[INFO] Aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 14:23

Regenpier. Eigenlijk vind ik hem daar veelste diep lopen. Hij valt naar voren en maak je het bijzonder moeilijk om hem bergopwaarts te krijgen. .
Het 2e plaatje vind ik zo slecht nog niet, daar mag hij iets ronder.
23 jaar zou ik hem niet geven.

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 14:29

Oke, bedankt voor je commentaar! En voor het compliment :)
Hoe kan ik haar vanuit de 1e foto wat opgerichter laten lopen? Actiever? Of loopt ze actief genoeg?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 14:39

volgens mij loopt hij daar een behoorlijk tempo. Natuurlijk is snel niet hetzelfde als actief, maar ik verwacht niet dat hij de achterhand er nog verder onder kan brengen op dit moment.
Heb je geen les?
Je moet uitgaan van foto 2 en hem daarin wat ronder maken. Vanuit foto 2 is het veel moeilijker.
Ik weet niet of je bekend bent met voor en achter de loodlijn, maar dan zie je dat de neus op foto 2 iets voor de loodlijn is en bij foto 1 er achter. Probeer hem op de loodlijn te rijden op de wedstrijd.

brendakappe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 14:55

dyoka schreef:
ik woon in de omgeving utrechtse heuvelrug.

Misschien is de treekhoeve (Leusden, bij Amersfoort) wat voor jou?
Wij hebben meerdere instructrices en ik vind ze allemaal heel goed. 1 van de instructrices is wat duurder dan de rest, dat is de eigenaresse van de manege.

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 15:30

superwoman schreef:
volgens mij loopt hij daar een behoorlijk tempo. Natuurlijk is snel niet hetzelfde als actief, maar ik verwacht niet dat hij de achterhand er nog verder onder kan brengen op dit moment.
Heb je geen les?
Je moet uitgaan van foto 2 en hem daarin wat ronder maken. Vanuit foto 2 is het veel moeilijker.
Ik weet niet of je bekend bent met voor en achter de loodlijn, maar dan zie je dat de neus op foto 2 iets voor de loodlijn is en bij foto 1 er achter. Probeer hem op de loodlijn te rijden op de wedstrijd.

Ik heb les ja!
Voorheen was ze altijd helemaal niet actief, op deze wedstrijd heb ik haar lekker actief gereden waardoor ze rond kwam. Ik zal je tips gebruiken in mijn rijden, bedankt :D

GeorgetteB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 10:58

Het ziet er i.i.g. wel ontspannen uit! ;)

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 11:49

Ik meld me hier ook even..
Ik rijd op een belgisch trekpaard.. wel slank gebouwd.. Ze is nog maar 4, maar ze leert heel snel. Vaak loopt ze al vaak ontspannen en actief. (Het was een ontzettend bokkertje die graag even een ererondje in galop deed.. zonder toestemming uiteraard ;) ) De achterhand wordt steeds actiever, die zet ze er al goed onder..
Ik hoef ook nauwelijks hulpen te geven wanneer ze ontspannen is. Soms lijkt het zelfs dat ze mijn gedachten kan lezen qua overgangen, maar ze zal mijn lichaam zich wel voelen voorbereiden.

Maar nu komt het.. ze is eigenlijk ook een beetje onvoorspelbaar.. en lijkt misbruik te maken wanneer ik haar 'vrijheid' geef met mijn handen. Ik vind zelf dat ik eigenlijk iets te veel druk geef in de mond, maar zodra ik haar meer ruimte geef lijkt ze dit een vrijbrief te vinden.
Het is absoluut niet zo dat ik trek, of dat ze heel hard is in de mond.. was ze wel, wordt steeds minder.. Hangt ze zelf te veel in mijn handen?? Moet ik haar juist meer voorwaarts rijden?? Graag tips..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 12:42

tja, voor het onvoorspelbare wanneer ze vrijheid krijgt, zou ik vaak even lange teugel geven en direct weer oppakken. Tot de grens gaan om het zo te zeggen. Zorgen dus dat je haar wel aan het werk houdt bijv op een volte of een tempo wisseling tussendoor. desnoods ga je een paar x terug naar de stap (niet altijd natuurlijk)

Soms hangt ze in je handen?
Als ze al actief is, heeft bijdrijven geen zin. Belangrijk is om de kleinste verandering te voelen, voordat ze daadwerkelijk in je handen hangt. Hierop geef je een klein rukje, zodat het niet prettig is om te hangen. Wanneer ze daadwerkelijk aan het hangen is en jij dus te laat bent, dan moet je hulp extra groot, wat voor beide niet prettig is. Even de teugels los laten is ook een optie, maar wanneer je dat vaker doet, zal het paard juist gaan hangen. Zorgen dat je het voor bent is de echte oplossing.

