Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 18:57

Anoniem schreef:
arie53 schreef:
De romp kan niet worden gebogen.

Laat maar eens zien dan. :P

Ik stel voor Arie nu maar gewoon te negeren. Er zijn al zoveel filmpjes geplaatst die het tegendeel bewijzen.

Anoniem

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 18:57

Bestaat de foeiknop nog?

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 19:06

Ja, dat kan, die foeiknop. Doe ik ook wel eens. Maar zolang mensen ze blijven quoten wordt ik er weer mee geconfronteerd en laat ik me soms verleiden om er toch weer op in te gaan.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 19:08

Ansie schreef:
Anoniem schreef:
Hoe kan het toch dat iedereen hier hetzelfde ziet en weet behalve Cherie78. Nombrado, Arie53 en Ansie? Ik ben toch wel oprecht benieuwd waar jullie vier je 'wijsheid' vandaan halen.
Zitten jullie soms op dezelfde rijschool of hebben jullie een eigen clubje waar dit soort bijzondere feiten worden verkondigt? Want eigenlijk proberen jullie continue de in alle boeken geschreven rijkunst te ontkrachten met eigen feiten en fabels. Ik snap er eigenlijk niks van hoe het toch kan dus jullie als een klein groepje zo tegenstrijdig zijn over alom oude feiten van de rijkunst. En het valt mij op dat jullie 4 precies hetzelfde beweren dus dat moet toch ergens vandaan komen lijkt mij.
Dus waar komt jullie ideeën wat betreft de rijkunst vandaan? Wie is die persoon die jullie op deze bijzondere gedachten brengt?

Dat heeft niks met clubjes te maken. Ik ken ze verder niet, dus je kan het dan ook juist weer heel toevallig noemen ;)
Boeken bestuderen, zelf voelen en logisch nadenken.. en niet massaal achter de toppers aan rennen en oeehh en aaahh roepen, en je niet te veel laten verleiden door spektakel, dan kom je een heel eind.

Volgens mij zijn oji en setteke ook heel duidelijk over de schouderbinnenwaarts. De sbw zoals uitgelegd is gewoon klassiek. Zoals Emmelie het toont heeft niks met sbw te maken. Of ziet dat er voor jou uit als een sbw volgens de 'alom oude feiten van de rijkunst'?

Praktisch alles wat Emmelie toont, heeft niets met rijkunst en alles met bekhangen te maken. Helaas laten de juryleden zich door dit spektakel misleiden.

De invloed van het Engelse Volbloed en de gevolgen van het gebrek aan evenwicht zien we dan ook weer terug bij de huidige moderne dressuurpaarden. Tel daar nog de polderdressuur bij op en de paarden gaan steeds meer op de voorhand gaan lopen waarbij ze in de draf zelfs op het voorbeen afzetten!

Cardinal xx

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Of deze waggelde piaffe uit de polderdressuurleerschool van Janssen. Kijk ook even naar de onbalans van de ruiter (benenverschil links en rechts) bij deze kunstjes.

Afbeelding

Daar hoef ik dus voor op het paard te zitten om dit te zien. En voor de foto hieronder, zoals het hoort, ook niet.

Afbeelding

Leerzaam filmpje

http://www.youtube.com/watch?v=af1EvEtg ... e=youtu.be
Laatst bijgewerkt door arie53 op 19-11-13 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 19:11

krijg steeds meer de indruk dat arie bij voorkeur paarden fokt met een bezemsteel als ruggegraad...rug hoeft toch niet te kunnen hollen, bollen of buigen van hem :j

Denk dat ik het dan toch liever bij een kwpnner hou *\o/*

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 19:11

Je filmpjes bestaan niet, arie. Ik wordt een beetje moe van je plaatjes en ik denk niet dat je je ergens door gaat laten weerhouden om te blijven doorgaan met dit hele topic vol te spammen met onzin. Toch die knop maar weer s opzoeken.

Mocht je nog iets nuttigs gaan vermelden over academisch versus klassieke dressuur, graag. Blijkbaar hou je erg van lezen en mooie plaatjes. Maar inhoudelijk graag.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 19:19

Babootje en Jasmijn, ik neem aan dat jullie wel eens les geven? Hoe leren jullie de leerlingen dan SB?
Zeggen jullie dan, paardrijden is een dynamisch iets, dus maakt niet uit hoe jullie of jullie paard het leren?

En als jullie geen les geven, hoe zou je het iemand ter plekke uitleggen hoe ze een SB aan moeten leren?

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 19:20

Anoniem schreef:
arie53 schreef:
De romp kan niet worden gebogen.

Laat maar eens zien dan. :P

Weet je waarom je bij een gebroken rib of ribben niet in het gips hoeft?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 19:21

Omdat dat niet valt te gipsen.... weet je hoeveel pijn elke beweging van de rug doet als je een gebroken rib hebt...

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 19:25

Peppertree schreef:
Je filmpjes bestaan niet, arie. Ik wordt een beetje moe van je plaatjes en ik denk niet dat je je ergens door gaat laten weerhouden om te blijven doorgaan met dit hele topic vol te spammen met onzin. Toch die knop maar weer s opzoeken.

