Opnieuw leren rijden - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SabM

Re: Opnieuw leren rijden - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 10:46

Tnx .... deze ouwe m*ts is 33 geworden vandaag :oo

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 10:52

Broekie!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 10:54

Gefeliciteerd!

Ik zeg niks, ik word dit jaar 30 :+

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 11:15

Wat fijn dat het wat beter gaat met Janus en vooral ook dat de DA zegt dat het snel over zal gaan bij deze behandeling.

Yamcha, prachtig moment. En ook heel mooi verwoord hoe je door je paard tot deze inzichten bent gekomen.

Je herinnert mij eraan dat ik zoiets vroeger heel vaak deed met mijn pony. Als ik het laatste hooi gevoerd had, dan ging ik zitten in de stal en dan heel rustig worden in mijzelf, en dan kwam hij er of bij liggen, of zo boven me staan met zijn kin heel licht op zijn hoofd en ging hij staan slapen. Dit is een heel aantal jaar geleden toen hij nog aan huis stond bij mijn ouders, maar nu je het zegt betrap ik mezelf er op dat ik hiervoor de rust/tijd niet meer neem. Bij deze een goed voornemen.

Liesje, het verleden kan je niet veranderen, alleen de toekomst. Schuldig voelen heeft geen zin, bewust zijn wel. Wees niet te ongeduldig, het komt allemaal wel ;)

SabM: gefeliciteerd!!

Imre, super dat je dat nu ook met witje gedaan hebt, volgens mij gaat dat helemaal goed komen samen ;)

Gisteren en eergisteren weer met Durinn gewerkt aan de tölt en het is zo gaaf hoe snel hij sterker wordt. Het is nu steeds makkelijker om hem goed over zijn rug te laten lopen, bij het aantölten trekt hij zijn rug nog een beetje strak maar na een paar passen laat hij dat los. Instructrice zei dat als ik hem goed voel lopen, zijn rug aan het deinen is, hoe stoer is dat! Takt wordt ook steeds makkelijker, in het begin nog wat draverig omdat ik hem in de ontspanning wil hebben en/of hij teveel op de voorhand loopt, maar na een poosje pakt hij goede takt en houdt dit zelf goed vol. Gisteren wat lol gehad met een stalgenoot en wat carrousel gereden, en dan trekt hij echt op aan haar pony en maakt meer tempo dan hij dacht te kunnen, zonder daarbij de goede houding of takt te verliezen. Zo'n gaaf gevoel, die krachtige rug die voorgestuwd wordt door de achterhand en aan de voorkant bijna niets in handen, hij loopt dan echt op zijn eigen benen. Ik ben zo flieft! <3

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 11:36

Poeh meiden wat gaan jullie hard.

@Sab: van harte!!

@KT welkom terug, fijn dat je weer beter bent en inmiddels ook weer afgekoeld?

Ik las net iets over balkenwerk. Dat doe ik heel veel, bijna altijd als ik rijd. Helpt goed voor mij om afstanden te schatten, maar ook voor paard. Ze gaan om een gegeven moment zelf kijken, en ze worden er los van. Lage in-uitjes is ook super werk, maar vind het altijd zo'n gedoe om dat allemaal op te bouwen en af te breken. :o
Van de week had ik bijv vier galopbalken: 1 op 6 m, 1 op 3 m en dan weer een op 6 m. Doel is dan vooral om daar actief maar rustig doorheen te gaan, als ze gaan vliegen dan komt het niet uit. En als het op de eerste niet past komt het ook niet goed trouwens.
En aangezien Venna sinds ze weer goed is graag vliegt...was dat een leuke oefening.

