[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tornado14

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 23:25

Juist dat is dus wat ik bedoel Knipoog
uiteindelijk gaat het dus heel goed, longeren doen we veel en vind hij ook leuk (eerste 5 minuten lekker uit zijn plaat) en daarna lekker aan het werk.
ik rijd met een dubbel gebroken bit kan dit het probleem zijn ?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 23:29

Persoonlijk verwacht ik niet dat het aan het bit ligt, een dubbel gebroken bit ligt over het algemeen wel goed in de mond mits de maat juist is.
Dat wil niet zeggen trouwens dat een dubbel gebroken bit echt altijd goed ligt, bij het ene paard ligt een dubbelgebroken lekker in de mond, bij een ander paard een gebroken bit Lachen
Dit is iets wat je zelf het beste kan bepalen.

Loopt hij constant met zijn tong uit zijn mond?

Wat ik zelf doe is in het begin niets vragen, maar lekker naar voren rijden en warm rijden d.m.v. diverse voltes, overgangen en tempowisselingen.
Vanuit daar pak ik het meer op Lachen

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 23:37

tornado14 schreef:
het is meer een strijd van toegeven Knipoog
Trekken rukken of zagen in zijn mond doe ik niet HEKEL aan mensen die dat doen..

Ik bedoel meer kan het zijn dat het bit niet lekker in de mond ligt ?
Kan het zijn dat door de kneepjes en dit onbekent is voor hem(aan de teugel rijden) hij daarom zo met zijn tong naar buiten hangt

[RT-P] paard gooit tong naar buiten
Misschien heb je iets aan dit topic.

tornado14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 23:38

dat doe ik ook idd ik neem zeker de tijd om hem lekker los te rijden al duurt dat een uur ik neem die tijd soms is hij wat sneller los als de andere keer maar ik gun hem altijd de tijd.
Eigelijk moeten wij er altijd wel om lachen als hij het doet maar ik wil wel mee doen aan onderlinge wedstrijden en dan is het geen gezicht als ie zijn neus en kin af loopt te likken :p

Btw ik heb ook 2 keer in de week les dus daar ligt het ook niet aan mischien moet ik toch eens met een enkel gebroken bit proberen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 00:22

Ook als je in het andere topic kijkt, het blijft een vorm van verzet... Mss moet je de tandarts eens laten kijken of het bit goed ligt...

Maar over het algemeen liggen rijtechnische problemen eerder aan de ruiter dan aan de tuigage Bloos

lori1kenobi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 12:56

Ik ben pas begonnen met het voorzichtig aan de teugel rijden van mijn jonge paardje. Uiteraard krijg ik hier goede begeleiding bij. Ik moet met alleen mijn binnenhand minimale ophoudingen maken (knijpen als in een spons en niet zagen). Het contact op de teugels moet verder minimaal zijn. Verder moet ik haar dan goed voorwaarts rijden zodat ze niet denkt dat ze moet stoppen en haar achterhand beter gaat gebruiken. Zodra ze zakt en aan de teugel gaat geef ik haar ALLE ruimte met de binnenhand zodat ze weet dat ze het goed doet (beloning), maar houd met de buitenteugel wel contact. Dit werkt prima, benen er goed bij houden en zodra ze weer omhoog komt opnieuw beginnen. Natuurlijk moet dit wel langzaam opgebouwd worden, ga niet meteen 20 minuten aan de slag maar begin gewoon met 5 minuten. Er worden ineens spieren bij je paardje gebruikt die ze nog niet vaak gebruikt hebben dus denk aan de spierpijn hierna.

JustJoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 17:40

Ik rijd al een hele tijd op een vast paard op de manege, en in het begin liep hij alleen met zijn hoofd in de lucht.
Maar nu we een soort team zijn geworden zie ik dat hij steeds meer wilt proberen voor mij, dat zegt mijn instructrice ook.
Maar nageefelijk krijg ik hem niet in de wedstrijd, denk dat stress ook de oorzaak is.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 18:33

Ik had laatst zoiets vaags Huilen van het lachen Hij liep aan de teugel heel netjes gaat ie in 1 keer stil staan met zijn neus tussen zijn benen en gaat zo op zijn knieen en begint met zijn achterhoef bij zijn hoofd te krauwen heeft ie jeuk Huilen van het lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 19:19

J-Optimaal: doe mij een lol, en probeer geen manegepaarden aan de teugel te krijgen... ook al wíllen ze misschien wel, heel vaak zitten ze gewoon te vast, en wordt het alleen rukken en plukken.... beter van niet Lachen

MaxLieftBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 20:12

Hoi, ik heb een paard.. die is wel wat oud.. 17! ik wil hem leren aan de teugel te rijden.. maar weet niet hoe ik moet beginnen
helpppppppppppppppp

wie weet hoe?

