[HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:34

maaikeew1 schreef:
mijn paard is 7 jaar oud. hij heeft nog niet vaak gesprongen en is echt nog een jonkie.
hij snapt het wel op zich. heeft vrij al bijna een meter gedaan.
doet ie met gemak. maar wil het niet overhaasten.
alleen heeft hij door dat ik er niks aan kan doen als hij het niet doet.
dus gaat hij er door heen lopen.
heb inmiddels wel les van een springinstructrice. dus hoop dat zij mij hier ook bij kan begeleiden.

Dan voorlopig geen reden om je zorgen te maken. Hij moet ook ervaring krijgen er in. Is een kwestie van vaak doen, en dan zal dat heus wel verbeteren.

maaikeew1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:55

MarcelDufour schreef:
maaikeew1 schreef:
mijn paard is 7 jaar oud. hij heeft nog niet vaak gesprongen en is echt nog een jonkie.
hij snapt het wel op zich. heeft vrij al bijna een meter gedaan.
doet ie met gemak. maar wil het niet overhaasten.
alleen heeft hij door dat ik er niks aan kan doen als hij het niet doet.
dus gaat hij er door heen lopen.
heb inmiddels wel les van een springinstructrice. dus hoop dat zij mij hier ook bij kan begeleiden.

Dan voorlopig geen reden om je zorgen te maken. Hij moet ook ervaring krijgen er in. Is een kwestie van vaak doen, en dan zal dat heus wel verbeteren.

oke daar ben ik blij om.
bedankt voor het reageren.

annelindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:55

Mijn springles gisteren ging super :D Heb alleen niet echt de kans gekregen om wat te werken aan de tips die je gaf, maar dat komt nog wel ;)
Maar ik heb weer een vraagje:

Mijn andere pony is nu 4 jaar, 6 weken geleden voor het eerst meegenomen naar de springles en dit ging prima, ze springt alles met veel plezier, komt er ook met gemak overheen, maar ik wil het niet gaan overhaasten ;) Maargoed, weigeren zal ze dus niet doen, integendeel, het lijkt juist alsof ze helemaal geen respect voor de hindernissen heeft, ze kijkt er helemaal niet naar. Als je een lijntje 2 keer hebt gesprongen en daarna verhoogd, kijkt ze niet en gooit gewoon de balken eraf, dat interesseert haar niks ;) Wat kan ik hier aan doen, heb je hier tips voor? ;) Alvast bedankt!

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 22:06

annelindeeee schreef:
Mijn springles gisteren ging super :D Heb alleen niet echt de kans gekregen om wat te werken aan de tips die je gaf, maar dat komt nog wel ;)
Maar ik heb weer een vraagje:

Mijn andere pony is nu 4 jaar, 6 weken geleden voor het eerst meegenomen naar de springles en dit ging prima, ze springt alles met veel plezier, komt er ook met gemak overheen, maar ik wil het niet gaan overhaasten ;) Maargoed, weigeren zal ze dus niet doen, integendeel, het lijkt juist alsof ze helemaal geen respect voor de hindernissen heeft, ze kijkt er helemaal niet naar. Als je een lijntje 2 keer hebt gesprongen en daarna verhoogd, kijkt ze niet en gooit gewoon de balken eraf, dat interesseert haar niks ;) Wat kan ik hier aan doen, heb je hier tips voor? ;) Alvast bedankt!

Nee, dat is een kwestie van talent of niet. Dat hebben ze wel of niet, daar valt niks aan te veranderen...helaas, want als ik dat wist op te lossen, had ik een stuk meer goeie paarden op stal. Veel paarden verdwijnen bij mij op stal omdat ik ze niet voorzichtig genoeg vind.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 22:10

MarcelDufour schreef:
Nee, dat is een kwestie van talent of niet. Dat hebben ze wel of niet, daar valt niks aan te veranderen...helaas, want als ik dat wist op te lossen, had ik een stuk meer goeie paarden op stal. Veel paarden verdwijnen bij mij op stal omdat ik ze niet voorzichtig genoeg vind.

