Nee hoor jaspert, zonder papier ben je net zo mooi, maar voor de hk heb je meer nodig idd.
Het bewijs, met dank aan mijn lieve stalgenoot.
FahyaFemke
Geplaatst: 20-03-12 09:44
nee 10-15 minuten van huis vandaag. Maar ik moet 's morgens mijn vriend op een carpoolpunt brengen, en vanuit daar ga ik dan naar stal. dus aan de hand van zijn werktijden, kom ik ook even later de stal binnen rollen ik ga de filmpjes bekijken!
ja ietsje meer jap
leuk die filmpjes. en idd hij knak zo van he daar is de druk weg haha. Misschien wat duidelijker zelf ook in mee spelen, dus als hij dit doet je handen goed meegeven dat hij zijn hoofd wat lager instelt. Daarna zal hij je hand meer gaan opzoeken als hij dit begrijpt leuk hoor dat springen!
* edit gemaakt, verwarrende uitleg *
Laatst bijgewerkt door FahyaFemke op 20-03-12 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Dus op het moment dat hij zakt, gewoon handen iets mee, en anders op deplek zodat hij wel iets druk voelt, waarna hij los moet laten?
Want wat hij nu doet, is zelf naar beneden zakken,en dan hou ik mijn contact daar. Als ik vasthou van te voren, zakt hij ook niet.
FahyaFemke
Geplaatst: 20-03-12 09:54
ehm. nee hij moet geen 'druk' meer voelen als hij op de juiste plaats zijn hoofd houdt.. Dus daarom zei ik meegeven, en daar bedoelde ik dus eigenlijk mee echt zorgen dat hij even geen druk heeft. Dus legde het verkeerd uit.
Want je rijd nu met lichte druk denk ik te zien, en daar wil hij onderuit komen dus 'knakt' hij even in.
Eigenlijk sprak ik meer vanuit een andere werking. Dus echt van achter naar voren rijden, zodat hij tegen je hand aanloopt. Dus dan is het andersom, zodra hij dan tegen je hand aanloopt, dus hoofd in de juiste houding heeft, voelt hij je hand = contact. Maar dat haalde ik even door elkaar, want volgens mij is dat ook wat meer van toepassing op wat hoger niveau?
Want in principe zou het paard vanzelf nageeflijk gaan lopen als de voorwaartse drang goed is en je hem wat kunt opvangen. maar ik heb bij britt nu ook al een paar keer toch lichte ophoudingen gemaakt, waardoor ze dus ook nageeflijk begint te lopen, en dan steeds langer zo blijft ipv met hoofd zo hoog. Dat heeft zij natuurlijk toch al flink vanuit t Friese dus heb liever dat ze laag loopt.
Maar vind dat altijd wel moeilijk, want eigenlijk werk ik liever niet in op de mond/neus. Is toch 'gemener' Maar soms kun je ze een beetje 'helpen' dat ze het beter doorhebben. En dan goed vanuit de achterhand werken natuurlijk dat ze wel de rug gebruiken.
Hmmz, met het springen is het anders, dan heb ik mijn teugels korter. Maar als ik gewoon rij, kun je ook zien in het topic in mijn onderschrift (2e linkje) is wel de bijrijder. Maar rij ik zonder druk op de teugels, alleen de druk van het sturen links of rechts. verder laat ik los. Dus zakt hij. Neem ik druk, zoals inhouden, dan gooit hij zijn hoofd meteen weer in de lucht.
Zo ik ga aan de plicht van alle dag beginnen,en daarna paard plagen. tot vanavond
ja geweldig zo rijd ik eigenlijk ook altijd. En dan is het dus super dat hij al zakt. maar in deze filmpjes doet hij het eigenlijk ook al goed, want hij gooit zijn hoofd in de lucht, maar wijkt daarna ook weer voor de druk en 'knakt', dus dan kun je hem meer 'helpen' om in de juiste houding te blijven lopen. Denk ik?
haha fahyafemke, je hebt nu wel plek maar ik geen tijd om dagelijks die kant op te crossen, neem tenminste aan dat je niet vlakbij mij woont
ik denk dat die muts van mij ook wel even vuurwerk gaat leveren, maar als ze eenmaal weet dat ik enkel op ga stappen, weet ik zeker dat ze het leuk vind, en dus prima, maar nu raakt ze alleen maar zenuwachtig als ik ga proberen te hangen etc. Dus heb met de pensionbaas afgesproken dat we dan gewoon even 2 weken ofzo elke dag gaan rijden, dan weet ze dat dat het is, dan weet ik eigenlijk zeker dat de rust weer terugkeert, en ik ben geen fan van longeren, dus dat doe ik maar 1x per week nu. lijkt me zo vervelend voor zo'n paard om 4 tot 5 keer week gelongeerd te worden.
gelukkig staat ze met haar vriendjes en vriendinnetjes lekker in het land, en ik poets haar gewoon regelmatig lekker ff geduld nog.
