Lara_Silver schreef:@ _Nancy:
Mijn pony begint eindelijk weer nageeflijk te lopen. En niet als ik er om vraag; juist als we tijdens de les heel erg bezig zijn met tempowisselingen op voltes, gebroken lijnen etc. Om deze vormen en oefeningen correct te rijden is secuur rijden erg belangrijk. Bij iedere bocht met de benen en handen verplaatsen om stelling aan te geven, niet trekken aan de teugels maar áltijd gelijke druk. Vooral op slangenvoltes is het resultaat heel groot. Slangenvoltes: stelling, recht richten, tempo vertragen, halt en wegrijden, stelling, rechtrichten en verruimen en weer vertragen, stelling .. etc. Ik ben zo bezig met het secuur rijden van die oefeningen en na 3 zulke 'sessies' begint mijn pony steeds meer te zakken. En ik doe er niks voor, althans geen kneepjes, geen rukjes of 'spelen'. Nee gewoon rijden. Tempowisselingen en voltes etc. Tempowisselingen mogen nooit abrupt zijn, je moet deze altijd correct aanrijden en de laatste gang afronden tot de 'nieuwe' gang. Dát maakt dat je paard nageeflijk wordt, niet de kunstjes van de ruiter om het hoofd zo snel mogenlijk naar onder te spelen, dat is namelijk nep.
Aah, over die slangenvoltes ga ik ook gebruikt, bedankt voor de tip!
En inderdaad, dat laag lopen is aangeleerd..
Niet door mij, maar door degene die hem heeft ingereden..
Dus met dat laag lopen heb ik geen/weinig problemen, maar als ik zijn tempo wil verruimen dan gaat hij met zijn hoofd hoog lopen, hetzelfde in de galop.
Ook weer zo iets, hoe krijg je een pony dat altijd hoog loopt met zijn hoofd in de galop, nageeflijk in de galop?