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 12:50

Ik vraag me juist af of ze in mijn handen hangt. Dit omdat als ik haar iets meer ruimte geef ze haar eigen ding werkt doen.
Ik ben haar gelukkig steeds meer voor met dat onvoorspelbare.. Net zoals ze mij aanvoelt, voel ik haar ook steeds beter.

met Een rukje neem m ik aan dat je bedoelt even mijn handen goed sluiten. Wil niet dat ze weer hard in de mond wordt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 13:19

Helenalena schreef:
Ik vraag me juist af of ze in mijn handen hangt. Dit omdat als ik haar iets meer ruimte geef ze haar eigen ding werkt doen.
Ik ben haar gelukkig steeds meer voor met dat onvoorspelbare.. Net zoals ze mij aanvoelt, voel ik haar ook steeds beter.

met Een rukje neem m ik aan dat je bedoelt even mijn handen goed sluiten. Wil niet dat ze weer hard in de mond wordt.

nee, echt even kort de handen heen en weer. juist door lang druk geven (hangen), wordt het paard hard in de mond
Hangen is heel letterlijk, zou niet weten hoe je daarover kan twijfelen. Dan moet je als ruiter het hoofd van je paard dragen.....

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 21:33

Nee, ik hoef niet haar hoofd te dragen.. alleen wanneer ze iets te veel op de voorhand is. Maar dat gaat al steeds beter. De vraag was meer bedoelt dat ze misschien te veel steun van mijn hand vraagt. Omdat ze eerst hard in de mond was, lijkt mij dat meer druk in haar mond dan naar mijn idee prettig is, misschien wel veilig voelt voor haar.. als je begrijpt wat ik bedoel.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 21:59

Ja, maar dat heeft niks met hangen te maken.
Je kan haar gewoon meer sensibel maken door steeds minder steun te geven. Je bent er al mee bezig, dus zal vast goedkomen. Op eigen benen lopen met een ruiter op je rug is niet makkelijk, niet elk paard reageerd daar hetzelfde op. Blijkbaar vind zij de steun wel fijn en moet je dat langzaam afbouwen en worden je hulpen ook steeds kleiner.

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 10:04

GeorgetteB schreef:
Het ziet er i.i.g. wel ontspannen uit! ;)

Hihi ja, dankje! :)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 16:48

Hopelijk mag ik hier mijn vraag over het toewerken naar aanleuning neerleggen, ben benieuwd of jullie me op weg kunnen helpen, of kunnen doorverwijzen!

Mijn 5-jarige IJslander (met relatief korte hals) durf ik sinds kort echt 'ingereden' te noemen. Dat wil zeggen: gas, rem en stuur zitten erop. Daarnaast laat hij in stap al zien dat hij kan vertragen/versnellen, in draf zijn we hiermee bezig. We rijden veel (schijn)overgangen. Zijn achterhandgebruik is een groot aandachtspunt, net als het ondertreden. Logisch voor een jonkie, maar die van mij is nog net een tikkeltje stijver dan wat ik verder om me heen zie. We rijden eigenlijk alleen buiten, in lange, rechte lijnen. Wel vraag ik regelmatig stelling op beide handen, wat hij nog erg moeilijk vindt. Aan het einde van een rit pakt hij dit beter op dan aan het begin.

Aan de hand zijn we net begonnen met schouderbinnenwaarts. Dit vindt hij ook lastig: hij wil sneller gaan lopen, begint te klieren, om zich heen te kijken etc. Wanneer ik hem beloon met voedsel op de goede momenten laat hij mooie stukjes zien. Ik vraag telkens een paar goede passen, beloon en wissel dan van hand. Dit in sessies van max. 15 minuten. Tijdens het werken adh laat hij lengtebuiging zien. Niet direct, dit komt wanneer hij 'opgewarmd' is.

Onder het zadel laat hij uit zichzelf (nog) geen lengtebuiging zien, laat staan aanleuning. Onder het zadel zijn we dan ook voornamelijk nog bezig met rechte lijnen en overgangen en niet zozeer met buiging, wat een oorzaak kan zijn. Hij heeft de neiging zijn hoofd in draf wat hoger te houden dan in stap tijdens het rijden. Hier maak ik me een beetje zorgen over, want ik wil graag dat hij zijn rug zo goed mogelijk gebruikt.

Wanneer ik de druk op de teugels tijdens het rijden opvoer tot er een reactie komt, laat hij zijn hals wel 'vallen'. In eerste instantie te diep, maar dit is te corrigeren. Alleen moet ik, om dit te bereiken, de druk wel een stuk verder opvoeren dan 'licht contact'. De druk laat ik (grotendeels) wegvallen zodra hij de gewenste reactie geeft. Wat ik daarna direct voel is een opbollende rug, het lijkt dan alsof ik ineens op een pony zit die 5 cm hoger is.

Is dit volgens jullie een correcte manier om te werken, of zou ik met licht contact moeten blijven rijden, de oefeningen onder het zadel uitbreiden en wachten tot het vanzelf komt?

Ter aanvulling: tijdens het longeren heeft de pony ook moeite met ontspannen. Sinds ca. 2 maanden longeer ik 1x per maand met een pessoa. Deze stel ik heel licht af, waarna de pony ineens een veel betere houding heeft. Ondanks dat er niet veel druk op de pessoa staat.

