Opnieuw leren rijden ;)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 12:33

Hallo allemaal!
Ik heb dit weekend best fijn gereden met beide paarden. Ik was nog op een onderlinge wedstrijd van een vereniging hier in de buurt. Was leuk opgezet (compleet met coach in de ring) en iedereen kreeg de kans om het parcours af te maken. Daardoor duurde het allemaal wel heel lang. Er waren nogal wat mensen die weinig stuur en tempocontrole hadden. Het was een open ring en echt zo-veel mensen vlogen er uit...
Mijn paard bleef wel binnen de baan en sprong ook alle hindernissen in 1 keer. Het eerste rondje liet ik haar wat te veel lopen en hadden we 1 balkje, 2e rondje heb ik geprobeerd tussen de hindernissen steeds haar even op te vangen en weer weg te rijden, en toen bleef ze veel mooier bij me (blijven rijden heet dat hè...). Resultaat was foutloos parcours en een eerste prijs :D , en dat was een doos paardensnoepjes. :D Paard ook weer blij!
Achteraf had ik het 2e rondje ook wel L mee kunnen doen, dus dat proberen we de volgende keer maar eens. Langzamerhand kom ik van mijn angst af 'wat zijn die hindernissen toch hoog en wat als ik geen afstand zie etc etc'

@JK, wat leuk dat je paard zo meedacht met haar gelegenheids-dressuurruiter. Heb je zelf eigenlijk ook engels gereden of altijd western?

@svdijk; als die balken goed gaan zou ik als ik jou was ook in-uitjes en lijntjes met lage hindernissen mee gaan nemen. Dat kan ook heus op een dressuurzadel, en daarvan worden ze bewust van hun eigen lijf, losser en sterker. Veel paarden vinden het ook nog leuk!
In zekere zin heb ik trouwens hetzelfde probleem als jij, mijn paard wil ook liever wat op de voorhand en scheef galopperen. Ik voel datn helemaal haar buik tegen mijn been. Laatst hadden we een gastinstructeur in de springles en die liet me ook met contra stelling galopperen, eerst op een volte in een behoorlijk tempo, later ook langs de lange zijde. Ik moest toen vanuit de contrastelling haar tussen mijn benen gaan opsluiten (eerst buitenkant, dan binnenkant), dat is volgens mij zo'n beetje wat jij ook doet, toch?

@Pinkiepie; volgens mij moet je je afvragen waarom je op wedstrijd wilt. Vind je het bijvoorbeeld gewoon leuk om te doen of ga je voor de punten, of wil je je paard laten wennen aan vreemd terrein...en aan de hand daarvan beslissen of je gaat starten.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 12:54

Klopt idd Rhys, zo doe ik het ook. Tussen mijn benen op 2 kuiten rijden met lichte "druk" op de buitenteugel
met hele lichte contra en als ik voel dat ze recht wordt tussen mn benen ontspan ik mn hand en dan is ze
van puntjes van haar oren tot haar staart kaarsrecht. Als ik daar consequent in ben snapt ze al heel snel
wat ik wil en dan heb ik het ook steeds minder vaak of juist heel kort maar nodig.

Ik wil niets liever dan kleine sprongetjes maken maar al is het 40 centimeter, ik vind het doodeng (door vorige
paard.. die vond springen zo geweldig dat hij 3m voor hindernis al met 4 benen tegelijk sprong)

MyWishMax

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 13:36

Beeb heeft het correct galoperen ook een tijdje moeilijk gevonden. Probleem bij ons was dat ik hem zo recht had, maar hij nog te slap was om dat te verwerken. Ik heb dus een tijd idd traversachtig gegalopeerd en nu blijft hij keurig galoperen als hij recht is. Het is moeilijker om de sprong er weer in te rijden, dan om je paard rechter te krijgen, vind ik...

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 13:37

@ svdijk; Snap helemaal wat je bedoelt, ik durf ook niet als ik een paard onder me heb dat geen vertrouwen geeft.
Gewoon rustig beginnen met balkjes en pas als dat bevestigd is verder kijken!

