Opnieuw leren rijden - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tov

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 00:17

Heerlijk gereden vandaag. Maar ik loop tegen het volgende aan. Tijdens het rijden gebruik ik een zweep om Tov haar achterbeen te activeren. Dan heb ik haar mooi aan het lopen, en dan wil ik van hand veranderen, en moet de zweep ook naar de andere kant, en dan hop is alles weg, paard valt uit elkaar, een rommelzooi. En dan moet ik op de andere hand weer overnieuw beginnnen. Hoe voorkom ik dat?

Gefeliciteerd Sabm *\o/*

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 00:37

Stel je rijdt op de linkerhand.. Je wilt van hand veranderen naar de rechterhand. Dan rij je richting X en stel je vanaf X Tov om in de rechterbuiging. (stelling alleen om mee te beginnen is ook oke) Zweep houdt je nog even in je linkerhand. Heb je Tov in de rechterbuiging/stelling dán pak je snel de zweep over. Dus eerst richting de rechterbuiging rijden.. achterhand houd je al zoveel mogelijk op zn plek en klopt het plaatje ongeveer en zit je zelf ook al in de rechterbuiging, dán pak je de zweep snel over.
Je zult Tov wss dan wel iets kwijt raken hoor.. maar het is makkelijker om alvast richting de rechterbuiging te rijden, ipv op de X alles in 1 keer te moeten doen. Dan ben je weer een heel aantal mtr verder voordat je Tov weer lekker bij je hebt.
Ik help je er wel mee volgende week. Help me het even onthouden!

Mrt_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 14:09

Nou we hebben de balkjes geprobeerd hoor. Hij liep braaf over de eerste twee balken heen, toen sprong ie met 4 benen de lucht en stond ie stil, verbaasd te kijken waar ie nou eigelijk weer over heen liep :') Maar na een paar keer ging ie er redelijk normaal over heen, zonder stil te vallen en zn benen bij elke balk een halve meter op te tillen :D
Van de week de oefening met de balken 20m uit elkaar eens proberen.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 17:20

Oeh... vosje van KT is echt om te :~ Suuske vind hem helemaal :9
Ze heeft vandaag weer staan flirten met hem :D
Lesje vanmorgen gehad bij KT. Suuske liep lekker.. Goh wat ben ik trots op ons. We maken nu kleine sprongetjes vooruit. Moeilijk nog is niet alles weggeven als ze daarom vraagt... maar gecontroleerd neusje eruit laten gaan en contact houden.
Dan gaan we lekker als team door de baan.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 17:22

Mrt_ schreef:
Nou we hebben de balkjes geprobeerd hoor. Hij liep braaf over de eerste twee balken heen, toen sprong ie met 4 benen de lucht en stond ie stil, verbaasd te kijken waar ie nou eigelijk weer over heen liep :') Maar na een paar keer ging ie er redelijk normaal over heen, zonder stil te vallen en zn benen bij elke balk een halve meter op te tillen :D
Van de week de oefening met de balken 20m uit elkaar eens proberen.

HAHAHA ik zie het voor me... Suuske is te lui om benen op te tillen voor balkjes. Die stampt erop... die dingen liggen immers in de weg.

SabM

Re: Opnieuw leren rijden - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 17:29

oeh vergeet het helemaal :o
Bedankt allemaal voor de felicitaties!

Yamcha/Ankem... ik heb ook suuske eens echt geaaid zoals jullie beschreven.
Donderdagmiddag in alle rust op stal... aaien... en bewust aaien met hart en gedachten bij het aaien.
Rustig over hals en boeg en hoofd. Suus ging kauwen en likken en op een gegeven moment zelfs bij het van haar neus aaien snuffelen en pruttelen <3 ohhhh wat was dat lief!!
Ik had het gevoel dat we wat meer connectie hadden al merk ik wel aan haar energie dat ze toch niet volledig vertrouwt. Daar moeten we dus aan werken :)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 22:14

SabM schreef:
Donderdagmiddag in alle rust op stal... aaien... en bewust aaien met hart en gedachten bij het aaien.
Rustig over hals en boeg en hoofd. Suus ging kauwen en likken en op een gegeven moment zelfs bij het van haar neus aaien snuffelen en pruttelen <3 ohhhh wat was dat lief!!
Ik had het gevoel dat we wat meer connectie hadden al merk ik wel aan haar energie dat ze toch niet volledig vertrouwt. Daar moeten we dus aan werken :)

Klinkt goed zeg! Toen ik het bij Wallie probeerde vond hij het ook wel fijn geloof ik. Daarna met hoefjes doen wilde hij me krauwen :+
Maar wat ik me afvraag: Hoe werk je aan zoiets als vertrouwen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 22:31

Ik weet dat niet goed. Ik volg mijn hart, bescherm haar voor enge dingen, en het is een beetje buiten jezelf stappen, je open stellen voor wat ze heeft te zeggen. Gewoon bij ze in de box gaan zitten, en haar de ruimte geven om te doen wat ze wil, kijk wat ze doet, maar niet afdwingen. Ik vond dat eerst een beetje eng, maar nu vind ik het leuk.
Palous van Japeloup is heel zachtzinnig, die gaat echt aaien, zo lief......... ik weet ook niet altijd wat Vegs bedoelt en wat alles betekent, maar Vegs wil het altijd wel duidelijk maken.

