Angstige ruiter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

debravanesch

Re: Angstige ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:59

je zal altijd 1 keer door je angst heen moeten bijten, en dan ben je erover. Zo is het bij mij toch. Heb met een ander paardje vier springlesjes gehad, maar met mijn eigen paardje durf ik niet. zal misschien nog wel komen en dan even doorbijten

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 23:17

@ Melis96 Bekende achtergrond! Ik heb daar in 2011 een paar maanden gestaan! ;)
Leuk hoor. Een hele 'sprong' vooruit!

@ Nicky 84 Wat een lief aanbod. Ik sta in de buurt van Zoetermeer (Zuid Holland). Toevallig heb ik voor komende donderdag weer mijn bijrijdster bereid gevonden. Bij haar is ze zoals altijd.... gewoon heet. En dat is niet waar ik mee zit maar waar ik bang voor ben zijn de momenten dat ze overgeprikkeld raakt. Bijvoorbeeld als ze al hard wil (of bijna op een pad is waar ze vaak mag) en er komt een blaffende hond of een groepje paarden of erger nog een koets! voorbij dan stopt ze en gaat ze alleen nog maar opzij, naar achter en omhoog. Ik krijg dan geen contact. Meestal gaat het 9 keer goed en de tiende keer heeft ze dan weer zo'n bui. Maar omdat ik nu zelf al niet vol vertrouwen ben heeft ze ook niet zo heel veel nodig om te ontsporen. Mijn bijrijdster vind zulke buien net als ik vroeger, niet zo spannend en maakt zich niet druk. Ik helaas wel. Komt ook bij dat ik nu in een gebied moet rijden waar ik niet zo bekend ben... Tot de afgelopen zomer heb ik 8 jaar in dezelfde recreatiegebieden gereden. Daar kende we elke struik en elke boom...

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 08:15

In 2011? Weet je het zeker? Ik sta er namelijk al sinds 2010 en ondanks dat ik hard zit te graven heb ik geen idee wie je dan bent. En gezien de grootte van de stal lijkt het me onmogelijk dat we elkaar niet kennen dan.

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 09:36

lies1994 schreef:
Alleen een ding:als je na drie dagen weg moet raak je die volgende dag wel diep in depressie :D zo,ik vond het gewoon erg dat we weg moesten.haha

Ohjww,dus voor je er eigenlijk zo'n beetje was kon je al weer terug?maar fijn dat het lekker een ontspannen rit was!! Daar doen we het voor.ga zo door.

Zijn jullie naar het buitenland geweest? Ik heb altijd wel kriebels maar zo erg gelukkig niet :) Ja had wel een weg genomen waar ze een paar maanden geleden amper te houden te was. Ging wel goed. Volgens mij is ze zo krielig als ze paarden ruikt of hengstig is..geen idee. Sowieso is ze laatste tijd gigantisch kijkerig. is ze altijd, maar nu wat erger. Ik heb helaas snel last van mn enkel/kuit na een stuk draven...zo frustrerend :( Dus lange ritten zijn het sowieso niet.(1-1,5 uur.) Ik heb ontdekt dat ik lekkerder rijd als ik de weg weet, dus nu loop ik zelf eerst wat ruiterroutes (toch extra beweging :Y) ) en rijd dat daarna na.

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 09:42

Mootje1980 schreef:
@ Melis96 Bekende achtergrond! Ik heb daar in 2011 een paar maanden gestaan! ;)
Leuk hoor. Een hele 'sprong' vooruit!

@ Nicky 84 Wat een lief aanbod. Ik sta in de buurt van Zoetermeer (Zuid Holland). Toevallig heb ik voor komende donderdag weer mijn bijrijdster bereid gevonden. Bij haar is ze zoals altijd.... gewoon heet. En dat is niet waar ik mee zit maar waar ik bang voor ben zijn de momenten dat ze overgeprikkeld raakt. Bijvoorbeeld als ze al hard wil (of bijna op een pad is waar ze vaak mag) en er komt een blaffende hond of een groepje paarden of erger nog een koets! voorbij dan stopt ze en gaat ze alleen nog maar opzij, naar achter en omhoog. Ik krijg dan geen contact. Meestal gaat het 9 keer goed en de tiende keer heeft ze dan weer zo'n bui. Maar omdat ik nu zelf al niet vol vertrouwen ben heeft ze ook niet zo heel veel nodig om te ontsporen. Mijn bijrijdster vind zulke buien net als ik vroeger, niet zo spannend en maakt zich niet druk. Ik helaas wel. Komt ook bij dat ik nu in een gebied moet rijden waar ik niet zo bekend ben... Tot de afgelopen zomer heb ik 8 jaar in dezelfde recreatiegebieden gereden. Daar kende we elke struik en elke boom...

