[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 16:18

xQuinta: Dat kan een oplossing zijn, als je blijft vragen en blijft vragen en blijft vragen en het speelt al langere tijd. Heb je wel les en lukt het daar ook niet? Je zou eventueel een hulpteugel kunnen gebruiken en dat weer afbouwen dus niet dat je ermee blijft rijden.
Je zou het eens kunnen overleggen met je instructrice.

Zelf ben ik er voor om lekker overgangen te gaan rijden, regelmatig van hand veranderen door diverse voltes en vragen.

Wat ik wel wil zeggen nog.
Let er met een hulpteugel wel op dat je het paard niet in de krul rijdt, het kan voor het paard een steuntje in de rug zijn zolang de hulpteugel goed gebruikt wordt. Lachen

Edit: ik lees nu dat je les hebt. Wat zegt je instructrice eigenlijk?

xQuinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 16:31

Sielx3 schreef:
Haloo,
ik heb sinds kort een nieuw verzorgpony'tje
Volgens mij kan het een heel goed dressuurpony'tje worden dus zou ik het graag willen poberen.
Ze loopt heel mooi en een beetje zoals een arabier Vork
Nu is ze heel heel heel gevoelig aan haar benen en heel heel heel erg ingesteld op de stem.
Meestal rij ik gewoon een uur zonder dat ik 1 keer met mijn benen aan haar buik kom.
En ze is ook erg voorwaarts. Ze is nog maar 6 en kent nog niet veel (de basis wel goed)
Hoe zou ik haar het beste proberen aan de teugel te laten lopen? Clown
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Hee,,

Zoiets herken ik bij mijzelf.
In het begin mocht ik ook niet aan de buik van mijn pony komen (zelfs niet in stal)
Ik heb het haar afgeleert door elke keer als ik haar ging voeren of als ik in de stal kwam even aan haar buik de zitten ( niet te hard! ) En als ik ging rijden gaf ik met mijn bovenbeen been eerst zacht en later iets harden) Ik kon later vanzelf met mijn kuiten drijven. Nu is ze nog gevoelig op been maar gaat ze er niet meer vandoor als ik heel iets met mijn kuiten tegen de buik kom. Ik denk dat je dit eerst moet berijkt hebben voordat je de pony pas goed aan de teugel kan gaan rijden.

Tips;
- Rijd vooral veel figuren! Voltes zijn bijvoorbeeld heel goed als je de pony mooi naar binnen wil laten buigen.
- Rijd niet op de hoefslag maar er een of twee meter er vanaf dan wordt je pony mooi recht.
- Ik weet niet of je les hebt maar het lijkt me verstandig om lessen te volgen.
- Longeren is ook erg belangrijk zo kun je de stemcomando's goed aan leren
- Concentreer je ook op andere dingen als alleen aan de teugel rijden.
- Overhaast het niet. Aan de teugel rijden gaat in stappen en niet in een keer.
- Een laatste tip maar wel belangrijk! : vang de pony op in de hand dan kun je ook drijven zonder de pony heel hard gaat lopen. ( DOE WEL ZACHTJES! Lachen )

Ik hoop dat je hier wat aan hebt Knipoog

x Anneloes

xQuinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 16:36

Marchador schreef:
xQuinta: Dat kan een oplossing zijn, als je blijft vragen en blijft vragen en blijft vragen en het speelt al langere tijd. Heb je wel les en lukt het daar ook niet? Je zou eventueel een hulpteugel kunnen gebruiken en dat weer afbouwen dus niet dat je ermee blijft rijden.
Je zou het eens kunnen overleggen met je instructrice.

Zelf ben ik er voor om lekker overgangen te gaan rijden, regelmatig van hand veranderen door diverse voltes en vragen.

Wat ik wel wil zeggen nog.
Let er met een hulpteugel wel op dat je het paard niet in de krul rijdt, het kan voor het paard een steuntje in de rug zijn zolang de hulpteugel goed gebruikt wordt. Lachen

Edit: ik lees nu dat je les hebt. Wat zegt je instructrice eigenlijk?

---

Ze zegt dat ik vooral veel moet drijven en dat weer moet opvangen in de hand.
Ik heb het eigenlijk het er nog niet overgehad om een hulpteugel te gaan gebruiken maar ik zou het haar vanavond meteen voorstellen. Ik zou je morgen zeggen wat haar antwoord is Knipoog
Het is niet de bedoeling om haar in de krul te rijden maar net zoals jij zegt gewoon als hulpje en ik wil het ook gaan afbouwen als het niet meer goed gaat.

