ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xlisza

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 22:25

Als jullie de eerste keer zijn opgestapt en hebben gereden, herhalen jullie dit dan dagelijks tot max n kwartier of om de dag? paar keer per week etc?

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 23:31

Met Bolero moet ik weer even een stapje terug doen. Maandag had ik les en toen ik erop zat voelde het eigenlijk al meteen niet goed. Ik weet niet precies wat ik voelde maar het klopte gewoon niet. Ze bokte ook een paar keer (hele flauwe bokjes met 2 achterbenen meer soort van protest zeker niet van frisheid) en dat doet ze echt nooit. Dus afgestapt en haar aan de lijnen gezet om eens te kijken hoe ze bewoog. Nou dat was dus niet goed. Ze kantelde prachtig haar bekken maar liet van voor toch niet echt los, het klopte gewoon niet. En haar rug is ook wat gevoelig net achter de schoft. Dus maar gelijk de ostheopaat gebeld, die wou ik toch al in april weer laten komen en die komt woensdag. Ik hoop maar dat het iets kleins is maar maak me stiekum toch wel zorgen.

Ik werk altijd wel een keer of 5 per week, maar wel opbouwend natuurlijk. Soms onder het zadel en soms aan de dubbele longe. En ook wel eens een keer cavaletti's stappen aan de hand en ander werk aan de hand. Ik wil het graag afwisselend houden en ook niet te snel gaan met het rijden.

Leuk die filmpjes!

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 09:05

He wat vervelend dat Bolero zich heeft geblesseert, hopelijk lost je osteopaat het zo op, maar als ik het zo lees ben je er iig snel bij. Er zijn er ook zat die eerst nog weken doorgaan voor ze hulp inschakelen.

@lisza, bij deze ben ik nog niet zover, bij de vorige meestal 3x per week een aantal weken. eerst alleen stap en draf en later galop erbij
@ fahya, een dressuurzadel met weinig wrong. medium kamer met platte kussens 17,5inch

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 09:22

FahyaFemke schreef:
izzy misschien als je haar juist ene keer alles laat bekijken, kan ze het in zich opnemen en daarna met rust laten. als ze er steeds geen tijd voor heeft het te bekijken/onderzoeken heb je misschien kans dat ze telkens weer extra rond gaat kijken. denk ik dan hoor, is voor elk paard natuurlijk weer anders :j

Dat had ik vorige keer al gedaan :) En ik laat haar sowieso eerst lang genoeg stappen zodat ze tijd krijgt om rond haar te kijken. Maar ja de koeien staan elke keer op een andere plaats natuurlijk. Buiten verandert er veel. En ik wil haar gerust even aanpassingstijd geven maar ja, vorige rit heeft ze zo goed als heel de rit gehad, nu heb ik 10min gestapt dat ze ook tijd heeft gehad. Daarna moet ze zich maar wat leren aanpassen ook. Uiteindelijk waren er geen enge dingen ofzo, ze was ook nergens bang van. Het is gewoon leuker om rond te kijken buiten dan te werken :)

Ik heb het opstappen eerst een week bijna elke dag herhaald. Nog niet gereden toen. Vanaf ik stukjes begon te rijden wisselde ik meestal af, een dag wel, een dag niet, ...

Oei, dat klinkt minder van Bolero. Hopelijk valt het allemaal best wel mee en kan de osteopaat helpen! Ik moet ook de fysio eens laten komen binnenkort voor een checkup.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 09:37

@Melrovers, wat ontzettend balen dat het niet helemaal goed zit.
Hopelijk kan de osteopaat helpen.
@Xlisza, ik moet nog gaan kijken hoe vaak ik precies ga rijden. Ik denk een keer of 3 in de week en 1 keer longeren.

Ik zou gisteren gaan hangen. Ten eerste vond hij mijn cap niet eng. Hij lag even op een krukje en toen keek hij er even naar en toen was het prima.
De eerste keer even met een krukje opgestapt. Hij vond het allemaal prima. Een paar rondjes gestapt al hangend en ook dat was geen probleem.
Dus toen maar erop gaan zitten. Ook dat ging prima. Een paar rondjes gestapt en daarna nog een paar keer op en af gestapt, ook zonder krukje en meneer gaf geen kik.