Iemand zei: je teugels breed houden en dan kneepjes geven maar ik heb het idee dat ik hem daarmee allemaal maar pijn doe in z;n mond..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 20:17

1 heel goede tip:

Neem les! Vanaf een pc kun je het niet leren

JustJoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 20:27

Yamcha schreef:
J-Optimaal: doe mij een lol, en probeer geen manegepaarden aan de teugel te krijgen... ook al wíllen ze misschien wel, heel vaak zitten ze gewoon te vast, en wordt het alleen rukken en plukken.... beter van niet Lachen

Hij rijd dan veel ontspannender .... Dus ik doe je geen lol Knipoog

savasan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 23:11

eey, ik heb op verschillende manege's gereden (soms voor een keertje, soms voor een jaar ofzo) en overal kreeg ik iets anders te horen om een paard aan de teugel te krijgen. Het is niet zo dat dat mijn grootste levenswens is ofzo, maar het is handig om te weten wat echt een goede manier is.
dit zijn de manieren die ik tot nu toe heb gehoord:
1. handen uit elkaar en naar je knieën trekken
2. kneepjes in de teugels maken
3. druk op de teugels houden en voorwaarts drijven
4. zagen

ik heb zo het idee dat niet al deze oplossingen even paardvriendelijk zijn, dus wil ik eventjes jullie mening weten...

xADDICTEDx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 11:11

x_soofjuhxXx schreef:
eey, ik heb op verschillende manege's gereden (soms voor een keertje, soms voor een jaar ofzo) en overal kreeg ik iets anders te horen om een paard aan de teugel te krijgen. Het is niet zo dat dat mijn grootste levenswens is ofzo, maar het is handig om te weten wat echt een goede manier is.
4. zagen

ik heb zo het idee dat niet al deze oplossingen even paardvriendelijk zijn, dus wil ik eventjes jullie mening weten...

=O
Hebben ze je dat zo geléérd?!
Ik hoop dat je datgene wat hierboven staat nog niet heb gebruikt ( of gaat gebruiken) want het is hardstikke fout!
Door te zagen, je handen naar je knieën te trekken enz. dan trek je je paard in de krul ( voelt niet zo lekker in het mondje van het paard), en dat heeft niets te maken met het nageeflijk rijden van een paard. Ik hoop dat je weg bent van die manege's en op zoek gaat naar iemand die wel fatsoenlijk les kan geven.

Misschien kunnen de andere bokkers je wel helpen ik ben nl. niet zo goed in uitleggen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 11:32

Wanneer je gewoon netjes rijdt, zal het paard vanzelf zakken in de hals. Waneer hij dat niet doet, doe je nog iets niet goed genoeg. Vaak is het paard niet goed aan het been- moet men blijven drijven of loopt hij onder de ruiter uit. En vaak is de aanleuning niet constant. Dat zijn de meeste en grootste fouten.

Zoals xADDICTEDx al zei, die opgenoemde manieren zijn alleen om het paard in de krul te trekken en daar bereik je alleen blesures mee bij het paard en misschien bij jezelf.(zere rug)

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 11:42

Yamcha schreef:

Nou als elke manepaard vast zit dan klopt de wereld neit kluns ene paard waar ik regelmatig op rijd loopt altijd heel netes nageefelijk, je meot er wel wat voor doen, maar als hij aan deteugel loopt loopt hij goed ontspannen zonder een knik in een mooie boog emt goede aanleuning. Niet alle manege paarden worden slecht bereden. sommige misschien wle maar tja je meot toch op een of andere manier goed leren rijden en als beginner kan je verwachten dat eht trekken aan de mond wordt.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 11:44

xADDICTEDx schreef:
x_soofjuhxXx schreef:
4. zagen

=O
Hebben ze je dat zo geléérd?!
Ik hoop dat je datgene wat hierboven staat nog niet heb gebruikt ( of gaat gebruiken) want het is hardstikke fout!
Door te zagen, je handen naar je knieën te trekken enz. dan trek je je paard in de krul ( voelt niet zo lekker in het mondje van het paard), en dat heeft niets te maken met het nageeflijk rijden van een paard. Ik hoop dat je weg bent van die manege's en op zoek gaat naar iemand die wel fatsoenlijk les kan geven.

