[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Nancy

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 15:59

Yamcha schreef:
Want zijn hals gaat dan wel in een mooi krulletje, maar zijn rug wordt niet bol, en hij blijft op de voorhand lopen....
en dáárom is het echt belangrijk dat je het op de goede manier doet Lachen

De mijne loopt inderdaad op de voorhand.
Maar hij loopt eigenlijk praktisch automatisch laag als ik de teugels oppak..
Verder rij ik wel heel veel overgangen en loop ik balkjes..
Maar hij loopt nog steeds op voorhand..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 16:04

Dan is dat laag lopen een beetje aangeleerd....

Overgangen rijden is goed, zorg wel dat ie niet in de volgende gang "valt" dat ie bv. zo snel draaft, dat ie niet anders kán dan galopperen. Dan kan het paard namelijk niet anders dan op de voorhand lopen.

Probeer je paard dus goed aan het been te krijgen, en houd het paard tussen je benen en je handen als het ware. Dat hij bij een overgang naar een snellere gang niet opeens onder je uitloopt.

Is een kwestie van je hulpen leren timen.
Ik denk dat het heel goed is om daar in privélessen aan te werken, dan krijg je ook voldoende aandacht Lachen
Ik kan je hier zeggen waar je aan moet werken, een goede instructeur kan je op het juiste moment zeggen hoe je het moet doen...
Succes Knipoog

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 16:05

Yamcha schreef:
Handen stil, buitenhand geef je steun aan de hals en begrens je in de wending.

Recht is ook recht. Op allebei je teugels gelijke druk.

Maar het begint met je paard netjes aan het been (druk = gelijk reactie). Jij moet goed zitten, drijven zodat je de achterkant eronder zet, zelf stil zitten, handen stil houden (niet écht stil, maar wel zo dat het paard geen rukjes in de mond krijgt).
Voor het paard zijn ze wel stil Lachen

Dan moet ie eigenlijk al komen.... Lachen

Alle andere dingen (en ook veel dingen die je op een manege leert) zijn trucjes, een snelle en makkelijke manier. Maar tegenover je paard is het vals spelen.
Want zijn hals gaat dan wel in een mooi krulletje, maar zijn rug wordt niet bol, en hij blijft op de voorhand lopen....
en dáárom is het echt belangrijk dat je het op de goede manier doet Lachen

Idd hoe meer je gaat forceren hoe meer spanning.

@ _Nancy:
Mijn pony begint eindelijk weer nageeflijk te lopen. En niet als ik er om vraag; juist als we tijdens de les heel erg bezig zijn met tempowisselingen op voltes, gebroken lijnen etc. Om deze vormen en oefeningen correct te rijden is secuur rijden erg belangrijk. Bij iedere bocht met de benen en handen verplaatsen om stelling aan te geven, niet trekken aan de teugels maar áltijd gelijke druk. Vooral op slangenvoltes is het resultaat heel groot. Slangenvoltes: stelling, recht richten, tempo vertragen, halt en wegrijden, stelling, rechtrichten en verruimen en weer vertragen, stelling .. etc. Ik ben zo bezig met het secuur rijden van die oefeningen en na 3 zulke 'sessies' begint mijn pony steeds meer te zakken. En ik doe er niks voor, althans geen kneepjes, geen rukjes of 'spelen'. Nee gewoon rijden. Tempowisselingen en voltes etc. Tempowisselingen mogen nooit abrupt zijn, je moet deze altijd correct aanrijden en de laatste gang afronden tot de 'nieuwe' gang. Dát maakt dat je paard nageeflijk wordt, niet de kunstjes van de ruiter om het hoofd zo snel mogenlijk naar onder te spelen, dat is namelijk nep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 16:07

Goed gesproken! OK dan!