Ik heb vaak gehoord dat paarden wat voorzichtiger worden als je niet altijd dezelfde afstand rijdt. Misschien moet je dat eens proberen? *D

annelindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 22:10

Bedankt voor je snelle antwoord ;)
Dus het is niet een kwestie van ervaring, die ze dus totaal nog niet heeft? Als ze er eenmaal een balk af heeft gegooid, of de hele hindernis om heeft gegooid, tilt ze daarna haar benen wel beter op of neemt ze een mega sprong, maar ze is er niet bepaald van onder de indruk als ze een keertje de balken meeneemt :o

annelindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 22:11

clarence schreef:
MarcelDufour schreef:

Ik heb vaak gehoord dat paarden wat voorzichtiger worden als je niet altijd dezelfde afstand rijdt. Misschien moet je dat eens proberen? *D

Hoe bedoel je dat precies? ;) Bedankt voor het meedenken!

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 22:20

annelindeeee schreef:
clarence schreef:

Hoe bedoel je dat precies? ;) Bedankt voor het meedenken!

Oh, dat was eigenlijk maar een geintje. Marcel ziet het al 12 galopsprongen van te voren dus hij zal altijd op de juiste afstand voor de afzet terecht komen. Dan kunnen paarden wel eens lui worden.
Voor de meeste ruiters vallen de balken omdat ze juist een verkeerde afstand rijden. Dus, niet dat advies opvolgen.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 22:26

[/quote]
In-uitjes zijn daar heel goed voor inderdaad. Een grondbalk is daar niet de beste oefening voor. Eigenlijk in tegendeel.
Leuk dat je al wat dingen gelezen hebt waar je denkt wat aan te hebben. Laat je filmpje hier maar zien als je klaar bent. Suc6 op concours in ieder geval.[/quote]

Ik heb eigenlijk wel goede ervaring met een grondbalk wat groter leggen. Dan vooral met extreem voorzichtige paarden, die willen nog wel een draaien van voor of de knie naar beneden steken als ze te dicht komen. Als ik de grondbalk wat groter leg krijgen ze wat meer ruimte om de knie omhoog te krijgen. Het liefste leg ik er dan ook een grondbalk op een galopsprong achter, zodat ze extra bukken. Het maakt ze op die manier wat leniger van voor, het met de knie omhoog en het hoofd naar beneden spring word dan gestimuleerd en dus makkelijker.[/quote]

Schoentje (hoe heet je eigenlijk in het echt :D ?) ook bedankt voor jouw reactie!
Ik ga het gewoon beide eens proberen, en wat je zegt van die balk erachter is ook een idee,..
(wat is de afstand precies waar ik de balk erachter hoor te leggen?) ik spring thuis eigenlijk zelden en op les ligt alles klaar,.. dan denk je er zelf niet zo over na,.. laatste tijd ben ik er meer mee bezig dus ik hoor het graag,..

Nou mn wedstrijd van zojuist, wat zal ik er eens van zeggen,... dubbel gevoel...

Het doel waarmee ik ernaartoe ging was: net zo'n fijn ritme rijden/vinden als vorig weekend en goede afstanden proberen te rijden (goeie galop). Nou dat is volledig gelukt,. had een fijn ritme te pakken (heb inmiddels door dat dat net een fractie hoger ligt dan ik altijd reed, opeens gaat dan alles beter/makkelijker, ook al denk ik zelf nog dat het er gehaast uitziet,
als ik de video kijk ziet er er goed uit en zeker niet te hard,.) 2 foutloze rondes.
Over het paard meer dan tevreden.

Over mezelf daarentegen een stuk minder,.. ik schoot volledig in de stress want ik dacht dat ik nog heel veel tijd had en kwam rustig binnenstappen, en toen waren er nog 4 ruiters voor me en toen moest ik al,.. nou en dan slaat bij mij de stress toe. PANIEK. Snel aangedraaft, gegaloppeerd, kruisje, steiltje, steiltje, oxer en nog een keer oxer,.. wonder boven wonder ging alles fijn en de ring in.

Maar ik voelde me zo gehaast dat ik voor mn gevoel heel gejaagd rondreed. Gelukkig heb ik een enorm fijn paard dat ondanks mijn gehaast en gestress zijn hoofd koel hield en juist heel goed en fijn rond sprong (en zn voorbenen ook goed optilde haha). Op de video was dat helemaal niet gehaast en ze zeiden aan de kant ook dat het er goed uit zag,.. t was waarschijnlijk puur mn gevoel dat zo gejaagd was,..