Heb vandaag les met de dubbele longe gehad. Leuk, maar wel moeilijk.
Grappige Vegs, op de terugweg ging ze naast een bankje staan, dan kon ik op haar rug, dan waren we sneller :D ze vindt dat ik erg langzaam loop, en verder ben ik doof en blind, maar wel lief en.stoer :+:
Heb het maar niet gedaan, had geen teugels en geen cap, zij vindt dat geen probleem uiteraard, maar ik wel.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 22:36

Ze hebben hier gelijk dat je een boek moet schrijven over je paardje. Zo leuk hoe je het zegt, zie het helemaal voor me :D

Geloof niet dat mijn Wallie zo over mij denkt. Hij hoeft me niet zo nodig op z'n rug, haha.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 22:38

*Kijkt om het hoekje*

Paard is helemaal goed volgens DA, bekken zat vast, is losgemaakt en nog wat andere dingen. Mag er zondag weer op en dan maand hard trainen, is het dan niet goed, dan weten we het niet. Maar voor alsnog positief, dus jullie duimen heeft geholpen, super lief!

*kruipt weer hoekje in om bij telezen*

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 22:44

Blij wat van je te horen Mwm. Ik blijf duimen hoor!!

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 09:01

Heb twee dagen in nascholing gezeten. Ben beide keren na de tijd langs stal gereden om het koppie even lekker leeg te maken. Gisteren zouden we rijden, maar de bak was erg nat. Ik ben dus naar buiten gegaan. In mijn eentje en het ging zo goed, dat ik verder ben gegaan dan de straat op en neer. Ben helemaal trots op mezelf. Binnenkort ga ik samen met de staleigenaresse richting een luxe binnenbak. Me eens even in een droge bak wanen.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 10:05

Goedzo, Anke! :) Is die natte bak toch nog ergens goed voor geweest.

Ik ga straks mijn oude, platte zadel ophalen, dat ligt bij de zadelmaker om verbreed te worden. Hopelijk past het dan weer netjes op Jonas. Mijn dressuurzadel staat al te koop (zie onderschrift).

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 10:51

Safiera schreef:
Klinkt goed zeg! Toen ik het bij Wallie probeerde vond hij het ook wel fijn geloof ik. Daarna met hoefjes doen wilde hij me krauwen :+
Maar wat ik me afvraag: Hoe werk je aan zoiets als vertrouwen?
Het vertrouwen krijgen betekent niet alleen vanaf de zachte kant met elkaar om kunnen gaan maar ook juist vanaf de respectkant naar elkaar toe.
bv: hou je rekening met elkaars ruimte, kun je aan gedrag van jou pony zien wat ie wilt ? , hoe corrigeer je acties van je pony die absoluut niet kunnen ?, zet je door als je iets vraagt of geef je snel op, hoe beloon je ? , straal je overwicht & leiderschap uit en nog veel meer gewone dingen alleen al in de grond omgang met je pony dan rij je er nog niet eens op.

Daar ligt de basis ook: is je contact goed over en weer, dan wil een pony ontspannen voor je gaan werken ook in het zadel.
En de ene pony heeft aan klein beetje leiderschap al genoeg en ontspant vlot, maar er zijn er ook waar de weegschaal juist op veel leiderschap doorslaat met terugkerende pittige aanpak en zich daar lekker bij voelen.

Een paard /pony wil n.l. ten allen tijde op zijn leider (= jij) kunnen vertrouwen, zowel in de relax momenten als op de momenten dat ie het effe niet weet en maar wat doet of bewust zijn eigen gang denkt te gaan.
Relax & suf momenten zijn voor een paard in de natuur gevaarlijke momenten n.l.
Hoofd geven is stukje ontspanning b.v jij waakt op dat moment voor hem.
Het lijkt zo bizar dat een pony de ene dag je aankruipt en de volgende dag niks van je wilt weten, maar het is logisch.
In basis komt eerst het respect naar elkaar toe en dan komen de knuffelmomenten vanzelf vanuit je pony en kan je verzekeren dat die momenten dan nog fijner en dieper voelen, je begrijpt elkaar n.l. op alle vlakken en dat laat je pony aan je zien niks mooier dan dat. +:)+