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 16:07

Heey Lachen.

ik heb ff een vraagje,
Ik heb een nieuw paardje gekocht van 13 jaar heb hem nu paar daagjes ,
Hij heeft altijd L1+7 gelopen..Maar ze hebben paar maanden niet zoveel meer er echt mee getraint..Ik krijg hem nog niet aan de teugel..Maar hun hebben gezegt dat met wat trainen dat allemaal wel weer terug komt,Hoe denken jullie hier over Lachen?
Wou gewoon eventjes weten hoe jullie er over denken Tong uitsteken Schijnheilig.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 16:10

Lara_Silver schreef:
@ _Nancy:
Mijn pony begint eindelijk weer nageeflijk te lopen. En niet als ik er om vraag; juist als we tijdens de les heel erg bezig zijn met tempowisselingen op voltes, gebroken lijnen etc. Om deze vormen en oefeningen correct te rijden is secuur rijden erg belangrijk. Bij iedere bocht met de benen en handen verplaatsen om stelling aan te geven, niet trekken aan de teugels maar áltijd gelijke druk. Vooral op slangenvoltes is het resultaat heel groot. Slangenvoltes: stelling, recht richten, tempo vertragen, halt en wegrijden, stelling, rechtrichten en verruimen en weer vertragen, stelling .. etc. Ik ben zo bezig met het secuur rijden van die oefeningen en na 3 zulke 'sessies' begint mijn pony steeds meer te zakken. En ik doe er niks voor, althans geen kneepjes, geen rukjes of 'spelen'. Nee gewoon rijden. Tempowisselingen en voltes etc. Tempowisselingen mogen nooit abrupt zijn, je moet deze altijd correct aanrijden en de laatste gang afronden tot de 'nieuwe' gang. Dát maakt dat je paard nageeflijk wordt, niet de kunstjes van de ruiter om het hoofd zo snel mogenlijk naar onder te spelen, dat is namelijk nep.

Aah, over die slangenvoltes ga ik ook gebruikt, bedankt voor de tip!

En inderdaad, dat laag lopen is aangeleerd..
Niet door mij, maar door degene die hem heeft ingereden..
Dus met dat laag lopen heb ik geen/weinig problemen, maar als ik zijn tempo wil verruimen dan gaat hij met zijn hoofd hoog lopen, hetzelfde in de galop.

Ook weer zo iets, hoe krijg je een pony dat altijd hoog loopt met zijn hoofd in de galop, nageeflijk in de galop?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 18:15

@ Yamcha: bedankt! Haha!

@ xLiezel: als je pony in het verleden L1 heeft gelopen zal ze nageeflijkheid wel kennen. Ik zou niks gaan forceren en gewoon lekker door blijven trainen en dan komt dat echt allemaal weer terug. Gewoon geduld hebben.

@_Nancy: ik zou de pony in de galop nog even met het hoofd boven laten, sterren kijken is uiteraard minder geschikt. Maar zodra ze in de andere gangen nageeflijker wordt zal dit ook in de galop komen. Als ze in de galop heel erg hoog loopt is het niet zo goed voor haar rug omdat ze je op de ruggengraad en de spieren draagt. Desnoods train je een tijdje alleen in stap en draf. Ik laat de galop ook al een tijdje uit de training, omdat hij nog een tikkie scheef is en nageeflijkheid mist heeft hij niet genoeg balans om op een rustig tempo in een relatief kleine ruimte te galopperen. Op een lang stuk galopperen gaat uiteraard wel maar je paard kan dan lekker foetelen omdat hij voor rechte stukken veel minder balans nodig heeft dan voor een volte. Dus veel geduld hebben en de galop even laten voor wat het is.

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 18:35

Okee bedankt Lachen!
ik denk ook wel dat hhet terug komt ja,Gewoon tijd ervoor nemen Lachen!

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 16:10

Ik heb eigenlijk ook een vraagje (niet dat ik er nu echt al mee bezig ben, maar ik ben er toch wel benieuwd naar): Hoe leren jullie een paard aan de teugel te lopen?

Ik heb nu zelf een 3 jarige en hij is net onder het zadel, maar het zal uiteindelijk wel leuk zijn als ie aan de teugel gaat (niks forceren, uiteraard). Ik heb wel les, maar ik ben gewoon benieuwd hoe jullie ze dat aanleren.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 16:13

Dat leer je niet. Het is een reactie op de correcte hulpen die je geeft. Een nette aanleuning en het paard aan je been zorgen ervoor dat hij vanzelf afgebogen gaat lopen. Ook had je eerder in dit topic dat kunnen vinden, dus volgende x graag even het topic doorlezen.