Soms ben ik lief :P Maar is helaas wel uit de richting. Lief dat je bijrijdster mee gaat.Mijn vorige paardje flipte helemaal als hij paard met wagen zag, helemaal als hij deze hoorde.(hoefgetrappel) Ik zou denk ik toch een instructrice of iemand zoeken die jou kan helpen hiermee. :) Rijd je alleen recreatief? hmm ik rijd ook buiten in een gebied dat ik niet goed ken en woonplaats hiervoor kende ik alle bosgebieden uit mn hoofd..ik vind het zelf niet lekker rijden als ik de weg niet weet. Dus nu probeer ik wat ruiterroutes lopend uit. (zandverstuiving ligt achter ons huis).Heb niet zo een goed richtinggevoel haha. Paard weet wel dondersgoed de weg terug :') Helaas niemand die met me mee kan rijden..iedereen werkt op dat tijdstip en verzorg paard bij mensen aan huis, andere ruiter komt vaak savonds.Laatst voorzichtige hint gegeven of ze niet een x mee kon rijden, maar enthousiast was ze niet :') Ach moet t uiteindelijk zelf doen :)

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 09:52

Eergisteren na een week niet gereden te hebben weer les gehad, en het ging super! Gelijk stap-draf-galop erin geknald en ze deed het heel braaf. :) Hoeken moeten we voorlopig nog afsnijden want dat vind ze nog moeilijk (3 jaar en nog niet veel balans :P) maar buiten dat gaat het geweldig. Zelfs een rondje over het erf uitgestapt (grote stap voor me, kom namelijk van een manege af waar ik nooit buiten heb kunnen rijden (alleen op mijn shet die ik nu 5 jaar heb, maar dat was zonder zadel en een halster met een touw eraan, dus kon niet geweldig sturen, wel een geweldig brave pony, ben nu helaas te groot maar hij staat hier nog gezellig met zijn vriendjes), wil nu met mijn eigen paard graag gaan beginnen met buitenrijden, maar eerst aan de hand oefenen). Zelfs over gras gereden en ze heeft niet een keer proberen te eten (had ik wel verwacht, hahaha, ben mijn shetlander gewend).
Als mijn vader de galopbaan nu even maait kan ik daar zelfs gaan rijden! :)
Ben nu ook aan het oefenen om naar buiten te gaan aan de hand zodat ze kan wennen, gisteravond kwamen we langs twee rennende en blaffende honden en paardlief keek niet eens op <3

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 11:07

Nicky84 schreef:
Zijn jullie naar het buitenland geweest? Ik heb altijd wel kriebels maar zo erg gelukkig niet :) Ja had wel een weg genomen waar ze een paar maanden geleden amper te houden te was. Ging wel goed. Volgens mij is ze zo krielig als ze paarden ruikt of hengstig is..geen idee. Sowieso is ze laatste tijd gigantisch kijkerig. is ze altijd, maar nu wat erger. Ik heb helaas snel last van mn enkel/kuit na een stuk draven...zo frustrerend :( Dus lange ritten zijn het sowieso niet.(1-1,5 uur.) Ik heb ontdekt dat ik lekkerder rijd als ik de weg weet, dus nu loop ik zelf eerst wat ruiterroutes (toch extra beweging :Y) ) en rijd dat daarna na.

nee,ik bedoede na drie dagen Efteling,het blijft jeugdsentiment . Met 'normale' vakanties heb ik dat niet zo erg hoor :)
Nou,ik vind het knap dat jij met een kijkerig paard een ritje gaat doen. Met Rochelle (ook zo kikkerig) ga ik voorlopig niet verder dan de bak uit.haha

Last van enkel/kuit ken ik wel,maar dat komt bij mij door mn platvoeten :')
Ik kan begrijpen dat het ontspannender is als je de weg weet.zelfs met wandelen raak ik al in paniek als ik even geen route paal zie.maar inderdaad,zo neem je ook nog extra beweging mee.goed bezig!

