Opnieuw leren rijden ;)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 09:27

dankje japeloup.

amanda ja tis even aanvoelen denk ik

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 10:05

zo, wat een drukte hier :wow: ik heb nieuwe mensen gezien en een berg vragen voorbij zien komen, ga het nu niet redden om alles te beantwoorden ,ben al blij dat jappeloep er ook weer is :)) heb even een minizomervakantie in een weekend geprakt :D
ik weet niet meer wie het was maar er was iemand wiens paard niet geheel in de tact gallopeerde?komt eigenlijk altijd door te weinig kracht in combinatie met balans te weinig. overgangen stap-galop maken 3 passen galop en weer terug herhalen ,herhalen..[alweer :roll: ] of eenmaal in galop middengalop op de volte en je paard zo recht mogelijk houden, tussen je binnenbeen en buitenteugel EN NEE >;) van je binnenteugel afblijven.
leg 2 balken 20 mtr uitelkaar en gallopeer eroverheen, er moeten 5 galopsprongen tussen zitten, erkunnen er 6 maar ook 4 ;) dat ligt aan jouw vermogen je paard te verkorten en verlengen in het frame. en dat alles linksom en rechtsom [zo, weer en maand oefeningen]
Ik ga vanavond proberen bij te lezen en de nieuwerds te begroeten, nu naar buiten , lekker rijden *\o/* nog ff mooi weer!!!

justkid

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 10:23

Haha die knollentuin ff spoedlesje van de juf :D
Ik moet mijn huis poetsen en boodschappen doen ^)
maar dat is mijn eigen schuld ik heb al 4 dagen alleen maar lopen lanterfanten/flierenfluiten buiten. :o

Gister had ik een boktvriendinnetje op visite die ook een keer western wilde rijden.
Zo leuk ze hadden met elkaar al heel snel de goede knopjes ontdekt.
Vriendinnetje rijdt supervriendelijk geheel in stijl van dit topic :j
En Kid zag je steeds denken wat bedoelt ze nou? oooooooke :)*
Kid is een superambasadeur voor westernpaardjes <3

En western en dressuur op de manier van dit topic heeft veel overeenkomsten :))
Dat dacht ik al maar het is echt zo.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 10:25

De basis zal redelijk hetzelfde zijn denk ik :j
Wat leuk van je vriendin zeg. En dat ze zo makkelijk met Kid weg reed :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 11:28

Das ook een compliment aan jou hoor JK, dat een ander zo met je paard kan wegrijden :j

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 12:04

Dank je :o

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 17:09

Ik zou nog wel graag jullie mening horen: mijn dilemma nu is of ik nog door moet gaan met de wedstrijden waar ik voor ben ingeschreven de komende 2 maanden. Ik ga volgende week bij een instructeur starten volgens methode AdB. En nu ze zo loopt de klooien op de wedstrijden weet ik niet goed of het wijs is om gewoon eigenwijs te gaan (altijd goed voor de ervaring op vreemd terrein) of dat ik haar eerst weer goed voor elkaar moet hebben en de wedstrijden zal afzeggen. Wat vinden jullie ?

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 17:44

Bij westernwedstrijden gebruiken ze juist soms de wedstrijden om te scholen.
Dus als je wil oefenen op vreemd terrein en niet bang bent om van de proef af te wijken dan zou je dat kunnen overwegen.

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 17:55

mmm, ben helumaal niet thuis in western....

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 18:00

Ik zou ze afzeggen of HC starten :)

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 18:19

PinkyPie schreef:
mmm, ben helumaal niet thuis in western....

T was ook maar een voorbeeld, ik weet niet of dat bij dressuurwedstrijden ook gebeurt.
Wat is HC ? :o?

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 18:32

justkid schreef:
En western en dressuur op de manier van dit topic heeft veel overeenkomsten :))
Dat dacht ik al maar het is echt zo.

Helemaal waar.
Bij mij op stal rijdt een westernruiter. Ze is goed. Met haar wel eens zitten bomen over de "nieuwe" manier van rijden van mij, en eigenlijk komt de basis gewoon helemaal overeen.

Pinkypie, ik denk dat het het belangrijkste is hoe jij je erbij voelt. Is zou sowieso de 1e les afwachten totdat je een beslissing neemt. Maar eens kijken of de les gaat op een manier zoals jij graag wilt leren rijden, of je een klik hebt met de instructeur en de instructeur met jou en je paard, of er veel verschil zit tussen ADB en hoe je nu rijdt. Pas daarna zou ik gaan beslissen. het is denk ik te vroeg om nu wat van te zeggen.

HC is volgens mij wel starten op een officiele wedstrijd, maar je score telt niet mee. Dus puur voor de ervaring, toch?