Misschien kunnen de andere bokkers je wel helpen ik ben nl. niet zo goed in uitleggen

Ik heb geleerd met mijn zit te rijden. J emag je handen als eht ware eigenlijk neit gebruiken. Je meot alles met been en zit doen. ik zie sommige mensen overdreven zagen of exxpres heel diep rijden zodat hij dan ontspannender is. het is gewoon je handen stil houden en af en toe een kleine kneepje altijd je hand open en luchtig houden i doe een paard een klein kneepje ik trek neit ik knijp me handen samen want ene paard voelt dat ook. en als ik me handne weer open en luchtig houd dan loopt hij ok meteen ontspannender en begrijpt hij wat ik wil.

time_runner

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 21:00

1. gehoorzaamheid
2. Ontspanning
3. Tact en regelmaat

4. reageren op de benen
5. Contact aanvaarden
6. Voorwaarts blijven

7. de halve ophouding
8. nageeflijkheid en aanleuning
9. schwung of impuls

dit noemen ze nu eens het kersje op de taart !

daar begint het allemaal !!!
de 9 proef !!

als we zonder problemen een X aantal maanden werken naar nr 7 en 8 toe , dan kunnen we gaan spreken van een goed aan de teugel gereden paard

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 20:19

mijn vz-paard laat vaak heel moeilijk los,duurt soms wel 20 minuten,en als ze dan nageeflijk is en ik wil aandraven schiet die kop weer in de lucht,ook al maak ik een ophouding aan de buitenteugel,zij moet(nouja moet is zo'n naar woord) nageeflijk zijn met rijden,want ze heeft rugproblemen en als ze niet nageeflijk word gereden heeft ze vaak last van haar rug omdat ze haar rug dan niet ontspant,maar het is soms wel lastig dat ze zo moeilijk nageeflijk word.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 13:45

Wat ik doe om Aaron laag te krijgen.
Is mijn kneepjes geven met mijn handen, open dicht open dicht.
Spelen met de teugels als t ware..

Verder houd ik met mijn kuit Aaron voorwaarts.
Zodat hij laag loopt en toch voorwaarts.

En dat werkt echt goed bij Aaron Lachen
Gaan lopen trekken en zagen in de mond is een paard in de krul trekken.. niet nageeflijk vragen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 13:56

Gij zult niet spelen.... nooit...

Is gewoon een vorm van zagen, klinkt alleen liever.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 14:03

Yamcha schreef:
Gij zult niet spelen.... nooit...

Is gewoon een vorm van zagen, klinkt alleen liever.

met spelen bedoel ik dus die kneepjes in de teugels

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 14:14

Ik weet het.
Da's gewoon zagen.

Je zegt het alleen liever, maar voor het paard is het echt hetzelfde.
Niet meer doen dus Lachen

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 15:28

Yamcha schreef:
Ik weet het.
Da's gewoon zagen.

Je zegt het alleen liever, maar voor het paard is het echt hetzelfde.
Niet meer doen dus Lachen

oo..
Dat werd mij altijd verteld op de manege.. :s
Hoe moet t dan wél goed en vriendelijk??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 15:48

Handen stil, buitenhand geef je steun aan de hals en begrens je in de wending.

Recht is ook recht. Op allebei je teugels gelijke druk.

Maar het begint met je paard netjes aan het been (druk = gelijk reactie). Jij moet goed zitten, drijven zodat je de achterkant eronder zet, zelf stil zitten, handen stil houden (niet écht stil, maar wel zo dat het paard geen rukjes in de mond krijgt).
Voor het paard zijn ze wel stil Lachen

Dan moet ie eigenlijk al komen.... Lachen

Alle andere dingen (en ook veel dingen die je op een manege leert) zijn trucjes, een snelle en makkelijke manier. Maar tegenover je paard is het vals spelen.
Want zijn hals gaat dan wel in een mooi krulletje, maar zijn rug wordt niet bol, en hij blijft op de voorhand lopen....
en dáárom is het echt belangrijk dat je het op de goede manier doet Lachen