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 14:26

Hoi allemaal, ik zocht een paar weken geleden hier op bokt naar instructie die bij ons aan stal wilde komen en die een beetje in de buurt zat! Dus ik kwam via PB bij Knollentuin terecht en de afspraak was gemaakt, klonk allemaal goed en leuk....maar ik moest nog 2 weken wachten voor dat het ons beide uitkwam, ik was toch een beetje nieuwschierig en kwam dan ook op dit topic terecht! Mijn enthousiasme werd alleen maar groter, door alles wat ik tot nu toe gelezen had, dus ik was erg benieuwd! En ja hoor vanmorgen om 10 uur zou ik les hebben! Stapt ze uit de auto....en echt TE grappig....(we hadden allebei dezelfde reactie) konden we elkaar al van een jaar of 10 geleden van een wederzijdse vriendin en ik heb menig keer kwijlend naar haar vos merrie staan kijken toen zij die nog in het Z startte en ik in het secretariaat zat!
Dus dat was makkelijk, het ijs was snel gebroken! We zijn lekker aan de gang gegaan opvallend was ook dat miriam direct ziet wat voor vlees ze in de kuip heeft en daar ook moeiteloos op inspringt zonder te veel poespas en gedoe en ik wil bewust met deze merrie weer onder aan de basis beginnen, aangezien ze wat flegmatiek en slap is en ze de afgelopen 3 jaar 3 veulens heeft gehad, wil ik op een eerlijke manier het paard weer vlug en vlijtig proberen te krijgen!
Pffffff....het was erg leerzaam ( en vermoeiend :o) en leuk om te zien hoe je met de verandering van je zit en het vooral concequent blijven, je paard zo z'n best ziet doen.....voor mij i.i.g een super geslaagde les en we gaan er mee aan de slag, over 2 weken weer +:)+

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 14:51

Wat grappig dat jullie elkaar al bleken te kennen :D :D

Klinkt als een geslaagde les :-)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:46

ja, het was heel grappig idd ,dat moment van he! :)* hoe klein is de wereld..
dankjewel voor de complimenten :o ik vond het ook erg leuk om al zo snel resultaat te zien, wat ik al vaker zeg ; dat geeft energie :# [jij hebt ook een erge leuke vosmerrie :p]
svdijk, even over het travers laten gaan in de galop; zorg ervoor dat jij bepaalt tot hoever je paard naar binnenkomt. ik rij altijd zo dat ik altijd net iets meer of minder dan mn paard wil zeg : mn paard gaat 20 km hard, dan wil ik of 18 of 19 of 21 of 22 ,niet 20 zo ook met zijgangen 3-4-5-6 sporen ,ik wil altijd net iets minder of meer,je zal merken dat je paard het dan wel een stukkie moeilijker gaat vinden en het in ene niet zo graag doet .
belangrijk is dat je paard op 2 teugels nageeflijk blijft. ik zou zeggen probeer het eens een week, elke dag iets meenemen lange zijde vanuit de hoek travers oprijden en rustig naar rechtertoe rijde, dan korte zijde weer op en opnieuw inzetten en weer rechter maken. als ie dat vloeiend gaat doen kun je er overgangen in gaan verwerken ,in travers naar galop en weer terug naar draf .ik ga met mwm mee dat het moeilijker is om een paard goed te laten springen dan om m recht te maken, pas als ie goed springt zal ie goed gewicht kunnen gaan dragen op achterbeen, nu springt ie dus nog niet goed, waarom dan al extra belasten.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 17:24

DiamondHorse, dan wil je vast wel hier afentoe beschrijven wat je allemaal leert van Knollentuin !! Dan leren wij ook een beetje mee......

enne Knollentuin, ik zal de volgende keer eens kijken of ik te veel klem met mijn knieen en bovenbenen. Alhoewel ik het idee heb dat ik juist veel te los zit met mijn knieen. Maar schijn bedriegt soms !

Fanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 17:24

Ik kom ook even binnen vallen ;)
Ik las je beginpost in adem uit! Zo herkenbaar! Fijn dat je al zover over je angst heen bent! Heb nog niet alles gelezen, 88 pagina's is nogal wat! := ga het zeker doen! :j

Ik moet om spieren in mijn benen sterker te maken ook weer gaan rijden, de therapie klonk als muziek in de oren! Ben hypermobiel en paardrijden helpt mijn gewrichten op hun plek te blijven. Alleen, heb al 3 jaar niet op een paard gezeten :wow: 6 jaar geleden een tragisch ongeluk met mijn aanspanning gehad. Pony getraumatiseerd en lichamelijk letsel overgehouden. Ik lag in de kreukels en heb 9 maanden moeten revalideren. Aanspanning heb ik opgegeven, ben te bang en te voorzichtig, geen goede combi.
Heb nu een 16 jarige merensruin gevonden, rustig beestje en ik mag daar lekker op gaan stappen. En in de toekomst meer. Jouw verhaal doet mij goed, want ik vind het doodeng en ik weet ook wel dat ik na een paar rondjes mijn vertrouwen weer terug krijg. Alleen die drempel....

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 17:47

Maris schreef:
DiamondHorse, dan wil je vast wel hier afentoe beschrijven wat je allemaal leert van Knollentuin !! Dan leren wij ook een beetje!

Als we een paar weekjes verder zijn, post ik wel een keer een filmpje van de les, alhoewel :o nehh...ik hou het voorlopig wel bij een mondelinge beschrijving :D
Laatst bijgewerkt door DiamondHorse op 04-10-11 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 17:47

Japeloup schreef:
Bij een paard dat flegmatiek is vind ik het om te beginnen belangrijk om uit te zoeken of de ruiter met zijn houding, zit, etc. niet een remmende werking heeft en of hij wel consequent is. Dit kan zo klein zijn dat je goed op onderzoek moet uit gaan.
Zeker de oefeningen meenemen van het lichtrijden met 2x staan 1x zitten. Zit je in balans. Vaak ook goed om een keer te kijken wat er gebeurd als je eens van paard ruilt, is jou paard bij een ander net zo flegmatiek, en hoe reageert een ander paard op jou?
Zoveel dingen om uit te zoeken dat ik maar even een paar dingen opnoem: Hoe loopt hij aan de longe, hoe is hij in de wei met andere paarden, hoe loopt hij met je mee aan de hand, als hij ergens van schrikt wat is zijn reactie.
Kom hier later weer op terug, omdat ik nu weer weg moet....

vertel vertel.... ;)
Welke zithoudingen werken allemaal remmend op een paard ?
Wat ik heb echt het idee dat ik het niet goed doe. Knollentuin vroeg me al of ik misschien klem met mijn knieeen. Dus daar ga ik op letten de volgende keer !

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 17:48

[quote="DiamondHorse ]

Als we een paar weekjes verder zijn, post ik wel een keer een filmpje van de les, alhoewel :o nehh...ik hou het voorlopig wel bij mondelinge een beschrijving :D[/quote]

Mondeling is ook goed ! Wat heb je b.v. gisteren geleerd ?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 17:48

Ik snap het, was me er niet van bewust dat ik het dan juist moeilijker maak. Maar ik snap m wel.
Ik ga het gewoon proberen vdweek :j thnx!

(laat uiteraard weten hoe t gaat)

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 17:56

Wat betreft remmend rijden, (heb ook een flegma paard) ik zit dus blijkbaar te ver achterover, waardoor ik haar juist belemmer, dus als ik voor mijn gevoel wat voorover ga zitten (zit ik blijkbaar rechtop) en mijn beenligging moet verder naar achter zonder elke keer te blijven drijven, en concequent zijn in het voorwaarts rijden, bij haar voornamelijk in stap en daar dus ook niet de hele tijd blijven drijven...pffffff...dat valt niet mee kan ik je vertellen, dus dit waren voor deze les al meer als genoeg handvaten om mee vooruit te kunnen! :D

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 17:59

Daar ben ik nu ook mee bezig DiamondHorse ! Plus dat ik vanuit mijn knieen licht reed, had nog nooit iemand me gezegd, maar schijnt dus super fout te zijn.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 18:18

Citaat:
@JK, wat leuk dat je paard zo meedacht met haar gelegenheids-dressuurruiter. Heb je zelf eigenlijk ook engels gereden of altijd western?

