[INFO] Aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xVeraah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 08:58

O wat erg, als ik even terug lees :P

Dan heb ik idd echt iets verkeerd gedaan haha.
Ik zal binnenkort even foto's maken over hoe het gaat met haar

superwoman

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 09:11

ben benieuwd!

Merula123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 15:47

Dit is toch aan de teugel?

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Merula123 op 02-07-13 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 15:55

Zonder een plaatje van de rest van het lichaam kan je daar niets over zeggen. Lees het topic eens door zou ik zeggen.

TamarBwopke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 21:54

Ik rijd 1 keer in de week op een manege paardje en het gaat heel goed vooral rechtsom. Linksom is ze niet om mijn binnen been ze buigt zeg maar niet door links en als ik dan wat strenger word(door mijn binnen been heen zetten en binnen teugel iets strakker) loopt ze even fijn maar daarna doet ze weer hetzelfde als normaal. Hebben jullie hier mischien tips voor?

TamarBwopke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 11:58

geen tips?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 12:13

Tja, paardje is dan gewoon heel scheef. Kan best zijn dat het paard iets van zijn lichaam wil ontzien.
Je gaat het dan ook over corrigeren hebben, terwijl het beter is om gewoon te leren rijden zonder dat je dingen moet gaan leren oplossen.
Ik raad je iig aan om se bunnenteugel niet vast te houden. Als het wel beter gaat, dan kun je er aan denken om de binnenteugel wel wat stakker te hiuden, maar ook weer sn we l los te laten en dan werr oppakken. Wanneer je vast blijft houden, gaat het paard eerder tegen werken. Daarbij is het ook slecht voor jou om streng te worden met je binnenhand.

Basboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 13:16

Afbeelding

Wat vinden jullie van dit beeld zo? Ik vind zelf dat ze al een stuk fijner is gaan lopen (eerst was ze nogal stijf).
Misschien een beetje offtopic, maar zijn mijn beugels zo te kort? Ik vind zelf namelijk dat ik precies tussen dit gaatje en een gaatje langer inzit :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 18:48

Dan moet je een foto van opzij laten zien.

Basboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 19:44

superwoman schreef:
Dan moet je een foto van opzij laten zien.

Voor de beugels bedoel je? Of voor het aan de teugel?
Kan een van beide nu al wel beoordeeld worden?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 08:54

Nee, voor beide.

Maartje9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 18:09

Ik ben wel benieuwd hoe jullie het paard dat ik rij vinden lopen. Ik vind het van mezelf altijd erg moeilijk te beoordelen namelijk. Ik rij deze 12 jarige merrie nog geen 3 weken, dus ik ben aardig tevreden. Wel is ze ongelofelijk sterk, sensibel en heeft ze een eigen willetje. Haar vader is een springpaard, haar moeder een arabier. Wellicht komt haar karakter daar ook wel vandaan.
Oke. Wat ik zelf zie. Ik hoop dat ik een beetje gelijk heb. Ik zie zelf een paard met goede takt, die actief loopt. Achterbeengebruik vind ik redelijk tot goed. Ook zie ik een ruim voorbeen. Ik vind haar wel gespannen in de hals en kaak, klopt dit of zie ik spoken? Ik mag zelf wat trotser zitten, schouders naar achter, hakken laag en handen hoger en rechtop.

Ik ben heel benieuwd wat jullie vinden!

Afbeelding

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 18:47

Zie ook veel spanning.
Sorry maar ik vind je er ook te groot voor.
Je beugels moeten nog wat langer. Je zit niet in het middelpunt van het zadelvolgens mij en een groter zadel gaat niet passen op het paardje. Nu ben ik geen zadelpasser ofzo,maar hij lijkt ook niet goed te liggen (over de schouder)

Punten waar je aan kan werken zijn idd je schouders en vooral ook echt je handen.

Ik zou de pony iets dieper vragen en meer over de rug. Af en toe lang en laag, niet teveel,omdat ze al wat op de voorhand loopt.

Maartje9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 21:02

Dat te groot ligt denk ik aan de plek waarvan de foto is genomen. Paard is 1.55m en vrij fors, en ik 1.75, dus dat lijkt me sterk. Plus dat ik nu ook op een (smallere) pony van 1.47 rijd, wat ook nog (net) past. Beugels zijn nu tijdelijk een gaatje korter zodat ik mijn benen stiller houd. Spanning werk ik zeker aan, klopt helemaal. Zadel leek prima te liggen, ook volgens mijn instructrice. Maargoed zij is ook geen zadelmaker natuurlijk.

Bedankt voor je tips, heb ik zeker wat aan!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 09:29

ik geloof niet dat het aan de foto ligt. Ik ben zelf 1.72 en kan me wel iets voorstellen op een pony van 1.55. Wat je ermee wilt doen, moet je zelf weten, maar het ligt niet aan de foto.
Ik zeg niet dat ik je veelste groot vind, maar je lengte heeft zeker wel meer invloed dan een kleiner persoon. Wat mij vooral stoort is dat je achterin het zadel zit
Door je beugels iets korter te hebben, zorgt er ook voor dat je achter in het zadel gaat zitten en je gewicht niet goed wordt verdeeld.

