[HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Franske

Re: Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 15:14

Rij je persoonlijk liever indoor of outdoor Marcel, of heb je geen voorkeur ?

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 15:32

MarcelDufour schreef:
francescalex schreef:
Zal ongetwijfeld te maken hebben met de scholing van het paard voordat ik het kocht. De vraag is nu hoe ga ik hiermee om.

En als je nou eens alleen heuvel op rijdt? Dat kan bij jou mooi daar.

HI Marcel,

Je zegt het en ik had al de beslissing genomen om meer buitenritten in de bergen te maken en over de landerijen. Mijn vrouw doet dit een aantal dagen per week.

Daarnaast 6x per jaar is er een zogenaamde trekking. Dit houdt in 2 of 3 dagen met het paard de buitenlucht in. Je overnacht dan in een hotel onderweg en de paarden worden dan bij het hotel verzorgt. In de ochtend 3 uur dan een lunch en de in middag nog eens 3 uur. Heb dit ooit gedaan met een normaal zadel maar ben nu eindelijk zover om een wat meer confortable zadel te kopen.

Wij hebben hier de Prosecco-trekking. Dat houdt in dat je bij wijnboeren langs gaat en de uitkomst hoef ik je niet te vertellen. Glaasje op laat je rijden. Dan trekking de Jesolo. Dit is een trekking langs het strand of in de buurt van het strand. Trekking Dobiacco ( in de buurt van Cortina d'am Pezzo) , dit is een trekking in de bergen. Dan is er trekking Spert. Dit is ook een trekking in de bergen (Cansilio) maar op een andere locatie. Mensen die dit veel doen hebben gemiddeld een betere positie dan mensen die alleen op de manege rijden is mij opgevallen.

Na 1 jaar is de bespiering van het paard van mijn vrouw aanmerkelijk toegenomen en is erg rustig geworden. Zij rijdt een Engels volbloed.

Bij ons op de manege zit een Ex-Forestare. Forestare is de bereden afdeling van de Militairen. Van hem heb ik helaas geen les omdat hij alleen buitenritten maakt.

gr.

FraLex

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 17:14

melanie_h schreef:
hoi sorry dat ik zo binnen kom vallen. Ik heb zelf geen grote paarden maar amerikaanse mini's.
Ik train ze nu door veel te stappen en aan de longe. Graag zou ik ze ook eens los willen laten springen. Heb jij tips voor me hoe ik zo'n straatje het beste kan opbouwen en waar ik dan op moet letten?
misschien dat het wel ergens staat uitgelgd in dit topic, maar dan zou ik 89 pagina's door moeten gaan zoeken

Helaas moet ik je hier het antwoord schuldig blijven. Ik zou bij God niet weten welke afstanden je voor zo'n klein paardje moet aan houden. Sorry, misschien dat iemand die iets met a-pony's doet je hier nog het antwoord kan geven.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 17:18

Martie schreef:
De in-uitjes komen hierecht tot leven! Hier nog een vraag.
Je kan ze voor mijn gevoel nu dus op drie manieren inrichten:
1. een aantal (lage) sprongen direct achter elkaar
2. om en om een balk en een sprong
3. sprongen met steeds 1 galopsprong ertussen (aan het einde natuurlijk, je beingt altijd met balken lopen)

Wat is nu de oplopende volgorde van moeilijkheid qua training? Dus met welke serie zou je moeten beginnen?

En ook: begin je met draven over de balken, dan galoperen (dus afstanden aanpassen) en dan sprongen erbij? Als je in dezelfde training eerst vanuit draf gaat springen en daarna vanuit galop moet je dus steeds met al het materiaal slepen om de afstanden weer aan te passen. Ik probeer te kijken wat ook effeciënt is voor de begeleider :D

Nee, je hoeft helemaal niks te wijzigen of slepen. Lees dit topic vanaf de 1e pagina maar door en dan zal je al snel een antwoord tegen komen waar helemaal uitgelegd wordt welke afstanden je aan moet houden en hoe van drafbalkjes heel makkelijk in-uitjes te maken.
Mocht je het niet vinden, dan vraag nog maar eens en zal ik het heel uitgebreid uitleggen.
De volgorde is dat je inderdaad eerst je paard paaltjes leert draven, dan op het einde van zo'n drafbalkjesrij een sprongetje, en na een tijd weer een voor die laatste, etc..etc..