Ik was een gewone (engelse) manegeruiter
ik ben over gestapt op western(manegeruiter)
en toen heb ik na een jaar Kid gekocht waarna ik heb leren rijden :P

Ik kan me niet voorstellen hoe je vanuit je knieeen kunt lichtrijden :o
We hebben afgelopen zondag ook een filmpje gemaakt voor de kinderen van mijn klas.
oei daar valt nog heeeeeeel veel te verbeteren :(
Hebben jullie dat ook, dat je alleen maar de dingen ziet die niet goed zijn :\

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 18:20

justkid, je tenen naar binnen draaien, je knieen in je kussen wringen. Op je tenen staan en daaruit lichtrijden,
dan klem je automatisch je knieen.

Tenminste.. vaak gaat op je knieen lichtrijden gepaard met op je tenen in je beugels staan.....

ik heb namelijk zo vroeger leren lichtrijden. Lees: Letterlijk werden mn knieen in mn kussens gedrukt,
tenen naar binnen gedraaid en als mn hakken onder mn heup lagen werden ze naar voren gelegd
zodat ik stoelzit zat.
Instructrice zei dat t zo moest en liet t zo zien/voelen

Ik wist niet beter.. was 11...
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 04-10-11 18:22, in het totaal 1 keer bewerkt

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 18:21

AH :)* gaat dit ook es even proberen :') :+

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 18:34

ik heb een tipje voor fanneke, als je rijden gaat hou dan je enkels goed in de gaten.mensen met hyperflexie klappen snel door die enkels heen. een a symetrische beugel kan je helpen je enkel beter te fixeren zodat je er wel steun aan houdt ;)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 18:37

Maris schreef:
Japeloup schreef:
Bij een paard dat flegmatiek is vind ik het om te beginnen belangrijk om uit te zoeken of de ruiter met zijn houding, zit, etc. niet een remmende werking heeft en of hij wel consequent is. Dit kan zo klein zijn dat je goed op onderzoek moet uit gaan.
Zeker de oefeningen meenemen van het lichtrijden met 2x staan 1x zitten. Zit je in balans. Vaak ook goed om een keer te kijken wat er gebeurd als je eens van paard ruilt, is jou paard bij een ander net zo flegmatiek, en hoe reageert een ander paard op jou?
Zoveel dingen om uit te zoeken dat ik maar even een paar dingen opnoem: Hoe loopt hij aan de longe, hoe is hij in de wei met andere paarden, hoe loopt hij met je mee aan de hand, als hij ergens van schrikt wat is zijn reactie.
Kom hier later weer op terug, omdat ik nu weer weg moet....

vertel vertel.... ;)
Wat ik heb echt het idee dat ik het niet goed doe. Knollentuin vroeg me al of ik misschien klem met mijn knieeen. Dus daar ga ik op letten de volgende keer !

Nou ja waar zal ik eens beginnen: achterover zitten, naar voren zitten, scheef zitten, klemmen met je benen, oor-schouder-heup-enkel niet in 1 lijn, op achterkant bovenbeen zitten, rug te hol of bol, gespannen billen, rug vasthouden, schouders-elleboog-pols niet als elastiek, handen plat leggen, naar beneden kijken, net niet mee zijn in de beweging.
Das de houding die je makkelijk kan zien, maar er komt nog veel meer bij kijken: ademhaling, gedachte, concentratie (paard en ruiter), consequent zijn, niet te veel willen doen.
Belangrijk is om eerst uit te zoeken waar de kern zit, is je paard niet de vlotste of ben jij als ruiter de remmende factoor (kan ook de ruiter voor jou zijn waarbij het dus aangeleerd gedrag en lukt het jou niet om het te doorbreken). Mankeert je paard iets, waardoor hij niet in staat is vlot te reageren (bij een manege paard meegemaakt, bleek kompleet kapot te zijn, maar nooit een pas kreupel geweest).
Kortom er kunnen zo veel dingen zijn, moeilijk om het hier ff uiteen te zetten. Om er echt een goed beeld van te krijgen zou ik een ruiter met het paard moeten zien rijden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 19:31