Mijn paard en ik hadden vandaag een miscommunicatie. Was heerlijk aan het rijden, en had voor de afwisseling wat balkjes neergelegd en 1 mini-kruisje zodat ie bewust zijn benen wat hoger op moet tillen in draf. Dat ging allemaal prima, paard was lekker fit en vrolijk. Aan het einde weer een keer dat "kruisje" meegenomen. Ik zat in een dressuurhouding, paard ging in een springhouding, POING :+ Ik een klap in mijn nek, paard een klap in zijn mond :(:) Deze had ik echt niet aan zien komen.
Daarna weer even wat oefeningen gedaan om het goed af te sluiten. Paard en vrouwtje konden daarna onder de douche.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 18:43

HC is idd starten zonder dat je punten meetellen. Dus idd puur voor de ervaring.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 18:44

Ik zou starten, maar puur op ontspanning gaan rijden.
Niet aan punten denk of iets. Gewoon voor het gevoel rijden.

Ik heb net heerlijk spaghetti gereden met Jim en daarna nog een paar keer knoerthard op de wei gegaloppeerd. Hij vond het geweldig!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 18:53

PinkyPie schreef:
Ik zou nog wel graag jullie mening horen: mijn dilemma nu is of ik nog door moet gaan met de wedstrijden waar ik voor ben ingeschreven de komende 2 maanden. Ik ga volgende week bij een instructeur starten volgens methode AdB. En nu ze zo loopt de klooien op de wedstrijden weet ik niet goed of het wijs is om gewoon eigenwijs te gaan (altijd goed voor de ervaring op vreemd terrein) of dat ik haar eerst weer goed voor elkaar moet hebben en de wedstrijden zal afzeggen. Wat vinden jullie ?

Als je bang bent om tegen verliespunten aan te lopen zou ik niet of HC starten :j
Maar ik zou ook zeggen, kijk hoe je les gaat en beslis dan, ook in overleg met je instructeur

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 20:04

justkid schreef:
Gister had ik een boktvriendinnetje op visite die ook een keer western wilde rijden.
Zo leuk ze hadden met elkaar al heel snel de goede knopjes ontdekt.
Vriendinnetje rijdt supervriendelijk geheel in stijl van dit topic

Nodig haar uit hier :)

Tips en meedenken is altijd leuk :j

Pinkiepie: welkom hier! Ik hoop dat je er wat aan hebt :)
Ik persoonlijk zou afzeggen, maar HC starten kan idd ook. AdB heb ik idd genoemd in mijn OP. Al is dit niet helemaal AdB. Het is vooral leren zitten, opnieuw leren rijden, en ik bedoel dat echt vrij letterlijk.
Ik leer helemaal opnieuw zitten, had het er vandaag met Japeloup nog over, probleem bij mij is, dat als ik iets nieuws moet doen, of coor mijn gevoel te veel tegelijk, dat ik verkramp, en niet meer Zen ben. Ik kon vroeger redelijk zitten, al was het echt niet perfect, maar ik had geen angst. Nu heb ik die niet echt meer, maar wel spanning, ik merk dat ik rijden toch nog spannend vind.

Daarom ben ik opnieuw begonnen, om de spanning kwijt te raken. Afgelopen vrijdag zat ik met een brede smile op mijn paard, en het is werkelijk jaren geleden sinds ik zo heb kunnen genieten van het rijden. Ik heb er nog een buitenritje achteraan geplakt, en die stoere Vegs ging zomaar langs auto's en fietsers. Alleen vrachtwagens en trekkers waren nog eng, maar het andere niet meer.....

En dát, dat is ook nieuw voor mij. Ik gaf nooit om buitenritten, ik reed altijd in de bak, altijd bezig met beter, sneller, vooral bezig met het paard, niet met mezelf. Nu leer ik opnieuw rijden. Ik leer om mijn paard niet in de weg te zitten, om eerlijk te zijn naar haar toe. Ik vind het confronterend, en emotioneel is het soms moeilijk voor mij. Daarom zal ik zelf nog lang niet starten.
Ik wil die spanning niet, ik wil me niet laten verleiden tot presteren, omdat ik denk dat ik mezelf dan ga vergeten en mijn paard tekort ga doen. Pas als ik makkelijk kan zitten, mijn paard écht lekker aan de hulpen heb, en ik denk dat ik op een andere locatie, op wedstrijd net zo lekker en Zen kan zijn als thuis, dan zal ik er eens over na gaan denken.

@ Ankem: moeilijk zijn die dingen meis :(:) het verbaasde me niet, je verhaal, een ander paard is toch nooit zoals die van jou. Jouw paard kent je van haver tot gort, en dat is er met die andere niet....... soms kun je daar nog verdrietiger van worden.......

@ svdijk: neem de tijd voor die galop, komt wel joh...... Zya is nog maar 7, voor ze met pensioen gaat, zit het er wel in denk ik...... je hebt de tijd meis.....