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 17:20

Franske schreef:
Rij je persoonlijk liever indoor of outdoor Marcel, of heb je geen voorkeur ?

Voor de gezelligheid vind ik indoor leuker, maar voor de resultaten heb ik liever het buitenseizoen. Mijn manier van rijden is meer geschikt voor buiten dan binnen. Ik heb ook vaak grote paarden, en die hebben het buiten ook wat makkelijker dan binnen.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 17:52

Hoi Marcel leuk dat je leerzame topic er weer is!

Ik heb vandaag de oefening gedaan met vier galop balken voor de hindernis, de eerste op 2.90 en die voor de sprong lag op 2.70, het lijntje ging echt heel erg goed!
Ik vind het een leuke oefening.
Na ongeveer 4 keer ben ik een in uitje gaan doen, en daarna een losse sprong met een galop balk er voor op 2.70 dat ging ok super goed.

Nu vroeg ik mij af hoe vaak kun je het beste met je paard over zo een lijntje met gelop balken springen zonder dat het saai word voor het paard of dat je teveel vraagd?

Marjan1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 17:58

Marcel ik wil je heel erg bedanken voor je tips. Het heeft mij al heel erg veel geholpen.

Ik had vandaag wedstrijd bij Heijligers in Asten.
Ik was foutloos 1e ronde en had een balk in de barage. Dat was mijn eigen schuld want ik reed te dicht. Had een mooie 6e prijs te pakken.
Maar het allerbelangrijkste is dat ik in een goed voorwaarts basistempo rond kon rijden. Hij pakte aan, de afstanden klopten (op die ene in de barage na dan) en ik ben gewoon met een super gevoel afgestapt.

Ik ben er van overtuigd dat jouw tips hieraan bijgedragen hebben. Het balkenwerk voor een klein sprongetje etc.

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 18:21

Hoi,

Allereerst, Dit is een zeer interessant topic! Er zouden er meer zoals u moeten zijn :)
Ik heb nog een vraagje maar zal eerst in het kort de situatie eens uitleggen:
Ik rijdt nu een bijna 6 jarige merrie (Orlando v.Haertbreaker x major dl cour) sinds vorige zomer. Ik ben haar eigenlijk beginnen rijden omdat ze geen sprong weer wou nemen. Volgens mij door te snel de overgang naar de 5jarige gemaakt te hebben, ze had amper ervaring.
Ik heb ze eerst dressuurmatig meer naar mijn gevoel gezet, en we worden langzaam meer een 'echte' combinatie. Langzaam namen we ook springen weer op, begonnen met lage balkjes. Vanaf oktober zijn we begonnen met serieuze springlessen. Weigeren deed ze nog, maar ik kreeg ze toch kleine en lage parcoursjes rond. Mijn instructeur sprong er dan af en toe een parcoursje van ong. 90 cm mee. Op deze hoogte stopt ze vaker maar een groter probleem is denk ik het behoud van controle. Ze trekt en duwt haar helemaal 'open'. (beetje vreemd uitgedrukt, maar zo voelt het) Ze maakt haar lang en neemt haar bit wat vast. Op deze manier een parcours rijden gaat dus hélémaal niet. Ook durft ze in galop in moeilijkere situaties haar kont nogal eens naar links uitzwaaien. Zo komt ze niet goed voor de sprong en stopt ze dan ook. Wat zou jij hieraan doen?
Nog een vreemd fenomeen: Soms springt ze in-uitjes in 1 keer, dus over de 2 hindernissen tegelijk. Hoe kan ik dit voorkomen?

Ik voeg nog een filmpje bij van vandaag - ze heeft van begin december tot 5 februari stil gestaan owv. examens- hier sprong ze voor het eerst weer. We zijn niet hoger gegaan dan dit, en begonnen met grondbalkjes. Positief: geen enkele weigering. Negatief: een groot controle probleem, vooral in het begin
Op dit filmpje zie je hoe ze haar bit wat vastneemt, waardoor het moeilijk is haar terug te nemen
Afbeelding

Hier is het beter:
Afbeelding

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 18:57

ieris schreef:
Hoi Marcel leuk dat je leerzame topic er weer is!

