idd russel, en bij de ponyruitertjes net t zelfde, ze liggen haast achterover, hangen in hun rug. komt omdat ze met doorzitten duwen in hun zit maar niet meegaan in het bovenlijf,dan kom jeachterin en red je het nooit meer om mee te gaan zitten [je rijdt achter je paard aan]
Anoniem
Geplaatst: 04-10-11 22:21
Ja, je rijdt achter je paard aan.....arm ding
ankem
Geplaatst: 05-10-11 10:27
Hmmzz.. Ik ben eigenlijk helemaal nog niet bezig met een ander paard, maar ik heb een paard gezien wat me al een paar dagen bezig houdt en me maar niet loslaat. Ik heb er een heel sterk gevoel bij. Het is niet een paard waar ik met mijn verstand direct op zou vallen, maar het gevoel is heel sterk. Ik heb gemaild...
als je kan ,lekker je gevoel volgen...weet je, ik geloof dat je een paard niet allen kiest op kleur bouw en papier [sommigen wel hoor] maar de klik moet er zijn. een soort x-factor .. wijsheid is wel om op te blijven letten naar technische zaken : kan het paard voldoen aan het gebruik wat je van plan bent..
@knollentuin: zo is het bij mij ook gegaan.....die klik was er meteen, maar eigenlijk had ik haar niet moeten kopen...wat overbouwd en een lange rug.....zorgt ervoor dat de weg moeilijker is, maar ik ben zooo blij dat ik haar gekocht heb 6 jaar geleden....heb al zoveel van haar geleerd....
@Knollentuin; dat is zó waar! Toen ik 13 was moest en zou ik die gekke volbloed hebben, en ondanks dat we samen heel wat meegemaakt hebben en veel mensen ons de eerste jaren voor gek verklaarden, hebben we toch ook heel veel bereikt en heb ik zo'n sterke band met dat paard, dat krijg ik nooit weer met een ander dier. Mijn andere paard is me ook zeer lief en daar bereik ik in de sport meer mee, maar toch. De klik is zo belangrijk. Dus ga vooral kijken Ankem en volg je gevoel!
Ik had geen klik maar wist toch dat ik Kid moest kopen. T is een hele goede beslissing geweest
Annemiek80
Geplaatst: 05-10-11 17:29
Al even niet gepost hier maar wel meegelezen. Kan gewoonweg niet op iedereen reageren maar...
@Yamcha, nog van harte gefeliciteerd met je eerste keer (nou ja... eerste keer) galoppen zonder Japeloup, toch een hele overwinning, maar zolang je voor jezelf lekker ontspannen bezig was en dan eens een keer een galopje meeneemt omdat het allemaal lekker voelt...tja volgens mij haal je juist daar je vertrouwen uit, zonder het van jezelf te verwachten, er tegenop te zien, gespannen bent etc, gewoon even een rondje omdat het op dat moment goed voelt
@Japeloup, goed nieuws van je merrie!
@Amanda, ik heb ook zo'n paardje met een extra versnelling lijkt wel, bij mij helpt het om 'stomweg' voltes te blijven rijden, juist niet teveel 'afleiding' zoeken door (te)veel dingen van haar te vragen, eerst de rust weer terug in haar koppie voor we weer wat anders gaan doen, wel wissel ik regelmatig van hand op de volte. Over het algemeen is het niet zozeer dat zij de rust weer moet vinden, maar ik moet even de rust weer vinden ipv de 'strijd' aan te gaan. Even terug bij nul, hoe zit ik, wat doe ik. Halthouden wat iemand hier noemde werkt tegengesteld, naast dat ze al ongeduldig is en halthouden moeilijk vind, krijg ik ook een giraffe onder me, lange nek, kop omhoog. Hier zijn we nog aan aan het werk, komt wel, ze staat iig al wel 4kant als ze stilstaat lol. Gas geven is bij Spriet ook geen optie, zij heeft meer energie dan ik heb, dan blijft ze gaan. Wel helpt draven bij haar als ze drammerig/loperig in de stap is, stappen is niet haar favoriete gang met draven komt er sneller ontspanning en tempocontrole dan in stap.
