Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
helaas bestaat dit beeld nog steeds bij veel ruiters.Citaat:Paardrijden is voor mij altijd geweest: Als je op een bokkend paard kunt blijven zitten, zo hoog mogelijk kunt springen, zo hard mogelijk kunt crossen, zo veel mogelijk aan de teugel loopt. Dán kon je pas echt rijden..
Gooya schreef:Ik ben helaas mijn hele verhaal kwijt pot.....*dorie
Kijken of ik het nog op kan brengen om alles weer te typen zzzucht
SabM gefeliciteerd![]()
Liesje, welkom hierje bent hier helemaal op je plek. Ik zie dat je al huiswerk gekregen hebt van Japeloup
![]()
Als je in Soest woont, dan ben je van harte welkom om een keer bij mij en mijn paard te komen kijken en als je het leuk vind om een stukje te rijden. Ik kan je dan kort even kennis laten maken het "nieuwe rijden". Ben uiteraard geen instructrice, maar kan je wel wat verschillen laten voelen.
Mocht je een keer te paard zitten, en het is een braaf paard: ga maar eens beginnen met de teugels in een boog, en het paard de baan door sturen met alleen zit/been/evenwicht/houding etc. Kijk maar eens hoeveel controle je hebt over de richting. Probeer op deze manier ook maar eens tempoverschillen te maken. Ben je in staat om te versnellen en terug te komen in tempo zonder iets met je teugels te doen? Wat doet jouw ademhaling met het paard? Als je ademhaling diep is, of juist hoog, langzaam of snel. etc. Ga maar eens goed voelen hoe je in het zadel zit. Desnoods met je ogen dicht. Voel je ergens spanning in je lijf? Op deze manier kan je toch alvast zelf wat aan de slag gaan, maar eigenlijk, om het goed te doen, kan je niet zonder les. Je hebt iemand nodig die je helpt vanaf de grond.
En het allerbelangrijkste is: als je besluit om op een goede manier te leren rijden, dan moet je echt de knop bij jezelf omzetten, en dat begint met het niet meer belangrijk vinden of je paard "aan de teugel loopt of niet".helaas bestaat dit beeld nog steeds bij veel ruiters.Citaat:Paardrijden is voor mij altijd geweest: Als je op een bokkend paard kunt blijven zitten, zo hoog mogelijk kunt springen, zo hard mogelijk kunt crossen, zo veel mogelijk aan de teugel loopt. Dán kon je pas echt rijden..
Ik heb een stalgenoot die pas sinds een jaar rijdt. Ze vind het altijd leuk om bij de bakrand te komen staan als ik rijd. Op de een of andere manier is ze wel nieuwgierig naar manier van aanpak.
Wat ze standaard zegt: als je nu een keer doorvraagt bij je paard, dan loopt ie waarschijnlijk wel aan de teugel. Hihihihi lekker belangrijk. Ik ben bezig met andere dingen. HEt mooiste voorbeeld vind ik dat ik bezig ben met vierkante voltes en de plaatsing van de voorhand en dat ik te horen krijg: moeilijk hè, om voltes mooi rond te rijden![]()
Van haar kan ik het wel hebben, want ze zegt het niet uit rottigheid
Ik heb nog een leuke "balkjes-tip" :
3 balken zo neerleggen dat ze met de uiteinden tegen elkaar liggen in een driehoeksvorm. Het leuke hiervan is, dat je verschillende afstanden tussen de balken hebt. Dicht blij elkaar: in de punt van de driehoek, ver van elkaar: in het midden van de driehoek. Hier overheen stappen en draven is een goede oefening, omdat je paard nu echt bewust zijn benen moet plaatsen.
Wat fijn Nado, dat het rijden zoveel beter gaat.
Heb de rest ook gelezen, maar ga nu even stoppen met reageren.
Voor wie interesse heeft, een foto van Janus zijn hoef:
Tussen de rode lijnen is de straal een stuk weggesneden. Bij de linker lijn ongeveer een 3 mm, oplopend naar bijna 1,5 cm tot de rechter lijn. De losse flap, die hierbij los was gekomen, is weggesneden. De blauwe pijlen geven de plek aan waar een ontsteking heeft gezeten. De diepte van deze plek is een kleine 3 mm. De gehele straal tussen de twee rode lijnen is zacht en moet dus nog meer eelt gaan krijgen. De plek bij de blauwe pijlen is zacht/soppig en pijnlijk.