Opnieuw leren rijden - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 11:22

Neehoor valt mee, beetje last van mn schouder. Kan ik nie beter valles krijgen ipv rijles :Y)
Oke leuk, ik zal m ff opladen :)

Imre

Re: Opnieuw leren rijden - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 11:36

Als je mijn bericht quote kan je zien hoe ik het heb gedaan, KT. :)

Ik ga straks naar stal, mag Schimmes even aan de longe. Morgenochtend heb ik les, eens kijken of we dan die stakerij kunnen oplossen.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 12:49

*leest mee en kijkt filmpje*

:D :D Gaaf zeg! Wie zijn dat op het filmpje? Die paarden zien er goed gereden uit zeg :)) Ongelofelijk respect dat ze ook nog op elkaars paard stappen. Wordt er helemaal vrolijk van, wat een inspiratiebron!

Al had ik in het eerste stuk wel het idee dat het westernpaard er losser uit zag dan het dressuurpaard. Viel dit meer mensen op? Zou bijna overstappen naar western, nu ik dit gezien heb :D

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 13:15

Hallo, ik heb me volgens mij ooit in topic 1 voorgesteld, maar niet veel gepost , ik zit wel veel te lezen. Ik heb sinds kort les van Japeloup en verkeer nog in de verwarringsfase van wel begrijpen maar het nog niet tegelijk kunnen toepassen. Ik heb een Tinker van 18 jaar oud met een treurig manegeverleden, ook ik zelf heb een manegeverleden, dus veel werk aan de winkel!
Mijn aandachtspunten zijn (de belangrijkste :roll: )
-schouders laag
-handen minder dragen
-tenen naar binnen (heb kapstoktenen)
-meer navel naar binnen en minder holle rug trekken
-wendingen meer op buitenteugel rijden en gewicht verplaatsen naar binnenbeugel
-bij overgangen meer naar achteren blijven zitten en niet naar voren leunen
-halt leren houden op benen lang maken en uitademing

Zo, daar ben ik wel de komende tijd zoet mee.
Vanochtend heb ik gereden en uiteindelijk lukte het me om halt te houden zonder een ophouding! Molly was wel in de ultieme slofmodus, maar goed, het lukte. Als ze op de hoefslag loopt heeft ze vanwege haar manegeverleden een eindeloos doorkacheltempo, en zoiets als zomaar halt houden (zonder teugelgebruik) is voor haar totaal onbekend. Van draf naar stap of galop naar draf reageert ze trouwens erg goed op ademhaling. En het scheelt of we buiten rijden, daar is ze veel alerter dan in de bak. De bak heb ik wel al opgeleukt voor haar door zoveel mogelijk variatie in tempo en figuren te vragen (en soms leg ik een L of een kruis waar ze doorheen moet stappen/draven) maar buiten blijft favoriet.

Ik lees dus fijn mee en hoop hier veel te leren, en ik hoop ook op wat ondersteuning met mijn geploeter.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 14:21

Welkom terug hoor :)
Ik voel me alleen niet helemaal bevoegd je welkom te heten, dat is meer voor de cracks uit dit topic :o Maar leuk als je meepost vind ik :j

Lijkt mij ergens wel fijn, zo'n flegmatiek oud-manegepaard. Was die van mij maar wat rustiger! Ik heb ze liever moeilijk te motiveren, dan moeilijk rustig te krijgen :D

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 16:46

Bah. Wat een stom weekend als ik niet kan rijden. ^)
Heb net maar even wat droog geoefend voor de spiegel. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 17:27

Heb vanmorgen echt heerlijk gereden...... alles was gewoon goed, rijden op je ademhaling, zo gaaf...... meiske deed haar best, proestte en brieste, en ik heb genoten...... voltes met contrastelling, allebei de kanten op. Het wordt ook steeds makkelijker of zo. Zo fijn....... sturen met je navel en mijn lijf deed steeds vaker wat ik wil :D

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 18:44

Safiera schreef:
Welkom terug hoor :)
Ik voel me alleen niet helemaal bevoegd je welkom te heten, dat is meer voor de cracks uit dit topic :o Maar leuk als je meepost vind ik :j

Lijkt mij ergens wel fijn, zo'n flegmatiek oud-manegepaard. Was die van mij maar wat rustiger! Ik heb ze liever moeilijk te motiveren, dan moeilijk rustig te krijgen :D