Maandag had ik mijn lief een filmpje laten maken om zelf eens te kijken hoe het gaat. Kwaliteit was redelijk belabberd (toch een beetje donker in de binnenbak), anders mochten jullie het ook zien.
Toch grappig dat je zoveel dingen anders ziet op film dan wanneer je rijdt. Ik heb bijvoorbeeld het idee dat ik heel veel overgangen rijd, maar als ik dan de film kijk kan dat best nog veel meer, haha.
En er zijn een aantal dingen in m'n zit die me ergeren, zo'n videootje is een mooie trigger om daar nog harder aan te werken.
Paard loopt lekker soepel maar moet meer op de achterhand. Ik heb eigenlijk goed dressuurles nodig, maar weet niet zo goed naar wie ik moet gaan. Aan de andere kant wil ik ook nog verder met CR en met mijn springlessen...en je kunt niet alles hebben.

Indraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 11:50

Goh, wat is dit een interessant topic! Ik ga het eens op mijn gemak helemaal proberen door te lezen! Ik ben na 15 jaar weer begonnen met lessen en ben nu 5 lessen verder. :o Ik ben nog heel erg zoekende, doe dingen op de automatische piloot zoals ik járen geleden heb geleerd en sommige dingen ben ik (voor mijn gevoel) helemaal kwijt. Ik merk ook dat ik er nu heel anders in sta. Voorheen was het gewoon technisch rijden en veel minder gericht op het paard en nu ben ik vooral bezig met een goede combinatie hierin te zoeken. Ik zit met heel veel vragen en hoop dat ik hiertussen wat antwoorden kan vinden! :D

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 13:58

Gefeliciteerd SabM

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:23

Japeloup, nog bedankt voor je tip van die brug! Ga hem zeker eens proberen :j
En vandaag maar eens een begin maken met het topic deel 1 door te lezen.. :+

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:30

Gefeliciteerd, SabM! :)

Succes voor de nieuwe mensen die beide topics gaan doorspitten. Ze zijn echt de moeite waard! Nog even en we zitten al aan deel drie!

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:30

Imre schreef:
Gefeliciteerd, SabM! :)

Succes voor de nieuwe mensen die beide topics gaan doorspitten. Ze zijn echt de moeite waard! Nog even en we zitten al aan deel drie!

Deel 3 alweer.. Oh my god :') Dit is gewoon huiswerk, haha!

edit: leuk huiswerk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:41

Ik open deel 3 wel weer, hoor.

Even wachten tot volgende week zondag, dan gaan Vegs en ik weer op de kiek :D

12rebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 18:17

elastiekjes onder de rokjes, kan je dan niet blijven hangen met je handen als paard schikt?
Hoe groot moeten de elastiekjes dan zijn. ondanks dat het rijden steeds beter gaat wil ik nog wel eens onrustig zijn in mijn handen dus misschien is dit ook een oplossing voor mij. ga het van de week proberen.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 18:20

Je neemt van die post elastieken, en pakt die alleen vast met je pink. Mocht je van je paard vallen, laat je dit makkelijk los, of ze breken.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 18:23

Je pinken?

12rebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 18:27

Oké, ik ga het proberen. Wordt vervolgd.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 18:35

Zooist schreef:
Je pinken?

:Y)

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 19:19

Vandaag de hele dag op nascholing geweest en morgen weer. Heb na de tijd lekker het kopke even leeggemaakt bij Kelly. Geen tijd gehad om te lezen of reageren, helaas.
Zie dat Sabm een cadeautje bij dr naam heeft, dus VAN HARTE GEFELICITEERD!

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:52

Ik ben helaas mijn hele verhaal kwijt pot.....*dorie
Kijken of ik het nog op kan brengen om alles weer te typen zzzucht