Ik heb vandaag de oefening gedaan met vier galop balken voor de hindernis, de eerste op 2.90 en die voor de sprong lag op 2.70, het lijntje ging echt heel erg goed!
Ik vind het een leuke oefening.
Na ongeveer 4 keer ben ik een in uitje gaan doen, en daarna een losse sprong met een galop balk er voor op 2.70 dat ging ok super goed.

Nu vroeg ik mij af hoe vaak kun je het beste met je paard over zo een lijntje met gelop balken springen zonder dat het saai word voor het paard of dat je teveel vraagd?

Je hoeft niet bang te zijn dat dit paarden gaat vervelen, want dat heb ik nog niet meegemaakt.
Over zo'n lijntje balken met een hindernisje kan je iedere dag doen als je wilt. Mits het niet zo'n hoge hindernis is. Tot 1.10 ondervindt je paard daar geen enkele schade van. Gaa je hoger, dan zou ik het iets minder doen. Zet je de hindernis bijv. op 1.50, dan doe ik dat 1 max 2 keer per week.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 19:00

Marjan1984 schreef:
Marcel ik wil je heel erg bedanken voor je tips. Het heeft mij al heel erg veel geholpen.

Ik had vandaag wedstrijd bij Heijligers in Asten.
Ik was foutloos 1e ronde en had een balk in de barage. Dat was mijn eigen schuld want ik reed te dicht. Had een mooie 6e prijs te pakken.
Maar het allerbelangrijkste is dat ik in een goed voorwaarts basistempo rond kon rijden. Hij pakte aan, de afstanden klopten (op die ene in de barage na dan) en ik ben gewoon met een super gevoel afgestapt.

Ik ben er van overtuigd dat jouw tips hieraan bijgedragen hebben. Het balkenwerk voor een klein sprongetje etc.

Graag gedaan, en leuk dat je zo'n goed gevoel had. Het is namelijk een manier om een basistempo aan te leren, en na verloop van tijd merk je inderdaad dat je ook zonder de balkjes (op concours) uit gewoonte datzelfde ritme aan zal gaan houden. Voor je paard geldt hetzelfde. Gefeliciteerd trouwens...Asten is een goed concours, als je daar goed rond komt kan je overal goed rond komen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 20:20

MarcelDufour schreef:
francescalex schreef:
Zal ongetwijfeld te maken hebben met de scholing van het paard voordat ik het kocht. De vraag is nu hoe ga ik hiermee om.

En als je nou eens alleen heuvel op rijdt? Dat kan bij jou mooi daar.
Uiteindelijk moet je toch weer een keer die heuvel af :P

Ik heb echt but gereden vanmiddag, heb het voor elkaar gekregen om in het hele parcours overal een galopsprong toe te voegen |o
Er was iemand vlak voor me die een hele zware val kreeg waardoor de boel heel lang stilgelegen heeft en ik opeens allerlei flashbacks had naar mijn val van anderhalf jaar geleden.
Was nog wel foutloos maar dat was meer aan het paard te danken dan aan mij.

Nou nog het positieve nieuws, mijn voet iets verder in de beugel komt de stabiliteit wel heel erg ten goede.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 22:40

Katja :(:) :(:)

Ik heb ook BUT gereden vandaag,... (alhoewel ik maar gewoon B rijdt hoor)

begon al met losrijden,.. hij wou veel te hard en niet terug en niet wachten, (zo is ie eigenlijk zelden) we hadden met losspringen 1 hele nare afstand op een oxer en toen dacht ik: dit wordt niks,.. en I know dat moet je niet denken want dan gebeurt het ook,..

Zag gewoon de afstanden niet vandaag,.. totale blackout,... had geen fijn ritme,..

Bij ons ook 2 nare valpartijen gezien (ook altijd slecht voor mn vertrouwen,.. )

Hoe krijg je zo snel mogelijk je ritme terug in het parcours als je de kluts kwijt bent in het parcours Normaal tel ik meestal 1, 2, 3, 4 ofzoiets om in een bepaald ritme te zitten maar als ik mijn afstand niet zie heb ik dat soms het hele parcours,.. ik ben dan zo onrustig in mn hoofd (kan dan niet eens meer tot 4 tellen :+ ),.. kan niet meer normaal nadenken dan,.. en het sloeg nergens op want na gisteren was het niet eens hoog,... en bijna hetzelfde parcours,..

Gauw op naar volgend weekend,.. heb er zin in,..