Over een half jaartje wordt mijn PRE merrie zadelmak gemaakt, ik denk dat ik dan opeens op een heel ander soort paard zit.... maar eer ik serieuzer met haar aan de gang ga ohz (over minimaal dik een jaar) hoop ik zittechnisch al een stuk verder te zijn dan nu... en daarvoor is mijn tinker een prima leerpaard. In de bak is ze trouwens als ik alleen met haar werk wel voorwaarts, staat er een instructrice in het midden schiet ze meteen in manegecoma, dat is wel lastig hoor, maar ook daar komen wel weer doorheen.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 19:17

ja dat filmpje ken ik, leuk hè
Ik vind dat je zo goed het verschil in bouw en beweging kunt zien. En onze spin is een draf terwijl pirouettte een galop oefening is.

Hai fransje :wave: leuk dat je meedoet. "manegecoma" :')

Ik ben met Kid aan het galopperen- stop- draai en dan de andere kant op galopperen (beginnetje rollback)
vindt ze grappig en ze wordt er erg fanatiek van. Vooral als ik het per halve volte ga doen.
Ze heeft haar angst voor de waaischuifdeur weer overwonnen. Stoertje 8-)

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 20:44

Ha, iedereen weer fijn aan het rijden dit weekend!

Vind in dat filmpje dat dressuurpaard maar een log en traag geval bij die behendige kleine westernhorse.

Donderdag waren die van mij alletwee in de doordendermodus. Met mijn oude Miga durfde ik bijna niet in galop, want ze was echt link :roll:, wilde alleen maar hard. Twintig jaar oud, en hoe ouder hoe gekker! Vind het nooit zo'n leuk gevoel dat je niks te vertellen hebt, maar ook wel leuk hoor dat enthousiasme. Soms word je er alleen een beetje moe van, je kunt geen seconde je aandacht verliezen of vroem gaat de motor weer aan.

Vandaag had ik les met Venna, en daarna meteen Miga nog even gereden.
Vaak heb ik bij zo'n CR-les het gevoel dat we heel de tijd niks doen, beetje stappen, beetje draven, een galopje om paard los te krijgen en dat was het dan wel weer. Ik had het drukker dan het paard, in elk geval! Was wel een fijne les, denk dat ik morgen spierpijn heb in m'n schouders...van het loslaten. Ik moet me nog meer op de achterkant fixeren, m'n linkerpink niet vastzetten ^), nog meer terugschakelen en m'n been _lang_ houden.

Daarna meteen nog even op Miga gestapt en het geleerde in de praktijk gebracht :D En die liep echt hemels! Dat drammerige van donderdag kon ik nu omzetten in energie die ze vóór me ging gebruiken, 'alles' lukte op bijna geen hulp.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 20:55

geweldig filmpje!

Ik zit al een tijdje niet lekker in mijn vel. Merk ook dat ik heeel erg naar mijn les uitkijk, maar mijn instructrice is lekker op vakantie, dus dat komt volgend weekend pas. Maar ik heb wel een paasweekend vol paarden :D

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 21:02

Zo, ik kom me toch stiekum even melden. Yamcha en ik hebben via PM al het een en ander aan info uitgewisseld, en zodoende ben ik hier terecht gekomen. :-)

Even klein beetje achtergrond.
Ik heb mijn paardje, Ynia, nu 2 jaar en 1 maand, en ben onafscheidelijk met haar verbonden. Echter, 5 april 2010 sloeg het noodlot toe. Door een val van de trap heb ik de L2 wervel van mijn rug gebroken (Verhaal staat ook op profiel, in grote lijnen). Een operatie gehad om de breuk te stabiliseren, 3 maanden gerevalideerd, en toen weer rustig opbouwen.

Ben eigenlijk ook gewoon weer gaan rijden. Wel eens een paar keer flink geschrokken op de zeldzame momenten dat Ynia eens aan de kletter ging, maar verder niet veel.

Tot begin december 2011. Ynia heeft moeite met tegenliggers, en wordt niet graag 'opgesloten' tussen paard en bakrand. Dat is iets wat ze al had toen ik haar kocht. Ik was eraan aan het werken, toen helaas er niet naar mijn waarschuwing geluisterd werd. (Ik had degene die bij mijn les kwam rijden gevraagd op dezelde hand te blijven, dat deed deze persoon dus niet. Ik geef die persoon niet de schuld, laat me dat voorop stellen, maar ik heb wel een aankondiging gemaakt aan het begin.)

