Opnieuw leren rijden - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rhys

Re: Opnieuw leren rijden - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 21:18

Waar in Drenthe heb je gereden Peetstap?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 21:32

vandaag een leuke clinic gereden, er zijn fotos gemaakt ik had mn handen vol aan m, hij vond t best spannend en ontpande moeilijk,trok geregeld een half sprintje ^)bezig geweest met lengte houden en daarbij de controle op tempo en niet naar voren kukelen,dus wel goed snel aan het been zijn. wel heel lekker geeindigd .
wat ik heel leuk vond was dat herman me nog herinnerde van 9 jr terug! heb toen met goof een paar lessen bij m gereden en zijn we met wissels bezig geweest.hij wist t nog precies!
Afbeelding
Afbeelding

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 21:39

Leuk, KT! Wat doe je met je onderbenen op die laatste foto? Waarom zijn ze zo ver naar voren ten opzichte van de rest van je lichaam?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 21:42

ja das dus niet goed ^) ik voelde t me geregeld doen... ik noem dat de hang stand en ik heb mezelf geregeld gecorrigeerd ,maar ja t staat wel op beeld ,dusss
Afbeelding
hier doe ik t ook..niet zo erg maar toch -paard loopt hier wel waar ik m naartoe wil hebben
Afbeelding
en hier gaat paard met me aan de loop..
hij is absoluut niet lekker uit te zitten en helemaal niet als hij zich net niet neerlegd. issie net een trapoline,er zit zoveel kracht in de afzet van die achterbenen! zelf ga ik thuis dan lichtrijden tot ie weer onstpant en dan ga ik weer zitten, nu bewust de keus om te blijven zitten en hem te laten ontspannen terwijl ik bleef zitten, dus in de stukjes dat hij zich opspande voelde ik mezelf achteruit zakken, kon t gelukkig wel zelf voelen en corrigeren.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 22:14

Ik vind het zo leuk om jou te zien rijden :j
Iemand nog een tip om benen stil te houden?
Ik ben al een heel eind maar het laatste stukje krijg ik niet voor elkaar. -O-

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 22:18

hoe stil wil je ze jk? ik vind dat te stil niet goed is, dan mis je je veer\scharnier\meegaan met beweging van je paard. klapperen is t andere uiterste, of elke pas drijven\kloppen _-:(

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 22:28

@JK, ik zou zeggen vraag het Zooist (waar is die gebleven eigenlijk?), die had het daar toch laatst ook over?

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 22:31

Rhys schreef:
Waar in Drenthe heb je gereden Peetstap?

Bij manege-gasselte in de bossen vlakbij hun :9 gaan we zeker weer heen, in ieder geval hebben we dagen na hemelvaart daar geboekt.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 22:34

zooist heeft al hee lang hier niet meer gepost.
hoor je met western ook met je voeten onder je lichaam geplaatst te zitten of mag je meer naar stoelzit? ik zie heel veel verschillende beenliggingen ,maar dat is in de dressuur niet anders..
bedoeling is dat je been langs je paard afhangt en doordat je los in je gewrichten blijft je mee kan veren in de beweging van je paard. met een steunende voet op je beugel. als je dat kan zal je been stil zijn,maar wel bewegend in het ritme van de beweging van het paard

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 22:37

Ik ben in ieder geval zover dat ik mijn paard niet meer raak maar vooral mijn onderbenen gaan gewoon mee met de beweging zeg maar. In galop zie je het het ergst.
Ik heb geen zweetbladen of wrong natuurlijk.
Nee geen stoelzit :n dat zie je inderdaad wel vaak maar dat hoort niet.
Toch moet ik wat meer spieren aanspannen ofzo want het zwabbert echt :')

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 22:42

ja ik denk dat je in de sprong van de galop als je land zeg maar een uitdrukbeweging met je hak naar beneden en achteren moet proberen te maken [snap je dan wat ik bedoel?] anders slingert je been naar voren door de stuw van je paard

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 22:45

Ja dat ga ik doen
dus eigenlijk die voorwaartse stuw stoppen.
Nu denk ik steeds; "benen van je paard" en dat van je voeten op de grond zo dat je het paard eronder vandaan kunt trekken. Dat helpt wel iets maar toen zag ik een filmpje van mezelf ^)

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 22:47

justkid schreef:
Ik ben in ieder geval zover dat ik mijn paard niet meer raak maar vooral mijn onderbenen gaan gewoon mee met de beweging zeg maar. In galop zie je het het ergst.
Ik heb geen zweetbladen of wrong natuurlijk.
Nee geen stoelzit :n dat zie je inderdaad wel vaak maar dat hoort niet.
Toch moet ik wat meer spieren aanspannen ofzo want het zwabbert echt :')