Fijn dat het goed gaat met jullie veulentjes (weet ik, in nederland noemen jullie een 3 à 5 jarige geen veulens meer, maar in frankrijk lekker wel , dus ik ook)
Verder al een tijdje niets meer van me laten horen, omdat er ook niet zoveel gebeurd. Cascade is op een niet-rij/niet-longeren vakantie omdat hij in een andere wei staat en ik daar geen horizontale plek heb en hij nogal verweg staat en ik maar 1 keer in de 2/3 dagen langskom. Wel neem ik hem nu elke keer uit wandelen en laat hem dan een goed stukje achter me aan draven, en ik blijf oefenen met weiken voor druk.
Ik wens jullie veel succes (sorry dat ik niet echt op al jullie voorderingen heb gereageerd, maar ik heb net alles door gelezen en ben de helft alweer vergeten, en bij de andere helft de naam van paard en baasje)
Mistralleke
Geplaatst: 20-03-12 17:18
Hallo allemaal!
Ik heb geen idee meer of er nog nieuwe erbij zijn gekomen, maar anders welkom!
Klimop: Gaat allemaal best lekker dus?! Wanneer wordt ze 3?
Fahyafemke: Fijn zeg dat Jasper weer thuis is(&gezond!)! En wat een leukerd is Anna, en fijn dat ze zo braaf is! Wel jammer dat Britt weg moet, ten minste kan me voorstellen dat je je er zo snel aan hecht.
Snackie: Leuk totpic, ziet er goed uit! En de filmpjes ook, hij heeft volgens mij wel een lekkere galop of niet? Izzy: Wat een pech gehad, gelukkig ben je nu weer back on track.
Ginger: wat een knapperd!
Over de cap: ik heb mijn cap ook pas sinds dit weekend opgehad bij Daantje, maar die keek er gelukkig niet raar van op. Met Daantje gaat het erg goed, alles is erg snel gegaan. Helaas moest ik veel werken en heeft ze een week stil gestaan, maar ze was zo braaf! Eerst gelongeerd met zadel op en toen weer gehangen, dit keer met opstappen via stijgbeugel. Helaas was de buurman (incl. kippen) ineens bezig, dus toen werd het wel even heel erg spannend voor haar, maar daarna was ze zo rustig. Nog een paar x op en af 'gestapt' (gehangen) en ook meteen gelopen. Volgende week ga ik waarschijnlijk dus voor het eerst op
FahyaFemke, jij bent precies ook goed opgeschoten met Britt in de tussentijd! Gaat erg goed zo te horen!
Oeh Daantje doet het ook erg goed! Ik ben benieuwd hoe die het gaat doen als je kan beginnen rijden! Ik blijf het een erg leuk paard vinden
Straks eerst mijn oudere ruin gaan rijden, daarna mijn jonkie. Vandaag dus niet buiten wegens geen verlichting maar morgen wel weer! Dan kan ik recht na mijn werk gaan en heb ik nog zonlicht! Zo zalig om buiten te rijden!
moonprayer haha jep nu is er plek. en noop ik zit heeelemaal onder in zuid-holland mistralleke die kippen weer en inderdaad het is heel moeilijk. ben dan ook echt heel moeilijk in het goedkeuren van een nieuwe eigenaar sprinkhaan wandelen is ook leuk izzy ja op zich gaat het goed. heb even een kleine pauze gehad ivm jasper zijn koliek / mijn hoofd die niet naar rijden stond vanwege de zorgen. Vanmorgen was namelijk de 26e keer pas haha.
