[HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 00:54

MarcelDufour schreef:
Ha, ha, dat ken ik...toen ik Nederlands Kampioen werd, had mijn vader ook alles gefilmd. Toen we thuis kwamen, wilde ik het gelijk terug zien, bleek hij uit nervositeit alles met het kapje op de lens te hebben gefilmd!! Alleen geluid bij een zwart beeld...haha...toen lachte ik er een sstuk minder om, maar nu zie ik er de lol wel van in. Desondanks vind ik het nog steeds jammer, want is toch een van mijn mooiste overwinningen, en had ik graag op beeld gehad. oliebol happens!

ja en toen was er nog geen filmloop waar je de video van af kon halen natuurlijk! :(:)
maarre, hoe oud koop jij de paarden dan over het algemeen? Of rij je nu alleen voor klanten?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 00:56

Uums schreef:
Ow, dat is zuur! -O- Waren er nog mooie foto`s gemaakt als troost?

Dit had ik tijdens mijn allerlaatste springwedstrijd bij de pony`s. Je hoort op het filmpje nog: "Pap, verder nergens aankomen, alleen de camera ondersteunen en..." *flits*

Ja, foto's genoeg, maar film is toch veel leuker.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 01:01

dots83 schreef:
ja en toen was er nog geen filmloop waar je de video van af kon halen natuurlijk! :(:)
maarre, hoe oud koop jij de paarden dan over het algemeen? Of rij je nu alleen voor klanten?

Nee, geen filmloop. Er waren wel opnames gemaakt door tv Gelderland, maar ik heb nooit moeite gedaan om die te achterhalen.
Licht er aan, ik koop ze in ieder geval nooit jonger dan 4 jaar, maar liefst 5 of 6, dan kunnen ze gelijk mee op concours.
Zelden rij ik paarden voor eigenaren. Tenzij het een geweldig paard is, dan doe ik het uiteraard graag, maar is het een gemiddeld paard dan besteed ik liever tijd aan mijn eigen paarden. En af en toe voor vrienden, daar rijd ik dan ook wel een paard voor. Hans Dings is bijvoorbeeld iemand die mij elk paard kan brengen, omdat ik ook veel aan hem te danken heb, maar voor de rest zeldzaam.

Katja

Re: Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 01:03

Vaders met videocamera's herken ik wel.
Mijn paps heeft tijdens JIM een keer opnames gemaakt zonder dop en de camera ook aan maar door de spanning trilde hij zo vreselijk dat het nog niet veel soeps was.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 01:06

Katja schreef:
Vaders met videocamera's herken ik wel.
Mijn paps heeft tijdens JIM een keer opnames gemaakt zonder dop en de camera ook aan maar door de spanning trilde hij zo vreselijk dat het nog niet veel soeps was.

Haha...zonde, want JIM is er ook een om in je collectie te willen hebben.
Ik heb het zelf ook wel eens gedaan bij mijn dochter, alles ging goed, tot ze een zware fout kreeg en toen heb ik ook alleen nog maar de grond gefilmd omdat ik gelijk alles door mijn ogen wilde zien i.p.v. door de zoeker van de camera. :D

Nou, het is weer tijd...tot morgen allemaal.

Afbeelding

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 01:08

Nee, paps bleef altijd trouw filmen zelfs als ik al lang en breed op de grond lag :D

Ik ga maar eens slapen en morgen kijken of die kleine de ring dit keer rondkomt zonder eerst bijna over de grond te kruipen.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 08:03

Afbeelding

Voor iedereen die vandaag op concours gaat, succes toegewenst en denk aan de ontspanning!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 09:37

Marcel, alweer brak vandaag? :(:)
Ik dacht dat jij zo van de Nederlandse taal was?
Citaat:
Licht er aan, ik koop ze in ieder geval nooit jonger dan 4 jaar, maar liefst 5 of 6, dan kunnen ze gelijk mee op concours.
_O-

Vandaag breng ik mijn paard naar een ruiter voor twee weken, omdat ik op vakantie ga volgende week. Het voelt wel een beetje als falen...

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 09:47

mo_van_dijk schreef:
Marcel, alweer brak vandaag? :(:)
Ik dacht dat jij zo van de Nederlandse taal was?
Citaat:
_O-

Vandaag breng ik mijn paard naar een ruiter voor twee weken, omdat ik op vakantie ga volgende week. Het voelt wel een beetje als falen...

Ja...ik had hem al gezien, maar kon t niet meer wijzigen....soms heb ik zo veel getypt dat af en toe dit soort foutjes er in sluipen.
Stom, maar niets menselijks is mij vreemd. Maar, dit soort foutjes neem ik vrij ligt omdat zo overduidelijk is dat ik wel weet hoe je dat schrijft. :D (zo...balans weer hersteld)

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 10:34

Katja schreef:
Nee, paps bleef altijd trouw filmen zelfs als ik al lang en breed op de grond lag :D

Ik ga maar eens slapen en morgen kijken of die kleine de ring dit keer rondkomt zonder eerst bijna over de grond te kruipen.