Maar om je benen stiller te houden....snap ik de oplossing niet zo om je beugels korter te doen....wat is de gedachte daarover? Wanneer je ze weer op de correcte lengte doet, moet je weer wennen (en de rest van je houding/zit) en zal het volgens mij geen goed doen

C_estmoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 20:00

Ik ben 'slechts' een manege-ruiter, wat inhoudt dat ik (als ik mazzel heb, en dat heb ik gelukkig meestal) 1x p. week op hetzelfde paardje rijdt. van 'aan de teugel' zijn wij helaas nog héél ver verwijderd. Niet omdat ze zo scheef is, ik heb het idee dat haar beide kanten min of meer gelijk zijn, maar haar balans is ontzéttend beroerd, wat zich uit in sprinten.
Dit is overigens niet iets wat ik zelf verzin, hoor het regelmatig, en de hoefsmid heeft zelfs gezegd dat haar balans zó slecht is dat ze bijna omvalt tijdens het beslaan en bekappen.
Ik en de meeste andere ruiters die haar rijden zijn wel bezig om haar ook in de galop zoveel mogelijk lange zijdes mee te laten pakken ipv op de volte te trekken, om de balans te verbeteren. Ik vraag mij echter af wat ik verder kan doen.

(extra info: het gaat om een draver, en ze valt behoorlijk op de voorhand. Helaas behoeft mijn houding ook nog redelijk wat verbetering, ik ga namelijk met haar mee zitten, en dat is natuurlijk niet de bedoeling)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 10:13

In mijn ogen niet zoveel. Je zou alleen wat kunnen als jij de enige ruiter was, dan kun.je gericht trainen. Nu lijkt het me erg moeilijk om met elkaar echt één lijn te trekken.
Vind het wel zorgelijk dat ze ook bij het bekappen bijna omvalt. Ik zou dan denken dat dat niet echt normaal is.

C_estmoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 12:44

Yamcha schreef:
In mijn ogen niet zoveel. Je zou alleen wat kunnen als jij de enige ruiter was, dan kun.je gericht trainen. Nu lijkt het me erg moeilijk om met elkaar echt één lijn te trekken.
Vind het wel zorgelijk dat ze ook bij het bekappen bijna omvalt. Ik zou dan denken dat dat niet echt normaal is.

ja, daar schrok ik ook wel van. Maar het verbaasde me ook wel, ik kan nl wel gewoon moeiteloos d'r hoeven uitkrabben, en dan staat ze vrolijk te eten ondertussen.. en ik begrijp dat het moeilijk is een lijn te trekken, maar sowieso in het algemeen, welke oefeningen zijn geschikt om de balans te verbeteren?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 12:59

idd yamcha.
Gezellig dat je hier weer reageert trouwens!

Vooral aan je eigen houding werken, aangezien je aangeeft dat dat nog niet goed genoeg is.
In dit geval zie ik ook geen oefeningen die echt uit zullen halen.
En "over het algemeen" is ook niet echt te zeggen, want er moet een reden voor zijn en je kijkt per paard wat hij aan kan. Maar ook de ruiter moet de oefening beheersen om hem goed uit te voeren. Wanneer je een oefening niet correct uit voert, dan kun je hem beter niet doen.

C_estmoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 13:06

oké, bedankt :) ben wel bezig met mijn eigen houding inderdaad, ga ik daar lekker mee door

dummylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 09:35

Bedankt hiervoor!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 09:59

Te groot vind ik niet. Maar de houding mag wel meer recht op, en de lijnen in schouder heup hak.

de benen mogen rustig onder de buik uit komen hoor.
Alleen het paard moet nog wel reageren op kuitdruk en de ruiter mag het paard niet uit evenwicht brengen.
En dat idee krijg ik hier namelijk niet.

Dan zou ik ook te groot moeten zijn voor mijn fjordsel van 1.40 met mijn 1.72 (smalle fjord, smalle ruiter) en mijn 55 kg. En volgens de meeste mensen, ben ik prima voor hem, want ik breng m niet uit evenwicht, en kuit er aan gaat prima ;)

jesss_amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 14:51

Hoi allemaal!

Ik meld mij voor het eerst hier in dit topic. En ook ik heb een probleem.
Ik heb een vrij lang paard (springgefokt). Het lukt aardig hem bij elkaar te rijden. Maar tijdens het halthouden krijg ik hem met geen mogelijkheid aan de teugel. Niet eens echt zijn hoofd omlaag.. Hij maakt zich dan ontzettend sterk. Iemand tips?

MvWanrooy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 14:59

Ligt drijven en een soepele beweging in de hand

MvWanrooy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 15:01

Leetje1996 schreef:
Ik vraag mij af wat jullie van dit plaatje vinden. We zijn de laatste tijd druk bezig geweest met reactie voor het been en veel tempowisselingen en figuren rijden. Veel voltes , gebroken lijnen etc. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden

Zelf vind ik dat haar achterhand er nog iets meer onder mag en dat ik meer lengte in de hals mag hebben. Dus ik moet haar meer ruimte geven van voren.
[ Afbeelding ]

Ik zeg doorgaan waar je mee bezig bent!