Hopelijk kan ik dan weer rustig blijven,... (die vervelende mensen ook die altijd zeiken dat je makkelijk L kunt en dat moet doen,... blegh,.. moet je je niks van aantrekken maar is toch wel vervelend,.., ik wil gewoon pas L als ik dat durf,.. en dat is nog niet,.. ik was nl al L met 15 wp maar start alweer bijna een jaar alleen B omdat ik niet meer durfde door een bepaalde instructeur waarvan ik altijd hoger moest dan ik durfde en zo een paar keer hard in dubbels geknald ben (en die je altijd belachelijk maakte als je vroeg of het omlaag mocht, be uiteindelijk zelf afgestapt om alles lager te zetten omdat hij het niet wou),.. en inderdaad wat je zei: vertrouwen opbouwen kost heel veel tijd en met 1 sprong is het weg,.. bij paard en ruiter.. Paard vertrouwt me nu weer en ik hem ook weer,.. alleen ik wil alles voorkomen dat hij straks door mij in een stop gaat omdat ik stomme afstanden rij in de L omdat ik bang ben.. Hij doet alles op vertrouwen,.. en ik moet dat niet beschamen,.. dat heb ik wel geleerd inmiddels,.. mijn paard heeft ook pas laat leren springen, nu 5 jaar geleden (was ie 7). Ik ponyspringruiter (gaan met die banaan, wat afstanden?) en heel bang door alle gemene stops van mn pony en hij als "dressuurpaard"...
Wauwie combi,.. maar goed, wel altijd begeleidt door een instructeur en echt een meerjarenplan (want ik wou nooit wedstrijden springen omdat het zo hoog was,.. tot het B groen kwam haha :o .

Een Z springruiter wilde met m springen en dat ging absoluut niet ,.. paard gekocht: kan absoluut niet springen zeiden ze,.. ah maakt niet uit, durf ik toch niet, zei ik nog,..
en dan is het wel leuk dat je "uit fun" wat gaat proberen en zo erachter komt dat je "dressuurpaard" het springen en crossen veeeeeeeeeeeeel leuker blijkt te vinden (en ik ook, omdat hij het zo leuk vind) en het ook best aardig doet,.. (hij is niet bang, en als ie dat wel is gaat ie vaak toch wel door en redelijk voorzichtig is ie ook, zeker in de cross)

Paard is zoveel vrolijker nu die niet meer alleen dressuur hoeft te lopen, maar lekker vaak naar buiten gaat, springt, crosst, dressuurt (heeeeeeeel af en toe met een cross en deze zomer weer L2 denk ik), longeren af en toe,..

Ik heb 1 crossles gehad die ook heel veel verpest heeft,.. ik had aangegeven dat het paard (en ik) greppels/sloten heel eng vonden,.. dat ik dat liever in een priveles wilde oefenen maar ik moest meedoen... begon ie extra daarmee in de les,.. drama,.. en ik moest in volle galop erop af rijden,.. ik heb doodsangsten uitgestaan,.. heb m daarna een half jaar in de stop gehad, arme dier,..
Wijze les van je: doe nooit iets wat je niet wil,.. wat bij jou ergens op de 1e pagina's staat.

Helaas vorige zomer bij een bekende eventingamazone is me ook weer een soortgelijk iets overkomen.. maar dat was hopelijk voor het laatst. Doe niks meer waar ik niet achter sta,.. mn paard was volledig over de rooie van ze,.. en het is echt best een coole kikker,.. ze bestraften het paard continue terwijl ie gewoon echt bang was,.. (en ik ook)

Nu met veel geduld alles weer aan het opbouwen,...
En het gaat best aardig,.. vooral dankzij het grote hart van mn paard,...

Maar greppels,.. dat is een uitdaging voor deze zomer,.. (of toch maar niet, wil m niet weer in de stop),..
maar dan bij Rob Jansen, die doet het met veel geduld,.. en spelenderwijs,..
Volgens mij heb ik af en toe een crossles/wedstrijd nodig om mn eigen lef iets te vergroten hahaha.
Zo'n kick als je weer iets engs gedaan heb (stom he,.. een hindernis van 1.10 durf ik bijna niet maar de meeste crosshindernissen wil ik wel omdat ze lager zijn)

MAAR SPRINGEN IS ZO LEUKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKK!
Dus het moet deze zomer gewoon goedkomen (dan maar in de B :D )

FRALEX: gave ritten zeg, ben jaloers,.. lijkt me leuk!
Laatst bijgewerkt door Qizz op 28-02-10 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 22:44

Wat een verhaal, Juventus :D
Balen dat het niet zo goed ging :(:) Die instructeurs zijn inderdaad niet goed voor het vertrouwen van jezelf en het paard!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 22:46

Was je toevallig ook in Amersfoort Juventus?