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 23:06

sorry, net pas binnen, ga nu nr mn bed, ben helemaal gaar..morgen ga ik posten :z

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 07:32

Yamcha ja ik weet het wel, maar tis wel belangrijk..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 08:02

Is ook wel, maar je komt er best. Galop is haar beste gang, dus het is een kwestie van sterker worden :j

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 08:04

Dat denk ik ook wel, verwacht ook niet dat ze het van de ene op de andere dag perfect doet maar als ik
haar maar al een paar keer 2 passen goed kan laten springen dan werken we meer aan het sterker worden,
want het galloperen zelf vind ze helemaal niet moeilijk :P

Wil het gewoon zo graag goed doen :o maar ik forceer haar ook niet hoor. Voor ik met balken galloperen ga
werken ga ik eerst een paar keer in draf balkjes oefenen want dat hebben we nog steeds niet gedaan omdat ze
nog wat slap/wiebelig was. En ik ga ook niet in 1x een half uur lang balkjes draven. Gewoon een paar keer tussen
de oefeningetjes door en that's it. En mettertijd een keertje balkjes galloperen, vind het best wel een goeie mogelijkheid
om haar sterker te maken. Het liefst zou ik met haar gaan springen, das ook top. Zij kan het wel.. alleen IK heb begeleiding
nodig en ik beschik niet over een VZH en geen geld voorlopig om er 1 aan te schaffen dus dat laat ik nog ff in de "freeze" modus.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 09:21

ok, even een bak leut :9k ,daar gaan we
pinky-pie, doen wat voor jou goed voelt. als afzeggen voelt als opgeven niet doen en gaan starten.. dan kan je 3 dingen doen: hc opgeven, of gewoon gaan rijden en alleen maar op door de proef heenkomen met ontspanning als doel ,gaat dat wat hiervoor staat niet groet je af voor je de laatste a-c lijn oprijdt en is er ook niets aan de hand.
Amanda, jij postte een poosje terug dat als jim turbo ging de nageeflijkheid moeiliijk was maar er wel aanleuning bleef alleen heel sterk... dat is dus geen aanleuning, dat is hangen]steunen op jouw hand en dat heet dan lopen op het 5e been,feitelijk houdt de ruter >jij dan dus het paard in evenwicht en ondersteund en kan ie doordenderen.
mwm vroeg hoe ze dr hand beter in positie kon houden, prent in je hoofd dat je duim boven moet blijven [of je pink laagste punt moet zijn], je hand kantelen . om je arm niet gespannen te laten worden blijven scharnieren, schouder, elleboog,pols
maris, klem jij met je knie en bovenbeen/ daarop kan je paard heel goed terugkomen, ook een vraag aan jezelf als jeaan het rijden bent ? ontspan je je been weer als je net een drijvende hulp hebt gegeven of hou je spanning in je kuit?
svdijk, ik zou met jouw paard geen kleine voltes rijden, zo zet je teveel voorhand voor de achterhand en beperk je juist de sprong van het achterbeen, en met name het binnenachetrbeen. laat m maar s lekker scheef galloperen op de lange zijde, tikkie travers, leg voorlopig even standaard die twee balken in de baan op 20 mtr ertussen, je kan ze mooi langs de 4e binnenhoefslag lange zijde leggen kan je erover stappen en draven, meenemen in een volte \of niet als het goed is gallopeert ie er zonder problemen zo overheen, k zou er niet teveel een bijzonderheid van maken. jij gewoon rijden alfof ze er niet liggen :o?
zo dat was t weer , ik ga aan de slag.. blech koffie is koud!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 09:31

@Knollentuin: Wat is de 4e binnenhoefslag?
Ik ken alleen binnenhoefslag als in een meter binnen de hoefslag, maar dat je daar een 4e (en dus ook 2e en 3e) van hebt is nieuw!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 10:47

Hihi, 4e binnenhoefslag is dus gewoon 4 meter van de hoefslag af Blijheid ;)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 12:10

:') ja..

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 12:21

knolletuin bevestig ik haar dan niet alleen maar? Want ze wil juist achterhand op binnenhoefslag en scrabblen met schouder langs de bakrand.. En haar binnenachterbeen tilt ze vrij hoog op en schuift hem dan onder maar haar buitenvoorbeen komt sneller neer omdat ze van achter springt maar van voren korter wordt (voor mijn gevoel) ik ben zoveel bezig met buitenkant begrenzen dat ze er (soort van) in gaat ''leunen'' miniem, maar genoeg om te merken. Wat ik nu doe is binnenhoefslag, schouder naar binnen aan mn been buitenhand begrenzen en heeele lichte contra en als ze tussen twee teugels wil dalen meeveren en dan blijft ze recht en maakt ze van voren de sprong ook meer af.

Alleen mag ik dat van instructrice niet zo oplossen maar moet ik juist wel kleine voltes rijden om de schouder voor de achterhand te plaatsen. Maar dan merk ik idd dat ze haar benen niet kwijt kan. Niet als ze sprong moet houden.

Daarom houd ik het nog steeds bij mijn 1e oplossing omdat ze dan wel beter gallopeert. Hoef haar na een paar keer terugzetten uiteindelijk maar twee of drie sprongen na de hoek ''terug'' te zetten met de schouder recht en dan blijft ze recht en doorspringen.

Heb het idee dat het achter wel gaat maar dat ze met het voorbeen juist niet afmaakt wat ze begint.

Maar dat is mijn idee ik weet niet of ik dat juist zie. Maar van die balken is een goed idee en als je nog steeds zegt nee probeer maar eens wat ik zeg wil ik dat ook echt proberen :j