x Anneloes

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 20:21

Hee allemaal, ik hoop dat jullie ook mij een beetje kunnen helpen Schijnheilig

Ik rijd nu al een tijdje elke week op dezelfde manegepony, bitloos. Meestal in het begin loopt hij laag en rond, en dat mag ook wel in het begin natuurlijk, maar als ik hem daarna volgens mijn instructrice wat moet gaan oppakken, komt hij weer omhoog en wilt vervolgens niet echt meer zakken, ik probeer zo goed mogelijk de achterhand eronder te krijgen ook, en te zorgen dat hij ontspant. Het hoeft van mij niet aan de teugel, maar als hij al wat zakt is het voldoende, zolang hij maar ontspannen is. Ik heb altijd geleerd om hem (als hij goed actief is) wat 'kneepjes' in de teugel te geven zegmaar. Maar soms loopt hij daar ook totaal doorheen .. ?
Iemand tips, ik rijd trouwens maar 1x in de week, en nog niet zo heel erg lang, zal het ook eens vragen aan me instructrice Ja
Of kom ik nu beetje blond over? Schijnheilig Het gaat mij niet om te zagen of in de krul te trekken oid .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 22:11

Imo moet je niet proberen een manegepony aan de teugel te rijden. Meestal zijn ze toch wel aardig stijf, en wel zo stijf dat ze de rug niet goed los kunnen laten, en niet aan de teugel kúnnen komen... zinloos dus.
Als ie wat lager lekker loopt, en zijn lijf fijn gebruikt, zou ik het zo houden...

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 22:42

Op een manegepaard rijden verschillende mensen, zeker als je het paard maar een keer in de week rijd is het imo niet de moeite waard om hieraan te werken Lachen
Jij kan bv iets voor elkaar krijgen wat een ander verpest, dat paard moet zoveel verschillende hulpen leren voor een oefening.. dat is haast geen doen Lachen

xQuinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 15:06

Marchador: mijn instructrice zei dat ik wel slofteugel mocht gaan gebruiken maar dan wel voorzichtig doen.
Ze zei: Quinta snapt wel dat ze naar beneden moet komen maar ze vindt alles nog een beetje moeilijk. Ze snapt niet dat ze haar hooft op die plaats moet laten staan.

xx Anneloes

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 20:37

Ik vroeg me af of iemand nog wat tips voor mij heeft. Ik rij op een paard wat eigenlijk een paar jaar heeft stil gestaan. Af en toe mocht hij op buitenrit en soms moest hij een uurtje keihard aan het werk. Nu ben ik sinds een aantal weken met hem aan het werk. Hij was (/is) onzettend stijf. Nu zijn we al zover dat hij stil blijft staan met opstijgen en daarna in een normaal tempo weg stapt. Ik rij heel veel achtjes, wendingen, voltes, gebroken lijn enz in stap om hem los te krijgen. Dit zonder druk op de teugels, maar wel contact. Alle wendigen gaan puur op been en zitgebruik. Als hij wat losser is kan ik hem ook laten halthouden op mijn zit, duurt in het begin een half rondje, daarna gaat het stukken beter. Op een gegeven moment begint hij (zelf) zijn hals te buigen, en laat het bit ook los.

Dan de draf, bij het aandraven gaat hij zwaar op het bit hangen in een heel laag tempo. Ik geef been bij, hij gooit zn rug vast met zijn hoofd/hals strak in de lucht een scheurt weg plat door de bochten. Ik probeer met mijn binnenbeen naar de buitenteugel te rijden, goed op mijn kont te gaan lichtrijden (doordat hij zo vast zit is het ontzettend moeilijk om normaal in dat zadel te gaan zitten) en iets in de binnenteugel te kneden. Dan komt hij wel terug, loopt eventjes redelijk en gaat zodra ik de overgang naar stap wil maken, weer zwaar hangen. Dat wil ik niet, dus wat meer been erbij en dan begint het riedeltje weer opnieuw. Galop beginnen we nog even niet aan, al is hij soms zo gespannen dat hij zelf maar aanspringt Knipoog

Mijn vraag dus, wat kan ik het beste doen? Behalve heel veel geduld hebben natuurlijk. Ik heb het nu puur over het rijtechnische. Het is niet mijn paard, maar als ik er mee doorga komt er een nieuw zadel. Ben nl bang dat dit zadel niet goed passend is. Ook wil ik met hem naar een osteopaat om hem eens goed na te laten kijken. Het is gewoon een heel leuk paard en ik weet zeker dat er veel meer in hem zit!

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 20:55

@ Marchador & Yamcha:
Jullie hebben gelijk hoor, het is niet echt de moeite waard, ik denk dat ik het maar bij laag houd, verder heeft deze pony vroeger vrij hoog gelopen en gebruikt hij wel fijn zijn lijf af en toe, maar qua 'commentaar' ga ik met jullie mee Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 21:24

Fijn, Amburtjoz Lachen
Scheelt jou een boel frustratie en het paard ook denk ik Lachen

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 14:00

enny: Ik krijg het idee dat iets hem niet lekker zit, dat kan het niet passende zadel zijn, of misschien heeft hij last van zijn rug.
Tot die tijd zou ik er niet aan gaan werken. Dus eerst na laten kijken door osteopaat/fysio en na laten kijken of dit zadel goed ligt. Mocht het namelijk zo zijn dat je hem nu verder rijd terwijl hij last heeft van zijn rug of een te krap zadel, dan help je dat zo alleen maar meer de vernieling in Lachen

oorklep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 16:51

Mijn paard gaat in stap nu wel aan de teugel..
Maar zodra ik ga draven gaat haar hoofdje omhoog en wil ze niet meer aan de teugel.. Iemand tips??