knollentuin schreef:
ik heb een tipje voor fanneke, als je rijden gaat hou dan je enkels goed in de gaten.mensen met hyperflexie klappen snel door die enkels heen. een a symetrische beugel kan je helpen je enkel beter te fixeren zodat je er wel steun aan houdt ;)

Ik klap er ook doorheen idd, vooral als ze te kort zijn, dan vangen mijn enkels de klappen om door om te klappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:12

Ik niet, maar ik kan dan niet meer ontspannen merk ik.
Ik kan mijn been echt goed ontspannen als ik zit, dan moet ik écht in het paard gaan zitten, mijn benen laten afhangen als een soort natte dweil, voet iets naar buiten rollen en dan losjes in de beugel steunen, en dan heb ik heus heel zachte billen :D
Dat heb ik bij momenten, maar meestal niet, het is best moeilijk. Ik deed idd eerst knieën klemmen en op die manier tenen naar binnen, maar dat werkt dus niet, dan kom ik de bocht niet meer om :n

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:27

'avond

Diamandhorse, welkom in dit topic. Leuk dat jullie elkaar al kende, en heel fijn dat de les goed bevallen is.

Fanneke ook welkom hier. Wat een naar ongeluk zeg. Veel sterkte met verder herstel, en veel geluk met je merensruin.
Ik kan me voorstellen dat het erg spannend zal zijn. Heb je iemand die je goed kan begeleiden? Dus niet alleen op rij-niveau, maar ook het "tussen de oren"-niveau?

Maris schreef:

Vanuit mijn eigen ervaring: Naar beneden kijken, ipv naar voren kijken. Benen wat optrekken ipv laten hangen. Wat in elkaar gedoken zitten, ipv rechtop. Je energie bij je houden, ipv je energie richten op waar je naar toe wilt (vooruit dus). Geen goede lijn van schouder/heup/enkel. Onbalans doordat onderbenen wat te ver naar voren liggen. Je arm/handpositie die niet goed is.
Doordat ik hierop gewezen ben door Japeloup, en ik veel bewuster deze dingen goed probeer te doen, heb ik nu een paard wat ik moet remmen, ipv wat niet vooruit te branden is.
Misschien heb je er wat aan.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:31

Weet ik wat ik moet doen als Jim weer een ik-wil-rennen-dag heeft :+

Nee, dat is onzin. Ik merk dat als ik volledig spaghetti ben, hij ook veel rustiger is.
Ik moest hem van de week voor het eerst echt goed aansporen, want zijn eigen (deze keer lage) tempo beviel hem erg goed.
Hij liep zelfs zo ontspannen dat hij uitschachtte met stappen :oo
Ik zie hem dat zelden doen, alleen als hij echt heel relaxt is. Dus was een mooi compliment dat dat tijdens het rijden gebeurede :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:50

Maris dat achterover zitten is iets wat je veel bij dressuurruiters ziet, ook als ze al de M voorbij zijn, dan lijkt het net of ze dan ineens achterover gaan zitten om, ja om...het paard meer onder te laten treden?? ik weet het niet, maar het is een heel akelig gezicht en ik snap dan ook niet dat ze niet in de gaten hebben dat ze het dier afremmen..dat het heel vervelend is voor een paard dat al zo ver is afgericht om die druk en evenwichtsverplaatsing te moeten voelen en dan nog in balans te moeten gaan lopen om al zijn oefeningen netjes te doen.

Ik vraag mij wel eens af of overbelasting aan de pezen hier niet iets mee te maken heeft, want vaak zie je dat die paarden blessures hebben.