SabM gefeliciteerd *\o/*

Liesje, welkom hier :) je bent hier helemaal op je plek. Ik zie dat je al huiswerk gekregen hebt van Japeloup :D
Als je in Soest woont, dan ben je van harte welkom om een keer bij mij en mijn paard te komen kijken en als je het leuk vind om een stukje te rijden. Ik kan je dan kort even kennis laten maken het "nieuwe rijden". Ben uiteraard geen instructrice, maar kan je wel wat verschillen laten voelen.
Mocht je een keer te paard zitten, en het is een braaf paard: ga maar eens beginnen met de teugels in een boog, en het paard de baan door sturen met alleen zit/been/evenwicht/houding etc. Kijk maar eens hoeveel controle je hebt over de richting. Probeer op deze manier ook maar eens tempoverschillen te maken. Ben je in staat om te versnellen en terug te komen in tempo zonder iets met je teugels te doen? Wat doet jouw ademhaling met het paard? Als je ademhaling diep is, of juist hoog, langzaam of snel. etc. Ga maar eens goed voelen hoe je in het zadel zit. Desnoods met je ogen dicht. Voel je ergens spanning in je lijf? Op deze manier kan je toch alvast zelf wat aan de slag gaan, maar eigenlijk, om het goed te doen, kan je niet zonder les. Je hebt iemand nodig die je helpt vanaf de grond.
En het allerbelangrijkste is: als je besluit om op een goede manier te leren rijden, dan moet je echt de knop bij jezelf omzetten, en dat begint met het niet meer belangrijk vinden of je paard "aan de teugel loopt of niet".

Citaat:
Paardrijden is voor mij altijd geweest: Als je op een bokkend paard kunt blijven zitten, zo hoog mogelijk kunt springen, zo hard mogelijk kunt crossen, zo veel mogelijk aan de teugel loopt. Dán kon je pas echt rijden..
helaas bestaat dit beeld nog steeds bij veel ruiters.
Ik heb een stalgenoot die pas sinds een jaar rijdt. Ze vind het altijd leuk om bij de bakrand te komen staan als ik rijd. Op de een of andere manier is ze wel nieuwgierig naar manier van aanpak.
Wat ze standaard zegt: als je nu een keer doorvraagt bij je paard, dan loopt ie waarschijnlijk wel aan de teugel. Hihihihi lekker belangrijk. Ik ben bezig met andere dingen. HEt mooiste voorbeeld vind ik dat ik bezig ben met vierkante voltes en de plaatsing van de voorhand en dat ik te horen krijg: moeilijk hè, om voltes mooi rond te rijden :') _O- Van haar kan ik het wel hebben, want ze zegt het niet uit rottigheid :D

Ik heb nog een leuke "balkjes-tip" :
3 balken zo neerleggen dat ze met de uiteinden tegen elkaar liggen in een driehoeksvorm. Het leuke hiervan is, dat je verschillende afstanden tussen de balken hebt. Dicht blij elkaar: in de punt van de driehoek, ver van elkaar: in het midden van de driehoek. Hier overheen stappen en draven is een goede oefening, omdat je paard nu echt bewust zijn benen moet plaatsen.

Wat fijn Nado, dat het rijden zoveel beter gaat.

Heb de rest ook gelezen, maar ga nu even stoppen met reageren.

Voor wie interesse heeft, een foto van Janus zijn hoef:
Tussen de rode lijnen is de straal een stuk weggesneden. Bij de linker lijn ongeveer een 3 mm, oplopend naar bijna 1,5 cm tot de rechter lijn. De losse flap, die hierbij los was gekomen, is weggesneden. De blauwe pijlen geven de plek aan waar een ontsteking heeft gezeten. De diepte van deze plek is een kleine 3 mm. De gehele straal tussen de twee rode lijnen is zacht en moet dus nog meer eelt gaan krijgen. De plek bij de blauwe pijlen is zacht/soppig en pijnlijk.

Afbeelding
Afbeelding

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:11

Gooya schreef:
Ik ben helaas mijn hele verhaal kwijt pot.....*dorie
Kijken of ik het nog op kan brengen om alles weer te typen zzzucht