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 13:03

Och..ik las die zin verkeerd haha :o In principe gaat ze er niet vandoor (is ze te lui voor :') ) Maar nu ziet ze overal wel wat..dus een struik 100 meter verderop en daar loopt een mens (niet in de struik maar gewoon er naast of er voor)...hup kop erop..omdraaien...en dat laat ik niet toe...maar het is irritant.

Als ze wat ruikt of hoort gaat ze harder lopen, kop erop,en dan pakt ze het bit. Dit vind ik wel eng. de hele combi..ernaast lopen heeft ook geen zin ben ik achter. Maar goed...is vast ook een kwestie van wennen?

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 13:15

Ja ik kan begrijpen dat dat irritant is.
Maar ik blijf het stoer vinden! Ik zou er nuer bepaald relaxt bij zitten.

Een keer heb ik samen net een vriendin een buitenrit gemaakt op een flinke boerenknol,ging allemaal wel zn gangetje totdat we bij een weg kwamen met fikse helling er naast.er bleef een auto zacht achter ons aan brommen maar dat paard waar ik op reed was blind aan een kant dus die begint em (op asfalt!!) aan de kletter te gaan. Sindsdien heb ik nooit meer buitengereden. Snap ook nog steeds niet waarom ze mij op een blind paard zetten want ik had verteld dat ik wat angst had.

Maar ik woon gelukkig niet in een omgeving waar je nou lekker bij kan buitenrijden anders begon het toch wel te kriebelen maar ik durf het gewoon niet meer.

En door dat verhaal van mij,vind ik het juist zo stoer dat jij het wel durft. Ook al is je paardje misschien liever lui dan moe en zal die er niet zo snel vandoor gaan.hihi

Nozidia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 13:23

Hier nog een angsthaas.. :o

Het gaat de laatste tijd verschrikkelijk.. vanmorgen zat ik er weer trillend op. |(
Terwijl mijn paard echt heel erg lief is voor mij, maar toch... Hij is wel heel erg kijkerig en dat maakt me juist zo bang!
Ik zit er gewoon trillend op en ik verkramp helemaal, ook vind ik helemaal alleen in de bak rijden eng, want stel je voor je valt eraf en niemand die je ziet? Ik heb sinds kort les en hier werken we ook aan, maar het vraagt zoveel van mij.. Maar heb er wel goede hoop in dat het ooit goedkomt. :) Zit er ook over na te denken om een bp aan te schaffen, misschien dat ik me dan een stuk veiliger voel en de angst om te vallen dan misschien wel een stuk minder is.

En buitenrijden dat vind ik al helemaal eng.. :=

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 13:32

Welkom hier!

Jammer he,die rottige angst altijd. Ik denk dat het wel een goed plan voor je is om een bp aan te schaffen. Ik denk dat je er dan wel wal zelfverzekerder op zit.

Ik heb juist het tegenovergestelde van jou,ik wil niet in een groep rijden omdat ik dan,heel stom,bang ben dat iemand over me heen klettert als ik ben gevallen. waar een mens zich toch allemaal zorgen om kan maken :(:)

Ik hoop dat je hier een beetje je verhaal kwijt kan,we helpen elkaar hier heel graag met het vinden van eventuele oplossingen.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 13:34

@Noliita: daarom heb ik mijn gsm ALTIJD bij, voor het geval er dus niemand in de buurt is.
Ik kan altijd wel iemand bellen die er binnen 5min kan staan.

Ik heb nu zo'n airbagvest, ik heb nog steeds wat 'angst' om te vallen, maar ik weet dat in elk geval de pijn veel minder tot onbestaande zal zijn :D

Ben vorige week nog maar gevallen en de PTA deed prima zijn ding, heb er enkel wat spierpijn aan overgehouden.

Nozidia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 13:37

Dankje!

