Angstige ruiter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 00:30

Nicky84 schreef:
Ik heb het al als er familie van de eigenaar op bezoek komt. Ik ga uit wanhoop maar naar het bos :+ Ik heb dan altijd het gevoel dat ik er niets van bak, of ik denk dat ze denken dat ik het fout doe o.i.d. kortom; ik ben meer bezig met wat andere mensen denken dan met rijden :') Laat staan op een manege...ben dan doodonzeker als er mensen aan de bakrand staan haha..

Dan heb ik het voordeel dat ik zowieso priveles van de eigenaar zelf heb.hihi maar zelfs dan schaam ik me er voor. Maar inderdaad op een manege is het altijd 10x erger.

Heb zojuist een angst overwonnen maar niet de angst waar we hier over praten. Heb dus net een dikke zwarte huis,tuin&keuken spin vermoord!aangezien ik echt angst heb voor die beesten ben ik nu best wel trots (maar ook bang dat er nog een ergens zit).haha

Nu weer verder bij waar we waren... :o

debravanesch

Re: Angstige ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 18:21

haha, van mij had die gewoon de keuken gekregen, allesinds tot de papa thuis was om em dood te doen

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 18:25

Hihihi

Nou had ik weer de pech dat er vannacht weer een spin op mn kamer zat.gelukkig een kleinere maar hij was mij te snel af.dus ik met insectenspray in dat gleufje gespoten.haha hopen dat ie nu dan toch echt dood is.

Hoe gaat het trouwens ondertussen met jou? ;)

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 09:15

Kon je dan daarna wel slapen lies1994? Als ik een spin of mug niet heb kunnen vangen, dan ben ik altijd bang dat hij weer terug komt. Dus dan kan ik niet meer slapen.

Hoe gaat het bij jullie? Nog leuke dingen beleefd afgelopen week? Dingen om trots op te zijn die jullie willen delen? Enne als het niet zo goed ging, mag dat natuurlijk ook gewoon gedeeld worden hoor!

Ik heb woensdag heel fijn gereden tijdens de crossles. Daar kan ik echt blij van worden! Zelfs de mensen die stonden te kijken zeiden dat ik helemaal zat te stralen op mijn paard en dat mijn paard het ook zo naar zijn zin had met zn oortjes naar voren.
Voorlopig even geen focus op het opstijgen, eerst gewoon lekker rijden en vertrouwen opbouwen/houden. Dat bevalt me voor nu wel even goed!

sanniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 12:54

ik heb het ook ben aan paar jaar geleden heel hard van een paard gevallen waardoor ik nu ook nog steeds angst heb.
zodra ik weet dat ik die dag ga rijden ben ik de hele dag al zenuwachtig en denk ik van als het maar goed gaat.
zo dra ik er op zit gaat het wel goed. maar als ik aan moet draven dan begint het weer.
de zenuwen en men angst hebben ook veel effect op mijn rijden.
zit erg naar voren, in plaats van hakken naar beneden doe ik men tenen naar beneden enz.
erg vervelend! hopelijk kom ik er nog een keer over heen. :)

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 21:30

Ik ben naar buiten geweest! Helemaal alleen! Nou ja... samen met knollie.
vier vrachtwagens gepasseerd en twee paarden. No problemo. Helaas bleek eenmaal in het park aangekomen dat de paden echt te slecht waren (natte kleigrond, gewoon gevaarlijk). Dus ik moest halverwege omkeren en de zelfde weg terug in stap. Toen was stappen wel moeilijk erg dribbelig maar het ging zonder gedonder.... terugweg ging wel sneller. Ze was braaf ik vond het gezellig! Toch een uur weggeweest samen. Blij dat ik het weer een keer gedaan heb. En dat het goed ging, dat geeft de burger weer moed Ik mis het wel die momenten dat je helemaal samen met je paard op stap ben, lekker je hoofd leeg maken. Zo zonde dat ik door die stomme angst dit nog maar zo weinig doe...

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 11:06

Mootje1980, gedaan hoor! Super! Jammer van het slechte pad, maar de volgende x ga je een stuk verder toch? rustig opbouwen op je eigen tempo.Ik herken mezelf erin hoor....soms overheerst de angst waardoor ik niet zo een voldaan gevoel heb achteraf (zon gevoel idd van je hoofd leeg maken, gezellig met paard en genieten vd rust vd natuur)

Sanniejj..vervelend dat je al zo ver van te voren last hebt van zenuwen..heb je een eigen (bijrijd)paard of rijd je op een manege?

sanniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 11:45

Nicky84 ik heb een verzorgpaard. ga vandaag eens proberen om iets rustgevend's in te nemen misschien dat dat bij het rijden vanmiddag ook een beetje helpt.