SabM gefeliciteerd *\o/*

Liesje, welkom hier :) je bent hier helemaal op je plek. Ik zie dat je al huiswerk gekregen hebt van Japeloup :D
Als je in Soest woont, dan ben je van harte welkom om een keer bij mij en mijn paard te komen kijken en als je het leuk vind om een stukje te rijden. Ik kan je dan kort even kennis laten maken het "nieuwe rijden". Ben uiteraard geen instructrice, maar kan je wel wat verschillen laten voelen.
Mocht je een keer te paard zitten, en het is een braaf paard: ga maar eens beginnen met de teugels in een boog, en het paard de baan door sturen met alleen zit/been/evenwicht/houding etc. Kijk maar eens hoeveel controle je hebt over de richting. Probeer op deze manier ook maar eens tempoverschillen te maken. Ben je in staat om te versnellen en terug te komen in tempo zonder iets met je teugels te doen? Wat doet jouw ademhaling met het paard? Als je ademhaling diep is, of juist hoog, langzaam of snel. etc. Ga maar eens goed voelen hoe je in het zadel zit. Desnoods met je ogen dicht. Voel je ergens spanning in je lijf? Op deze manier kan je toch alvast zelf wat aan de slag gaan, maar eigenlijk, om het goed te doen, kan je niet zonder les. Je hebt iemand nodig die je helpt vanaf de grond.
En het allerbelangrijkste is: als je besluit om op een goede manier te leren rijden, dan moet je echt de knop bij jezelf omzetten, en dat begint met het niet meer belangrijk vinden of je paard "aan de teugel loopt of niet".

Citaat:
Paardrijden is voor mij altijd geweest: Als je op een bokkend paard kunt blijven zitten, zo hoog mogelijk kunt springen, zo hard mogelijk kunt crossen, zo veel mogelijk aan de teugel loopt. Dán kon je pas echt rijden..
helaas bestaat dit beeld nog steeds bij veel ruiters.
Ik heb een stalgenoot die pas sinds een jaar rijdt. Ze vind het altijd leuk om bij de bakrand te komen staan als ik rijd. Op de een of andere manier is ze wel nieuwgierig naar manier van aanpak.
Wat ze standaard zegt: als je nu een keer doorvraagt bij je paard, dan loopt ie waarschijnlijk wel aan de teugel. Hihihihi lekker belangrijk. Ik ben bezig met andere dingen. HEt mooiste voorbeeld vind ik dat ik bezig ben met vierkante voltes en de plaatsing van de voorhand en dat ik te horen krijg: moeilijk hè, om voltes mooi rond te rijden :') _O- Van haar kan ik het wel hebben, want ze zegt het niet uit rottigheid :D

Ik heb nog een leuke "balkjes-tip" :
3 balken zo neerleggen dat ze met de uiteinden tegen elkaar liggen in een driehoeksvorm. Het leuke hiervan is, dat je verschillende afstanden tussen de balken hebt. Dicht blij elkaar: in de punt van de driehoek, ver van elkaar: in het midden van de driehoek. Hier overheen stappen en draven is een goede oefening, omdat je paard nu echt bewust zijn benen moet plaatsen.

Wat fijn Nado, dat het rijden zoveel beter gaat.

Heb de rest ook gelezen, maar ga nu even stoppen met reageren.

Voor wie interesse heeft, een foto van Janus zijn hoef:
Tussen de rode lijnen is de straal een stuk weggesneden. Bij de linker lijn ongeveer een 3 mm, oplopend naar bijna 1,5 cm tot de rechter lijn. De losse flap, die hierbij los was gekomen, is weggesneden. De blauwe pijlen geven de plek aan waar een ontsteking heeft gezeten. De diepte van deze plek is een kleine 3 mm. De gehele straal tussen de twee rode lijnen is zacht en moet dus nog meer eelt gaan krijgen. De plek bij de blauwe pijlen is zacht/soppig en pijnlijk.

Afbeelding
Afbeelding

Wauw, echt super bedankt voor al je tips!
Ik ga ze uitprinten, op canvas laten drukken en boven mn bed hangen. :D
En helaas woon ik niet in Soest, maar in Mijdrecht. Ik heb wel een verzorgpaardje in Soest.