Afijn, persoon krijgt haar paard niet snel genoeg van de hoefslag, met als gevolg dat Ynia vol paniek de bak doorsjeesd (Ander paard ging er ook als een speer vandoor, de tegenovergestelde richting op). Andere persoon de cap paste niet goed en zakte voor haar ogen, waardoor haar paard stuurloos werd. En Ynia nogsteeds in paniek door de bak crosste. Toen kwamen ze elkaar aan de andere kant weer tegen, ik had de pech in de hoek bij K te zitten, Ynia draait 180 graden om en ik word in het momentum tegen de bakrand gesmeten. Ontzettende pijn in mijn rug. M'n wereld staat stil, ik denk: Niet weer. Gelukkig niets gebroken, maar wel een deuk in 1 van de wervels waar, gelukkig, de pinnen nog zitten van de operatie van 2 jaar terug. Sindsdien spookt het in mijn hoofd: Wat als ik toch nog een keer m'n rug breek? Wat als ik in een rolstoel moet? Wat als ik nooit meer opsta?

Daar komt nog bij dat ik een verhuis van NL naar Denemarken heb gemaakt, en paardje natuurlijk mee. Zij tijdens transport licht gewond geraakt, moest wennen aan de nieuwe omgeving, een nieuwe kudde... etc. Maar ja, ik wil weer gaan rijden, ik mis het zo, kan wel janken. Dankzij Yamcha durf ik voor de allereerste keer sinds december over mijn angst te praten. Ik heb ook uitgelegd, ik ben niet bang voor Ynia, ik ben niet bang van het rijden... ik ben doodsbang dat het fout gaat en ik nooit meer opsta, of erger nog, echt nooit meer kan rijden.

Zo! Is toch nog een heel verhaal geworden, haha! Sorry voor de lap tekst, mensen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 21:37

Welkom! En welkom Fransje!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 21:59

Jeetje StefenYina, wat een verhaal!

Je hebt duidelijk een hele hoop noodlottig toeval achter de rug. Lijkt me heel erg, dat je steeds met de gedachte loopt van: 'wat als ik niet meer opsta...' %) Raakt mij misschien extra, je verhaal, omdat ik ook mijn rug gebroken heb gehad. (L1 t/m L5) Verhaal mag evt per pb.
Ik ben toen ik weer mocht rijden ook weer opgestapt, en toen twee keer achter elkaar gevallen op m'n stuitje. Ik ben ook bang geworden, heel bang zelfs. Heb er na wel weer gereden, maar de angst om te vallen bleef. Ik kan niet zeggen dat ik bang ben voor de gevolgen van het vallen: in die zin maakt het mij niet zo veel uit. Als ik val terwijl ik doe wat ik het liefste doe... In die zin zeg maar. Maar het vallen... praat me er niet van. Komt bij mij al op het moment dat ik iets engs zie, waarvan mijn pony zou kunnen schrikken. Is hier al eens eerder door iemand genoemd, dat je paard makker kan zijn dan jijzelf.
Ik vind denk ik de angst het ergste. Op het paard de controle verliezen, niet meer kunnen ontspannen en rustig handelen... Paard onder je weg voelen rennen of springen... Daar zit het hem bij mij denk ik. Al heb ik een hoop geluk gehad met mijn breuken: Geen operatie nodig geweest (wel 4,5 mnd gipscorsetten) en alles is goed genezen. Heb niet meer kans dan een ander om m'n rug nogmaals te breken. Metaal er in lijkt me dan juist enger (?) omdat metaal de omgeving meer kan beschadigen dan de botten zelf (denk ik dan). Ik heb wel nog veel pijn, ook met rijden. En natuurlijk die angst...

Hoe gaat het nu met jou? En wat die je nog wel met je paard, behalve het rijden?

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 23:32

Jeetje Safiera, de L1 t/m L5...! Pfff. Ik denk dat jij nogmeer geluk hebt gehad dan ik! Heel heftig, al die verhalen, maar ik haal er wel kracht uit, dat merkte ik vanmiddag al in mijn PB's met Yamcha. Het is goed om te weten dat je er niet alleen voor staat, dat er anderen zijn die een zelfde verhaal hebben, die ook zoiets hebben meegemaakt. Gedeelde smart is halve smart, zeggen ze wel eens... nou, na vandaag: I'm a believer!!