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 13:26

Thanks nicky84. Jammer he dat we dan helemaal vergeten te genieten terwijl we eigenlijk maar boffen met zulke geweldige paarden....
@ Sanniejj misschien druppeltjes van Bach. En probeer lessen te volgen om je houding te verbeteren. Ten eerste voelt je paard die gespannen houding aan en daarnaast zit je op die manier lang niet zo stevig in het zadel. Tip: lees eens het boek centered riding van Shally Swift. Daar zitten een hoop trucjes in voor een betere houding.

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 17:13

Goed gedaan Mootje! Dat moet vast een goed gevoel geven. Nu nog gewoon een paar keer doen, dan gaat het wennen en ga je er vanzelf ook van genieten. Want dat is inderdaad wel het mooiste wat er is: Lekker buiten rijden op je paard, hoofd leegmaken en genieten van de mooie omgeving... heerlijk!

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 22:36

Bedankt Marleentje! Nu ga ik het ook zeker vaker doen hoor!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 11:49

Ik kom hier ook weer eens een kijkje nemen, lang niet gepost hier. Heb het ook erg druk gehad.

Super Mootje1980 :) Hoevaker je het doet hoe beter het zal gaan. Al moet ik zeggen dat ik vorig jaar gewoon ook doordeweeks buitenreed en dat nu ook weer niet meer durf met die tractors. :o

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 16:18

Goed gedaan Moortje1980.!!!

Ik dacht vandaag nog eens te gaan rijden. Heb al een weekje niet op mijn beestje gereden (ze deed een zomerkamp mee van 3 dagen met vorige eigenares, dan is er de sluitingsdag en gisteren was ik weg, maar vrijdag heeft ze wel een lekker appeltje gehad) Maar helaas speelt de rug me weer parten. Morgen ga ik zoizo, misschien zelfs even zonder zadel, hoewel ik echt iets moet aanschaffen om zonder zadel te rijden. Ik voel heel erg haar wervels en dit is voor mij al niet aangenaam, dus laat staan voor haar hé. Maar ik heb er zin in, en mijn angst om zonder zadel te stappen en draven is voorbij, nu nog de galop, maar dat zullen we eerst eens moeten doen met zadel maar zonder stijgbeugels

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 22:42

marleeentje schreef:
Kon je dan daarna wel slapen lies1994? Als ik een spin of mug niet heb kunnen vangen, dan ben ik altijd bang dat hij weer terug komt. Dus dan kan ik niet meer slapen.

Ja uiteindelijk ging het wel.haha af en toe wel op het plafont bijschijnen om te kijken of er wat liep. Maaar ik hem hem de dag daarna gevangen (of het moet wéér een andere spin geweest zijn).
Sorry voor het late antwoord.ik zat drie dagen in parijs zonder enig contact met buitenland (netwerk problemen).

De rest,ik zal morgen even bijlezen.

Ziji

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 23:55

Feest van herkenning.....na een nare periode in mijn leven heb ik dus echt paniekaanvallen gekregen, nu zo een 2 jaar geleden ( heeeeeeeel chique om midden in de Albert Heijn bij de broodafdeling in elkaar te storten alles onder te spugen en daarna out te gaan...) toen ik ook nog eens snoeihard van min. Toenmalige paard afstortte ( en dan te bedenken dat ik alleen relaxed was als ik op stal was...) was het helemaal gedaan met me. Ik heb mezelf voorgenomen dat iets wat tussen mijn oren zit niet mijn grootste passie gast afpakken ...nl een paard..... En nu ik mijn nieuwe schat op stal heb staan ben ik zelfs al een paar dagen medicijnvrij ....je moet weten, ik slikte in het begin na mijn Albert Heijn incident ( en daarna nog een aantal...ook in de auto levensgevaarlijk ) 6 " makmakers" per dag....nu nog 1..... Goede pijnlijke gesprekken met een psych...en ik ga er voor....heb er wel voor gekozen om mijn nieuwe aanwinst echt goed door te laten rijden door een professionele africhtingsstal en ik heb er nu in 3 maanden zelf 2 x op gezeten...maakt me niks uit, ik geniet! Al sta ik de hele dag naar hem te staren ik ben blij...maar vraag me niet effe snel op te stappen en een slangevolte van 6 bogen te rijden met elke x op de middellijn een andere overgang....pfffffff ben blij als ik een volte rond krijg....terwijl ik hiervoor voor de Duvel niet bang was en ook het randje opzocht bij een paard....nu niet, ik krijg enorm begrip uit mijn omgeving mijn advies, zeg het tegen mensen en geef jezelf een schop onder de welbekende togus en geniet....zooooooo zonde om dingen door stomme angst niet te doen! Gut, lang verhaal geworden!