Er deden ca 52 ruiters mee en ik was gewoon nog 3e :-) leuke bijkomstigheid,.. maar toch gevoel was niet zo fijn (baalde van mezelf). Had rustiger moeten blijven. Maar goed, al met al zo weinig tijd dat ik me om de hoogte geen zorgen meer kon maken haha.

Morgenvroeg ga ik nog een keer omdat de wedstrijd "om de hoek" is dit weekend en ga ik proberen om nu voor mn gevoel rustig te blijven en weer zo'n fijn ritme te pakken. Want dan opeens kloppen alle afstanden veel beter, ging nu nog een keertje groot maar dat was geen probleem en beter dan dat ik terug ga prutsen volgens mij (wat ik een hele tijd gedaan heb)

:-)

dots83

Re: Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 22:34

MwaHAHA! Het mag dan doping zijn die valeriaanpillen, maar ik heb mooi wel even de finale gewonnen vandaag met mn jonkie! :D En die andere was 4e in het L, had communicatiefout op de laatste, daar ging mn 2e mountainbike! Ach, die sprong ook erg goed dus nouja vooruit.

Schoentje heet Bianca trouwens volgens mij.

Marcel, op welke leeftijd koop jij je paarden meestal of rij je vooral voor andere mensen? Ik vind het wel eens moeilijk wanneer te verkopen ( Ja als het geld goed is alah) sommige zeggen doorrijden tot het Z, maar als het dan net niet een extra paard is, is de verwachtingswaarde weg en zijn ze ook niet zo veel meer waard maar heb je wel al die kosten gemaakt....

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 22:36

Waar is het filmpje dan? Willen we wel zien natuurlijk.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 22:44

Gefeliciteerd Dots!! Zie je wel, geen enkele reden om zo onzeker te zijn.

Ik vind het altijd moeilijk om te bepalen wanneer je ze moet verkopen, ik heb ze wel eens te snel en te laat verkocht. Vind het ook nog wel eens schelen hoeveel lol je ervan hebt en hoeveel je van een paard kunt leren.
Zelf heb ik ooit ontzettend veel geld voor een 4 jarige kunnen krijgen en het niet gedaan. Ik verkocht hem 3 jaar later voor ongeveer hetzelfde geld maar heb in de tussentijd zoveel gezien en gewonnen met dat paard zo reed ik ermee in Lanaken en meer van dat soort wedstrijden.
Commercieel gezien had ik hem als 4 jarige moeten verkopen maar ik vond de rit iedere cent waard.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 22:47

nou het filmpje zal m nog niet worden,.. ik heb geen idee (en mn moeders vriend ook niet) hoe je zoiets op you tube zet,..
en hij woont niet bij mij in de plaats anders kon ik even kijken hoe of wat dus ik vrees dat dat nog niet gaat lukken,...

hij kan al een tijd niks meer op cd branden want er is iets mis met dat ding,.. en hij is al naar de pc winkel geweest maar ze weten nog niet wat er mee is,..

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 22:55

Katja schreef:
Gefeliciteerd Dots!! Zie je wel, geen enkele reden om zo onzeker te zijn.

Ik vind het altijd moeilijk om te bepalen wanneer je ze moet verkopen, ik heb ze wel eens te snel en te laat verkocht. Vind het ook nog wel eens schelen hoeveel lol je ervan hebt en hoeveel je van een paard kunt leren.
Zelf heb ik ooit ontzettend veel geld voor een 4 jarige kunnen krijgen en het niet gedaan. Ik verkocht hem 3 jaar later voor ongeveer hetzelfde geld maar heb in de tussentijd zoveel gezien en gewonnen met dat paard zo reed ik ermee in Lanaken en meer van dat soort wedstrijden.
Commercieel gezien had ik hem als 4 jarige moeten verkopen maar ik vond de rit iedere cent waard.