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 22:47

pff ja las het net na en wou al wat weghalen maar toen had ik m al verzonden en dacht: tja laat maar staan ook :-)

toch was hij ook de instructeur waarbij ik het meest geleerd heb, hij is echt goed,.. (alleen niet voor bange ruiters)

Nee ik was niet in Amersfoort, was in Vragender,..

Waren er bij jou ook zoveel "gekke" paarden?
Bij ons heel veel, de 1 nog frisser dan de andere,..
Was een ponyruiter gisteren over de kop gegaan,..
en vandaag ging 1 meisje plat op de buik eraf, en 1 bleef hangen in de beugel en het paard sprng bijna nog een hindernis met haar eraan

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 23:25

MarcelDufour schreef:
Martie schreef:
De in-uitjes komen hierecht tot leven! Hier nog een vraag.
Je kan ze voor mijn gevoel nu dus op drie manieren inrichten:
1. een aantal (lage) sprongen direct achter elkaar
2. om en om een balk en een sprong
3. sprongen met steeds 1 galopsprong ertussen (aan het einde natuurlijk, je beingt altijd met balken lopen)

Wat is nu de oplopende volgorde van moeilijkheid qua training? Dus met welke serie zou je moeten beginnen?

En ook: begin je met draven over de balken, dan galoperen (dus afstanden aanpassen) en dan sprongen erbij? Als je in dezelfde training eerst vanuit draf gaat springen en daarna vanuit galop moet je dus steeds met al het materiaal slepen om de afstanden weer aan te passen. Ik probeer te kijken wat ook effeciënt is voor de begeleider :D

Nee, je hoeft helemaal niks te wijzigen of slepen. Lees dit topic vanaf de 1e pagina maar door en dan zal je al snel een antwoord tegen komen waar helemaal uitgelegd wordt welke afstanden je aan moet houden en hoe van drafbalkjes heel makkelijk in-uitjes te maken.
Mocht je het niet vinden, dan vraag nog maar eens en zal ik het heel uitgebreid uitleggen.
De volgorde is dat je inderdaad eerst je paard paaltjes leert draven, dan op het einde van zo'n drafbalkjesrij een sprongetje, en na een tijd weer een voor die laatste, etc..etc..

Nee, het zijn niet de afstanden zelf, daar was je heel duidelijk in. Ik bedoel eigenlijk: als je eerst de balken/hindernissen op drafafstand hebt gedaan, ga je dan weer slepen met de staanders om alles op galopafstand te zetten? Of werk je de ene keer vanuit draf en een andere keer vanuit galop?

En met mijn drie mogelijkheden: beschouw je ze alledrie als even zwaar qua training of niet?

Ik hoop dat ik zo duidelijker ben.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 23:36

Juventus, ik kan me heel goed voorstellen hoe je je voelt. Ik was (ben :D ) ook geen held met springen en heb in het begin ook instructie van iemand gehad waardoor ik er na vier lessen mee gestopt ben. Het waren onze eerste echte springlessen (bij een groepje) en we moesten al snel mee de hoogte/breedte in en op snelheid ("hij kan het best...") Ik vond het doodeng en heb daarna alleen nog voor mezelf gesprongen en oefenparcoursen op de manege.
Pas veel later (pony was geloof ik al 15 of zo) kwam ik bij een instructeur die zowel onze techniek als vertrouwen wist op te bouwen (Ulke van Meeteren) en heb ik toch 1x een parcours van een meter gesprongen (gewoon onderling voor de zelfoverwinning). Zonder vertrouwen begin je niks en ik vind het heel verstandig dan je je niet meer laat dwingen tot oefeningen waar je niet aan toe bent, om welke reden dan ook!

Die lessen van Rob Jansen heb ik goede dingen over gelezen, lijkt me heel fijn!

Veel succes, gaat vast lukken!