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 09:12

Heftig Ziji, die paniekaanvallen! Gelukkig heb je het nu goed onder controle en kun je nu ook weer genieten van je paard.

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 19:35

Ziji schreef:
Feest van herkenning.....na een nare periode in mijn leven heb ik dus echt paniekaanvallen gekregen, nu zo een 2 jaar geleden ( heeeeeeeel chique om midden in de Albert Heijn bij de broodafdeling in elkaar te storten alles onder te spugen en daarna out te gaan...) toen ik ook nog eens snoeihard van min. Toenmalige paard afstortte ( en dan te bedenken dat ik alleen relaxed was als ik op stal was...) was het helemaal gedaan met me. Ik heb mezelf voorgenomen dat iets wat tussen mijn oren zit niet mijn grootste passie gast afpakken ...nl een paard..... En nu ik mijn nieuwe schat op stal heb staan ben ik zelfs al een paar dagen medicijnvrij ....je moet weten, ik slikte in het begin na mijn Albert Heijn incident ( en daarna nog een aantal...ook in de auto levensgevaarlijk ) 6 " makmakers" per dag....nu nog 1..... Goede pijnlijke gesprekken met een psych...en ik ga er voor....heb er wel voor gekozen om mijn nieuwe aanwinst echt goed door te laten rijden door een professionele africhtingsstal en ik heb er nu in 3 maanden zelf 2 x op gezeten...maakt me niks uit, ik geniet! Al sta ik de hele dag naar hem te staren ik ben blij...maar vraag me niet effe snel op te stappen en een slangevolte van 6 bogen te rijden met elke x op de middellijn een andere overgang....pfffffff ben blij als ik een volte rond krijg....terwijl ik hiervoor voor de Duvel niet bang was en ook het randje opzocht bij een paard....nu niet, ik krijg enorm begrip uit mijn omgeving mijn advies, zeg het tegen mensen en geef jezelf een schop onder de welbekende togus en geniet....zooooooo zonde om dingen door stomme angst niet te doen! Gut, lang verhaal geworden!

Wat schrijf je lekker beeldend! Petje af voor je doorzettingsvermogen en de wil om verder te gaan.

Dochter is op vakantie, nu mag ik haar dagen doen ....had dat al wandelend kunnen doen maar nee ...heb mij in een spontane bui aangemeld voor een sprringlesje.....woensdagavond. Heb nu al knoop in de maag....

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 23:13

Mooi dat je dit deelt Ziji. Heel herkenbaar ook. Vroeger ook een periode last van een angststoornis paniekaanvallen gehad. Was toen niet paard gerelateerd, kwam voort uit een depressie maar toch... werkt toch door op de hele omgang met zulke gevoelige beestjes. Bij mij gelukkig ook weer goed gekomen, mede dankzij mijn paard want als ik die niet had gehad was ik sommige dagen mijn huis niet eens uitgegaan als het aan mij had gelegen. En wat je zegt... waken dat de stomme angst niet je passie zal ontnemen... Fijn om je bericht te lezen doet me er toch weer aan denken dat ik toch wel degelijk in staat ben om mijn angsten in de ogen te kijken en aan te pakken. Bedankt!

Even los van het bovenstaande... Vandaag heeft mijn paard een aanvaring gehad met een vrachtwagen. Niet met mij maar met mijn bijrijdster. De vrachtwagen nam een bocht waarbij hij hen blokkeerde. Ze kon niet opzij of naar achter en terwijl de cabine al voorbij kwam draaide de oplegger steeds dichter naar haar toe. Toen hij de dichtbij kwam heeft mijn paard zich met een ruk omgedraaid waardoor ze met haar billen tegen de vrachtwagen kwam, best hard. Goddank goed afgelopen. Maar vervolgens was wel elke vrachtwagen een drama. Echt in paniek en vluchten, zo sneu en natuurlijk ook weer gevaarlijk. En ze was eindelijk aan de vrachtwagens gewend (en er rijden er behoorlijk veel bij ons dus als we buiten willen rijden zullen we er wel langs moeten). Ik denk dat ik er dus voorlopig niet meer op naar buiten ga want ik ben nu niet de meest 'zekere' persoon die haar over de angst heen kan helpen. Aan de hand overigens wel hoor dan vertrouwen we elkaar 100%. Duimen jullie voor me (ons) dat dit geen trauma wordt voor haar en dat we haar toch weer kunnen leren dat de meeste vrachtwagen echt niet in haar billen bijten.... Trucs en tips zijn overigens welkom hoor ;)