Mocht je nog iets nuttigs gaan vermelden over academisch versus klassieke dressuur, graag. Blijkbaar hou je erg van lezen en mooie plaatjes. Maar inhoudelijk graag.

Waar jij moe van wordt, zal mij worst zijn. Ik laat inhoudelijk zien wat en van de klassieke en van de academische dressur afwijkt.

Hersteld. het filmpje is nu wel te zien.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 19:27

oji schreef:
Omdat dat niet valt te gipsen.... weet je hoeveel pijn elke beweging van de rug doet als je een gebroken rib hebt...

Ja hoor. Stel je voor dat de ribben ook nog buigzaam waren dan kwam er van genezing van de breuk weinig terecht!

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 19:46

Wow, die schimmel die in het filmpje over een rechtopstaande paal springt. Echt indrukwekkend hoor. Dan heb je je paard wel echt super voor elkaar. Respect!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 19:47

Ribben zijn inderdaad niet buigzaam. Maar er zit ruimte tussen je ribben die je door beweging uit je ruggengraad en onder spierbeheersing kunt verkleinen.
Probeer zelf maar eens rechtop te zitten en dan naar links te buigen.
Rechts krijgen je spieren de lengtebuiging die we van ons paard vragen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 19:50

setteke schreef:
Babootje en Jasmijn, ik neem aan dat jullie wel eens les geven? Hoe leren jullie de leerlingen dan SB?
Zeggen jullie dan, paardrijden is een dynamisch iets, dus maakt niet uit hoe jullie of jullie paard het leren?

En als jullie geen les geven, hoe zou je het iemand ter plekke uitleggen hoe ze een SB aan moeten leren?

Natuurlijk moet je het wel doen met de hulpen "uit het boekje". Die zijn namelijk heel logisch opgebouwd voor de uitvoering. Als je dus iemand een SB leert met de hulpen die daarvoor staan, maar het komt niet door, omdat of de ruiter het niet goed doet of te weinig, of het paard nog wat scheef is, waardoor het meer begeleiding van hand of been nodig heeft dan zul je dat als instructeur moeten zien en begeleiden.
Maar zelden of nooit kom je er alleen met de hulpen uit het boekje en zul je het gevoel moeten overbrengen bij de juiste uitvoering.
Je hebt als instructeur te maken met een combinatie die nooit volmaakt is. Of het nu een paard is met een niet ideale bouw of een ruiter die alles nog moet leren. Die moet je dus allereerst gevoel bijbrengen. En dan doe je het wel eens anders dan "het boekje". Daarom is het geven van instructie en het vinden van een goede instructeur zo vreselijk moeilijk. Heb ooit een instructeur gehad die mij het juiste gevoel prima wist bij te brengen, maar nooit de theorie erachter uitlegde. Daarna een hoop instructeurs gehad die het boekje goed hadden gelezen maar niet het goede gevoel wisten over te brengen. En ik heb er lang over gedaan om beide verenigd te zien.
(En nee, ik geef geen les :D )

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 19:54

Veulen84 schreef:
Ribben zijn inderdaad niet buigzaam. Maar er zit ruimte tussen je ribben die je door beweging uit je ruggengraad en onder spierbeheersing kunt verkleinen.
Rechts krijgen je spieren de lengtebuiging die we van ons paard vragen.

Precies veulen. En de definitie van de romp van een paard omvat niet alleen de ribbenkast.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 20:00

Veulen84 schreef:

Dat zou niet best voor je ademhaling zijn

Citaat:

Die buiging ontstaat in de lendenwervels. Niet je ribbenkast

Rechts krijgen je spieren de lengtebuiging die we van ons paard vragen.[/quote]

Dat zijn de lendenspieren die een buiging van de lendenwervels mogelijk maken.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 20:40

Simpelman schreef:
Grappig Arie53,

Ik zie geen appuyement, geen pirouette en geen passage.

Welke oefening is dit?

Afbeelding

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 20:44

Ik ben ook nog steeds op zoek naar 'de' instructrice. Zelfde verhaal als Babootje. Ik wil iemand die het én over kan brengen én dingen zegt waar ik achter kan staan. Liefst voor minder als €100,- per uur. Tot nu toe altijd concessies moeten doen. Of misschien wordt ik zelf wel al kritischer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 21:07

Arie, Dus als ik het goed begrijp kan Emmelie niet rijden omdat ze op volbloeds rijdt? Ik denk dat je nog eens jezelf beter in de materie moet verdiepen.

En dan beweer je dat een gebroken rib niet in het gips moet omdat hij toch niet kan buigen. Nou, een gebroken bovenarm gaat toch ook het gips in terwijl dat bot ook niet kan buigen. De echte reden is dat een gebroken rib niet in het gips te zetten is.

De ribbenkast kan wel zeker buigen. Haal jij geen adem Arie? Vraag maar eens aan iemand die een openhartoperatie heeft gehad wat hij voelt wanneer hij moet hoesten. Het borstbeen is dan nml. doorgezaagd en aan elkaar genaaid. Waarom moet zo iemand met een kussen tegendruk geven wanneer hij hoest? Juist ja, Omdat er beweging in de ribbenkast zit.