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 23:52

Dit topic heb ik nog maar pas ontdekt, het lijkt me zinvol om mee te lezen :) Vandaag heb ik voor het eerst sinds de 'permafrost' die twee maanden training verijdelde/ verijzelde weer een springlesje meegepakt met mijn paard. De planning was om deze winter wat oefenparcoursen mee te pakken, maar dat is helaas opgeschort.

Gruno ging gruwelijk hard := en daardoor natuurlijk vlak. Pas toen hij wat vermoeid raakte kon ik meer inwerken met m`n zit en een beetje sturen. Toen ging hij ook wat eleganter springen. We hebben in elk geval flink lol gehad :D
http://pic70.picturetrail.com/VOL1796/1 ... 507070.jpg
Rechter boven m`n paard, armen gelijk :o

Juventus: balen dat je zo`n pressende instructeur had, wat een extra spanning levert dat op :(:) Lekker blijven springen op de hoogte die jou zint, hoor.

Katja: vind het toch heel knap dat je dan nog foutloos rijdt, zo`n stillegging hakt er dan wel even in.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 00:09

Martie schreef:
Juventus, ik kan me heel goed voorstellen hoe je je voelt. Ik was (ben :D ) ook geen held met springen en heb in het begin ook instructie van iemand gehad waardoor ik er na vier lessen mee gestopt ben. Het waren onze eerste echte springlessen (bij een groepje) en we moesten al snel mee de hoogte/breedte in en op snelheid ("hij kan het best...") Ik vond het doodeng en heb daarna alleen nog voor mezelf gesprongen en oefenparcoursen op de manege.
Pas veel later (pony was geloof ik al 15 of zo) kwam ik bij een instructeur die zowel onze techniek als vertrouwen wist op te bouwen (Ulke van Meeteren) en heb ik toch 1x een parcours van een meter gesprongen (gewoon onderling voor de zelfoverwinning). Zonder vertrouwen begin je niks en ik vind het heel verstandig dan je je niet meer laat dwingen tot oefeningen waar je niet aan toe bent, om welke reden dan ook!

Die lessen van Rob Jansen heb ik goede dingen over gelezen, lijkt me heel fijn!

Veel succes, gaat vast lukken!

Martie:
ja wat je zegt: als er mensen in je les zaten die veel hoger sprongen moest je gewoon veel sneller mee...
erg vervelend,.. heb nog netjes een gesprek met de persoon in kwestie aangevraagd, uitgelegd hoe ik me voelde en hoe blij ik was als ik bv 1.10 goed had gesprongen en dat dan dat hele gevoel weer weg was als het dan nog hoger moest,.. dat ik graag wilde stoppen op een moment dat het goed ging en zelf graag aan wilde geven als ik wel hoger wilde... enige dat ie zei was: je kunt het makkelijk en je paard ook, dus gewoon doen,.. uhm tja,... had ik maar een "knopje" dat ik om kon zetten,.. dan deed ik het gelijk haha

dus heb ook heel veel parcoursen gereden (zelf) en een paar lessen bij iemand anders geprobeerd die het iets rustiger opbouwde (dat scheelt ook een hoop zeg,.. mooi opbouwen en een lijntje dat steeds lekker past hoger zetten,. heb je uiteindelijk nog net zo hoog gesprongen maar dan met een fijn gevoel haha, of zelfs het gevoel: ahhhh mag ik nog 1x iets hoger? Nee nu is het goed,.. hahaha)

Uums: spanning heb ik inderdaad altijd al genoeg (teveel :+ ), mede ook omdat ik bijna altijd alleen moet (anders kan het niet helaas), en als je tegenwoordig niemand bij de hindernis hebt staan is het erg lastig als ze in de B al 1.20 gaan losspringen en jij het bij 90/1.00 wel goed vindt,.. ik snap dat echt niet, waarom zo hoog losspringen en zo breed ook,.. terwijl het parcours lang niet zo hoog is,..
ik blijf altijd liever met de oxer wat lager (oxerfobie) en oplopend en dan de steil wat hoger,.. liever dat het met losspringen ietsje lager is en goed voelt dan ga je met een goed gevoel de ring in waar je geen tijd meer hebt naar de hoogte te kijken haha
Dus je gaat nu ook weer lekker beginnen? Vervelend zo'n gedwongen stop he,..