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 16:17

superwoman schreef:
Dat leer je niet. Het is een reactie op de correcte hulpen die je geeft. Een nette aanleuning en het paard aan je been zorgen ervoor dat hij vanzelf afgebogen gaat lopen. Ook had je eerder in dit topic dat kunnen vinden, dus volgende x graag even het topic doorlezen.

Nou sorry hoor, maar ik ga echt geen 89 pagina's doorlezen.
En ik vroeg alleen maar of er een manier was om het aan te leren.... Scheve mond

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 16:27

Claudia__ schreef:
superwoman schreef:

En ik vroeg alleen maar of er een manier was om het aan te leren.... Scheve mond

2 pagina's had al meer dan voldoende geweest Knipoog

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 17:03

[/quote]
En ik vroeg alleen maar of er een manier was om het aan te leren.... Scheve mond[/quote]
2 pagina's had al meer dan voldoende geweest Knipoog[/quote]

kon ze niet weten Tong uitsteken Ik zou het ook niet gaan doen hoor Tong uitsteken

laurentia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 19:44

xLiezel schreef:
Heey Lachen.

ik heb ff een vraagje,
Hij heeft altijd L1+7 gelopen..Maar ze hebben paar maanden niet zoveel meer er echt mee getraint..Ik krijg hem nog niet aan de teugel..Maar hun hebben gezegt dat met wat trainen dat allemaal wel weer terug komt,Hoe denken jullie hier over Lachen?
Wou gewoon eventjes weten hoe jullie er over denken Tong uitsteken Schijnheilig.

lijkt me geen probleem. Als je het paard correct rijdt en hij heeft geen fysieke problemen komt dat vanzelf. Leuk om mee aan de gang te gaan! Misschien kun je les nemen?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 20:43

Claudia__ schreef:
Ik heb eigenlijk ook een vraagje (niet dat ik er nu echt al mee bezig ben, maar ik ben er toch wel benieuwd naar): Hoe leren jullie een paard aan de teugel te lopen?

Ik heb nu zelf een 3 jarige en hij is net onder het zadel, maar het zal uiteindelijk wel leuk zijn als ie aan de teugel gaat (niks forceren, uiteraard). Ik heb wel les, maar ik ben gewoon benieuwd hoe jullie ze dat aanleren.

Ben je nu serieus? Verward Zelfs als je de laatste pagina door had gelezen had je het al geweten. Nageeflijkheid (lelijk 'aan de teugel' genoemd) is geen kunstje. Het is een houding die het paard vanzelf aanneemt als er een correcte circulatie tussen de ruiterhand, de mond, de rug en de achterhand van het paard ontstaat. Het paard gebruikt zijn achterhand, deze komt onder de massa waardoor het paard de rugspieren en dus de bovenlijn aanspant en zakt met zijn neusje, de ruiter hoeft hiervoor niets te doen, behalve gelijk contact op beide teugels en verder correcte hulpen geven. Dus nee meid, je kunt het niet aan leren. Jou paard zal eerst moeten leren op eigen benen te lopen. Geef het eens wat tijd, je paardje is nog maar 3 jaar. Zodra zijn lichamelijke balans groter wordt zal hij langzaamaan nageeflijk worden.

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 20:45

Lara_Silver schreef:
Claudia__ schreef:

Ben je nu serieus? Verward Zelfs als je de laatste pagina door had gelezen had je het al geweten. Nageeflijkheid (lelijk 'aan de teugel' genoemd) is geen kunstje. Het is een houding die het paard vanzelf aanneemt als er een correcte circulatie tussen de ruiterhand, de mond, de rug en de achterhand van het paard ontstaat. Het paard gebruikt zijn achterhand, deze komt onder de massa waardoor het paard de rugspieren en dus de bovenlijn aanspant en zakt met zijn neusje, de ruiter hoeft hiervoor niets te doen, behalve gelijk contact op beide teugels en verder correcte hulpen geven. Dus nee meid, je kunt het niet aan leren. Jou paard zal eerst moeten leren op eigen benen te lopen. Geef het eens wat tijd, je paardje is nog maar 3 jaar. Zodra zijn lichamelijke balans groter wordt zal hij langzaamaan nageeflijk worden.