Dus wat jij hier beweerd is hierbij nogmaals ontkracht.

Jij hebt onlangs foto's geplaatst van een goedkeurde hengst van jouw stamboek met een gezonken rug. Is dit wat jij graag hebt ziet dan. Wat is de toegevoegde waarde van een doorgezakte rug? Daarbij zie ik op de door jou steeds genoemde site van je stamboek ook volbloeds tussen staan en alle paarden zijn verschillend van bouw.
Kun je misschien dan nu eindelijk eens antwoord geven wat dan het verschil is met de door jouw geroemde Easp paarden en de KWPNers?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 21:43

LaPuchelle, dit was het filmpje van Emmelie en Apache wat ik eerder postte...

http://www.youtube.com/watch?v=5mLNOQGS-tg

setteke schreef:

Ik geef geen les hoor. Ik heb zelf nog veel te hard les nodig :)

In de basis denk ik niet dat het veel uitmaakt hoe je iets aanleert. Het gaat er om dat je de juiste reactie krijgt van het paard en die beloond. Als je voor het eerst een sb wil rijden met een jong paard, dan krijg je niet meteen de juiste reactie ook al geef je wel de juiste hulpen. De verkeerde reactie negeer ik en de juiste reactie beloon ik.

Ik denk dat op hoofdlijnen de hulpen helemaal niet anders zijn bij ruiters die hun paarden goed voor elkaar hebben. Maar uiteindelijk maakt de finetuning het verschil en kan het zijn dat goede ruiters op detail dingen iets net even anders aangeven bij hun paard. Zoals Simpelman wel zegt; het is net welke afspraak je met je paard gemaakt hebt. Als de uitvoering goed is, dan maakt het toch niet uit? Zolang de hulpen maar niet grof en storend zijn. En als de uitvoering nergens op lijkt, dan heb je de verkeerde afspraken met je paard gemaakt. :D

Er zijn zat ruiters die geen houding 'volgens het boekje' hebben, en toch heel functioneel rijden. Edward Gal wordt wel eens beschuldigd van stoelzit. Ik vind dat onterecht. Hij is een lange man en ik vind dat hij echt heel mooi meegaat in de beweging van zijn paarden. Zijn paarden worden niet gehinderd door hem. Dat is waar het om gaat wat mij betreft. Ik ken ook ruiters die prachtig volgens het boekje zitten, maar totaal niet mee in de beweging. Of heel passief rijden.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 21:50

Helemaal mee eens!

En ik vind dat Em daar een knap staaltje rond stuurt 8-) ik mocht willen dat ik zo de baan rond ging...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 22:10

Bedankt voor de link van het filmpje Jasmijn.

Ik vind dat Emmelie hier een nette proef rijdt. De schouderbinnenwaarts is misschien wat te schuin gereden en dat is het enigste wat er over te zeggen valt. Ze heeft er vast geen 10 voor gehad maar een 8 of 9 is op zijn plaats.

Emmelie zit iets achterover maar dat is waarschijnlijk omdat ze het paard dan beter uit kan zitten. Maar ze zit het paard niet in de weg net zoals Edward Gal misschien niet helemaal mooi zit maar hij en Emmelie hebben wel een functionele zit. Ik vind het echt fouten zoeken van diegene die commentaar hebben op deze proef. In de jaren 60/70 waren er ook ruiters die wat achterover zaten omdat ze het paard dan makkelijke konden uitzitten.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 23:14

Babootje en Jasmijn, bedankt voor de uitleg! Schept weer duidelijkheid in de verwarring die soms kan ontstaan :D

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 23:21

Anoniem schreef:
Hoe kan het toch dat iedereen hier hetzelfde ziet en weet behalve Cherie78. Nombrado, Arie53 en Ansie? Ik ben toch wel oprecht benieuwd waar jullie vier je 'wijsheid' vandaan halen.
Zitten jullie soms op dezelfde rijschool of hebben jullie een eigen clubje waar dit soort bijzondere feiten worden verkondigt? Want eigenlijk proberen jullie continue de in alle boeken geschreven rijkunst te ontkrachten met eigen feiten en fabels. Ik snap er eigenlijk niks van hoe het toch kan dus jullie als een klein groepje zo tegenstrijdig zijn over alom oude feiten van de rijkunst. En het valt mij op dat jullie 4 precies hetzelfde beweren dus dat moet toch ergens vandaan komen lijkt mij.
Dus waar komt jullie ideeën wat betreft de rijkunst vandaan? Wie is die persoon die jullie op deze bijzondere gedachten brengt?

Ooit wel eens gehoord van "in het rechte spoor" van J.Pronk?

Ooit wel eens gehoord van "de Handleiding ten behoeve van de nederlandse ruiters en hun instructeurs" samengesteld door de stichting Nederlandse Rijschool?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 23:24

jazeker Cherie. En ik heb nergens gelezen wat o.a. jij hier verteld.
waar heb jij dan bijvoorbeeld gelezen dat je zonder aanleuning moet rijden?