Alvast bedankt!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 16:55

Ik weet niet in hoeverre je de druk verhoogt. Dit is echt maar een klein beetje verschil met licht contact en duurt maar heel kort. Anders krijg je toch echt het in de krul trekken idee. De rug moet eerst "opbollen" (lomp gezegd) en daarna kpmt de hals en hoofdhouding. Zoals jij het uitlegd, lijk jij meer bezig te zijn met de hoofd en halshouding.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 17:02

superwoman, eigenlijk ben ik er niet mee bezig, wel heb ik een keer gewerkt met de druk verhogen om te zien wat er zou gebeuren. Dus even voor de goede orde: het is niet de manier waarop ik standaard met hem bezig ben! Plezier staat op dit moment sowieso nog voorop, dus we concentreren ons op de buitenritjes met het werken aan de hand en longeren ter afwisseling.

Wat jij dus eigenlijk zegt, is inderdaad de aandacht houden bij het loswerken en hem zijn hoofd- en halshouding helemaal zelf laten bepalen, ook al is die niet optimaal voor de rug op dit moment?

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 17:04

Ik denk dat je nu 2 stappen door elkaar haalt. Jij wilt dat hij zijn hoofd naar beneden doet, zodat hij zijn rug goed gebruikt, maar wat je wil bereiken is dat hij zijn rug goed gebruikt waardoor hij als gevolg hiervan zijn hoofd naar beneden doet.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 17:06

Lollieloes, dat laatste is inderdaad wat ik wil bereiken! Bedankt voor je heldere reactie :j

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 09:33

badeendje schreef:
Ik denk dat je nu 2 stappen door elkaar haalt. Jij wilt dat hij zijn hoofd naar beneden doet, zodat hij zijn rug goed gebruikt, maar wat je wil bereiken is dat hij zijn rug goed gebruikt waardoor hij als gevolg hiervan zijn hoofd naar beneden doet.

Idd, dat bedoel de ik :D

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 14:08

Haha, bedankt voor deze input, had ik even nodig! We kunnen weer verder nu :D

xVeraah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 14:03

Hoihoi,

Ik rijd op een zeventien jarige merrie, arabier x nrps

Als ik haar aan de teugel wil laten lopen, doe ik dat altijd uit ontspanning. Dat ik dus heel licht contact heb.
En dan gaat ze met haar hoofd naar beneden, maar niet echt met een kromming ofzo.
Als ik dan zachte kneepjes wil geven, dan schiet haar hoofd gelijk weer omhoog. Hoe kan ik
haar dan toch rond laten lopen? Kan iemand mij ook dat van 'achter naar voren rijden' uitleggen?

Liefs,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 20:16

Het is me nu gelukt om een paard aan de teugel te krijgen in een les na iets meer dan een half uur rijden. (Niet het paard dat ik deel lease, maar een ander paard.) Ik vond het lastig om dat voor elkaar te krijgen en ik was tegen die tijd ook moe van het rijden. Ietsjes later verloor ik mijn eigen houding een beetje en was ik het gelijk weer kwijt. Kan ik daar nog iets aan doen of is het een kwestie van blijven oefenen en langzaam komt het wel goed? Het blijft lastig voor mij om draf vol te houden.

Kentiapalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 20:33

Wat dacht je van een beetje geduldiger zijn? Je bent pas net begonnen...

Je mag het zien als een stap vooruit. Blijkbaar heb je je manegepaard actief genoeg laten lopen en hem daarbij niet gehinderd, door bv je zit of je handen.

Gewoon dooroefenen en even nadenken als het goed gaat, waarom dat dan was. Als je op verschillende manegepaarden rijdt ga je merken dat elk paard een eigen aanpak nodig heeft.
Sommige paarden (vaak de meeste) lopen niet actief genoeg en moet je voorwaards rijden en actief maken aan je been. Sommige paarden zijn wat stijf en daar moet je vaak veel voltes mee rijden. Bij sommige paarden moet je vooral rustig en rechtop blijven zitten en met rustige hand rijden. Natuurlijk is dat bij elk paard een goed idee.

De momenten die goed gaan komen vanzelf vaker en langer.

haribootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 22:19

Je moet idd geduldiger zijn.. je moet niet verwachten dat ze na 1 maandje al perfect loopt! Maar het ziet er wel goed oud hoorverder :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 07:45

xVeraah schreef:
Hoihoi,

Ik rijd op een zeventien jarige merrie, arabier x nrps

Als ik haar aan de teugel wil laten lopen, doe ik dat altijd uit ontspanning. Dat ik dus heel licht contact heb.
En dan gaat ze met haar hoofd naar beneden, maar niet echt met een kromming ofzo.
Als ik dan zachte kneepjes wil geven, dan schiet haar hoofd gelijk weer omhoog. Hoe kan ik
haar dan toch rond laten lopen? Kan iemand mij ook dat van 'achter naar voren rijden' uitleggen?

Liefs,

Zou je eerst een stukje terug willen lezen, want alles is vaak uitgelegd.
Kneepjes geven is niet de manier.
Daarna wil ik je graag verder helpen.