPS merrie. Ik heb er een maandje weggebracht voor beleren en verder rijden doe ik zelf.
Helaas zit het niet echt mee gezien ik sinds september in de lappenmand zit.. Dus na het inrijden heb ik er een paar keer op gereden en moest toen verplicht stoppen. ( heb 2 tennis ellebogen en in 2 armen de ziekte van carvain (peesschedeontsteking))
Nadat dit zo goed als over was werd ik op 5 dec lopend aangereden door een auto waardoor ik de ziekte 10x erger terug kreeg en mijn hele rug + nek vastzitten .. NU dit iets beter gaat.. Kan ik nog niet rijden doordat ik dat niet eerlijk vind gezien ze ook drachtig is.
Van de week wil ik langzaam aan wat buitenritjes gaan maken (stap )

Mijn merrie

Op deze foto ong de 6 tot 8 keer dat er iemand op haar rijdt en de 2 de keer voor mij

Afbeelding

rond die zelfde periode

Afbeelding

Voor de 4 de keer onder het zadel bij de NRPS keuringen voor bestgaand rijpaard ( Degene die haar in heeft gereden zit er op)

Afbeelding

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 22:32

he lindy ook hier! Knap paard hoor.
Dus als ik het goed begrijp is ze nu drachtig, wanneer is ze uitgerekend?

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 22:33

half mei ( als het goed is :P ze is nog zo slank haha ) maar nee gekheid voel wel behoorlijk beweging bij de flanken

Fay is prettig gestoord reedt zelfs nadat ze ong 8 onder het zadel is geweest een hele buitenrit zonder zadel hihi
Hoop niet dat ze een puber periode gaat krijgen want dit is zo relaxt zelf op strand stap ik zo op zonder zadel en hoofdstel

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 08:21

Wat een heerlijk dier, en wat een vertrouwen samen al! super!

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:00

Misschien wel een voordeel dat ik er zelf gefokt heb