:) Ach het is niet snel goed genoeg he, maar bedankt
Ik zit nu met die Contendro, die stoere. Gister eerste BB parcours gehad en gelijk mensen dr achteraan, maar vind hem zelf zo leuk :o .... maarja dr staan dr nog meer en je kan niet alles houden... |(
Ha mooi stagaire laten filmen kon ik het hier neer zetten, is ze vergeten de camera aan te zetten...dus nou heb ik geen filmpje!! %)

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 23:00

Die Contendro zou ik ook niet makkelijk verkopen denk ik maar aan de andere kant is geld gewoon geld en is het misschien interessanter om wat langer door te rijden met eentje die verder is zodat je zelf ook weer een stapje verder komt.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 23:20

Clarence bedankt voor je pb, denk dat er morgen toch een filmpje komt :-)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 00:15

clarence schreef:
MarcelDufour schreef:

haha...dat wilde ik maar eens niet opvolgen, dat advies. Ben bang dat ik op een dag wakker word met een slang in mijn neus. :D

I_Moondance

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 00:16

Marcel, je had gelijk dat het een vervelende pony was. Ik vandaag gaan oefenspringen, ja hoor! Foutloos en in de barage 1 weigering omdat ik fout uitkwam. Maar ik had alsnog gewonnen!

Van dat inrijden alsof je in een luie stoel zit is echt een supertip, de mijne reageerde er heel ontspannen op. Dus nogmaals bedankt!

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 00:18

annelindeeee schreef:
Bedankt voor je snelle antwoord ;)
Dus het is niet een kwestie van ervaring, die ze dus totaal nog niet heeft? Als ze er eenmaal een balk af heeft gegooid, of de hele hindernis om heeft gegooid, tilt ze daarna haar benen wel beter op of neemt ze een mega sprong, maar ze is er niet bepaald van onder de indruk als ze een keertje de balken meeneemt :o

Voorlopig houd ik het dan inderdaad op een gemis aan ervaring. Ik heb je vraag nog eens goed gelezen, en heb over het hoofd gezien dat je uitlegde dat het om nog zo'n jonge pony ging, zonder ervaring. Paarden leren ook van de fouten die ze maken. Net als mensen, moeten ze soms dingen fout doen om uit te vinden hoe het niet moet. Gewoon dooroefenen en als ze nou over een jaar niet verbeterd is, dan praten we wel eens verder, maar voorlopig doen, doen en doen. En ook niet teleurgesteld zijn als het eens fout gaat. Dat hoort bij het leerproces.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 00:35

Juventus schreef:
Er deden ca 52 ruiters mee en ik was gewoon nog 3e :-) leuke bijkomstigheid,.. maar toch gevoel was niet zo fijn (baalde van mezelf). Had rustiger moeten blijven. Maar goed, al met al zo weinig tijd dat ik me om de hoogte geen zorgen meer kon maken haha.
Morgenvroeg ga ik nog een keer omdat de wedstrijd "om de hoek" is dit weekend en ga ik proberen om nu voor mn gevoel rustig te blijven en weer zo'n fijn ritme te pakken. Want dan opeens kloppen alle afstanden veel beter, ging nu nog een keertje groot maar dat was geen probleem en beter dan dat ik terug ga prutsen volgens mij (wat ik een hele tijd gedaan heb)
:-)

Daar kan ik makkelijk over zijn. Het allerbelangrijkste is dat je het gevoel hebt gehad dat je paard goed sprong, en jouw (voor je gevoel?) minder goeie rijden niet van invloed is geweest op het springen van je paard. Dat is in mijn ogen nummer 1 op de lijst van belangrijkheid. Als dat namelijk goed was, dan kan je rijden niet zo slecht geweest zijn als je nu zelf denkt.
Dus helemaal niet druk om maken, kijk vooral naar de goeie dingen. Morgen gewoon weer dat fijne ritme oppakken, en je ziet dat je paard dan veel vergevingsgezinder is. Een keer groot is dan geen probleem meer, en ook te dicht is voor een paard veel makkelijker op te lossen uit een fijn basistempo.
Al met al zou ik gewoon tevreden zijn, als ik jou was.
Gefeliciteerd, en laat morgen weer weten hoe het ging, vind ik leuk.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 00:39

dots83 schreef:
MwaHAHA! Het mag dan doping zijn die valeriaanpillen, maar ik heb mooi wel even de finale gewonnen vandaag met mn jonkie! :D En die andere was 4e in het L, had communicatiefout op de laatste, daar ging mn 2e mountainbike! Ach, die sprong ook erg goed dus nouja vooruit.