Ben jij serieus? Heb je mijn post wel goed gelezen?
Ik zeg helemaal niet dat ik denk dat het een kunstje is, want ik weet heus wel dat het op gevoel gaat (weet niet zo goed hoe ik het moet omschrijven) en ik vroeg alleen maar of er misschien tips bestond om het je paard aan te leren en ik zeg nergens dat ik er haast mee heb, hij is inderdaad net 3 en ik doe alles rustig aan maar ik was gewoon benieuwd... Nors opkijken

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 20:52

laurentia schreef:
xLiezel schreef:
Heey Lachen.

ik heb ff een vraagje,

lijkt me geen probleem. Als je het paard correct rijdt en hij heeft geen fysieke problemen komt dat vanzelf. Leuk om mee aan de gang te gaan! Misschien kun je les nemen?

Ja ik ga ook les nemen Lachen.
Bij een goede vriedin van me ze heeft instructriese diploma tot z niveau duz het komt vast wel goed Schijnheilig.
Ik ga met veel gedult me best doen Lachen!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 21:02

Claudia_ schreef:
Ben jij serieus? Heb je mijn post wel goed gelezen?
Ik zeg helemaal niet dat ik denk dat het een kunstje is, want ik weet heus wel dat het op gevoel gaat (weet niet zo goed hoe ik het moet omschrijven) en ik vroeg alleen maar of er misschien tips bestond om het je paard aan te leren en ik zeg nergens dat ik er haast mee heb, hij is inderdaad net 3 en ik doe alles rustig aan maar ik was gewoon benieuwd... Nors opkijken

Maar er is niks om aan te leren. Knipoog En omdat jij het over aanleren hebt maak ik daar uit op dat jij het ziet als een soort 'globale oefening'. Maar dat is het niet, je hebt gewoon een volledig fout beeld over het begrip nageeflijkheid.

xXLauraaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 12:17

Ik heb opzich een makkelijk paard wat betreft aan de teugel rijden.
Tis een mangepony en als ie maar ontspannen is en ik hoef maar
te spelen met de teugel en ze loopt lekker aan de teugel Ja

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 16:16

waarom die onzin van dat spelen? Als ie ontspannen loopt, gaat ie zelf wel nageven, hoef je echt niet voor hem te doen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 23:24

saskiakefie schreef:
waarom die onzin van dat spelen? Als ie ontspannen loopt, gaat ie zelf wel nageven, hoef je echt niet voor hem te doen.

Precies mijn gedachten...

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 11:07

Kan het zijn dat een paard echt niet aan de teugel kán? Ik heb een paard (fjord) en die is erg lomp gebouwd, ook niet geschikt voor dressuur, maar je kan aan zijn nek zien dat hij niet rond kan lopen, of dat het heel veel moeite voor hem kost. Zijn nek is loodzwaar gebouwd. Je kan iedereen erop zetten, je kan ook álles proberen (overgangen, voltes e.d.) maar aan de teugel lopen zal die niet doen. Hij is echt wel voorwaarts, maar het lijkt wel of zijn nek er gewoon niet voor gebouwd is. Verward Kan dat?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 11:18

Dat zou kunnen, heb ik gelezen. Een enkele x komt het voor dat de nek onhandig is gebouwd en door "krul" de luchtpijp wordt vernauwd. Bij de meeste paarden vindt er geen vernauwing plaats als ze "in de krul" lopen. Zou een dierenarts verteld hebben. Ik heb het iig nog nooit meegemaakt Knipoog

Shakira1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 15:21

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 19:36

nee ziet er goed uit Ja. dat op die voorhand vallen, vind ik wel meevallen Knipoog