Echt zo'n geweldig gevoel, dat kleine hummeltje dat je 3 jaar geleden geboren hebt zien worden is nu gewoon een grote vent en daar zit je dan op. Het voelde ook gelijk heel erg vertrouwd.
Morgen gaan we er weer op. Helaas gisteren geen foto's gemaakt.

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 09:53

Zoo ginger, gaat lekker dus!!

Balen melrovers van Bolero, hoop dat het probleem snel verholpen is!

Cheyentic: Wat een lekker ding! En fijn dat hij niet zo heftig reageerde op het zadel, dat valt dan toch weer reuze mee.
Laat je hem hengst?

Over het hangen: Ik heb nu 2x op Daantje gehangen, en a.s. zondag ga ik erop voor het eerst. In totaal dan 3x hangen.

xlisza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 10:47

Goed zeg Ginger gaat lekker dan :)
Leuk Mistralleke ik hoop dit weekend ook op de mijne te kunnen stappen ! heb er nu al zin in hehe.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 13:08

xlisa inderdaad veel herhalen. en dan steeds een klein stapje verder als de herhalingen goed gaan, 'normaal' zijn voor het paard.

melrovers wat vervelend. hopelijk is het zo verholpen!

cheyentic jammer heb een nieuw vzh en een boomloos te koop namelijk ;)

izzy aha dat wist ik niet/was ik weer vergeten :o dan moet het wel een keertje klaar zijn ja :P maar ik begrijp je helemaal, Britt blijft ook de achterkant vd bak heel eng vinden. die kippen blijven rare wezens, en er ligt een hoop met takken dus daar zitten vogeltjes in oh oh oh. maar na een poosje blijft ze toch ook goed nageeflijk, en buigt ze netjes in de bochten in de enge hoeken :+

ginger geweldig!! en inderdaad zo'n tof gevoel, met je eigen baby kunnen rijden haha. toch??

succes voor degene die er voor het eerst op gaan!!

Nog even update van vandaag, Brittje gereden. en ze is nu zowel bit als bitloos nageeflijk te rijden. en we hebben bijna de hele bak gegaloppeerd. dit houdt in: wel hele rondjes maar voor de hoeken nog ineens plat door de bocht gaan :') dus de galop gaat nog niet over de gehele hoefslag, maar wel al meerdere rondjes achter elkaar. geweldige knapperd!

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 13:47

Wat gaaf zeg dat je meteen al hebt gereden op Ginger :)) Jammer dat je geen foto's oid hebt..

Spannend weekend dan mistralleke :D het is er goed weer voor nu :j Wel foto's maken he

Brittje gaat ook goed zo te lezen :j leuk hoor bit en bitloos rijden :j doe ik met mijn oudere paard ook, buiten rijden bitloos in de bak bit :j bevalt goed, maar leer E'tje toch eerst even op op een bit denk ik, hij kan zo explosief zijn...

Ik wil Elijah als hij braaf blijft voorlopig nog hengst laten, mocht hij zichzelf (of mij) in de weg gaan zitten dan is hij snel genoeg gecastreerd :j

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 14:09

@Mistralleke en xlisza voor jullie ook spannend dus. Maar als het hangen goed gaat gaat het zitten meestal ook wel goed.

@Fahya, het voelt inderdaad als mijn baby. Erg leuk.
Mooi ook dat Brittje het zo goed doet. Fijn als je werk een goed resultaat geeft.

@Cheyentic, ik heb niet op Ginger gereden, dat is zijn moeder. Hij heet fallie (Foalda voluit maar we noemen hem Fallie of Fal). Maar was inderdaad erg gaaf. Was ook helemaal niet de bedoeling, maar hij was zo braaf. Heb ook echt alleen gezeten en iemand anders heeft hem aan het halstertouw laten stappen. Had er nog geen teugels aan zitten.