Klimop
Geplaatst: 20-03-12 21:21
@Mistralleke; Yu wordt eind volgende maand 3 jaar dus nog maar een paar weekjes.. wat gaat de tijd ineens snel zeg
btw... eerste berichtje van mij in dit topic ging over die longeerhulp, heb d'r vandaag voor het eerst licht bijgezet tijdens het longeren (heb 'm wel al een keer eerder omgedaan maar heel losjes, zodat ze eraan kon wennen dat er 'iets' hing zonder dat het meteen 'in de weg' zat zeg maar en daarna gecheckt of ze het principe nog begreep van druk=nageven ....aangezien FahyaFemke met van die enge verhalen kwam ). Vanwege een beetje frissigheid heb ik d'r lekker laten draven en omdat ze het zo goed oppakte durfde ik het zelfs aan om meteen links- en rechtsom een galopje mee te pikken Tot nu toe bevalt hij dus goed... ze wordt niet echt in een houding 'gedwongen' en ze heeft dus ook niet de neiging om er tegenin te gaan, maar merkte wel snel dat het fijner was om lekker laag en ontspannen te lopen Om eerlijk te zijn heb ik echt het idee dat Yu me gewoon voor de gek houdt, zich nu ineens superbraaf gaat gedragen om straks op een onverwacht moment volledig te gaan flippen oid Heb d'r vandaag ook kennis laten maken met de cap, na een minuutje snuffelen en een paar gespitste oren bleek hij al niet zo boeiend meer te zijn... toch zie ik het voor me dat als ik straks met cap op ga hangen, ze omkijkt en dan alsnog schrikt ofzo
@FahyaFemke; fijn dat het nu zo goed gaat met het rijden! In het donker is altijd even spannend inderdaad.. maar gelukkig dat ze niet erg onder de indruk was Komt mij ook heel bekend voor, dat 'onstabiele' nog van de ene dag gigantisch uitproberen en allerlei onvoorspelbare acties en dan de volgende dag het ineens goed proberen te maken (tenminste zo komt het over), altijd grappig
@Snackie; leuke filmpjes! Brengt me op nog een idee... ik heb nog wat balkjes liggen waar ik gebruik van kan maken, bijvoorbeeld wat balkjes draven tijdens het longeren. Ben benieuwd wat ze daarvan zal vinden, want voor haar is het redelijk onnatuurlijk om de benen hoog op te tillen (vlakke gangen zitten er al ingefokt)
@moonprayer; ik begrijp je laatste post niet helemaal, want eerst is het 'als ze weet dat ik enkel op ga stappen' en 'ze raakt zenuwachtig als ik ga proberen te hangen' en daarna zeg je 'dat we dan gewoon even 2 weken elke dag gaan rijden' ? Zal vast aan mij liggen hoor, maar gaat het nou over hetzelfde paard of niet?
@DeSprinkhaan; Jeeeej heb ik nog steeds een goede reden om die van mij 'veulie' te noemen vond het zo jammer dat ik die babytijd net gemist had, maar nu gaan we die gewoon inhalen, haha
Fijn dat het longeren al goed gaat met Yu! Héhé, paard bang van een cap? Ik heb daar eerlijk gezegd niets speciaal mee gedaan, gewoon opgezet als ik er de eerste keer op wou en erop gestapt Paard heeft er niet naar omgekeken, zolang dat zwarte ding maar op mijn hoofd zit
Ik heb gisteren weer gereden, binnen deze keer want het was al donker en geen verlichting buiten. Vanavond gaan we lekker in de buitenpiste rijden in het zonnetje! Ze leert erg snel en pakt alles echt zo fijn op. Na die maand rust weet ze alles nog perfect! Aanspringen in galop doet ze al erg goed, aanleuning blijft nog wel niet netjes maar ja goed, tis een jonkie voor iets hé. Ze springt al elke keer goed aan en dat vind ik al veel! Op het einde liep ze ook heel mooi te 'stofzuigen'. Leuke aan haar is dat ze altijd zo fijn blijft werken achteraan, ik heb bij haar nog nooit het gevoel gehad dat ze op d'r kop gaat lopen.
Jeetje wat een hoop bij te lezen hier Fijn dat alles zo fijn gaat bij iedereen zeg! Heb het idee dat het mooie weer ook wel een grote rol speelt vandaag Die van mij was zelfs braaf met voor het eerst een zadeltje op had ik niet verwacht.. Wel even een paar keer geprobeert of het zadel er ook vanaf kan maar daarna weer lekker relaxed
Leuk dier Cheyentic! Die gaat wel lekker zo te zien!
Klimop
Geplaatst: 21-03-12 16:29
Heeft ze nog niet vaak een bit in gehad? Aangezien ze zo onrustig is met d'r hoofd? Verder ziet het er inderdaad best relaxed uit, nog wel lekker 'zwalkerig', hihi Hoe oud is deze knapperd?