@MWM, is het alleen je linkerhand? of je binnenhand? heb je het zonder zweepje nog steeds? Ik heb nl snel zo'n handje als ik mijn zweep niet over mijn bovenbeen leg maar naar beneden laat afhangen (zoals jij op de foto)
@Pinkypie, Diamondhorse, van harte welkom!
@Fanneke, ook van harte welkom natuurlijk, paardrijden helpt idd om bepaalde spieren sterker te maken, waardoor je spieren je gewrichten weer beter kunnen 'intomen', toen ik nog alleen op de manege reed had ik altijd last van mijn enkels erna (spierpijn...) en doorklappende enkels idd, vooral als ik moeier werd. Tegenwoordig heb ik daar tijdens het paardrijden eigenlijk geen last meer van dus neem aan dat mijn spieren daar sterker geworden zijn. Verder voor je knieen kun je bovenbeenspierversterkende (leuk galgje woord) oefeningen doen, dit heeft mij enorm geholpen nadat mijn knieschijf een aantal keer ernaast had gestaan, die oefeningen hebben weinig met paardrijden te maken >.<
Zo ben weer aardig bij zo.... geloof ik
Afgelopen week met het mooie weer ben ik lekker een aantal keer buiten wezen rijden met Spriet. Zondag (met een groepje) kwamen we een kudde koeien tegen op straat die verplaatst werden... sindsdien moet Spriet niet echt veel meer van koeien hebben en bekijkt ze ze allemaal wantrouwig . Stomme muts, vorig jaar stond ze nog in een weiland met koeien, ze staat op een boerderij met koeien, ga zo maar door. Maar koeien op straat... nee dat hoort niet. Andere paardjes waren braaf, ik moest echter toch echt afstappen en achter een hek in het weiland gaan staan of er zouden ongelukken gebeurd zijn. En ik wilde nog 'helpen' met het terugbrengen van de koeien naar stal van onze pensionhouder... En we zijn naar 't Twiske geweest, een park/bos/natuurgebied hier in de buurt, 18 km rit, maar ze was super braaf en we hebben genoten1
Verder heb ik gisteren mijn eerste lesje bij 'nieuwe' instructrice gehad. Het ging eigenlijk best goed, maar lastig uit te leggen wat we nu anders doen. Ten eerste mijn been eraan houden als we remmen, doordat Spriet nogal loperig kan zijn heb ik mezelf een beetje aangeleerd mijn been eraf te houden. Verder ben ik nogal regelmatig mijn 'contact' kwijt, op het moment dat spriet ontspant, ontspan ik mijn hand, echter daardoor glippen mijn teugels standaard min 10 cm langer, waardoor spriet haar contact kwijt is en weer omhoog komt. Bezig geweest dus met contact houden maar geen 'gewicht'. En verder alleen maar ontspanning, laag, lang, rond. Met een zeer tevreden gevoel afgesloten.
Vandaag ben ik voor het eerst de groepsles ingegaan sinds spriet haar blessure bij mijn rijvereniging, groepsles is gem 4 man per les. Van die 4 waren er toevallig 3 herstellende van een blessure, dus lag de focus voor iedereen bij rechtrichten, eigen benen lopen, ontspannen. Bij ons wordt als het handiger uitkomt 'klassikaal' lesgegeven, maar andere keer kan het ook zijn dat ieder voor zich 'zijn ding' doet. Kreeg een enorm compliment Spriet en ik waren afwezig in aanwezigheid Normaal kan spriet nogal eens heet worden, de turbo erin hebben etc waardoor we nog wel eens 'in the picture' rijden. Nu waren we gewoon lekker ontspannen verder gegaan waar we gisteren waren gebleven, wat goed ging. Ik was zoooooooooooooooooo trots op mijn paardje die zo hard voor me aan het werk is!