En omdat dat zo onduidelijk is, aangezien Soest en Mijdrecht vrij ver uit elkaar liggen (1.5 uur met ov), zal ik even een keer uitleggen wat er precies aan de hand is, zodat het voor iedereen duidelijk is :')

Ik woon in Mijdrecht. Ik doe opleiding dierverzorging/paraveterinair dierenartsassistente in Barneveld, en zit in mijn eerste jaar. Mijn broertje is autistisch en heeft een zwaar spraaktaalprobleem, waardoor hij nu sinds kort in Amersfoort op school zit.
We willen al ongeveer een jaar verhuizen naar Soest, vanwege de school van mijn broertje en de mijne. Mijn ouders zijn qua werk niet plaats of provinciegebonden. Dus ons huis staat al (onderhand een jaar ofzo..?) in de verkoop, en afgelopen september hebben wij een huis gekocht in Soest. Helaas kregen wij op het állerlaatste moment (ja, letterlijk, de champgne lag al in de koelkast..) geen hypotheek voor het huis. Dus hebben mijn ouders alles moeten cancelen. Echt verschrikkelijk balen natuurlijk.
Nou, en iedereen weet wel hoe het nu zit met de huizenmarkt.. DRAMATISCH is nog een understatement.
Dus het is afwachten wanneer ons huis wordt verkocht, en dan hopen we alsnog zo snel mogelijk de kant op te gaan van Soest.
Ik had rond september, dat we dat huis gekocht hadden, via via een verzorgpaard gekregen. Want, dacht ik: ik ga toch in Soest wonen! Dat ging dus even mooi niet door.
Ik kom nu alleen bij dat paard als ik een vrije dag heb, en echt lang de tijd heb, want nogmaals, 1.5 uur heen, 1.5 uur terug naar Soest voor mij.. Heel erg balen dus allemaal.

Pff, volgens mij was dat het wel :o

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:13

@Gooya

Toch nog een deel vergeten te posten, uiteraard, ben ook zo'n chaoot :')
Ik wil je toch heel graag bedanken voor je aanbod, stel het echt ontzettend op prijs! Ik zou natuurlijk af en toe wel langs kunnen komen, maar dat zou dan zo weinig zijn dat ik me afvraag hoeveel vooruitgang ik dan kan boeken. Plus dat ik nooit weet wanneer ik de volgende keer weer kom. Soms zitten er 2 weken tussen, soms een maand.
En ik zal morgen even terugbladeren in het topic wat er precies met je paard is gebeurd, want dat zal wel een lang verhaal zijn.. En ik ga het je niet aandoen om het allemaal nog eens te typen :')
Maar sterkte in ieder geval!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:26

Rustig aan, zo kan ik niet bijlezen! :o Haha!

Met mij en mijn pony ging het goed gisteren :) Schrijf zo verder, moet aan de telefoon!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:27

.....laat staan deel 1 en 2 lezen :)) .........

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:27

wat loopt "ons"topic lekker zeg..
vanmorgen weer les gehad en ik heb zo ontzettend lekker gereden <3 t gekke paard gaat t snappen en is de laatste tijd zo ontzettend fijn te bewerken dat zn ontwikkeling nu met flinke stappen lijkt te gaan . ons puntje was zn lompheid hij is groot sterk en onbehouwen :roll: ik weet nog heel goed dat ie toen ie op de keuring proninciaal kampioen en ster werd de keurmeesters vroegen wie erop moest gaan rijden..en ik met mn 6 mnd zwangere buik mn hand opstak een hand kreeg met de opmerking : succes met doorzitten straks :D en diegene heeft gelijk gehad :j doorzitten is werken op dit paard ,maar t gaat steeds fijner en makkelijker doordat hij meer en meer losgelaten gaat bewegen. t grappige is dat ie eigenlijk alles wel kent nu t nog in een proefje plakken :P we gaan maar s meer oefenen uit t boekje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:29

:D knollentuin, wat gaaf :D

Wat een droompaard...... Goof is mijn ultieme pennypaard :D echt, dat is mijn ultieme droom, daar durf ik nog niet eens op te hopen :D

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:36

haha dit was niet goof maar de vosruin zelfgefokt van mn eigen merrie ,ik had met hem al een hele tijd niet gelest omdat ik druk met goof was. wel doorgetraind natuurlijk en mn instructeur was zeer verrast over zn vooruitgang,zo leuk! samen besloten dat ik dit jaar met m in t z ga beginnen, klusje dus (zoek nu een zwetende smiley)