Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
MarcelDufour schreef:francescalex schreef:Zal ongetwijfeld te maken hebben met de scholing van het paard voordat ik het kocht. De vraag is nu hoe ga ik hiermee om.
En als je nou eens alleen heuvel op rijdt? Dat kan bij jou mooi daar.
melanie_h schreef:hoi sorry dat ik zo binnen kom vallen. Ik heb zelf geen grote paarden maar amerikaanse mini's.
Ik train ze nu door veel te stappen en aan de longe. Graag zou ik ze ook eens los willen laten springen. Heb jij tips voor me hoe ik zo'n straatje het beste kan opbouwen en waar ik dan op moet letten?
misschien dat het wel ergens staat uitgelgd in dit topic, maar dan zou ik 89 pagina's door moeten gaan zoeken
Martie schreef:De in-uitjes komen hierecht tot leven! Hier nog een vraag.
Je kan ze voor mijn gevoel nu dus op drie manieren inrichten:
1. een aantal (lage) sprongen direct achter elkaar
2. om en om een balk en een sprong
3. sprongen met steeds 1 galopsprong ertussen (aan het einde natuurlijk, je beingt altijd met balken lopen)
Wat is nu de oplopende volgorde van moeilijkheid qua training? Dus met welke serie zou je moeten beginnen?
En ook: begin je met draven over de balken, dan galoperen (dus afstanden aanpassen) en dan sprongen erbij? Als je in dezelfde training eerst vanuit draf gaat springen en daarna vanuit galop moet je dus steeds met al het materiaal slepen om de afstanden weer aan te passen. Ik probeer te kijken wat ook effeciënt is voor de begeleider
Franske schreef:Rij je persoonlijk liever indoor of outdoor Marcel, of heb je geen voorkeur ?
ieris schreef:Hoi Marcel leuk dat je leerzame topic er weer is!
Ik heb vandaag de oefening gedaan met vier galop balken voor de hindernis, de eerste op 2.90 en die voor de sprong lag op 2.70, het lijntje ging echt heel erg goed!
Ik vind het een leuke oefening.
Na ongeveer 4 keer ben ik een in uitje gaan doen, en daarna een losse sprong met een galop balk er voor op 2.70 dat ging ok super goed.
Nu vroeg ik mij af hoe vaak kun je het beste met je paard over zo een lijntje met gelop balken springen zonder dat het saai word voor het paard of dat je teveel vraagd?
Marjan1984 schreef:Marcel ik wil je heel erg bedanken voor je tips. Het heeft mij al heel erg veel geholpen.
Ik had vandaag wedstrijd bij Heijligers in Asten.
Ik was foutloos 1e ronde en had een balk in de barage. Dat was mijn eigen schuld want ik reed te dicht. Had een mooie 6e prijs te pakken.
Maar het allerbelangrijkste is dat ik in een goed voorwaarts basistempo rond kon rijden. Hij pakte aan, de afstanden klopten (op die ene in de barage na dan) en ik ben gewoon met een super gevoel afgestapt.
Ik ben er van overtuigd dat jouw tips hieraan bijgedragen hebben. Het balkenwerk voor een klein sprongetje etc.
MarcelDufour schreef:Uiteindelijk moet je toch weer een keer die heuvel affrancescalex schreef:Zal ongetwijfeld te maken hebben met de scholing van het paard voordat ik het kocht. De vraag is nu hoe ga ik hiermee om.
En als je nou eens alleen heuvel op rijdt? Dat kan bij jou mooi daar.
MarcelDufour schreef:Martie schreef:De in-uitjes komen hierecht tot leven! Hier nog een vraag.
Je kan ze voor mijn gevoel nu dus op drie manieren inrichten:
1. een aantal (lage) sprongen direct achter elkaar
2. om en om een balk en een sprong
3. sprongen met steeds 1 galopsprong ertussen (aan het einde natuurlijk, je beingt altijd met balken lopen)
Wat is nu de oplopende volgorde van moeilijkheid qua training? Dus met welke serie zou je moeten beginnen?
En ook: begin je met draven over de balken, dan galoperen (dus afstanden aanpassen) en dan sprongen erbij? Als je in dezelfde training eerst vanuit draf gaat springen en daarna vanuit galop moet je dus steeds met al het materiaal slepen om de afstanden weer aan te passen. Ik probeer te kijken wat ook effeciënt is voor de begeleider
Nee, je hoeft helemaal niks te wijzigen of slepen. Lees dit topic vanaf de 1e pagina maar door en dan zal je al snel een antwoord tegen komen waar helemaal uitgelegd wordt welke afstanden je aan moet houden en hoe van drafbalkjes heel makkelijk in-uitjes te maken.
Mocht je het niet vinden, dan vraag nog maar eens en zal ik het heel uitgebreid uitleggen.
De volgorde is dat je inderdaad eerst je paard paaltjes leert draven, dan op het einde van zo'n drafbalkjesrij een sprongetje, en na een tijd weer een voor die laatste, etc..etc..
Martie schreef:Juventus, ik kan me heel goed voorstellen hoe je je voelt. Ik was (ben) ook geen held met springen en heb in het begin ook instructie van iemand gehad waardoor ik er na vier lessen mee gestopt ben. Het waren onze eerste echte springlessen (bij een groepje) en we moesten al snel mee de hoogte/breedte in en op snelheid ("hij kan het best...") Ik vond het doodeng en heb daarna alleen nog voor mezelf gesprongen en oefenparcoursen op de manege.
Pas veel later (pony was geloof ik al 15 of zo) kwam ik bij een instructeur die zowel onze techniek als vertrouwen wist op te bouwen (Ulke van Meeteren) en heb ik toch 1x een parcours van een meter gesprongen (gewoon onderling voor de zelfoverwinning). Zonder vertrouwen begin je niks en ik vind het heel verstandig dan je je niet meer laat dwingen tot oefeningen waar je niet aan toe bent, om welke reden dan ook!
Die lessen van Rob Jansen heb ik goede dingen over gelezen, lijkt me heel fijn!
Veel succes, gaat vast lukken!
Katja schreef:Ik heb echt but gereden vanmiddag, heb het voor elkaar gekregen om in het hele parcours overal een galopsprong toe te voegen![]()
Er was iemand vlak voor me die een hele zware val kreeg waardoor de boel heel lang stilgelegen heeft en ik opeens allerlei flashbacks had naar mijn val van anderhalf jaar geleden.
Was nog wel foutloos maar dat was meer aan het paard te danken dan aan mij.
Nou nog het positieve nieuws, mijn voet iets verder in de beugel komt de stabiliteit wel heel erg ten goede.
Martie schreef:Nee, het zijn niet de afstanden zelf, daar was je heel duidelijk in. Ik bedoel eigenlijk: als je eerst de balken/hindernissen op drafafstand hebt gedaan, ga je dan weer slepen met de staanders om alles op galopafstand te zetten? Of werk je de ene keer vanuit draf en een andere keer vanuit galop?
En met mijn drie mogelijkheden: beschouw je ze alledrie als even zwaar qua training of niet?
Ik hoop dat ik zo duidelijker ben.