Ro moest ook bij me komen. Ik was op zoek naar een Friesje. Een vroegere kennis die bemiddelde wat in de Friezen. Ze had een leuke merrie staan. Hij was me iets boven budget. Mocht toch wel even komen rijden. Ik ging een paar dagen op die bewuste merrie rijden en dat ging ontzettend leuk. Maarja, paard was inmiddels verkocht. Een aantal andere paarden bekeken, maar het was het niet. Toen hoorde ik dat de merrie weer terugkwam. Het klikte niet. Weer wezen kijken en rijden, een bod gedaan en merrie gekocht. Moest zo wezen.
Ik heb nu gemaild en zit de hele dag al spanning te wachten op het antwoord. Pff en ik zit op nog op het werk. Heb vanavond een vergadering en ik woon op 38km afstand, dus even heen en weer rijden is voor mij de moeite niet. Ik ben vanmorgen later begonnen en blijf nu tot de vergadering op school. Heb mezelf maar getrakteerd op een maaltijdsalade en zal die zo even opeten. Het werk komt me vandaag niet zo uit de handen. Ik diedel een beetje om. Naja, we hebben allemaal wel eens zo'n dag.
Annemiek80
Geplaatst: 05-10-11 18:24
MyWishMax schreef:
Annemiek: altijd links, rechts alleen als ik zweepje vast heb. Zonder zweep of iets heb ik altijd links half plat liggen Al járen
knollentuin, ik klem niet met mijn knieen. MAAR mijn heupen/bekken houd ik zeker niet ontspannen ik had nu ook door hoe ik 2 keer kon staan + 1 maal zitten in draf. Men, dan moet ik mijn onderbenen echt een eind naar achteren leggen ( met stoelzit natuurlijk veeel te ver naar voren gehouden al die jaren ). Houdt dat dan in dat ik ook met gewoon draven mijn benen op die plek moet houden ( zover naar achteren ) ?
@Maris, Wat mij ook hielp bij het draven (bekend probleem), was mijn ademhaling omlaag halen. Goed buikademhaling doen en zelfs nog lager proberen te krijgen. Verder goed naar beneden voelen naar de bekkenbodem en de rug van het paard. Wat voel je, welke beweging, hoe kun je daar in mee gaan. Niet zelf willen bewegen, maar je mee laten voeren door de beweging van het paard. Dan je benen een stuk naar achteren en lichtrijden alsof je geen benen hebt, dus echt vanuit je basis. Dit werkte voor mij heel goed en heb eindelijk mogen ervaren hoe makkelijk draven kan zijn en hoe het voelt om 1 te zijn met de beweging. Vandaar uit ging doorzitten ook in 1x keer appeltje eitje, ik zat vastgelijmd aan het zadel, zo voelde het. Terwijl ik een hoog opgooiende Fries had, met een niet echt hele soepele rug.
ja waarschijnlijk wel maris, ik weet niet of je spiegels langs je rijbaan hebt ,maar er moet denkbeeldig een lijn getrokken kunnen worden verticaal door je schouder,heup naar je enkel die lijn moet loodrecht zijn. en idd ankem ,veel mensen gaan echt teveel staan
Bij mij is het ontstaan. Te gebrekkig kunnen voelen en een paard met destijds een plankje als rug. Dan is het verdomd moeilijk. Dus ik deed maar wat. Daardoor kom je al snel achter de beweging aan en dat versterkt absoluut de stoelzit.
Beugels kort scheelt ook Ik heb mijn beugels een tijd net te lang gehad, vanwege een blessure aan mijn benen. Nu heb ik ze weer op normale maat, maar met langere beugels kan ik veel beter zitten. Me beter in het zadel zetten, benen lang maken en recht zitten.
S_en_Z
Geplaatst: 06-10-11 08:02
ik kan met stilstaan nieteens mn hakken ''perfect'' onder mn heup leggen.. Laat staan met de rest van het rijden.
Het loslaten daarin doet gewoon ''pijn'' bij mn heupen/bekken waardoor ik verkramp. Ik probeer het wel en stukjes met rijden kom ik wel op de juiste plekken maar verdorie wat is dat een rotgevoel, voor mij.
Daarom wil ik ook echt zelf een keer me laten nakijken. Want tis niet dat ik niet lenig ben ofzo..