Schoentje heet Bianca trouwens volgens mij.

Marcel, op welke leeftijd koop jij je paarden meestal of rij je vooral voor andere mensen? Ik vind het wel eens moeilijk wanneer te verkopen ( Ja als het geld goed is alah) sommige zeggen doorrijden tot het Z, maar als het dan net niet een extra paard is, is de verwachtingswaarde weg en zijn ze ook niet zo veel meer waard maar heb je wel al die kosten gemaakt....

Als ze heel goed zijn, dan vind ik 12 a 13 een leeftijd om te verkopen, ik verkoop eigenlijk zelden voor die tijd. Als ik ze verkoop op een jongere leeftijd dan is dat vooral omdat ze het niveau wat ik graag rij met ze, in mijn ogen niet aan kunnen. Je hebt wel gelijk dat een jonger paard in verhouding meer waard is dan een paard wat laat zien dat Z bijvoorbeeld het maximum is. Je verkoopt met een jonger paard ook nog een deeltje hoop, terwijl inderdaad een paard dat Z als limiet heeft, ook geen extra 'hoop waarde' heeft.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 00:42

dots83 schreef:
Had mooi stagiaire laten filmen kon ik het hier neer zetten, is ze vergeten de camera aan te zetten...dus nou heb ik geen filmpje!! %)

Ha, ha, dat ken ik...toen ik Nederlands Kampioen werd, had mijn vader ook alles gefilmd. Toen we thuis kwamen, wilde ik het gelijk terug zien, bleek hij uit nervositeit alles met het kapje op de lens te hebben gefilmd!! Alleen geluid bij een zwart beeld...haha...toen lachte ik er een sstuk minder om, maar nu zie ik er de lol wel van in. Desondanks vind ik het nog steeds jammer, want is toch een van mijn mooiste overwinningen, en had ik graag op beeld gehad. oliebol happens!
Laatst bijgewerkt door Springert op 28-02-10 00:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 00:43

I_Moondance schreef:
Marcel, je had gelijk dat het een vervelende pony was. Ik vandaag gaan oefenspringen, ja hoor! Foutloos en in de barage 1 weigering omdat ik fout uitkwam. Maar ik had alsnog gewonnen!

Van dat inrijden alsof je in een luie stoel zit is echt een supertip, de mijne reageerde er heel ontspannen op. Dus nogmaals bedankt!

Graag gedaan, en ik ben gewoon heel tevreden dat het werkt voor je.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 00:50

Leuk dit topic! Ik ga meelezen :)
MarcelDufour schreef:
dots83 schreef:
Had mooi stagiaire laten filmen kon ik het hier neer zetten, is ze vergeten de camera aan te zetten...dus nou heb ik geen filmpje!! %)

Ha, ha, dat ken ik...toen ik Nederlands Kampioen werd, had mijn vader ook alles gefilmd. Toen we thuis kwamen, wilde ik het gelijk terug zien, bleek hij uit nervositeit alles met het kapje op de lens te hebben gefilmd!! Alleen geluid bij een zwart beeld...haha...toen lachte ik er een sstuk minder om, maar nu zie ik er de lol wel van in. Desondanks vind ik het nog steeds jammer, want is toch een van mijn mooiste overwinningen, en had ik graag op beeld gehad. oliebol happens!

Ow, dat is zuur! -O- Waren er nog mooie foto`s gemaakt als troost?

Dit had ik tijdens mijn allerlaatste springwedstrijd bij de pony`s. Je hoort op het filmpje nog: "Pap, verder nergens aankomen, alleen de camera ondersteunen en..." *flits*

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 00:53

nee ook geen foto's die fotograaf was er niet vrijdag alleen zaterdag! Dus van die 4 jarige moet ik nog even wachten op mooi beeld of fotomateriaal. Als het goed is krijg ik wel foto's van de Namelus van vandaag, morgen denk ik dus wachten het even af :D