Ik wil dat ook graag weten! Ik heb ook geen zweetbladen en wrong, en ik heb ook veel problemen met het stilhouden van mijn onderbenen. Met wrong is het volgens mij gewoon makkelijker! Ik weet ook niet of ze ooit écht stil zullen hangen. Ik denk wel, hoe meer je de beweging van je paard volgt met je bekken (de salsadans zeg maar) hoe minder de onderkant mee zal wiebelen. Hoe stijver het in het bekken is, hoe meer gewiebel. (Is mijn theorie, maar weet niet of ie klopt). En bij mij is het t ergst in draf, vooral met lichtrijden, niet in galop.
Laatst bijgewerkt door Fransje_70 op 01-04-12 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 22:49

is ook zo, je moet kunnen balanceren op je knobbels, knikkertje onderin je bekken en onderin laten rollen.
wrongen ben ik niet van, wil ik niet door gehinderd worden,kan me uit mn balans houden als ze in de weg zitten
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 01-04-12 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 22:49

volgens mij klopt dat dus niet.
Ik kan enorm goed salsa alleen mijn onderbenen willen ook :')

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 22:51

:') vervelend joh! net als dat je handen niet mee op en neer mogen in het lichtrijden mogen je benen niet meedoen met de salsa >;)

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 22:52

justkid schreef:
volgens mij klopt dat dus niet.
Ik kan enorm goed salsa alleen mijn onderbenen willen ook :')

Maar dan de salsa van je paard en niet van jou ;)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 22:57

Ik heb dat ook. Ben best heel flexibel in m'n lijf. Kan veel beweging opvangen in mijn zit, maar mijn onderbenen wiebelen soms enorm. Heb zelf het gevoel dat het bij mij samenhangt met hoe los het paard in zijn lijf is. Hoe beter het paard door zijn lijf loopt hoe makkelijker ik mijn benen stil heb.
Probeer er nog achter te komen of dit puur mijn gevoel en idee is of dat het echt zo is en dan ook nog bij andere ruiters. Dus jullie ideeën daarover zijn zeer welkom.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 22:59

Ik denk dat het ook samenhangt met aan de ene kant die zachte billen, ik zit volgens mij gewoon te ontpannen op mijn paard :z

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 23:04

justkid schreef:
Ik denk dat het ook samenhangt met aan de ene kant die zachte billen, ik zit volgens mij gewoon te ontpannen op mijn paard :z

Dat denk ik soms ook wel. Maar als ik dan iets aanspan dan voel ik mijn lijf verstarren. Zo ziet het er vaak niet uit (zeggen omstanders) maar voelt net niet fijn.

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 07:25

@peetstap: ik reed met mijn vorige paard ook altijd daar in de bossen. Wat heerlijk he!
Hoop dat ik asap met mijn nieuwe topper weer naar buiten kan
(lieve mensen daar bij de manege he)

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 09:48

moge!

KT leerzame clinic geweest dus. Iig voor je baby.. want die heeft toch weer ervaring erbij.

Benen stil.... geen idee...ik ben alleen nog maar met stille handen bezig.
Rijden gaat lekker met suuske. Ze gaat het aanleuning zoeken goed begrijpen en ik ook :D
Mijn zadel hadden we zelf aan gesleuteld en ligt veeeel beter, maar merk dat suus nu moeite heeft met de druk die er nu op rug achter komt. Nog even volhouden... over 2 weken nieuw zadel *\o/*
maar ja dan begint het drama van stil kunnen zitten op dat wiebelende luchtkussen ^)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 10:25

Leest hier nog steeds trouw mee.
KT mooie plaatjes :-)

Hier voornamelijk bezig met veel voltes,kan ze steeds kleiner maken en meneer word echt soepeler.
Begin alleen te merken dat zijn zadel te groot aan het worden is (is veel afgevallen).
Verder de galop,vinden we beide heel erg moeilijk,hij om het vol te houden en ik om goed op mijn billen te blijven zitten.Uitstappen doen we tegenwoordig zonder zadel en hoofdstel,zo kan ik goed oefenen om hem met mijn zit te sturen.gaat steeds beter en is een leuke oefening.
Afbeelding

Verder met de haflingermerrie balken aan het stappen op verschillende hoogtes zodat ze haar achterbenen wat actiever gaat optillen.

Mijn appaloosa merrie aan het oppakken ( is lange tijd ziek geweest/atactisch) haar achterbenen zet ze over de afdruk van haar voorbenen in draf,op de een of andere manier is achter veel actiever en ruimer als voor.
Lastig hoe dit weer op te gaan bouwen.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 10:40

wow :oo zonder hoofdstel ook?! Pff nou dat doe ik je niet na.
Suuske lanceert me volgens mij direct in de bankrand en gaat richting het land :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 11:35

Ik ook niet :j

Ik wil best op Vegs zitten zonder zadel, maar dan wel met een dikke pad, en zonder teugels is ook heel prima, maar dan moet wel iemand haar aan de longeerlijn houden ^)