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 08:30

Wat stom van die vrachtwagen chauffeur dat hij niet even wachtte! Of kon hij ze niet zien aankomen? Als hij vlak voor de bocht even gewacht had, dan had je bijrijdster met het paard eerst even kunnen passeren en had hij alle ruimte gehad om de bocht te nemen. Of de vrachtwagen had eerst de bocht moeten nemen en daarna passeren, maar dan had er wel een veilige plek moeten zijn waar je paard en haar bijrijdster hadden kunnen wachten. Ik kan me goed voorstellen dat je paard daardoor nu angstig is geworden.
Ik zou je paard nu eerst even een paar keer aan de hand mee naar buiten nemen, als dat voor jullie beiden prettiger is. Of met je bijrijdster erop en dan samen met een ander, betrouwbaar paard. Dat je paard weer even leert dat niet iedere vrachtwagen eng is. En daarbij is het de kunst om zelf niet zenuwachtig te worden (en dat is erg lastig, maar niet onmogelijk) bij iedere vrachtwagen die jullie tegen komen. Want dan ga je inderdaad een trauma opbouwen. Je paard heeft nu het vertrouwen van jou en je bijrijder en eventueel andere paarden nodig, dan komen jullie er wel overheen. Daar ben ik van overtuigd!

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 08:35

pri_lady schreef:
Dochter is op vakantie, nu mag ik haar dagen doen ....had dat al wandelend kunnen doen maar nee ...heb mij in een spontane bui aangemeld voor een sprringlesje.....woensdagavond. Heb nu al knoop in de maag....

Goede actie pri_lady! Komt vast goed hoor! Wat wel helpt is om een doel te stellen wat nog redelijk vertrouwd is. Bijvoorbeeld, ik ga naar de springles en daar ga ik balkjes stappen. Dan leg je jezelf niet zoveel druk op. Alles wat je dan extra doet is mooi meegenomen! En vaak gaat het dan op zo'n moment juist erg goed en doe je veel meer dan je vooraf bedacht had.
Ik ben benieuwd hoe het morgen gaat. Houd je ons op de hoogte?

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 09:19

ja die vrachtwagenchauffeur.....
eingelijk hetzelfde als wat marleeentje zegt.....
bij ons rijden ze ook wel gevaarlijk, smalle straatjes kleine bochtjes...
maar bij ons rijden dus geen paarden.
en fietsen... tja die kunnen geen trauma oplopen

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 12:43

Die vrachtwagen wilde nog even snel voor een tegenligger links afslaan het weggetje in waar zij dus net aankwamen. Geen mogelijkheid om opzij te gaan omdat je daar tussen 2 brugleuningen staat. Hij was hartstikke fout en zijn commentaar....: 'Je had gewoon stil moeten blijven staan dan had ik het gered'..... :(

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 14:56

Dat bewijst weer maar eens dat chauffeurs vaak geen rekening houden met paarden op de weg!!

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 15:16

Pff wat een verhaal met die vrachtwagenchauffeur zeg! Geduld ontbreekt bij mensen blijkbaar nog wel eens :( ikkeikkeikke mentaliteit. Bijrijder en paard niet gewond? Hier gelukkig niet geen vrachtwagens gehad *klopt af* wel veel grote tractors en aso's die met 70 voorbij scheuren 8)7 het zijn kleine landwegen, en die moet ik wel rijden wil ik bij het bos komen. gelukkig zijn de meesten wel sociaal.

Hier vanochtend een heeerlijk ritje gemaakt, waren beide ontspannen. Heb zelfs wat vreemde routes gereden en madame was top. Ben zo gek op r <3 op de terugweg schrok ze van een auto met een kliko erachter...dus gelijk nek erop en dribbelen...ik dacht nog wel ff van o jee! maar heb de lange weg naar huis gereden, en eigenlijk ging dat prima.

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 20:39

Gelukkig zijn paard en bijrijder nog helemaal heel, Nicky84. Vandaag meteen weer gegaan en maar 1 vrachtwagen tegengekomen. Wel aan de hand laten passeren en hoewel ze het spannend vond bleef ze op dr plek. Fijn dat je zo lekker hebt gereden. Schouderklopje voor allebei!