Ik moet zeggen, de pinnen voel ik weinig van, en de dokter heeft dan ook aangeraden dat als ze er niet uit hoeven (dwz als ik er geen last van krijg), ze beter kunnen blijven zitten. Ook mijn instructrice in NL had pinnen in haar rug, en ook zij kan hier al 9 jaar goed mee leven, dus ook zij heeft wat dat betreft een handje gehad in mijn revalidatie.

Het gaat nu wel goed met mijn rug. Af en toe als ik een verkeerde beweging maak, of te onbezonnen ben, kan ik nog wel eens last hebben, maar ook naar mate het weer beter wordt, voel ik minder van de stijfheid, die eigenlijk het meest nukkig is voor mij.

Ynia en ik doen ontzettend veel grondwerk, van longeren tot VD, van NH tot wandelingen buiten, langs de weg, in het bos etc. Ik ben dan ook een gelover in wat je op de grond qua vertrouwen bereikt, je profeit hebt in het zadel.
Momenteel rij ik niet. Ik ben begin maart nog wel een keer opgestapt (Door de verhuizing, revalidatie van mij in december, en paard na aankomst in Denemarken, kon ik niet eerder), maar kwam erachter dat de lepel van mijn zadel te hoog oploopt, waardoor er druk op mijn stuitje ontstaat. Ik kan niet ontspannen, en daardoor loopt Ynia ook op eieren. Tja, ik kan niet uitleggen dat door een combinatie van angst en pijn ik verstijf, het enige wat zij opmerkt, is dat ik gespannen ben, en reageert daar natuurlijk op. Dat is geheel mijn schuld.

Gelukkig komen mijn vrienden over 3 weken met mijn andere zadel (Pfiff ijslander zadel, op maat gemaakt voor mijn Fjordje). Dat zadel heb ik al bijna een jaar niet gebruikt, maar heeft een veel vlakkere lepel. Er van uitgaand dat dat zadel nog past (verwacht het wel, madame is al bijna 10 en is in al die tijd qua omvang ook niet veranderd), zullen jullie over 3 weken hier mijn bevindingen terug kunnen vinden. :-)

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 11:40

Even een ego-post, lees later vandaag of morgen bij.

Zat om kwart voor 10 vanmorgen al te paard voor een spoedlesje vanwege de staakpogingen van Schimmes. Blijkbaar had ik het goed opgelost van de week, want ze was heel meewerkend! :) Uiteindelijk kwamen er toch wat omdraaipogingen en heb ik nog wat bruikbare tips gekregen. Daarna kon ik het prima oplossen en ik heb heel fijn gereden. :) Lesgeefmens vond Schimmes ook mooi in haar spieren zitten en duidelijk sterker geworden. Ze liet op het laatst ook heel fijn los en was door het longeren van gister lekker soepel. Ik was weer helemaal blij met mijn merrie. <3

Nu naar een verjaardag, aan het eind van de middag nog lesgeven en vanavond naar de bios. Druk programma vandaag!

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 12:22

goh wat een verhalen zeg over de breuken in de ruggen brrrr.... vindt het wel heel knap _/-\o_ dat jullie er zo bewust mee bezig zijn en toch door willen zetten.

Imre: klinkt goed. fijn dat je wat bruikbare tips hebt gekregen.

Ik ben vandaag voor het eerst op Adelheid gestapt!!!! :j
het opstappen ging heel goed! ze bleef heel braaf staan, toen rustig weggestapt. Toen vond ze het in ene heel spannend worden (ik onbewust ook) en toen ging ze rondjes rennen om een medestalgenoot die aan het rijden was. Na een minuutje heb ik haar terug gekregen en zijn we even rustig gaan stappen en heb ik haar meer teugel gegeven. Zodra ze helemaal rustig was heb ik haar uitbundig beloond.
Toen rustig aan wat drafwerk gaan doen en de hele bak even verkend onder het zadel. Wat kan ze sjouwen zeg! Ze is zo anders in haar gangen dan mijn vorige paard. Ik kan ook echt als een huis blijven zitten op haar (tot nu dan he).
heb uiteindelijk 10 minuutjes gereden en toen lekker aan de hand uitgestapt.
Al met al een heerlijke ochtend

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 12:32

Gaaf Partywitch! Vind de naam van je nieuwe paard ook echt geweldig.

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 12:33

partywitch schreef:
goh wat een verhalen zeg over de breuken in de ruggen brrrr.... vindt het wel heel knap _/-\o_ dat jullie er zo bewust mee bezig zijn en toch door willen zetten.