Ja ik word er zo gek van soms.. |( kan soms echt jaloers worden op mensen die nooit angst hebben en gewoon lekker aan het rijden zijn! Ik zit altijd met ramp scenario's in m'n hoofd... heb vandaag ook alleen maar gestapt want ik durfde even niet meer te doen. :o Ik schaam me er echt voor, en ik wil zo graag van die stomme rot angst af! Haha in een groep rijden vind ik ook niks hoor, maar rijd liever met 1/2 mensen in de bak.. want dan voel ik me een stuk veiliger dan alleen. Maar ga denk inderdaad een bp aanschaffen, hopelijk scheelt dat iets.. want ik wil er zo graag gewoon lekker aan het rijden zijn. Ipv van de hele tijd bang te zijn... Rijden hier meer mensen met bp?

Nozidia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 13:38

Ja een gsm heb ik ook altijd bij me hoor in m'n zak.. ;)
Maar is zo airbagvest iets? Ga ik denk ook maar even rustig voor kijken. :)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 14:01

Een airbagvest is ellendig duur, maar ik zit nu tenminste ontspannen op mijn paard en ik durf doorvragen, dus het is in mijn ogen zijn geld al waar geweest!

Vanaf volgende week ga ik 'stressvrij OP het paard' volgen, in de hoop van de angst af te geraken :j

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 14:10

Hmm ben toch te eigenwijs voor een BP en heb het gevoel dat ik er uit zie als een ballon _O- verder ben ik van de generatie zonder. Ik vind het wel goed dat het bestaat! en als jij je er prettiger bij voelt zou ik deze zeker dragen. + een mobiel! die heb ik ook altijd bij me.

Door mn kuit kan ik geen uren rijden, dus hoef niet het hele bos uit te rijden :') Als ik het gevoel heb dat ze gespannen is maak ik een kort ritje, als we beiden lekker lopen ga ik het bos in. Heb dat maar besloten. Per keer aankijken hoe het gaat. Kijkerig is ze sowieso al, maar als ze echt schrikkerig is (wat ze de laatste tijd heeft) zit ik ook niet lekker hoor. Zie allerlei rampscenarios voor me. Ik probeer het wel door te pakken, dus wel een stuk verder en niet naar huis als zij dat wil :P

Ps: ben soms ook jaloers op die jonge meid hier. Stapt op haar onervaren paard (met mij erbij op die ouwe muts) beest springt alle kanten op en rustig blijven. (=paar mnd. geleden) dan denk ik weleens waarom zeur ik? :') maar goed..

priske29

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 15:09

td geven en niks forceren !! luisteren naar je paard en jezelf

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 18:19

wat is td? :+

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 18:26

Noliita schreef:
Dankje!

Ja ik word er zo gek van soms.. |( kan soms echt jaloers worden op mensen die nooit angst hebben en gewoon lekker aan het rijden zijn! Ik zit altijd met ramp scenario's in m'n hoofd... heb vandaag ook alleen maar gestapt want ik durfde even niet meer te doen. :o Ik schaam me er echt voor, en ik wil zo graag van die stomme rot angst af! Haha in een groep rijden vind ik ook niks hoor, maar rijd liever met 1/2 mensen in de bak.. want dan voel ik me een stuk veiliger dan alleen. Maar ga denk inderdaad een bp aanschaffen, hopelijk scheelt dat iets.. want ik wil er zo graag gewoon lekker aan het rijden zijn. Ipv van de hele tijd bang te zijn... Rijden hier meer mensen met bp?

Nou je bent niet de enige.kan wel janken af en toe.haha en soms ben ik ook jaloers hoor!
Ja met zn tweetjes is wel fijner ja!
Ben benieuwd welke bp je neemt.

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 19:02

Inderdaad, geef het tijd, en doe waar jij je goed bij voelt!

Ik ben heel blij dat ik op een stal sta met maar 4 andere pensionklanten :) zijn er niet constant andere mensen in de bak en staan er ook niet steeds allerlei mensen langs de kant te kijken, daar wordt ik alleen maar zenuwachtig van :) nog maar 2,5 week, dan komt mijn paardje!!

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 22:36

Haha superliesje dat wou ik net vragen:zijn er mensen die er ook de zenuwen van krijgen als er publiek staat? Maar jij gaf het antwoord al. Mensen van stal kijken vaak bij de lessen dus gelijk de bakrand vol.zwaar irritant voor mezelf.

Ik vroeg in een paar post geleden nog wanneer je paardje ook alweer komt?was het alweer helemaal vergeten want je had ergens wel getypt wanneer ie kwam. :P spannend hoor,deze leuke periode!