Bit heeft hij al een paar maanden in, maar als hij wat frustratie heeft gaat hij met zijn mond klieren Zonder zadel liep hij de laatste paar keer eigk lekker onspannen met zijn neusje over de grond. 17april wordt hij 3.. het is een hengst trouwens
Klimop
Geplaatst: 21-03-12 16:58
Sorry, blijkbaar weer even niet goed opgelet laat het 'm maar niet horen Ach ineens een zadel op is natuurlijk ook wel een goeie reden om ff te gaan klieren he? Dat hoofd ook steeds naar de camera zo van 'was dit jou idee??'
Hoe lang hebben jullie met zadel gelongeerd voor je bent gaan hangen? Moet eerst een ander zadel zoeken hoor, maar vroeg het me af
FahyaFemke
Geplaatst: 21-03-12 19:50
klimop ja onstabiel dagje meer, ook van mijn kant dus kon haar ook begrijpen. Want ze is altijd in 1 stijgende lijn gegaan, geen mindere dag er tussen. Maar ik zat zelf ook even niet lekker in mn vel dus logisch dat zij ook dacht hallo wat doe je nou allemaal
cheyentic leuk filmpje , wat een leuk dier. wat is het voor afstamming.
en ik heb er met dag 1 of 2 al een zadel op, en meestal eind week 1, soms (begin) week 2 zit ik er zelf ook op. maar als je de tijd hebt kun je daar langer over doen natuurlijk. waarom zoek je een ander zadel trouwens?
Dit zadel heb ik geleend van mijn stalgenootje en ligt te ver achterover, die van mij heeft meer vlees op de schoft dan die van haar Het is een vivaldi x lux Jij gaat wel erg snel dan ja Fahja maar goed bij jou komen ze natuurlijk voor het zadelmak maken..
Ik heb een weekje zo gelongeerd met hoofdstel zodat ze het bit leerde kennen, daarna een weekje met longeersingel, dan een weekje met zadel en dan daarna erop. Ging prima zo:) Hangen heb ik niet gedaan, daar was ze erg bang van, opstappen ging vanzelf.
Net nog gaan rijden, terug in de buitenpiste deze keer. Lastige is dat ze wat in houdt want ze wil echt alles rond haar gezien hebben en liefst van al zou ze overal een half uurtje blijven stil staan om goed te kunnen kijken. Maar ik heb dan maar wat over tempo gereden en toen kwam haar concentratie gelukkig ook snel. Nou ja ze moest wel, met zo'n lastigaard op haar rug die altijd maar vooruit wou Ik ben eens benieuwd of ze het gaat onthouden tegen de volgende keer! Ondertussen mag ze ook wel weer wat meer voer krijgen, ze staat nog op dieetportie van tijdens de rustperiode Dat zal ook wel weer wat schelen.
DeSprinkhaan
Geplaatst: 21-03-12 20:51
[quote="FahyaFemke"]sprinkhaan wandelen is ook leuk [quote]
Inderdaat, gisteren nog zitten draven door het bos, en ik ben daarna verdwaalt. Uiteindelijk wou ik Cascade een geul door laten gaan, ik was al beneden en dan doet hij een stap naar achteren en moet ik hem wel loslaten. Meneer draait zich om en ik loop er maar achterna, en kijk: terug bij een klein stukje wei en vannaf daar wist ik de weg weer
Ben de naam kwijt (van het paard dat gelongeerd wordt, met foto), maar ziet er leuk uit! Hoelang longeer je hem nu al? Ben de naam ook kwijt (van het paard dat bang is voor de cap), Cascade is nooit bang voor mijn cap geweest, maar ik lijkt me absoluut niet onlogisch dat andere veulens dat wel zijn
FahyaFemke
Geplaatst: 21-03-12 21:59
cheyentic ja hihi snel he. maar, let wel; altijd op het tempo van het paard. ik doe alles in rust en vertrouwen. Als het paard het nog niet aan kan, stap ik niet op. Dit wordt van te voren wel altijd goed gemeld aan een eigenaar. Dat het langer kán duren. Maar dit gebeurd zelden. dan moet er iets goed mis zijn (b.v. zoals Britt.. die heeft gewoon langer de tijd nodig gehad om alleen al weer een mens te vertrouwen. vanaf dat dat punt goed was, kon ik wel weer op tempo verder als 'normaal', maar doe het alsnog rustig aan met dr - ze is toch nog van mij dus niemand die haar binnen zoveel weken weer thuis wilt ) wat voor zadel zoek je?
izzy misschien als je haar juist ene keer alles laat bekijken, kan ze het in zich opnemen en daarna met rust laten. als ze er steeds geen tijd voor heeft het te bekijken/onderzoeken heb je misschien kans dat ze telkens weer extra rond gaat kijken. denk ik dan hoor, is voor elk paard natuurlijk weer anders