Heb het wel nagevraagd.. Maar dan moet ik eerst een keer door de MRI-scan (ik heb vooral na lang werken wel vaker verschrikkelijke hoofdpijn en vastzittende schouders en een rotgevoel in mn onderrug. Met rijden heb ik het niet vaak.. Maar mezelf corrigeren lukt bijna niet.)
En idd knollentuin ik heb jarenlang achterover gehangen, ik begon kaarsrecht maar van de instructrice toen moest ik meer naar achteren en ''als een prinsesje'' zitten (neus te lucht in, en dus nek verbuigen)
Heb dat de eerste jaren ook verschrikkelijk gedaan bij t vorige paard. Tot ik er op gewezen werd door een andere ''nieuwe'' dat ik bijna op zn kont lag afentoe. Voornamelijk bij middendraf.
Zo zonde eigenlijk, dat je er achteraf pas achterkomt dat je alles geleerd hebt wat je NIET moet doen.. Terwijl je altijd zo hard trainde en 2x p.w. een uur les had omdat je zo gedreven was.
Zya is gister voor het eerst met dubbele lijnen gelongeerd! Wat leuk om te zien zeg! Na een tijdje snapte ze wat de bedoeling was! Dalen over de hele ruglijn met dr neus omlaag en actief blijven naar achteren om alle spiertjes langer te maken. En dan sta je zelf met die lijnen en dan voel je dat ze de teugel pakt en wil dalen!!! Iets wat ik nooooooit had verwacht gezien ze in januari nieteens naar de hand wou zoeken (en dat eigenlijk pas sinds kort begint te doen!)
alleen stap en draf gedaan maar op het eind was ze zooo ontspannen! Ik heb het door en ga met wat begeleiding zeker vaker zo aan het werk!
dit werkt heeel fijn voor haar. Ben helemaal trots hoe goed ze het deed voor zo'n 1e keer. Nu nog constanter laag blijven en lengte houden maar dat komt wel
Maris
Geplaatst: 06-10-11 10:30
Dank je wel Ankem en Knollentuin. Ik heb weer oefenstof. Laag ademhalen en onderbenen dus ver naar achteren. We hebben 0 spiegels langs de bak, dus het moet meer op gevoel. Daarom ben ik altijd heel blij als ik foto's of een filmpje van mezelf zie. Nou ja blij qua dat ik kan zien hoe ik rijd/zit dan. Doorzitten ben ik nog maar even niet mee bezig Eerst maar eens normaal kunnen lichtrijden Klopt trouwens ook dat iki veel te ver uit het zadel kom. Waarschijnlijk kom ik dan ook voor mijn zwaartepunt met mijn heupen/bekken. Ook niet goed. Dus ook dat zit al in de verander-modus.
Maris
Geplaatst: 06-10-11 18:26
Knollentuin of Japeloup welke hulpen geven jullie voor de galop ? Ik ben inmiddels bijgelezen tot p 48 en heb al veel goede tips voorbij zien komen ( die heb ik allemaal opgeschreven ) !
Japeloup
Geplaatst: 06-10-11 19:40
Tja hoe omschrijf je de galophulp. Ik galoppeer aan op m'n zit. M'n buitenbeen ligt iets terug maar niet aan. Buiten zitbeen knobbel komt dus iet hoger te liggen of binnen lager, net hoe je het bekijkt. Binnenbeen lang houden, zeker niet optrekken want dan knik je in in je heup. Vanuit m'n binnen zitbeen knobbel duw ik als het ware naar beneden, richting de schoft en weer naar buiten. Een soort van draaiende scheppende beweging die eigenlijk het zelfde is als goed (mee)zitten in de galop. Volg je me nog? Maar heb dan gelijk weer het punt hoe hoor je te zitten in galop; veel zitten gelijk met de heup bewegingen maar dan kan je nooit stil en mee met de rug van je paard zitten. Je binnen heup maakt een andere beweging dan de buiten. Je binnen heup maakt een grotere beweging dan de buiten. En je zal dus meer "veer" in je binnen enkel hebben. Hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb omschreven, maar verwacht dan knollentuin mij vast mooi kan aanvullen....