Over het castreren heb je helemaal gelijk. Hoe later hoe beter. Fal is wel vorig jaar al gecastreerd, omdat we al een hengst hebben staan en weinig wei. Dan word het erg lastig met buiten zetten. En hij moest hoe dan ook gecastreerd worden, want hij is voor de kleindochter van de eigenaar en die is te onervaren voor een hengst.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 14:16

ik ben met britt nog niet naar buiten geweest. vind dat we daar nu wel bijna klaar voor zijn :)

cashlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 17:12

Wat veel vooruitgang in een keer bij iedereen! Het mooie weer doet goed! Hier ook de verhuizing weer overleefd! Stiekem heb ik toch een 'hengst' denk ik.. Nek erop, staart de lucht in èn de hengstige merries dekken.. Als we naar de bak gaan blijft hij ook brullen naar zijn kudde en alle andere paarden die voorbij komen. Toch weet ik zeker dat hij gecastereerd is, er hangt echt niks meer onder en de twee ballen zijn gezien na het verwijderen.. Gelukkig blijft het bij brullen en mooi lopen (showtje), hij blijft goed onder controle, als ik zijn naam roep of hem even prik ligt de focus weer bij mij.

Op zijn nieuwe stal heb ik alleen nog maar even een paar rondjes op hem gestapt. Hij heeft nooit eerder met andere paarden in de bak gezeten dus dat hebben we geoefend. Zaterdag ben ik van plan om hem weer verder te gaan met trainen, ook dan verwacht ik veel drukte in de bak maar dan kan ik meteen zien of zijn 'hengsten'gedrag doorzet of dat we weer verder kunnen waar we gebleven waren. Mijn stuur is nog niet geheel bevestigd ben dus benieuwd hoe dit gaat nu we soms toch wel MOETEn gaan sturen om niet te botsen.

xlisza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 17:23

Wat een heerlijk weer he! Kan niet wachten tot het weekend, al zou het zaterdag weer gaan regenen helaas.
Ben benieuwd hoe Ejelaleen het doet mocht ik dit weekend opstappen. Heb er wel al verschillende keren op een kruk naast gestaan, zodat ze iemand boven zich zag. Dit vond ze wel gezellig haha.

Bij mijn andere paard die ik ook zelf heb ingereden, ben ik na het opstappen telkens afgestapt, terug opgestapt dan gereden na het rijden weer op en af stappen en dat vervolgens 5x in de week ongeveer. Dat ging goed, op het begin was ze super wild op de longeerlijn en met opstappen niet stil blijven staan, er vandoor draven etc. Maar het is helemaal goed gekomen, dus ga het nu op dezelfde manier aanpakken denk ik, eventjes kijken hoe Leny het oppakt en dan zien we 't wel weer =)

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 11:18

ik ga maar eens beginnen met lange lijnen, voor mij ook vrij nieuw, heb het 1keer gedaan met een ervaren paard,
maar ik moet toch nog even geduld hebben met beleren, dus kan ze zo al mooi bekend raken met teugelhulpen. gewoon rustig wat stapwerk, kijken of we wat rugspieren kunnen kweken eer ik erop stap.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 17:44

Met Change hebben we het heel rustig aan gedaan. Eerst gewoon een paar weken gewoon longeren + dekje met singel. Toen een zadeltje erop waarop hij heel goed reageerde. Daarna heel voorzichtig gaan hangen, wat hij allemaal heel braaf oppakte en ook lopend. Na dat een paar keer gedaan te hebben voorzichtig gaan zitten, belonen en er ook gelijk weer af. En daarna gewoon rustig opgebouwd, voorzichtig stappen en ook een klein stukje draven. Het been en het sturen kwam vanzelf helemaal goed! En dit is dan over een paar maanden verspreid. (:

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 18:30

vandaag lekker heengeweest, en vrijgesprongen.
weer eens het bitje geprobeerd, ze is me nog steeds te slim af, krijg het neit voor elkaar, maar nu bleef ze wel helemaal relaxed, vorige keer werd ze echt angstig, nu helemaal niet gelukkig.

het springen vond ze echt super, ze ging steeds uit zichzelf heen en weer, maar voor zover ik het kon zien heeft ze weinig technisch spring talent haha. maar fu was het zeker, daarna even een spons eroverheen gehaald, vond ze ook wel spannend, maar ze was super braaf, en nu staat ze weer lekker met haar vriendjes in de wei.

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 20:54

wat vinden jullie een sensiebel paard?

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 21:34

Change: zo heb ik het ook gedaan, alleen zijn wij nog bij de stap hangen.

Moonprayer: jammer dat het mislukte van het bitje, maar gelukkig bleef ze wel relaxed. Volgende x gaat het vast beter! En dat springen gaat vanzelf beter, als ze maar plezier erin heeft.