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 08:20

Ohw echt, ik heb juist helemaal geen last van mensen die komen kijken. Hoe meer mensen hoe gezelliger, geen probleem. Vaak door de mensen wordt mijn aandacht ook afgeleid (ff kletspraatje) waardoor eventuele spanning gelijk weg is.

Op wedstrijd doen wij het daardoor ook meestal net 1 tandje beter dan thuis, hoe meer druk hoe beter het gaat. Spannend je paardje SuperLiesje!

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 08:57

lies1994 schreef:
Haha superliesje dat wou ik net vragen:zijn er mensen die er ook de zenuwen van krijgen als er publiek staat? Maar jij gaf het antwoord al. Mensen van stal kijken vaak bij de lessen dus gelijk de bakrand vol.zwaar irritant voor mezelf.

Ik vroeg in een paar post geleden nog wanneer je paardje ook alweer komt?was het alweer helemaal vergeten want je had ergens wel getypt wanneer ie kwam. :P spannend hoor,deze leuke periode!

Ik heb het al als er familie van de eigenaar op bezoek komt. Ik ga uit wanhoop maar naar het bos :+ Ik heb dan altijd het gevoel dat ik er niets van bak, of ik denk dat ze denken dat ik het fout doe o.i.d. kortom; ik ben meer bezig met wat andere mensen denken dan met rijden :') Laat staan op een manege...ben dan doodonzeker als er mensen aan de bakrand staan haha..

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 09:34

Zo, daar ben ik ook weer! Ben ook weer terug van vakantie en net even gauw bijgelezen.

Welkom nieuwe posters!

Mijn paard is na zijn val twee keer gemasseerd en hij is er super van opgeknapt. Hij zit veel beter in zijn vel en is een stuk losser met rijden. Goede keuze om toch iemand te laten komen dus. Inmiddels ben ik weer lekker aan het rijden en dat gaat erg goed. Voor degenen die het niet weten, mijn 'probleem' zit niet bij het rijden, maar bij het opstappen. Voorlopig doe ik het opstappen in de box, dat geeft mij nu het meeste vertrouwen. Buiten de stal opstappen durf ik nog niet aan, daarvoor zijn mijn zenuwen nog teveel aanwezig en dat merkt mijn paard meteen. Wedstrijden rijden of met de trailer op pad voor een buitenrit doe ik voorlopig even niet meer. Erg jammer, want beiden vind ik erg leuk, maar het is nu even niet anders. Vertrouwen krijgen en houden is belangrijker.

Eigenlijk is de rode draad in het hele verhaal, bij alle moeilijkheden die we tegenkomen of opzoeken, is dat we moeten luisteren naar ons zelf. Is de drempel te hoog, doe het dan niet. Blijf dan op hetzelfde niveau totdat je daar voldoende vertrouwen hebt en voor jezelf het gevoel hebt dat je wel een stapje verder kunt gaan. Ga je te snel naar de volgende stap, dan is de kans groot dat je je angst vergroot, in plaats van je angst te verkleinen. Ik merk zelf dat ik teveel te snel wil, waardoor de klap des te harder aankomt als het niet lukt. (en ik daardoor juist weer meer spanning opbouw). Blijf naar jezelf luisteren. Enne, de tip van neuriën en praten werkt bij mij erg goed! Ik ga me dan meer ontspannen, doordat ik minder focus heb op mijn paard.

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 21:52

Voor het eerst buitengereden met mijn paard! Voor mijn paard de 1e keer buiten onder de man, en voor mij ook de eerste keer (heb verder alleen manege-ervaring). Super trots! Ze deed het super. Uiteraard wel vastgehouden door iemand, maar wel met een lang lijntje en we deden het verder helemaal zelf :):)
Er kwam zelfs een tractor voorbij maar ze keek niet eens op. Trouwens ook bitloos buitenritje, vandaar dat ze ook vast werd gehouden.

@ Marleeentje: goed dat je inziet dat grote stappen nemen niet altijd goed is en soms meer spanning opbouwt. Als je zo door blijft gaan en steeds meer vertrouwen opbouwt weet ik zeker dat je er straks weer lekker met de trailer op uit kunt gaan :)