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 19:23

Marchador schreef:
enny: Ik krijg het idee dat iets hem niet lekker zit, dat kan het niet passende zadel zijn, of misschien heeft hij last van zijn rug.
Tot die tijd zou ik er niet aan gaan werken. Dus eerst na laten kijken door osteopaat/fysio en na laten kijken of dit zadel goed ligt. Mocht het namelijk zo zijn dat je hem nu verder rijd terwijl hij last heeft van zijn rug of een te krap zadel, dan help je dat zo alleen maar meer de vernieling in Lachen

Ja, ik vind het heel lastig om te beoordelen of het nu komt doordat hij zo lang heeft stil gestaan of doordat er idd iets gewoon niet goed zit. Hij gaat nl wel steeds beter lopen, maar ben al wel op zoek naar een goede osteopaat. Probleem met nieuw zadel is dus dat het niet mijn paard is en mijn schoonzusje er straks misschien weer op wil gaan rijden. Maar even kijken of er een passende tweedehands is Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 00:38

OP zich is de manier waarop je er aan werkt imo heel goed, zo zou ik het zelf ook doen. Wel wijs idd om even de rug en het zadel na te laten kijken, maar ik vind dat je heel goed bezig bent! OK dan!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 08:36

enny schreef:
Ja, ik vind het heel lastig om te beoordelen of het nu komt doordat hij zo lang heeft stil gestaan of doordat er idd iets gewoon niet goed zit.

Wanneer een paard lang stil heeft gestaan, dus in de wei en niet bereden = dat geen excuus voor overmatige stijfheid die jij voelt. De basis moet dan gewoon kunnen hoor, zonder problemen. Ik denk aan de hand van jouw verhaal dat er wel degelijk iets lichamelijks mis is.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 08:38

oorklep schreef:
Maar zodra ik ga draven gaat haar hoofdje omhoog en wil ze niet meer aan de teugel.. Iemand tips??

dan moet je iets meer info geven. Hoe zorg jij ervoor dat ze in stap aan de teugel loopt?

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 13:08

Bedankt voor jullie reacties, ik ga er mee bezig!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 13:26

oorklep schreef:

Meer informatie zou inderdaad fijn zijn Knipoog

tornado14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 22:52

Mijn paard loopt ook erg moeilijk aan de teugel en elke keer is het weer een strijd, uiteindelijk doet hij het wel Lachen
Als hij eenmaal aan de teugel loopt loopt hij onwijs met zijn tong uit zijn mond te zwabberen weet iemand waarom hij dit doet ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 22:58

Omdat jij te ruw bent in je handen wss.
Het is protest...

Het kan ook zonder strijd namelijk Lachen

tornado14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 23:03

het is meer een strijd van toegeven Knipoog
Trekken rukken of zagen in zijn mond doe ik niet HEKEL aan mensen die dat doen..

Ik bedoel meer kan het zijn dat het bit niet lekker in de mond ligt ?
Kan het zijn dat door de kneepjes en dit onbekent is voor hem(aan de teugel rijden) hij daarom zo met zijn tong naar buiten hangt

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 23:07

Hoe oud/jong is het paard?
Is hij verder medisch in orde (last van de rus, misschien een nekwervel dat niet goed zit?) en hoe ligt het zadel?
En wat voor bit heeft hij waar je hem mee rijd? Lachen

Dat zijn wat vragen, maar zouden er mee te maken kunnen hebben

tornado14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 23:14

Op dit soort vragen reageer ik graag , antwoorden met dat ik te ruw ben vind ik onzin als je iemand niet kent alleen omdat ik het woordje 'strijd' gebruik

Mijn paard is 15 jaar pas sinds 1 jaar van mij..
Medisch zo goed als in orde wel iets last van de rug maar door een goed zadel en zacht en rustig rijden geen probleem Knipoog (absoluut dus geen ragger)
Tandarts is pas geleden geweest en alles is weer in orde gaat ook 2 keer per jaar naar de tandarts Knipoog

Met strijd bedoel ik dat hij zeer lang moet los worden gereden voor hij het oppakt .......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 23:16

Misschien een andere woordkeus gebruiken?

En ik zal nadenken voor ik typ Tong uitsteken

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 23:23

tornado: is hij wat stijver in het begin en moeilijk warm te rijden/ los te rijden in het begin?

Ik heb zelf een ouder paard van 18 jaar, het begin is zij altijd wat 'moeilijk', hoewel ze wel erg graag voor je wilt werken. We moeten door een bepaald punt en dan gaat het rijden fijn en is ze lekker los in haar lijf. Wat ik veel deed en nog wel doe is bijgezet longeren, om haar lekker los in het lijf te houden en de spieren op te bouwen. Ook dit lijkt net een strijd, maar dat is echt puur in het begin van het rijden, als ze dus nog niet warm is Lachen