Line: gevoelig, prikkelbaar paard

Daan vandaag weer gelongeerd en opgevoedt, ze heeft zich lekker misdragen := Alle kanten opgestuiterd. Toen de beugels naar beneden en ze was zo mak als een lammetje. Gek ding!

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 09:22

haha ja, het is de bedoeling dat ze mijn dressuur topper gaat worden haha, en voor de lol wat springen, dus daar hoeft ze niet perse heel handig in te zijn. maar ik neem springen graag mee in de training :D en bosritten ook :oo laat ze daar nou vlak naast het bos wonen *D

hihi misschien voelt daan het heel goed aan wanneer die gek mag doen, en wanneer het serieus word :P

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 17:06

Ik heb op Daan gezeten!! *\o/*
Gister zou ik er eigenlijk al op gaan, helaas had de buurman besloten om dit weekend zijn tuin te gaan doen.. Met een bulldozer, kettingzaag etc. Helaas, want ze was erg braaf.
Maar vandaag bleef het bij een kettingzaag, dus eerst een paar x gehangen en toen erop! Toen ik erop ging, gingen de oortjes erop en lekker door stappen.

Foto's volgen nog!

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 17:08

mistralleke jeeej!! gaaf hoor. benieuwd naar de foto's!

xlisza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 20:26

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 11:58

super! altijd gaaf die eerste keer he, zeker als het zo gemoedelijk gaat

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 22:01

ziet er fijn uit xlisza. was dat de eerste keer aan de longe met bijzets? goed hoor.

Ik heb vandaag Britt eens gelongeerd ipv te rijden. heb haar veel laten galopperen omdat ze dat toch nog erg moeilijk vind, ze moet nog goed sterk worden achter. En dan is het makkelijker zonder een ruiter er op dacht ik dus maar eens zo. Nou ze was bek af. Heb het geprobeerd met bijzets, maar ze begon een beetje te stuiteren dus dan raak ik helemaal in paniek omdat ik dat natuurlijk zo fout heb meegemaakt dus gelijk alles weer er af :')
lekker los gegaloppeerd. Daarna, zomaar uit het niets, ben ik er zonder zadel op gesprongen :=
en dat was gaaf!! Was voor het eerst op haar haha, en dat voelde goed :D lekker samen rustig uitgestapt, wat oefeningen meegepakt als volte vergroten en verkleinen en schoudervoor, schouderbinnenwaarts. och och mijn knappe brittje <3

line (beetje laat) sensibel denk ik aan een heel gevoelig paard eigenlijk. zeer scherp op je hulpen en misschien zelfs zo over de zeik? Maar over dat laatste twijfel ik of dat bij 'sensibel' hoort.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 10:27

Mag ik ook meepraten? :) Volg jullie topic al een tijdje, erg leuk om alle verhalen te lezen en ervaringen uit te wisselen!

Ik heb een bijna 4 jarige haflinger. Ik heb haar nu bijna een jaar. Ze is voor haar 3e al een paar keer bereden door de vorige eigenaresse terwijl ze daar in mijn ogen nog helemaal niet klaar voor was. Ik heb een jaar lang alleen maar grondwerk gedaan, parelli en dubbele longe/lange lijnen.
Tussendoor af en toe in de training gewoon even erop gaan zitten en meer niet, maar dat vind ze heel normaal.

Vorige week voor het eerst een stukje gereden. We hebben op stal een drafbaan, dus ik ben erop gaan zitten en mijn zusje heeft haar vastgehouden en 1 rondje gestapt. Ging erg goed maar voelde dat ze erg onzeker en onstabiel was.

Heb vanavond les dubbele longe en dan ga ik voor het eerst los de bak door! Ben best nerveus, toch erg spannend, maar heb er ook veel zin in :D Ben benieuwd hoe ze het gaat doen! Gezien haar verleden kan ze het heel normaal vinden maar als ze er slechte herinneringen aan over gehouden heeft kan ze net zo goed veranderen in een rodeo paard! We zullen dus ook doen alsof het de eerste keer is, en heel rustig beginnen.

Deze foto is genomen vorige week, helemaal trost dat ik voor het eerst een rondje gereden heb :D

Afbeelding

We rijden bit en boomloos, en ik hoop ook dat we dat kunnen blijven doen :)