Als ik zo wat berichten van je teruglees, en dit bedoel ik positief hoor :) , vraag ik me af of je wel kunt "leiden" momenteel dmv je lichaamstaal en houding, niet iedereen heeft dat vanuit zichzelf.
Een pony / paard langdurig faken is heel moeilijk en kost je veel energie.
Herken je het > gaan rijden met je mobiel op scherp in je zak omdat je belangerijke sms verwacht van je vriendin... , of je zit met je hoofd bij problemen thuis ... etc. dan weet je dat lekker rijden niks wordt... dat koppie van ons moet eerst leeg dan maak je pas de ruimte om te luisteren naar je pony / paard.
Onze mind-readers-viervoeters /3 voelen dat direct aan bij je, zelfs manage lopers voelen dat en maken daar heel slim gebruik van, laat staan je eigen.
Mijn dochter heeft het ook andersom: ik kan aan haar reacties zien al in de box hoe de pony zich voelt en hoe de les gaat verlopen.

Of je wat meer leiderschap moet gaan tonen bij jou pony ?
Dit kun je es uittesten door toe te kijken hoe een zelfverzekerd iemand met overwicht met jou pony omgaat en em behandeld en aanpakt en je vraag em hoe en wat, laat je es begeleiden door een bokkie met veel ervaring. :)

succes, we lezen wel hoe het verloopt.

Leuke kwisvraag: hoe zie je aan je paard ergens jeuk heeft waar ie lastig bij kan komen :') whow moet je z'n reactie zien als je em precies daar krabbelt.... 8-)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 11:02

Wat fijn MWM!!

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 11:03

Anke, super dat je verder weg bent gegaan naar buiten, goed gevoel :)

Imre, ik duim dat ie nu goed past!

Peetstap, goed verhaal. Zacht kan op het moment dat die respectrelatie duidelijk aanwezig is. Ik was gisteren Cesar Milan aan het kijken en die zegt ook iets waar ik me goed in kan vinden: exercise, discipline and then love, not just love and always the other two first. Ik denk dat het voor mensen soms moeilijk is om die volgorde goed te krijgen, die willen vooral de knuffels, terwijl dat voor het dier zeker niet altijd het beste is op dat moment.

MWM, ik ken de achtergrond niet, maar heel fijn dat je weer op je paard mag stappen morgen :j

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 14:56

Ik ben er nog hoor!
Zit nu op pagina 13 van het eerste topic..
Heel leerzaam maar mijn god, wat een boekwerk :')

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 20:53

Werken aan een band is ook; goed kijken naar je paard en samen dingen ondernemen.
Ik ben vandaag met Kid weer buiten gaan rijden sinds een aantal weken. Het was steeds zulk slecht weer en dan is het hier in de polder superglad.
Ze stond daar maar te staan in de paddock met haar hoofd op depressief :\
Dus gingen we vandaag naar buiten en dan is ze wakker en vrolijk en springerig en overal is wat te zien :wow:.
De band merk ik dan heel goed als ze dan iets ziet wat ze niet kan plaatsen, dan krijgt ze een giraffenek, blijft stokstijf staan.
Gaat wat dribbelen, ik doe niks, ik zorg alleen dat ze niet omkeerd. Als ze dan even zo staat, kijkt ze met één oog achterom en op dat moment zeg ik toemaar.
Dan zakt dat koppie en lopen we verder <3
Ik heb haar nu al 4 jaar dus ik kan haar al aardig "lezen"
Ik denk dat met een paard werken/rijden en ook dingen doen wat je paard echt leuk vind helpt om een band op te bouwen.
Voorspelbaar zijn en vaste routines hebben helpt ook en schreeuwen helpt helemaal niet; ik doe dat echt helemaal nooit en ik vind het ook niet fijn als ik het andere mensen hoor doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 21:06

@JK: Wat schreeuwen betreft ben ik het niet helemaal met je eens.
Gewoon normaal in de omgang schreeuw ik nooit, maar als ik aan het rijden ben en ik voel dat ponymans van plan is om ergens niet langs te willen dan krijgt ie wel een luide 'DOORRRRR' te horen, en dan is het ook meteen afgelopen. Ik gebruik het denk ik ééns in de maand of twee manden. Het is dan erg duidelijk dat ik het meen, waarna pony gewoon doorloopt en ik rustig/zachtjes 'braaaaf' zeg.
Uiteraard niet als hij iets echt eng vind, maar als het krukje in de bak (wat er altijd staat) ineens een paardetend krukje is geworden oid, dan vind ik het wel effectief. Mensen die non-stop tegen hun paard gillen, daar wordt ik wel erg kriebelig van.