Mijn dochter mocht een tijd een pony leasen maar die bleek niet zo wedstrijdgericht.
Bij de tweede proef besloot de pony dat het genoeg geweest was en ging letterlijk alleen nog maar op en neer in plaats van voorwaarts, het leken wel croupades uit de Spaanse Rijschool! Wij met het zweet in onze handen, gelukkig blijft ze zitten. Komt ze de ring uit, eerste wat ze zegt: "Pap, daar heb je toch wel een foto van gemaakt, hè?" En, nee dus....we stonden klaar met een vangnet :D

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 11:02

Martie schreef:
Katja schreef:

Mijn dochter mocht een tijd een pony leasen maar die bleek niet zo wedstrijdgericht.
Bij de tweede proef besloot de pony dat het genoeg geweest was en ging letterlijk alleen nog maar op en neer in plaats van voorwaarts, het leken wel croupades uit de Spaanse Rijschool! Wij met het zweet in onze handen, gelukkig blijft ze zitten. Komt ze de ring uit, eerste wat ze zegt: "Pap, daar heb je toch wel een foto van gemaakt, hè?" En, nee dus....we stonden klaar met een vangnet :D

Haha...soms werkt het brein op manieren die we niet kunnen verklaren. :D

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 11:13

Bij mij thuis is het ook altijd mot met de camera man of vrouw(pap of mam)
zowieso krijg je 100 foto's die te vroeg of te laat zijn genomen... Vooral bij springen is het hopeloos ! Dan rijd ik 2 parcourtjes, soms nog met barrage, en dan krijg ik 1 goede foto terug... De volgende wedstrijd laat ik maar filmen... Misschien dat dat beter gaat

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 12:40

Marcel kun jij iets vertellen over je wedstrijdmanagment? Werk jij naar wedstrijden toe met je paarden? Ik ga graag even het bos in dag voor concours.
Lees het vanavond wel, ga nu naar een lezing bij Alan Waldman over springpaardenfokkerij
Fijne zondag!

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 13:22

Hi Marcel,

Hier weer een vraag vanuit het land van de pizza's.

Schoot me weer een vraag te binnen waar ik nog steeds geen antwoord op heb kunnen vinden en/of de meningen verschillen hierover.

Mijn paard, 7 jaar, loopt erg op de voorhand.

1)Is het wijs om hem met een ophaaltrens te trainen een paar dagen in de week?

2) Hoe zou je dit probleem oplossen en met welke oefeningen.

gr.

FraLex

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 13:29

francescalex schreef:
Hi Marcel,

Hier weer een vraag vanuit het land van de pizza's.

Schoot me weer een vraag te binnen waar ik nog steeds geen antwoord op heb kunnen vinden en/of de meningen verschillen hierover.

Mijn paard, 7 jaar, loopt erg op de voorhand.

1)Is het wijs om hem met een ophaaltrens te trainen een paar dagen in de week?

2) Hoe zou je dit probleem oplossen en met welke oefeningen.

gr.

FraLex

Mijn filosofie is, als jij niet aan de teugels zit, heeft je paard niks om aan te trekken. Nou begrijp ik wel dat dat niet altijd op gaat, omdat je paarden erbij hebt die blijven dat doen. Maar kijk eens wat er gebeurt als je dus inderdaad bijna geen contact hebt, alleen als het echt nodig is. Laat me maar weten hoe dat gaat.

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 13:37

Hi Marcel,

Ook met minimaal contact en het paard erg voorwaarts te rijden blijft het paard ook op de voorhand lopen.

De kennis hier is minder dan in het land van de molens.

gr.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 13:40

Juist door erg voorwaarts te rijden blijven ze op de voorhand lopen.
Weinig hand maar aan het been terug in het tempo zal ervoor zorgen dat je paard meer op het achterbeen blijft.

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 13:41

Eveneens veel ophoudingen zorgen voor bijna geen effect.

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 13:42

Zal ongetwijfeld te maken hebben met de scholing van het paard voordat ik het kocht. De vraag is nu hoe ga ik hiermee om.

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 13:48

hoi sorry dat ik zo binnen kom vallen. Ik heb zelf geen grote paarden maar amerikaanse mini's.
Ik train ze nu door veel te stappen en aan de longe. Graag zou ik ze ook eens los willen laten springen. Heb jij tips voor me hoe ik zo'n straatje het beste kan opbouwen en waar ik dan op moet letten?
misschien dat het wel ergens staat uitgelgd in dit topic, maar dan zou ik 89 pagina's door moeten gaan zoeken

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 14:31

francescalex schreef:
Eveneens veel ophoudingen zorgen voor bijna geen effect.
Dan zal je ophouding waarschijnlijk groter moeten.
Je moet je hulp altijd zo klein als kan en zo groot als nodig geven.

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 14:32

Hi Katja,

Ga straks naar de manege en zal je advies proberen.

gr. en ciao.

FraLex

Franske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 14:46

Ik ga weer even bijlezen :D

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 14:54

De in-uitjes komen hierecht tot leven! Hier nog een vraag.
Je kan ze voor mijn gevoel nu dus op drie manieren inrichten:
1. een aantal (lage) sprongen direct achter elkaar
2. om en om een balk en een sprong
3. sprongen met steeds 1 galopsprong ertussen (aan het einde natuurlijk, je beingt altijd met balken lopen)

Wat is nu de oplopende volgorde van moeilijkheid qua training? Dus met welke serie zou je moeten beginnen?

En ook: begin je met draven over de balken, dan galoperen (dus afstanden aanpassen) en dan sprongen erbij? Als je in dezelfde training eerst vanuit draf gaat springen en daarna vanuit galop moet je dus steeds met al het materiaal slepen om de afstanden weer aan te passen. Ik probeer te kijken wat ook effeciënt is voor de begeleider :D

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 15:10

francescalex schreef:
Zal ongetwijfeld te maken hebben met de scholing van het paard voordat ik het kocht. De vraag is nu hoe ga ik hiermee om.

En als je nou eens alleen heuvel op rijdt? Dat kan bij jou mooi daar.