fijn dat meer mensen dit herkennen (geen fijne situatie natuurlijk maar wel fijn dat meer mensen het herkennen)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 06:48

Katja schreef:
Ik heb echt but gereden vanmiddag, heb het voor elkaar gekregen om in het hele parcours overal een galopsprong toe te voegen |o
Er was iemand vlak voor me die een hele zware val kreeg waardoor de boel heel lang stilgelegen heeft en ik opeens allerlei flashbacks had naar mijn val van anderhalf jaar geleden.
Was nog wel foutloos maar dat was meer aan het paard te danken dan aan mij.
Nou nog het positieve nieuws, mijn voet iets verder in de beugel komt de stabiliteit wel heel erg ten goede.

Dat wat jij beschrijft, ken ik helemaal. Dat is het eerste mechanisme van een ruiter. Bij onzekerheid gelijk terug, waardoor je die extra galopsprong krijgt, inderdaad. Op deze hoogte gaat dat nog, maar zodra het 1.50 wordt, kom je daar niet meer mee weg. Geloof wel dat dit bij jou af en toe gebeurt, en acht de kans zeer groot dat het volgende keer weer normaal is.
Dat van je balans is inderdaad goed nieuwes, want dat is dan een zorg minder, en kan je je aandacht aan andere punten geven.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 06:53

@Juventus

Heel goed zoals je het beschrijft. laat je door niemand vertellen wat je wel en niet kunt. Je hart en verstand zeggen je vanzelf wel wanneer de tijd rijp is. Bovendien gaat het plezier er heel snel af als je parcoursen gaat rijden van hoogtes waar je eigenlijk niet achter staat, terwijl het juist heel veel lol is als je dat doet waar je je wel comfortabel bij voelt.
Gewoon door gaan op je eigen manier. Het gaat om jouw plezier en niet om dat van anderen.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 07:07

Martie schreef:
Nee, het zijn niet de afstanden zelf, daar was je heel duidelijk in. Ik bedoel eigenlijk: als je eerst de balken/hindernissen op drafafstand hebt gedaan, ga je dan weer slepen met de staanders om alles op galopafstand te zetten? Of werk je de ene keer vanuit draf en een andere keer vanuit galop?

En met mijn drie mogelijkheden: beschouw je ze alledrie als even zwaar qua training of niet?

Ik hoop dat ik zo duidelijker ben.

Om te beginnen met de moeilijkheid van de oefeningen. Jouw lijstje, punten 1, 2 en 3. Dat is ook de volgorde van zwaarte als oefening, met 1 het zwaarst, en 3 het lichtst.
Nu de volgende.
Stel je voor je hebt 8 drafbalkjes liggen. We geven ze een nummer van 1 t/m 8. De afstand tussen ieder balkje is ongeveer 1.45.
Na een paar keer over deze balkjes te hebben gedraafd, pak je balkje 7 en die hang je in de staanders zodat boven balkje 8 een sprongetje ontstaat. Hier draaf je over heen. Na een paar keer pak je balkje 5 en die hang je weer in de staanders zodat boven balkje 6 een sprongetje ontstaat. Vervolgens balkje 3 pakken en boven 4 hangen...enz.
Nu een andere oefening. Je hebt een rijtje van 9 drafbalkjes. Je pakt balkje 8 en hangt die boven 9. Vervolgens haal je de balken
2, 4, en 6 weg, en voila! Daar heb je je perfecte gallopeerlijntje. Het ziet er nu dus als volgt uit. Balkje 1,3,5,7 liggen op de grond en balkje 9 is een hindernis.

Wildflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 12:24

Ik houdt dit topic al een tijdje in de gaten maar het gaat hier zo vreselijk hard dat ik nog lang niet alles heb bijgelezen. Wil ik wel gaan doen. Ik heb namelijk net afgelopen vrijdag eindelijk mijn eerste springles met mijn kasteeltje gehad en we hebben ons echt heel erg vermaakt. Paard werd helemaal enthousiast en ik heb ook echt genoten.

We moeten nog wel echt een hoop leren en de balken werden nog regelmatig meegesleept maar het enthousiasme is er in ieder geval.

Ik moet nu veel gaan oefenen met balkjes om de afstand in galopssprongen te leren en om te proberen daarin te leren schakelen en volgens mij kan ik daarover heel wat tips in dit topic vinden.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 13:17

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 13:23