hwn schreef:Daar ben ik het helemaal mee eens. Denk dat een heleboel dressuurpaarden van tegenwoordig, zodra je de teugeldruk wegneemt, ofwel in een krulletje blijven lopen ofwel er vandoor gaan of (bijna) op hun neus vallen.
Ja en je hebt ook een heleboel dressuuruiters die hun paard gewoon lekker in zijn eigen frame continu op de voorhand hebben lopen. Die hebben geen teugeldruk en als ze de teugels nog meer losgooien, dan blijft het paard op dezelfde manier doorlopen. Knap he?
Tango1979 schreef:Ik vind het wat kort door de bocht om te stellen dat een heleboel dressuurpaarden niet de hand zouden volgen.
Vind ik ook. Ik vind uitspraken over 'ze' en 'hun' en een 'heleboel dressuuruiters' zonder concrete voorbeelden daarbij ook weinig toevoegen aan de discussie.
Het ging net de goede kant uit met de discussie over contrete voorbeelden. Dat is interessant, want dan kun je naar hetzelfde kijken en discssieren over wat je ziet. Met alle respect HWN, maar jouw opmerking vind ik nu net een goed voorbeeld van ongefundeerd geklaag over 'de dressuurruiters van tegenwoordig'. Je bent niet de enige die het doet, dus ik bedoel het niet heel persoonlijk. Maar ik vind het gewoon jammer. Het voegt weinig toe. Overal kun je slechte voorbeelden zien, maar ook goede. Het is maar wat je wil zien. En wat de discussie over concrete voorbeelden nu al heeft uitgewezen is dat er een aantal totaal anders denken over wat goed is en wat niet en dat een aantal erg op een lijn zitten.
Verder: je kunt een ruiter veroordelen omdat zijn paard uit elkaar valt als hij de teugels loslaat. Je kunt het ook zien dat een ruiter in een leerproces zit en probeert de juiste afstemming met zijn paard te vinden. Als je je paard nooit bij elkaar probeert te rijden, kan hij ook niet uit elkaar vallen. Een aantal hier hangt direct negatieve conclusies aan 'fouten'. Dan is vast het paard ondergeschikt in de jacht naar lintjes en winstpunten, en meer in die trant... Dat is jammer, want ik geloof echt dat de meerderheid van de ruiters gewoon van goede wil is, het graag goed wil leren en het beste voor heeft met zijn paard.
Je kunt ook gewoon niks verlangen van je paard, wachten tot het allemaal vanzelf komt en jezelf dan op de borst slaan dat je geen zichtbare fouten maakt of miscommunicaties met je paard hebt. Maar de kans dat er dan rijtechnisch iets interessants gebeurd acht ik dan nihil.
Vooral binnen de dressuur is een cultuur gecreeerd dat je je moet schamen voor je fouten. Een heleboel hier doen zich beter voor dan ze zijn. Hebben het hoogste woord over hoe het moet. Maar je zal ze nooit eens horen zeggen; ja, nou dat probleem had ik ook! Jammer, want zo vind er nooit uitwisseling plaats over oplossingen. En je mag ook niet trots zijn op behaalde prijzen, winstpunten en klasseringen... Want ja, de jury heeft er toch niets van begrepen. Ik vind dat toch wel bijzonder... Waar komt dat vandaan?