Wat betreft band opbouwen, ik denk dat het helpt als je je paard goed kan lezen en daarop kan inspelen. Hoe langer je je paard kent hoe makkelijker het is. Ik heb ponymans nu bijna 2 jaar, en ik kan bij hem ook nog lang niet zoveel zien als bij onze oude pony die we veel langer hadden. Het is echt een kwestie van elkaar leren kennen :j
Wat ons ook helpt is samen dingen overwinnen. De schoonzoon van de staleigenaar heeft een bedrijf met allemaal opblaasbare dingen, en die worden soms bij ons getest. Zo stond er een maandje geleden een eiffeltoren, en van de week een grote ballon (meter of 4 hoog), daar gaan we altijd bij kijken.
Toen ik hem net had bleef hij dan op grote afstand en wilde niet doorlopen, nu durft hij wel dichtbij te komen en er aan te snuffelen als ik zeg dat het goed is <3 Hij was zelfs zo rustig dat ik even een foto kan maken (hier was de ballon al ingezakt en nog maar een dikke meter hoog)

Afbeelding

Ik lees nog steeds met veel plezier mee hier, maar heb niet zoveel te melden :) Alles gaat zijn gangetje, en om te voorkomen dat dit topic naar de HK verhuist reageer ik maar niet als ik niks rijtechnisch of paarderigs toe te voegen heb.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-01-12 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Indraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 21:11

Ik ben nog maar bij pagina 5 van deel 1.. Heb vanochtend tijdens de les een paar dingen die waren blijven hangen (zachte billen, ontspannen kaak, champagneglazen en ontspannen) toe proberen te passen. Helaas bleek ik toch niet ontspannen genoeg :o . Er was iemand buiten met een compressor bezig en daar reageerde het paard op (onder me uit rennen) en ik vervolgens ook. Ik reageerde door de teugels aan te trekken, maar dat moest ik dus juist niet doen. De instructrice gaf me aan dat ik mijn teugels moest ontspannen en met mijn benen aan moest houden. Ik merkte gelijk verschil, maar de angst zat er bij mij nog steeds in ( ik heb 15 jaar niet gereden en ben twee weken terug van het paard gevallen, een ander paard). Op een gegeven moment moesten we galopperen, maar ik durfde niet meer (kon wel janken |( )... Ik ben in het midden van de bak blijven staan. Mijn instructrice merkte het en heeft hem toen van mij overgenomen om te galopperen, zodat hij in ieder geval wat energie kwijt kon. Bij haar was hij ook wat onrustig, maar je merkte dat zij er heel anders op inspeelde dan ik had gedaan (meer steun gaf, zeg maar). Op een gegeven moment mocht ik het weer overnemen. Hij bleef wat onrustig, maar het lukte mij nu om wat minder spanning er in te zetten. Ik gaf veel te veel (of te lang?) been, waarop hij direct reageerde en zodra ik dat minderde liep hij ook relaxter. De rest van de les heb ik met ietsje meer zelfvertrouwen gereden en heb het toch nog redelijk positief kunnen afsluiten.

Ergens heb ik hier ook gelezen dat je paard doet wat jij vraagt en als jij het verkeerd doet, dan krijg je dat je paard daarop kan reageren (even uit mijn hoofd, ik kan het mis hebben? :+ ). Deze les was er in ieder geval zo één. Ik denk dat ik het een en ander wat genuanceerder moet leren uitvoeren?

Ik hoop dat jullie mijn verhaal een beetje kunnen volgen. Het kan zijn dat ik wat termen verkeerd gebruik..ik ga in ieder geval dit topic nog verder lezen/volgen! Ik heb wel gemerkt dat het in de praktijk moeilijker is, dan ik had gedacht. Het lijkt inderdaad een beetje op opnieuw beginnen (was het eigenlijk al een beetje voor mij ;) ). Voor mijn gevoel ben ik nu veel bewuster aan het rijden dan dat ik dat vroeger deed.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 21:28

Wacht even... Champagneglazen??? :o

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 21:33

Liesje1611 schreef:

Ja, je hand houding zo hebben dat het net is alsof je champagne glazen draagt. Dus stil en rechtop houden zodat je niets verliest = zonde :D

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 21:36

Japeloup schreef:
Liesje1611 schreef:

Ja, je hand houding zo hebben dat het net is alsof je champagne glazen draagt. Dus stil en rechtop houden zodat je niets verliest = zonde :D

Hahahaha wauw, hoe komen jullie erop :')
Maar die ga ik onthouden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 21:38

:j je danst met zachte billen de salsa met je paard, en je drinkt er champagne bij :D

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 21:42

En voor de ruiters met een strakke pols hebben we de slagroom. Dus het gevoel dat je vanuit de losse pols slagroom kan kloppen.