Tja voor mij persoonlijk is het een 'no-brainer'. Paardrijden is al zo lang als ik me kan herinneren mijn passie, en mijn Fjordje is een geweldig beest. Grappig, slim, aanhankelijk, mooi en enorm lief (Maar wel eigenwijs, natuurlijk). Al vanaf mijn jeugd wilde ik een Fjord, maar destijds vonden mijn ouders dat geen goed plan, juist omdat Fjorden erom bekend staan zo eigenwijs te zijn. Het werd toen een KWPN'er. Maar ja, toen ik 30 was en toch weer aan een paard wilde beginnen, was het -mijn- keuze. Ynia is dus een waargeworden droom voor mij. Voor haar (en ja, ik weet dat dit ERG Penny klinkt... :P ) overwin ik mijn angsten wel. Ze is het waard. Ik weet dat het tussen mijn oren zit, en niet die van haar. :-)

Mijn geel bolletje:
Afbeelding

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 14:33

oh wat een leuke foto. Vindt het heel knap van je! (en nee dat klikt niet penny hoor!!)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 15:03

partywitch schreef:
oh wat een leuke foto. Vindt het heel knap van je! (en nee dat klikt niet penny hoor!!)

Helemaal mee eens!

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 15:28

*Bloost* Dank jullie wel!

Overigens, Safiera, ik ben nieuwsgierig en las de topic in je onderschrift. Iemand heeft je toen richting de site van Rick Gore gestuurd. Heb je daar nog iets aan gehad? Persoonlijk heb ik wat lessen samengesteld voor Ynia, gebaseerd op zijn methodes, en die hebben enorm geholpen in mijn werk met Ynia, sinds mijn ongeluk in december.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 15:38

Eh nee, dat heb ik niet uitgezocht toen. Wat is zijn filosofie?

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 15:50

De visie van een paard, dus leren denken als een paard. Een paard kent geen nuances, een paard denkt zwart-wit. Dus om de leider van een kudde te worden, moet je erg lineair kunnen denken.
Ik train Ynia dus ook op die manier, en het werpt vruchten af. In de afgelopen maanden dat ze nu in Denemarken staat, is zij langzaam maar zeker leider van de kudde merries waar zij bij staat geworden (mede ook omdat de vorige alpha verkocht is, en een ander met een hogere positie ook, dat zorgt voor onrust in de kudde, en geeft andere paarden de mogelijkheid zich ineens omhoog te wurmen. Zo ook Ynia).

Laatst wilde de kudde naar binnen stormen toen het tijd was naar stal te gaan (we doen dat hier met het sluizen per kudde, dus een vaste routine en een deel de paarden zelf naar hun plekje laten lopen, gaat heel goed, maar heel af en toe...). Ynia liep natuurlijk voorop als leider, en haar maatje achter haar. Toen kwam de rest aanstormen. Op het bereiken van Ynia en haar maatje, begonnen de laatstgenoemden te draven. Ik stond op zo'n 15-20 m afstand en riep Ynia toe te stappen. Prompt gaat Ynia terug in stap, geeft de kudde chaos een waarschuwingstrap en het hele spul loopt vervolgens rustig naar binnen.

Ja, Ynia is leider van haar kudde. Maar ik ben de leider van Ynia. Ondanks alles, weet ik dat ze zal luisteren naar een commando dat ik geef.

Als je interesse hebt, stuur ik je de 'lessen' die ik voor mezelf heb gecreeerd wel toe via PB, laat maar weten. :-)

Website: http://www.thinklikeahorse.org - door Rick Gore
Hij is erg direct, maar wel enorm eerlijk.

Edit: Gelijk ook maar in onderschift gezet, ik denk er nooit aan op het moment dat het eigenlijk waardevol kan zijn. :P

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 18:54

Effe ene korte update:
Vandaag naar Drente gekacheld en heerlijke buitenrit met m'n dochter gemaakt (ze wist van niks ;) dus kon ze onderweg ook niet zenuwachtig worden.
Gastvrij ontvangen, we voelden ons direct thus op de deze manege & met braaf paardje onder ons en de manegebaas zelf voorop lekker relaxed 2 uur de bossen in met z'n drieen.
Niet teveel nadenken over je houding e.d. (dat mag maandag in de les wel weer) = laat de boel maar en genieten.
Dit smaakt absoluut naar meer :)